Eurovision 2024: Olly Alexander för Storbritannien 2024!
2023-12-17 (söndag)TV-bolaget BBC avslöjade i går, lördagen den 16:e december, att de gjort ett internval och kommer att skicka den framgångsrike sångaren och skådespelaren Olly Alexander som Storbritanniens representant i Eurovision Song Contest 2024.
Tävlingsbidraget, som skrivits tillsammans med Danny L Harle, släpps vid ett senare tillfälle.
(Källa: eurovision.tv)
♥ Läs mer om Olly Alexander hos eurovision.tv, eurovisionworld, wiwibloggs och wikipedia
Uppdaterat: Storbritanniens ESC 2024-bidrag har titeln “Dizzy” och släpps den 1:a mars.
Storbritanniens representant i Eurovision Song Contest 2024:
Olly Alexander (här med den officiella videon till “Starstruck” med Years & Years från 2021)
(se Years & Years YouTube för fler smakprov på Olly Alexanders tidigare verk)
Schlagerpinglan: När jag läste alla hyllningar som skrivits om Storbritanniens 2024-val och att det är en nutida artist med framgångar på listorna o.s.v. så tyckte jag att det lät väldigt lovande, trots att jag aldrig hört talat om artisten. 😀
Nu när jag orienterat mig mer och lyssnat lite på tidigare låtar med Olly Alexander så är jag inte lika säker längre. Jag försöker att nollställa mig igen och hoppas att ESC 2024-bidraget visar sig vara något som är mer i min smak än det jag sett så här långt… eller att i alla fall ESC-publiken gillar det så att Storbritannien kan få en fin placering i Malmö. 😀
Mer om Storbritanniens förberedelser inför ESC 2024 hittar ni här:
“Storbritannien i ESC 2024“.
Relaterad information: Länder som presenterat sina internvalda ESC 2024-artister: |
|||
Land | Internvald artist | Bidrag | |
Belgien | Mustii (30/8) | Bidraget lär släppas i februari 2024. | |
Cypern | Silia Kapsis (25/9) | Bidraget släpps vid ett senare tillfälle. | |
Grekland | Marina Satti (24/10) | Bidraget släpps vid ett senare tillfälle. | |
Frankrike | Slimane (8/11) | “Mon Amour” (8/11). | |
Nederländerna | Joost Klein (11/12) | Bidraget släpps vid ett senare tillfälle. | |
Slovenien | Raiven (12/12) | “Veronika” (någon gång under 2024). | |
Storbritannien | Olly Alexander (16/12) | Bidraget släpps vid ett senare tillfälle. |
Mer om de övriga ESC-ländernas förberedelser och bidrag hittar ni här: “Eurovision 2024“.
Helt ärligt Pinglan… Jag är definitivt inte nöjd med valet. NO WAY! Men nu handlar ju inte allt om mig så visst kan jag glädjas över att folk verkar nöjda. Men detta kommer knappast att hamna Topp 30 för mig
@Micke, Mmm… man kan ju inte gilla allt så främst så hoppas jag att de väljer ett bidrag som de får framgångar med.
Som jag sa; gud vad kul att UK faktiskt skickar en Stjärna med stort S 🙂 Inget andrahandsval 2024 inte.
Om jag kollar lite på de internvalda ESC-artisterna hittills 2024. Hur jag tänkte och kände.
Två av dem blev jag nöjd med. Har hört bra från dem tidigare.
Marina Satti – Grekland
(Jädrar om de sabbar detta med att försöka anpassa and so on. Om de våldtar bidraget med engelska. Jag har stora förhoppningar på detta)
Slimane – Frankrike
(Även här hade jag stora förväntningar. Tyvärr står inte bidraget riktigt upp till det. Men det är ett bra bidraget.
Dessa två är garanter för bra röster. Skönt att ha sånt i ESC.
