Schlagerpinglan: Direkt efter finalen av Eurovision Song Contest 2022 så släppte EBU de flesta röstsiffrorna och man var fri att gräva runt i mängder av siffror hos eurovision.tv och bl.a. se hur varje enskild jurymedlem röstat.
Här nedan ser ni det slutliga resultatet av finalen med både den slutliga summan samt juryns och tittarnas röster presenterade var för sig, med de största skillnaderna mellan juryns och tittarnas röster makerade i lila. (Längre ner hittar ni även de länder där tittarna och juryn valde att ge sina 12:or till samma land.)
Se även de slutliga resultatlistorna vid finalen och semifinalerna av Eurovision Song Contest 2022 där ni även hittar länkar till de olika bidragens live-framträdanden.
Juryns och tittarnas röster vid finalen av ESC 2022:
|
Slutresultat |
Juryröster* |
Teleröster |
|
1. Ukraina (631 p.) |
|
1. Storbritannien (283 p.) |
|
1. Ukraina (439 p.) |
|
2. Storbritannien (466 p.) |
|
2. Sverige (258 p.) |
|
2. Moldavien (239 p.) |
|
3. Spanien (459 p.) |
|
3. Spanien (231 p.) |
|
3. Spanien (228 p.) |
|
4. Sverige (438 p.) |
|
4. Ukraina (192 p.) |
|
4. Serbien (225 p.) |
|
5. Serbien (312 p.) |
|
5. Portugal (171 p.) |
|
5. Storbritannien (183 p.) |
|
6. Italien (268 p.) |
|
6. Italien (158 p.) |
|
6. Sverige (180 p.) |
|
7. Moldavien (253 p.) |
|
6. Grekland (158 p.) |
|
7. Norge (146 p.) |
|
8. Grekland (215 p.) |
|
8. Nederländerna (129 p.) |
|
8. Italien (110 p.) |
|
9. Portugal (207 p.) |
|
9. Australien (123 p.) |
|
9. Polen (105 p.) |
|
10. Norge (182 p.) |
|
10. Azerbajdzjan (103 p.) |
|
10. Estland (98 p.) |
|
11. Nederländerna (171 p.) |
|
11. Serbien (87 p.) |
|
11. Litauen (93 p.) |
|
12. Polen (151 p.) |
|
12. Schweiz (78 p.) |
|
12. Grekland (57 p.) |
|
13. Estland (141 p.) |
|
13. Belgien (59 p.) |
|
13. Rumänien (53 p.) |
|
14. Litauen (128 p.) |
|
14. Polen (46 p.) |
|
14. Nederländerna (42 p.) |
|
15. Australien (125 p.) |
|
15. Estland (43 p.) |
|
15. Portugal (36 p.) |
|
16. Azerbajdzjan (106 p.) |
|
16. Armenien (40 p.) |
|
16. Finland (26 p.) |
|
17. Schweiz (78 p.) |
|
17. Norge (36 p.) |
|
17. Armenien (21 p.) |
|
18. Rumänien (65 p.) |
|
18. Litauen (35 p.) |
|
18. Island (10 p.) |
|
19. Belgien (64 p.) |
|
19. Tjeckien (33 p.) |
|
19. Frankrike (8 p.) |
|
20. Armenien (61 p.) |
|
20. Moldavien (14 p.) |
|
20. Tyskland (6 p.) |
|
21. Finland (38 p.) |
|
21. Rumänien (12 p.) |
|
21. Belgien (5 p.) |
|
22. Tjeckien (38 p.) |
|
22. Finland (12 p.) |
|
21. Tjeckien (5 p.) |
|
23. Island (20 p.) |
|
23. Island (10 p.) |
|
23. Azerbajdzjan (3 p.) |
|
24. Frankrike (17 p.) |
|
24. Frankrike (9 p.) |
|
24. Australien (2 p.) |
|
25. Tyskland (6 p.) |
|
25. Tyskland (0 p.) |
|
25. Schweiz (0 p.) |
(Sammanställning av schlagerpinglan.se – Fakta från eurovision.tv) |
Schlagerpinglan: Även om de flesta länder märkte av en stor skillnad mellan juryns och tittarnas smak (tittarna i 28 av 40 länder men endast 5 av 40 jurygrupper gav sina 12:or till Ukraina) så fanns det en del länder där båda 12:orna gick till samma land, se nedan.
(*Sex länders jurypoäng, d.v.s. Azerbajdzjan, Georgien, Montenegro, Polen, Rumänien och San Marino, har dock ersatts med ett uträknat resultat, så helt rättvisande är inte sammanställningarna.)
