MontenegroSchlagerpinglan: Efter två års uppehåll så beslutade sig TV-bolaget RTCG för att återigen låta Montenegro delta i Eurovision Song Contest och det gör de genom att bjuda på säsongens första nationella uttagning.

Finalen avgörs i kväll, onsdagen den 27:e november kl. 20:00 CET, genom att 50% tittarröster (SMS-röster, en röst per person) och 50% juryröster (7 jurymedlemmar) utser en vinnare av de 16 bidrag som valts ut till “Montesong 2024“.

Skulle det bli oavgjort så är det juryn som har den avgörande rösten vad gäller vilket bidrag som får representera landet i Eurovision Song Contest 2025 i Basel i maj.

Förhandsfavorit att vinna “Montesong 2024” enligt oddsen:

Dobrodošli“, Nina Žižić

Montenegro, “Montesong 2024”, 27:e november:
Tid: kl. 20:00 CET
Plats: TVCG1 (även via dess online player) och
Montesong YouTube (för internationella tittare)
Vad händer? 50/50 jury- och teleröster utser 1 vinnare
(Montenegros ESC 2025-val) av 16 tävlande bidrag.
Startfält: Lyssna på “Montesong 2024”-bidragen
Odds: Topp-tre vinnarchans (26/11 kl. 23:48):
1. Nina Žižić – “Dobrodošli” – 29%
2. Baryak – “Dva srca” – 17%
3. Tamara Živković – “Poguban let” – 12%
(se resten av listan hos källan: eurovisionworld.com)

Uppdaterat: Topp-tre vinnarchans (27/11 kl. 18:48):
1. Nina Žižić – “Dobrodošli” – 40%
2. Baryak – “Dva srca” – 10%
3. Isak Šabanović – “Ljeto, ljeto, ljeto” – 9%
4. Anastasija Koprolčec – “Kraj” – 8%
4. Tamara Živković – “Poguban let” – 8%
4. Đurđa – To ljubav je – 8%

Schlagerpinglan: Äntligen är det då dags att inleda den nationella uttagningssäsongen inför Eurovision Song Contest 2025 och vi gör det med ett (enligt min åsikt) kärt återseende. 🙂

Även om jag inte hittat någon “Adio” (2015) i startfältet så finns det ändå ett par bidrag som lyckats fånga min uppmärksamhet och som gör att jag kommer att bänka mig framför sändningen i kväll och hålla tummarna för att Montenegro väljer ut ett bidrag som kan ge dem en lyckad comeback i tävlingen. 😀

Se även “Montenegro i Eurovision Song Contest” för landets ESC-historia så här långt.

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


113 kommentarer till “Montenegro 2025: Inför “Montesong 2024””

  1. Micke

    Jädrar! Ser inte ut som det är så många som kommer att följa “Montesong 2024” ikväll 🙂

  2. Johanna

    Jag kommer följa efter att ungarna somnat. Så missar början! Ser fram emot detta!

  3. Schlagerpinglan

    Jag kommer i alla fall att sitta som fastklistrad. Länge sedan vi hade någon final. 🙂

  4. Schlagerpinglan

    Danijel! 😀 Intressant taktik. Börja med något som troligtvis inte kommer att kunna slås på hela kvällen. 😀

  5. Schlagerpinglan

    Klockan är nu 20:39 och det ärä dags för det första tävlingsbidraget. 😀

  6. Johanna

    @pinglan Ja hade detta varit Mello hade vi strax varit klara med bidragen. Går inte snabbt men hoppas att det slutar i rimlig tid ändå och inte mitt i natten!!

  7. Schlagerpinglan

    @Johanna, Nu när de kommit igång så är de kanske effektiva. Trevligt dock med en lite nostalgisk inledning.

  8. Schlagerpinglan

    Mellansnack efter fyra bidrag. Min favorit så här långt är helt klart nummer 3: “Među zvijezdama“ med Nemanja Petrović men jag hoppas på något bättre. 3+/5 för denna lite osynliga Balkanballad.

  9. Johanna

    Tamara är riktigt bra lever absolut upp till min höga förväntningar!

  10. Schlagerpinglan

    Kan bara hålla med. Låtmässigt föredrar jag “Kada dođe maj“ (Luka Radović) men räknar man in liveupplevelsen så måste jag placera “Poguban let“ (Tamara Živković) högre.

  11. Johanna

    Varför känns det som att Montenegro kommer välja “clickbait” ikväll? Det känns som typiskt televote-material……hoppas på att ha fel. Vill ha Nina eller Tamara!

  12. Schlagerpinglan

    Och här satt jag och tänkte att “Clickbait” var en positiv överraskning. 😀 Gillar den motvilligt.

  13. Schlagerpinglan

    Kan tänka mig Tamara men Nina förstod jag mig inte på alls. Behöver kanske fler lyssningar.

  14. Micke

    Varför fortsätta den här sändningen och tävlingen av “Montesong 2024”???????

    Det finns väl bara en sak att göra. Bryt och skicka hem alla deltagande och utnämn Nina Žižić till Montenegros vinnare. Känns lite som man fått höra att Björn och Benny en gång letade efter en Kristina till sin Kristina från Duvemåla. In kom Helen Sjöholm och efter det avbrott de och skickade hem alla sökande. De hade funnit sin Kristina i Helen och de behövde inte leta längre. Det behöver inte Montesong 2024 heller. De har fått sin representant till ESC 2025 i Nina Žižić. Bara skicka hem övriga

  15. Johanna

    Isak gör mig glad i alla fall. Här är nog min Guilty Pleasure i den här tävlingen. Gillar den väldigt mycket även live!

  16. Schlagerpinglan

    “Ljeto, ljeto, ljeto“ med Isak Šabanović var ett av de bidrag jag var lite intresserad av inledningsvis och framträdandet (och rösten) övertygade mig. Min nya favorit. Kan bli en spännande omröstning (om det inte är så att alla ser “det” som jag missar i Ninas bidrag).

  17. Johanna

    Verica är också VÄLDIGT bra! bäst sånginsats tillsammans med Nina denna kväll. Överlag ändå ett gäng bra låtar!

  18. Schlagerpinglan

    Två timmar tog det att få lyssnat på samtliga bidrag. Två timmar till till röstning?
    Nu när vi hört hela startfältet (som jag tyckte var helt OK med flera ganska bra låtar) har jag en klar favorit som jag håller tummarna för: “Ljeto, ljeto, ljeto“ med Isak Šabanović. Direkt, charmigt och något jag blir glad av att höra/se. 😀

  19. Johanna

    Nina, Verica, Isak och Tamara är fortfarande miina favoriter. Sedan finns det några till godkända bidrag här.

  20. Adri

    Jag gillar fortfarande inte detta startfält, men likväl har jag några jag hejar på. Inte för att de är så fantastiska utan för att de är bättre än övriga helt enkelt. De är – i startordning:

    Anastasija – “Kraj”
    Tamara – “Poguban let”
    Durda – “To ljubav je”
    Kejt – “Obala raja”
    Nina – “Dobro dosli”
    Glumci Bend – “San”
    Dolce Hera – “Repeat”
    Barya – “Dva srca”

    Och den som drar det liiiiiiiiiiiiite längre strået och som jag då “måste” heja lite extra på (trots att den bara är en rätt blek trea av fem – i nuläget) är:

    Tamara – “Poguban let”

    Heja heja.

  21. Schlagerpinglan

    Min topp-tre: Isak, Tamara, Luka.

  22. Micke

    Ser ut som om bästa bidraget Nina Žižić gör upp med sämsta bidraget NeonoeN

  23. Schlagerpinglan

    Juryns topp-tre: Nina 12 p, NeonoeN 10 p, Milena 8 p.

    Resterande:
    Kejt 7 p, Tamara 6 p, Tina 5 p, Durda 4 p, Baryak 3 p, Isak 2 p, Nemanja 1 p.

  24. Johanna

    @Micke Story of my life, och tittarna lär väl gilla Clickbait med dessvärre så…..

  25. Adri

    Alltså det vore så jäkla Montenegro Culture att skicka “Clickbait” (som iofs är bättre än “Stop War” iaf… men det är väl det lilla positiva).

  26. Micke

    @Johanna, ja du….Ska ESC 2025 börja på bästa eller sämsta sätt 🙂

  27. Adri

    Jag fann mig själv hejandes på Tamara… så jag är redan sur. Men detta är ett ypperligt tillfälle för mig att kritisera ett av ESC-världens dummaste system. Många har det. Portugal har det. Litauen TROR jag har det osv osv. Nämligen… att konvertera samlade jurypoäng till 1-8, 10 och 12 poäng. Det eliminerar chansen för en så himla stor del av bidragen. Dumt!

  28. Schlagerpinglan

    Tittarnas topp-tre: Baryak 12 p, NeonoeN 10 p, Durda 8 p.

    Resterande:
    Nina 7 p, Glumci bend 6 p, Isak 5 p, Verica 4 p, Tina 3 p, Kejt 2 p, Luka 1 p.

