FrankrikeSchlagerpinglan: I dag, söndagen den 14:e juli, är det Frankrikes nationaldag vilket jag tycker är en bra dag att uppmärksamma alla de bidrag landet tävlat med i Eurovision Song Contest genom tiderna.

Efter att ha snabblyssnat igenom samtliga 67 tävlingsbidrag (+ 2020-bidraget), som ni hittar på min Frankrike-samlingssida, så uppdaterade jag min personliga topp-lista, se nedan.

Schlagerpinglans favorit av Frankrikes ESC-bidrag:

“Allez Olla Olé”, Jessy Matador (ESC 2010)

Schlagerpinglans topp-10 av Frankrikes samtliga ESC-bidrag:
1. (1)(1)(1) Allez Olla Olé“, Jessy Matador (ESC 2010 – 12:a i finalen)
2. (2)(2)(2) Chacun Pense à Soi“, Ortal (ESC 2005 – 23:a i finalen)
3. (4)(3)(3) Femme Dans Ses Rêves Aussi“, Roger Bens (ESC 1985 – 10:a)
4. (3)(4)(5) Un, Deux, Trois“, Catherine Ferry (ESC 1976 – 2:a)
5. (5)(5)(4) L’amour à La Française“, Les Fatals Picards (ESC 2007 – 22:a i finalen)
6. (ny) Mon Amour“, Slimane (ESC 2024 – 4:a i finalen)
7. (6)(6)(8) L’oiseau Et L’enfant“, Marie Myriam (ESC 1977 – 1:a)
8. (7)(ny) Évidemment“, La Zarra (ESC 2023 – 16:e i finalen)
9. (8)(7)(6) Divine“, Sébastien Tellier (ESC 2008 – 19:e i finalen)
10. (10)(10)(9) Requiem“, Alma (ESC 2017 – 12:a i finalen)

Snabbfakta: Frankrikes deltagande i Eurovision Song Contest:

debutår: 1956 – deltagit 66 gånger (+2020) – vunnit 5 gånger:
1958, 1960, 1962, 1969 och 1977

Se “Frankrike i Eurovision Song Contest” för landets samtliga bidrag.

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


16 kommentarer till “Frankrike i Eurovision – Personlig topp-lista 2024”

  1. Micke

    1. “Et S’il Fallait Le Faire”, Patricia Kaas – 2009
    (Hon dominerar scen fullständigt utan löjliga rörelser och “hjälp” av robotdansare. Solklar etta på listan. Hon är helt enkelt för bra för ESC)
    2. “La Source”, Isabelle Aubret – 1968
    (Denna hittade jag bara för något år sedan men jädrar sicken vinst att hitta den. Så jädra mysig och befriad från allt påklistrat)
    3. “Je N’ai Que Mon âme”, Natasha Saint-Pier – 2001
    (Underbar i studioversion. Det är sista delen som är allra bäst men live allra sämst där de skitade ned det med engelsk text vilket gjorde att kraften i rösten försvann)
    4. “Voilà”, Barbara Pravi – 2021
    (Så fransk, så fransk. Underbar men ändå bara näst bäst i deras egen uttagning)
    5. “L’oiseau Et L’enfant“, Marie Myriam – 1977
    (Alltid kul med en bra vinnare i ESC. Händer ju inte så ofta)
    6. “Évidemment“, La Zarra – 2023
    (Vad hände? Jag har sett och hört henne live tidigare. Lika underbar röst då som i studioversionen av den här låten. Men vad hände live? Var hon sjuk?)
    7. “C’est Le Dernier Qui A Parlé Qui A Raison“, Amina – 1991
    (Oj så nära det var att hon hade varit hjältinna och befriat oss från en hemsk vinnarlåt)
    8. “Mon Amour“, Slimane – 2024
    (Mysig låt. Hade önskat lite mer)
    9. “White And Black Blues”, Joelle Ursull – 1990
    (Gillar men tröttnat lite)
    9. “Mercy”, Madame Monsieur – 2018
    (Gillar men tröttnat lite)
    9. “Fulenn”, Alvan & Ahez – 2022
    (Gillar men tröttnat lite)

  2. Adri

    Raka motsatsen tilm mörkret som var Montenegro. Här är mycket bra. Finns mer än 10 tbh.

