Inför ESC 2024: Schweiz – “The Code“, Nemo
2024-04-16 (tisdag)Schlagerpinglan: Här följer del 6 av de (något förkortade) 37 bidrags-presentationer som jag gör inför Eurovision Song Contest 2024, innehållande länkar till bidraget i olika versioner, låttexten, snabbpresentationsvideo, relevanta infosidor, olika reaktioner på bidraget med mera.
Genomgången inleds med lite information om landets ESC-medverkan genom tiderna och avslutas med en titt på oddslistan samt mina personliga åsikter om bidraget och dess chanser i Malmö. Se samlingssidan för hela sammanställningen med betyg och länkar till de övriga ländernas presentationssidor (efter att de presenterats).
Schweiz i Eurovision Song Contest:
|
Schweiz tio senaste ESC-bidrag och resultat (+2020): |
|||
2023: | “Watergun“, Remo Forrer | (Internval) | 20:e i finalen |
2022: | “Boys Do Cry“, Marius Bear | (Internval) | 17:e i finalen |
2021: | “Tout l’Univers“, Gjon’s Tears | (Internval) | 3:a i finalen |
2020: | “Répondez-moi“, Gjon’s Tears | (Internval) | inställd tävling |
2019: | “She Got Me“, Luca Hänni | (Internval) | 4:a i finalen |
2018: | “Stones“, Zibbz | (ESC 2018 – Die Entscheidungsshow) | 13:e i semi 1 |
2017: | “Apollo“, Timebelle | (ESC 2017 – Die Entscheidungsshow) | 12:a i semi 2 |
2016: | “The Last Of Our Kind“, Rykka | (ESC 2016 – Die Entscheidungsshow) | 18:e i semi 2 |
2015: | “Time To Shine“, Mélanie René | (ESC 2015 – Die Entscheidungsshow) | 17:e i semi 2 |
2014: | “Hunter of stars“, Sebalter | (Die Große Entscheidungsshow) | 13:e i finalen |
2013: | “You And Me“, Takasa | (Die grosse Entscheidungs Show) | 13:e i semi 2 |
Se även: “Schweiz samtliga ESC-bidrag“ |
Schweiz i Eurovision Song Contest 2024:
Schweiz ESC 2024-bidrag: “The Code“, Nemo
Mer om bidraget & artisten:
Bidrag: | “The Code“ | SRF MusicStar-liveframträdande – officiell musikvideo – låttext |
Fler tolkningar: | akustisk version – officiell textvideo live i Madrid – live i Amsterdam – live i Stockholm |
|
Låtskrivare: | Benjamin Alasu (t&m), Lasse Midtsian Nymann (t&m), Linda Dale (t&m), Nemo Mettler (t&m) |
|
Semifinal: | startnummer 4 i Semifinal 2 (9:e maj) | |
Uttagning: | Internval – läs mer här | |
Artist: Nemo (Nemo Mettler) |
(Foto lånat från eurovision.tv) |
Snabbpresentation: “Get to know”-video (av Mr Eurovision) “10 facts about…”-text (av Wiwibloggs) Sociala medier: se eurovision.tv Reaktioner: ESC Bubble-video (reaktioner & betyg) ESC Bubble-text (betyg & omröstning) Wiwibloggs review-text (inkl. teamets betyg) |
Odds:
Odds för att vinna 2024-04-15: plats 1 av de 37 (se nuvarande odds här) |
|||
Odds för att gå till final 2024-04-15: plats delad 1 av de 16 (se nuvarande odds här) |
Åsikter och spekulationer om Schweiz bidrag och chanser i Eurovision 2024:
Schlagerpinglan tycker: Inte till final (gränsfall) | Betyg: 3 / 5 Betyg: 5 / 10 |
|
Efter första genomlyssningen av “The Code” i slutet av februari så var jag osäker på vad jag egentligen tyckte om bidraget. Det var visserligen lite för kaosartat för min smak men det fanns något där som väckte mitt intresse. Så här nästan två månader senare så kan jag konstatera att utvecklingen inte gått åt det positiva hållet.
Jag gillar opera-inslaget och ibland kan jag t.o.m. tycka att refrängen har något visst… men helheten (och speciellt då rap-delen) är inget som tilltalar mig nämnvärt och jag blir allt säkrare på det för varje gång jag lyssnar på låten. Kanske kan ett passande scenframträdande göra att “The Code” når fram till även mig men just nu lutar jag åt att inte vilja ha vidare det schweiziska bidraget till final. |
||
Schlagerpinglan tror: Till final | ||
Varje år finns det alltid något bidrag som “alla” ESC-fans utom jag verkar vara stormförtjusta i och 2024 är det tydligen “The Code”. Då detta är den stora förhandsfavoriten att vinna hela Eurovision Song Contest 2024 så kan jag inget annat än att förutsätta att den faktiskt tar sig till final. Om den sedan kan gå hela vägen är däremot något jag för tillfället inte ens vill tänka på. |
Fler ESC 2024-bidrags-presentationer hittar ni här: “Inför Eurovision Song Contest 2024“.
