Irlands Eurovision-bidrag 2024

2024-01-27 (lördag)

IrlandUnder fredagskvällen den 26:e januari valde Irland ut sitt bidrag i Eurovision Song Contest 2024 genom Eurovision-specialen av “The Late Late Show” under ledning av Patrick Kielty där sex bidrag tävlade.

Vinnaren utsågs med hjälp av en internationell jury, en irländsk jury och tittarna efter att bidragen framförts av artisterna, se resultatet och länkar till finalens live-framträdanden nedan:

Lyssna på Irlands bidrag till Eurovision Song Contest 2024 här:

“Doomsday Blue”, Bambie Thug
“The Late Late Show”-framträdandestudioversion
(text & musik: Bambie Thug, Cassyette, Sam Matlock, Tylr Rydr)

Resultatet av Irlands Eurosong 2024 – Finalen (26:e januari)

Bidrag / Artister Internationell jury Irländsk jury Tittarröster Summa
1. “Doomsday Blue“, Bambie Thug 8 p. 12 p. 12 p. 32 p.
2. “Go Tobann“, Ailsha 6 p. 10 p. 8 p. 24 p.
2. “Love Like Us“, Next In Line 12 p. 2 p. 10 p. 24 p.
4. “Love Me Like I Do“, Erica-Cody 10 p. 6 p. 6 p. 22 p.
5. “Judas“, JyellowL feat. Toshin 4 p. 8 p. 4 p. 16 p.
6. “Let Me Be the Fire“, Isabella Kearney 2 p. 4 p. 2 p. 8 p.
(Källa: RTÉ – Sammanställning: schlagerpinglan.se)

Schlagerpinglan: Jag håller helt klart med den internationella juryn att “Love Like Us” var det bästa bidraget… men då utgår jag efter min personliga smak. Problemet är dock att jag endast ser det som det bästa bidraget av de sex, inte ett bidrag som jag tror hade haft en chans att kvalificera sig till ESC-finalen. En OK låt, helt enkelt, som knappast hade höjt några ögonbryn i Malmö.

Nej, så här dagen efter så måste jag nog medge att den nationella juryn och tittarna gjorde ett bra jobb, sett till Irlands ESC-chanser. Även om “Doomsday Blue” inte alls är i min smak (för tillfället) så var det nog trots allt det bidrag som passar bäst in i en tävling där det gäller att stå ut. Det ska bli riktigt intressant att se hur långt det här räcker.

Lycka till, Bambie Thug och Irland. 😀

Mer om Irlands förberedelser inför ESC 2024 hittar ni här: “Irland i ESC 2024“.

Relaterad information:
Bekräftade ESC 2024-bidrag så här långt:
Frankrike Frankrike Mon Amour“, Slimane (Internval)
Tjeckien Tjeckien Pedestal“, Aiko (Eurovision Song CZ 2024)
Albanien Albanien Zemër n’dorë”, Besa Kokëdhima (FiK 62)
Slovenien Slovenien Veronika“, Raiven (Internval)
Irland Irland Doomsday Blue“, Bambie Thug (Eurosong 2024)

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


16 kommentarer till “Irlands Eurovision-bidrag 2024”

  1. Johanna

    Äntligen är Irland inte tråkiga i tävlungen. Ingen kommer glömma bort de den här gången. Gillar att de ÄNTLIGEN tar en risk. Är absolut inte säkert att det lönar sig men detta borde vara en ganska given finalist men allt beror på hur det går i de andra länderna samt i srmifinalsdragnungen

  2. Micke

    @Johanna, gränsfall som jag ser det. Tar folk det som en kul grej eller som ett skämt. Jag ligger ju på det sistnämnda men det säger ju nada om hur Europa kommer att ta det. Jag är grymt besviken. Vet inte hur många år jag väntat och hoppats på att Irland ska bli det verkliga Irland. Istället går de den andra vägen och blir ett…………………………..

    Missförstå mig bara inte nu. Jag tycker inte detta är samma typ av förskolebidrag som Tysklands förra året eller Norges gothminister i år. No way. Dessa två är i en helt annan status som hör hemma i……ni vet vad. Irlands bidrag har inget med förskola att göra. Det är bara det att jag inte gillar bidraget 🙂

  3. Adri

    Jag håller med Johanna. Rakt av.

    Detta var bästa låten, framför allt när liveframträdandet av ”Let me be the fire” inte gjorde den (redan rätt chanslösa låten) några tjänster. Det är en rätt mellow låt, men framträdandet var ändå för energifattigt.

    Precis som Johanna vet jag inte om detta kommer löna sig i resultatslistan. Men jag kommer rakt av citera en ESC-youtubers reaktion på vinsten:

    ”I’m admittedly not certain that the winner here will qualify, but even if it doesn’t, Ireland can at least say that they tried to DO something. That’s what they’ve been missing for all this time.”

    Och så är det. Irland suger inte alltid, men de är alltid mellanmjölk. För första gången sen… nämen är det typ 2008… så skickar Irland någonting man iaf inte rycker på axlarna åt? 🙂

    Min etta så här långt. Och det är kul att se Irland stiga i bettinglistorna (även om jag tycker sånt ska sparas till alla låtar avslöjats).