    1. 1977: ”L’oiseau et l’enfant”
    2. 1995: ”Il me donne rendez-vous”
    3. 1968: ”La source”
    4. 1979: ”Je suis l’enfant soleil”
    5. 2023: ”Evidemment”
    6. 2017: ”Requiem”
    7. 2005: ”Chacun pense a soi”
    8. 1985: ”Femme dans ses reves aussi”
    9. 1992: ”Monte la rivie”
    10= 2006: ”Il etait temps”
    10= 1998: ”Ou aller”
    10= 1994: ”Je suis un vrai garcon”

  3. Micke

    Oj ser i Adris topp att jag glömde ett bidrag. Pratar om bidraget från 1979. Givet på topp 10. No doubt about that. Kul Adri att du precis som jag tydligen har hittat hem i 1968 års bidrag .-)

  4. Schlagerpinglan

    @Micke, Jag blir lite nyfiken när jag ser att du i din kommentar till 2024-bidraget önskade “lite mer”. Slimane lyckades (i min mening) höja en redan riktigt bra låt till oanade höjder med sitt känslosamma framträdande. Vad skulle kunna adderas för att göra det bättre? Själv är jag otroligt imponerad och fick kämpa för att inte placera det högre (vet ju att “nyhetens behag” gör att man kanske blir lite väl entusiastisk och därför försökte jag att hålla rangordningen “realistisk”, vilket jag så här i efterhand inser gjorde att jag placerade det alltför långt ner på listan). 😀

  5. Micke

    @Pinglan, i mitt tycke har Slimane en röst som är värd en än bättre låt. Låten är definitivt bra och Slimane lyfter den till högre höjder än medelsångaren hade gjort. I synnerhet i den del där så olika åsikter dykt upp. En del tycker han sabbar låten medan en del att han höjer låten. Jag är definitivt på den sistnämnda sidan. Tror du vet vilken del jag menar Pinglan. Då när han och micken tar avstånd från varandra 🙂

  6. Schlagerpinglan

    @Micke, Mmmm… det är verkligen en vattendelare (förstår dock inte varför… är nog mer Adris plats att förklara 😉 ) men visst… det vore intressant att se vad Slimane hade kunnat göra med en låt som inte var så “A-Ö”. Hoppas att se honom i tävlingen igen om några år. 😀

  7. Adri

    Jag har otroligt hög skamtröskel. Jag är uppvuxen med fem personer i familjen som skäms väldigt ofta och väldigt lätt. Jag tycker väldigt lite är pinsamt faktiskt. Men jag är inte helt immun. T.ex så kommer jag ALDRIG springa efter tåg eller buss för det är så himla pinsamt, även om man hinner på är det pinsamt. Också att “vinka lite” till bilisten när man går över övergångsstället. Det kommer jag heller aldrig göra. En allt för pinsam interaktion.

    Men som sagt, jag tål det absolut mesta. Men jag får också sekundärskam av människor som liksom på ett onaturligt sätt ska visa sig duktiga. Det är det Slimane faller på i a capella-biten i “Mon Amour”. Det bidrar ju inte alls till att låten framstår som bättre. Det är mer som ett barn som säger “titta vad jag kan”. Jag tycker också det blev så pretentiöst på nåt sätt, och jag klarar mig fint utan den typen av pretentioner.

  8. Schlagerpinglan

    @Adri, Tack för förklaringen. Jag har aldrig riktigt förstått hur denna briljanta uppvisning skulle kunna uppfattas som något negativt… men om det framkallar samma känslor för någon som att springa efter en buss (skulle aldrig falla mig in även om jag klart hinner, saktar hellre in och väntar en haltimme/timme) så förstår jag absolut. Så glad att jag inte har dessa associationer utan kan njuta av Slimanes uppvisning (dock nu med större förståelse till varför vissa kan se det som ett exempel på “showing off”… vilket jag dock tycker att han gör med bravur). 😀

  9. Micke

    @Adri, om du springer efter tåg eller buss o den drar iväg utan dig så bara fortsätt springa så det ser ut som du springer till något annat 🙂

    Skämt åsido så är jag helt med dig där. Det är jag däremot inte när det gäller “vinka” till bilisten. Det beror iofs på vad du menar med det. Vinka är väl en sak men om du menar att sätta upp handen för att tacka bilisten är det nåt helt annat.