    Vinnare: “Clickbait”, NeonoeN

  29. Micke

    ESC 2025 börjar på ABSOLUT SÄMSTA SÄTT. Oj så intresset föll rakt ned direkt. Ja ja vi hörs väl 🙂

  30. Schlagerpinglan

    Hmm… inte riktigt vad jag hoppats på… får nog smälta det lite och återkomma i morgon med vinnar-inlägget. Det blev dock en mer spännande omröstning än jag trodde på förhand.

    Slutresultat – topp-tre:
    1. “Clickbait”, NeonoeN – 20 p.
    2. “Dobrodošli”, Nina Žižić – 19 p.
    3. “Dva srca”, Baryak – 15 p.

    Tack för en trevlig kväll (allt som allt även om slutet kunnat vara bättre), godnatt och på återseende i morgon. 🙂

  31. Adri

    Montenegros uselhet har inga gränser. Varje år – som de deltar – är de där… i botten. Seriöst. Känns lite fel att hacka på ett enskilt land såhär. Men de har verkligen ALDRIG varit bra. Och innan kunde man säga “det är ett ungt land i tävlingen”. Inte längre. Nu är de bara usla, år efter år.

  32. Johanna

    Nja bra var de både 2014 och 2015. I år inte så mycket att ha. Men kul att äntligen vara igång med säsongen. Jag såg ju direkt när “Clickbait” framfördes att den kommer funka bland tittarna, trodde väl kanske att juryn skulle ha den något längre ner på sin lista.

    Nu blickar vi framåt mit hela 26(om jag räknat rätt) till nationella uttagningar i år! Jag är taggad!

  33. Denis

    Förstår inte det negativa. Förmig var det faktist den bästa låten som vann. I ett hav av trista ballader och standard pop blandat med överdramatiska viftande kvinnor var det en frisk fläkt. Kul, energisk satirisk. Den enda låt jag kommer ihåg från startfältet, dom övriga kan jag inte ens nynna på..
    Förstår verkligen inte storheten med Nina Zilic som hade en bra röst men inget annat. Förstår heller inte storheten med folkets 12 poäng. Den var bara konstig och gammal

  34. Adri

    Kan delvis hålla med Denis. Finalen var svag, och det fanns ett otroligt överskott av väldigt sega, men dramatiska, låtar sjungna av kvinnor.

    Var för sig gillade jag många av dem – vilket syns ovan – men i en snabbrepris t.ex så är det inte alls konstigt att de alla bara smälte ihop till en jämtjock massa.

    Sen tycker jag inte det ursäktar valet ändå. Det här är absolut fruktansvärt.

    Men man kan nog rationalisera sig fram till varför det blev som det blev. Tittarnas tolva köper jag dock. Att juryn drog ner den. Det var ju dumt av dem…

  35. Adri

    Rättelse: “gillade” är ett för starkt ord. Jag gillade ingen låt här. Men jag hejade på dem pga konkurrensen!

    Men som sagt, köper att de smälte ihop. Köper inte det slutgiltiga valet bara för det dock.

    Montenegro är verkligen sämst när det gäller. Jag tog en titt på deras historik. Allt suger inte! Men… INGENTING är mer än en ganska svag trea på femgradig skala. Och det är typ 2007, 2009, 2013 och 2016.

    Det är frustrerande.

  36. Denis

    Fast även om det var ett starkt utbud tror jag ändå Clickbait hade vunnit. Den hade nåt annorlunda över sig. Den sticker ut överallt. Det är Balkan humor

  37. Micke

    Ja då var vi på väg då! Ett land har gjort klart med sitt bidrag. Detta blir då första betyget på vägen till maj månad!

    MONTENEGRO – “Clickbait“, NeonoeN – (1/10) MER ÄN DÅLIG
    (Patetisk är väl bara förnamnet. Än mer patetiskt att de med en poäng slog det bidrag som var överlägset bäst. What a pitty)

  38. Adri

    Only way is up, Micke 🙂

  39. Micke

    Skrev fel…Betyget etta är MYCKET DÅLIG inget annat 🙂

  40. Denis

    Tråkigt besked idag:https://eurovoix.com/2024/12/04/montenegro-neonoen-withdraw-as-eurovision-2025-representative/.

    Deras låt spelades på nån klubb innan september regeln och för att slippa diskussion tog dom sig ur leken.
    Suck att det skulle hända:(
    Dom hade förmodligen blivit kvar i tävlingen eftersom spelningar ibte räknas och EBU har tidigare tillåtit bidrag som spelas på klubbar att tävla. Duncan Laurence gjorde samma sak och han vann ESC..

    Sim sagt tråkigt. Låten hade något som stack ut och man kom ihåg den.
    Vem som än ersätter blir det tydligt att Montenegro kommer slåss om sista platsen i semifinalen. Ingen av dom övriga låtarna i Montesong duger till att tävla med

  41. Adri

    Jag vill alla gott och det är inte kul när folk misslyckas. I det här fallet verkar det dock rätt odramatiskt, iom att det inte ens är en diskning – utan ett avhopp. Och bandet verkar ändå inte tyckt att ESC i sig är ett ändamål.

    Så detta besked gjorde mig gott! 🙂

    Önskar bandet gott utanför ESC ändå 🙂

  42. Denis

    Jo jag vet. Men ändå onödig drama över en låt som förmodligen hade fått tävla ändå. Sen är ju frågan om det verkligen var bandets val eller om nån pressade dom…
    Förstår inte varför dom inte kämpar för sin plats

    Sen tycker jag det är synd på en sån låt. Tycker faktiskt den kunde gett Montenegro deras bästa resultat någonsin om dom gjorde e revamp..

    Nu får man stå ur med att Montenegro återigen skickar en totalt anonym låt som ingen kommer ihåg. Har dom skickat annat än dramatiska ballader?

  43. Adri

    Det tror absolut inte jag. Låten i sig håller inte. Humorn/temat funkar kanske – men allt för få förstår det. Men den kanske hade fått möta 37 riktiga uslingar i maj? Nåt sånt vet vi inte än.

    Jag FÖRMODAR att frågan nu går till Nina Zizic. Bättre låt visst. Men ribban låg ju där den låg, så jag är inte superglad.

    Men! Blir det finalplats så kommer nog juryn gilla den iaf 🙂

  44. Micke

    Ok….jag hade nästan tappat intresset för hela ESC efter det som hände i Montenegro. Har haft nada lust att skriva något här. Det överlägset sämsta bidraget vann. Totalt meningslöst bidrag. Aldrig kul med såna här besked men i detta fallet så borde det leda till det som det borde ha varit från första stund. Med Nina Zicic som landets representant då hon hade startfältets överlägset bästa bidrag

  45. Denis

    Och inte ens Nina Zilic hade hjälpt Montenegro till final…
    Känns som om fansen bara gillar henne på grund av 2013 och Igranka. En låt som åtminstone var nåt fräscht.
    Men ingen av P4 låtarna som tävlade i år räcker till final. Så låg är standarden

  46. Adri

    Så sa folk om Portugal, Slovenien, Serbien och – framför allt – Lettland i år också.

    Jag tror det blir svårt. Men låt oss vänta på:

    1. Ett faktiskt besked
    2. Konkurrenterna

    Jag gillar inte Nina Zizic så mycket. Hellre att de – av nån anledning – skulle välja Baryak. Men hellre Nina Zizic än Clickbait…

  47. Micke

    Allt är bättre än det som vann

  48. Micke

    Vill bara säga det att jag har en liten kamp med mig själv just nu angående detta. Troligen kommer jag att hålla mig helt ifrån under tiden MF håller på. Tiden innan är osäker. Om jag skulle hoppa efter denna månaden kommer jag definitivt att vara tillbaka en tid efter lagom till ESC i maj 🙂 ESC släpper jag inte

  49. Micke

    Tog en liten koll på bidragen som Montenegro varit inblandade i när det gäller ESC. Bland dessa hittar jag ett av tidernas bästa ESC-bidrag och ytterligare tre som jag gillar. I övrigt är det blekt och allra värst med tre bidrag som är så jädra usla att jag saknar ord att beskriva dem. Vad gäller bidraget 2004 är det precis tvärtom det finns inte nog med ord att beskriva hur mäktigt vackert det är för att vara ett ESC-bidrag.

    1. 2004 – “Lane moje”, Zeljko Joksimovic – (Serbien & Montenegro)

    2. 2009 – “Just Get Out of My Life”, Andrea Demirović
    3. 2015 – “Adio”, Knez
    4. 2005 – “Zauvijek Moja“, No Name – (Serbien & Montenegro)

    Sen de tre extremt usla

    12. 2012 – “Euro neuro”, Rambo Amadeus
    13. 2013 – “Igranka”, Who See & Nina Žižić
    14. 2017 – “Space”, Slavko Kalezić

  50. Adri

    Önskar jag kunde vara lika positiv som Micke. Men sanningen är att Montenegro aldrig varit bra. De har, som bäst, varit ok.