Favoritskapet här förvånar mig. Inte för att jag tycker låten är dålig på nåt sätt, men jag tenderar att glömma denna låt. Den liksom doesn’t pass my mind.
Men ah. Nu är det som det är.
Detta är en låt som absolut funkar. Det är kaos, men ändå lite mer organiserat kaos än tex “Zari”. Gillar rapen, gillar operan, gillar drum’n’bassen – refrängen är lite mainstream för att binda ihop paketet.
Jag tycker låten hör hemma i final. Och den kommer ju hamna där. Vinna? Jag kan inte se det dock, men favoritskapet kommer ju någonstans ifrån.
Men ah, sorry. Detta är en låt många tänker saker om, men jag känner rätt lite för den. Den existerar, och det ska den väl få göra, men den går förbi och stannar inte hos mig.
Mm, detta är ESC. Konstigt och galet ja men också kreativt, roligt och intressant. Allting är camp och överdrivet men härligt.En av årets bästa låtar. Årets bästa? Kanske, men mest intressant är den av alla
Kombinera tre låtar i en? Det funkar då Nemo lyckas hålla sig på rätt sida, det blir aldrig för mycket. Eller för galet. Ibland brukar artister vilja för mycket och bara slänger ut sig idéer och hoppas något fastnar. Men här finns ett koncept, en idé och det märks.
Jag tänker på Freddie Mercury och Queen som också gjorde sådana här låtar son hela tiden var over the top men ändå aldrig lät så.
Kul att Loreen vinst ändå uppmanade länder att våga vara kreativa och skicka artister som bevisar att genrer bara är ett koncept
Alltså det här är så jäkla bra! Till skillnad från dig Pinglan är rap-delen min favoritdel i den här låten. Jag hållerxmed Denis om det mesta han skriver och eftersom Nemo nu visat sig vara en bra live-atist också kan jag inte se den här missa topp 10 åtminstone. Låten drivs framåt hela tiden med ett intressant budskap som ändå inte är in your face!
Vinner den? Jag är tveksam men då jag placerar denna på plats 3 på min ranking och de två över inte har vinstchans så kommer jag heja helhjärtat på den här låten!
Schweiz har ju blivit ett av mina favoritländer de senaste åren då jag haft de i topp 10 varje år sedan 2020.
BETYG SCHWEIZ BIDRAG – (?/10) ????????????
—————————-
Schweiz bästa ESC-bidrag: “Heighest Heights”, Lovebugs – 2009
(Tidernas bästa ESC-låt i studioversion där sångaren var frisk)
Schweiz – “The code”
När jag började lyssna in mig på årets ESC bjöd Schweiz på årets mest svårbedömda låt. Jag visste inte vad jag skulle tycka, men jag lutade hela tiden åt ena hållet och har nu bestämt mig; jag gillar faktiskt detta. Jag brukar, särskilt i ESC, uppskatta låtar som inte är likadana över tre minuter utan hela tiden förändras. Det gör denna låt, minst sagt. Det rappas, det sjungs extremt ljust, det sjungs normalt, och även i bakgrundsmusiken händer det saker hela tiden. Jag gillar det och man rycks med av känslan i låten.
Det lilla jag sett av Nemo live är inte tillräckligt för att säga varken bu eller bä om han klarar att leverera detta live. Jag har mina tvivel, men jag tror ändå att man inte ger sig på en sån här svår låt om man inte har koll. Vinnare tror jag inte denna blir, även om det finns vissa likheter med Schweiz 2021 som vann juryn tror jag denna är för stökig och “för mycket” för att juryn ska älska den, och teleröstarna kommer nog föredra Italien och Kroatien. Att de kommer till final ser jag dock som självskrivet.
Betyg: 7/10
Tycker: Final
Tror: Final
Ytterligare en av mina favoriter. Topp 3 för mig. Den är ganska “mycket” men utan att bli “för mycket” i mina öron. Osäker dock på hur detta kommer att funka bland “vanliga” tittare när det blir dags i maj. De kanske kommer att tycka att det är för rörigt och blir too much? Men å andra sidan är detta eurovision och då förväntar man sig nog allt annat än slätstrukna bidrag. Kunde Netta vinna med Toy kan nog Nemo vinna med detta också. Ska bli spännande att se vad de ska göra på scen med detta i maj.
