Eurovision 2025: Alla bidragen i den första semifinalen
2025-03-13 (torsdag) Schlagerpinglan: Här nedan ser ni länkar till de 15 bidrag som tävlar i den första semifinalen av Eurovision Song Contest 2025 den 13:e maj, i den ordning jag personligen rangordnar dem just för tillfället:
Ett av bidragen i den första semifinalen av ESC 2025:
“Bara bada bastu“, KAJ (Sveriges ESC 2025-bidrag)
Schlagerpinglans topplista av bidragen i den första semifinalen av ESC 2025 (2025-03-13): | |||||
![]() |
1. | Sverige | “Bara bada bastu“, KAJ | ||
![]() |
2. | San Marino | “Tutta l’Italia“, Gabry Ponte | ||
![]() |
3. | Nederländerna | “C’est la vie“, Claude | ||
![]() |
4. | Slovenien | “How Much Time Do We Have Left“, Klemen | ||
![]() |
5. | Cypern | “Shh“, Theo Evan | ||
![]() |
6. | Norge | “Lighter“, Kyle Alessandro | ||
![]() |
7. | Belgien | “Strobe Lights“, Red Sebastian | ||
![]() |
8. | Albanien | “Zjerm“, Shkodra Elektronike | ||
![]() |
9. | Portugal | “Deslocado“, Napa | ||
![]() |
10. | Polen | “Gaja“, Justyna Steczkowska | ||
![]() |
11. | Azerbajdzjan | “Run with U“, Mamagama | ||
![]() |
12. | Ukraina | “Bird of Pray“, Ziferblat | ||
![]() |
13. | Island | “Róa“, Væb | ||
![]() |
14. | Estland | “Espresso Macchiato“, Tommy Cash | ||
![]() |
15. | Kroatien | “Poison Cake“, Marko Bošnjak |
Schlagerpinglan: För första gången på väldigt många år så har jag inte följt alla de nationella uttagningar eller internvalspresentationer som leder upp till Eurovision-tävlingen. Planen är att snabb-uppleva Eurovision-försäsongen ett land i taget men eftersom det i dag är två månader till den första semifinalen ska avgöras, 13:e maj, så lyssnade jag i alla fall på de 15 semifinalisterna för att kunna göra en första rankning av dessa bidrag.
Utgångspunkten var inte helt rättvis. De flesta bidragen hörde jag för första gången i dag, andra har jag hört några gånger medan Sveriges bidrag vid det här laget är upp i tresiffrigt antal lyssningar.
Jag kom i alla fall fram till att jag i nuläget inte behöver ha vidare fler än fyra bidrag för att vara nöjd med resultatet, vilket känns som en helt OK start. För mig är Sveriges bidrag helt i en klass för sig medan bidragen från San Marino och Nederländerna även de är sådana som jag vill lyssna mer på när de tystnar, men inte lika mycket. Sedan har vi Sloveniens bidrag, där jag misstänker att artisten höjer låten några snäpp för mig, men resultatet är likväl ett “måste-till-final”-bidrag.
Vi får väl se om lite fler lyssningar på samtliga bidrag ger något utslag på listan när jag gör en uppdatering om en månad. Det brukar ju alltid finnas några bidrag som växer till sig medan andra tappar i glans, ska bli intressant att se vilka det kan vara i år.
Jädrar så kul att se en ranking från bloggens queen igen
Tyvärr måste jag vara negativ o stämma in i Johannas kör om hur svag första semin är. Har det funnits svagare?
1. Sverige – (8/10) MER ÄN BRA
2. Nederländerna – (7/10) BRA
Så……det var allt som var bra i den här semin
3. Albanien – (6/10) MER ÄN GODKÄND
4. Portugal – (5/10) GODKÄND
5. Estland
6. San Marino
7. Polen
8. Slovenien – (3/10) DÅLIG
9. Island – (2/10) MER ÄN DÅLIG
10. Ukraina
11. Cypern
12. Norge (1/10) MYCKET DÅLIG
13. Azerbajdzjan
14. Kroatien
15. Belgien (0/10) ÖVERMÄNSKLIGT DÅLIG
@Micke, Jag kan inte säga emot, även jag tycker att semifinalen är svag, brukar ju kunna hitta fler favoriter. Men, men… de visar sig kanske senare. Ser det dock inte som enbart negativt då det minskar risken att man blir av med en favorit för att kampen om rösterna är så hård. Nu är det “bara” tittarnas smak man behöver oroa sig över.