  51. Denis

    Och 2004 är väl ändå inte Montenegro? 1983 års jugoslaviska bidrag är mer Montenegro..

    Och jag håller varken med er båda Micke och Adri. Montenegro suger. För att prata klarspråk. Inte mycket glädje. Bidragen alltså. Landet är det helt motsatta:)
    Tänk om dom tog det vilda och oförutsägbara som landet är känt för och skapade bra låtar.
    Har inte känt någon större längtan till deras återkomst

  52. Adri

    Såsom jag fattat det brukar 2005 års bidrag från S&M tillskrivas Montenegro medan 2004 tillskrivs Serbien.

    Följer man det är 2005 klart bäst – men inte bra.

    Av det som är rent Montenegro är 2007, 2009, 2013 och 2016 det minst anskrämligt usla.

    Men. Montenegro är Eurovisions sämsta land. 2008, 2012, 2017 och 2019 är rena rama bottenskrap. Resten är bara luft.

  53. Micke

    Jag greppar inte riktigt hur ni kan tycka Montenegro varit så jädra usla. De har definitivt inte varit bra men riktigt, riktigt jädra dåliga har de bara varit 2012, 2013, 2017 och den som vann i år. Sen när jag listar fyra bidrag som jag gillar betyder det inte att jag hyllar dessa. Jo DEFINITIVT 2004 om nu de ska räknas in. De övriga tre tycker jag är bra men inte mer. Utöver dessa är det ganska tråkiga bidrag de levererat men sämst av alla? Oj, jag kan räkna upp en massa länder som varit sämre, i synnerhet då Sverige men det finns än mer.

    De tre bidrag jag tycker riktigt illa om är alltså RIKTIGT DÅLIGA. De är extremt nära en nolla i betyg, vilket jag bara delat ut 13 gånger i hela ESC-historien. Noll betyder att det inte på något plan kan bli sämre. Alla dessa tre är alltså nära noll men de har alla en sak som räddar dem. I fallet med bidraget från 2013 så är det hennes röst. Det är det enda i hela bidraget som kan bli sämre och därför kan jag inte ge en nolla.

    Nu tillbaka 2025 har hon inte bara sin röst utan även en bra låt som förhoppningsvis nu blir Montenegros bidrag 2025. Den är bra från start i mål men allra bäst från 2.20 och resten. Måste vara underbart för Nina att denna gång kliva upp på scen med ett starkt bidrag och inte som 2013 med ett kadaver klätt i förskoledress

  54. Denis

    Nu tycker jag 2017 är en av Montenegros höjdpunkter. Mest för att han bjuder på sig själv och det var kul att se Montenegro skicka något roligt.
    Och kul att Micke tycker dom har hyfsade bidrag. Tycker mest Montenegro är för dom som inte får nog av generiska Balkan ballader och tycker sånt måste vara med varje år.
    Om det blir så igen ja då är det grattis till er

  55. Micke

    @Denis, jag är en av dessa som vill ha Balkan ballader i ESC. Varför? Dels gillar jag det och dels som motvikt till det övriga som i mina ögon går alltför ofta i det lite lättviktiga med löjliga dansrörelser, dåliga röster mm.

    Men det viktigaste för mig Denis är variation. Skulle aldrig ens tänkt tanken att följa ESC om det bara hade varit ballader lika lite som jag skulle följa ett ESC med bara uptempo. Vet inte hur länge du varit på bloggen men de som varit här länge vet att rock är mitt numero uno. Finns inget som är i närheten för mig. Men jag är livrädd för rock i ESC då det oftast blir väldigt dåligt. Värsta exemplen är Tysklands vinnare 2023 och ett norskt bidrag förra året, det hette något på G. Fruktansvärda mord på den sanna rocken.

    Sen tror jag både du och Adri har missuppfattat det jag sagt om Montenegro. Jag anser att de har fyra bra bidrag och tre extremt dåliga. Övriga håller svag klass. Jag menar att det för mig finns sämre länder. Två i Norden exempelvis Danmark och än mer Sverige.

  56. Adri

    Nä Micke jag tror inte du älskar Montenegro. Men du tycker ju bevisligen om de mer än vad jag och Denis gör.

    Eurovision är inte ett rättvist sammanhang. Det sämsta med Eurovision är inte de uslaste usla. Det värsta man kan göra i Eurovision är ”ingenting alls”.

    Och där har vi Montenegro. Allt som oftast är de bara OMÖJLIGA att bry sig om. Och när de väl sticker ut är det av dåliga anledningar.

    Anonymitet är värre än att helt enkelt suga.

  57. Adri

    Gällande balkanballader håller jag med er båda. Jag vill ha bra balkanballader! Som Bosniens låt 2007 – “Rijeka bez imena”. Älskar älskar! Eller Bosnien 2012. Eller Serbien 2008.

    Problemet?

    Montenegro lyckas inte med balkanballaderna heller. 2014, 2015, 2018, 2022 – vad bra haha.

    Nej men jag vet att Montenegro har bra musikliv. Det syns inte ett jota av i Eurovision.

  58. Denis

    Precis. Montenegro är ett spännande land utanför Eurovision. Men lyssnar man på deras bidrag kan man tro att dom bara lyssnar på ljumma ballader. Även den som nu kommer representera kommer bli en till sådan. Vad fint!
    Hade inte klagat om Montenegro skickat olika stilar varje år men när dom insisterar på att ständigt skicka run of the mill ballader måste man.

    Sen är ju problemet med Montenegro att dom oftast är både dåliga och trista samtidigt. Man ka vara dålig i ESC men då känner man nånting åtminstone. Men att vara tråkig i ESC är ett brott för då är man bara där. Ett vakuum..
    Förstår inte hur Montenegro kan vara både och..

  59. Micke

    Har bara en sak att säga. Om Montenegro nu istället skickar den de borde ha skickat från början………….Nina Žižić……då faller all kritik från mig på dem i år. Deras uttagning var slentrian men där var två bidrag som skiljde ut sig från mängden. Den mycket vackra låt som Nina Žižić levererade och det fullständiga haveri som NeonoeN tvångsmatade oss med. Nu Montenegro……nu har ni chansen att vända skutan rätt igen efter det att den sjunk.

  60. Denis

    Tycker det är konstigt att dom inte kämpat för sin rätt att representera. Oavsett vad man tycker om låten vann dom ändå tävlingen enligt dom regler som finns.
    Lutar mer åt att det är press från bolaget eller nån ytter faktor som tagit beslut snarare än gruppen själva

  61. Micke

    Nu har jag äntligen bestämt mig för hur jag ska göra med allt detta i år. Tänkte berätta ifall det skulle vara så att ni vill veta när jag är här ifall det är något ni vill och när jag inte är här så ni bara kan njuta av att slippa allt mitt skriveri.

    Jag kommer inte att försvinna nästan direkt som jag trodde. Jag kör på här i december och januari. Sen är jag tack och lov frånvarande februari och kanske hela mars. Troligen här i april och definitivt här i maj.

    Mycket jag kommer att missa tyvärr men så får det bli. San Remo missar jag dock inte men det följer jag på annat sätt.

  62. Adri

    Micke: Alright good to know, men jag hoppas det är för att du genuint har andra åtaganden eller nåt. Och inte bara för att undvika MF.

    —————————————

    Ok, nu finns tre uttagningars bidrag ute. Här är mina favoriter:

    Montenegro: Ja ni kan inte göra nåt rätt. Kommer inte ens ihåg vad min ”favorit” hette, men sångerskan hette Tamara iaf.

    Lettland: The Ludvig – ”Ligo” (men otroligt starkt fält, inte minst by Latvian standards)

    Estland: Elysa – ”Last to know” (också otroligt starkt startfält)

  63. Adri

    Just det Albanien släppte sitt ikväll. Bara lyssnat på en snabbgenomgång och 8 av låtarna. Så jag är öppen för förändring, men i dagsläget trygg med följande favorit (och rätt överlägset):

    Elvana Gjata – ”Karnaval”

    Riktig fotbollslåt!

  64. Denis

    För mig är Tommy Cash överlägset starkast i Estland och jag kan inte se någon annan än han vinna.
    Håller med om att det är väldigt starkt utbud. Mycket upptempo, inte lika mellow som annars i Estland

  65. Micke

    Har lyssnat lite nu på Estlands bidrag. Där finns fyra bidrag som jag plussar och fyra det motsatta. Resten är lite ett intet.

    Mycket lovande

    1. “Armageddon”, Minimal
    2. “The last to know”, Elysa
    3. “Espresso Macchiato”, Tommy Cash
    4. “Tomorrow never knows”, Ant

    Horribla

    12. “Frozen”, Janek
    13. “Psycho”, Gem98
    14. “Prty Till The End Of The World”, Stereo terror
    15. “Ma ei tea sind”, Andrei Zevakin ft. Karita

  66. Engsla

    Kul att säsongen börjar komma igång på riktigt nu! Och med den även skillnaden i allas våra uppfattningar om bidragen som vill vara med och tävla i ESC, lol.

