Marocko i Eurovision – Personlig topp-lista 2024
2024-07-30 (tisdag)Schlagerpinglan: I dag, tisdagen den 30:e juli, är det Marockos nationaldag (trondagen) vilket jag tycker är en bra dag att uppmärksamma landets ESC-bidrag.
Då det endast är tal om ett bidrag så blir det inte någon personlig topp-lista men för att inte göra någon skillnad på ESC-länderna så har även Marocko fått en samlinssida, vilken ni hittar här: “Marocko i Eurovision Song Contest“.
Schlagerpinglans favorit av Marockos ESC-bidrag:
“Bitakat Hob“, Samira Bensaïd (18:e-plats av 19 i ESC 1980)
Snabbfakta: Marockos deltagande i Eurovision Song Contest: |
debutår: 1980 – deltagit 1 gång – vunnit 0 gånger |
Schlagerpinglan: Marockos ESC-historia är ganska kort och inte speciell framgångsrik. Även om jag inte kan påstå att jag saknar landet i ESC så tycker jag att det är ett trevligt bidrag de skickade så jag uppskattar denna årliga genomlyssning. 😀
Se “Marocko i Eurovision Song Contest” för landets samtliga bidrag.
Marocko får gärna vara med för min del, men deras frånvaro bevisar ju att tävlingen alldeles uppenbart inte står och faller med dem 🙂
——————————
Sen har jag ju tagit Eurovision-uppehåll. Eller ja, maj-november är ju i stort ESC-fria (eller kraftigt minskade iaf) men tidigare idag lät jag hela ESC2024-startfältet spelas för att se om uppehållet gjort något.
Knappt tbh.
Men jag märkte en liten mikro-trend. En ganska liten trend som mest troligen är en slump. Och inte så jätteintressant, men när man hörde alla 37 låtar i ett svep märkte jag det.
Och det var att året bestod av fyra olika tjejpop-låtar som av nån anledning valde att inleda sina låtar med väldigt kraftigt ”muller” type of sound.
Cypern, Israel, Georgien och Island.
Det är en dundersvag spaning, men jag tycker ändå det finns nåt semi-intressant i det. För jag tycker det är väldigt märkliga intron i och med att de alla (t.o.m Israel) har väldigt ljus och lätt musik, sen när låtarnas huvuddel väl kommer igång.
Georgien började sin låt med nån slags åska. Israel har också åska, men också bara en ganska tung ”wall of sound” innan den lätta pianobaserade versen kommer.
Cypern börjar med typ… en båt-tuta-ish. Vilket sen aldrig mer återkommer i låten vad jag minns.
Island börjar mer bara jäkligt dovt innan kören kommer in.
(Låten ”Sirena” från Maltas uttagning valde också den typen av intro. Ett mullrande djupt ljud, innan en ganska light poplåt sätter igång).
Som sagt, detta är inte explosivt virke direkt. Men jag tycker just mikro-trenderna är intressanta. Och just detta känner jag inte till har noterats.
Andra saker som dock har noterats är ju tex att ”filmiskt och musikal-soundigt” var inne. Även ”millenial music” fick skina.
@Adri Intressant spaning 🙂 Även jag har tagit ett litet ESC-break nu i sommar, med ett stort undantag, San Marinos “11:11”. Den gick ju varken till final eller var ett av mina “måstebidrag” från semifinalen, men den har faktiskt gått riktigt varm i hörlurarna sen tävlingen.
Jag lyssnade på introna av de låtar du nämnde, och ja, Cypern, Israel och Georgien började alla med någon form av “oljud” eller vad man ska säga. Framför allt Cyperns intro känns som det inte har någon koppling till resten av låten.
Jag avskyr verkligen vad “Hurricane” gjorde med årets tävling, men jag måste erkänna att introt med åskan och andetagen är riktigt snyggt och stämningsfullt på ett sätt som resten av låten inte riktigt är.
Jag tycker att vi hade många röriga (i ordets positiva bemärkelse) låtar i år, och det gick bra för de flesta av dem, vilket är kul! Trenden med eget språk har vi väl tagit upp en massa gånger innan tävlingen, även om de två topplåtarna båda var på engelska. Mycket dramatiskt och starka känslor var det också, och det går kanske går in lite under “musikal-soundigt”.