De länder där tittarna och juryn var överens om 12-poängarna:
|
|
Kroatien |
gav både juryns och tittarnas 12:a till |
|
Serbien |
|
Lettland |
gav både juryns och tittarnas 12:a till |
|
Ukraina |
|
Litauen |
gav både juryns och tittarnas 12:a till |
|
Ukraina |
|
Moldavien |
gav både juryns och tittarnas 12:a till |
|
Ukraina |
|
Montenegro* |
gav både juryns och tittarnas 12:a till |
|
Serbien |
|
Polen* |
gav både juryns och tittarnas 12:a till |
|
Ukraina |
(Sammanställning av schlagerpinglan.se – Fakta från eurovision.tv) |
Schlagerpinglan: Frågan uppkommer ju genast vilken den femte jurygruppen var som gav en 12:a till Ukraina och svaret är Rumänien. Eller ja, själva uppger de att juryn gav tolvan till Moldavien, precis som landets tittare, men EBU ändrade i resultatet (officiellt p.g.a. röstningsoegentligheter), uppgav att det fanns tekniska problem vid sändningen och lät Martin Österdahl leverera det justerade resultatet (i stället för röstavlämnaren) och gav Rumäniens jurytolva till Ukraina, se EBU:s uttalande här.
Många av de länder vars juryröster justerats har gått ut officiellt och efterfrågat en förklaring från EBU. Jag återkommer i frågan när/om det kommer en förtydling från EBU.
Detta inlägget blev postat 2022-05-16 och tillhör kategorin ESC 2022.
Du kan skriva en kommentar.
Jag har tjatat mycket om min aversion mot årets “gnälliga män”. Men jag trodde jag var rätt ensam i den ståndpunkten, men när jag ser på tittarnas botten 3 ser jag att det var visst fler som tyckte att det blev lite väl mycket gnäll från framför allt män i finalen 🙂 Hoppas på mindre gnäll 2023.
I övrigt har det mesta sagts om resultatet. Vi kom fyra, vilket är en bra placering. Det är det. Det är objektivt sett en bra placering, men ändå är jag besviken. Jag trodde vi skulle komma topp 2 (och vinna om världen såg annorlunda ut).
Men stjärnan Cornelia Jakobs är född i alla fall 🙂 Man ser ju hur hon, trots sin placering, chartas runt om på kontinenten. Otrolig kvinna det där! Hoppas många artister – framför allt ESC-artister – antecknade hur Cornelia förde sig så kan kvaliteten höjas 😉 🙂
Helt sjukt att juryn kunde ge så mycket stöd till så många meningslösa låtar i finalen som tittarna hatade. OM vi ska ha jurygrupper i framtiden så måste de ha lite mer standard och integritet. Thats it.
Tex svenska juryn. Där satt bland annat Josefin Glenmark. Jaha? Och vem är hon? Ann-Louise Hanssons dotter? Varför ska just hon ha så galet mycket mer makt än alla andra svenskar? Vad är det som gör att hon klassas som en musikexpert?
De som sitter i jurygrupperna måste ha mer klass och högre standard. Annars ingen idé att ha jurys.
Rumäniens orginalröster enligt ryktet:
http://eurovisionfun.com/wp-content/uploads/2022/05/romanua-jury-705×610.jpg
Nä asså jurysystemet är en fullständig katastrof. Jag förstår inte hur folk kan inte se det. Stört.
@Pato jag håller fullständigt med dig! Jag tycker det är rena SKANDALEN att EBU ”justerade” poängen! Rumänien gav aldrig en 12:a till Ukraina utan till Moldavien och inte heller en 10: till Cornelia!
Själv mår jag illa av detta! Det ska vara en musik tävling för guds skull! Inget annat!
TVR har verkligen gjort allt som stod i sin makt, förberedde allt på ett professionellt sätt, de fick aldrig veta om dessa rabalder med påstådda oenigheter utan Eda Marcus som skulle leverera poängen från Rumänien i direkt sändning fick veta att hon inte får det. Det var aldrig g frågan om ett tekniskt fel de hade övat och spelat in och kollat!
Helt horribelt! Jag tycker att de länder – nämligen 6 länder som utsatta för detta guao spel – bland annat Polen, Georgien, Armenien- ska dra sig ur EV! Detta är oacceptabelt! Fy säger jag bara! Man blir jävligt ledsen och arg!
Pato: Jag kommer försvara jury-systemet 🙂 Jag tycker det är toppen!
