Eurovision 2024: Alla bidragen i den andra semifinalen
2024-03-18 (måndag)Schlagerpinglan: Här nedan ser ni länkar till de 16 bidrag som tävlar i den andra semifinalen av Eurovision Song Contest 2024 den 9:e maj, i den ordning jag personligen rangordnar dem just för tillfället:
Se även: “Eurovision 2024: Alla bidragen i den första semifinalen”
Ett av bidragen i den andra semifinalen av ESC 2024:
“We Will Rave“, Kaleen (Österrikes ESC 2024-bidrag)
Schlagerpinglans topplista av bidragen i den andra semifinalen av ESC 2024 (2024-03-18): | |||||
1. | Österrike | “We Will Rave“, Kaleen | |||
2. | Armenien | “Jako“, Ladaniva | |||
3. | Nederländerna | “Europapa“, Joost Klein | |||
4. | Belgien | “Before the Party’s Over“, Mustii | |||
5. | Georgien | “Firefighter“, Nutsa Buzaladze | |||
6. | Israel | “Hurricane“, Eden Golan | |||
7. | San Marino | “11:11“, Megara | |||
8. | Grekland | “ZARI“, Marina Satti | |||
9. | Albanien | “TiTAN“, Besa | |||
10. | Schweiz | “The Code“, Nemo | |||
11. | Danmark | “Sand“, Saba | |||
12. | Lettland | “Hollow“, Dons | |||
13. | Norge | “Ulveham“, Gåte | |||
14. | Estland | “(nendest) narkootikumidest ei tea me (küll) midagi“, 5miinust & Puuluup |
|||
15. | Malta | “Loop“, Sarah Bonnici | |||
16. | Tjeckien | “Pedestal“, Aiko | |||
Schlagerpinglan: Då min favorit i den andra semifinalen inte placerar sig högre än på plats 8 på min personliga topp-37-lista så sällar jag mig till de som anser att den första semifinalen är den starkare (eller i alla fall mest intressant ur min personliga synvikel).
I den första semifinalen så bara “måste” jag ha vidare minst fem bidrag för att jag inte ska bli rejält besviken medan jag i den här andra semifinalen i nödfall kan nöja mig med att endast få vidare ett bidrag. Ett ovanligt starkt snedfördelat startfält, i alla fall om man ser det ur mitt perspektiv. Förhoppningsvis har de flesta andra fått sina favoriter lite mer jämnt utspridda. 🙂
@Pinglan, ska gå på ditt “måste”.
Först och främst så är jag bland de som hävdar att semi 2 är starkast.
I semi 2
“Måste ha vidare”
Norge
Tjeckien
Armenien
“Måste ha bort”
Malta
—————————————-
Semi 1:
“Måste ha vidare”
Kroatien
Portugal
Ukraina
Serbien
“Måste ha bort”
Finland
Australien
Irland
Cypern
Litauen
Folk verkar, som jag sa under semi1-inlägget, i allmänhet tycka att semi 2 är den starkare. I beg to differ. Men så är det ibland.
De tio jag vill ha vidare här:
1. Norge
2. Österrike
3. Nederländerna
4. Schweiz
5. Armenien
6. Belgien
7. Estland
8. Israel
9. Georgien
10. Grekland
11. Tjeckien
12. Danmark
13. Lettland
14. San Marino
15. Albanien
16. Malta
Min personliga snittplacering på topp 37 för låtarna i semifinal 1: 17,2
Min personliga snittplacering på topp 37 för låtarna i semifinal 2: 21,4
Min personliga snittplacering på topp 37 för de finalklara: 17,7
Så jag kommer brinna extra mer på tisdagskvällen 🙂
I denna semin är det egentligen bara Österrike och Estland som jag riktigt gillar, men det kan ju ändra sig förstås. Här är topp tio:
1. Österrike
2. Estland
3. Danmark
4. Albanien
5. Armenien
6. Nederländerna
7. Georgien
8. Malta
9. Belgien
10. Lettland
Min topp 10 i denna semifinal:
1. Estland
2. Norge
3. Grekland
4. San Marino
5. Armenien
6. Schweiz
7. Tjeckien
8. Nederländerna
9. Österrike
10. Lettland
Utslagna om jag får bestämma blir alltså (i bokstavsordning): Albanien, Belgien, Danmark, Georgien, Israel, Malta
Även jag tycker denna semifinal är aningen svagare. Jag har två riktiga favoriter här, men det var också svårt att plocka ut ett tioende värdigt finalbidrag vilket det inte alls var i semi 1. Kul förresten att se någon annan som har Estland i toppen, Helena!