HW: Jag har inte bara ESC-break utan typ musik-break öht. Musik förekommer, men poddar i mycket högre utsträckning. Blir lätt så när man hittar en ny podd att besatta sig i, som jag gjorde med “Bakom ryggen”. Just San Marinos låt är nedre halvan framför mig, oavsett version. Men däremot fattar jag att låten är bättre än vad live-framträdandet skvallrar om. Jag vet inte vad som hände. Men det framstod typ som improviserat, på sämsta möjliga vis.
———————————-
Haha, ja alltså vad kan man ens säga om Israel längre? Har inte allt sagts? Jag är mitt i. Först var jag kritisk, men sen tyckte jag att kritikerna (inte någon på denna blogg – men typ på Youtube eller X) blev så jäkla störiga, så jag hoppades Israel skulle vara med bara för att dem inte skulle få som dem vill. Men sen ville jag såklart att evenemanget skulle vara ett tryggt sådant. Med det sagt… om någon anfaller ett event pga en persons närvaro så är INTE den personen problemet. Den kan vara problematisk på andra vis, men en människa som planerar ett anfall på nåt sätt får ju ansvara för det själv.
Nu är jag helt enkelt bara tom. Israel gör fruktansvärda saker, Hamas gör fruktansvärda saker – civila hamnar emellan. På båda sidor, om än betydligt mer på en.
Men i ESC tänker jag nu att sålänge deras närvaro inte leder till massavhopp från andra så får de väl vara med då. 2024 visade att… well det går i alla fall. Även om det inte är trevligt. Men jag hoppas främst såklart på fred i världen – och sen på en så odramatisk ESC som möjligt 🙂 Man måste ju ändå prioritera.
(Jag förbehåller mig också rätten att ändra åsikt. Denna kommentar kanske åldras fruktansvärt dåligt once 2025 comes around).
—————————
Men tyvärr är ju också Israel kanske den låt som faktiskt växt mest, nu när jag lite kan (halvt) tvätta bort Eurovision ur den. Jag tycker fortfarande den är överproducerad med tanke på dess syfte, att väcka känslor kring ett nationellt trauma (lite väl polerad för det!) och refrängen är väl inte fullpott – men versen är faktiskt himla fin 🙂
Georgien har jag alltid gillat.
Cypern är ju min sistaplats 2024 nu när allt är said and done, och jag håller med om att introt verkar helt random. Men det är inte direkt något som gör från eller till gällande dess slutplacering på min lista 🙂
Till sist: Nederländerna ska avslöja i september tror jag vad de kommit fram till gällande 2025. Jag har en dålig känsla verkligen, men hoppas hoppas hoppas att de hoppar på tåget 🙂
@Adri Aha, förstår, ja ibland behöver man ett litet break från musik 🙂 Jag hade ett sånt nu i vintras när ESC-uttagningarna pågick, så det blev att jag bara följde MF (och knappt ens det) denna säsong. Och jag som lovat mig själv att 2024 skulle vara året jag äntligen följde San Remo… 😉
Jag lyssnar också på poddar ibland, men jag har i allmänhet svårt att koncentrera mig när det bara är ljud, så det får gärna vara något man inte behöver ha 100% fokus på. Att hålla fokus när jag läser något går bra, men när jag bara lyssnar börjar jag oftast tänka på typ vem som egentligen vann det senaste valet i Georgien eller om mina klasskompisar i högstadiet egentligen hatade mig hela tiden, så vips har jag tappat tråden 😉
Jag håller, trots min roll som Megara-head, med om att liveframträdandet inte var vad det borde. Jag tror dels att det blev för utmanande för sångerskan att springa runt så otroligt mycket samtidigt som hon skulle sjunga låten, men framför allt verkade hon ha en hel del medhörningsproblem, vilket man märkte på hennes märkliga improvisationer av melodin och att hon någon gång såg förvirrad ut och tog på sitt öra. Synd, för var det något liveframträdande jag hoppades på skulle lyfta och inte sänka låten var det San Marinos.
När man pratar om Israels deltagande blir det i princip automatiskt att man pratar om politik. Jag är definitivt något av en politik-nörd. För någon vecka sen drog jag exempelvis en liknelse mellan min före detta vängrupp och en tidigare italiensk regeringskoalition, vilket var en minst sagt smal referens även om jag tyckte det var klockrent. Trots mitt intresse för både politik och ESC har jag föredragit när de två är så åtskilda som möjligt, men ibland går det helt enkelt inte. I fallet Israel är det så att det ÄR politiskt både att låta dem delta och inte. Tyvärr tolkade EBU enligt mig i år regeln “evenemanget ska vara opolitiskt” som “Israel har rätt att göra vad de vill, för att straffa dem vore politiskt”. Nu är det lågsäsong, så nu kan jag förhoppningsvis utveckla lite om mina tankar vad gäller Israel utan att hälla bensin på brasan.
