Inför ESC 2024: Slovenien – “Veronika”, Raiven
2024-04-19 (fredag)Schlagerpinglan: Här följer del 8 av de (något förkortade) 37 bidrags-presentationer som jag gör inför Eurovision Song Contest 2024, innehållande länkar till bidraget i olika versioner, låttexten, snabbpresentationsvideo, relevanta infosidor, olika reaktioner på bidraget med mera.
Genomgången inleds med lite information om landets ESC-medverkan genom tiderna och avslutas med en titt på oddslistan samt mina personliga åsikter om bidraget och dess chanser i Malmö. Se samlingssidan för hela sammanställningen med betyg och länkar till de övriga ländernas presentationssidor (efter att de presenterats).
Slovenien i Eurovision Song Contest:
|
Sloveniens tio senaste ESC-bidrag och resultat (+2020): |
|||
2023: | “Carpe Diem,”, Joker Out | (Internval) | 21:a i finalen |
2022: | “Disko”, LPS | (EMA 2022) | 17:e i semi 1 |
2021: | “Amen“, Ana Soklič | (EMA 2021 – presentation) | 13:e i semi 1 |
2020: | “Voda“, Ana Soklič | (EMA 2020) | inställd tävling |
2019: | “Sebi“, Zala Kralj & Gašper Šantl | (EMA 2019) | 15:e i finalen |
2018: | “Hvala, ne!“, Lea Sirk | (EMA 2018) | 22:a i finalen |
2017: | “On My Way“, Omar Naber | (EMA 2017) | 17:e i semi 1 |
2016: | “Blue and Red“, ManuElla | (EMA 2016) | 14:e i semi 2 |
2015: | “Here For You“, Maraaya | (EMA 2015) | 14:e i finalen |
2014: | “Round And Round“, Tinkara Kovač | (EMA 2014) | 25:a i finalen |
2013: | “Straight Into Love“, Hannah | (Internval) | 16:e i semi 1 |
Se även: “Sloveniens samtliga ESC-bidrag“ |
Slovenien i Eurovision Song Contest 2024:
Sloveniens ESC 2024-bidrag: “Veronika”, Raiven
Mer om bidraget & artisten:
Bidrag: | “Veronika“ | officiell musikvideo – låttext |
Fler tolkningar: | akustisk version – Dora 2024-framträdande – live i Madrid live i Barcelona – live i London – live i Amsterdam – live i Stockholm |
|
Låtskrivare: | Bojan Cvjetićanin (t&m), Raiven (t&m), Danilo Kapel (m), Martin Bezjak (m), Peter Khoo (m), Klavdija Kopina (t) |
|
Semifinal: | startnummer 9 i Semifinal 1 (7:e maj) | |
Uttagning: | Internval – läs mer här | |
Artist: Raiven (Sara Briški Cirman) |
(Foto lånat från eurovision.tv) |
Snabbpresentation: “Get to know”-video (av Mr Eurovision) “10 facts about…”-text (av Wiwibloggs) Sociala medier: se eurovision.tv Reaktioner: ESC Bubble-video (reaktioner & betyg) ESC Bubble-text (betyg & omröstning) Wiwibloggs review-text (inkl. teamets betyg) |
Odds:
Odds för att vinna 2024-04-19: plats 19 av de 37 (se nuvarande odds här) |
|||
Odds för att gå till final 2024-04-19: plats 11 av de 15 (se nuvarande odds här) |
Åsikter och spekulationer om Sloveniens bidrag och chanser i Eurovision 2024:
Schlagerpinglan tycker: Till final | Betyg: 4- / 5 Betyg: 7 / 10 |
|
“Veronika” tillhör de speciella bidrag som jag inte har någon längtan efter att lyssna på men när jag väl gör det så märker jag hur mycket jag tycker om vissa delar av dem. I det här fallet är det refrängen som jag uppfattar som väldigt trollbindande och älskar känslan där. Tyvärr så är resten inte lika tilltalande, vilket är anledningen till mitt fläckvisa ointresse. De starka delarna, och Raiven själv, gör dock att det för mig är en klar finalist… även om jag nog inte skulle bli alltför upprörd om det visar sig att tittarna röststrejkar. | ||
Schlagerpinglan tror: Till final (gränsfall) | ||
I nuläget har Slovenien just halkat ner från den sista finalplatsen enligt oddsen, så i det avseendet känns det som att det kan sluta på vilken sida av strecket som helst. Går man efter tidigare resultat så har Slovenien en intressant nutids-historik där två finalplatser varvats med två finalmissar så även där kan det gå hur som helst (om man inte tror stenhårt på fortsatt mönster – då blir det ju final i år 😉 ).
