Eurovision Song Contest 2024: Oddsen att vinna finalen (24-04-11)
2024-04-11 (torsdag)Schlagerpinglan: I dag är det, som sagt, en månad kvar till lördagen den 11:e maj, kvällen då finalen av Eurovision Song Contest 2024 är tänkt att avgöras. Efter att ha uppdaterat min personliga topplista gör jag detsamma med oddslistan.
Här nedan ser ni hur oddsen, vad gäller ländernas chans att vinna ESC 2024 enligt eurovisionworld.com, har förändrats från den 15:e mars, då det sista av de 37 tävlingsbidragen presenterades, tills i dag den 11:e april.
Favorit att vinna Eurovision Song Contest 2024 (enligt oddsen):
“The Code“, Nemo (Schweiz ESC 2024-bidrag)
De länder som har störst chans att vinna ESC 2024: enligt odds 24-04-11 (24-03-16) | ||||||
Placering | Land, bidrag, artist | Vinstchans | ||||
1. | (4.) | Schweiz | “The Code“, Nemo | 25% (8%) | (S2) | |
2. | (1.) | Kroatien | “Rim Tim Tagi Dim“, Baby Lasagna | 16% (16%) | (S1) | |
3. | (3.) | Italien | “La noia“, Angelina Mango | 13% (10%) | (F) | |
4. | (2.) | Ukraina | “Teresa & Maria“, Alyona Alyona & Jerry Heil |
9% (13%) | (S1) | |
5. | (5.) | Nederländerna | “Europapa“, Joost Klein | 8% (6%) | (S2) | |
6. | (10.) | Frankrike | “Mon Amour“, Slimane | 3% (3%) | (F) | |
7. | (7.) | Grekland | “ZARI“, Marina Satti | 3% (5%) | (S2) | |
8. | (6.) | Belgien | “Before the Party’s Over“, Mustii | 3% (5%) | (S2) | |
9. | (8.) | Israel | “Hurricane“, Eden Golan | 2% (4%) | (S2) | |
10. | (9.) | Sverige | “Unforgettable“, Marcus & Martinus | 2% (3%) | (F) | |
11. | (11.) | Österrike | “We Will Rave“, Kaleen | 1% (3%) | (S2) | |
12. | (12.) | Litauen | “Luktelk“, Silvester Belt | 1% (3%) | (S1) | |
13. | (18.) | Finland | “No Rules“, Windows95man | 1% (1%) | (S1) | |
14. | (13.) | Storbritannien | “Dizzy“, Olly Alexander | 1% (2%) | (F) | |
15. | (14.) | Norge | “Ulveham“, Gåte | 1% (2%) | (S2) | |
16. | (16.) | Irland | “Doomsday Blue“, Bambie Thug | 1% (1%) | (S1) | |
17. | (17.) | Armenien | “Jako“, Ladaniva | 1% (1%) | (S2) | |
18. | (15.) | Georgien | “Firefighter“, Nutsa Buzaladze | 1% (2%) | (S2) | |
19. | (21.) | Serbien | “Ramonda“, Teya Dora | 1% (1%) | (S1) | |
20. | (26.) | Slovenien | “Veronika“, Raiven | 1% (1%) | (S1) | |
21. | (23.) | Estland | “(nendest) narkootikumidest ei tea me (küll) midagi“, 5miinust & Puuluup |
1% (1%) | (S2) | |
22. | (31.) | Lettland | “Hollow“, Dons | <1% (<1%) | (S2) | |
23. | (28.) | Spanien | “Zorra“, Nebulossa | <1% (1%) | (F) | |
24. | (24.) | Cypern | “Liar“, Silia Kapsis | <1% (1%) | (S1) | |
25. | (27.) | Danmark | “Sand“, Saba | <1% (1%) | (S2) | |
26. | (25.) | Australien | “One Milkali (One Blood)“, Electric Fields | <1% (1%) | (S1) | |
27. | (19.) | Island | “Scared of Heights“, Hera Björk | <1% (1%) | (S1) | |
28. | (28.) | Polen | “The Tower“, LUNA | <1% (1%) | (S1) | |
29. | (20.) | Azerbajdzjan | “Özünlə Apar“, Fahree feat. Ilkin Dovlatov | <1% (1%) | (S1) | |
30. | (34.) | Luxemburg | “Fighter“, Tali | <1% (<1%) | (S1) | |
31. | (35.) | Tjeckien | “Pedestal“, Aiko | <1% (<1%) | (S2) | |
32. | (32.) | Tyskland | “Always on the Run“, Isaak | <1% (<1%) | (F) | |
33. | (22.) | Albanien | “TiTAN“, Besa | <1% (1%) | (S2) | |
33. | (30.) | Portugal | “Grito“, Iolanda | <1% (<1%) | (S1) | |
35. | (33.) | Malta | “Loop“, Sarah Bonnici | <1% (<1%) | (S2) | |
36. | (36.) | Moldavien | “In the Middle“, Natalia Barbu | <1% (<1%) | (S1) | |
37. | (37.) | San Marino | “11:11“, Megara | <1% (<1%) | (S2) |
Tror det var ganska länge sen ett bidrag var så överlägset som ett är i ESC 2024.
