ESC 2024 Efter att gjort ett försök i USA med American Song Contest återvänder nu Christer Björkman till Europa och Eurovision Song Contest 2024, där han har presenterats som tävlingsproducent.

Det står även klart att Per Blankens, tidigare producent för amerikanska (och numera TV4:s) “Idol” samt Melodifestivalen 2006 och 2007, blir tävlingens TV-producent. Han bekräftar även att de har för avsikt att försöka korta ner Eurovision-sändningen.
(Källor: aftonbladet.se och eurovision.tv)

Två Eurovision Song Contest 2024-producenter:
Gustaph
Per Blankens och Christer Björkman (Foto: SVT – Grafik lånad från aftonbladet.se)

Övriga ansvariga för ESC 2024:

Ebba Adielsson – Executive Producer
(Verkställande producent – övergripande ansvar)
Christel Tholse Willers – Executive Producer
(Verkställande producent – kommunikation, press, varumärke och
tillställningar i samarbete med värdstaden Malmö)
Tobias Åberg – Executive in Charge of Production
(Produktionschef – övergripande teknisk produktion)
Johan Bernhagen – Executive Line Producer
(Verkställande linjeproducent – ekonomi och övergripande teknisk produktion)
David Wessén – Head of Production
(Produktionschef)
Mats Lindgren – Head of Legal
(Juridisk chef)
Madeleine Sinding-Larsen – Head of Media
(Mediachef)
Linnea Lopez – Executive Assistant
(Verkställande assistent)
(Källor: eurovision.tv och eurovision.tv)

Schlagerpinglan: Att det är hängivna proffs som får ansvaret över ESC-sändningarna har jag absolut inga problem med men vad gäller tävlingens längd så är jag inte säker på att jag är med på tåget.

Det är ju trots allt årets höjdpunkt så jag tror nog aldrig att jag känt att jag varit uttråkad eller önskat att det kunde ta slut. 😛 Men, men… ska ESC kunna tilltala även lite mer “vanliga” tittare så är det kanske ingen dum idé att korta ner den lite. Vi får väl se vad som händer. 🙂

Mer info om Eurovision Song Contest 2024 och ESC-ländernas 2024-planer hittar ni här.

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


20 kommentarer till “Eurovision 2024: Christer Björkman kommer tillbaka”

  1. Mr A

    Har ju alltid San Remo…..

    Tydligen är nu en Sydamerikansk version på gång istället för ASC, South American Song Contest. SASC. ?

  2. Schlagerpinglan

    @Mr A, Jo, San Remo kan man ju alltid lita på om man vill ha underhållning som vägrar ta slut. 😀 Vad gäller de olika versionerna så känns det som att det inte riktigt går att göra formatet rättvisa någon annanstans än här i Europa (med omnejd). Men, men… skam den som ger sig. 😀

  3. Mr A

    Jo blir intressant att se om nån annan kontinent kan lyckas med.

  4. Schlagerpinglan

    @Mr A, Man ska aldrig säga aldrig men personligen tror jag att en del av magin med Eurovision är nostalgin, att den växt fram under så lång tid och har flera generationers publik. Detta går inte att återskapa i en tid där det krävs succé direkt för att inte läggas ner. Men, men… allt kan hända. 🙂

  5. Johanna

    Alltså. När det var i Malmö senast var sändningen typ en timme kortare än i Liverpool, så det går allt och sålänge de inte förstör röstningssekvensen går det utmärkt för mig!

  6. Adri

    Jag tror det blir svårt för någon annan kontinent att bygga upp något i stil med Eurovision. Det är så otroligt mycket historia, och det har genomgått så otroligt många faser. Makten har gått från att tillhöra en liten näve människor till att nu tillhöra mestadels folket, Eurovision förr var ett ganska fint event med en stillsam publik i finkläder som kollade på livemusik, nu är det en show på ett helt annat sätt och glammigare än Super Bowls halvtidsshow. För att inte tala om att Eurovision i början var liksom… 10 länder. Sen dess har Europa som kontinent fått jättemånga nya länder, närmat sig varandra och nu är det liksom ett 40-tal ish som vill vara med. Och många av de länderna fanns liksom inte ens som suveräna stater när showen började.