————————-
Olly Alexander – Storbritannien
(Jädrar sicken besvikelse. Tycker tyvärr illa om nästan allt jag hört. I rest my case)
——————-
Silia Kapsis – Cypern
(Aldrig hört talas om men av det jag sett och hört kan jag säga…..Detta är precis detta jag är rädd för att Grekland kommer att göra med Marina Sattis bidrag i ESC. Nej inte min grej)
——————-
Joost Klein – Nederländerna
(Aldrig hört talas om. Jag älskar skämtbidrag. En viktig del av ESC. Detta känns dock som att det går utanför min sfär. Killen får gärna överbevisa mig)
——————-
Mustii – Belgien
(Aldrig hört talas om. Har ingen som helst åsikt än. Avvaktar)
Låten är mer intressant än artisten så väldigt intressant att se vilken låt UK kommer med.
Men åh, äntligen gör BBC ett bra val. Och tidigt också, vanligtvis är dom sist ut.
Kul med en superstjärna, en Loreen effekt kanske?
Years & Years är en av mina favoriter. Älskat varje album dom/han släppt, tvekar inte att det här inte kommer gå bra.
Så här exalterad för ett brittiskt bidrag har hag inte varit på typ tio år
Absolut…. Låten är ALLTID mer intressant än artisten när det gäller ESC.
Micke: Du glömde Sloveniens Raiven. Det internval som gläder mig mest på papperet 🙂
Sen är låten som ni säger det viktigaste. Det är därför jag inte vågar ropa hej ännu. Men SÅHÄR långt så kan du iaf inte använda din tes om att BBC inte bryr sig 🙂 För nu har de gjort ett bra val, oavsett vad du själv känner om låtarna så är han ju etablerad stor artist. Det har man sannerligen saknat från UK 🙂
Men eldprovet sker först i maj.
Adri… Jag säger inte att det är fel val. Jag säger att det är fel val för min del. Inget kan vara mer fel val för mig än pojkstuket. Det tror jag du vet vid det här laget 🙂
Heder åt BBC för att de inte fullständigt skiter i ESC som så ofta. SKIT bara BBC att ni ska välja något så MF-stukaktigt. Så glad åt att BBC tar ansvar men så jädra missnöjd med ert val.
Fan glömde jag Raiven….. Slovenien är efter Grekland o Frankrike det land jag blev mest nöjd med när jag såg val av artist
BBC fick nog lite sug efter de arrangerade sist så tror de iaf tänker att de vill ha något som iaf har en chans att vara med i toppen. Artisten verkar iaf verkligen vilja vara med och tar det seriöst till skillnad från en del tidigare akter från UK.
Ingen ballad:
UK
I know you haven’t revealed the song yet, but is there anything you can tell us?
I wrote the song with Danny Harle, and it’ll be coming next year. And it’s really good.
For people who don’t know, Danny has written with Charli XCX and Dua Lipa – so this is going to be really cutting-edge, forward-thinking pop, right?
That’s definitely the vibe. It’s gonna be electronic, something you can dance to. But yeah, I can’t say much more than that.
That’s actually quite a lot!
I mean, it wasn’t gonna be a ballad. Or maybe it could have been a ballad. I love a ballad. Am I saying too much now?
It’s not a ballad.
https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-67740425
Tror det kan bli jättebra! Han är dock inte den bästa live-artisten röstmässigt men han är ett proffs, en entertainer och framför allt en riktigt stor artist. Jag gillar mycket av det jag hört med honom innan men är helt och hållet låten som avgör i slutänden!
Pinglan eller nån annan här. Har aldrig haft så dålig koll på vad som händer framöver. Funderar på att göra ett break efter Albaniens uttagning fram till San Remo 6-10 februari . Vad jag vet dyker inget upp innan dess. Eller har jag fel?
Johanna: Jag har hört diverse liveklipp och då tycker jag personligen att det är lite upp och lite ner 🙂 På egna konserter tycker jag han svajat lite. Men i mer kontrollerade miljöer, som tv-studios (nu är ESC i arena och inte studio dock men ändå tv-miljö) tycker jag det låtit bra.