Millan, jag gör också kopplingar till Toy. Dvs en låt som verkar sträva efter att vara knäpp, och det gör att det känns rätt ogenuint.
Sen gillar jag inte hans röst, sångteknik eller melodin särskilt mycket. Så detta är bland bottrnbidragen för mig.
Min kärlek för SVT är otroligt stor. Folk pratar ofta om streamingtjänster som Netflix eller HBO. Ja, de duger väl – men mina kvällar spenderas verkligen oftast med SVT Play. Så jag försvarar dem allt som oftast. MEN!
SVTs kärlek för att ändra Eurovision – det älskar jag inte. Nu ska de tydligen lägga till ett alternativ i startordningsbeslutet. Nu kommer alla låtar (förutom värdlandet då) som går till final kunna dra tre alternativ för finalen:
1. Första halvan
2. Andra halvan
3. “Producers choice” – dvs låtarna som drar denna kommer producenterna få startsätta helt fritt i hela fältet.
Av nån anledning – nåt maktfullkomligt förmodligen – kommer “producers choice” dessutom vara överrepresenterat med 13 ballots. Medan första och andra halvan får 6 ballots var.
—————
Detta är inte förändringen som Eurovision behöver. Och ja, det är då sannerligen inte hela världen heller. Men jag är emot det här.
https://eurovision.tv/story/malmo-2024-producers-choice-running-order
Mikaela, då gör vi kopplingarna till Netta och Toy på lite olika sätt; din var negativ och min var positiv:-)
Har aldrig någonsin varit så nollställd för ett bidrag i ESC. Jag hittar ingenting bra men samtidigt heller ingenting dåligt. Därför blev det absolut noll skrivet från mig om bidraget. Jag har försökt så många gånger men nu lägger jag ner det.
Nu lägger jag allt fokus till semifinalen o hoppas Nemo visar mig då vad han går för
Detta är en av mina favoriter i år. Det mesta av det som jag finner positivt med bidraget har redan nämnts här ovan, så jag tillägger bara att jag med lite bävan ser fram emot att få se det framföras live i Malmö. Det finns så många potentiella fallgropar, både musikaliskt och sceniskt, men det finns ju också så många möjligheter till att det blir riktigt ögon- och örongodis. Jag håller naturligtvis tummarna för det senare 🙂
Om Schweiz eller Nederländerna vinner Eurovision kommer jag nog känna mig väldigt förbryllad och omodern. För jag fattar inte alls 🙂
@Mikaela, Är helt med dig angående Schweiz, där är jag ett stort frågetecken. Nederländerna som vinnare är däremot mer förståeligt för mig än att Arcade kunde vinna (hör fortfarande inte det som majoriteten tydligen gjorde). 😀
Mikaela, vilken är din favorit i år?
Pinglan, jag älskade Arcade!
Från oddsens topp 10 rankar jag såhär:
Kul vinnare: Kroatien, Italien, Grekland
Värdig vinnare men helst inte: Ukraina
Stentrista vinnare: Frankrike, Belgien
Usla vinnare: Schweiz, Nederländerna
Sverige och Israel ser jag inte öht vinna så dem kommenterar jag inte.
Millan, Italien är min favorit. Angelina är en sån stjärna!
@Mikaela, Det är ni många som gjorde, uppenbarligen. Lite tråkigt dock med år då man inte förstår vad som händer. Lyckligtvis så blir det desto roligare de år när “rätt” bidrag vinner. Ska bli intressant att se vilken sorts år det är i år. 🙂
Jag tror att jag aldrig har varit så nollställd innan finalveckan inför vilket bidrag som slutligen tar hem det hela. Visst hoppas jag på Italien som vinnare, men egentligen så känner jag inte tillräckligt starkt för någon låt. På sätt och vis så är det ganska skönt, då jag inte kommer att bli jättebesviken hur det än går, jag kan väl mest bara bli väldigt positivt överraskad av något eller några bidrag hoppas jag. Silver lining 🙂
Mikaela, jag håller med om att Italien är jättebra:-)
Pinglan, för mig vann rätt bidrag 2019 och 2021. 2022 var en värdig vinnare om än inte min favorit. (Detsamma gäller 2017 och 2018). Den enda vinnare jag inte riktigt gillar på senare år är 2023. Så med den statistiken är jag ändå rätt nöjd och “tål” om Schweiz skulle vinna. 🙂
Millan, vilken är din topp 3 i år?