Frågan är ju om “Veronika” kan få tittarna att rösta i semifinalen och där är nog mitt svar ett försiktigt “ja”. Mitt problem med bidraget i nuläget är att jag blir lite uttråkad mellan refrängerna men jag förutsätter att scenshowen samt Raivens röstresurser och scenspråk kommer att göra det hela mer intressant i maj. |
Fler ESC 2024-bidrags-presentationer hittar ni här: “Inför Eurovision Song Contest 2024“.
Jag blev så glad när Raiven avslöjades som artist då jag älskat låtarna hon haft i uttagningen tidigare. Därför var min första reaktion besvikelse när jag hörde ”Veronika”.
Med tiden har den dock verkligen växt. Den växer, den är mystisk, den är lite halvläskig, Raiven är otrolig live ju så man behöver inte oroa sig för henne.
Det finns så mycket här som är up my alley. Likväl så är det inte en av mina allra största favoriter i år. Men jag vill ha den till final!
Däremot. Jag är osäker. Jag tror inte den går dit än. Jag tror detta kan bli lite av ett Georgien 2023 case. Populär med fans, men lite mycket för gemene människa.
Men jag kanske har fel? Hoppas 🙂 Så länge hon inte kickar ut en större favorit.
Går på Adris linje när det gäller Raiven som artist. Hon övertygar. Tyvärr har inte hennes bidrag övertygat lika mycket. Med det sagt så betyder inte det att jag tycker låtarna varit dåliga. Bidragen 2016 och 2017 gillar jag medan hennes bidrag 2019 matchar titeln ganska bra “Kaos”.
Så till årets bidrag då. Från första gången jag hörde låten och vidare fram till första gången jag kom i kontakt med nån liveversion så hade jag den som (8/10) Mer än bra. Även i år går Raiven för “kaos” med denna gång i positiv mening.
Jag har pratat med många om den här låten och jag tror aldrig jag hört så många olika tolkningar av en text i ESC. Som jag sagt tidigare är text extremt viktigt för mig i musik irl men i ESC bryr jag mig inte speciellt mycket så länge det inte är något helt sjukt. Jag nöjer mig med att lyssna på låten.
Det gjorde jag sen också live och blev tyvärr ganska besviken. Plötsligt föll den i betyg. Nu fanns ju inte tyngden och själen från studioversionen i denna enkla liveversion. Det positiva var att ålande, krypande män var avlägsnade. Förhoppningsvis håller de sig borta även i maj men att Raiven och bidraget själva då åter lyft. Jag är väldigt osäker på betyg just nu Vacklar mellan 6-7…Mer än godkänd eller Bra. Tar detta 🙂
BETYG SLOVENIENS BIDRAG (6/10) MER ÄN GODKÄND
——————————
Sloveniens bästa ESC-bidrag: “Sebi“, Zala Kralj & Gašper Šantl (2019)
Nej..
När jag först hörde det skulle vara häxinslag blev jag glad för det är cool. Men blev besviken.
Var är häxinslagen? Man behöver mer än att bara klä ut sig och kräla framför kameran.
Blev bara en ordinär poplåt med lite häxljud. Synd då man hade chansen att gå all out och göra det mystiskt att inte göra det. Däremot blev det en bra poplåt med stark refräng, tillräckligt stabil för att fånga intresse.