1. Sverige
2. Nederländerna
3. Island
4. Albanien
5. San Marino
6. Estland
7. Polen
8. Portugal
9. Ukraina
10. Slovenien
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
11. Cypern
12. Norge
13. Belgien
14. Azerbajdzjan
15. Kroatien
Jag känner att jag måste ha vidare min topp 7. Och efter den överväldigande känslan av att ha fått med alla 8 måste-finalister i 2024 års första semi känner jag att “inget är omöjligt”
1. Albanien
2. Ukraina
3. Polen
4. Sverige
5. Cypern
6. Island
7. Portugal
8. Azerbajdzjan
9. San Marino
10. Nederländerna
————————-
11. Belgien
12. Slovenien
13. Norge
14. Estland
15. Kroatien
Viktigast är att jag får med mig Albanien, då blir jag troligen mer eller mindre nöjd. Sen vill jag så klart helst ha med mig hela min topp-10, men så vet jag att det inte blir, och det är jag helt okej med
@HW, har sagt det här förut och gör igen. Albanien är egentligen det tredje bidraget i semi 1 som jag tycker bra. Men då pratar jag om kvinnan. När mannen stegar in i låten känner jag mig som en manlig medlem i gruppen som tävlar för Storbritannien och utbrister “What The Hell Just Happened?”
Fixar inte att rangordna alla än men får jag med mig Albanien och Sverige till final räcker det långt. Jag slipper gärna Polen, Portugal, Slovenien, San Marino och Kroatien.
Skriver min kommentar här med:
Min ranking av semi 1(fruktansvärt svag semifinal)
1. Nederländerna
2. Albanien
3. Island
4. Sverige
5. Ukraina
6. Portugal
7. Polen
8. Slovenien
9. Cypern
10. Azerbajdsjan
11. Belgien
12. Estland
13. San Marino
14. Norge
15. Kroatien
Jag hittar inte ens 10 värdiga finalister här ärligt talat. Mina 8 första känns värdiga. De andra nej. Och att veta då att Norge antagligen tar sig till final och Estland och Belgien med troligen gör mig lite nedstämd faktiskt….
@Micke Den där formuleringen fick mig att småskratta för mig själv, tack för den
Dock tycker jag faktiskt att mannens del tillför något till låten. Det blir en intressant kontrast mellan kvinnans sång och mannens mörka spoken word-inslag och jag tycker att det även passar musiken. Med det sagt kan de hitta ett bättre sätt att placera honom på scen i ESC jämfört med i uttagningen 
@Johanna Instämmer om Estland. De är inte sämst i år men jag aktivt irriteras av Tommys scen-persona och låtens misslyckade försök att vara fyndig, så i finalen har de inget att göra tycker jag.
Inte sett alla live, eller allas koncept, inför maj månad. Men min feeling just idag, 13 mars, är att följande 10 plockar finalplatserna (ingen ordning):
Albanien
Cypern
Estland
Nederländerna
Norge
Polen
San Marino
Sverige
Ukraina
Sen är det att singla slant mellan Belgien och Island som gäller… jag satsar nog på att det tyvärr blir:
Belgien.
Men som sagt, kan lika gärna bli Island.
Vilket innebär retur för (inte heller i resultatsordning):
Azerbajdzjan
Island
Kroatien
Slovenien
Portugal
@adri hoppas du har fel. Vore katastrof om 4 av mina 5 finalister åker ut ur tidernas svagaste semifinal….
Spanien ny version
https://youtu.be/i5sFKcSPDOo?si=_c4jyXEIfdMs3FDX
Johanna: Jag kan absolut ha fel. Long way to go. Estland kanske är helt överreklamerade? (jag tror på final, men tror mer på en Windows95Man-placering än en Baby Lasagna-placering). Kanske Cypern faller isär live? Kanske – den risken, eller chansen, jag ändå tror finns – Belgien total glömd bort?
Mr A: Vilket nedköp. Jag som älskade “Esa diva”, så som den var.
Jag tror att Estlands chanser minskade i och med Sveriges val. Hade vi skickat Måns hade Estland nog tagit många poäng. Men nu slåss Sverige och Estland om samma publik och då tror jag Sverige vinner.
Jag säger att Estland har gått från säker finalist till förmodad finalist…
Imorse släpptes de detaljerade siffrorna från MF.
KAJ fick mer än en miljon röster mer än tvåan Måns. Min åldersgrupp fortsätter rösta märkligt. Vi nollade Maja Ivarsson. Jag trodde vi var så pass gamla att Maja skulle innebära en härlig nostalgi. No such luck.