    Eurovision är ju också ett fredsprojekt, och det märks ännu idag tycker jag. Att Eurovision var en lösning (av många, såklart… inte en ensam lösning) att ena en kontinent splittrad av krig. Vi har inte krig av samma kaliber idag, men tanken består 🙂

    Jag klandrar inte andra kontinenter för att de försöker återskapa något motsvarande. Men jag tror faktiskt inte det kommer lyckas. Det krävs mer än en bra idé för att något ska bli succé, det krävs timing 🙂

    ———————————–

    Gällande längden av showen. Jag är nattmänniska och har NOLL problem med tiderna som det är idag… är ofta uppe ca 3 timmar efter sändningen ändå. Men så som jag förstått det handlar detta mycket om östeuropa och tidszonerna där borta.

    Nu drar jag bara ett land ur hatten (jag kan inte tidszoner utantill) men typ… Armenien eller Georgien? Där måste ju liksom soluppgång närma sig när showen är slut gissar jag. Eller iaf betydligt senare än i Sverige… så mycket som det vet jag.

  7. Denis

    Som fan

  8. Denis

    Som fan av ESC tycker jag ändå 4 timmar är långt. Mycket av det är dödtid. Behövs fyra snabbrepriser? Dom flesta vet ända vad dom röstar på under första snabbreprisen. Känns som om man kan ta bort mycket. Snabbrepriser, färre mellanakter, snabbare flaggparad även om jag helst ser att den också försvinner. Varför behövs den?
    Kärnan är ändå låtarna och röstningen. Allt annat kan faktiskt tas bort
    Ett sätt vore ju att korta ner röstningsfönstret. Till en kvart som det var fram till 2013. Behöver man verkligen 45 minuter på sig att rösta?
    15 minuter räcker. Visst får man in färre röster men å andra sidan går det ju snabbare att verifiera alla röster. Och dessutom blir det också färre mellanakter som måste förberedas.
    Det är absurt att man måste vänta en timme mellan sista låten och röstavlämningar

  9. Adri

    Det enda jag håller med om är isf snabbrepriser. Mellanakter och, framför allt, flaggparad hoppas jag veeeeerkligen inte offras.

    Det är ju en hel show. Det ska vara mer än kärnan. Kärnan skall ju bara vara… ja; en kärna.

  10. Schlagerpinglan

    @Johanna, Ja visst går det… men det måste göras med stor omtanke så att inte viktiga delar försvinner eller hastas igenom.

    @Adri, Jepp, är man ändå uppe så kan man lika gärna få lite extra underhållning innan den långa väntan på ESC nästa år startar. 😀

    Jag kan förstå länderna åt öst och kan därför acceptera kortare sändningstid, men det får som sagt göras på ett bra sätt.

    @Denis, Själv tycker jag att en del av charmen är just att det är en lång sändning med flera igenkänningsmoment utöver låtarna och röstningen. Har jag väntat så länge (ett år) så gör knappast en timme mer något, men alla är vi olika. 🙂

  11. Denis

    Adri och pinglan, ja, jag börjar i alla fall hoppa mellan tv kanaler nån gång efter tredje mellanakten.
    Det har ju varit runt tre och en halv timma fram till 2019. Det var i Tel Aviv som det första gången var en maraton sädning och sedan dess har dom envisas med att det måste vara absurt långt.
    Varför kan det inte återgå till att vara 3 och en halv timme igen? Kvalitet framför kvantitet. Om det innebär att man skippar ytterligare en lokal artist som spelar ett lustigt instrument ingen hört talas om blir det bara bra..
    Om det ska vara över 4 timmar så får man också fylla det med värdigt innehåll och det har dom inte gjort hittils.

  12. Adri

    Denis: BBC:s sändning är ju hyllad som en av de bästa i modern tid. Och jag håller med.

    Den italienska? Den var sådär, men mest av teknsika grunder. Innehållet var kanon 🙂

    Och samma sak 2021.

    Helt med på kvalitet framför kvantitet. Därför jag tycker det är bra som det är 🙂

  13. Denis

    Adri tycker inte ens BBC var så bra. Även donm hade lite dödtid. Flaggparaden tog typ 20 minuter eftersom dom var tvungna att klippa in lite artister där som sjöng. Och varför dom var tvungna att ha med hon Sonia som mellanakt förstår ingen? Så populär är hon ändå inte. Detta kunde tagits bort utan att innehållet påverkats. Det tillförde ingenting
    Men ja, jag märker att jag är rätt konservativ som bara tycker man ska ha det viktigaste 🙂

  14. Mr A

    Ett sätt är väl att minska antalet länder till tex 21 i finalen, big 5 är i semina och 10 plus 10 plus värdlandet i finalen. 5 länder mindre × 3 15 minuter plus runtomkring så minst 25 min mindre. Men finns nog inget intresse av en sån lösning antagligen. Men mindre låtar dvs 21 i finalen kan vara av intresse för många då 26 kan bli lite tradigt i längden.