    Det är inte ofta jag blir arg men en av de få gånger jag blir det är när man som bilist stannar till ordentligt för att vara schysst mot en gående, en bilist, en cyklist or whatever o den “jäveln” inte sätter upp näven som tack. Jag cyklar inte men jag är bilist och gående och om nån gör så mot mig sätter jag ALLTID upp handen. Skulle jag missa det har jag passerat gränsen för min skamtröskel.

    Hur du kan få såna känslor under Slimanes framträdande är för mig helt obegripligt. Tycker bara tvärtom att han försöker höja en bra låt till än bättre. Men såna känslor är ju olika. Tyskland 2023, Danmark samma år då jädrar hamnar den grejen hos mig. För inte tala om alla robotdansare som invaderat ESC och än mer MF. Det ser jag de barn som försöker vara stora som du pratar om. Då jädrar Adri 🙂

  10. Adri

    Micke: Ja nämen vilken tur då att du och jag inte delar samma stad. Vad jag vet. Du ger inte skånska vibes. Jag har för mig att du är mer åt det västgötska hållet.

    Är du inte i Skåne, på Gotland eller i Stockholm så kommer du inte behöva stanna för mig 🙂 För jag kommer inte vinka eller då ”sätta upp handen”.

    Jag har absolut lite tacksamhets-tourettes där jag tackar personer i situationer där det absolut inte krävs. Men jag kommer inte tacka nån för att han/hon inte rakt av dödar mig. Det är liksom ändå bare minimum.

    ”Tack för att du följer lagen och stannar vid övergångsstället och inte kör på mig så jag får benbrott, hjärnskakning, handikapp eller dör”. Det är liksom lite absurt ändå, att man ska bli tackad för att man helt enkelt inte bryter mot lagen 🙂

    Ah nej men jag känner ända ner till Skåne nu att Mickes respekt för mig går neråt i rasande takt. Det är väl iofs så dags, får jag väl ändå säga. Så jag förstår dig Micke 🙂

  11. Adri

    Micke: Ok det kommer väl inte direkt som en nyhet att jag är en otroligt självupptagen liten skit, men jag vet inte hur mycket strålkastarljus som ska riktas åt mig (även om jag älskar det, men det är inte min blogg). Men absolut ingen skulle köpa att jag är ute och springer, om jag då gör det i säg skjorta och kostymbyxor.

    Och som sagt, jag är på Pinglans sida där, det är superpinsamt även om man hinner ikapp 🙂

    Som sagt, jag är en rätt självupptagen jäkel. Nåt mer ni undrar om enigmat som är Adrian?

    ————————

    Nej jag skojar såklart. Däremot har jag inte så mycket mer att säga om vare sig Frankrike i ESC eller Slimane för tillfället.

    Men jag reagerar på ditt omnämndande av Danmark 2023. Du vet att jag ogillar den. Mycket. Men är det verkligen ett case av ”barn som leker stora”?

    Tvärtom väl. Det var ju en vuxen man som lajvade barn.

    Och vet du? Det är nästan värre. Men också mycket ovanligare tack och lov.

  12. Micke

    @Adri, are you kiding me? 🙂 Har aldrig fattat hur lätt människor kan bli ovänner. För att ta ett exempel. En polare och jag hade kunnat slå ihjäl varandra om vi hade haft samma sjuka hjärna som många tyvärr har. Jag har övertygelser som han fullkomligt hatar. Han har idiotiska konspirationsövertygelser som jag hatar.

