Repetitionerna inför Eurovision 2024: Dag 3
2024-04-29 (måndag)Schlagerpinglan: I dag fortsätter de enskilda ländernas repetitioner på scenen i Malmö inför Eurovision Song Contest 2024 och här nedan ser ni hur schemat för dagen ser ut.
Under måndagen repeterar åtta länder från den andra semifinalen en halvtimme var och under dagen så kommer schemat här nedan att kompletteras med länkar till foton och korta TikTok-klipp.
Under dagen kommer även den officiella Eurovision-sidan att arrangera en Live Blog där man kan hitta det mesta av intresse från dagens rep. Ni hittar den hos reddit.com. Mycket nöje. 😀
Se klipp från de tidigare repdagarna här: dag 1 – dag 2
Repetitionsschema Dag 3 (Grafik lånat från Wiwibloggs on X)
Repetitionsschema 29:e april 2024, Semifinal 2 – Repetition 1: |
||
1. Malta – “Loop“, Sarah Bonnici 10:30 – 11:00: Repetition 1 |
1:a live-repet i Malmö repet i bilder |
|
2. Albanien – “TiTAN“, Besa 11:10 – 11:40: Repetition 1 |
1:a live-repet i Malmö repet i bilder |
|
3. Grekland – “ZARI“, Marina Satti 11:50 – 12:20: Repetition 1 |
1:a live-repet i Malmö repet i bilder |
|
4. Schweiz – “The Code“, Nemo 12:30 – 13:00: Repetition 1 |
1:a live-repet i Malmö repet i bilder |
|
5. Tjeckien – “Pedestal“, Aiko 14:10 – 14:40: Repetition 1 |
1:a live-repet i Malmö repet i bilder |
|
6. Österrike – “We Will Rave“, Kaleen 14:50 – 15:20: Repetition 1 |
1:a live-repet i Malmö repet i bilder |
|
7. Danmark – “Sand“, Saba 15:30 – 16:00: Repetition 1 |
1:a live-repet i Malmö repet i bilder |
|
8. Armenien – “Jako“, Ladaniva 16:10 – 16:40: Repetition 1 |
1:a live-repet i Malmö repet i bilder |
|
(Källor: bl.a. eurovision.tv – Sammanställning: schlagerpinglan.se) |
Såg nåt klipp på youtube där Maltas rumpskakande bröts av med Armeniens lallande. Armenien kändes extremt jordnära och gillbart i kontrast. 🙂
Sen alltså… Jag gillar Danmark. Den är så stadig. 🙂
Tusan också, det där lilla klippet gav mig finalistvibbar från Malta. Det vill jag inte, dels är låten inte stark nog, men framför allt är det ett hot mot mina fyra jag måste ha med mig från semi 2 🙂
Schweiz artist ser lite väl ensam ut på scenen, men det kanske bara är kameravinklarna. Sen, jag brukar aldrig prata kläder här, men VAD har Aiko på sig egentligen?
Sett fler klipp nu!
Kroatien är riktigt snyggt, jag unnar dem all framgång.
Tjeckien lät rätt bra, fast det kritiska partiet var inte helt med i klippet.
Schweiz… Jag vet inte vad jag ska säga. Det är för tomtigt för mig.
Ukraina, snyggt!! Klar förbättring från Vidbir.
Luxemburg var ett step ner från nationella tävlingen, jag tyckte det såg trist ut.
Litauen: extremt stabilt!
HW: Jag tror inte du ska oroa dig för det. Jag bojkottar ju TikTok så har inte sett det, skall sägas. Men det är trots allt en låttävling och om låten i sig inte hookar en tillräckligt kan det se ut som den mest fancy showen i Las Vegas och det kommer inte hjälpa.
Sen är ju Malta väldigt utsatt just i telefonröstning.
Inget är omöjligt såklart. It never is. Men jag skulle verkligen inte satsa pengar på en finalplats för Malta.
För min del har faktiskt Maltas låt “växt”. Jag skriver det inom citattecken för jag tycker fortfarande den är rätt kass, men den har gått om andra låtar. Inte minst den andra girl-bopen från i år. Cypern. Synd de inte tävlar i samma semi så de hade kunnat stjäla lite från varandra.
@Adri Hoppas du har rätt 🙂 Jag fick bara obehagliga “SloMo”-vibbar av framträdandet. En budgetversion, absolut, men kunde “SloMo” nå tredjeplats tänkte jag att denna kanske kan skrapa ihop till en finalplats.
Bojkotta TikTok är något jag tycker är bra, även om jag personligen tyvärr inte gör det (jag var dock typ sist av alla jag känner med att skaffa det, och jag använder det sällan). Jag är ändå glad att TikTok kom först när jag var 15, och att det inte var en del av min barndom som det är för de som växer upp idag, för jäklar vad lätt det verkar att hamna snett med hjälp av den appen.