Och regeländringarna gällande vem som tar sig vidare hur hade effekt. Så sent som förra året hade Vilhelm Buchaus gått till final. FINAL! Men med 2025 års regelverk blev det utslagning
Och sen, mitt huvudfokus, Linnea Henriksson. Hon kom tack och lov inte sist på hela året sett till varken poäng eller antal röster. Vilket helt enkelt innebär att hennes chanser hade varit bättre i andra delfinaler (inte för avancemang, men för att undkomma sistaplatsen). Men just i denna tidslinje hade hon oturen att placeras i heat 1.
Sen, om Karin Gunnarsson eller Anders Wistbacka är här: gör så att allt handlar om poäng. Jag blir förvirrad när jag kollar på detaljerade resultaten och allt är i samma rutnät, men låtar har gått vidare på olika premisser.
Gissar såhär på top 10, utan att ranka.
Sverige
Nederländerna
Cypern
Norge
Belgien
Albanien
Polen
Ukraina
Island
Estland
Är dock osäker på både Albanien och Polen; känns som om Kroatien kan överraska
Det här är vad jag tror, inte nödvändigtvis vad jag vill
Håller med om att dom borde ha ett system, inte hoppa mellan poäng och röster. Det blir orättvist eftersom det är olika premisser för låtarna. Fattar ju att det är för showen och spänning men blir lite förvirrande..
Helst vill jag ha bara röster i deltävlingar men..
Sedan håller jag ibte med om Linnea Henriksson. Låten var helt enkelt inte bra, inte hennes stil
Och tur att Vilhelm inte tog sig vidare, lite för intetsägande låt
Denis: Ah du hade uppenbarligen med dig en hel del människor på the Linnea Henriksson unhype train. Hon kom ju sist.
Men not this guy. Jag älskade låten, texten och numret. Tyckte det passade hennes röst och stil bra. Älskar också 60-talspastisch liksom. Osade professionalism, men inte utan humor. Gjorde mig glad
Som sagt, i denna tidslinje vi lever i blev det en sistaplats. Men jämför man med de övriga sistaplatserna var hon ”närmst” att vinna sin delfinal. Hon fick mest poäng av alla sistaplatser, och vinnarna var ju poängbaserade (hon var ju naturligtvis inte nära, men nu får man se glaset halvfullt
). Och sett till totala antalet röster slog bara Björn Holmgren henne, av sistaplatserna.
Så som sagt, i en annan värld där hon kanske mött AmenA och Schlagerz hade det sett bättre ut. Men nu var det som det var
Sen upplever jag att folk tycker hennes låt är en växare. I början upplevde jag att mångas reaktion var ”fan är detta?” men när man nu kollar runt har en hel del henne faktiskt åtminstone nära topp 10 av årets MF.
Men även där… det enda som spelar roll, i tävlingen, är ju hur verkligheten blir och då var det inte många nog som fastnade för den. Men jag både tror och hoppas Linnea är nöjd iaf
Även om jag gärna velat se Vilhelm i final och han åkte dit på det nya systemet så tycker jag ändå att det här är bättre än det var innan. Nu får alla sitt. Ett ”åldersjämkat” bidrag som går vidare och ett (två) baserat på antal faktiska röster. Hur man än gör så kommer vi aldrig att få ett system som är perfekt och där alla är nöjda.
Georgien har äntligen avbrutit sin tystnad:
De skickar Mariam Shengelia. Låten verkar heta ”Freedom”, och släppas senare idag. Time will tell.
Jag blir lite orolig då georgiska kontakter pratat just om denna artist och hur snacket låtit i Georgien inför ESC. De är inte stöttande pga det ena med det tredje – Georgien går inte åt det friare hållet så att säga. (Obs, finns naturligtvis massa människor som älskar denna artist och stöttar, jag pratar bara utifrån dr jag själv haft kontakt med
).
Men vi får se hur självaste låten är. Den har iaf fått grönt ljus vad det verkar.
Well även utan allt det hemska i kontexten av låten, så var den ju faktiskt rent musikaliskt… absolut inte värd denna väntan alls.
Långt ner på min lista. Exakt hur långt ner återstår att se.