Jag har också svängt i frågan några gånger. I höstas tänkte jag “det är väl klart att Israel ska få delta” och störde mig också ganska rejält på alla Internet-hobbyaktivister som skrek högljutt för att utesluta dem. Men ju längre tid kriget pågick desto mer kände jag att de, trots sin störighet, hade en poäng.
Jag står inte heller på en viss sida i kriget, både Israel och Hamas har gjort hemska saker och leds av hemska personer. Men att jag inte är på en viss sida betyder inte att jag är neutral när det sker fruktansvärda saker som i Gaza, och då kände jag att någonstans måste man dra en gräns.
Jag tycker inte länder automatiskt ska uteslutas på grund av sina politiska styren. Jag hade exempelvis gärna haft Ungern tillbaka trots deras minst sagt undermåliga regering. Men att bjuda in ett land som dödar tiotusentals kvinnor, barn och civila, där ledande politiker öppet uttrycker att de egentligen vill gå längre än så, och där ESC-uttagningarna innehåller propaganda från detta krig? Det är enligt mig politiskt, och ett felbeslut som skadade tävlingens rykte enormt. ESC har tyvärr aldrig varit mindre av en enande faktor än i år, och det gör mig ledsen framför allt för de många talangfulla artister vi hade i årets upplaga. Detta kanske är naivt, men jag tror att ett ESC 2024 utan Israel hade varit i det närmaste perfekt, istället för det kaoset vi fick nu.
Kan helt hålla med om att en hel del av anti-Israel-människorna var ganska störiga, t.ex. de som skickade hot till folk som inkluderade “Hurricane” i sina rankningar, helt galet. Däremot betedde sig väl inte många av Israels supportrar särskilt “graceful” heller, bland annat gick man till attack mot Bambie Thug bara för hens oliktänkande i frågan, och mot Marina Satti för att hon låtsades sova när Eden pratade… hur lättkränkt får man vara som en vuxen människa?
Detta blev långt och inte särskilt sammanhängande, men kort sammanfattning; jag förstår argumenten för att Israel ska delta, men jag tycker de ska kastas ut (åtminstone för nuvarande), och det har redan skadat tävlingen att de fått delta. Jag undrar ganska ofta om det finns några riktigt sjuka klasuler i avtalet mellan ESC och Moroccanoil som gör att EBUs behandling av Israel ser ut som den gör.
Som låt kan jag dock erkänna att “Hurricane” motvilligt växt även för mig. Cypern och Georgien höjde sig båda vääldigt mycket live för mig. I studion skulle jag aldrig slå på någon av dem, eftersom jag tycker Cypern är rätt medioker och jag alltid glömmer bort Georgien, men live finns det inte mycket att klaga på vad gäller någon av dem 🙂
Jag hoppas verkligen Nederländerna deltar, men det finns en stor chans att de inte gör det, och då skyller jag återigen på EBU och deras hantering av 2024-soppan. Bekvämt att det alltid finns en enda organisation att skylla på, eller hur? 😉 Förändringar i toppen måste ske om förtroendet ska tillbaka upp.
HW: Åtusan. Vi kanske är väldigt lika då? För jag håller i mångt och mycket med dig i det absolut mesta 🙂
Förstår helt det där med att tappa tråden och fokus vid ljud, men oftast lyssnar jag inte på något som är så dödsallvarligt. Utan typ ovan nämnda “Bakom ryggen” eller nåt P3-program, typ “Morgonpasset” eller Eftermiddags-programmet med Hanna Hellquist. Det är bara underhållning och inget man måste följa från A till Ö, utan lite utzoningar gör inget 🙂
Även jag är politiknörd. (Iaf inrikes, men även EU och USA. Men om du har koll på Italienska koalitioner och Georgien så slår du mig nog på fingrarana). Umgänget gör mycket. Mamma, pappa och 1 av 3 syskon jag har har alla rakt av bakgrund inom partier – och även vi andra tre syskon har staaaarka åsikter. Så när vi ses på middag hela familjen. Då blir det diskussioner. Min bästa vän var även med i ett parti från gymnasiet till början av 2021 (ja det kan nog gissas vilket parti när han lämnar just vid den tidpunkten). Så politik är liksom all around us.