Tjeckien och Grekland.
Min musik består mestadels av manliga röster, men när jag lyssnar på kvinnliga artister låter de ofta som Aiko.
Grekland låter inte alls som nåt jag brukar lyssna på, men jag är SÅ charmad av den här mixen av lite allt möjligt.
Finns ingenting jag väntar så mycket på i årets ESC som att få se och höra Greklands bidrag live. Det här kan bli riktigt, riktigt bra om de bara tar det på allvar och städar bort babystuket med framtoning av bakgrundsmusik som det viktiga
@HW, detta är främst till dig. Beskriv din känsla av San Marinos bidrag
@HW, till dig igen 🙂 Jag hoppas innerligt att du inte kollat och bedömt Tjeckiens bidrag efter deras framträdande i deras uttagning. Tror alla insett att den inte var bra. Verkar som om även de själva har insett det utifrån det jag hört om att de planerar att göra om liveframträdandet. Studioversionen är topp 4 för mig. Liveversionen är möjligen topp 15-20 för mig
Jag är egentligen kluven till Israels deltagande i år. Men nu är de med, och jag måste bedöma låten som alla andra. Och jag vill egentligen inte det, men jag börjar gilla den mer och mer. Väldigt elegant och vacker ballad. Klar etta i denna semi.
En grov topp 10:
1. Israel
2. Belgien
3. Danmark
4. Malta
5. Österrike
6. Tjeckien
7. Schweiz
8. Lettland
9. Nederländerna
10. Georgien
Micke, tror Grekland blir kanon live. De brukar inte göra en besviken.
Förutom Grekland är jag spänd att se:
– Tjeckien (för att se om hon kan bättre)
– Italien (för att hon är så fruktansvärt bra)
– Azerbajdzjan (för jag tror det kan bli superfint)
– Österrike (för att se om deras 90talshit för en gångs skull håller live)
– Schweiz (också för att se om det håller live. Har låga förhoppningar där. Låten påminner så mycket om Polens Gladiator -23, som blev storkrasch, och jag får samma vibb här, men blir gärna överraskad)
Lägger till Kroatien, som jag vill ska byta ut puffärmarna till utstyrseln han har i videon. Låten är rätt charmig nu när jag lyssnar igen, och han är gillbar i videon, vilket han också borde överföra till scenen.
Lyfter denna låt från plats 10 till plats 6 på listan.
Jag har hört rykten om Grekland. Detta säger inget om hur det kommer låta, men det säger en del om konceptet. Det ryktas om att Grekland och “Zari” kommer att ha ett framträdande helt utan kameraklipp. Dvs “all in one take”.
Sånt måste ju sekundplaneras! 🙂 Då kan det bli kanon, men repeteras det fel så blir det kaos ju.
@oe När vi väl är överens om något gäller det ett ämne som är så kontroversiellt att man helst ska undvika det här på bloggen 😉 Men kortfattat är jag helt med dig vad gäller det israeliska deltagandet.
@Micke Jag hörde den tjeckiska studioversionen innan det usla liveframträdandet, så att Tjeckien sjunkit något för mig handlar mest om att jag är lite trött på låten, inte om liveframträdandet. Men gillar bidraget gör jag fortfarande, pop-punk livar nästan alltid upp ESC-sammanhang 🙂
Vad gäller San Marino, jag gillar Megara som band. Deras Benidorm-låt “Arcadia” från förra året gillade jag skarpt och även en annan låt de gjort “Hocus Pocus” är riktigt bra. Men jag vet inte, jag är lite trött på denna typen av rock i ESC. Samma sak gäller svenska Smash Into Pieces, de är bra, men det finns annan rock än den här dystopiska syntrock-stilen, och jag vill se lite variation 😉
Sen tycker jag ändå att “11:11” är en rätt bra låt, bra refräng och bra sång. Däremot vet jag inte om delarna passar ihop riktigt, jag brukar ju gilla röriga låtar men denna känns lite ofärdig.
