Eurovision 2024: Oddsen på finalmorgonen
2024-05-11 (lördag)Schlagerpinglan: Då var vi äntligen framme vid den stora finaldagen då allt ska avgöras. 😀 Även om oddsen inte kan förutspå vinnaren så tycker jag att de är intressanta att följa, och har gjort så under hela säsongen, och nu är det dags igen.
Här nedan ser ni hur eurovisionworld.com rankade de tävlande bidragens chanser att vinna Eurovision Song Contest 2024 nu på finaldagen (11:e maj) i jämförelse med hur oddslistan såg ut strax före och efter de individuella repetitionerna på Malmö-scenen (april/maj) samt direkt efter att alla bidrag presenterades (mars).
Favoriten att vinna ESC 2024 enligt oddsen på finalmorgonen
“Rim Tim Tagi Dim“, Baby Lasagna – Kroatien
Vem vinner Eurovision Song Contest 2024? enligt odds 11/5 kl. 09:00 (6/5) (27/4) (16/3) |
Vinstchans | ||||||
→ | 1. (1)(2)(1) | Kroatien – “Rim Tim Tagi Dim“, Baby Lasagna | 42% | (S1) | |||
↑ | 2. (8)(7)(8) | Israel – “Hurricane“, Eden Golan | 19% | (S2) | |||
↓ | 3. (2)(1)(4) | Schweiz – “The Code“, Nemo | 14% | (S2) | |||
↑ | 4. (6)(6)(10) | Frankrike – “Mon Amour“, Slimane | 5% | (F) | |||
↑ | 5. (7)(9)(16) | Irland – “Doomsday Blue“, Bambie Thug | 4% | (S1) | |||
↓ | 6. (3)(5)(2) | Ukraina – “Teresa & Maria“, Alyona Alyona & Jerry Heil |
4% | (S1) | |||
↓ | 7. (5)(3)(5) | Nederländerna – “Europapa“, Joost Klein | 3% | (S2) | |||
↓ | 8. (4)(4)(3) | Italien – “La noia“, Angelina Mango | 2% | (F) | |||
→ | 9. (9)(8)(7) | Grekland – “ZARI“, Marina Satti | 1% | (S2) | |||
↑ | 10. (16)(16)(18) | Finland – “No Rules“, Windows95man | 1% | (S1) | |||
↓ | 11. (10)(12)(13) | Storbritannien – “Dizzy“, Olly Alexander | 1% | (F) | |||
↑ | 12. (14)(15)(9) | Sverige – “Unforgettable“, Marcus & Martinus |
<1% | (F) | |||
↓ | 13. (12)(11)(14) | Norge – “Ulveham“, Gåte | <1% | (S2) | |||
↑ | 14. (18)(17)(17) | Armenien – “Jako“, Ladaniva | <1% | (S2) | |||
↓ | 15. (13)(14)(12) | Litauen – “Luktelk“, Silvester Belt | <1% | (S1) | |||
↑ | 16. (17)(13)(11) | Österrike – “We Will Rave“, Kaleen | <1% | (S2) | |||
↓ | 17. (15)(18)(15) | Georgien – “Firefighter“, Nutsa Buzaladze | <1% | (S2) | |||
↑ | 18. (24)(20)(28) | Spanien – “Zorra“, Nebulossa | <1% | (F) | |||
↑ | 19. (23)(21)(23) | Estland – “(nendest) narkootikumidest ei tea me (küll) midagi“, 5miinust & Puuluup |
<1% | (S2) | |||
→ | 20. (20)(24)(24) | Cypern – “Liar“, Silia Kapsis | <1% | (S1) | |||
↑ | 21. (22)(26)(32) | Tyskland – “Always on the Run“, Isaak | <1% | (F) | |||
↓ | 22. (19)(19)(26) | Slovenien – “Veronika“, Raiven | <1% | (S1) | |||
↑ | 23. (35)(34)(30) | Portugal – “Grito“, Iolanda | <1% | (S1) | |||
↓ | 24. (21)(22)(21) | Serbien – “Ramonda“, Teya Dora | <1% | (S1) | |||
↑ | 25. (28)(33)(34) | Luxemburg – “Fighter“, Tali | <1% | (S1) | |||
↑ | 26. (27)(25)(31) | Lettland – “Hollow“, Dons | <1% | (S2) | |||
(Sammanställning av schlagerpinglan.se – Odds från eurovisionworld.com) |
Schlagerpinglan: Om man ser tillbaka på de senaste åren så kunde man 2019, 2021, 2022 och 2023 redan på finalmorgonen ana vilket bidrag som till slut skulle vinna. 2017 och 2018 så var det däremot inte samma bidrag som toppade morgon-odds-listan som till slut vann men i båda dessa fall så fanns det ingen klar etta, som var fallet 2019, 2021, 2022 och 2023.
2024 är dock inget normalt år (om det nu finns något sådant) så vi får helt enkelt vänta och se vad som händer. Kanske blir det ett helt odramatiskt resultatavslöjande, kanske något helt annat. Jag återkommer under dagen med fler ESC-relaterade inlägg. Glad Eurovision-dag på er alla så länge! 😀
Glad Eurovision! Idag blir det watch party på Malmö Live för min del 😀
Så trist att se Angelina sjunka som en sten, men helt förståeligt. Hon gick från orkan till generisk rumpskakare.
Hejar hårt på Kroatien ikväll!