Jag tror dessutom det märkts att jag är en otroligt åsiktsrik person. Ibland är jag nästan rädd att jag ska tolkas som grymt konfrontativ 🙂 Jag ser mig själv som en rätt mild person haha, men åsikter finnes och väldigt sällan rädsla för att yttra dem 🙂
Det finns ju få saker som är roligare än att skriva något liiiiiiiiiite politiskt, men i ens egna ögon helt okontroversiellt, på X och få typ 15 hatkommentarer. Jag är väldigt försiktig med att yttra “samhällsåsikter” här då det inte är min plattform och det har potential att bli känsligt stoff. Jag har yttrat kärlek för public service och stöd för bilfria stadskärnor. Men något annat jag kan säga är att jag för nån vecka sedan skrev på X att jag inte förstår varför folk har Systembolagets vara eller icke-vara som hjärtefråga, och att jag kunde förstå att man har åsikter om det – men inte att man väljer det som hjärtefråga i det läget vi befinner oss i. Nämen jag blev kallad för så grova saker. Skitkul.
Sen håller jag också med dig om att separationen politik/ESC är beundransvärd – men otroligt svår. Folk förenklar som fanken. Vissa bara “diska Israel som ni diskade Ryssland”. Men Israel är INTE Ryssland. De är inte samma statsskick, de har gjort “olika synder” och det är inte bara att ta ett case och sätta på alla andra.
Sen fanns det 100% också väldigt många goda skäl att diska Israel också. Inte minst hur KAN hanterade den nationella uttagningen.
Min poäng med förra kommentaren var inte att säga att jag absolut tycker Israel ska vara med, utan mer att om EBU bestämmer nåt så får man väl på nåt sätt acceptera att det är så. Jag känner (just nu iaf) inte för mer krig i forum baserat på en massiv organisations beslut. Sen kan man tycka saker, men förändringsarbetet sker inte där. (Men som sagt; i framtiden kan jag ändra mig! Påminn mig inte om denna kommentar då 🙂 ).
Jag gissar att EBU är otroligt rädda att framstå som antisem****. Det är en så himla grov anklagelse att jag liksom inte riktigt vill skriva ut det. Men det är en rädsla som finns i stora delar av västvärlden och det är klart, man ska sky den stämpeln. Men jag tror det är där mycket ligger. Jag är en av dem som tycker att kritik mot Israel absolut INTE faller under den stämpel per automatik – dock så kan jag inte förneka att det finns spår av det i mycket av kritiken (men inte all, inte ens den mesta).
Luxemburgs Tali fick t.ex ett drev för att hon sjöng sin låt på ett event med stjärnor i grafiken på LED-skärmen. Och då hennes ursprung är israeliskt tolkades detta (och nej, det var inte trollkonton, utan seriösa ESC-fankonton med tusentals följare) som stöd till Israel. NOTE: Det var alltså inte samma stjärna som på deras flagga, utan det var vanligt femspetsade grafiska stjärnor. Och Eden fick jättemycket hot och kommentarer om hennes utseende, vilket ju är väldigt vanligt i trakasserier av folk med det påbrå därifrån.
Marina Satti tyckte jag mest var omogen, men jag orkade inte göra en grej av det.
Jaja, om du tyckte du var osammanhängade – vad var då detta? 😉
Men det blir lätt så, ifall man som du (tror jag) och framför allt jag ser att det inte är en helt svartvit fråga utan faktiskt rätt komplex sådan. Då finns det så otroligt mycket att säga.
Till skillnad från Ryssland, där de flesta är rätt klara med att… ja, det var jättebra av EBU (även där finns oliktänkande, men oj vad få de är 🙂 ).