Semi 1
1. Sverige
2. Belgien
3. Norge
4. Cypern
5. Island
6. Holland
7. Azerbajdzjan
8. Polen
9. Estland
10. San Marino
11. Kroatien
12. Albanien
13. Slovenien
14. Portugal
15. Ukraina
Semi 2
1. Litauen
2. Tjeckien
3. Österrike
4. Australien
5. Luxemburg
6. Finland
7. Danmark
8. Israel
9. Serbien
10. Georgien
10. Armenien
11. Irland
12. Malta
13. Grekland
14. Montenegro
15. Lettland
1. Sverige
2. Belgien
3. Litauen
4. Tjeckien
5. Österrike
6. Australien
7. Norge
8. Spanien
9. Luxemburg
10. Finland
11. Danmark
12. Cypern
13. Israel
14. Island
15. UK
16. Schweiz
17. Holland
18. Azerbajdzjan
19. Polen
20. Estland
21. Italien
22. San Marino
23. Kroatien
24. Serbien
25. Georgien
26. Tyskland
27. Armenien
28. Irland
29. Albanien
30. Malta
31. Slovenien
32. Grekland
33. Montenegro
34. Lettland
35. Portugal
36. Ukraina
Däremot väldigt höga förhoppningar på Frankrike. Avsluta pre-säsongen med flaggan i topp, snälla Frankrike
Georgien
Kvinnlig ballad med långa toner är sällan nåt för mig. Det är inte bedrövligt, men tråkigt.
Georgien 5/10
Första rankingen av semi 2. Precis som i semi 1 är det topp 7 som är i egen liga. De andra tre finalisterna kan kompromissas.
1. Finland
2. Luxemburg
3. Irland
4. Tjeckien
5. Danmark
6. Litauen
7. Österrike
8. Lettland
9. Grekland
10. Montenegro
//////////////////////////////
11. Serbien
12. Australien (låten växer lite, men den skriker också ”jag kommer vara usel live”)
13. Malta
14. Israel
15. Georgien
16. Armenien (känns så sjukt att sätta ett favoritland som Armenien sist, men nu är det som det är)
Georgien var lite av en besvikelse. Det kan vara att jag färgas lite av artistens och eventuellt låtens koppling till vad som pågår i landet just nu, men även utan det tycker jag det känns lite väl demo-aktigt och engelskan känns poänglös. Dock gillar jag ändå början på låten och det kan säkert bli bra live.
Ironiskt att sjunga om frihet när hon själv inte tror på det:)
Hon är presidentvänlig…
Oavsett det är låten ingen höjdare. Känns verkligen som om Georgien glömt att ESC existerar och bara slängt ihop nåt hastigt. En lättglömd låt
Nåt helt annat. Såg att Måns fick full pott av alla grupper i sin deltävling. Ändå lyckades det inte föra över till final. Intressant, undrar om der är första gången det hänt?
Vanligtvis brukar det annars vara ett säkert vinnartecken, att man vinner sin deltävling överlägset. Funkade för Loreen iallafall…
1. Lettland
2. Österrike
3. Litauen
4. Grekland
5. Finland
6. Serbien
7. Montenegro
8. Danmark
9. Georgien
10. Tjeckien
———————-
11. Armenien
12. Australien
13. Luxemburg
14. Malta
15. Irland
I den här semin har jag tre bidrag som jag blir väldigt besviken om jag inte får med mig, och två till som jag tycker om. Dock, 10 finalister av det här känns faktiskt för mycket. Jag vill egentligen inte alls ha Danmark, Georgien eller Tjeckien i final, men jag har så pass många jag inte vill se att de smög sig in på topp-10 ändå
Andra semin. Mycket starkare än första! Här återfinns ett gäng från min totala topp 10 inklusive hela min topp 3. Min ranking av semifinal 2 är som följer
1. Litauen
2. Israel
3. Serbien
4. Österrike
5. Luxemburg
6. Tjeckien
7. Australien
8. Finland
9. Grekland
10. Georgien
11. Montenegro
12. Lettland
13. Irland
14. Danmark
15. Malta
16. Armenien
Här är det ju egentligen bara Armenien och Malta som är helt kass. De andra kan jag på ety eller annat sätt acceptera
Så ja
1. Georgien
2. Sverige
3. Österrike
@Adri, 20 finalbidrag ska tas ut från de två semifinalerna. I den första har vi alla 10 gemensamt. I den andra 8 av 10. Alltså 18 av 20. Har det någonsin hänt? Synd bara att du inte greppar att Finland och Danmark inte platsar där. Att Israel och Serbien istället är solklara där
Micke: Har du sett ”Ich komme” live? Annars, gör det. För jag älskar låten, men det är live som allt faller på plats (vilket också är varför det skrämmer mig att EBU har invändningar).
