Inför ESC 2024: Norge – “Ulveham”, Gåte
2024-04-20 (lördag)Schlagerpinglan: Här följer del 9 av de (något förkortade) 37 bidrags-presentationer som jag gör inför Eurovision Song Contest 2024, innehållande länkar till bidraget i olika versioner, låttexten, snabbpresentationsvideo, relevanta infosidor, olika reaktioner på bidraget med mera.
Genomgången inleds med lite information om landets ESC-medverkan genom tiderna och avslutas med en titt på oddslistan samt mina personliga åsikter om bidraget och dess chanser i Malmö. Se samlingssidan för hela sammanställningen med betyg och länkar till de övriga ländernas presentationssidor (efter att de presenterats).
Norge i Eurovision Song Contest:
|
Norges tio senaste ESC-bidrag och resultat (+2020): |
|||
2023: | “Queen Of Kings“, Alessandra | (MGP 2023) | 5:a i finalen |
2022: | “Give That Wolf a Banana“, Subwoolfer | (MGP 2022) | 10:a i finalen |
2021: | “Fallen Angel“, TIX | (MGP 2021) | 18:e i finalen |
2020: | “Attention“, Ulrikke | (MGP 2020) | inställd tävling |
2019: | “Spirit in the Sky“, KEiiNO | (MGP 2019) | 6:a i finalen |
2018: | “That’s How You Write A Song“, Alexander Rybak | (MGP 2018) | 15:e i finalen |
2017: | “Grab The Moment“, JOWST | (MGP 2017) | 10:a i finalen |
2016: | “Icebreaker“, Agnete | (MGP 2016) | 13:e i semi 2 |
2015: | “A Monster Like Me“, Mørland & Debrah Scarlett | (MGP 2015) | 8:a i finalen |
2014: | “Silent Storm“, Carl Espen | (MGP 2014) | 8:a i finalen |
2013: | “I Feed You My Love“, Margaret Berger | (MGP 2013) | 4:a i finalen |
Se även: “Norges samtliga ESC-bidrag“ |
Norge i Eurovision Song Contest 2024:
Norges ESC 2024-bidrag: “Ulveham”, Gåte
Mer om bidraget & artisterna:
Bidrag: | “Ulveham“ | MGP-final-framträdande – låttext |
Fler tolkningar: | MGP-semifinal-framträdande – officiell studio session-version officiell instrumental-version live i Barcelona – live i London – live i Amsterdam |
|
Låtskrivare: | Gunnhild Sundli (t&m), Sveinung Sundli (m), Ronny Janssen (m), Erlend Skjetne (t), Jon Even Schärer (t), Magnus Børmark (t) |
|
Semifinal: | startnummer 15 i Semifinal 2 (9:e maj) | |
Uttagning: | “Melodi Grand Prix 2024” – läs mer här | |
Artister: Gåte (Gunnhild Sundli, Magnus Børmark, Jon Even Schärer, Mats Paulsen, John Stenersen) |
(Foto lånat från eurovision.tv) |
Snabbpresentation: “Get to know”-video (av Mr Eurovision) “10 facts about…”-text (av Wiwibloggs) Sociala medier: se eurovision.tv Reaktioner: ESC Bubble-video (reaktioner & betyg) ESC Bubble-text (betyg & omröstning) Wiwibloggs review-text (inkl. teamets betyg) |
Odds:
Odds för att vinna 2024-04-20: plats 11 av de 37 (se nuvarande odds här) |
|||
Odds för att gå till final 2024-04-20: plats 6 av de 16 (se nuvarande odds här) |
Åsikter och spekulationer om Norges bidrag och chanser i Eurovision 2024:
Schlagerpinglan tycker: Inte till final | Betyg: 2 / 5 Betyg: 3 / 10 |
|
Efter att den norska ESC-uttagningen “Melodi Grand Prix” genomgått stora förändringar för några år sedan så har det varit en av mina absoluta favorit-ESC-uttagningar. Även i år dök det upp en personlig favorit (min absoluta favorit i hela ESC 2024-uttagningsprocessen) men mycket mer än så tar jag tyvärr inte med mig från MGP 2024.
