Inför ESC 2022: Australien – “Not The Same” – Sheldon Riley
2022-05-02 (måndag)Schlagerpinglan: Här följer del 32 av de 40 presentationer av de bidrag som tävlar i Eurovision Song Contest 2022, inklusive länkar till bidraget i olika versioner, låttexten, intervjuer, snabbpresentationsvideor, relevanta infosidor, olika reaktioner på bidraget och mycket mer. (Jag uppdaterar med fler länkar efterhand.)
Genomgången inleds med lite information om landets ESC-medverkan genom tiderna och avslutas med en titt på oddslistan samt mina personliga åsikter om bidraget och dess chanser i Turin. Se samlingssidan för hela sammanställningen med betyg och länkar till de övriga ländernas presentationssidor.
Australien i Eurovision Song Contest:
|
2021: | “Technicolour“, Montaigne | (Internval) | 14:e i semifinal 1 |
2020: | “Don’t Break Me“, Montaigne | (Eurovision – Australia Decides) | inställd tävling |
2019: | “Zero Gravity“, Kate Miller-Heidke | (Eurovision – Australia Decides) | 9:a i finalen |
2018: | “We Got Love“, Jessica Mauboy | (Internval) | 20:e i finalen |
2017: | “Don’t Come Easy“, Isaiah | (Internval) | 9:a i finalen |
2016: | “Sound Of Silence“, Dami Im | (Internval) | 2:a i finalen |
2015: | “Tonight Again“, Guy Sebastian | (Internval) | 5:a i finalen |
Se även “Australiens samtliga ESC-bidrag“ |
Australien i Eurovision Song Contest 2022:
Australiens ESC 2022-bidrag: “Not The Same”, Sheldon Riley
Lyssna på Australiens Eurovision-bidrag & lär känna artisten/artisterna:
Bidrag: | “Not The Same“ | final-framträdande – studioversion – låttext |
Fler tolkningar: | live i London – live i Tel Aviv – live i Madrid (live on tape) “Eurovision House Party”-video – “Adriatic PreParty”-video se även: Eurovision House Party: “Hold Me Closer” (Cornelia Jakobs Cover) |
|
Låtskrivare: | Sheldon Riley Hernandez (t&m), Cam Nacson (m) | |
Semifinal: | nr 8 i Semifinal 2 (12:e maj) | |
Uttagning: | Eurovision – Australia Decides: Precis som inför ESC 2019 och 2020 så valde TV-bolaget SBS (tillsammans med Blink TV) ut landets ESC-bidrag genom en nationell uttagning. Efter en inledande juryshow, där juryn röstade, så avgjordes finalen den 26:e februari i en live-sänd show där elva bidrag tävlande. Vinnaren utsågs genom 50/50 tittar- och juryröster där juryn gav sina högsta poäng till Jaguar Jonze medan tittarna föredrog Voyager. Vann gjorde i stället de båda gruppernas andrahandsval Sheldon Riley. Läs mer här: “Australiens Eurovision-bidrag 2022“ | |
Artist: Sheldon Riley (Sheldon Hernandez) |
(Foto lånat från Eurovision Twitter) |
Sociala medier: sheldonriley.com – Facebook – YouTube Spotify – Twitter – Instagram – TikTok Wikipedia – Eurovision.tv Snabbpresentationer: “Get to know”-video (av Mr Eurovision) Video-intervjuer m.m.: Interview with Sheldon (av Wiwibloggs) Interview with Sheldon (av ESC Norge) Interview with Sheldon (av Wiwibloggs) Interview with Sheldon (av That Eurovision Site) Interview with Sheldon (av OGAE Azerbaijan) |
Reaktioner på bidraget (på engelska) & Odds:
ESC Bubble-video (reaktioner & betyg) |
ESC Bubble-text (betyg & omröstning) |
Wiwibloggs review-text (inkl. teamets betyg) |
Wiwibloggs-video (Wiwi Jury 2022) |
Odds att vinna (2022-05-02): topp-15 (plats 11) av de 40 | |||
Odds att gå till final (2022-05-02): topp-tio (plats 3) av de 18 |
Åsikter och spekulationer om Australiens bidrag och chanser i Eurovision 2022:
Schlagerpinglan tycker: Inte till final | Betyg: 2- / 5 Betyg: 2 / 10 |
|
Återigen så tyckte jag att Australien arrangerade en underhållande uttagning med ett flertal riktigt bra bidrag. Främst så hade jag velat se antingen “I Won’t Need to Dream“ med Jude York eller “Little Fires” med Jaguar Jonze som segrare men det blev i stället Sheldon Riley som fick åka till Turin. Jag har inte mycket att säga om “Not the Same“ mer än att man inte kan tycka om allt och att det i just det här fallet rör sig om ett bidrag som inte alls faller mig i smaken. Ingen finalist om jag får bestämma. | ||
Schlagerpinglan tror: Till final | ||
Anledningen till att jag tror att Australien går vidare till finalen grundar sig helt på oddsen. Egentligen så har jag svårt att förstå hur juryn och tittarna ska kunna känna sig manade att placera “Not The Same” i semifinalens topp-tio, ännu mindre topp-tre (där bidraget är just nu enligt oddsen).