@HW, du snodde min skalle för en kort stund 🙂 Exakt så jag känner med rock i ESC. Antingen blir det syntrock-stil eller mindervärdig growl eller än värre monsterrock, typ det patetiska tyska bidraget från förra året. Var finns den riktiga, vettiga, normala rocken? Nu tycker jag iofs att San Marinos bidrag är helt ok om än ojämnt. Det är egentligen som med Kroatiens bidrag refrängen som regerar. Skillnaden är dock att Kroatiens vers är mycket bättre än San Marinos
@Mikaela två av mina topp 5 bidrag av alla 37 gnager i kanten för mig med sina svagare liveframträdanden…Tjeckien och Kroatien. You nail it när du hackar på puffärmarna. Varför i hel……. ska det som känns äkta och seriöst i studioversion plötsligt förlöjligas i liveversion? Tjeckien sägs ju ha tagit sitt förnuft till fånga och grubblar över förbättring. Hoppas det även gäller Kroatien.
Jag måste erkänna en sak. När jag fick reda på vem som skulle representera Nederländerna kände jag direkt att det är bara att räkna bort dem. Så kallade skämtbidrag är en balansgång på skör lina. Får man till det kan det bli jädrigt bra men tyvärr är det mer ofta det omvända. Viktigast av allt att artisten har DET. Därför räknade jag bort Nederländerna. Men när jag fick se videon så sakta men säkert så växte den. Vågar inte tro för mycket än men att dumma av videon så har han DET. Hoppas det stämmer även live. Låten växer hur som helst mer och mer.
Angående att ha DET så tror jag två bidrag har något på gång….Armenien och Grekland
Irriterar mig fortfarande lite att Albanien ändrade sin låt från eget språk till engelska. Hade de inte gjort det hade vi haft ett startfält med fler låtar på eget språk än “inhyrt”. Hur länge sen var det som något sånt hände i ESC 🙂
Micke, good call där med Armenien som jag tror kan piska liv i sin låt live. Står klar att omvärdera låten totalt om hon hänför. 🙂
Angående Nederländerna är jag helt oöverens. Jah tror jag känner för den som du gjorde för tyskarna förra året, min absoluta botten i år..
@Mikaela, det är inte så att jag tycker Nederländernas låt är bra. No way…men jag blir på jädrigt gott humör av den 🙂 Vet inte om nån märkt det men jag är kanske den ende här som ännu inte slängt ut någon topp 37 utan bara topp och botten 10. Varför har jag inte det då?
Därför att flera låtar ligger fortfarande hos mig utan att jag riktigt bestämt mig. Nederländerna, Belgien, Estland, San Marino för att bara nämna några. Dessa kan nästan hamna var som helst i ranking när jag väl bestämt mig.
@Micke Ja, när jag började läsa bloggen höll jag inte riktigt med dig om att rock i ESC skulle vara så mycket sämre än all annan rock, men det har faktiskt varit tveksam nivå på rocken särskilt de två senaste åren. Dock är “mindervärdig growl” en av mina favoritgenrer 😉
Jag har tänkt att det var många som kör eget språk i år, men att det var nära att bli hälften har jag inte tänkt på faktiskt. Jämför det med 2017-2018 när det var som lägst på typ 6 låtar 🙂 Det är ju super att länder som Norge och Estland som oftast skickar engelskspråkig pop i år skickar etno-influerade låtar på eget språk!
@HW, jag tror inte att “mindervärdig growl” är en favoritgenre för dig 🙂 Jag är ingen jättevän av growl iofs men det jag skrev där syftade mer på att den är så mycket sämre här än irl 🙂 Inte alltid lätt att få fram det man egentligen menar i skrift 🙂
Tycker det är ett extremt plus att så många sjunger på eget språk som sagt. Frågan är vilket århundrade Sverige ska våga 🙂 När nu till och med Norge vågar och dessutom gör det så jädra bra. HEJA NORGE. Så säger jag aldrig när det gäller skidor 🙂
Du HW…angående det jag skrev tidigare om att det finns ett gäng bidrag jag har extremt svårt att greppa. Att de kan komma hur högst som helst eller hur lågt som helst i min ranking. Only time can tell. Vad gillar du dessa som jag yrar om Belgien, Estland, Lettland, Polen, Schweiz och San Marino. Tidigare även Nederländerna men den är högt nu. Åtminstone innan jag sett den live 🙂
HW och övriga, nationellt språk funkar bara för länder som Estland och Norge om dom hamnar top 10 med den låten. Hamnar dom inte top 10 kommer dom skicka engelsk pop nästa år. Jag tror inte Norge hamnar top 10 i år, låten är för nisch för att locka till sig mainstream röster.