Du skriver “menlösa låtar”, men vad innebär ens det? De har standard ju. Jag tycker det är jätteviktigt att tittarna har makt, men jag tycker det är lika viktigt att jurygrupperna finns 🙂 Jag minns 100% tittarröster med skräck…
Tittar på jurymedlemmars enskilda röster, vilket är ganska kul. En person i Serbiens jury rankade såhär:
21. UK
22. Spanien
23. Sverige
24. Ukraina
Tycker också 50/ 50 är det bästa sättet då båda balanserar ut varandra.
Meningslösa låtar? Ja och vad var det som var så bra med Moldavien att dom fick näst högsta poäng av tittarna? Och förra året gav tittarna Belgien bara tre poäng trots att det var en låt med kvalité..
Om bara tittarna röstat skulle vi i 2019 istället för Eurovision vinnaren Duncan Laurence haft Eurovision vinnarna KeeiNo. Vore det bättre??
Jag struntar i om min favorit vinner. Det viktigaste är att hålla den här tävlingen så ärlig som möjligt, annars tappar folk intresset direkt. Det har många redan gjort efter så mycket bullshit o klarheter som har kommit fram efter årets juryröstning.
Detklart jag föredrar Duncan före Keiino. Jag hatade Keiino men det är inte det som är frågan.
Vad är bra att Moldavien kom tvåa hos folket? Det spelar ingen roll om det är bra. Det var den folk röstade mest på efter Ukraina. Med meningslösa låtar så menar jag låtar som tittarna var helt ointresserade av. Australien, Azerbaijan men som juryn ändå stöttade.
Adri. Jaha, så du tycker det är toppen med andra ord att folk kan köpa till sig röster genom att muta jurymedlemmar. Du tycker det är bra att länder kan köpa till sig röster? Du tycker du är toppen att tävlingen blir allt mer fejkad och riggad?
Jag är bara för jurygrupper men då måste de ha integritet annars så kan man likaväl slumpa dom. I år 2022, var det så mycket sjukt med juryn så det finns inga stopp.
Att tittarna gav Belgien förra året 3 poäng. De fick väl inte det starkaste intrycket av den låten… Juryn gav ju ändå inte Belgien så högt förra året så det var ju inte det bästa exemplet…
Jag tycker inte att jurysystemet funkar. Fem personer får alldeles för stor makt, och många gånger utan professionalism. Som ovan nämnda bottenrankning av alla favoriter, eller som när samtliga i Armeniens jury rankar Azerbajdzjan sist. Eller som det misstänkta röstfusket. Eller som att vissa länder hamnar i topp år efter år, trots varierande kvalitet på låtarna.
Inte heller tycker jag att det är legitimt av EBU att ersätta diskvalificerade juryröster med påhittade röster. Hur rättfärdigar man det?
Mikaela, exakt. Jurysystemet fejkar upp hela tävlingen.
Varför behövs juryn? Jag vill gärna höra era åsikter 🙂
Jag vill att tittarnas vinnare ska vinna tävlingen, oavsett om det är ett “plojnummer” eller inte. Att juryn ska “balansera upp” låter för mig som att tittarna inte bedöms ha smak nog att få förtroendet att bestämma vinnaren.
Och jag tycker att det är anmärkningsvärt att man kan kvalificera sig från en semifinal utan ett enda poäng från tittarna.
Jurysystemet har helt klart sina brister och behöver förbättras, men jag är övertygad om att 100% tittarröster vore en katastrof för tävlingen i långa loppet.
När så många tittare är överens om att massrösta på en låt, samma låt som ESC-fans och press visat sig vara ganska ointresserade av, så har det knappast något att göra med att det är “bästa låten” utan det är självklart att det är känslo-röstning på det bidrag som för stunden engagerar tittarna mest. Detta är helt OK om det finns en jury som bortser från saker utanför ESC och i stället bedömer röstkapacitet, scenframträdande, låten som helhet, originalitet m.m. Fem personer per jury är dock alldeles för lite och kontrollen brister uppenbarligen så systemet skulle behöva en rejäl justering.
Mikaela: Nu är det ju inte påhittade röster dragna ur baken, utan de kom ju fram utifrån röstningsmönster från regionen.
Jag tycker helt enkelt de två grupperna kompletterar varandra väl.
Juryn ger komplexare kompositioner en chans, och står för kvaliteten (nu finns det inget som heter objektivitet i musik – men ibland kan ändå höra omsorgen i en låt jämfört med exempelvis Irlands låt. Jag älskade Irlands låt, men jag tycker inte det är en låt som en jury ska rösta mängder på.)
Å andra sidan ger tittarna det konstiga, det folkliga, det etniska en chans. Tänk Ukraina 2021, Ukraina i år, Serbien i år, Ryssland 2012, Rumänien 2017 osv osv. 🙂
De balanserar varandra.