Om du däremot har sett det live och trots det vägrar inse storheten i Erika Vikman framför allt – men även låten.
Well. Det lägger jag på dig isf.
Israel är inte en bra låt. Det är störigt att låten kommer från Israel, för det klmmer gå helt ok, kanske t.o.m bra, just exakt därför. Hade VILKET ANNAT land som helst skickat den? Då hade den varit dead on arrival.
Serbien däremot? Den är helt ok. Men det finns inget att minnas låten med.
@alla
Vilka låtar från säsongen lyssnar ni på mest just nu?
Jag har tjatat sönder många, men lyssnar på:
– Fedez – Battito
– MMARA – Impazzire
Battito har gått från helt ok till min absoluta etta
@Adri Nej Israels låt är den överlägset bästa balladen i år oavsett vilket land den kommit från. Riktigt grym sångerska, väldigt bra text och melodi. Man kan ogilla att Israel är med men man kan inte säga att den här låten bara kommer gå vidare för att det är Israel för det stämmer inte. Speciellt ett år då det inte är så mycket ballader.
Mikaela: Alltså typ faktiskt hela UMK-startfältet, förutom ”Nightmares”.
Men ”Ich komme”, ”Made of”, ”Aina” och ”Sekaisin” går alla relativt varmt i mina lurar.
Även danska ”Air”. Och så några från Sverige. Mest ”Bara bada bastu”, ”Believe me”, ”On and on and on”.
Men jag har ju min grej i att jag lyssnar så länge låtarna har chans. När det avgjorts och låtarna defacto inte kommer åka till Basel, då ger jag ofta också upp lyssnandet.
Lyssnar överlag på poddar, så inte så mycket musik öht. Men som sagt, UMK-fältet har överlevt for now
Johanna: Jag håller helt enkelt inte med. Jag ogillar landets närvaro men det färgar mig inte här för låten gör mig inte illa berörd (Georgiens däremot?).
Däremot tycker jag att det musikaliska hantverket är undermåligt, och det är en reaktion jag sett utbredd.
Sen är sångerskan bra och jag gillar språken (förutom engelskan). Men det hjälper liksom inte när låten är som den är.
Men om andra gillar den, shoot! Det är ju ni som lär bli nöjda med dess resultat, och inte jag.
Men jag står för det jag skrev om dess förmodade öde i tävlingen. Det är så jag känner just nu.
@Adri om inte Litauen tar sig till fibal och Frankrike inte levererar eftee förväntningarna kommer Israel vara min favorit i finalen. Tycker den är bättre än deras låt förra året (som jag också rankade topp 10) och tror det kommer bli supersnyggt på scenen med. Ser ju gärna att Serbien också går vidare dock (och Slovenien men där tror jag det blir svårt) Vi behöver inte ha alla skämtlåtarna i final heller ärligt talat.. .
”Hurricane” som låt gjorde mig absolut mer obekväm och illa till mods än vad ”New day will rise” gör. Men som musikaliskt verk tycker jag den var mycket starkare. Och Eden känns också starkare än Yuval.
Jag blir förvånad om ”New day will rise” når ”Hurricane”-höjder i resultatslistan. Tror inte den kommer göra det. Låten är alldeles för diskret och folk pratar inte om landet lika mycket längre. Men kommer säkert… sjua eller nåt.
Litauen däremot? Jag har tippat dem till final. Men sen tänker jag på Sudden Lights 2023 och då känns det inte bra igen. Men jag tänker ändå att de nog ska fixa det?
@Mikaela “Armageddon” (Estland), “Sil” (Ukraina), “Hate you so much” (Sverige) och “Growth” (Irland) har spelats mer eller mindre regelbundet den senaste tiden
“Ligo” i Lettland åkte även på under pendlingen imorse. Den är catchy, även om jag fortfarande föredrar “Bur man laimi”. Fedez låt var en av de jag gillade mest i Italien, men har inte lyssnat på den något efteråt (Achilles gick dock varm ett tag)
Jag är helt på Johannas sida vad gäller Israel. Klart på Topp 5 för mig.
Sen är jag lite överraskad över att ingen reagerar
Tänkte skoja lite med er. Jag såg vad ni skrev om Georgien. Därför skrev jag in att Georgien är min etta. Hade inte ens hört låten
Men inte fasen fick jag nån kommentar om vilken idiot jag är eller liknande 
@Micke Första intrycket av Georgiens låt var inget särskilt för mig, men det kändes absolut inte omöjligt att du skulle gilla den
När du sa att du hade den nummer 1 så antog jag bara att det var den låten du hade fått skickad till dig innan den officiellt släpptes.