Jag hoppas det blir bra. De flesta (med vissa tragikomiska undantag) förstår ändå att man kan inte behandla ESC som en konsert 🙂
Men ah. Jag trodde det skulle bli bra med Mae Muller 2023 också eftersom hon är signad till stort bolag, haft en enorm världshit osv osv.
Det blev otroligt platt live. Men som tur är verkar hon inte fått ”the boot” av UK utan verkar faktiskt ha kvar ett någorlunda gott rykte 🙂
Men därför vågar jag såklart inte ropa hej. Låten blir kanske skit. Eller så kanske han underlevererar. De riskerna lever i allra högsta grad.
Men på denna nivå är jag glad att de satsar stort… och inte typ på nån som kom elva i X Factor 2007. Och sen gick tillbaks till sitt bibliotekariejobb.
Micke: Jag är ganska säker på att Luxemburg väljer i januari.
Så även Malta – även om jag inte tror det engagerar dig så.
Pinglan, Adri eller vem som helst. Är det så att ni får reda på vilken dag de slänger ut Storbritanniens bidrag så får ni mer än gärna göra det känt
@Micke, Det kan ju dyka upp något tidigare med kort varsel men jag vet att Norge och Litauen inleder sina uttagningar vecka 2 och fortsätter sedan flera veckor medan Sloveniens bidrag och Eesti Lauls semifinal är vecka 3, Luxemburgs final vecka 4, Spaniens uttagning vecka 5 tillsammans med Ukrainas final och Sveriges första deltävling. Sedan är det Sanremo vecka 6, då även Finland har sin final. Så det händer mycket. 😀
@Pinglan, det här kommer nog att låta löjligt i många öron och det kanske det är också men det är inte mindre sant för det. Du och andra får tycka att jag är helt rökt om ni så vill men det jag nu säger är inte mindre sant för det.
Jag är livrädd för Olly Alexander. Det är detta jag varit rädd för hela tiden att det ska dyka upp nån mer känd med den här typen av genre och döda ESC för mig. På samma sätt som MF dödades för mig. Ursäkta mig nu men jag föraktar den typen av musik. Skulle den typen bli en än större del av ESC än den är nu hoppar jag på studs.
Som jag sagt tusen gånger så är det bubblan ESC som är grejen för mig det är därför jag höjer upp låtar i högre betyg än jag egentligen tycker. Jag vill ha det etniska, det ovanliga.
När hans bidrag släpps vill jag inte vara här. Helt enkelt för att jag inte vet hur jag reagerar. När alla lovord dyker upp som inte stämmer med mig. Gillar ni det ska ni givetvis göra det. Det ska jag skita i helt enkelt. Men jag lever redan på en liten tunn trådd när det gäller ESC och den vill jag stärka, inte försvaga.
Som sagt. Jag är jädrigt glad om det kommer “en varning” innan bidraget släpps.
That´s it 🙂
Här är en guide på vad som dyker upp i ESC uttagningarna framöver.
https://eurovisionworld.com/eurovision/calendar
Olly’s UK Eurovision song, co-written with Danny L Harle, will be revealed in due course.
Skulle tippa innan deadline i mitten av mars så lär ju vara lugnt än på ett tag.
@Mr A…Tack för det 🙂
Vill bara be om ursäkt för min härdsmälta tidigare. Självklart “föraktar” jag inte så som jag sa här. Gick lite över där. Sorry 🙂
Lägger ut de låtar som kommit ut som jag kan kalla bra. Sexton stycken. Om jag hoppar fram till San Remo kan det vara intressant hur mycket som har ändrats 🙂 Hoppas och tro att Italien har ett gäng bra.