Därför kommer Sverige heller inte skicka låt på svenska så länge man inte är säker den hamnar top 10. Och ingen av dom svenska låtar vi har i Mello är starka för att hamna där
@Denis Jag tror ändå på Norge, åtminstone när det gäller folkets röster. Nu trodde jag ju i för sig på både “Eaea” 2023 och “Fulenn” 2022, så mitt omdöme är kanske inte toppen 😉 Norge är det närmaste “min genre” vi kommit på flera år, och de och Estland utgör just nu min topp 2, så jag hoppas ju verkligen på dessa två. Estland är jag lite osäker på, final tror jag definitivt men om de väl går dit kan det gå hur som helst.
Jag håller med till en viss del om att många av MF-låtarna på svenska inte håller måttet, men i år tycker jag verkligen vi gjorde ett stort misstag när vi inte skickade Medina. Jag tycker att det hade varit ett helt perfekt värdbidrag, jämfört med den låt vi faktiskt skickar, som jag tycker är rätt trött trots klart godkända artistprestationer.
När vi väl är inne på eget språk vill jag också (kanske har det redan gjorts) uppmärksamma lite extra att vi har ett debuterande språk i år; azerbajdzjanskan! Det var på tiden 🙂
@Denis, ska bara förklara en sak för dig och övriga. Har du annan åsikt så är det din sak. Det ska jag skita i 🙂 För mig är inte ESC en tävling där jag jagar vinnare. Jag har hellre ett startfält med 15 låtar som jag gillar med en vinnare som jag inte gillar….än ett startfält med en enda låt som jag gillar och med den som vinnare.
ESC är inte min prime när det gäller musik. ESC är där jag vill hitta blandad kompott. Låtar jag aldrig skulle lyssna på annars. Jag vill ha det som ESC står för. Det som var grundtanken. Ländernas särart ska komma fram. Alla generationer ska delta. Precis som min släkt där de minsta deltar och även de äldre. Det största äldre fan i min släkt är 92 år gammal 🙂 Hon har följt tävlingen sen den började. Utan henne hade jag knappast varit här. Utan henne hade jag inte nästan vetat lika mycket om bidragen innan min tid som de under min tid 🙂
Det är ESC som är min grej, inte musiken När jag lyssnar på musik irl så inte fan blir det från ESC kan jag lugnt säga (därmed inte sagt att jag ser ned på den). Du brukar inte svara när jag skriver till dig Denis. Men jag ville ändå lägga ut det här 🙂
Ha du fortsatt det ESC du söker. Alla gör det de själva blir glada av. Jag blir glad av det etniska, det annorlunda och den enda plats där jag pratar musik i generationer. Det gör jag definitivt inte i mitt “vanliga” musikliv 🙂
Hoppas du får ett bra ESC Denis
Micke, skrev inte om min åsikt utan om ESC allmänt. Följer man ESC regelbundet lär man sig också vad folk och jury gillar. Och det är låtar som är mainstream, se bara på top 10 varje år. Det är mainstream. Vilket inte är konstigt då ESC i sig är supermainstream och kommersiellt.
Visst kan både Norge och Sverige skicka lokalt men då ESC är så pass resultat styrt och beroende av att göra bra ifrån sig så måste också låtarna nå top 10. Och det kommer inte Norge göra, och det hade inte Medina gjort heller. Dom är inte tillräckligt starka eller mainstream för att övertyga
ESC
2021
1. Italien
2. Frankrike
3. Schweiz
4. Island
5. Ukraina
Fyra av dessa på eget språk
2022
1. Ukraina
2. Storbritannien
3. Spanien
4. Sverige
5. Spanien
Endast Sverige på lånat språk
2023
1. Sverige
2. Finland
3. Israel
4. Italien
5. Norge
Nedköp tyvärr då bara två av fem var på eget språk. Sen att två av de övriga tre var från de två mästarna i att inte sjunga på eget språk förklarar ju en del. Men det hindrade inte Norge i år tack och lov.