Synd bara att Bambie Thug stjäl all uppmärksamhet från henne och gör det man ville denna låt skulle göra
7/10. Stabilt men ospännande
Slovenien – “Veronika”
När jag hörde Raivens låt för första gången fastnade jag direkt. Episkt, mystiskt och med intressant musik. Låten är väldigt dynamisk, det händer mycket. Jag älskar de dramatiska trummorna och tycker Raivens röst fungerar väldigt bra till låten. En av mina favoriter i år, även om jag inte riktigt får samma känsla nu som när jag först lyssnade på den tycker jag fortfarande den är riktigt bra.
Slovenien har ju just glidit ner under strecket i oddsen, där deras finalplats tagits av Irland. Jag vill ju verkligen ha vidare båda de två, för de är ju mina två favoriter i denna semi 🙂 Jag tror också att det som Adri nämner finns en risk att denna gör en Georgien 2023, men jag tror ändå den sticker ut på ett positivt sätt och väljer därför att tro på final (även om jag mycket väl kan ha fel).
Betyg: 8/10
Tycker: Final
Tror: Final (gränsfall)
En helt annan sak…Har det någonsin funnits ett så svårbedömt bidrag som årets irländska? Visst det finns såna som Schweiz i år där jag känner nada både positivt och negativt. Men det irländska är en annan sak. I studioversionen rör sig bidraget mellan (0/10) Obeskrivligt dåligt till (8/10) Mer än bra. Sen är bidraget betydligt sämre live där hennes svaga röst avslöjas men lik förbannat.
Micke: Well du vet ju vad jag tycker. Jag kan inte relatera till dig här för jag tycker ju låten gör sig så jääävla bra live, tack vare Bambie (som är icke-binär, precis som Schweiz’ Nemo) 🙂 Ingen svag röst att tala om där. Inte sett ett enda dåligt framträdande med hen.
Tvärtom. En av årets starkaste liveartister. Jag menar. Det finns ju en anledning till att Irland hoppt upp till oddsens topp 10 – och den anledningen stavas ”förfesternas framträdanden”.
Alltså Raiven är inte en artist jag gillat historiskt sett. Men den här är över förväntan bra. Bäst av Balcan-låtarna och faktiskt runt plats 14-16 någonstana på min senaste ranking. Tror dock att den kan vara lite för svår för gemene man i Tv-sofforna som nog diaspora-röstar mer på Serbien och Kroatien. Tror TYVÄRR att den här missar final men säger som jag gjorde om Polen……denna får gärna gå till final istället för typ Cypern.
@Adri, du ligger före mig när det gäller Bambis framträdanden. Jag tyckte väldigt illa om framträdandet i uttagningen så jag har inte direkt lagt all tid på den. Nu lovade jag dig och HW att ta en extrakoll. Jag gör ALLTID det med alla bidrag även om de är så extremt dåliga som Sveriges bidrag i år.
Det jag då har koncentrerat mig på när det gäller Bambi är studioversionen och där växte den bitvis enormt. Kollade då tillbaka ett gäng gånger på uttagningen men den står i stort kvar där den var. Ljudet är iofs kasst så det är inte hundra rättvist men rösten………. Har sett ett liveframträdande till (minns inte vilket) men tyvärr lyfte den inte där o inte heller rösten
Men studioversionen. Skulle kunna säga att första halvan är gränsfall FET NOLLA eller etta medan andra halvan är gränsfall sjua eller åtta med övervikt till åtta.
@Johanna, Polen och Slovenien ska gå före Cypern alla dagar på året 2024 🙂
Micke: Du och jag, Micke, vi ser inte eye to eye om allting. Visste man det inte innan så vet man det nu.
