Melodifestivalen 2023: De internationella jurygruppernas röster
2023-03-12 (söndag)Schlagerpinglan: Slutresultatet av Melodifestivalen 2023 med tittarnas röster och jurygruppernas sammanlagda röster hittar ni här. Här nedan följer en sammanställning av hur de åtta internationella jurygrupperna fördelade sina 464 poäng.
De internationella jurygruppernas röster vid finalen av Melodifestivalen 2023: | |||||||||
Summa | |||||||||
1. Loreen | 8 | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 | 92 p. |
2. Marcus & Martinus | 7 | 8 | 8 | 10 | 10 | 10 | 10 | 8 | 71 p. |
3. Paul Rey | 10 | 10 | 4 | 8 | 8 | 7 | 5 | 4 | 56 p. |
4. Smash Into Pieces | 3 | 6 | 6 | 6 | 7 | 8 | 7 | 10 | 53 p. |
5. Theoz | 12 | 5 | 5 | 7 | 2 | 3 | 6 | 2 | 42 p. |
6. Kiana | – | 4 | 10 | – | 3 | 5 | 8 | 7 | 37 p. |
7. Mariette | 2 | 7 | 7 | 3 | 5 | 2 | 3 | 6 | 35 p. |
7. Jon Henrik Fjällgren, Arc North, Adam Woods |
1 | 3 | 1 | 5 | 6 | 4 | – | 3 | 23 p. |
9. Panetoz | 5 | 2 | 2 | 4 | 4 | 1 | 4 | – | 22 p. |
10. Tone Sekelius | 6 | 1 | 3 | – | – | – | – | 5 | 15 p. |
11. Maria Sur | – | – | – | 2 | – | 6 | 1 | 1 | 10 p. |
12. Nordman | 4 | – | – | 1 | 1 | – | 2 | – | 8 p. |
(Källa: mellopedia.svt.se – Sammanställning av schlagerpinglan.se) |
Mer om Sveriges förberedelser inför ESC 2023 hittar ni här: “Sverige i ESC 2023” medan de övriga utvalda ESC 2023-bidragen samt ländernas ESC-förberedelser finns här.
Överlag är jag verkligen nöjd! Mitt missnöje ligger i detaljerna.
Som att Paul Rey bara fick ett tittarpoäng? Stackarn! Jag hade det på känn iofs iom hur otroligt lite hans hjärta blixtrade, men tänkte ändå att han kanske kunde tangera Tones fem poäng? Men aja. Supertacksam då för juryns tredjeplats åt honom! Sjua var väl typ var jag hade honom också 🙂
Jag hade så otroligt låga tittar-förväntningar på Mariette – så 16 poäng blev för mig en framgång. Även om jag såklart personligen hade gett henne mer.
Internationella juryn röstade väl ganska väntat, men inte tillfredsställande då jag tycker de var lite hårda mot Nordman och Maria! 🙂
Annars då?
Ett mello-år som startade fruktansvärt, men blev lite bättre för varje vecka 🙂 I slutändan blev det ett mello-år som inte sticker ut som ett superstarkt, men inte heller ett svagt. Utan det är mello-år som de flesta 🙂
Farah och Jesper har fått ALLDELES för mycket skit tycker jag. Båda är fortfarande bland mina absoluta topp-profiler i Sverige. Om folk tycker de är dåliga, så by all means, men de får ju ta skitmycket kritik gällande manus också… och det är inte deras tallrik. För jag håller med om att manuset kan ha varit svagt, men de två har fortfarande levererat det svaga manuset så gott man kan förvänta sig! 🙂
Jag älskar ju många MF-artister. Paul Rey, Mariette, Jon Henrik (och Theoz växte för varje vecka). Men nästa år vill jag se lite nytt.
Ingen Wiktoria, ingen Jessica Andersson, ingen Andreas Johnson, ingen Mariette/Paul Rey/Jon/Robin Bengtsson/Linda Bengtzing. Osv osv.
Återvändande artister är kul. Men inte när de återvändande är samma hela tiden! Man ska ju låta det gå lite tid mellan varven!