Grejen är att back in time fick alla plötsligt för sig att man MÅSTE sjunga på engelska. Så dött det blev. Men sakta men säkert har det där ändrats igen och land efter land vågar nu. Snart är det bara Sverige kvar men vem vet? År 2057 ska de nog våga gissar jag 🙂
Denis, ok jag tog ditt råd och kollade de senaste årens topp 10.
What I found:
2023:
Finland kom tvåa, jordskredsseger i telefonomröstningen. Italien kom fyra med nåt otroligt italienskt. Tjeckien kom topp 10 med sitt otroligt slaviska bidrag och Kroatiens eklektiska rockopera-hallaballoo kom topp 10 hos telefonröstningen.
Inget av det kan kallas mainstream.
2022:
Ukraina, Moldavien och Serbien kom på tv-tittarnas plats 1, 2 och 4. Alla slutade i topp 10.
2021:
Hela topp tre var befriad helt från engelska språket. Ingen av dem var radiovänlig med global standard. Alla visade sitt lands identitet. På det kom Ukrainas etniska rave på femteplats (tvåa hos tittarna) och Rysslands… vad fan det där ens var… kom även den topp 10.
——————————————————
Så efter att ha tagit ditt råd, kom jag till slutsatsen att man nog ska ta vad du – men också alla andra som försöker se mönster i ESC och på det förutse ett resultat – med några deciliter salt 🙂
Micke: Det kommer en dag! Tro mig 🙂 Årets silvermedaljörer var svenskspråkiga.
Om bara inte ett gäng norska tvillingar stod i vägen… 🙁
Fast blev det verkligen mer spännande när alla tvingades sjunga på eget språk? Blev det mer mångfald? Eller blev det typ 16 ballader på olika språk och nån enstaka kul låt? Ser man tillbaka på YouTube när alla sjöng på eget språk blev det ju mest ballader alla skickade, mångfald är ju mer än språk.
Dessutom hade engelska språket en fördel redan då. Varför vann Irland sju gånger? Och UK i topp så många gånger?
Så nej, illusionen av att det blir bättre för att alla sjunger lokalt köper jag inte. Främst för att jag sett att det inte var bättre.
Denis: Jag vill bara förtydliga. Du får tycka och önska vad du vill om ESC 🙂 Vill du ha 35-45 radiohits eller dyl så… go for it 🙂
Det jag protesterar mot är din säkra utsago om att det skulle vara det gemene man vill ha, när så otroligt mycket går emot det 🙂
——————————————
(Ukraina -22 funderade jag på att inte ta med, då det påverkades av yttre omständigheter, men jag har en fast övertygelse om att de ändå ett vanligt år hade kommit på topp 5 ändå 🙂 ).
Kollar man i botten samma år så finns en hel mainstream:
2023: Storbritanniens radiopop
2022: Tittarnas botten 5 var Schweiz, Australien, Azerbajdzjan, Tjeckien och Belgien. En kavalkad av mainstream hitpotential.
2021: Världsartisten Flo Rida hittas i botten 5. Storbritanniens radiolåt nollas av båda makter.
Så – jag tror helt enkelt folk vill ha nåt som sticker ut, men det måste ha en standard också.
Varken pop eller etno (eller annan genre) är dead on arrival! Allt handlar om specifika utförandet 🙂
@Adri, hamnade i ett snack med några polare igår där en hade väldigt bestämda åsikter. Han var, för att ta det jävligt lindrigt, väldigt arg. Det var fotboll och Melodifestival som fick skit.
“Vad fan är det som händer? Först ger de oss en dansk som Sveriges förbundskapten i fotboll och sen öser de på oss två norrmän som ska tävla för oss i Mello. Vad blir nästa? En finländsk statsminister? Tror de inte vi har eget eller?”
Ska bara lägga till att jag personligen tror på vår nye danske förbundskapten. Men jag kan delvis förstå hur han tänker och känner
Ärligt talat Adri sa min magkänsla inför detta året att Sverige kanske rent av skulle våga. Det där med 25 år 35 år osv brukar väga tungt. Tänkte att MF kanske inte ville gå över detta med 25 raka på engelska. Men ATT jag hade fel
Jag är glad att vi går mot mer färgstarka och nationellt färgade bidrag. Vill tro att Sverige hänger på till slut. Och vi kan väl våga riskera en ev låg placering efter alla (lite för många för min del) vinster 🙂
HW, hade gärna sett Medina som värdlandsartist, men hellre med In i dimman då!