  15. Denis

    Eller att bara låta dom länder som tävlar i finalen också vara dom som röstar. 26 länder är ju inte 39 eller hur många det blir. Och ingen Rest of the world röster heller. Bara finalisterna

  16. Adri

    Gud. Jag är sällan på det konservativa laget. Jag hejar ofta på förändringar, men inte dessa. Oh lord inte dessa. (Förutom möjligtvis Rest of the World… den kan skippas. MEN! Jag tror det gör exakt 0 skillnad på längden av programmet.)

    ——————————————————————

    Mr A. Jag tror inte den lösningen är speciellt lockande. 1996 märkte man effekten av att förlora Tyskland. Tyskland är Eurovisions mest generösa deltagare, och 1996 åkte de ut och man gick miste om deras finanser och Tyskland blev då permanent. Jag tror inte Tyskland vill finansiera ett event där de inte får nån edge.

    Och det är inte heller direkt små marginaler. Tyskland är avsevärt mer bidragande än typ… Slovenien. Man vet att intresset i Big 5-länderna är ett som enkelt kan bli högt, men lika enkelt svalna. Så jag tror att fiaskon i semifinaler kan göra att de hoppar av.

    Turkiet hoppade av tävlingen pga missnöje med sina resultat som de skyllde på juryn. Folk sa “jaja, låt dem hoppa av då” men den inställningen går inte med Big 5 för deras finansiering är helt vital för tävlingen.

    ———————————————————————-

    Denis: Jag är emot det av den enkla anledningen att Eurovision är ett samlande event. Fult att exkludera så. Då finns ingen anledning för de utslagna länderna att ens sända det (redan i nuläget är det ju flera länder som “skjuter undan” den semin de inte själva deltar eller kan rösta i).

    Och som tidssparande åtgärd så sparar man… vadå? 10 minuter? Varje röstare har 40-45 sekunder på sig bara ändå.

    —————

    Nej som sagt, jag är inte en sån som tycker att det alltid ska vara som det varit 🙂 Jag gillar tex ändringarna som kom till 2016 och 2019 – men de som presenterats i detta kommentarsfält skulle riskera att bli en fatal stöt mot programmet. Ick…

  17. Mr A

    Exakt vilka länder som är med i finalen är det väsentliga utan det är antalet. Vet att många tycker 26 låtar blir lite för mycket så om big 5 måste vara med plus värdlandet kan man tänka sig att 8 + 8 länder går vidare. 16 länder plus 6. 22 länder. Då sparar man 4 länder × 3 12 minuter plus runtomkring då har man sparat minst 20 min. Men det verkar vara i omröstningsfaset man vill spara minuter. Spokespersons tas bort? Ja då försvinner en del av charmen men tid sparas. Går ju ha 12 p på live on tape då jurypoängen sätts dagen innan.

  18. Mr A

    Exakt vilka länder som är med i finalen är inte det väsentliga utan det är antalet. Ska det vara.

  19. Adri

    I’m not a fan.

    Känns som att Eurovision skulle bli bestulet på det som är Eurovision :/

    Har jag nån egen idé? Nej jag är ju emot att förkorta programmet.

    Jag har försökt tänka ut nåt jag kan offra med glädje. Men finns inget. Vad som än offras så är det ett feltänk i min bok.

    26 låtar är bra tycker jag. Och det är också så rent att låta en topp 10 gå vidare. 8? Det är så orent.

    Ok; man kan offra vinnarens repris-framträdande I guess? Inget jag vill. Men det är väl det sämsta i sändningen.

  20. Denis

    Då är lösningen som jag skrev ovan, att korta ner röstningsperioden till en kvart. Då offrar man inget förutom snabbrepriser och ett par mellanakter. Två mellanakter bör räcka
    Jag är inget fan av fyra timmar show om det inte finns material till det. Kill your darlings heter det i filmvärlden, det bör funka här med. Precis som jag inte vill se en fyra timmar lång film vill jag inte heller se ESC fyra timmar om dom inte motiverar det

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se