    Har lyssnat igenom Estlands låtar några gånger nu, och vi verkar tycka väldigt olika om några av dem. Precis som det ska vara 🙂

    Min favorit hittills är “Ma ei tea sind”, Andrei Zevakin ft. Karita. (Hej hej Micke 😉 ). PSYCHO och Tule är också lite kul, så här innan man har sett liveversionerna.

    Kaffelåten förstår jag mig däremot inte alls på. Närmast olidlig att ta sig igenom.. Kanske måste man gilla kaffe för att uppskatta den? :p

    I Montenegros uttaging hittade jag inte mycket som tilltalade mig. Durdas lilla bagatell var bäst där.

    Lettland måste jag lyssna mer på, och Albaniens låtar har jag inte ens letat rätt på än… Mycket att se fram emot nu. Hoppas att årets lilla låtpärla visar sig tidigt i år, och håller tummarna för att jag ska hitta ett bidrag jag verkligen älskar den här säsongen 🙂

  67. Adri

    Engsla: Hej och välkommen tebax!

    I frågan om ”Ma ei tea sind” är jag definitivt mer på din sida än Mickes! Den är ju hur härlig som helst 🙂 Pumpar ju upp en som fanken.

    Jag tror – tyvärr, Micke – att den faktiskt är en segerkandidat 🙂 Inte DEN enda dock. Så detta är inte jag som förutsår ett exakt resultat. Tror bara den kan komma himla bra till och KANSKE vinna om liveframträdandet vill 🙂

    (Skall sägas att en av låtarna som deltar i Estland inte släppts än, vilket gör det svårare att tippa och lista 🙂 ).

    Kaffe-låten gillar jag stort dock. Och dina andra favoriter får du he-hemskt gärna behålla för dig själv 🙂

  68. Adri

    Och för din kaffe-undran så måste man AAAAABSOLUT INTE gilla kaffe för att gilla kaffe-låten 😉

    This guy här, Adri, avskyr verkligen kaffe. Tyvärr. Försöker då och då få ner en kopp för att kunna bli ”vuxen på riktigt”, men tyvärr. Kaffe är nasty.

    Te? Smutsigt vatten. Inte heller gott.

    Låten sätter sig ändå kan jag säga 😉

  69. Micke

    @Engsla, tänk jag som trodde du hade bra smak 🙂 Nej Andrei Zevakin ft. Karita tävlar för mig om sistaplatsen med Stereo Terror. Ska den här patetiska monsterrocken aldrig sluta förpesta ESC. När blir det äkthet? Så vad gillar du de fyra jag hissade då?

    @Adri, missat att svara dig på en sak ser jag. Sorry. Jo min totala frånvaro i februari och minst halva mars, kanske så länge som stor del av april har nästan helt med MF att göra.

    Tar lite historia 🙂

    De 5 bästa vinnarna i ESC:

    2007 – Serbien
    1997 – Storbritannien
    1971 – Monaco
    1969 – Nederländerna
    2012 – Sverige

    De 5 sämsta vinnarna i ESC:

    2001 – Estland
    1986 – Belgien
    1979 – Israel
    1981 – Storbritannien
    2018 – Israel

    Sen till er alla tre. Greppar inte vilken Kaffe-låten är men jag lär väl hitta den 🙂

  70. Adri

    Men Micke… det skrivs så himla himla lite om MF ju (procentuellt står du för rätt mycket av skriverierna om det t.o.m). Och du kan ignorera det.

    Det är ett tv-program du ogillar. Hur kan det bidra till denna typ av beteendeförändring? Det är ju en så himla liten grej. Som är lätt att INTE läsa om.

    Du läser väl nyheterna även om massa saker man ogillar – krig, våld, knark, korrupta politiker, gnälliga konsumenter, Stina Wollter – finns där? 🙂

    Du framstår ofta som så himla stabil, men det här är ju knas 🙂

    Och kaffelåten, jag dubbelkollade inte med Engsla, men det lär väl vara ”Espresso Macchiato”.

  71. Adri

    Då var det officiellt. Montenegro kommer representeras av Nina Zizic med ”Dobro Dosli”.

    Inget förvånande alls. Den kom ju tvåa. Personligen hade jag hoppats på Baryak – folkets vinnare – men it just makes sense att välja andraplatsen… egentligen. Så. Inget att orda om.

    Låten växer. Men den är för mid än.

  72. Micke

    @Adri, jag är stabil…. no doubt about that 🙂 Men jag känner för varje år att MF och allt runt det börjar förstöra allt mer för mitt ESC-intresse och det lär definitivt inte bli bättre i år. Vill inte att det ska förstöra ESC så då är det bättre att göra så. Jag kollar väldigt sällan på nyheter numera Adri…Är sååååååå jävla trött på allt vad heter Trump, Putin, allt med Israel och Hamas, alla jävla män som inte kan respektera kvinnor, all gängskit och jag vet inte allt

    Se där Adri vi är på samma planet vad gäller Kaffe. Finns bara en sak som jag tycker smakar värre och det är senap. Däremot älskar jag te 🙂 Te, Coca cola och vanligt vatten är väl mina tre i topp. Vanlig cola då och inte med någon jädra kemisk tillsats

  73. Micke

    @Adri, se där. Vilken helomvändning. Vi stod med ett kadaver som första ESC-låt men plötsligt vände allt och istället börjar ESC mycket bra. HÄRLIGT 🙂

  74. Denis

    Jaha. Nu är Nina Zilic representant. Tycker man om generiska dussin Balkan ballader så lär man nog bli glad. Hon kan åtminstone sjunga..

  75. Denis

    Sen fattar jag ibte hur Mello kan förstöra ESC upplevelse. Det är väl en del av upplevelsen? Jag ser Mello som ett delmål till ESC.

    Faktum är att jag på senare tid börjat uppskatta Mello mer än ESC. Tycker ESC är stort med för mycket drama och politik och konstiga skämtbidrag med personer utklädda till bananer och allt möjligt. Musik är på riktigt för mig, inte något man skämtar bort.

    I Mello har vi åtminstone seriösa låtar med riktiga artister. Ibte några karaoke sångare man grävt upp i någon skogsby

  76. Adri

    Jag fattar personligen att man kan ogilla MF. Jag drömmer ju om att bli producent för det en gång haha. För jag har förändringar jag vill komma med:

    1. TÄNK PÅ DEN J***a MÅNGFALDEN. Alltså i förra finalen… vi har 12 låtar i finalen. FEM -5!!!! – av dem var skrivna av en dude som kallar sig Joker (som deltagit med 17 låtar sedan 2021).

    Sen förekommer Wrethov tre gånger. Och G:son, Deb, Jansson och Aagaard två. (Och detta var alltså bara finalen)

    Sakerna låter inte dåligt, men så mycket låter lika-fkn-dant.

    Och sen står artisterna ofta som låtskrivare också… men man kan se FRÅN RYMDEN att det i många många fall bara är bluff, för att det ska framstå som “mer äkta”. Det är liksom inget brott, så det är bara att skriva in artisten där – trots att den absolut inte var med i kompositionen.

    När jag var liten så skapade MF hits. Det gör det inte i samma mening längre. Streams finnes absolut, men jag lyssnar mycket på radio – och alltså… låtarna spelas där så otroligt sällan (med vissa få undantag).

    2. Kanske det större problemet – och detta är ett problem med svensk tv i stort tbh. Varför är SVT så måna om att Melodifestivalen ska vara ett “familjeprogram”? Det kan kalla sig familjeprogram allt de vill, men i sanningens namn så blir det ju barnprogram då. Manuset är aldrig edgy. Publiken sitter med ballonger.

    Obs, jag ogillar inte barn. Once upon a time gjorde jag, men inte längre. Däremot så är jag emot att nästan alla våra stora program (förutom På Spåret, thank God) är anpassade till barnen. Det är ingen naturlag att MF ska rikta sig till barnen. Det är något SVT aktivt väljer, och jag är emot det.

    Kollar man på utländska uttagningar så ser man att de tänker inte på barnens bästa i mån om utbud och show. Eurovision i sig är inte alls lika barn-kodat. Likaså “Bäst i test”. Jag ÄLSKAR brittiska “Taskmaster” – alltså originalet av Bäst i Test. Det är rått, det svärs, det är vuxna människor som har kul med andra vuxna. Klipp till Sverige: vi gör det till ett barnprogram. Som jag gillade innan. Sen tog TV4 över, och allt blev naturligtvis värre.

    ————————————————

    Sorry för lite off-track men jag har tänkt på detta så länge. Att svensk TV – iaf de två dominerande tv-kanalerna – är helt jäkla besatta av “familjeprogrammen” och det är så jäkla fatalt tror jag.