Jag förstår inte vad som är så katastrofalt med en tävling som funkar. Tittarrösterna kan aldrig vara fejk. De som hamnar högst upp hos tittarna är alltid dom som blir dom riktiga hitsen efter tävlingen. Det är det tävlingen handlar om.
Dom som är för jurygrupper, dom tycker att röstningen ”balanseras” bättre. Men vad är det som balanseras? Och varför behövs det balans?
Hur kan man påstå att röstningen balanseras när folk fuskar och mutas i juryröstningen?
Pato: Där är vi inte heller överens. Jag ser inte ESC som en tävling för hits specifikt.
Sen är det inte direkt helt sant. ”Shum” blev inte mycket av en hit. Inte heller Italien 2018 eller så.
Så jag ser inte heller tittare som nåt måttsnöre.
@Pato, Precis, tävlingen fungerar bra med 50/50. Tittarröster kan visst manipuleras. Jag förstår inte din fixering vid “hits”, precis som att det har något med ESC att göra. Om ESC blev en “hits-tävling” i stället för denna underbara mix av allt möjligt så hade jag lämnat direkt.
Eurovision behöver ingen balans. Eurovision behöver spegla verkligheten.
I den riktiga världen hade resultatet slutat så här:
1. Ukraina
2. Moldavien
3. Spanien
4. Serbien
5. UK
6. Sverige
7. Norge
8. Italien
9. Polen
10. Estland
Det här är det riktiga resultatet från lördag.
Det är ingen fixering, det är verklighet. Utan hits skulle Eurovision tappa nästan all relevans.
”Shum”, ingen hit? Såg jag rätt? 62 miljoner streams… och låten o hördes o spelades i många länder i Europa under hela förra året…
Det var ju en monster hit, haha
Pato: Nope. Det riktiga resultatet är resultatet som reglerna kom fram till. Och reglerna är 50/50 🙂
Reglerna är redan brutna från många håll.
Det var även fler länders jurypoäng som blev helt fel, inte bara de 6 ländernas…
Engsla…. Om du läser detta. Det är inte min grej här just nu så jag hoppar ett tag. Om en månad, vecka eller dag får vi se 🙂 Tänkte bara jag lovade att kolla en grej. Ser ut att bli så.
Angående ESC i år så var det en märklig utveckling. Från första månaderna då allt gick fel o tidernas sämsta ESC var på G. Men allt vände o det slutade som ett otroligt jämnstarkt fält med få riktigt dåliga o mest chockerande av allt…. Sverige hade ett bra bidrag 🙂
@Pato, Du har rätt till dina åsikter och kan naturligtvis ha din fantasivärld där du intalar dig själv saker, men det riktiga resultatet är det som presenterades. 🙂
@Adri Jag tycker inte de genererade rösterna blir mer legitima för det.
Och tycker inte juryn nödvändigtvis står för kvalitet. Snarare att man premierar standardiserade låtar och sågar det som är nytänkande och för tävlingen framåt.
Mikaela: Alright. Well det var mina argument 🙂 Jag gillar systemet. Och 100% telefonröstning skulle verkligen vara bakåtsträvande i min bok.
Men du och jag är sällan överens om regler. Jag älskar ju MF-systemet med åldersgrupper. Den bästa regeländringen som SVT gjort på senare tid 🙂
Det var fruktansvärt de åren ESC provade att ta bort juryn. Skräp. Det behövs bättre koll på röstningsprocessen dock. Men utan jury vete katten om jag stannar kvar….
Inget jag har skrivit här är fantasi. Att Shum blev en monsterhit är ingen fantasi. 6 länder är sjukt många länder och deras juryresultat blev alltså fejkad kalkylation.
I Ukraina så finns det flera politiker och ministrar som anser att de som satt i Ukrainska juryn ska få böter eller få ett ordentligt straff för att man gav 0 poäng till Polen o Litauen.
Det fanns även för ett par år sedan en armenisk jurymedlem som inte rankade Azerbaijans bidrag som den sämsta. Den jurymedlemmen hamnade i ett polisförhör med risk för att få sjuka straff.
Det här är verkligheten. Det här är verkligheten med att ha jurygrupper.
@Adri Dont get me started on åldersgrupper!
Skämt åsido. Du har största behållningen, som föredrar de system som faktiskt används. 🙂
@Pato, Suck… jag menade naturligtvis ditt fantasi-resultat….
@Pato, Av vad jag sett så är det nog ingen som påstått att systemet med juryn är perfekt. Bättre att förbättra det än att fördärva hela tävlingen.