  4. Mikaela

    8/10 Riktigt bra
    Tjeckien

    7/10 Bra

    6/10 Helt ok
    Slovenien
    Albanien

    5/10 Sådär
    Frankrike

    1-4/10 Dålig
    Irland

  5. Denis

    Skrev redan om det i förra inlägget och mycket av det stämmer…
    Kul att Irland äntligen skickar ett koncept och håller fast vid det. Älskar när man går all in.
    Som stor filmälskare är det också kul att se något som liknar Tim Burton stil på ESC . Men också lite Rocky Horror Picture Show
    Det är camp, gotiskt, fascinerande men också välgjort, fint och faktist varmt..
    Om det är 100% teleröster i semifinalen tror jag Irland har en chans att kvalificera sig

  6. Mr A

    Tycker Irland var det sämsta de någonsin skickat, skriker å gapar, amatörmässigt och dålig sång. Nej det var inte bra.

  7. Mr A

    Lustigt att när artister ska bojkotta ESC är det alltid artister som aldrig skulle ställa upp i MF och ESC. Håll på med erat ni och låt musiktävlingen vara en musiktävling och inte slagträ för nåt annat.

  8. Erik

    Fast ESC är redan ett politiskt slagträ.

  9. Denis

    Mr A, lustigt eftersom tävlingen blivit slagträ för annat. Eller hur var det nu när Kalush Orchestra vann? Eller Conchita? Var det bara låtarna som avgjorde?
    ESC är en plattform för att uttrycka sig. Har man något att säga så kan det vara en chans att göra det

  10. Schlagerpinglan

    Det finns hela tiden de som försöker använda tävlingen för olika ändamål, men det är ingen ursäkt för andra eller att helt ge upp den ursprungliga tanken med tävlingen. EBU försöker nog så gott de kan med sitt i princip omöjliga uppdrag och testas ständigt.

  11. Adri

    Denis: Varken Kalush eller Conchita var speciellt politiska i sig själv.

    ANDRA människor politiserade med.

    Ukraina vann för att andra ville det. Kalush drog inte extra uppmärksamhet till sig förutom under finalen att de sa nåt om Mariupol – men det gjorde flertalet andra artister (Litauens artist viftade med ukrainska flaggan, Isländska sångerskorna hade ukrainska flaggor på sig under sitt framträdande och sa ”peace for ukraine” istället för ”tack” osv).

    Och Conchita är en drag queen. Det i sig är politiskt. T.o.m i västvärlden. T.o.m i Sverige. Men likväl så använde inte Conchita sin egenskap som dragqueen som ett medel i debatter eller en chans att ta upp en orelaterad fråga.

    Det är äpplen och päron det här.

  12. Denis

    Adri, Likväl blir det politik. Även Loreens första vinst med Euphoria kan anses politiskt. Hon var den enda artist som tydligt tog upp Azerbajdzjans problem och blev till och med utredd för det. Självklart tog ju folk upp det, och vann gjorde hon.
    Men det är inget nytt. ESC är fylld av politiska vinnare. Nicole som vann för Tyskland mitt under Falklandskriget. Politisk går inte att undvika och omvärlden påverkar alltid ESC. Ryssland blev ju utbuade 2015.
    Och som sagt ESC är en plattform. Man uttrycker sig för andra som inte kan det. Det är därför EBU är så luddiga med vad dom menar med politiskt

  13. Mr A

    Politik kan man hålla på med på andra arenor, ser framemot Luxemburg nu. Spännande.

  14. Adri

    Denis: Jag tror inte att fredslåtar (likt Nicole 1982) anses vara politik oavsett tidpunkt. För det är helt enkelt inget som någonting är emot.

    T.o.m i svensk public service, som är jäkligt strikt (vilket är topp). De får absolut inte ta ställning men, de får ju säga saker som att de är: för fred, antirasister och feminister. Det anses inte vara att ta politisk ställning. Det är att värna demokrati.

    Det är inte samma sak som t.ex Belarus 2021 som var rakt av ett propagandabidrag. Eller att använda ”hela sitt väsen” eller tävlingen i sig som ett politiskt verktyg.

    Jag tycker man ska hålla specifikt politiska budskap utanför. Håller inte med om att ESC är en plattform för artister att säga det ena eller det andra. Regler finns att förhålla sig till och det är bra.

    Jag håller med om att Eurovision inte är politiskt. Men jag tycker de ska göra vad de kan för att göra det så opolitiskt som möjligt.

    Att Ryssland blev utbuade vissa år är helt irrelevant. För det har inte med tävlingen att göra. Det var utom tävlingens kontroll.

  15. Denis

    Fast vad dom menar med politiskt är ju luddigt. Att bua ut en artist eller skylta med olämpliga flaggor kan anses som politiskt men det står ju inte i regelboken. Så EBU bör nog förtydliga.
    Återigen Loreen blev ju utredd och det blev aldrig fastställt om hon gjorde det utanför tävling eller ej.
    Visst ska tävlingen vara opolitisk men den blir politisk ändå. Och jag har inget emot det, har man en plattform ska man utnyttja det.

  16. Adri

    Denis: Absolut. Du har rätt i att det låg politik bakom att Ryssland buades ut 2014 och -15. Men det jag menade med att det var utom tävlingens kontroll är att det var publiken som buade.

    Tävlingsreglerna är inte för publiken, utan för deltagarna. Det jag menade. EBU hade aldrig kunnat förhindra buande, så länge som programmet utspelar sig framför publik 🙂

    Flaggor har du rätt i, men de tillfällen där EN ARTIST (dvs inte publik) viftat med olämpliga – eller helt enkelt väldigt laddade – flaggor (Iveta Mukuchyan 2016 eller Hatari 2019 t.ex) har det kommit antingen med varningar eller reprissalier också.

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se