Georgien ja. Grym sångerska. Rörig låt men ändå bättre än 6 stycken andra i samma semi och typ 6 st i semi 1….kommer nog inte gå till final men skulle bli glad om den kom dit förutsatt att någon sämre åkte ut då
@Micke Den dag jag kallar folk för idioter för att de inte gillar samma som jag får Pinglan gladeligen porta mig härifrån
Dessutom sa du nåt om mörka kvinnoröster och hennes var ganska fyllig så gissade att det klickade för dig.
@HW Underbara “Sil”
Jag har nött ut den lite, men den är fortfarande topp 3 för mig. På tal om ukrainska låttitlar på tre bokstäver, vad tycker du om Dim?
Lyssnade på Georgien igen och jag får verkligen samma vibe som Denis. Att Georgien liksom typ förra veckan insåg att ”just fan, vi har ju anmält närvaro på Eurovision. Shit”.
Det finns ju annat som tar fokus. Oroligheter i landet, men också – Georgien är ju ett av dem länderna som tar JESC på mer allvar än ESC. Och jag tror de ska hosta JESC i år. Så det känns som fokus lagts där.
Låten är liksom både rörig och tråkig, och grooovt underproducerad. Hafsverk.
Det enda som inte känns typ spontant ihopsatt är musikvideon.
Maltas revamp är släppt. Heter numera bara ”Serving”, och ”kant” är ersatt med nån slags flämt.
Jag gillar inte Maltas låt, men eftersom jag brinner för öppenhet och frihet så hoppas jag verkligen publiken kommer bidra med ljudligt ”KANT” när den framförs.
Lite som när publiken gladeligen sjöng ut p-ordet (look at that, även jag har gränser) i Lettlands låt 2022.
Håller också med Johanna. A New Day will rise är mycket starkare än Hurricane som var sådär.
Däremot tror jag inte det blir en Israel effekt i år, alltså att folk röstar på dom bara för att visa stöd. Därför blir resultatet hellre inte lika högt, åtminstone hos tittarna.
Juryn däremot….
Pinglan, kul att du är tillbaka och bloggar igen. Hoppas att du och familjen mår bra, och att ni hittar något att glädjas åt i årets ESC
Själv tog jag en liten paus från kommenterandet här då jag kände mig så totalt utled på årets låtar. Kunde ju inte tro då när Albanien valde sitt bidrag att jag fortfarande skulle ha det i topp när vi kom till mitten av mars… Men men, jag får väl fokusera på scenshowerna i år antar jag
Vilka låtar vill jag då ha med mig till finalen från semi 1?
Utan inbördes ordning:
Albanien (duh…)
)
Sverige (det är scenografin och koreografin som gör låten! bara vi inte vinner, vi har annat att lägga pengarna på… hoppas och tror att hypen mest är något av en fanwank. håller tummarna för att européerna får någon slags kollektiv härdsmälta och istället röstar på Norge allihop… de har ju oljefonden som de kan spendera lite från på nästa års tävling…
San Marino (gillar ju ändå San Marinos något udda sätt att förhålla sig till esc. ovanligt odålig låt från dem i år
)
Nederländerna (kan bli snygg på scenen)
Slovenien
Azerbajdzjan
Island
Portugal
Belgien
Polen (men de måste göra något åt den där scenshowen, för det var inte bra någonstans)
@HW, nej tyvärr var det inte den låten som jag fick skickad. Verkar ha varit nån bluff överhuvudtaget för när jag skulle gå in på den nu var den borttagen. Vissa har märkliga nöjen. Men jag gick ju inte på det som förra gången som jag berättade om. Tydligen minns inte Pinglan eller Adri vilken det var för i så fall hade de ju slängt ut det när jag frågade. Men har lyssnat nu på Georgiens bidrag och känner definitivt inget för den. Men den kanske växer.
