Inte nog med att rekordmånga tittade på Eurovision Song Contest 2013, 170 miljoner i jämförelse med fjolårets 103 miljoner, utan nu visar det sig att Sverige, och speciellt Malmö, även gjort en rejäl vinst både PR-mässigt och ekonomiskt i och med värdskapet.

Malmö Stad och Region Skåne investerade nästan 28 miljoner i tävlingen, utöver SVT’s bugeterade 125 miljoner, men gav tillbaka en stor vinst där de skånska turismintäkterna ökade med 185 miljoner kronor. Dessutom gav ESC ett stort PR-värde som har effekt för både Malmö och Sverige för lång tid framöver. Man beräknar att detta kan värderas till otroliga 1,1 miljarder. (Källor: eurovision.tv och esctoday.com)

Schlagerpinglan: En liten knäpp på nosen till alla de som inte trodde på Malmö som värdstad och de som tjatade om att Köpenhamn skulle bli den stora vinnaren om inte ESC hölls i Stockholm. Men visst, jag ser gärna att Köpenhamn blir den stora vinnaren av ESC 2013 – d.v.s. att ESC 2014 hamnar där – men än är det (vad jag vet) inte avgjort utan jag fortsätter att hålla tummarna. 😉

Andra bloggar om: , ,

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se