Så här kommer istället Adrians topp 5 artister som förtjänar en comeback:
• ISA (senast sedd i MF: 2016)
• Ulrik Munther (senast sedd i MF: 2013)
• Frans (senast sedd i MF: 2016)
• Caroline Af Ugglas (senast sedd i MF: 2013)
• State of Drama (senast sedd i MF: 2014 – dock högst oklart om de ens finns fortfarande)
Adri, helt överens där om potten av återvunna artister. Jag vill också se nya låtskrivare. Gärna fler artister som skrivit sina egna låtar.
Älskar Jesper, tycker han gjorde bra ifrån sig men att han gärna hade fått köra fler spår än de som går ut på att han är töntig/virrig.
Jätteglad att SIP kom trea.
Sa jag inte Kroatien skulle bli den konstiga jurygruppen som röstar konstigt:)
Tyvärr är det nog så att de är dessa artister som är i bubblan som återkommer år efter år, likaså låtskrivarna då de har svårt att komma utanför bubblan. De kanske är formatet som gör att samma typ av artister återkommer hela tiden. Det blir bekvämt att ha en karriär som sedan leder till sommarturnė med Digiloo etc. I år Maria Sur tex Nästa år lär ju garanterat 2 eller 3 akter återkomma igen från i år.
Kroatien och Italien är ju två länder som alltid ger Sverige dåligt med poäng i ESC.
Tycker ändå det här året hade många nya artister, typ nästan hälften var väl nya? Och det är ett stort steg framåt. Under Björkmans senare år kändes det nästan som om man återanvände samma artister hela tiden. Att helt ha nya artister tror jag inte på, man vill ju ha namn man känner igen och hejar på..
Problemet är väl snarare att vissa vill återvända direkt, som Tove i år.
Och vissa tröttnar man på som Mariette, Robin Bengtsson, Bengtzing och liknande. Fattar ju att Mellon är deras enda chans till exposure då deras karriär utanför Mellon är död men det blir ju inte kul för oss att se
Om jag önskar vill jag se Linus Svenning igen. Han var bra och stack ut. Helena Paparizou självklart också
Jag väntar fortfarande på den där låten om Jesus från Carola som Lasse Holm skrivit.
Denis: Jag älskar Mariette. Jag är absolut inte trött på henne (och tror inte direkt hon behöver Mello, för jag följer henne på Instagram – och det verkar vara turne hela jäkla tiden för henne, så hon har nog sitt på det torra ändå. Säkert de andra också, men de följer jag ju inte pga otroligt ointressanta).
Men jag vill nog ändå att hon tar en paus. För programmets skull, men även hennes.
Det finns tre artister jag ALDRIG vill se igen. Inte ens utanför MF. De ger mig eksem vid blotta åsynen:
• Jessica Andersson
• Andreas Johnson
• Linda Bengtzing
Om jag var Mello-chef hade jag rakt av bannlyst dem. För det är inte illa i sig att återkomma, men man ska återkomma för att man har en låt som är värd det!
De tre jag nämnde är sådana som deltagit på tradition med låtar de inte ens verkar bry sig om själv.
Jag vill ha en mix av nytt och gammalt, men som sagt; det kan ju vara andra gamla 🙂
Och som Mikaela säger; kanske framför allt nya låtskrivare.
OT:
Välkommen Grekland till gemenskapen med Schweiz och Cypern: unga, kompetenta män med midtempolåtar där jag inte kan bestämma mig för om de är rätt bra eller snarare väldigt trista. Tills jag reder ut min förvirring får ni alla 6/10.
Jag förstår inte:
Hur kan det komma sig att Jon-Henrik och co fick så extremt låga poäng av alla juryländer?
(De var på min topp 5)
Var det taktiskt röstande från juryn?
Det var ju inte många år sedan en liknande poppig jojklåt kom 6a i ESC – Keiio 2019.
Bjorn fast KeeiNo gick inte hem hos juryn alls. Bland dom sista faktiskt. Att dom hamnade 6a beror helt på att tittarna hade dom först.
Jag tror det är kombination som dom inte gillade. Jon Henrik har tidigare gått bra hos jurym när hsn var ensam