@Mikaela, det där med idioter var ju självklart bara ett skämt. Men kul att du trodde på mitt knäppa inlägg lite iaf
@Engsla, du tog paus. Har du inte hört internvalen som slängts ut sista tiden? Där är bättre låtar kan jag lätt säga
Semi 2 då. Oj. Ännu svårare att hitta låtar här. Märker hur väldigt INTE det är mitt år i år när jag måste plocka ut tio låtar från de som finns. Gillar typ bara Litauen och Lettland här, så i övrigt utan inbördes ordning:
Litauen
Lettland
Grekland
Finland
Serbien
Luxemburg
Irland
Tjeckien
Danmark
Montenegro
@Engsla, det var nästan en liten chock
Har faktiskt inte hört någon innan dig som inte tycker semi 2 är bättre än semi 1. Själv har jag två bidrag jag gillar i semi och åtta jag gillar i semi 2 
Micke, jodå, jag har lyssnat på alla låtar allteftersom de har släppts, och jag har läst vad ni alla har skrivit om dem, men jag har tyckt att låtarna varit så väldigt “inte i min smak” så jag har bara inte velat spy någon galla över dem här
Har mest lyssnat på opera istället, lol
Jag tycker nog faktiskt semi 1 är bättre än semi 2
@Engsla Det räcker med Litauen:-)
@Mikaela Ja, det är en riktigt cool låt, som vi verkar vara ensamma om på bloggen
Jag gillade “Dim” men den fastnade inte riktigt. I min första ranking placerade jag den trea, före “Bird of prey”, men nu tror jag att jag föredrar “Bird of prey” som växt på mig.
@Micke Ajdå, ja vissa är allt bra konstiga. Vilken var det du gick på förra gången? Jag minns bara 2023 när någon fick upp dina förväntningar inför Storbritanniens internval och vi istället fick… Mae Muller
@Engsla Välkommen tillbaka
Jag håller lite med dig om semifinalerna. Visst är 3 av min topp-4 i semi 2, men där hittar jag på riktigt bara 5 värdiga finalister medan jag ändå kan påstå att min topp-10 i den första semin är värda en finalplats.
@Engsla, trodde inte det fanns nån här som var än mer missnöjd med årets utbud än jag
Detta är min Topp 5 av de 36 men jag hoppas den ändras imorgon efter Frankrikes låtsläpp
1. Sverige
2. Österrike
3. Schweiz
4. Tyskland
5. Israel
Lite opera i Österrike
Nej jag är väldigt missnöjd med årets utbud men det positiva som jag inte är van vid är att mina två länder har de bästa låtarna
Det är ju ett grymt plus
Men visst det är inte roligt när det är 15-17 låtar som jag tycker är dåliga eller än värre
Vet inte om du har sett det jag skrivit om din favvis Albanien. Den är egentligen på min lista med bra låtar men tyvärr förstör mannen i låten helheten för mig så den når inte riktigt dig. Hur känner du med kvinna/man i den låten?
@HW, vilken låt var det? Det var inte den jag menade men minns det du säger. Vad hette den? Minns du? Den jag menade var från Ungern är jag ganska säker på och var min etta för hela året (trodde jag)
Ok tydligen jag som fått härdsmälta då. Nästan alla i början klagade på semi och tyckte semi 2 var bättre. Ändrades tydligen med fler inlägg då
@Micke Efter lite grävande hittade jag att den hette “Raincatchers” av en artist (tror jag) vid namn Birdy
Aha, du fick höra att Ungern skulle delta? Tur att det inte jag hörde det och gick på det, för den besvikelsen hade tagit lång tid att hämta sig från
Även om A Dal fortfarande finns kvar tror jag det tyvärr är mycket liten chans att Ungern återvänder de närmaste åren.
@Denis ja tyvärr kommer inte Israel gå lika bra i år som förra året trots bättre låt. I år kommer Ukraina få sympatirösterna igen och hamna i topp 10 lätt om inte juryn sänker dem.
Mr A, så sant! Kul att vi kan enas om någonting i år
HW, tack så mycket
Jag är bara glad att andra har hittat fler låtar de tycker om i årets esc än vad jag har gjort. Men jag hittade några låtar i de nationella uttagningarna som jag gillar, så det är ett fall framåt från förra året. Silver lining!
Micke, man kan alltid lita på att jag är grinigast här på bloggen…
Nu är jag ju egentligen inte alls ett fan av kontratenorer, därav mitt svala intresse för Österrikes bidrag i år (jag tycker att låten i sig är ganska bra, men hans röst är alldeles för gäll för min smak) men jag har ett exempel (utanför esc då) där jag faktiskt tycker att kontratenoren låter riktigt bra
https://www.youtube.com/watch?v=rKqCBOKZb8k
Vad gäller Albaniens låt så är jag liksom HW inne på att mannen tillför en extra dimension till bidraget. Sångerskan står för hoppet och mannen för mörkret på något sätt. Jag övertolkar väl som vanligt, men det är så jag uppfattar det. Tror att det hade varit trist utan kontrasterna där
@HW, stort tack….Birdy var det
Tänk om Storbritannien hade ställt upp med den istället. Något du gillar?