    Om jag fick ta över MF hade jag faktiskt brutit upp med de klassiska låtskrivarna och med barnfamiljerna 🙂 Jag tror det hade gynnat MF. Vi hade kunnat få in bättre låtskrivare och artister – istället för en majoritet som mer eller mindre bara existerar i Melodifestivalen. (Och det är inget emot deras talang, men det säger ju något om att de verkliga stora uppenbarligen inte vill jobba med dem).

    ——————————————————————————

    Sen tycker jag det är en överreaktion att hoppa hela bubblan pga det… men Micke får väl göra vad Micke vill göra, I guess. Men det är absolut inte något som makes sense för mig 🙂 Men så länge du kommer tillbaks så 🙂

  77. Adri

    Micke: Personligen tycker jag att man som vuxen har en skyldighet att “hänga med”. Tyvärr. Ibland vill man bara isolera sig. USA-valet var en verklig utmaning att följa. Ett land med 300 miljoner invånare borde få fram bättre kandidater kan man tycka. Men nu blev hela världen tvungen att följa ett race mellan en märklig 12-årig man och en kvinna som bara uttrycker sig med skratt eller catchphrases.

    Och Israel/Hamas… jag såg en poll som visade att sympatierna minskade för båda sidor. Jag köper det. Båda sidor gör sig skyldiga till vidrigheter och nu känner jag bara “men lös det bara!”.

    Och Putin är väl den farligaste av dem alla, egentligen. Och tyvärr förhållandevis nära oss, men ah… life goes on ändå. Ännu.

    Tyvärr tycker jag ändå att vuxna människor som ska ta beslut om världen, dvs rösta när tiden kommer kring, också har skyldighet att hänga med – även utrikes. Så tyvärr knarkar jag nyheter.

    Kul med senap, för jag har aldrig gillat senap heller. Oätligt, rent av. Däremot så är jag inte ok med att ogilla saker så med träning och fler erfarenheter har jag lärt mig stå ut med senap i vissa former. Aldrig rakt av på min varmkorv eller så, men en minskad dos i vissa specifika maträtter funkar numera 🙂 Kaffe? Inte där än.

    Jag dricker vatten, energidrycker, alkohol och läsk – Cola Zero. Jag älskar den “kemiska tillsatsen” 😉 Nämen skämt åsido… jag hoppas du inte tror att Coca Cola är naturligt. Det är gott om kemiska tillsatser där med 😉 Men det är inte dåligt för det. Naturligt är inte per definition bra, onaturligt är inte per definition dåligt 🙂 Bakpulver t.ex? Superkemiskt – men det är inte dåligt för oss och gör alla bakverk godare mer eller mindre 🙂

  78. Johanna

    Nämän nu kan jag stå bakom Montenegro! Nu är det som det borde varit från början! Välkommen Nina Zisic!

  79. Johanna

    Och vad är det jag läser om kaffe^^ Kaffe är ju livets dryck! Älskar kaffe! Bara ingen jävla decaf eller smaksatt med typ hallonlakrits.

  80. Micke

    @Denis, förstå en sak. Du och Adri pratar om att Montenegro är sämsta landet i ESC. För mig är det sämsta landet i ESC helt överlägset Sverige. Är sååååååååååå less på MF och än mer efter att det fick babynamnet Mello. Jag vill inte förstöra ESC med detta. Känner det varje år och än mer så 2025. Sen detta med skämtbidrag. Det är en balansgång. Det är mil skillnad på musik irl och ESC för mig. ESC älskar jag int på grund av bra musik utan för hela ballongen och utbytet mellan länderna. Därför älskar jag när länder tar sin särart in i det hela och skämtbidrag är också en del men balansgång som sagt. Rocken håller de ju på att fjanta bort med bidrag som Tyskland 2023 och ett norskt 2024 som började på G. Även Estland i år går över gränsen. Ta nu inte detta fel Denis men jag har knappt sett en riktigt bra manlig artist i MF på 2000-talet.

    @Johanna, ok om vi träffas nångång så får det bli te istället då 🙂

  81. Micke

    @Adri, som jag sagt så många gånger. Jag hoppar inte utan att först säga till om det isf. Finns något som heter respekt. Det jag skrev till Denis om min syn på MF kunde lika gärna ha varit till dig men du har redan hört det där 🙂

    Sen Adri min vän så har vi redan pratat om det där med världen, politik, all skit som händer mm. Jag skiter definitivt inte i världen men om du hade vetat vad jag jobbar med så hade du förstått mig. Jag ser skit hela dagarna i jobbet. Tro mig jag vill inte ha mer skit på fritiden. Sen om Putin är farligast? Vet ärligt talat inte. Den största galningen är iaf Donald Duck……..sorry Trump. Sen finns det ett försvar för ryska befolkningen som inte finns för den amerikanska. Det som händer i och med Ryssland är fullkomlig skit men det beror ju på en galen ledning inte befolkningen. I USA är det tvärtom befolkningen själv som väljer galningen.

    Så nu lämnar jag politiken. Jag hatar allt som har med krig, mord, våldtäkt and so on. Tro inget annat.

    Jag är inte det minsta rädd för det jag äter och dricker. Allt handlar om mängden. Men socker är socker det vet vi vad det är. Kanske rent av är som de så i Rapport att stora undersökningar nu visar att lightdrycker ökar risken för stroke, hjärtsvikt mm. Inte en susning men det skulle inte förvåna mig. Men det primära är….I vilken mängd dricker och äter vi grejerna. That´s it

  82. Micke

    @Johanna,,,,glömde. Finns inget bättre i ESC just nu än att säga det du säger…Välkommen Nina Nina Žižić 🙂

  83. Denis

    Micke och ni andra, förstår inte varför ni tycker Melodifestivalen är så dåligt? Eller att Sverige.är det sämsta landet? Vad gör det dåligt? Tycker vi alltid har solida bidrag
    Hade hellre tagit något av våra bidrag framför vadever bidrag valfritt Balkan land envisas med att kalla för musik..

    Vi tar det åtminstone på allvar. Tänk om varje land gjorde som Sverige. Då hade ESC varit en riktig musik tävling också med riktiga etablerade artister istället för en cirkus utan kredd som människor skrattar åt en lördag på puben..

    Älskar också cirkus. Men på cirkus. Inte på TV. Vill jag ha cirkus går jag till en. Måste man använda musik till det? Vad hände med att bara låta det vara en musiktävling istället för att låta det vara en plats för ultra rabiata plastpåse bärande personer att joddla på eller liknande? Jag vill inte genomlida karaoke gubbar från bergen i Moldavien, jag vill ha låtar att skratta till. Eller gråta. Eller bli arg över.

    När dessa länder lär sig vad musik är så kan jag också njuta av den. Till dess tar jag hellre tio Joy Deb låtar och sjunger med

  84. Micke

    Adri, Denis, Engsla, Johanna och eventuella andra här. Skulle vilja veta vad ni tycker om ett av Lettlands bidrag. Om jag gillar det, ogillar det eller varför jag undrar tar jag sen. Hade varit kul med svar. Tar svar på ditt sen Denis 🙂

    https://www.youtube.com/watch?v=265GLqiNKjc

  85. Adri

    Jag tycker jag förklarade min ståndpunkt klart och tydligt 🙂 Låtarna är solida, men är verkligen “solid” det man vill vara?

    1. Jag vill ha mångfald.
    2. Och jag vill inte att barnen ska ha den enorma makt de har i nuläget. Det är talande att väldigt många vuxna inte känner till vilka låtar som deltagit – medan barnkalas domineras av Mello-låtar.

    Jag tycker inte det är ok med en så liten ruljans av låtskrivare i ett land så stort som Sverige. Detta är inte låtskrivarnas fel. Det ligger på SVT. De skämtar om det själva, under sändningarna? Men vill tydligen inte göra något åt det.

    Jag tycker också du är för generös mot artisterna när du skriver “riktiga etablerade artister”. OBS! Jag ogillar inte artisterna. Men det är uppenbart att de – även om jag gillar dem – inte är big deals. Existerar ens Lisa Ajax, Mariette, Dotter, Klara Hammarström, Tusse, Liamoo, Theo utanför tävlingen? Det är som om SVT har en frys och vissa upplagor bara tar fram Lisa Ajax igen för att tina upp henne och slänga upp på scenen?

    Och samma sak med låtskrivarna. De är inte dåliga per se. Men faktumet att de knappt existerar utanför Melodifestivalen… det är så tydligt.

    Sen finns undantag. Typ Danny. I år deltar Linnea Henriksson – jättekul. Hanna Ferm har haft nån form av riktig karriär. Loreen är lite gränsfall.

    Benjamin Ingrosso räknas inte för han blev en eriktig artist efteråt, och har inte återvänt sen dess.

    Fick jag ändra en grej så hade det varit att införa en slags limit bland låtskrivarna. (Då hade jag kunnat leva med ballongviftande får i publiken – även om det också är ett problem).