    Så varför har vi inte slagit ihjäl varandra då? Därför att vi gillar varandra så in i helvete och har så jävla kul ihop. För många år sedan pratade vi ut om detta. Vi sa det att varför i helvete ska vi ens nämna dessa grejer när vi träffas. I allt annat vi gör har vi så jädra kul att du kan inte ens ana. Det är väl för tusan bättre vi lägger tid på allt vi trivs ihop med än skit där vi inte trivs ihop. Vi har inte sagt ett ord till varandra sen dess även om vi känner till skiljaktigheter.

    Vet du vad min vän? Då ska vi aldrig mer prata om detta med att tacka när nån är hjälpsam och liknande. För min del handlar det om ordet respekt som är ett ledord i mitt liv. Vi släpper det Adri 🙂

    Sen missförstod du det där med Tyskland och Danmark 2023. Där pratade jag om skamtröskel överhuvudtaget. ”Barn som leker stora” då syftade jag på robotdansarna…”För inte tala om alla robotdansare som invaderat ESC och än mer MF. “Det” ser jag de barn som försöker vara stora som du pratar om……..Inte det utan där

    Oavsett vilket så behöver du inte oroa dig över att min respekt för dig har rasat 🙂

  13. Micke

    “Vi har inte sagt ett ord till varandra sen dess även om vi känner till skiljaktigheter.”

    fasen att jag skriver fel. Det ska givetvis vara “Vi har inte sagt ett ord “OM DET” till

  14. Engsla

    Och här kommer jag med helt andra låtar på min topp tio av franska bidrag.. De har mycket bra att välja bland 🙂
    Facit till Frankrikes bästa bidrag följer här nedan, som vanligt 😉

    1, 1964 Rachel – Le Chant De Mallory
    (jätteromantiskt, vemodigt och vackert, jag älskar den här)

    2, 1977 Marie Myriam L’oiseau et l’enfant
    (måste väl då vara Frankrikes bästa genom åren, eftersom vi alla har den på våra listor 🙂 )

    3, 2000 Sofia Mestari – On aura le ciel
    (en simpel och älskvärd liten kärlekstrudelutt, jag tycker att den är jättemysig)

    4, 1970 Guy Bonnet – Marie-Blanche
    (romantiskt och dramatiskt, väldigt fint)

    5, 2003 Louisa Baileche – Monts et mervielles
    (den där hårslingan som hon fortsätter ha i ansiktet… men jag gillar låten)

    6, 1975 Nicole Rieu – Et bonjour à toi l’artiste
    (lättrallat, och så är detta så gulligt att jag bara smälter)

    7, 1963 Alain Barrière – Elle était Si Jolie
    (vemodigt, och så tycker jag att hans tilltal passar bra här)

    8, 2004 Jonatan Cerrada – A Chaque Pas
    (fin röst, fin melodi och jättefin text)

    9, 1978 Joël Prévost – Il y aura toujours des violons
    (ja, sånt är livet, med fina stråkar ordnar sig det mesta 😉 )

    10, 1983 Guy Bonnet – Vivre
    (han Bonnet var en jäkel på att skriva bra låtar till ESC)

  15. Schlagerpinglan

    @Engsla, Roligt att höra av även dig och att du verkar ha en helt annan syn på Frankrikes imponerande ESC-historia. 😀 Ska ge dessa bidrag en extra chans. Ibland händer det ju trots allt att man helt plötsligt ser ett bidrag med andra ögon och blir helt förbluffad över hur man kunnat missa det år efter år. 😀

  16. Engsla

    Pinglan, ja, man uppskattar ju ofta olika saker när det kommer till musik, och ibland behöver man lite extra lyssningar för att hitta in i en låt. Sedan så kan det ju vara en väldig skillnad på vad man orkar bortse från vad gäller röst/orkestrering osv när det kommer till liveframträdanden. Vissa gånger köper man lite svajiga röster/konstiga rörelser osv, medans det andra gånger är det helt avtändande och bara inte går att bortse från… Jag själv gillar också ibland bidrag olika mycket beroende på säsong och eget humör. Vissa låtar fungerar inte alls när man är tex glad eller nedstämd, så det är tur att det finns så mycket att välja bland i musikkatalogen 🙂

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se