@Mikaela, Jag var inte alls med på tåget från 2014-2023 med undantag från 2021 då Måneskin vann… men oh så roligt det var. 😀
Med det sagt så blev jag naturligtvis glad båda gångerna Sverige vann… även om jag inte gillade någon av låtarna. 🙂
Mikaela, jag tycker det är ett svårt år att välja/ranka bidrag men just nu så har jag Norge, Schweiz och Belgien som favoriter. Vet inte i vilken ordning dock. Inte någon av dem hör till dina favoritbidrag har jag förstått. Men Italien och Ukraina ligger också bra till hos mig och vi får se hur min ranking kommer att bli innan det är dags i maj. Hinner ändra sig några gånger misstänker jag:-)
@Pinglan, det är väl lite skillnaden på oss kanske. Jag håller aldrig på Sverige om de inte har en bra låt. Lika lite som jag håller på något annat land som har en dålig låt. Jag håller på låt…inte land 🙂 Men lita på att jag hade varit glad om Cornelia Jakobs hade vunnit 2022 🙂
@Millan jag tycker det är askul att du precis som jag har Norge som etta 🙂
@Micke, Njae… jag håller inte på Sverige om jag inte gillar låten. Tro mig, det var inga vackra ord som kom ur min mun när det stod klart att Sverige vann förra året… men när jag lugnat mig så kunde jag likväl glädjas åt Sveriges sjunde vinst (även om jag hade varit ännu gladare om Käärijä vunnit). 🙂
@Pinglan, hoppas jag inte retar upp nån här nu men oj så jag tröttnat på Loreens låt från förra året. Tror ni alla här vet vad jag anser om Sverige 2011-2021, förutom 2012 och 2014. Men jag var såååå nöjd med förbättringen främst 2022 och 2023. Men det var faktiskt överraskande så fort det gick att tröttna på Tattoo. Helt med dig om Finland Pinglan 🙂
Ursäkta om jag går utanför det vi pratar om men jag gör ett försök igen med vinnaren i A Dal 2024 för att kolla vad ni tycker. HW har svarat och det var jädrigt kul att han gillade den. Fler som vill kolla upp? 🙂 För mig hade den LÄTT varit som sämst topp 3 i ESC 2024 om Ungern hade varit med
Nån som vill kolla? 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=IPCahZXlheg
Finland som vinnare förra året hade vart en sån massiv besvikelse. Älskar fortfarande ”Tattoo” (lyssnar på den otroligt sällan, men just introt är liksom… det är så bra!). Men ”Cha cha cha” höll inte med tiden.
Jag hörde den inte efter finalen, förrän i december (pga firade jul hos syrran) då syrrans son har ”Cha cha cha” som favoritlåt – och det tog ganska exakt en lyssning innan jag var tvungen att lämna rummet när han lyssnade på den (vilket skedde kanske 6-7 ggr om dagen).
Lite halvrolig historia om just det.
Min mormor begravdes för några veckor sen (ah det är en svag start på en s.k ”rolig historia”) och det var systersonens första begravning, så under begravningen när prästen pratade gick hans föräldrar tyst igenom för honom vad som skulle hända. Då hörde jag de viska till honom ”Nu ska de spela lite musik.” Varpå den lille killen då rent instinktivt svarade ”Cha cha cha?” – för det är ju hans favoritlåt, som han kopplar till ordet musik. Hans föräldrar fick snabbt säga nej till det. Man kan säga mycket om ”Cha cha cha” men den är inte begravningskompatibel.
Var ville jag ens komma?
Jo att ”Cha cha cha” har ju uppenbarligen många fans. I olika åldrar bevisligen också – men jag är verkligen så glad idag 2024 att den inte vann 2023. Jag hade tyckt det var ok då, men den har åldrats så fasansfullt för mig.
Jag var jättenöjd förra året då jag hade Loreen som etta och Käärijä som tvåa på min ranking. Jag har inte tröttnat på någon av dem och lyssnar på dem fortfarande:-)
Jag är faktiskt ganska ofta nöjd med vinnarbidragen. Det är sällan som jag tycker att det är något helt fel som vinner även om det inte alltid är min favorit.
Det är sällan min favorit vinner men å andra sidan tycker jag dom faktiska vinnarna inte är dåliga, kan alltid se varför dom vann. Blir inte arg över dom.
Dom enda dåliga vinnaren tycker jag är Running Scared och faktiskt Ukraina 2022. Så oerhört dålig vinnare, inte alls chockad att alla andra låtar det året blev större på streaming än vinnaren.