TOPP 16:
1. “My Friend”, Ollie – ESTLAND – (9/10) MYCKET BRA
2. “Te echo de -“, Noan – SPANIEN – (8/10) MER ÄN BRA
3. “Still love”, Uudo Sepp, Sarah Murray – ESTLAND
4. “Pedestal“, Aiko – TJECKIEN
5. “Sé quién soy”, Angy Fernández – SPANIEN
6. “Mon Amour”, Slimane – FRANKRIKE
7. “I Don’t Know About You”, Yonna – ESTLAND
8. “Amor de verano”, Marlena – SPANIEN
9. “Me vas a ver”, Mantra – SPANIEN – (7/10) BRA
10. “Serotoniin”Anet Vaikmaa – ESTLAND
11. “Hold Me Now”, Ewert and The Two Dragons – ESTLAND
12. “Here to stay”, Sofia Coll – SPANIEN
13. “Oblivion”, Multikas, Ewert Sundja – ESTLAND
14. “Over The Moon”, Daniel Levi – ESTLAND
15. “Sirena”, Erba’ – MALTA
16. “Good Enough“, Lenny – TJECKIEN
Micke, läser men håller inte med. Många är vi fans som länge velat att ESC ska bli mainstream och inte bara existera i sin egna bubbla med låtar och artister di inte hör någon annanstans. Att kredibla artister känner att dom vill vara med. Att höra en eller flera ESC låtar på Spotify eller radio
Vi som kommer ihåg hur det var när ESC var en egen bubbla längtar inte tillbaka. När det var skämmigt att vara fan av ESC. När det fortfarande bara var en kul grej man såg på lördagskvällen, gärna lite halvfull. Den tiden är faktiskt bara 15 år bort. På 2000- talet, det som kallas för den mörka medeltiden i ESC. Då det bara var utspökade artister med skoj låtar som deltog. Låtar utan musikalisk kvalitet. Låtar att skratta åt.
Den tiden är inte saknad. Hoppas så innerligt att det förblir ett mörkt minne..
Denna diskussionen om vad man vill med Eurovision har känts gammal ända sedan den inleddes. Man kan väl vilja ha lite av this och lite av that?
Och Eurovision har ALLTID varit det. Och kommer fortsätta vara det. Världen går inte under för att radiopop vinner ett år, och inte heller ifall nåt etniskt skojnummer vinner. Världen går inte under. Eurovision går inte under. För vet ni? Det där med att vinnarna “imiteras” följande år… det är en myt ändå.
Hur kul är det med ett Eurovision där allt låter som “Voices” och “Sound of silence”? Det är ju absolut p. Och va är ett Eurovision där allting låter som “Shum” eller “Eaea”? Det låter helvetiskt.
Nu är det jag som “ryter ifrån”. Förlåt. Jag gillar er. Tro inget annat. Men diskussionen om vad Eurovision ska vara – den är så banal.
Gud jag lät surare än jag ville. Jag är inte sur. Men denna diskussion är närvarande. År efter år. Landar den någonsin i något? Nej. Och den är också helt byggd på fejk-scenarion just på grund av vad jag sa… att Eurovisions grund är konstant. 🙂
Eurovision förändras inte bara för att vinnaren är det ena eller det andra något år. Jag fattar inte hur man kan tro annat, efter mer än 60 års tävling. Vi ser att vinnarna påverkar ingenting nästföljande år. Grunden i Eurovision, ett ställe där kultur möts i form av musik… det är så stadigt! 🙂
Adri
… Jävlar rent ut sagt. Du brukar hävda att du känner mig. Du har ofta visat tecken på det men detta måste ha varit allt för att motbevisa detta. 🙂
I stort allt det du skriver nu kunde lika gärna ha varit jag som skrivit. Tror aldrig någonsin du missuppfattat det jag skrivit så mycket som i detta. Got shocked
Men det är ok 🙂
@Denis, en kort grej för att förklara. Pinglan, Adri och andra som varit här länge vet.
Läs allt det Adri missuppfattade allt jag skrev men läs allt han skrev så vet du vad jag hade skrivit.