    Jag gillar pop skall sägas, men pop i sig självt är brett. Men det blir inte brett när låtskrivarna är samma fem personer hela tiden. Och bara lägger till artistens namn bland låtskrivarna för att tjäna lite “credd”.

    ————————————————————

    MED DET SAGT: Sverige är inte sämst. Det går jag helt enkelt inte med på.

    Vi kan pop. Vi är en stormakt inom pop, det är inte hybris att säga. Och det märks för det är alltid välproddat. Alltid välsjunget och oftast väl-stageat iaf.

    Men är det kul? intressant? minnesvärt? NOOOOOPE. Sverige tar inställningen “vi ser att det funkar, så vi bara fortsätter” otroligt långt. Samma låtskrivare, samma team… år efter år.

    Många Eurovisionfans ogillar Sverige nuförtiden och det är inte konstigt. Vi är för för tråkiga. Och man ser också hur tolvpoängare fördelats på sistone:

    Mellan 2014 och 2023 fick Sverige 61 tolvor från juryn. Och 7 från tittarna. Det är inte konstigt att gemene man inte uppskattar oss som de brukade. Men vi kan väl finna lite tröst i att… nån radio-DJ på Irland och nån gammal ESC-representant uppskattade oss iaf?

    ———————-

    Sverige 2022 fick inte, den heller, en enda tittar-tolva. Den har dock ett ovanligt gott rykte för att vara en svensk låt bland ESC-fans. Så låt oss kolla på låtskrivarna: artisten själv med hennes bästa vän, och den vännens nära vän (som med tiden blev Cornelia’s pojkvän). Inte en Gson, Deb, Joker eller Wrethov så långt ögat kan nå!!! 🙂

  86. Adri

    Micke: En av mina favoriter. MEN!!! Den är inte som “Ligo” som jag absolut hejar på 🙂

    Jag uppskattar soundet. Lite folkligt liksom, kul. Känns nästan som ett movie soundtrack. Kisar man ser dessutom bildens längre kvinna lite ut som Nicole Kidman. Det påverkar inte mitt omdöme, men det är kul 🙂

    Det finns en problematik med den här typen av låtar dock. Och det är att ESC-fans ofta cravear någon form av etno eller folkmusik. Jag är med dem! Jag gillar etnisk karaktär i låtarna. Det gör mig glad.

    Men denna craving gör ofta folk helt okritiska till etniska låtar. Jag vet inte om denna låt egentligen är så spännande? Eller om den helt enkelt bara är en radiopop-fri ö och då snälltolkar man det lite 🙂

    Jag håller den högt 🙂 Men “Ligo” är bättre 🙂

  87. Denis

    Dotter är väl låtskrivare också så hon gör nog mycket utanför Melodifestivalen. Klara Hammarström har väl en hit som spelas nu?
    Och Theo är också stor inom en viss åldersgrupp men inte din åldersgrupp Adri..
    Och det är du som gillar Mariette, du sa ju att hon hade en karriär utanför Melodifestivalen

    Ja Sverige skickar oftast samma. Än sen? Albanien gör det också, alltid nån skrikig dam . Italien skickar också oftast samma sak, sofistikerad pop på italienska. Ändå har ni inga problem med det, tvärtom brukar ni hylla det. Samma sak med fansen. Italien skickade till och med Mahmood två gånger på tre år med samma sound och ingen klagade

  88. Micke

    @Denis, jag klagade definitivt. Italiens bidrag från 2022 är det enda direkt dåliga som Italien har skickat. Hans andra bidrag ligger väldigt lågt på min ranking av allt de skickat. Men de skickar ju nästan aldrig dåligt så hyfsat var det ändå. Men 2022….Sicken jädra…………

  89. Adri

    Denis: Jag gillar flera av Melodifestivalens artister 🙂 Men de blir inte stora för det. Alltså. Alla av dem lever på musik. Så är det ju. Ingen av dem har den nöden att de behöver göra nåt annat.

    Men. Mariette gjorde Pridelåten nåt år? Ja det är väl nåt? Eller är det ens det?

    Dotter är iofs med i nån musikal nu tror jag. Kul. Men annars verkar hon mest typ sjunga vid olika öppningsceremonier för affärer eller nåt sånt.

    Klara? Jag lyssnar mycket på radio varje dag men missat den låten isf.

    Man vet iaf att står det om dem i tidningen kommer nog samtliga beskivas med prefixet ”Melodifestivalsartisten”. Inte bara ”artisten”.

    Sen tycker jag du har fel om Albanien också, för folk klagar på deras högljudda kvinnor också. Och folk har klagat på Mahmood med, bland fansen. En del klagade när han valdes, men gjorde man det inte då så föll hans ESC-aktie rejält iom liveframträdandet. Och nu… ja det finns dem sol uppskattar honom såklart. Men jag skulle inte beskriva honom som en superuppskattad ESC-närvaro.

    Men sen finns ju den viktiga skillnaden jag tar upp. Låtskrivarna.

    Genren är inte det stora problemet. Albaniens skrikande kvinnor är absolut en del av samma paket, men de smälter inte in i varann för låtskrivarna är olika. De senaste tio tävlingarna har endast två låtskrivare representerat Albanien mer än en gång.

    I Italiens fall är det bara en…. nämligen Mahmood.

    Sen klipp till Sverige… Deb representerar oss tre gånger på tio tävlingar, Wrethov två gånger, den jäkla Joker-snubbe representerar oss tre gånger på fyra upplagor (tacksam för Cornelia där – gav oss en Joker-paus).

    Sen finns det låtskrivarna som faktiskt bara representerar oss en gång… men väl i MF kryllar det av dem. Melanie Wehbe, Gson, Nån som heter typ Stone, Jimmy Jansson…

    Det är ett mer akut problem i Sverige tycker jag än Albanien och definitivt Italien. För genren är inte problemet. Nästan alla genrer erbjuder bredd. Pop likaså. Men bredden kommer inte finnas när det är samma människor som står bakom allt. Samma hjärnor bakom alla låtar. Strömlinjeformat till tänderna.

    Sen behöver du inte se det som ett problem själv, Denis. Men att ESC-fansen klagar på hur tråkiga och ointressanta Sverige är, är inte nåt som uppkommit från ingenstans. Inget som bara plockats ur ärmen.

    Jag säger att vi kan väl njuta så länge det varar. Men det kommer ju komma en dag när detta är inte ett vinnande koncept längre. Och jag ser fram emot den dagen. För SVT har visat med ALL tydlighet att de kommer bara vara nytänkande – ifall de TVINGAS vara det.

    Obs, jag älskar public service. Jag älskar SVT och jag älskar SR. Skulle TV4 ta över tävlandet hade jag följt det med kanske 8% av vad jag gör nu. Om ens. Men här tappar SVT bollen tycker jag

  90. Micke

    @Adri, du har skrivit mycket bra genom åren men det du skrev 20.56 igår var nog den största skit du någonsin levererat

    Just kiding my friend 🙂

    Tvärtom var nog det bästa jag sett nedskrivet av dig. Åtminstone av det jag minns nu. Det mesta där stämmer klockrent med mina tankar och känslor. Way to go my friend 🙂

    Tack också för att du svarade på frågan jag levererade till er här. Hade en tanke med den som jag tänkte slänga fram till er men jag lade det åt sidan just nu. Tar det förmodligen senare i januari eller april/maj när folk är på bloggen

  91. Engsla

    Kul att jag inte är ensam om att inte gilla kaffe. Det brukar ju annars vara standarddrycken för alla tillfällen i livet… 🙂 Men nä, jag gillar fortfarande varken kaffe eller kaffelåten, men te hinkar jag i mig alldeles för stora mängder av.

    Micke, jag vidhåller att ma ei tea sind är årets bästa låt i Estlands uttagning! Men så skulle jag nog klassa den mer som pop som flörtar med andra genrer än som monsterrock.

    Av de bidrag jag lyssnat på från den Lettiska uttagningen så har jag fastnat mest för Bur man laimi. Fast jag vet inte om det är en låt för eurovision, det låter mer som filmmusik i mina öron.

    Bound by the light är lite för medel för min smak, även om jag uppskattar gnället från vilket lokalt strängintrument det nu är i den. Men det skulle behövas något som lyfter låten lite. Sedan känns den väldigt bekant, som något jag hört förut. Väldigt irriterande när det blir så och jag inte kommer på vad det påminner om…

    Och så melodifestivalen då. Jag tycker att den är jättekul att följa, men det är ju inte ofta jag hittar någon låt som jag faktiskt gillar. Och när jag väl gör det så kommer den sist bland alla bidragen (“Grytan”…suck).