Förra året var faktiskt första året min favorit också vann allting. Så skönt att snuva Hulken på vinst och rub it in their faces.
Micke, nu har jag lyssnat på din låt från A Dal några gånger. Önskar så att jag hade en massa positivt att säga om den, men just denna tilltalar mig inte särskilt mycket. Men det är alltid kul att höra vad du och andra tycker om, så fortsätt gärna länka 🙂
Adri, det var tråkigt att läsa att din mormor dött, jag beklagar sorgen. Roligt dock med din systersons fortsatta kärlek till Cha cha cha. Även om jag är med dig om hur den har åldrats. Vilket iofs är fallet med de flesta ESC-bidrag, de är väldigt ofta kortlivade dagsländor. Men desto roligare då när man hittar något som man tycker håller över tid 🙂
@Engsla, askul 🙂 Inte bara HW då 🙂 Tack ska du ha. En grej bara. Den låten finns i två versioner från ungerska A Dal. Denna lite rockiga och en mer soft som följer hennes sång mer. Jag tycker jättemycket om båda två. Får du tid och lust så kolla gärna den andra. Jag kan inte ungerska så jag vet inte vilken av versionerna vi hade fått till ESC om de hade varit med. Jag hade tagit båda 🙂 Tack Engsla 🙂
@Millan tänkte på det du sa om vinnarlåtar man gillar och ogillar. Jag har ju lyssnat igenom allt i ESC både från min livstid och innan så jag har hyfsad koll. Blev faktiskt väldigt överraskad nu när jag tog en koll. Jag har alltid känt att jag ogillat fler än jag gillat. Jisses det stämde inte alls 🙂 Det som förvånade mig mest var att de årtionden då jag gillat mest vinnare då hade jag inte ens satt näsan i vädret…60 och 70-talen. Sen förvånade det mig också att det inte varit Sverige som haft flest dåliga vinnare enligt min smak.
BRA VINNARE
1964 – Italien
1965 – Luxemburg
1969 – Nederländerna och Storbritannien
1971 – Monaco
1972 – Luxemburg
1973 – Luxemburg
1975 – Nederländerna
1982 – Västtyskland
1983 – Luxemburg
1990 – Italien
1995 – Norge
1997 – Storbritannien
2000 – Danmark
2006 – Finland
2007 – Serbien
2010 – Tyskland
2012 – Sverige
2019 – Nederländerna
DÅLIGA VINNARE
1974 – Sverige
1978 – Israel
1979 – Israel
1981 – Storbritannien
1985 – Norge
1986 – Belgien
1987 – Irland
1991 – Sverige
1998 – Israel
2001 – Estland
2002 – Lettland
2011 – Azerbajdzjan
2015 – Sverige
2018 – Israel
Millan: Jag är oftast själv också ganska nöjd med vinnarna 🙂 Det ska inte tolkas som att mina vinnare ofta vinner. För den turen har jag tyvärr inte. Men ofta kan jag lämna en ESCsäsong med känsla av ”vad kul 🙂 ”.
Om jag kör en Micke så kommer ändå bra vinnare överskugga de dåliga rätt rejält (för även om jag inte gillar en vinnare, ska det mycket till för att aktivt ogilla):
Bra:
1959: Nederländerna
1960: Frankrike
1963: Danmark
1965: Luxemburg
1969: Nederländerna
1973: Luxemburg
1974: Sverige
1976: Storbritannien
1977: Frankrike
1987: Irland
1988: Schweiz
1997: Storbritannien
1998: Israel
1999: Sverige
2000: Danmark
2002: Lettland (ensam i världen här)
2003: Turkiet
2004: Ukraina
2010: Tyskland
2012: Sverige
2013: Danmark
2019: Nederländerna
2021: Italien
2023: Sverige
Dåliga vinnare:
1957: Nederländerna
1958: Frankrike
1969: Spanien
1978: Israel
1979: Israel
1984: Sverige
1993: Irland
2001: Estland
2008: Ryssland (värsta av de värsta)
Detta är de enda vinnarna jag faktiskt rätt ut ogillar. Botten tre är nog (värst först alltså):
1. Ryssland 2008
2. Israel 1979
3. Irland 1993
Glömde bort Ukraina 2016. Den ska läggas till på listan över vinnare jag ogillar. Tyvärr.
Jag var också besviken förra året över Finlands förlust. Tattoos refräng skär i hjärnan på mig, det är dessa Cazziopeia-joddlanden som jag inte klarar. (Tycker samma stil finns i Schweiz refräng i år, så det kanske är därför jag inte gillar den.)