När Gåte vann MGP-finalen skrev jag att jag kämpade med att få grepp om bidraget och den kampen pågår fortfarande. Det var en liten stund som jag trodde att det började klarna men jag är tyvärr tillbaka vid att tycka att det är mest skrik och deprimerande tongångar på fel sätt (jag älskar rätt sorts rock och “depp-låtar” men denna gör mig bara nedstämd). En stjärna i kanten för att det trots allt är ett bidrag som får mig att känna något, även om det passar bättre de dagar jag känner att jag är alltför glad och behöver plockas ner några pinnhål än när jag befinner mig i Eurovision-bubblan. |
||
Schlagerpinglan tror: Till final | ||
När det gäller Norges finalchanser går jag helt efter odds och vad jag hört av andras åsikter om bidraget. Att jag själv egentligen inte förstår hur Norge skulle kunna nå finalen i år försöker jag bortse från då det finns många saker i Eurovision som övergått mitt förstånd genom åren, så varför inte detta också? Jag vet ju med mig att jag kommer att jubla om Norge (som trots allt är vårt grannland) finns med bland de tio länder som läses upp som finalister från den andra semifinalen (så länge mina egna favoriter också finns med bland dem) så jag är helt OK med det. |
Fler ESC 2024-bidrags-presentationer hittar ni här: “Inför Eurovision Song Contest 2024“.
Detta är så friskt av Norge 🙂 Mycket glad över valet, även om jag tycker “Green lights” nog ändå var den bättre låten. Men jag klagar aldrig på lite kultur i Eurovision. Och jag älskar ju genrellt också fusion musik, när man blandar genrer lite otippat. Folk-metal finns absolut, men går inte direkt varmt på min playlist så jag välkomnar det med öppen famn i Eurovision 🙂
Gunnhild har en otroligt stark röst och det visuella framträdandet är så otroligt vackert. Dock så lider “Ulveham” av det som så många Eurovisionlåtar gör… nämligen en avsevärt mycket starkare vers än refräng. Refrängen kan vara lite “grating” (hur man nu säger det på svenska).
Jag kan klaga på treminutersregeln, men just här gynnar den låten för jag tror att refrängen skulle trötta ut min hjärna om den pågick längre.
Men verserna är kanon! Refrängen med, men i mindre doser.
Det här ska självklart till final, om jag bestämmer 🙂 Och vad jag tror? Jag tror inte Norge behöver oroa sig 🙂 Det blir en ganska enkel finalbiljett och väl där säkert en plats i mitten iaf.
Norge är en av de länderna som jag år ut och år in sätter på mig en skämsmössa efter att ha fått koll på. Det är inte lika illa som Sverige men fullt i klass med Irland och Storbritannien. Skillnaden på Irland/Storbritannien och Sverige/Norge är ju att de förstnämnda är så usla för att de skiter i ESC. Det gör ju sannerligen inte de sistnämnda men ändå………
Norge hade dock ett kort lyft 2013-2015 men föll snart tillbaka till det gamla vanliga. Hade därför inga höga förväntningar på att det skulle komma något bra ur detta. I synnerhet inte efter att ha sett och hört debaclet Gothminister. Trodde faktiskt inte det skulle gå att göra ett lika uselt bidrag som Tysklands bidrag 2023 bara året efter men jag hade fel. Norge lyckades.
Såååå tråkigt att du inte hittar in i låten Pinglan. Jag kan säga så mycket som att det finns möjlighet att både min topp 5 och botten 5 genom tiderna av ländernas utvalda kan förändras i år. Topp 5 om Norge vinner och Botten 5 om Sverige vinner.
Så hur ser jag då på vinnarbidraget? Jag ställer mig upp i vördnad för det Norge gör ESC-året 2024. Det är så underbart att Norge ÄNTLIGEN vågar. Detta är ESC för mig. Detta är varför jag brinner för tävlingen. Fy faaan rent ut sagt så jag hyllar er Norge. Nu är det väl bara Sverige kvar snart som inte vågat. Detta var inte min favvis till att börja med men oj så den har utvecklats. Min favvis under nästan hela resan var “Green Lights”, MIIA. Hade definitivt varit nöjd med den men det kom ett än bättre bidrag.