Den där ungerska var dock än bättre. O ingen Pinglan eller Adri som hjälper
Sympati röster överhuvudtaget tror jag inte på mer än ett år. Ukraina fick sitt när dom vann, sedan dess har dom inte fått mycket av det.
I år är jag mer rädd för att Sverige blir årets fan wank. Tror inte det men chans finns. Typ att låten älskas och hypas av fansen och sen bara typ 47 poäng eller nåt. Och då kommer anti Sweden mobben håna oss igen
Vad tror ni
@Engsla vi kan nog vara lite smågnälliga ibland alla här på bloggen
@Micke Jag lyssnade på den nu, och jo då, den var fin. En låt jag hade tyckt om men troligen inte reagerat så mycket mer på om jag hörde den på radio
Kan tänka mig att det är en växare med fler lyssningar.
Bättre än Mae Muller hade det definitivt varit. Jag tror faktiskt jag haft Storbritannien rakt av sist båda de två senaste åren. I år tar de dock ett rejält steg i rätt riktning med Remember Monday, som jag uppskattar
Nu blir jag nyfiken på den där ungerska låten
Du råkar inte ha någon länk till den? Var det någon som påstod att de skulle göra comeback i ESC med den låten alltså?
@Denis Jag är usel på att tippa resultat, men absolut, det finns en chans att det blir en Malta 2021 och floppar bland folket trots hype från fans och odds (nu anser jag att den låten var jättedålig och att Sveriges låt i år är bra, men de kan hamna i liknande situationer.) Jag tror dock att KAJ har en bra chans att komma åtminstone topp-5 bland folkets röster
Juryn kommer kanske ha dem någonstans runt 14e plats (egentligen hade jag tippat på lägre, men jurygrupperna gillar ju Sverige).
Det sjukaste med UK 2023 var väl ändå följande:
BBC approacherade Rina Sawayama med ESC-förslag. Rykteskvarnen sattes igång. Vi snackar alltså om Rina Sawayama. En jävla modern ikon!
Ryktena sattes igång att hon skulle sjunga den OTROLIGA ”Holy till you let you me go”.
Rina svarade BBC. Och blev ghostad.
BBC ghostade alltså Rina Sawayama.
Och Europa fick Mae Muller, vilket många iofs gillade tills maj när det visade sig att allt föll isär live (verkligen inte bara Mae’s fel skall sägas).
Och Rina Sawayama har inte setts i Eurovisions rykteskvarn sedan dess
HW..sorry jag fick att missförstå tror jag. Låten jag pratade om som hände sa vara Georgiens bidrag i år. Låten för ett gäng år sedan. Vet inte när, var ungersk och var min favvis överhuvudtaget det året. Attan att inte Pinglan eller Adri minns. De brukar vara bra på sånt. Oavsett vilket mitt fel
HW: Jag tror juryn kommer ha Sverige högre än plats 14. För visst, det är folkligt och skojigt – vilket inte vanligtvis är juryns melodi.
Men! Man får inte glömma att även se att det är otroligt professionellt och herrarna sjunger ju faktiskt otroligt jäkla bra – framför allt ihop.
Så jag ser jurypotential med KAJ. Och folkpotential. Tror det går bra
Men visst, you never know
@Adri Det har du rätt i, sången sitter och det ser visuellt bra ut, kriterier juryn ska bedöma efter. Nu vet jag inget om juryns arbete, men jag har dock känslan att vääldigt många medlemmar tar väldigt lätt på det här att de till skillnad från teleröstarna ska bedöma efter vissa kriterier och istället bara kör utifrån sin personliga smak (eller ännu värre, sin uppfattning om landet/låtskrivarna/artisten i fråga). Kanske lyckas KAJ med juryn ändå, kanske inte. Vad gäller folket tror jag också det går bra
Juryn har kriterier ja. Den viktigaste är faktiskt rösten. Vilket låter märkligt för en sång tävling men så är det. Vocal ability är det största kriteriet. Och där har KAJ en fördel gentemot andra humor bidrag: de har faktiskt rösterna med sig. Så går man efter det bör dom inte hamna långt ner .
Det kan förklara varför dom flesta humor bidrag inte gillas av jury, dom flesta är ju skämtare som inte bryr sig om sång