Jag hoppas därför arvtagaren Kroatien ska kunna göra det Finland inte kunde. För kära Italien i all ära men vi behöver nya vinnarländer. 🙂
@Micke Det kanske är tvärtom för mig? Om jag börjar kolla igenom kanske det är fler jag inte gillar än gillar. Jag vet inte. Ska nog ta och kika igenom vid tillfälle, hinner inte just nu. Men jag lovar att återkoppla när jag gjort det:-)
Min lista börjar från 00
Bra vinnare:
2000: Danmark
2003: Turkiet <3
2004: Ukraina <3
2005: Grekland
2006: Finland
2010: Tyskland
2012: Sverige
2013: Danmark
2015: Sverige
2017: Portugal
2018: Israel
2019: Nederländerna
2021: Italien <3
2022: Ukraina
Dåliga vinnare:
2001: Estland
2002: Lettland
2007: Serbien
2008: Ryssland
2009: Norge
2011: Azerbajdzjan
2014: Österrike
2016: Ukraina
2023: Sverige
@Adri Ja, men då är det som för mig ungefär att det inte alltid är min vinnare som vinner men att jag kan förstå varför den som vinner gör det och tycka att det känns ok. Med vissa undantag. Ofta kan det också vara så att jag inte tycker att det finns ett tydligt bidrag som är min favorit utan flera som aspirerar om vinsten. Som i år t ex. Eller 2021. Och det är rätt behändigt för då har man flera möjligheter att bli nöjd. Även om jag förstås tycker att det är kul när jag kan hitta en riktig wow-favorit.
Alltid kul att titta tillbaka 🙂
Här nedan listas vilka vinnare jag gillar (vilket inte nödvändigtvis är det samma som att jag inte gillar att de vann, tex så är jag inte jätteförtjust i Måneskins låt 2021, men efter skitåret 2020 (Covid-19 alltså, inte musikaliskt) så var det helt rätt vinnare i mina ögon), och sedan vinnarna jag bara inte kan med att lyssna på för att det är så dåligt 😉
Gillar:
1959 Nederländerna, ”Een beetje”
1960 Frankrike, ”Tom Pillibi”
1961 Luxemburg, ”Nous les amoreux”
1963 Danmark, ”Dansevise”
1965 Luxemburg, ”Poupée de cire, poupée de son”
1967 UK,”Puppet on a String”
1971 Monaco, “Un banc, un arbre, une rue”
1975 Nederländerna, ”Ding-A-Dong”
1976 UK, ”Save Your Kisses for Me”
1977 Frankrike, ”L’Oiseau et L’Enfant”
1981 UK, ”Making Your Mind Up”
1994 Irland, ”Rock ‘n’ Roll Kids”
1996 Irland, ”The Voice”
1999 Sverige, ”Take Me to Your Heaven”
2004 Ukraina, ”Wild Dances”
2007 Serbien, ”Molitva”
2012 Sverige, ”Euphoria”
2019 Nederländerna, ”Arcade”
Gillar inte alls:
1966 Österrike, ”Merci, Chérie”
1986 Belgien, ”J’aime la vie”
1989 Jugoslavien, ”Rock Me”
1990 Italien, ”Insieme: 1992”
1992 Irland, ”Why Me?”
1998 Israel, ”Diva”
2000 Danmark, ”Fly on the Wings of Love”
2001 Estland, ”Everybody”
2002 Lettland, ”I Wanna”
2006 Finland, ”Hard Rock Hallelujah”
2008 Ryssland, ”Believe”
2009 Norge, ”Fairytale”
2011 Azerbajdzjan, ”Running Scared”
2017 Portugal, ”Amar pelos dois”
@Engsla, vi har samma antal iaf 🙂 18 år då vi båda hittat bra vinnare och 14 år då vi hittat dåliga vinnare 🙂
@Engsla, kollade igen och blev imponerad 🙂 Av de 18 bidrag du valt ut så tycker jag om 12. Det du 🙂 Endast ett av de arton tycker jag inte om.