Jag köper det du säger. Det är din grej. Min grej är att vara i en bubbla där folk och länder delar sitt. Där generationer delar musik vilket de inte gör annars. Hela mitt liv har min släkt delat ESC i alla generationer. Jag har exempelvis pratat ESC ständigt med min farmor. Min dotter pratar ESC med min farmor och hela släkten.
Detta är inte min musik egentligen men jag gör den till min just för hela grejen. Jag är rockare från grunden och kommer att rocka skiten ur mig själv så länge jag har näsan ovan jord.
Folk jävlas ofta med mig för att jag gillar ESC men jag kan inte få dem att förstå hur mycket jag än försöker. Jag skiter i det. Det är min grej och det andra är deras grej. Senast i förra veckan jävlades basisten i mitt med mig för att jag gillade en av årets låtar. Alltid med glimten. Men jag är van.
Kör du ditt ESC. Det har jag inte med att göra. Det är ditt. Jag vet vad som är mitt ESC 🙂
Hoppas du förstod nu 🙂
Olly Alexander och hans genre är till stor del varför jag hoppade MF. Det är därför detta oroar mig Denis. Jag ligger som sagt lite på gränsen men jag vill inte det. Hoppas en gång i tiden få prata med mina framtida barnbarn 🙂
Micke: Men om vi nu håller med varandra, vilket din kommentar antyder. Då förstår jag inte ditt snack om att Olly Alexander skulle kunna ”döda ESC för dig” (direktcitat från dig).
Det är EN låt. En. 1. Nota bene: en låt vi inte ens hört. Hur kan det ens antyda på ett mord av Eurovision?
Det är tre minuter. Sen är det klart. Även om Olly vinner med en låt som du verkligen avskyr, så kommer ju ingenting ha hänt med Eurovision när du kommer tillbaka nästa gång?
(Och det är väldigt många svängar innan vi ens är där litegrann. Det enda som hänt hittills är att han valts.)
Eurovision kommer inte bli en arena för en massa electronica-män bara för att en – i det här fallet; Olly – går bra. Precis som vi inte fick en massa Loreen-kloner efter 2012, inte fick inflation av dragqueens efter 2014, inte fick en jazz-boom efter 2017 osv osv.
En av mina hjärtefrågor är den om att vinnarna imiteras efter sina vinster. I mina ögon är det rakt av en myt. Det enda jag sett liiiiiiiite av det var en rock-effekt av Lordi efter 2006. Annars så re-settar tävlingen säg själv varje år.
Så jag förstår inte ens en nanoprocent om hur en dålig låt, eller en dålig vinnare, skulle kunna döda något som du säger dig älska. Dvs ESC.
🙂
Hoppas en gång i tiden få prata ESC med mina framtida barnbarn
Så skulle det ha varit
@Adri, Olly Alexander skulle inte kunna döda ESC. Det skulle kunna döda intresset för mig
@Adri, om man kollar på ett ESC där låt säga 25 låtar av 37 är skit i ens ögon då går man bara vidare. Men om det som i MF 2012 30 låtar av 32 är skit i ens ögon då börjar man fundera. När jag redan åren innan var less så
Hmph. Ibland är det verkligen som att man inte alls förstår varandra. Och så är det nu. Jag kan inte få det att make sense. Jag tycker det är väldigt underligt.
Men jaja. Det är väl vad det är. Snart kommer det väl en dag med nya diskussioner där vi mer ser “eye to eye” med varandra. För det gör vi då verkligen inte här 🙂
Vi lägger ned det här Adri. Tänk en tanke bara. Det finns en stor skillnad mellan oss vad jag vet. ESC och den musik du lyssnar på utanför bubblan är likadan. Eller? För mig är det två olika världar
Det går inte att få detta riktigt. Hade vi suttit med en fika, öl eller nåt hade jag förklarat på nolltid o du hade förstått direkt. Nätets förbannelse
Micke: Svår fråga. Men jag får nog ändå säga att… nej det är inte samma. Det kan överlapp, väl? För en bra låt är en bra låt. Oavsett var man hittar den.