En liten del av mig vill se Schweiz vinna bara för att få läsa konspirationsteorier om att detta var riggat i och med att scenen är formad som ett plus 😀
@Mikaela, Ja, det var lite sorgligt att se. Trodde verkligen på en italiensk vinst. Men, men… jag är glad att jag äntligen “hittat” Kroatiens bidrag (bättre sent än aldrig), det ser i alla fall ut att ha en teoretisk vinstchans. 😀
@Mikaela. 😀 Den teorin hade jag inte läst om innan. Tack för ett gott skratt, det behövdes. 😀
@Oli, Jag önskar dig en riktigt trevlig Eurovision-dag. 😀
Jag kunde inte hålla mig borta länge nog. Jag kommer dock vara mindre aktiv än en generell dag inom ESC-säsongskulmen. Man måste väga liksom vad som är värt 🙂 Personliga åsikter, kanske lite spånande om framtiden. Det är alltid kul. Men jag kommer som sagt inte vara allt för aktiv idag. För att hålla motivationen på topp.
Jag vägrar tro på en israelisk vinst. Jag tror de läckta (äkta eller ej, who knows) siffrorna från RAI gjort mycket för oddsen. Juryn måste hålla ner den. Jag struntar i om det blir uppenbart genomskinligt spel. Det är faktiskt värt det för tävlingens rykte.
Snälla måtte det bli. Helt ärligt vem annan som helst. Men Kroatien vore väldigt kul. Schweiz mindre kul, men iaf ett förstagångsland i mitt liv.
Irland tror jag – tyvärr – är överskattade av oddsen. Frankrike likaså. Italien tror jag är underskattade. Och på tal om Italien så tror jag inte hon sjunker för att folk är besvikna på hennes show, jag läser mest glada tillrop. Jag tror mest hon sjunkit som resultat av att andra vuxit. Och alltså, en kvinna måste väl få dansa till sin musik? Och vad rör man mest vid dans, efter fötterna? Höfterna och där sitter ju rumpan väldigt nära. Svårt att inte skaka liksom.
Sorry sidospår. Jag upplever bara att kvinnliga artidter ofta beskylls för att vilja ”sexifiera” sina låtar när det mest bara är… ganska vanlig, faktiskt ganska osensuell dans.
Jag kommer sitta med lite sten i magen för jag vill verkligen inte se Israel vinna. Jag vet att det inte är mitt problem, jag jobbar inte med i EBU. Tacka fan för det. Aldrig velat vara en del av EBU mindre än i år. Men jag vill bara ha ett glatt Eurovision.
Vem vinner?
Jag måste tro på det. Jag måste ändå manifest att Kroatien lyckas ta det.
@Adri, Roligt att höra från dig. Vi verkar vara många som har olika issues med årets final och hanterar dem bäst vi kan. Förhoppningsvis slutar allt på ett sätt som de flesta av oss kan känna oss nöjda med. Hoppas kan man i alla fall. 😀
@Adri Kul att du blir kvar idag 🙂 Om vi ofta är oense vad gäller musik är vi helt överens om det du skriver här. Jag tror att Israel vinner telerösterma, det pågår en massa påverkansoperationer som jag tror kan hjälpa dem till en förstaplats, särskilt i ett sånt här öppet år. Så jag lägger mitt hopp till juryn.
Jag vet att jag har sagt att de är inkompetenta, att de är ännu mer politiska än folket, att de straffar det annorlunda, att de bara lyfter fram västerländskt radioskval. Allt detta tar jag tillbaka om de stoppar en israelisk vinst. Gör de inte det är det en otroligt stor skada på tävlingen.
Jag håller även med om Italien. Jag lutar nog åt det pryda hållet om man jämför med många andra, men inte heller jag ser något problem med Angelinas rörelser eller klädsel. Tycker fortfarande fokus är på låt och attityd, det är inget röstfiske genom att göra det påtvingat “sexigt” som pågår. Som du säger; hon måste ju få dansa 🙂
Intressant att vi lägger vårt hopp till juryn när låten är en typisk jury låt.
Hade juryn varit objektiv bör låten hamna mellan 4 och 8 plats
@Denis Du har helt rätt i vad du säger, men just nu känns det som det enda som kan besegra politiskt taktikröstande är mer politiskt taktikröstande 🙂
Jag är lite överraskad att kritiken mot Italien skulle vara att det var för sexigt då det inte var något jag reagerade på alls. För mig blev klädvalet inte estetiskt snyggt utan mer ett visuellt blurr. Att hon dessutom skulle ha några speciella rörelser har jag dock missat, får väl kolla efter det i kväll. 😀
Väldigt tråkiga nyheter, men Nederländerna diskas: https://www.dn.se/kultur/polisen-har-inlett-forundersokning-om-olaga-hot-efter-incident-pa-eurovision/
Adri, var har jag sagt att hon inte får dansa? Jämför Angelinas dans från San Remo och den från i torsdags så förstår du kanske vart jag vill komma. Det finns så oerhört många sätt att uttrycka sensualitet på, och jag tycker hon lyckades bättre i Italien än här.
Jag är med Mikaela här. Angelina skakade ju på allt möjligt även i Sanremo, men jag tycker att dansen här i Malmö distraherar från låten, snarare än tillför något. Hon hade mer pondus då, ensam på scen, än nu med en massa andra dansare. Och håller med Pinglan om att kläderna mest var ett visuellt blurr, även det var mycket bättre i Sanremo. Men smaken är ju olika 🙂