    Jag håller med om att det ofta är proffsigt utfört. Men också om att det behövs fler låtskrivare/färre låtar per låtskrivare per tävling och år. Men tydligen så gillar majoriteten av röstarna det de ser och hör. Mest ser kanske. Folk verkar vara besatta av kändisar och gamla idoler. Varför skulle de annars rösta så frenetiskt på Marcus & Martinus och Anders Bagge m.fl…. 😉
    Men det är ju likadant i alla tv-program i alla kanaler verkar det som. Jätteintressant att titta på vad småkända personer har i sitt kylskåp, när de åker världen runt eller sitter på någon herrgård och försöker lura varandra… Uj, jag låter grinig, jag vet det 🙂

    Sedan det där med mello som barnunderhållning. Det verkar gå inflation i att skydda barn från vuxenvärlden och dess uttryck. Curling på högvarv. För det finns ju egentligen ingen anledning till att det inte skulle kunna vara lite mindre stryka medhårs i programmet. Även om jag själv skulle tycka att det vore jättetrist om melodifestivalen blev som tävlingarna från tex Albanien och Serbien. De brukar vara lite väl långa och för långtråkiga i min smak. Okej, Sanremo är ju också evighetslång, men där charmas jag av det iaf, måste väl vara språket eller nåt, lol. Men som sagt, jag gillar att mello är lite småmysigt, men det behövs större, verklig variation på bidragen.
    Men så kom jag att tänka på när Micke för länge sedan skrev här på bloggen att de funderade på att skicka in ett bidrag, men att de skulle tweaka till det lite mer för att låten skulle passa in i mello. Det blir kanske som en ond spiral det där, att låtskrivare och artister anpassar sig efter vad som valts ut tidigare, och att de musikansvariga inte förmår välja något som står ut från de gamla invanda spåren. Så blir det mer och mer samma med tiden. En lösning vore ju förstås att låta mig vara med och välja ut låtarna. Allt skulle bli jättebra då 😉

  92. Adri

    Engsla: Vad tycker du om ”Ligo” då? I Lettland? 😉

    Ja alltså det finns inte ÄN på agendan att sluta följa mello. Men som sagt, jag tror mina invändningar skulle göra gott för tävlingen. Vi håller iaf med varann om låtskrivarna. Kanske chilla ner lite på dem?

    Sen är jag personligen trött på alla program med stilen ”kändisar träffas och gör saker”. Typ Stjärnorna på slottet, Över Atlanten, Jorden runt på 40 dagar…

    Sen ska jag inte ljuga. Det finns vissa program med kändisar jag gillar. Absolut. Men det är ju också program som rakt av DÖR om det skulle vara vanlisar som deltog. Typ På Spåret eller som du nämnde… Här är ditt kylskåp. De programmen dör ju om okända är med.

    Sen vill jag inte ha det som Italien eller Albanien. De länderna sköter det så bra så… 🙂 Jag vill egentligen bara ha mer av allt. Mer genres. Och fler inkluderade i själva programmet. Det finns ingen edge. I väldigt få av låtarna. Och absolut inte i manus. Barnfamiljerna styr tv-marknaden för mycket…

    Jag som barnlös – eller barnfri – känner mig ju rakt av ibland exkluderad när man kollar på det… framför allt om man är ensam hemma och kollar på det. Då blir det verkligen tydligen att ”ok de skiter i min tittargrupp”.

    På det stora hela tror jag vi är överens om vissa skillnader. Men jag tror det blir bättre om jag tar över urvalet 😉

    Men jag är genuint förbryllad över SVTs inställning att inte förnya någonting om de inte tvingas till det. SVT liksom. De är public service. De behöver inte ta hänsyn till tittarengagemang på samma sätt som kommersiella kanaler behöver. De kan utmana sina tittare mer.

    Du har rätt att folk röstar i hög utsträckning på de vanliga låtskrivarna. Men:

    1. Med tanke på så många låtar de har, så är det klart att de ibland hittar rätt. Även en blind höna hittar ett korn ibland. Eller nåt.

    2. Alla bidrag får samma budget av SVT. Men det har ju publicerats statistik (för något år sedan dock!!) om att de med bekanta ansikten i sitt team, får en mycket större tilläggsbudget. För de musklerna finns där.

    Så man ska nog inte bara titta på resultatet. Man kan även titta utanför och se att hitsen är inte hits på samma sätt som det var förr (vissa undantag, men färre årligen också).

    Jag älskar Melodifestivalen – men det är ju också därför jag vill rädda det 🙂

  93. Micke

    Har faktiskt fått till en Topp 10 redan 🙂

    Topp 10 ESC 2025 (9/12-24)

    1. “Bound By The Light”, Sinerģija – LETTLAND
    2. “Dobrodošli“, Nina Žižić – MONTENEGRO
    3. “Mbaje”, Erma Mici – ALBANIEN
    4. “Dva srca“, Baryak – MONTENEGRO
    5. “Armageddon”, Minimal wind – ESTLAND
    6. “The water”, Bel Tempo & Legzdina – LETTLAND
    7. “Espresso Macchiato”, Tommy Cash – ESTLAND
    8. “Zelts”, KoBra – LETTLAND
    9. “Bur man laimi”, Tautumeitas – LETTLAND
    10. “Ishe ti”, Endrik Beba – ALBANIEN

    @Engsla, bara så du vet. Vi skickade in 🙂 Tack för svar på min fråga 🙂

  94. Engsla

    Adri, nu försökte jag ju vara lite finkänslig där genom att inte skriva vad jag tycker om de låtar ni nämnt här ovan… 😉

    Nä, men det jag gillar hos Ligo är etno-kören och att låten inte är statisk. Kommer inte riktigt överens med hela låten än, men jag skulle inte bli jätteledsen om den står som vinnare till slut. Men det finns fortfarande ett par låtar som jag inte har hört än i deras uttagning , så vem vet, det kanske gömmer sig något riktigt bra där.

    Angående SVT så tror jag att visst, som public service så borde de ha utrymme för att utmana sin publik. Men samtidigt så är deras program så stora att det ju lätt blir ett jävla liv om de “provocerar” för mycket. Särskilt om det skulle hända i familjeunderhållning på bästa sändningstid. Och jag tycker ju att mello ska fortsätta vara familjeunderhållning. Men bredare då än att som idag mest verka vilja fokusera på barnen. Jag håller med dig där i att ibland känner man sig lite utanför, lol. Och det beror väl också på den där onda spiralen. Mello blir efterhand mer nischat, och tittare lämnar/tillkommer efter tycke, och så blir det bara svårare att locka till sig andra låtskrivare och artister för att bredda tävlingen lite mer. Äh, jag vet inte. Vill iaf inte fortsätta se samma låtskrivare i varenda deltävling…

  95. Engsla

    Micke, aj då, nu blev jag ju jättenyfiken på hur ert bidrag lät 🙂

  96. Micke

    @Engsla, funderar på det men då gäller det inte den låten. Den är och var inte vår själ så att säga mest konstruerad för MF. Vi spelar den aldrig. Gjorde det på en spelning juni i år på speciell begäran men ingen av oss är förtjust i den. Pinglan gav sitt medgivande en gång. Står hon fast vid det är det inte omöjligt 🙂

    Den mest växande låten för mig hittills i ESC 2025 är denna. Den var nada för mig de två första gångerna.

    https://www.youtube.com/watch?v=h_foY83Qn4M

  97. Adri

    Albaniens uttagning innehåller liksom alltid högt och lågt.

    Men jag är inte svårare än att jag vill ha en riktig festlåt till Basel:

    https://m.youtube.com/watch?v=zlCWcFo1o1k

    Ja, komplex är den inte. Men den kan nog verkligen få igång en publik. Och jag vill träna till den.

  98. Denis

    Tycker inte alls Melodifestivalen är för barnanpassat. Varken i låtar eller annat. Smash Into Pieces var inte särskilt barnvänligt. Eller Cirkus X.
    Tanken med Melodifestivalen och med public service är ju att det ska tilltala alla. Då kan man inte ha för mycket edge eller provocerande för då blir det alltid liv i luckan och folk ifrågasätter varför dom betalar skatt för att bli provocerade och börjar fråga varför behövs Melodifestivalen på SVT och allt..
    Självklart är SVT medvetna om detta, Melodifestivalen existerar ju bara för att folk betalar för att se det. Börjar man provocera eller vara lite edgy för att tilltala folk så kan det också leda till tittarflykt. Och var är Melodifestivalen då?

    Sedan tycker jag heller inte låtarna låter likadant. Joy Deb skrev både för Smash Into Pieces och Marcus och Martinus. Inte exakt samma sound eller låt. Och G-Son skriver ju låtar som både Loreen och Theo sjungit, typ så långt olika varandra man kan komma..

    Visst kan man önska sig typ Max Martin eller någon annan känd. Men varför? Behöver Melodifestivalen honom och behöver han Melodifestivalen? Vad skulle han bidra med?

  99. Adri

    Tbh… jag tycker Smash Into Pieces är ganska barn-utspätt. Man ser det också bland barnens poäng till dem. Och att båda de och Scarlet har sagt ”sen Mello har vi fått väldigt många nya fans bland barnen”.

    Sen. Absolut. Public service ska tilltala alla. Men allt på public service ska inte tilltala alla. Dvs. Det ska finnas saker för barn tex, för pensionärer, för nysvenskar, för intellektuella, för arbetarklassen osv osv. Men allt är inte för alla. Och det är inte heller public service mål.