Pato: Absolut men det problemet försvinner inte med telefonröstning då telefonröstare i Azerbajdzjan som röstat på Armenien också kallats in på förhör.
It’s a crazy world.
Jag tycker att man ska behålla juryn i finalen men helt skippa den i semifinalerna, så kanske man slipper fler azeriska slisk-ballader i finalen.
@ Pinglan- vet du var man kan se vilka poäng svenska folket gav i finalen och semi2?
@Nathalie,
Röster till och från Sverige i den andra semifinalen:
https://eurovision.tv/event/turin-2022/second-semi-final/results/sweden
Röster till och från Sverige i finalen:
https://eurovision.tv/event/turin-2022/grand-final/results/sweden
(Jag kommer senare att sammanställa det här på bloggen, i alla fall final-poängen.)
Ja. Svenska juryn röstade också helt bisarrt.
Haha, var det inte oxå ganska pinsamt det Dotter gjorde när hon lämnade Sveriges röster…
Pato: Inte speciellt. Jag personligen gillar när röstavlämnarna kommer med referenser för de mest inbitna fansen.
99,3% fattar inte att ordvalet ”Little Tot” är en referens till en låt hon själv haft med i bubblan. Men för de som fattar blir det som ett easter egg 🙂
Som när Krista Siegfrids lämnade röster för nåt pr sen och påpekade ”I’m finally getting married”.
99% mindes inte ”Marry Me” från några år innan. Men för de som förstod blev det en kul liten blinkning 🙂
Men det finns ingen kotte i hela Europa som bryr sig där o då om röstavlämnarnas privatliv.
Det handlar bara om att man få vill uppmärksamhet. Bulgariens röstavlämnare meddelade att hon fyllde år förra året när hon skulle avlämna Bulgariens 12a… Jaha..?
Men då ser vi nog inte Dotter i mello nästa år. Skönt. Hennes musik hon gör nu skulle ändå inte funka internationellt. Mello behöver fler nya ansikten!
Pato: Jag skulle kunna se Dotter varje år i MF och va nöjd 🙂 En av topp 3 bästa mello-artister 🙂
Gillar hennes svenska avstamp hon gör nu också! 🙂
Pato: Ska vi snacka pinsamt under röstningen så kan man ta den där finska rapparen för några år sedan, eller Carola förra året.
Rapparen var helt okänd utanför Finland. Inte ens liksom ett Eurovision-namn. Men ändå ska han rappa nåt som ingen bett om.
Och Carola slutade aldrig prata. Det var plågsamt. Och då har jag ändå hög smärttröskel för sekundärskam.
Det här året kommer bli ihågkommet som juryskandalernas år.
6 länders röster var totalt fejk. Hur kan folk tycka det här är normalt och bra?
Så med andra ord 34 juryländer hade något att säga i finalen av 40. I semi 2 var det bara 12 juryländer som hade någon makt när det skulle vara 18.
Det här är inte klokt. Det här är sjukt. Tänk er om Sverige hade fått alla dessa 6 länders 12or i finalen. Då hade Sverige kommit tvåa istället för fyra…
Men det hade inte hänt för vi vet att dessa 6 länder brukar aldrig ge Sverige några poäng.
Så många jury-fel från så många håll, har fejkat till hela årets resultat. Det HÄR är verkligheten. 6 länder är ett enormt antal.
Men det sjuka är att folk inte har någon lösning. MIN lösning är att skrota juryn om det är så svårt att skaffa en normal anständig seriös jury. Då slipper allt sånt här trams.
Så efter det här året så kommer nog allt fler människor strunta i juryns poäng o fokusera mer på folket för folkets röster är på riktigt. Dom är inte kalkylerade av någon iaf.
@ Pinglan- Tack snälla!
@Pato, Bara för att du upprepar samma lögn flera gånger blir den inte mer sann. Ingen har påstått att jurysystemet vi har nu är “normalt och bra”. (Min slutreplik, vi kommer inte längre.)
Håller med Johanna, ta absolut inte bort juryn. Under de år när bara tittarna bestämde så var det antal “kalkoner” som gick till final på bekostnad av låtar med mycket högre kvalitet. Ett skräckexempel jag har är Österrike 2003, jag vill knappt påstå att killen sjöng men tittarna belönade honom med en sjätteplats.
Jag vill absolut inte tillbaka till den tiden!
Pato: 1. Svårt att tro. Folk klagar på röstningen varje år, men folkets intresse består 🙂 Det är knappt ens värre i år än andra år. Jag hänger på många ESC-forum med jämna mellanrum, och ser ingen som reagerar som du och Daniela. Så “juryskandalernas år”? Svårt att se.