@Adri Vi kanske hade varit betydligt mer övertygade om våra likheter om vi träffats i ett kommentarsfält på t.ex. Twitter (X om man så vill, men personligen vill jag inte det) och inte på en musikblogg? 😉 Dock är jag glad att vi inte gjorde det, för jag tror jag sett ganska liknande saker som du har på den plattformen, och herregud vad trött man blir. Jag har vant mig av vid att gå in där varje dag nu under sommaren, och jag saknar det inte 🙂
Jag tyckte personligen Eden (och framför allt hennes team, några där betedde sig riktigt illa) gjorde ett väldigt osympatiskt intryck. Ska jag vara rättvis hade jag själv nog gjort ett minst lika osympatiskt intryck om jag kom till en tävling och visste att så många människor hatade mig. Men hur som helst, Eden är en enda tjej och någonstans får man dra gränsen. Hon är inte ensamt skyldig till allt som hänt i detta krig, vilket en del verkar ha trott med tanke på hur mycket hat och hot hon fick under tävlingen. Samma sak med alla andra artister, oavsett om de ifrågasatt Israels medverkan eller inte, som hatades för att de inte rättat in sig i ledet tillräckligt mycket. Framför allt ordet “sionist” kastades runt så pass mycket att det till slut betydde både allt och ingenting. Det var helt enkelt otroligt mycket toxiskt som kom från både det pro-israeliska och anti-israeliska lägret, vilket du säkert redan har sett själv under denna ESC-säsong.
Jag håller med om att det finns nyanser. Ryssland är inte samma sak som Israel, precis som Israel inte är samma sak som Azerbajdzjan, som inte är samma sak som Polen, et cetera. Det går absolut att diskutera vart man ska dra gränsen. För mig hamnar Israel på fel sida av den, men jag är definitivt inte en sån som tror att alla som tycker något annorlunda är onda 🙂 Det finns ju ändå en ganska bred enighet runt att Ryssland ska kastas ut, även när folk pekar på “hyckleriet” är det väl oftast att de vill sparka ut Israel också, och inte ha tillbaka Ryssland. Jag träffade dock på några människor online (vänners vänner) som tyckte att Ryssland borde delta, men det var inte ens topp 20 av de knasigaste sakerna de sa i den diskussionen, så jag kommer faktiskt strunta helt i att ta deras åsikter i beaktning 🙂
(Även jag förbehåller mig rätten att ändra åsikt och inte konfronteras med detta 😉 När vi ändå är inne på Israel, har jag sett en del jag skrivit och “likeat” om det landet bara i höstas, och jag vill skaka om den dåvarande versionen av mig själv för att jag var så naiv)
Sen håller jag helt med dig om den stämpeln du nämner. Det finns absolut inslag av den överallt i världen, även här i Sverige, och det finns spår av den i vissa proteströrelser mot Israel. Men jag tycker nästan det är mer anti-s*******t att sammankoppla den galenskap som pågår nu med alla judar runt om i världen, för det finns många som inte alls står för det och inte vill se att det görs i deras namn. Israel är en stat, och man måste kunna kritisera alla stater, det är en grundläggande förutsättning för demokrati.
Menmen, det är som sagt en komplex fråga. Jag tycker bara att EBU borde kunnat förutsäga att något sånt som i år skulle hända, med tanke på hur otroligt infekterat allt som har med Israel-Palestina tenderar att bli. Kanske gjorde de det, men tänkte att det var värt det? Det är väl upp till dem, men personligen önskar jag att de tänkt lite mer på tävlingen som helhet och dens rykte. Jag hoppas ändå att Nederländerna låter udda vara jämnt och skickar ännu ett bidrag till tävlingen 2025, och att vi glömmer allt detta. Hur realistiskt är det? Inte särskilt, men hoppas får man 🙂
Kul det där med att du också är politik-nörd ;). Att säga att jag har koll på länder som Georgien är väl verkligen att ta i, men jag vet att det finns ett regeringsparti och vad de heter. Jag hade inte klarat ett quiz om t.ex. premiärministerns eller presidentens namn 🙂 EU och framför allt Östeuropa är min grej, men jag tycker politik kan vara intressant lite överallt. USA hade jag bra koll på under senaste valet, sen kan jag inte påstå att jag hängt med särskilt bra. Jag sa nyligen att jag och många andra nog aldrig varit så bra på amerikansk geografi som under 2020 🙂 Jag har aldrig varit något bra på delstater och liknande, men då lärde man sig en hel del när man satt framför kartan och tittade på vilken delstat som var jämnast och som hade gått till vilken kandidat. Nu när det strax är val där igen har jag börjat läsa på igen om den amerikanska politiken, så förhoppningsvis kan man gå runt i höst och leverera killgissningar om svingstater och elektorsröster och allt vad det heter 🙂
Jag kan i alla fall säga att jag är helt med dig vad gäller att ha t.ex. Systembolaget som hjärtefråga. Jag vet vad jag tycker i frågan, men jag brinner absolut inte för min åsikt och förstår faktiskt inte hur man kan prioritera den frågan så pass högt när samhället ser ut som det gör. Jag läser ofta DN, och de är ofta bra, men ibland skriver de långa texter om ämnen som får mig att känna “har ni verkligen inget bättre att skriva om?”. T.ex. utläggningarna om “soft girl”-trenden, förlåt men jag bryr mig verkligen inte 🙂
Också inne på pauser. Tog själv en paus från ESC , musik och denna blogg. Har inte mått bra helt enkelt och då får man prioritera. Sökte hjälp, fick det och nu är jag tillbaka på deltid i alla fall. Kärleken till ESC lever trots alla skandaler vidare.