För det som ger mig desto mer förtroende för Bambie och hens talang och scenkompetens är just att hen lyckades få “Doomsday Blue” att låta otrolig även i den skruttiga skruttiga skitstudio som Irland av nån anledning håller sin uttagning i 🙂
Men ah. Oddsen ser allt bättre ut nu, efter att hen sjungit låten på diverse förfester. Det ger mig hopp. Med det sagt så tror jag absolut det finns risk för utslagning, men då tror jag helt enkelt det är låten som fäller Irland i år och inte Bambies prestation 🙂
Med det sagt, kul att den växt i viss mån iaf 🙂 Sånt kan hända the darndest places and times. Och det finns alltid några om året 🙂
Min botten 10 i år består ju av följande länder:
28. Polen
29. Tyskland
30. Lettland
31. Island
32. Finland
33. San Marino
34. Albanien
35. Cypern
36. Malta
37. Australien
Jag sitter och väntar på att “vakna” om någon av dem (det finns ju även mer mittenplacerade låtar som kan växa, men fokar mycket på just botten 10).
Jag ogillar samtliga där ovan, men jag ser ändå förändringar i ranken i en snar framtid.
T.ex så börjar Polen och (framför allt) Cypern störa mig allt mer och mer. Malta är inte en bra s.k. “girl bop”, men visst fanken slår den ut Cyperns låt i samma kategori?
Även Lettland stör skiten ur mig. Mycket där ligger på artisten. Herregud MÄ-NNI-SKA, gör något åt den brutala tråkiga utstrålningen du har, vill jag säga till honom.
San Marino växer så smått. Den är inte bra, men kanske ändå så att den precis når topp 30. och Malta då, som jag iofs inte gillar, men den rör sig väl ändå uppåt i listan “per default” när andra blir sämre.
Jag vet inte om detta är nåt folk tänkt på (eller om det ens är ovanligt) men jag brukar ju bara göra två rankingar. En innan tävlingen, och en efter. Så listan jag utgår från nu är ju den jag satte för typ en månad sedan. Det är därför den kanske inte är så relevant alltid. Ska kanske göra en ny version precis innan repen sätter igång? 🙂
Inget fel på detta, men det är för mig Polens mörka syster: en låt som mest trampar vatten. Men med något mer id än Polens låt.
@Adri min vän…du kan väl inte på fullt allvar hävda det jag känner att du hävdar. Att andra halvan i bambies bidrag är bättre i uttagningen än i studioversionen? Att Aikos bidrag för Tjeckien är bättre i studioversion än i uttagningen är vi väl alla överens om. Men för mig är skillnaden för det irländska mil större än för det tjeckiska.
Ta och lyssna på detta. Det STORA i det irländska bidraget är för mig 2.09-3.10 i studioversionen och 2.58-4.00. I synnerhet då studioversion 2.54-3.10 och uttagningen 3.43-4.00. I studioversion sååååå jävla mäktigt. I uttagningen (ursäkta nu) rent patetiskt.
Studio
https://www.youtube.com/watch?v=ZGRXRrlIspY
Uttagning
https://www.youtube.com/watch?v=eA2fKlT8Khw
2.58-4.00 är alltså i uttagningen. Missade det 🙂
@Adri, vi har sex gemensamma på våra Botten 10 🙂
Tyskland och Lettland har jag strax ovanför. Däremot är det inte ens nära att jag ska ha Polen och San Marino så långt ned. Där nere sätter jag istället in Storbritannien, Spanien, Litauen och Sverige
Micke det är precis vad jag säger 🙂 Jag tycker skriket gör sig riktigt bra live 🙂
Ytterligare en låt som placerar sig i det där facket av inte dåliga men inte heller särskilt bra. Jag gillar ändå det här bättre än Polen.
Någon som kan hjälpa mig?
Har fått en fråga här ikväll om möjlig rock i årets ESC. Frågan var hur många bidrag som varit med i ESC 2024 som har något som liknar rock i sig. Står helt still här just nu. Funderade över låtar jag gillat och hittar sex stycken som möjligen kan nämnas under rock.
“Ulveham“, Gåte – NORGE
“My Friend”, Ollie – ESTLAND
“Gaudė vėjai“, Žalvarinis – LITAUEN
“Te echo de -“, Noan – SPANIEN
“Rim tim tagi dim”, Baby Lasagna – KROATIEN
“Pedestal“, Aiko – TJECKIEN
Nån som kan fylla på?