Kanske kan det bero på att det australiska bidraget rent teoretiskt anses vara ett bidrag som borde gå hem i tävlingen? Något av en Conchita del två där en person sjunger om hur annorlunda han/hon är för att sedan hyllas av ESC-publiken. Jag hoppas dock att det krävs mer (t.ex. en bra låt och en artist som “går genom rutan”) för att locka till sig tillräckligt med röster, men vad vet jag? Kanske har jag missat något och många faktiskt tycker att bidraget har “det”? Ingenting är omöjligt. Jag går i alla fall emot min magkänsla och gissar att Australien trots allt är tillbaka i ESC-finalen 2022. |
Fler ESC 2022-bidrags-presentationer hittar ni här: “Inför Eurovision Song Contest 2022“.
I denna uttagning hade jag två favvisar “Little Fires“, Jaguar Jonze (som jag trodde skulle gå segrande ur det här trots vad oddsen sa. Sen Sedan gillade jag även “I Suck At Being Lonely“, Charley (så mysigt bidrag), Hade två skräckscenarion. Ett av dessa var ännu ett skämt till rockbidrag (skäms ESC) men det andra som var än värre var det som ofta vinner i ESC Kände mig ändå ganska lugn och förvissad om att det som sedan hände inte kunde hända. Silly me!
Vad står jag idag när det gäller vinnaren?
Nu kommer jag att säga något som säkert någon lättkränkt typ missförstår här. Tråkigt men eftersom jag inget ont menar så är det ert problem isf. Jag hatar när bidrag vinner enbart på grund av “för sakens skull” vilket tyvärr allt för ofta händer. Den här låten hade inte ens varit topp 5 i Australien om det inte hade varit för sakens skull.
Är detta ens en låt? Var finns melodin? Sicken skit rent ut sagt. Allt handlar om “för sakens skull” och plötsligt röstar folk som vildar. De hade inte ens tänkt tanken annars. Två bra bidrag kastades åt sidan för detta.
Detta händer gång på gång på gång. Jag skiter fullständigt i om det hyllar hetero, homo or whatever. Bara idioter och världsförsämrare dömer folk för vad de är och liknande. Men detta är ESC och här dömer vi kvalité på musik och artist och ingenting annat.
Utanför ESC är det en helt annan sak. Där är alla människor av lika värde och betydelse. Punkt slut.
BETYG (1/10) MYCKET DÅLIG
——————————
Australiens bästa ESC-bidrag: “Zero Gravity”, Kate Miller-Heidke (2019
Australiens sämsta ESC-bidrag: ”Don’t come easy”, Isaiah (2017)
Australiens verkliga vinnare 2022: “Little Fires“, Jaguar Jonze
Australiens största miss i egen uttagning:
(Jag är som alltid delad när det gäller Australiens deltagande i ESC. Om de nu ska vara med kan de väl för tusan lägga lite mer på det än de gör. Väldigt svagt sen de startade förutom vinnaren 2019)
Micke: Jag är rätt säker på att du har fel dock. Denna låten är – konstigt nog – väldigt omtyckt. Så den vann inte nog inte för, det du kallar, ”sakens skull”.
Helt övertygad. MEN NU; över till mina åsikter:
Jag då? Jag avskyr det här! Hur svårt är det att ge refrängen en text? Alltså seriöst helt ärligt. Det är en text. Bara skriv vad som helst. Inte upprepa samma ord hela tiden.