Men vissa av de mer “intressanta” låtarna. Typ “Shum”, “Mama SC”, “Stefania” osv osv. De existerar ju bara som i ett Eurovision-vakuum 🙂 De är inte sämre för det, men utanför kontexten har de inte lika mycket att komma med i mina ögon 🙂
Nä svaret är nog nej. Jag lyssnar på olika typer av låtar.
Eller om man ska vara sån… jag är i en fas nu när jag lyssnar otroligt lite på musik. Ljudböcker har tagit över min närvaro. Och poddar. Musik har fått sitta lite i baksätet för mig de senaste månaderna.
Men NÄR jag lyssnar på musik är det inte direkt Eurovision jag går till 🙂
Kollar man min Spotify Wrapped t.ex så lyser ju Eurovision med sin frånvaro. Min mest lyssnade låt var iofs av en artist som har varit med i MF, men då med rätt tråkiga låtar, och det var ett tag sen.
@Adri, så är det för mig med all musik i ESC. Missförstå mig inte nu. Jag ser inte ner på musiken i ESC men den är inte min irl-musik. Jag älskar inte musiken i ESC men jag älskar ESC. Men det vet du ju redan. Kände bara att allt plötsligt blev så missförstått. För någon vecka sedan slängde jag ut en topp 3 från 2023, vilka jag fortfarande lyssnar mest på. Sanningen är att det bara är de tre och det händer väl som mest en gång i månaden 🙂 Jag vet att du hatar Spaniens bidrag förra året. Jag älskade det (inom bubblan) för det är precis allt det jag vill ha här, det etniska, det udda. Ja allt det man inte lyssnar på irl.
Skit samma nu.
Funderar på en sak Adri. Har du någon topp hittills från i år? Känner du för det så släng gärna ut en topp 10 eller liknande så ska jag kolla över den. Du får gärna kolla min som jag slängde ut här ovan.
Min största oro vad gäller min lista är Tjeckiens bidrag. Tycker bara bättre och bättre om den i studioversion men tyvärr fortsätter dippen vad gäller liveframträdandet.
Nu börjar Albaniens uttagning imorgon. Den följer jag definitivt sen får jag se hur jag gör. Är hur som helst senast tillbaka 6 februari till San Remo om jag breakar.
Tycker nog till skillnad från dig att det låter som vi har samma attityd kring ESC? Du lyssnar på tre låtar från året – jag lyssnar ju inte ens på det.
Men jag menar mer att det finns ingen poäng i att särskilja musik bara för att. Jag lyssnar inte på Eurovision på fritiden. Men inte som ett statement. Utan det har bara blivit så 🙂 Jag lyssnar på det jag vill. Alltid.
Nån lista finns inte än 🙂 Ribban är för låg tyvärr i nuläget. Men ettan är väl ”Here to stay” i Spaniens uttagning än så länge.
Men något glädjande för dig är att ”Pedestal” vuxit iaf 🙂
ESC Scenen 2024
https://eurovision.tv/story/incredible-stage-revealed-eurovision-2024?fbclid=IwAR2pbSiQnuRBfpwBwmcjnL5FKYRh5Z67s6vRwgGqppXfdRVu1Tn_jbQDKF8
UK 1a i oddset nu:
https://eurovisionworld.com/odds/eurovision
https://esctoday.com/192730/lithuania-eurovizija-lt-competing-acts-unveiled/
The Roop is back!
@Adri, jävla tråkmåns….. 🙂 Just kiding my friend. Det är ju upp till var och en om man vill ranka o tjata på om det eller inte. No worries 🙂
Men det var ju det jag menade med det jag skrev. Vi har samma attityd men du vinklade det så jädra konstigt och sen skulle jag förklara men jag missade där 🙂
Bra att du börjar få grepp å ”Pedestal”. Den är bra bara de fixar till det hela live för det var SANNERLIGEN INTE BRA