2. Ingen säger att det är bra, men bättre än alternativet? Där är jag orubblig. Men kan bli klart bättre. Men 100% telefonröstning är ett ofattbart stort steg bakåt.
3. Och sen är det lögn att dessa länder inte röstar på Sverige. Både Rumäniens och Polens tv-tittare har historia av att rösta på Sverige. Inte varje år. Benjamin Ingrosso var inte så populär, men ofta 🙂 Och deras jury röstar mycket på oss de med, även när deras röster går igenom. Så det är inte heller rätt.
4. Jag tror redan folk prioriterar tittar-rösterna över juryn, så det är inget nytt där ändå. Men likväl så har juryn halva den reella makten 🙂 Får man inte dem på sin sida heller, så ska man inte vara nära vinsten 🙂
Mats: Precis! Tv-tittarnas makt ska bestå, men den röstningen kan vara baserad på exakt vad som helst.
Just därför är det så bra med en jury som ska rösta utifrån klara kriterier 🙂
Jag vet inte riktigt vad jag tycker, 100% tittarröster känns efter att ha sett ESC på 00-talet som det skulle göra tävlingen omöjlig att ta seriöst. Men samtidigt har Pato en poäng att det lätt blir en business (i vissa länder) när TV-bolaget ska välja ut fem människor som har lika stor makt som alla röstande i hela landet. Det blir ju lätt att vem som får sitta i juryn börjar handla om vem man känner och när det gäller grannröstning och röstfiffel verkar jurygrupperna vara värre än tittarna när hela meningen är att det ska vara tvärtom.
När det gäller t.ex. Rumäniens resultat: jag litar väldigt lite på TV-bolagen i fråga och tvivlar på att EBU skulle diska röster utan anledning 🙂
Det jag tycker är att EBU ska omedelbart sluta med deras vidriga manipulationer där Sverige får utan att förtjäna på riktigt en topp 5 plats. Det är som uppenbart då EBU:s schedule är svensk, Krister Björklund är svensk och många låtskrivare säljer sina låtar till typ Azer, Bulgarien med mera!
Eurovision började som en music tävling INGET ANNAT! Om EBU har ändrat sig g du ska de bane mig vara transparenta och uttal det!
Det är en tävling för… jag kan inte tro att 2022 skriver detta ” västländerna”! Vidrigt!
Eurovision ska låta musikalisk konst när den är som bäst vinna! I år var det Serbien! Inget annat land! Upprepar: inget annat land.
Jag kommer lämna chatten för i år. Jag vill tacka Schlagerpinglan för i år och för alla åren och tacka alla här som ger så g tid att analysera, tycka och skriva! Dock vill jag också säga att några har en partisk syn med förmån för Sverige. Jag menar inte att Sverige inte gör bra från sig men det bedöms Nästan alltid som om den vore överlägset kvalitativt! Sverige har pengar att det smärta för det! Och då blir det orättvist trots allt.
I’m Done for a good while now!
Tack för mig! ❤️
@Daniela, Jag tackar även dig och hoppas att återse dig till nästa säsong. 😀
P.S. Serbien fick trots allt en utmärkelse för det konstnärliga då Artistic Award (som utses av de internationella kommentatorerna) gick till Konstrakta. 😀 Se resultatet av Marcel Bezençon Awards 2022 här: https://www.schlagerpinglan.se/blog/2022/05/15/marcel-bezencon-awards-2022/
Om inte juryn fanns hade inte Italien kommit tillbaka. Tveksamt om även Österrike hade gjort det..
Jag tycker att juryn har breddat kvalité på ESC och nu kan man hitta djupa låtar på riktigt istället för ytliga ploj eller spektakel låtar som tittarna föredrar. Se bara på 2000 talet och vilket lågvattenmärke det var.
Juryn har gjort ESC kreddigt istället för nåt som bara är en kul grej på lördagar. Hade inte juryn funnits tror jag ESC fortfarande skulle kämpat med sitt anseende som ytlig camp skoj.
Se bara på dom tävlande. Hade inte juryn funnits så hade exemepelvis inte Duncan Laurence insett att man kan ha sådana låtar i ESC. Eller Loreen.
Juryn har tillfört mer artisteri i tävlingen medan publiken till stor del fortfarande bara vill ha skoj och underhåll och nåt att skratta åt..