Vet ju att det fanns en i Norge men den ser jag som lika dålig som Tysklands bidrag 2023
@Micke Jag skulle säga att “11:11” från årets ESC definitivt också är rock 🙂 Även “Go tobann” i Irland har väl inslag av både pop, folkmusik och hårdrock. I MF hade du Smash Into Pieces med “Heroes are calling”, och även Scarlets “Circus X” marknadsfördes som hårdrock/metal men jag tyckte mest det var en danspop-låt (om än med två artister i full liksminkning). Sen fanns det en till rätt bra rocklåt från San Marino som Mikaela gillade, men den kommer jag inte ihåg vad den hette 🙂 Något på italienska i alla fall.
Vad hände med mitt svar till HW. Skrev, skickade, såg det en stund innan jag gick ur. Sen in igen och då var det jag skrev borta
FEM BÄSTA VINNARNA
1. 2007 – Serbien
1. 1997 – Storbritannien
3. 1971 – Monaco
4. 2010 – Tyskland
5. 1969 – Nederländerna
FEM SÄMSTA VINNARNA
1. 1986 – Belgien
2. 1979 – Israel
3. 1981 – Storbritannien
4. 2001 – Estland
5. 1991 – Sverige
@Micke Hmm, märkligt, jag hann inte se att du hade svarat mig. Innehöll svaret en massa länkar? Har ju hänt tidigare att det fastnat då.
@HW, nej det var bara lite kommentarer. Sen också det att jag inte kollade på San Marinos uttagning så jag känner inte till så många låtar där. Vinnaren, paret som var lite Smith & Thell plus några till.
@Micke I see 🙂 Vad gäller San Marinos uttagning såg jag den inte heller, utan det var Mikaela som tipsade om just den låten jag pratade om. Här var den: https://www.youtube.com/watch?v=8pDIa__D61g
@Micke, Vet ej vad som hände med svaret. Jag har i alla fall inte rört något och hittar det inte dolt någonstans heller. Mystiskt.
@Pinglan, jag fattade nada. Jag svarade HW o senare gick jag ur. Senaregick jag in för att kolla om han svarat o då var allt borta. Jag tänkte “Jag skrev väl inget dumt där.” 🙂 Det gjorde jag definitivt inte 🙂 Märkligt hur som helst
@Micke, Kanske någon uppdatering av sidan som gjordes i samma sekund som du postade kommentaren? Är lika frågande.
@Pinglan, strunt samma. Huvudsaken att det inte var något som du missförstod och tog bort. Fattade inte hur det skulle kunna vara det 🙂 Har aldrig någonsin skrivit något för att provocera. Finns inte i min arsenal helt enkelt.
En helt annan sak…SCHWEIZ….har aldrig någonsin varit så nollställd för ett bidrag. Har gett den sååååå många chanser nu men jag hittar ingenting positivt. Men samtidigt ingenting negativt heller. Den ÄR bara där
Jag bävar mest för din presentation av Spanien. Vet att du gillar den. Var beredd på att det inte blir positivt. Det handlar inte så mycket om låten utan om scenframträdandet. Om nu någon skulle missförstå det så kom ihåg att jag var på exakt samma place även Spanien 2022. En skillnad bara. Den var hemsk på alla plan.
@Micke, där är vi på samma ställe. Jag älskar den spanska låten men gillar inte scenshowen. Får se vad det slutliga betyget blir där, är fortfarande lite kluven. 🙂
Jag borde gilla det här mer än vad jag gör, det rör sig i samma universum som en del musik som jag vanligen lyssnar på, men bitarna faller inte på plats. Duktig sångerska, och hon ser ut att ha utstrålning som kan lyfta bidraget live (men har bara sett videon ovan), så kanske kan det live bli något som växer för mig, men som det är nu så är det inte en låt som jag ens kommer ihåg efter att jag har lyssnat färdigt på den.