1. – 1971 2007 Serbien, ”Molitva” – (9/10) MYCKET BRA
2. – 1971 Monaco, “Un banc, un arbre, une rue” – (8/10) MER ÄN BRA
3. – 1965 Luxemburg, ”Poupée de cire, poupée de son”
4. – 1975 Nederländerna, ”Ding-A-Dong”
5. – 2012 Sverige, ”Euphoria”
6. – 2019 Nederländerna, ”Arcade”
7. – 1977 Frankrike, ”L’Oiseau et L’Enfant” – (7/10) BRA
8. – 1976 UK, ”Save Your Kisses for Me”
9. – 1996 Irland, ”The Voice”
10. – 1967 UK,”Puppet on a String”
11. – 1963 Danmark, ”Dansevise”
12. – 1999 Sverige, ”Take Me to Your Heaven”
13. – 1994 Irland, ”Rock ‘n’ Roll Kids” – (6/10) MER ÄN GODKÄND
14. – 2004 Ukraina, ”Wild Dances”
15. – 1959 Nederländerna, ”Een beetje” – (5/10) GODKÄND
16. – 1960 Frankrike, ”Tom Pillibi”
17. – 1961 Luxemburg, ”Nous les amoreux”
18. – 1981 UK, ”Making Your Mind Up” – (1/10) MER ÄN DÅLIG
Glädjens dag när man ser att Irland efter alla förfester ökat i oddsen, och nu ligger precis utanför topp 10! Kom igen nu! 🙂
@Millan du är så välkommen så med din lista 🙂 Det är ju därför vi är här 🙂
@Mikaela, smaken är ju olika, vilket ju är själva grejen, men sällan har jag blivit så förvånad över OGILLAT BIDRAG som nu från dig. För mig finns det två bidrag av alla vinnare genom tiderna som är överlägset bäst…Storbritannien 1997 och Serbien 2007. Förstår du varför jag är så förvånad? 🙂 Faktum är att jag har aldrig tidigare hört någon som tyckt illa om den. Alla gillar den inte men detta med ogillar 🙂
Ja Micke, jag vet att många här håller Serbien -07 högt, men för mig var den aldrig en hit.
NB förresten att jag delade in alla bidrag från 2000-2023 i antingen gilla eller ogilla. Så det är inte så att jag antingen älskar eller hatar de listade. 🙂
Jag har en grej med ESC och låtarna där. Det ska fan till innan jag ger upp om att hitta något i varje låt även om jag tycker det är totalt värdelösa. Fram till just nu har inget bidrag fått den “slutliga avrättningen” från mig. Under lång tid har fem bidrag varit på gränsen att få släggan. Dessa fem är Australien, Cypern, Finland, Irland och Sverige. Hade bestämt mig för att ge dem en sista chans under några dagar. Nu är tiden ute 🙂
Jag säger adjö till Australien, Finland och Sverige. Har lyssnat för sista gången på de tre. Blir nån öl eller nåt i semi och final istället 🙂 Cypern och Irland ska dock få fler chanser. De är inte riktigt så jädra usla längre i min bok. Har hittat några få sidor som håller låtarna vid liv om än med syrgas 🙂
Funderar på en sak. Pinglan, Adri och Johanna har jag ju ganska bra koll på när det gäller musiksmak efter alla år här. Likaså nu de senaste åren vad gäller HW. Men ni tre tjejer Engsla, Mikaela och Millan. Hur skulle ni själva beskriva er musiksmak?
Micke, jag gillar mest rock. Zitti e buoni är 100% sån musik som jag lyssnar på. Samma gäller Midnight gold från Georgien från 2016 eller när det var. Lyssnar också på Gianmaria och Rkomi från San Remo.
Queens of the stone Age är ett exempel på musik jag gillar utanför Eurovision, som folk i regel känner till.
Jag är väldigt bred i min musiksmak, gillar allt möjligt; rap, pop, rock, dansband, klassiskt, opera och även ”dutt-dutt”-musik som du skulle kalla det Micke:-). Det får gärna finnas ett motsatsförhållande i musiken; vacker musik med klassiska violiner får gärna kombineras med en lite raspig operfekt röst eller en text som sticker ut lite. Vemod och lite mollstämda toner går ofta hem hos mig och motsatsen dvs lättsamma gulliga popbagateller funkar mindre bra. Men det beror förstås på humör.
@Mikaela, missförstå mig inte nu men Zitti e buoni var aldrig riktigt min grej trots att jag är rockare i själen. Det är absolut inte så att jag tycker den är dålig…no way. Jag hade den ändå ganska högt det året. Midnight gold däremot gillade jag skarpt. Jag älskar San Remo men av de fyra du nämner har jag nog Zitti e buoni längst ned 🙂 Kul att vi är några rockare här 🙂
@Millan, låter nästan som det är jag som beskriver min musiksmak när du beskriver att den är bred 🙂 Vill bara förklara en sak. Jag hatar inte syntar. Kan möjligen låta så. Finns mycket bra syntmusik men när låtarna dominerar av syntar som dutt-duttar då vänder jag mig i min framtida grav 🙂 Något jag alltid känt att jag tycker jävligt synd om andra i är att de bara kan ta in uptempo. Även jag gillar uptempo men jädrar så mycket man förlorar om man inte kan ta in det lugna vemodiga också
Till HW och Adri som jag lovade en sak. Att ge Irlands bidrag fler chanser. Har gjort det nu ett gäng gånger. Låten stannar kvar på samma plats för mig förutom 30 sekunder i officiella videon. Live dippar den delen. Pratar om 2.40-3.10. Jädrar så den lyfter där 🙂 Synd inte det övriga hakar på 🙂
Tillägg!