Varken bara jury eller bara tittaröster är perfekt. Det är båda som är bäst
@HW Jag tror inte heller att EBU diskade juryröster utan anledning. Däremot tycker jag ersättningsröster är en dålig lösning. 🙂
Jag tycker inte att tittarröst-åren genererade särskilt horribla vinnare. Inte heller att de senaste tolv årens tittarvinnare har varit ovärdiga en ESC-vinst. (Däremot tycker jag personligen att en del juryvinnare hade varit väldigt trista ESC-vinnare. 🙂 )
1. Inget jag skriver här är en lögn.
2. Det här handlar inte om någons personliga smak.
3. FEJK röster ger ett FEJK resultat. Det förstår nog alla.
4. Jo, det är värre i år. Mycket värre. Det har spårat ut betydligt mer i år. Varför? Jo för att det handlar hela sex länder.
5. Jag bryr mig inte om vad fansen befinner sig i det här. Fansen är kända för att tävlingen ska vara likadan i alla år. De är nostalgiska o naiva och de vill inte förändra något med Eurovision för att de vill inte känna sig obekväma och deras egna tävling är i gungning.
Jag bryr mig om vad de riktiga experterna säger, journalister, tv-chefer och annat branschfolk har o säga och de har reagerat kraftigare än någonsin i år. Dessutom är det stora diskussioner i de länderna som blev av med sin makt och med sina jurypoäng.
6. Nej. Stämmer inte. Rumänien och Polen är inte kända att ge Sverige mycket poäng. Sedan 2017, om vi spolar tillbaka med fem år så har Rumänien delat ut 12,50% av deras röster till Sverige. Polen har gett 17,78% till Sverige av sina röster. Båda länderna har delat ut mer poäng till Slovenien än till Sverige senaste fem åren. Polen total nollade John Lundvik i finalen. Rumänien totalnollade Benjamin Ingrosso. Båda länderna total nollade Tusse.
7. Det spelar ingen roll vad tittarna baserar sin röstning på. Det spelar absolut ingen roll. Varför? Jo för att tittarna behöver inte vara några “experter”. De röstar på det som engagerar dom.
8. “Juryn har tillfört mer artisteri i tävlingen”. Jaha? Det är bara en åsikt, det är ju ingen fakta…
– – – – – – – – – – – – – –
MINA lösningar på det här kaoset är följande:
1. Första lösningen är att ha större jurygrupper, även om det är komplicerat. 20 personer per jury är svårare att muta. En annan är att låta alla jurymedlemmar skriva på ett kontrakt och ge dem höga böter om deras handlingar skadar bilden av tävlingen.
2. Deltagande sändare måste också verkligen intensifiera sitt spel och välja ut jurymedlemmar med integritet och standarder. Så många jurymedlemmar har uppenbart agerat nedslående de senaste åren. Om allmänhetens förtroende för juryerna försvinner kommer det att bli riktigt svårt att övertyga folk att rösta. Detta är något som kräver åtgärder på en gång.
3. Ett system där programföretag som är inblandade i röstfusk, ska få rött kort direkt. En första och sista varning för tjänstefel, nästa gång du gör något är du ute. Även höga kännbara böter till enskilda domare.
OM inte något av dessa förslag fungerar. Då innebär det att jurysystemet är dött och totalt ohållbart och kommer bara fortsätta bryta ner hela den här tävlingen och DÅ finns det bara ett förslag kvar och det förslaget är att skrota juryn helt i fortsättningen. Thats it, folks.
(En liten annan grej om juryn. Varför i hela friden är jurygrupper tillsagda att bedöma vem som sjunger bäst? Det är ju så totalt ointressant och irrelevant. Att bedöma vem som sjunger bäst gör man inte ens i “Idol”. Jurygrupper borde istället fokusera och rösta på de låtar som DOM tror kan ha ett liv efter tävlingen, inte om man sjunger rent.)
@Pato, 1. Ännu en lögn. Som sagt en lögn blir inte sanning för att man upprepar den.
Pato, det är ju ändå Song Contest. Självklart ska man fokusera på sångaspekten. Kan man inte sjunga rent i en sångtävling så har man inte många poäng att hämta.
Sedan förstår jag inte heller varför du fokuserar så mycket på hitaspekten? Det är inte det viktigaste i en tävling eller en låt. Att konstant söka efter hits blir inte heller bra. Funkar i Mellon eftersom där är ju målet att få fram ny svensk musik.
Dessutom är ju inte heller tittarna några hitsbedömmare. Det är knappast någon som tror att Moldaviens låt kommer få liv utanför ESC
bubblan Eller Serbiens. Inte ens vinnaren blir nog särskilt stor utanför ESC.
Måneskin, Loreen och Duncan Laurence är väl dom enda som lyckats göra sina ESC låtar till hits
Ingen sa att de var kända för att ge Sverige poäng. Men jo, det är förekommande.