BETYG NORGES BIDRAG – (9,5/10) MER ÄN MYCKET BRA
Min personliga vinnare
“Ulveham“, Gåte (Helt rätt vinnare)
Min personliga jumbo
“We Come Alive“, Gothminister
Norge – “Ulveham”
Det här är årets kanske största överraskning. MGP brukar ha en del utstickande låtar, men att Norge skulle bjuda på något sånt här trodde jag inte var på kartan 🙂
Hur som helst: jag älskar denna låt från början till slut. Det är spännande hur olika man kan uppfatta samma låt, för jag tycker inte detta är det minsta deprimerande utan det är episkt, mystiskt och jag kastas in i en annan värld av mörka skogar och vargar med uråldrig känsla. Jag gillar kombinationen av folkmusik och rock (senaste gången jag var på konsert var det faktiskt ett folk-metal band som var huvudakt) och det utförs mycket bra i både de folkigare verserna och den rockigare refrängen, även om verserna nog är min favoritdel.
Allt detta kombinerades i uttagningen med ett passande framträdande och en fantastisk sånginsats. Jag vill följa Micke och slänga in en hyllning till de norska telefonröstarna, tack för ni tog risken och satsade på att skicka Gåte till ESC 🙂
Betyg: 9/10
Tycker: Final
Tror: Final
Samtidigt som jag vill hylla telefonröstarna vill jag samtidigt dissa juryn som propsade på ”Damdiggida”.
Den låten borde inte ha kommit nära ett musikmästerskap överhuvudtaget. Så juryn – skärp er till 2025. Tittarna, tack för att ni avvärjde det hatbrottet och ger oss ”Ulveham” 🙂
@Adri Helt med dig, gillade Keiino starkt 2019 och 2021 men “Damdiggida” var faktiskt på riktigt låg nivå. I teorin förstår jag poängen med en jury i ESC och uttagningar men det är väl tanken att de ska stoppa teleröstarna från att skicka sånt? Inte att till varje pris straffa de som går utanför pop-mallen, som de verkar tro är deras huvuduppdrag 🙂
Har redan sagt mycket om denna låt så säger inte mycket nu. Mer än att den fortfarande är plågsamt jobbig och gapig. Dessutom känns den inte autentisk alls, tycker snarare den känns lika manipulerad och polerad som allt Sverige sänder. Det känns inte äkta någonstans.
Då var faktiskt KeeiNo ett bättre val. Dom låtsats åtminstone inte om att vara något mer än det dom är.
Vill inte höra denna varulvsskrik till låt någon gång mer..
Får ändå 5/ 10 och då är jag snäll
Ett av mina absoluta favoritbidrag i år. HW beskriver det väldigt bra så jag behöver inte kommentera så mycket mer. Älskar kontrasterna: vacker folkvisa i kombination med skränig rock är precis min kopp te.
Börjar dra mig för att kommentera, för jag bara klagar!
Men jag gillar inte detta. Jag gillar grundidén, och håller med HW om att blandningen folkmusik/rock kan bli helt fantastisk. Men här lyckas de inte, inte för mig. Det blir för mycket vildvittra och för lite kraftfull rock. Resultatet blir jobbigt att lyssna på.
När jaf såg framtädandet till denna låt första gången fick jag Eurovidion-vinnar vibbar av den. Alltså der är så jäkla bra! Kanske det mest fulländade liveframträdandet i ESC i år.
Vad gäller vinnar-vibbarna har jag sansat mig lite för tror nog inte det går så bra riktigt. Om inte den här går till final är röstarna både blinda och döva.
På plats 5 på min ranking. Norges bästa på länge(och då gillade jag ändå både Subwoolfer och Alessandra)
Nä. Det här är provocerande dåligt. Jag älskar folkmusik och rock, och även när det görs ihop, men det här är bara cyniskt kalkylerat för att försöka tilltala en ESC-publik som vill ha lite “äkta”, nationell känsla i bidragen. Det finns inget “äkta” här, bara folk som lajvar vad man tänker sig är “nordiskt”, med mer skrän än musik. Vildvittra var mitt i prick Mikaela… Och sedan när jag tittar på videon så gör ju inte sångerskan det hela bättre genom att stå där och veva med armen hela tiden. Nä, fy…
Men, trots att jag tycker att det hela är uselt, så finns det ju som synes ovan ett helt gäng med tittare som älskar bidraget, så Norge kommer säkert att placera sig bra ändå 🙂