Även halvminuten innan tiden jag pratade om är ett litet lyft. Det största är dock 2.54-3.10
hmm jag tar väl vad jag får. Men personligen tycker jag hela låten gör sig bättre live än i studio (och då är den väldigt bra i studio med). För min del är det uppbyggnaden till refrängerna som är låtens höjdpunkt: “I, I, I know you’re living a lie…” osv osv. That part.
Men slutet är grymt det med, framför allt sista skriket av häx-formeln.
Oj, ser nu att det var väldigt länge sedan jag sist var in och skrev vad jag tycker och tänker om saker här, så det blev lite många inlägg efter varandra, livet kommer emellan ibland, men då jag tycker att det ibland är kul att senare gå tillbaka och läsa vad jag tyckte om bidragen i realtid, så vill jag ändå skriva under alla bidragen. Jag ber om ursäkt för spammandet i antal kommentarer ovan 🙂
Micke, lite sen på bollen här, men visst är det kul att vi båda hittade så många gamla vinnarbidrag att gilla och ogilla, även om våra åsikter om dem ibland är diametralt motsatta. Lite som det ska vara 😉
Min musiksmak då. Det är svårt att riktigt sätta fingret på den. Även min är väldigt bred. Är uppvuxen med föräldrar som hade lite olika musiksmak, och så har jag väldigt många andra i släkten som också gillade olika stilar, så kånkade på skivor och band fram och tillbaka från dem, och blev redan från barnsben utsatt för lite allt möjligt. Tillhör freestylegenerationen, så fick olika intryck från kompisar också när vi delade blandband med varandra. Och så lyssnade jag på allt som fanns att låna på biblioteket… När jag tänker på det så blir jag alltid lika förundrad över att man fick tag på så mycket olika musik som man ändå fick. Idag är allt så otroligt lättillgängligt, på gott och ont antar jag, kan vara svårt att sovra bland allt där ute.
Men iaf så gillar jag lite av varje. Mer att jag gillar något av det mesta, än att jag gillar det mesta i någon genre. Det senaste albumet som jag tyckte att allt var bra på var Alphavilles Forever Young (1984), och det är ju eoner sedan, och jag var väldigt liten… 😀
Har genom åren haft perioder då jag snöat in på olika genrer och lyssnat igenom allt som gått att få tag på inom dem, så det har varit kul, det finns ju så mycket där ute! Men det är nästan lättare att säga vad jag absolut inte gillar i musikväg, och det är extremt långa instrumentsolon (tänk flummig 70-talsrock, eller den sortens jazz där de sitter och plinkar solon på sina instrument en efter en efter en efter en efter en…), lata rappare som mest uttråkat stönar “ööh… yeah…”, samt sångare som mest verkar intresserade av att göra röstövningar på sina låtar och wailar i tid och otid. Är väldigt svag för fina melodislingor, bra texter och valstakt… 😀 Sedan så har jag mest lyssnat på västerländsk musik, och bara nosat på andra kulturers, så där har jag för lite bredd för att riktigt uttala mig. Så, ja, jag gillar det jag gillar, oavsett genre? Om det nu gör dig klokare? 🙂
@Engsla, Roligt att du vill kommentera, när och hur mycket det blir åt gången spelar ingen roll. Man skriver när man vill och har tid helt enkelt. 😀
Även jag tycker att det är roligt att gå tillbaka och se vad man själv tyckte. Hur förvånad man än kan bli över andras uppfattning av bidragen så slår det inte förvåningen man ibland kan få när man ser sina egna, äldre åsikter. 😀
Pinglan, jag håller med om man ibland kan överraskas av vad man tidigare har skrivit här på bloggen! Det är väl det som är en del av charmen med att plita ned sina åsikter här, för att sedan kunna gå tillbaka och läsa dem. Låtar både växer och tröttnas på genom åren, och vissa bidrag får jag aldrig ett riktigt fast grepp om. Vad jag tycker om dem skiftar tydligen helt med humöret 🙂