Jag har hela tiden haft en positiv syn på ESC 2024 men jag känner faktiskt att det har tappat lite. Why? Det är faktiskt för mycket uptempo. Finns inga växlingar i musiken om man säger så. För mig är det extremt viktigt att det går bra för de få länder med mer soft musik. I synnerhet fyra av dem som jag sätter mycket högt.
@Micke Jo, det ligger väl något i det, det är ett absolut ett upptempo-dominerat år. Bland annat därför kommer jag hålla en extra tumme för Portugal i semi 1 🙂
Men i årets startfält finns det ändå en väldig bredd; vi har etno, dansmusik, rock i olika former, modern pop, alternativt, lite rap, och även några ballader trots att det är några färre än vanligt. Upptempo kommer i många former. Jag har ju också helst en bra blandning, men jag tar mycket hellre en helt upptempo-dominerad final än en helt midtempo-dominerad som 2022. Kollade igenom den startordningen för ett tag sen, och det märktes att det fanns rejäl upptempo-torka. Jag skyller på semifinal-juryn 🙂
För mycket upptempo?
Jag vet inte, upptempo har så många varianter som HW säger. Rock kan vara upptempo, dans också. Vanlig pop också. Rap har vi också. Så det stör mig inte så mycket. Hade varit värre om det bara var danslåtar.
Upptempo har mycket mer varianter än midtempo eller ballader och därför föredrar jag mer av upptempo
Tro mig HW….jag vill inte ha ett år med enbart soft. Yepp ett år med väldig bredd. Det är därför jag tycker bra om ESC 2024. Hade dock önskat det var mer bredd också i detta med uptempo/soft. Det finns lika mycket varianter på soft som på uptempo. Väldigt bra blandning på uptempo i år som sagt, inget överflöd på danslåtar som Denis sa (tack och lov), Dock extremt dåligt vad gäller soft. Om jag verkligen anstränger mig för att hitta något som kan kallas soft hittar jag som högst sju bidrag.
Min ranking av dessa:
2. “Hurricane”, Eden Golan – ISRAEL
7. “Grito”, Yolanda – PORTUGAL
10. “Ramonda”, Teya Dora – SERBIEN
12. “Mon Amour”, Slimane – FRANKRIKE
16. “Özünlə Apar”, Fahree feat. Ilkin Dovlatov – AZERBAJDZJAN
20. “Before the Party’s Over”, Mustii – BELGIEN
22. “Hollow”, Dons – LETTLAND
Den som för mig är osäkrast av dessa är Belgien. Ibland topp 10, ibland inte ens topp 20.
@Micke Det är jag helt med på att du inte vill 🙂 Hade inte heller haft något emot några fler bra soft låtar, men det är inget som stör mig nämnvärt med årets startfält.
Min ranking (med betyg) av dessa du nämner:
1. “Grito”, Yolanda – Portugal (8/10)
2. “Özünlə Apar”, Fahree feat. Ilkin Dovlatov – Azerbajdzjan (7/10)
3. “Ramonda”, Teya Dora – Serbien (6/10)
4. “Mon Amour”, Slimane – Frankrike (6/10)
5. “Before the Party’s Over”, Mustii – Belgien (4/10)
6. “Hollow”, Dons – Lettland (4/10)
7. “Hurricane”, Eden Golan – Israel (N/A)
Serbien och Portugal är ju väldigt lika musikaliskt, och jag tycker om båda låtarna, men ändå är Portugal en av mina absoluta favorit medan Serbien bara är “ganska bra”. Jag vet inte vad, men jag har hittat det där lilla extra i Portugals låt som jag inte riktigt hittar i Serbiens 🙂
HW, väldigt lik lista egentligen om man inte tänker på Israel. Vet att du inte har med den i år o det respekterar jag fullt ut. Som jag sagt hade även jag helst varit utan dem i år men nu är de med o då går jag efter det.
Hoppas att du o jag senare i år kan ta ett snack om Israels bidrag helt utan allt runt utan bara som låt vare sig den kommit från Ghana, Madagaskar or whatever.
För mig årets vackraste bidrag. Hade varit bäst överhuvudtaget om nu inte Norge bestämt sig för att verkligen ta tag i detta med ESC o köra etniskt o på eget språk. Att den dessutom är rock o inte esc-tönt rock höjer ju det än mer 🙂
Jag tycker denna tråd uppvisar lite svartvit syn på frågan om tempo. Soft är, för mig, inte alls samma sak som att det är liksom “down-tempo”. Spanien är väl ändå upptempo men otroligt soft, för egen del.