    Målet är istället ”ah okej, du gillar inte detta? Synd men lyckligtvis finns det istället 50000 andra produktioner som du kanske gillar?” 🙂

    Och folk kommer alltid ifrågasätta varför de betalar skatt. Det finns dem som ifrågasätter skattefinaniserad vård och skola också. (För tydligen, enligt dem, är ”investeringar på barn nästan alltid pengar i sjön”… personligen skulle jag säga tvärtom. Men det är en heeeelt annan fråga).

    Och det där med tittarflykt vore nästan bra. För då skulle SVT absolut ta tag i det.

    Men oavsett så ska det inte bekymra SVT. Då de inte i samma mån ska styras av tittarsiffror (alltså detta är inte ens bara min åsikt, utan det säger ju dem själva. Det är ju en grej med PS. Att de är säkrade, så tittarsiffrorna bedöms inte som en kvalitetstämpel). TV4 är besatta av tittarsiffror. Because of course they are.

    Sen tycker jag faktiskt inte att steget mellan Smash Into Pieces och M/M är sååå långt haha. Ta bort elgitarren – eller bara mjuka upp den lite – så skulle M/M absolut kunna framför deras låtar.

    Det är det jag menar. Det är samma baspaket men man slänger in något för den specifika artisten. Jag ser absolut SiP och M/M som samma lilla box av typiska Mellolåtar. Loreen är absolut litet av ett undantag, men det är klart sådana finns när det är så många.

    Sen tycker jag inte Max Martin ska vara med. Jag vill inte ha nån jävla Los Angeles-radio-pop. Bara större bredd. Det får gärna vara okända. Eller bara människor med lite högre verkshöjd än de vanliga.

  100. Micke

    @Adri har ju sagt till dig att jag säger till när jag gör uppehåll. Blir ett förhoppningsvis kort sånt nu efter ikväll. Kommer att titta in om en dryg vecka och se om det händer något här när Albanien kör igång. Framförallt hoppas jag Pinglan kör igen då. Händer för lite här just nu känner jag och om fel grejer för mig. Därmed inte sagt att det ÄR FEL. Det avgör var och en 🙂 Jag kör stenhårt igen när det händer något med ESC-delen och med Pinglan 🙂

  101. Denis

    Fast tittarsiffror tror jag ändå styr på något lite sätt, åtminstone sådana stora program som Melodifestivalen. Det är ett dyrt program och har det inte tillräckligt mycket tittare så kan man inte motivera att ha det kvar. Och att det går bra för Sverige är en morot som används för att motivera att ha kvar Melodifestivalen. Men för att det ska gå bra måste ju vi ha solida låtar varje år..

    Svikande tittarsiffror var väl en anledning till att man formade om hela Melodifestivalen 2002 och införde semifinaler och allt. Och att man ändrade det igen 2011.
    Så tittarsiffror spelar roll, även för SVT. Går det inte bra för Sverige i ESC går det heller ibte bra för Melodifestivalen

  102. Adri

    Ah då får jag bara hänvisa tillbaks till några svar sedan. Allt har sitt slut, och då får vi väl rida denna väg så länge – och så får vissa av oss längta tills den dagen den habila popen inte längre tar en till vänsterspalt 🙂

    För den tiden kommer…

  103. Denis

    https://eurovoix.com/2024/12/16/%f0%9f%87%a8%f0%9f%87%adeurovision-2025-contest-stage-branding-

    Nu är scenen klar i alla fall. Och själva typ branding runt omkring ESC

  104. Micke

    My oh my! Trodde faktiskt helt ärligt att något skulle ha hänt på bloggen nu inför Albaniens uttagning. Vad händer???? Tråkigt och oroande

  105. Adri

    Idag släpptes låtarna som tävlar för Spanien 2025, kul! 🙂 Även om standarden inte är som 2022 – det var otroligt hög standard det året 🙂 Får nog ta lite tid innan jag kommer med nån riktig favorit 🙂

    Och jag tror Luxemburgs kandidater kommer imorgon 🙂 Säsongen närmar sig! 🙂

  106. Micke

    Hoppas verkligen Pinglan o hennes fantastiska arbete dyker upp imorgon inför Albaniens uttagning. Om inte så går jag väl åtminstone slänga ut min åsikt. Ett bidrag är för mig outstanding bäst….Erma Mici. Ett bidrag är outstanding sämst…Jet. Så har jag åtminstone sagt något 🙂

  107. Schlagerpinglan

    @Micke, Jag dyker upp. 😀

  108. Micke

    @Pinglan, sorry om jag låter negativ. Först och främst undrar jag ju vad som hänt med dig och sen en annan sak. Jag har aldrig någonsin varit så nära att överge skeppet som jag är just nu. Inte ens det året då jag var borta i 3-4 månader.

    Sorry alla ni som älskar MF. Jag vill inte skita ned er grej på något sätt men jag klarar helt enkelt inte den här bloggen när fokus ligger på MF. Jag har aldrig tyckt så illa om MF som nu och det finns en anledning men den skiter vi i nu.

    När du är här Pinglan och lägger ut sidor med många fokus då är det nada problem. När du inte är här ligger en sida hela tiden och då blir det mest MF på den och då krackelerar jag. För helvete jag önskar er allt det bästa ni som älskar MF och det ska jag skita fullständigt i. Men mitt intresse tvärdör när över hälften av fokus ligger på MF och det inte finns speciella sidor.

    Sorry o Adri, Denis och ni övriga som älskar MF. Fortsätt ni med det. Jag hoppas det rullar på sidor här där jag kan lägga fokus och bibehålla mitt intresse

    Ville bara vara ärlig Pinglan. Som jag sagt till Adri här så kör jag förhoppningsvis på fram till MF. Sen försvinner jag och återvänder när fokus går över till ESC och då jävlar kör jag 🙂

  109. Adri

    Micke, min käre vän, jag har sagt det förr och jag säger det igen. Jag uppskattar dig maximalt. Mycket viktig för bloggen. Men en sak har jag försökt säga till dig, men du tar inte åt dig, så jag måste försöka igen, och det är följande:

    Du står för en ansenlig del av MF-snacket.

    Du brukar skicka ut att fokusera på det positiva osv osv. Jag ger dig samma råd 🙂 För som sagt, du är avsändaren till en stor del av allt som rör MF. Denna blogg är nästan aldrig mer än 50% MF-snack (inte ens under finalveckan tbh), men om det upplevs så från ditt håll så kan ju ett tips från mig till dig vara att inte ta upp det så mycket.

    Vi är ju många som gillar MF, och vi kommer ju fortsätta prata om det. Men ingen tvingar ju dig till det, och sanningen är att om du skrev mindre om MF (men bara just MF, resten vill vi ha dig för! Mycket viktigt att poängtera 🙂 ) så skulle det bli mycket mindre allt som allt 🙂

    Sen är det inte farligt att ta pauser heller. Gör om det behövs 🙂 Men sidan är faktiskt aldrig 50% MF eller mer. Inte de senaste åren iaf.

  110. Schlagerpinglan

    @Micke, Jag har full förståelse för ditt ointresse av MF och uppskattar din ärlighet. Månag andra har ett extra stort intresse för MF medan jag själv inte ser någon större skillnad på de olika uttagningarna (förutom att hjärtat klappar lite extra för de svenska och finska bidragen när de väl valts ut, då det är en landstävling). Jag kommer att följa alla uttagningarna så ett alternativ är ju att du stannar och endast läser kommentarerna på de inlägg som är icke-MF. Vore trevligt att ha din input en hel säsong. 😀

  111. Micke

    @Pinglan, gott att höra att du inte verkar ha missförstått eller så. Jag är som sagt kvar fram till MF börjar. Sen kör jag igen när fokus blir ESC 🙂 Men 1 feb blir jag nog här också då jag har en jättefavvis i både Spanien och Lettland. Oj så överlägsna de är för mig. Jag har fem överlägsna hittills i år. Från fem olika länder. Någon av dessa som du gillar Pinglan? 🙂

    I bokstavsordning:

    ALBANIEN: “Mbaje”, Erma Mici
    ESTLAND: “Armageddon”, Minimal wind
    LETTLAND: “Bound By The Light”, Sinerģija
    MONTENEGRO: “Dobrodošli“, Nina Žižić
    SPANIEN: “Hartita de llorar”, Lachispa

  112. Schlagerpinglan

    @Micke, Jag har ännu inte hunnit lyssna in mig på bidragen utan får återkomma till det efterhand som jag avverkar uttagningarna i dagarna. Befinner mig fortfarande i besvikelsen över att inte få höra “Ljeto, ljeto, ljeto“ i Basel.

  113. Micke

    @Pinglan jag är mest nöjd med att det ordnade upp sig i Montenegro. Att det sämsta bidraget inte vann och att det bästa till slut fick vinna värdigt

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se