Jag tycker att det isländska systemet där man måste sjunga på isländska i uttagningen och sen kan välja språk fritt i finalen faktiskt är rätt intressant och skulle vilja testa det i MF. Ofta har det ju varit att de ändå väljer att sjunga på engelska, men bara att man skulle vara tvingad att göra en svensk version ändå skulle göra det enklare att tänka tanken att sjunga på svenska 🙂
@Denis, det var just det jag menade. Engelska språket hade en klar fördel ett tag och därför var Irland så mycket med sina ballader. Vi pratar 90-tal och människor som var rädda för andra språk. Så är det inte längre och det visar sig allt oftare i ESC
Så som du sa “Varför vann Irland sju gånger? Och UK i topp så många gånger?.”
Precis så säger jag fast omvänt
“Varför är 18 av 37 bidrag på eget språk i årets ESC. Det är klara tecken på vilket håll det går
Ska ta och lyssna nångång på den där Medina ni pratar om. Den lär ju inte vara sämre än Sveriges bidrag 2024 iaf. Hur skulle det gå till?
@Micke Jag tror faktiskt inte du kommer gilla Medinas låt (men mer än Marcus och Martinus, i alla fall), men lyssna på den ändå, det vore kul att höra din åsikt!
Micke: Jag bryr mig inte om att M/M är norska. Inte heller att vår förbundskapten är dansk 🙂
Gränser är ett mänskligt påfund och enligt mig dumheter. Så jag och din polare håller inte med varandra.
Däremot kommer jag inte ifrån att M&M, som verkar vara riktigt trevliga och har talang, skickar en väldigt tråkig låt.
Men det är bara 1 låt av 30 som vinner. Det ska mycket till då. Men att en svenskspråkig låt kan komma tvåa, och innan dess kommit trea, ibland tvåa, flera gånger i topp 5 osv visar ju att språket i sig faktiskt inte är ett problem 🙂 Det röstas på dem ändå.
Det året tillräckligt många tycker det är bäst så kommer det ju ske 🙂
Får hoppas det inte översätts då. Årets svenska låt hade troligtvis inte översatts. Den hade nog förblivit på svenska.
Med det sagt; du hade inte gillat den ändå.
Vänder mig till återvändarna här HW och oe. Givetvis även till K2 som dyker upp ibland 🙂
Vad anser ni om dessa utslagna bidragen. Säger inte vad jag själv tycker 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=WBRgdXOvONA
https://www.youtube.com/watch?v=-Hg3eu7_gbg
https://www.youtube.com/watch?v=5BhKXnEPcLU
Adri, fast alla dom du nämnde är ju mainstream. Måneskin sjöng en glamrock låt som hämtat från UK, förutom språket då. Och den blev ju en succé. Käärija är också mainstream, en refräng folk minns. Rammstein har haft samma sound som Käärija i 30 år eller så..
Och Alessandra från förra året är definition av mainstream. Mer stil över substans. Men folk gillade det. Italien förra året var också mainstream eftersom det är så italiensk pop musik låter och ingen ogillar italienskt
Ingen av dom du nämnde var särskilt unikt. Tjeckien hamnade bättre hos juryn än hos tittarna, Spanien likaså.
Folket klagar mycket på mainstream, ändå är det det som vinner i slutändan. Dom enda ” unika” vinnarna vi har haft på 10 talet är väl Ukraina 2016 och Portugal 2017. Och hur många har dom som favorit?
Självklart är inte all mainstream bra, man ska ju göra nåt av det också. Det gjorde inte UK förra året. Men på samma sätt blir det inte automatiskt plus för mig, för att man tar på sig nån konstig folkdräkt och sjunger suspekta folk ethno ballader om livet på albanska landsbygden eller om franska häxor från medeltiden.
Jag vill inte genomlida en hel ESC med sådana låtar, då genomlider jag hellre en tandköttsinflammation framför kitsch pop med dragspel, folkdräkt och fiol.
Men jag är rätt ensam i det:)
Denis: Vi verkar ha olika definitioner av mainstream då. För Rammstein är otroligt stora (tyvärr – cancel them allihop) men jag ser de ju inte som mainstream, för att använda en ram utanför Eurovision. De har ju fortfarande en relativt smal målgrupp.