GO FOR IT NORWAY 🙂
Lustigt hur topp 5 fylls av intressanta, egna låtar som ändå har nåt ”going for them” (det betyder inte att jag hejar på dem, Schweiz är liksom inte ens topp 10 hos mig).
Men sen plats 6-10 är ju nästan bara strunt. Frankrike och Belgien ger mig ”flop vibes”. Och varje gång både Mustii och Slimane syns till live blir jag mindre övertygad om dem.
Sveriges låt ger mig inget. Israel inte heller. Och Grekland är så störig så störig.
Hoppas verkligen inte nån på plats 6-10 överraskar och pull a surprise victory.
Och vad i hela fridens liljor gör Finland så högt upp? Ta mig av daga.
@Engsla, jag såg ditt svar jag vägrar prata om mer. Vill inte skriva mer i den länken men känner att jag ändå vill ge dig ett litet svar. Självklart var det jag sa att dra det för långt. Det var inte allvarligt menat så sätt. Men förstå mig min vän..Om man jobbat med sånt som jag gjort. Om man sett allt jävla hat och förundrats över hur få gränser som verkligen är gränser för människor. Då orkar man inte med all sån jävla skit även privat. Jag är en jädrigt stark människa ska du veta men trots det har jag haft ett års sjukskrivning i bagaget. Jag kom tillbaka och är helt på G igen. Men ändå…..När man sett sånt då jädrar blir man less på barnrumpor som bara söker bråk. Som lever för bråk.
Ville bara att du skulle förstå lite var jag är. Jag hatar hat som jag har sagt.
Ok back to music 🙂 Hoppas se dig skriva mer där Engsla för du verkar vara en trevlig tjej
Har kollat lite på ländernas bidrag och jämfört live och studioversion. De länder jag får bra vibbar av live i jämförelse med studioversionen: Det är märkligt nog sex bidrag i både plus och minus. Har alltså nada betydelse hur jag rankar dem. Jämför bara deras två.
1. “Ulveham“, Gåte – NORGE
2. “Hurricane”, Eden Golan – ISRAEL
3. “La noia“, Angelina Mango – ITALIEN
6. “Zari”, Marina Satti – GREKLAND
11. “Jako”, Ladaniva – ARMENIEN
12. “Mon Amour”, Slimane – FRANKRIKE
De länder jag inte får bra vibbar av live i jämförelse med studioversionen:
4. “Rim tim tagi dim”, Baby Lasagna – KROATIEN
5. “Pedestal“, Aiko – TJECKIEN
17. “Veronika”, Raiven – SLOVENIEN
20. “Before the Party’s Over”, Mustii – BELGIEN
24. “The code”, NEMO – SCHWEIZ
37. “Unforgettable”, Marcus & Martinus – SVERIGE
Det finns ingenting jag håller med mindre om än ditt betyg till Frankrike. Jag blir så provocerad av varje liveframträdande jag ser med den mannen.
Ofta skrikigt som fan. Och han går långt bort från micken, kör nåt a cappella som ingen bett om. Hemskt.
Frankrike är en av årets större besvikelser. För han har så bra låtar i sin diskografi. Istället får vi ”Mon Amour” med en väldigt skrikig och till synes instabil Slimane.
Adri.. Tråkigt att höra. En stark sångare i min värld
@Adri återigen hävdar jag att vi nog inte sett samma live-framträdande med Slimane för varje gång jag ser ett liveframträdande med jonom låter det bättre och bättre
@Johanna, 100% på din sida när det gäller detta
Ja det verkar vara delade åsikter om det. För jag ser folk som reagerat som ni har, men jag ser folk som reagerat som jag också – ett rungande “Skärp dig Slimane”. Och jag är ju definitivt med i team 2 där.