Har valt att undvika årets ESC låtar helt. Då det tyvärr påminner om kanske den sämst hanterade ESC någonsin. 2024 har verkligen gett tävlingen, EBU, SVT och alla inblandade en smutsig stämpel som tar år att tvätta av sig.
Och självkritisk får man vara motSVT tycker jag. Att så okritiskt följa både EBU och Israels krav utan eget tänkande. Diskvalificera Nederländerna utan bevis? Kritisera Eric Saade för att bära en kaffiyah? Hur tänker ni då?
Om Israel kan sägas mycket så jag ska försöka vara kortfattad. Tycker det är synd att hela tävlingen kidnappats av Israel och deras medverkan, nästan allt handlade om dom, deras agerande och fansens agerande. Ingen brydde sig om tävlingen. Och detta utnyttjade naturligtvis Israel till 200%, publicitet fick dom.
Förstår inte alls varför EBU envisas så med att ha Israel kvar och beskydda dom så mycket. EBU verkade nästan tro att all kritik mot Israel också är antisemitism och därför lät dom göra vad som helst utan kritik. Samma retorik har ju även Israel använt genom åren…
Lite dubbelmoral när EBU behandlade Eden och Israel med silkesvantar och skydd från andra, medan delegationen själva gjorde stämningen obehaglig för alla andra. Är inte alla delegationer värda skydd?
Störde mig också på att ett antal länder, inklusive Sverige, svalde all propaganda och gav Israel högsta poäng bara för att visa att det handlar om musik. Undrar om samma människor hade röstat på Ryssland om dom hade tävlat i 2022? Förmodligen..
Är vi så naiva?
Det finns så mycket fint och positivt med ESC och jag vill fokusera på det egentligen 🙂 MEN!
Alltså jag är så besviken på EBUs hanterande nu när Joost Klein-utredningen lagts ner. Obs, jag fattar också det där med att “att bli friad från anklagelser är INTE lika med att det inte skett, det betyder bara att det inte kunnat styrkas”. Så detta är inte ett 100%igt försvar av honom.
Men att han frias från misstankar betyder iaf att han nu absolut inte är en dömd brottsling. EBU kan inte ta tillbaka sin diskning. Men att de väljer att inte visa på självrannsakan utan istället släpper uttalande i stil med: “Ah nej, vi står 100% för vårt beslut”. Det gör mig så bummed out.
Varför. Har. Folk. Så. Svårt. Att. Erkänna. Misstag? Folk gör fel. Men varje gång människor i förtroendebranschen (oavsett om det är en stor organisation som EBU eller rakt av bara typ en högt uppsatt politiker) ertappas med eventuellt dåliga beslut så blir det så defensivt.
Men det är mänskligt att göra fel. Erkänn det bara. Ingen dog, liksom. Visst, Joosts dröm dog. Och jag känner sympati för det, men det är ändå ett misstag av den kalibern att man ska kunna äga det, kan jag tycka.
Så den försvarsställningen gör mig bummed out. Och inte direkt mer hoppfull inför holländskt deltagande 2025 – men jaja, jag ska inte get ahead of myself. Tänk positivt 🙂
—————————————————————————
Denis: Hoppas ditt mående fortsätter uppåt! 🙂 Ta hand om dig.
Även jag har haft lite semester från ESC, men nu när Finland börjar ta emot bidrag till sin uttagning så tycker jag att det är hög tid att jag återgår till det normala och plockar upp lite av det som hänt under frånvaron. Många har ju av förståeliga skäl fortfarande ett ESC-break (långt kvar tills maj) men kanske är det några som tittar in. 😀