Mainstream menar jag är liksom radiomusik i vår del av världen (för det är våra referenser som dominerar). Det man nås av utan att ens anstränga sig eller söka upp själv. Och då är inte glamrock mainstream, inte heller italienska smörballader eller… vad Konstrakta och Käärijä nu är.
(Vill också påpeka att jag nämnde inte Norge23 i mitt svar heller, för där håller jag verkligen med dig. Mainstream sound deluxe.)
@Micke Jag missade din fråga till mig om vad jag tyckte om dina osäkra bidrag, såg den först nu! Belgien och Lettland tycker jag är inte dåliga men lite mediokra manliga ballader, och såna har vi ju varje år (möjligen tycker jag Lettland är lite vassare än Belgien). San Marino gillar jag som sagt, och Estland älskar jag (troligen min favorit just nu). Så oväntat, roligt, utstickande och muskaliskt tilltalande bidrag -:)
Även Polen tycker jag om, men den är inte riktigt något speciellt så jag skulle faktiskt tippa på att den missar finalen. Schweiz är ett bidrag som även jag var rejält osäker på, men just nu lutar jag åt det positiva håller då jag tenderar att uppskatta överdramatiska låtar. Jag är faktiskt överraskad att du gillar Nederländerna, men jag tycker också den är mer bra än dålig -:)
Mina topp 10 kandidater är exakt jämnt fördelade med 4 i varje semi och 2 redan i final.
Om jag går på resten av min ranking är srmi 2 i mina öron starkare dock. Men jag måste väl bara ha vidare Armenien, Schweiz, Norge och Lettland egentligen. Sedan gillar jag ju Israel,Österrike, Grekland, Nederländerna och Belgien också. Som 10nde finalist hade jag valt Tjeckien. Men är väl egentligen bara San Marino och Malta jag inte tycker borde ha finalchand här
@HW, märkligt det var fler frågor men de försvann tydligen. En av frågorna gällde den här. Tankar om den?
https://www.youtube.com/watch?v=WBRgdXOvONA
@Micke, Ser nu att din kommentar hamnat i ett filter (p.g.a. många länkar). Har godkänt den nu. 😀
Det är lugnt Pinglan. Hade inte varit hela världen om den hade försvunnit 🙂
@Micke, ingen av dem är dålig (inte ens rocklåten 🙂 ). Den sista är bäst. Med det sagt föredrar jag samtliga tre länders faktiska val över dessa, då jag gillar just de tre tävlande bidragen (hyfsat i alla fall).
Som jag sagt tidigare så har jag varit lite negativt inställd till årets bidrag, men jag tog mig i alla fall i kragen och lyssnade igenom dem allihop minst fem gånger var (även om det stundtals kändes nog så plågsamt… 😉 ) och efter att ha gallrat bort så kom jag fram till att jag hoppas följande bidrag i semifinal 2 går vidare till den stora finalen:
1. Belgien. Låten som har växt mest. Nu tycker jag riktigt bra om den. Är lite orolig för att det ska bli för teatraliskt live, men gillar verkligen sista delen av låten, med den mäktiga kören och sångaren tillsammans.
2. Schweiz. Kan bli skämskudden fram live, men i studioversion är det charmigt. Håller tummarna för att det håller.
3. Armenien. Tjatigt i överkant, men sångerskan såg ut att kunna leverera en lekfull show, så hoppas att det blir bra live.
@Micke Såg att du skickat den där länken ganska sent igår, och då var jag redan påväg till en kompis studentskiva så kunde inte lyssna 😉 Men efter första lyssningen låter den litauiska låten du skickade som en låt helt i min smak! Gillar verkligen blandning av folkmusik och rock. Den låten som Litauen faktiskt valde vet jag inte riktigt vad jag tycker om. Än så länge ligger den på ett 5/10 men den kan få både högre och lägre när jag fått ett bättre grepp om låten och artisten.
@HW, Du är en klippa 🙂 Äntligen nån som fattar att den skulle ha vunnit i Litauen 🙂 Finns nog ingen låt i årets startfält som jag så många emot mig som när det gäller Litauens bidrag. Den är långt ifrån min smak. Ett av få bidrag nu i maj som jag kallar dålig. Synd att de inte valde rätt låt 🙂
@oe, missade din kommentar. Sorry. Se där….Finns kanske hopp om att du ska hitta in i rockens värld då 🙂 Hoppet ökar 🙂