Men med tanke på oddsens utveckling kanske de flesta ändå är på er sida. Världen är bra tokig ibland 🙂
Bara för att refresh my memory så tog jag en titt nu på hur det såg ut när han gästade Kroatiens uttagning. Och nej, jag gillar Slimane i andra verk. Men det smärtar mig att jag behöver sitta och vrida på mig och utbrista “men gud, lägg ner”.
Varför skriker han bara typ 1,5 meter från micken? Det lät inte kanon innan dess heller, men det lät iaf som en människa som sjöng. Att bara skrika Albanien 2012 style är inget jag går igång på tyvärr.
Har ni ett favoritframträdande så länka gärna, men jag har sett några andra också. Och aldrig gillat vad jag hört.
@Adri det framträdandet i Kroatiens uttagning var ju svinbra! Gör han exakt så i ESC kommer han vinna en hel del röster på det (för tror inte på en topp 10-placering justnu trots att det är min favorit)
Vet inte om jag tror på det. Jag ser lika delar folk som är negativt inställda till det (dock är desto fler negativa till att han alltid byter språk beroende på var han sjunger).
Och alltså, jag vill inte ta ner Slimane. Jag vet – sedan tidigare om inget annat – att han är ju supertalangfull men jag har sett honom mest i livligare kompositioner än detta. Och det är så JÄVLA svårt att sjunga a cappella i den typen av live-kontext, och framför allt om man går från instrumentell bakgrund till a capella. Så det är inte konstigt att det låter dåligt. Inte alls.
Men mer bara… varför gör han det om han inte kan leverera på det? Liksom. Nobody asked him to. Jag såg nu när han sjöng i London. Han gjorde oskicket där med.
@Adri are you kiding me?????
Tänk om Aiko hade kommit ut och dominerat så på scen med sitt bidrag. Tro mig då hade Tjeckien rusat upp i de flestas ranking. Slimane rules in Croatia
Jag vill tacka de länder som bryter av uptempoåret 2024. Bland de 15 jag gillar finns det fem länder som vågar sig på mer soft. Bland de övriga 22 finns det högst 2-4 st. Alltså bara 7-9 av 37. För lite
Vad gäller Slimanes a cappella-insatser vid förfesterna så har jag endast sett ett av de framträdandena och jag gillade det. Oerhört kraftfullt och hårresande (på ett bra sätt). Har dock sett att många reagerat negativt så kanske blev det inte lika bra alla gångerna.
Micke: Jag tycker det är knas att jämföra två artister med så olika verk. Aiko och Slimane bör inte inspireras av varandra, för de ska inte behandla scenen likadant.
Mitt enda råd till Slimane, och jag tror benhårt på att det kommer gynna dem: Sjung inte den där solo-biten live. Det låter skrikigt och ansträngt. Artister får ofta för sig att det är fel att göra något rakt och enkelt. Det är det inte. Tvärtom. Jag tror de flesta verkligen skulle ha lättare att ta till sig “Mon amour” om han bara kunde sjunga den rakt upp-å-ner utan att mixtra och slänga in språkbyten eller a cappella-moment (framför allt pga det låter så otroligt ansträngt och skrikit).
Menmen, jag vet när jag har förlorat så jag kommer inte dra ner honom mer (eller ah, kanske, men inte i detta inlägg iaf) för vi ser ju inte eye to eye där 🙂
Jag tycker 9/37 är en väldigt bra avvägning. Mer än 1/4 slow and soft blir ju mer Nobelmiddag än roligt underhållningsprogram. Mindre än 1/4 blir för stimulerande. 9/37 är jättebra.
(Sen tycker jag inte det ens finns så många softa låtar i år. Jag tycker det finns 2-3. Portugal, Serbien och Spanien).
@Adri det är ju det jag menar. Det finns några få men om man anstränger sig kan man få det till som högst nio. Men hur mycket jag än anstränger mig så kommer jag aldrig att som du lägga ordet soft över Spaniens bidrag 🙂 Det jag helst skulle lägga över det bidraget är någon typ av normal klädsel 🙂
Att ta scenen, att äga den är precis detsamma oavsett genre Adri. Det finns bara ett sätt
Micke: Jag vet inte jag. Jag tolkar som att soft för dig måste vara down-tempo. Där är jag inte med. Spaniens låt är ju upptempo, men synten är ju så mjuk, rösten är viskande och låten i stort väldigt odynamisk. Den är så otroligt otroligt mild mot öronen, mer än tex Frankrike/Israel som absolut skickar ballader men dynamiken är för mycket där för att bli ett soft bidrag.