Jag gick själv tillbaks och kollade. Som sagt, inte varje år. Men de åren vi har varit populära har Rumänien och Polen båda bidragit till det, så det var inte orimligt i år heller.
Du säger själv att de gett oss poäng ju, när det innan löd ”de skulle aldrig ge Sverige poäng”.
Det är inte konstigt att det är stora diskussioner i de länderna. De anser ju sig inte ha gjort nåt fel. Men jag tror det fanns gott om skäl att ta bort just dessa länders juryresultat 🙂
Ingen sa nåt om vad fansen tycker ändå. De enda jag ser reagera är du, Daniela och högt uppsatta tjommar i länderna som blev utan juryröstning, för de kan inte inse att de gjorde fel.
Var någonstans är lögnen då?
Jätteviktigt med hits. Det är fundamentalt. Inte bara ekonomiskt utan också för tävlingens relevans.
”Det är knappast någon som tror att Moldaviens låt kommer få liv utanför ESC
bubblan Eller Serbiens.”
– Hahaha. Moldaviens låt är den låten som folk kommer spela hela sommaren, i hela syd o östra Europa. Låten har dessutom redan kommersiella framgångar.
Serbien? Serbiens låt tar över hela Europa just nu…
Jag har ja sett listan med Rumäniens ”riktiga” jurypoäng. Sverige o Cornelia var på plats 20 av 24.
@Pato, Skämtar du? Du har satt i system att ljuga om vad andra tycker så att dina argument ska låta bättre. T.ex. att någon skulle tycka att röstningssystemet skulle vara “normalt och bra” vilket ingen sagt.
Det spelar ingen roll hur många eller vem det är som reagerar. Många reagerar dessutom utan att vara högljudda. Det går inte att förneka med den faktan att det här är något som kräver åtgärder.
Ja? Tex Adri skrev till o med igår att jurysystemet är ”toppen”. Han får jättegärna tycka det, men jag delar inte det där. Väldigt enkelt, finns inga lögner här. Man måste fokusera på kontentan.
Pato: Jämför man statistiken på charts så har både Srrbien och Moldavien tagit sig in på en del.
Men Storbritannien, Sverige, Italien, Nederländerna och Portugal – dvs låtar med primärt juryfokus – röner större framgångar!
Så det där med att tittarna skapar hitsen är inte heller sanningsenligt i nuläget. Med facit i hand om ett år? Får vänta och se. Men i nuläget är det inte rätt.
Även Finland, Armenien och ”0 poäng”-Schweiz röner större listframgångar just nu än Serbien, på iTunes.
Jag tror inte Moldavien kommer få kommersiellt så kraftfull framgång. Litegrann kanske. Men Serbiens låt är ju som ett monster just nu i Europa. Men man kan få en hit på flera sätt. Och återigen Spotify är ändå det bästa instrumentet för länder som Moldavien o Serbien…
Spotify funkar egentligen bara i Norden. På Balkan är YouToube det mest framgångsrika sättet att få ut sin musik då Spotify är så pass litet där. Att Konstrakta är stor i just dom länderna säger ingenting då dom alla förstår språket. Men hur många utanför dom länderna kommer lyssna? Streama? Dansa? Konstrakta fick ju också högsta poäng från grannländer plus länder med stor serbisk diaspora och väldigt få poäng från övriga.
Sedan är det som Adri säger, det är jurylåtarna som är mer framgångsrika. Sam Ryder är på topp på många Spotify listor. Och har även spelats på radion i flera länder.
Även Cornelia ligger bra till och har nyligen även spelats på radio utomlands. Hörde henne på kroatisk radio idag . Även I österrikisk radio har hon hörts. Och i baltstaterna är hon också väldigt uppskattad då hon var på besök där.
Så kanske är det juryn som snarare har ett öga på hits?
Och när skrev jag att Sverige inte är en hit? Sverige, UK kom ju oxå högt hos tittarna.
Nej Serbiens låt tar över hela Europa just nu inte bara i juggeländerna. Det har inget med diaspora att göra, det är en viralhit.
Spotify är ett svagt instrument för att många länder i Östeuropa vet man knappt vad Spotify är. Ukrainas låt som vann är väldigt framgångs rik kommersiellt.
Att Konstrakta blivit en hit beror ju helt på alla juggar som finns utspridda i Europa. Och Australien. Och vi är många:)
Tror liksom knappast Elin, 26, kommer lyssna på henne. Men däremot Dragana, 37, kommer lyssna sönder på henne:
Groteska röstning! Jurin iaf och tv tittarna I enskilda fall när 5000000 flyktingar från Ukraina ( tror lika många andra medlidande) kunde rösta och stödja sitt land från utomlands… Groteska röstning!