Medan Portugal… jag skulle absolut kalla Portugal soft, så där håller jag med ovanstående. Men jag såg en lista som gick igenom årets låtars tempo, då de mätte bpm – och då var ju Portugal närmre toppen än botten.
Skall sägas att jag kan inte ett jota om bpm. Men listan gjordes av musikkunniga, så jag har inget skäl att gå emot den (enligt den har låtar som tex Luxemburgs eller Cyperns lägre bpm än Portugal).
Så jag motsätter mig lite det. Upptempo är inte i motsats till soft. Och soft är inte synonymt med ballad. Jag menar… Israels låt är en ballad. Men i crescendot tjuter hon ju bara till ganska hög musik ändå. Det är inte soft för mig 🙂
Och sen, om vi går med på att dessa sju låtar är de som står för “det softa” (vilket ju jag ifrågasätter, men för enkelhetens skull) så innebär ju inte det att resterande 30 är upptempo per default heller.
Jag tycker året är sisådär med kvaliteten. High and low. Men jag tycker just variationen är en räddande faktor som gör att jag verkligen ändå kan se framemot tävlingen. Jag skulle t.o.m säga att det är ett av de mest breda åren vi haft.
@Micke Jodå, vi har ganska lik uppfattning även här. Vad gäller Israel kan vi ta och uppfylla den förhoppningen, men då får det bli efter ESC 🙂 Känns som det kommer vara lättare i efterhand och under lågsäsong.
Anledningen till att jag skippar Israel är dels att jag inte tycker de ska vara med (vilket jag vet att du håller med om), och dels att jag inte kan bedöma låten på ett objektivt sätt, det är för sammankopplat med omvärldsläget. Jag försöker alltså inte dra igång någon kulturell bojkott av israeler i allmänhet, det är mer att jag inte vill att mina åsikter påverkas av politik, men samtidigt är det omöjligt för mig att undvika. Då hoppar jag hellre det helt.
Håller (föga förvånande) helt med dig om Norge, de har steppat upp i år 🙂 Får hoppas att det ger resultat.
Adri, jag menade att om man letar soft o verkligen letar hittar man som mest sju stycken
Micke, jag förstod vad du menade. Håller bara inte med. Israel och Belgien är riktigt o-softa tycker jag.
Men you do you, Micke 🙂 Det är inga cementerade definitioner av det här.
Ska jag ranka dina s.k soft-låtar? Ingen har bett mig, men jag skiter i det. Här är den:
1. “Grito” – PORTUGAL
2. “Ramonda” – SERBIEN
Ja, det är väl egentligen bara dem jag gillar. Resten är riktiga fillers, så kan knappt ranka. Israel är kanske tredje bäst, tror jag kanske? Men inte hört den sen mars typ, och kommer ju inte höra i maj heller. It will remain a mystery. Lettland är GARAN-fucking-TERAT sämst iaf. Det håller jag med dig om, även om jag skulle ta den ner ytterligare tio placeringar eller nåt 🙂
Anyways, nu är det valborg, det är halvdag och jag är inte förälder (vilket bokstavligen alla ska vara glada för) – så nu ska jag festa som om det inte finns nån morgondag!
@Adri, om man får kämpa för att få fram sju låtar som kan klassas soft då jädrar är det ett bevis för att uptempo dominerar i ESC 2024.
Min stora skräck inför maj månad nu är att jag kanske inte ens får se Nederländernas bidrag live. En av de jag ser fram mot live allra mest. Detsamma med årets bästa bidrag Norge. Men de har ju redan bevisat sig live.
Bägge dessa ryker ju för mig med startnummer 15 och 16. Allt hänger ju på vad malmöpubliken hittar på under bidrag 14. Sköter de sig får jag ju även se finalen 🙂
Ok men jag tycker ju som sagt inte att upptempo/soft är motsatser. Inte heller är soft/downtempo synonyma.
Så nej jag går inte helt med på den premissen. För allt som inte är soft är inte uptempo ju. What about midtempo? Eller låtar med tempoförändringar? Portugal som (tydligen) har högt tempo (eller hög bpm – same shit?) är ju fortsatt soft 🙂
Allt jag förespråkar är bara lite nyanser 🙂
Definiera hit och dit:)
För mig är soft och slow allt som inte är snabbt tempo. ” Tattoo ” till exempel är för mig soft och slow trots att det inte är ballad.
På samma sätt är exempelvis “Sand” från Danmark också slow trots att den inte är ballad
I år verkar dom snabba låtarna dominera. Men å andra sidan så är det också en stor mångfald just i år
@Denis precis så som jag menar. Om jag hade gjort en större grej av detta hade jag inte använt ordet SOFT. Tro mig 🙂