Detta är också ett fruktansvärt gnäll. Man fattar otroligt snabbt att han inte är ”the saaaaaaaame” men tjatet fortsätter.
Överdramatiskt framträdande också.
Jag vet inte hur det känns att vara homosexuell i en icke-accepterande miljö. Och inte heller att vara på spektrat.
ÄNDÅ tycker jag att Sheldon kan tona ner sitt gnäll lite.
Ja det var säkert okänsligt av mig. Men nu tvingas jag konsumera detta. Och det gör mig inte glad.
Jaguar Jonze borde vunnit! Det hade varit min vinnare av allt 🙁
Menmen. Nu är det som det är.
Tror? Final (juryn älskar detta)
Tycker? Utslagen som fan.
02. Island – Systur – ”Með Hækkandi Sól”
04. Serbien – Konstrakta – ”In corpore sano”
06. Polen – Ochmann – ”River”
08. Belgien – Jeremie Malkiese – “Miss you”
09. Armenien – Rosa Linn – ”Snap”
10. Nederländerna – S10 – ”De Diepte”
11. Cypern – Andromache – ”Ela”
12. Irland – Brooke – ”Thats rich”
13. Albanien – Ronela Hajati – ”Sekret”
14. Danmark – Reddi – ”The Show”
15. Portugal – Maro – “Saudade saudade”
16. Kroatien – Mia Dimsic – ”Guilty pleasure”
17. Österrike – Lumix & Pia Maria – ”Halo”
18. Nordmakedonien – Andrea – ”Circles”
20. Malta – Emma Muscat – ”I am what I am”
21. Estland – Stefan – ”Hope”
22. Azerbajdzjan – Nadir – ”Fade to black”
23. Montenegro – Vladana – ”Breathe”
24. Litauen – Monika Liu – “Sentimentai”
25. Georgien – Circus Mircus – ”Lock me in”
26. Slovenien – LPS – ”Disko”
27. Lettland – Citi Zeni – ”Eat your salad”
28. Ukraina – KALUSH – ”Stefania”
30. Grekland – Amanda Tenfjord – ”Die Together”
32. Finland – The Rasmus – ”Jezebel”
33. Schweiz – Marius – ”Boys do cry”
34. Moldavien – Zdob si zdub – ”Trenuletul”
35. San Marino – Achille Lauro – ”Stripper”
37. Israel – Michael Ben Davd – “I.M”
38. Australien – Sheldon Riley – ”Not the same”
39. Norge – Subwoolfer – ”Give that wolf a banan”
40. Bulgarien – IMP – ”Intention”
Vad är det med män som gnäller i år? Här har vi ytterligare en. Förstår inte varför det måste vara så överdrivet, övertydligt, dramatiskt. Har han tänkt sig att folk ska brista ut i gråt när de ser han eller?
Stör mig mest på hans teatraliska stil och slöjan han har på sig, hur ska man connecta?
Trots all kritik ändå 6/10. En helt solid bra låt som dras ner av Sheldon. Tror ändå final på det här
@Adri, yepp men varför är den omtyckt? 🙂
Jag ar en av de dar konstiga manniskorna som gillar den har laten. Nej, den var inte min favorit i Australien uttagning, den var bara fyra pa min lista dar (Jaguar Jonze var min favorit likt flera andra har pa bloggen). Om Little fires hade vunnit hade den varit runt plats 5-10 nagonstans pa min Eurovision 2022-lista. Nu vann istallet Not the same, men den racker anda upp till plats 13 for mig. Inte illa for en lat som bara var min fyra i sin nationella uttagning. Dock foredrag jag den liknande “I am king I am queen” som Jack Vidgen tavlade med i Australiens uttagning 2020
3. Nordmakedonien: Andrea – “Circles”
5. Armenien: Rosa Linn – “Snap“
6. Nederländerna: S10 – “De Diepte“
7. Cypern: Andromache – “Ela“
9. Portugal: MARO – “Saudade, saudade“
10. Grekland: Amanda Georgiadi Tenfjord – “Die Together“
11. Österrike: LUM!X feat. Pia Maria – “Halo“
12. Polen: Ochman – “River
13. Australien: Sheldon Riley – “Not the Same”
14. Danmark: Reddi – “The Show“
15. Norge: Subwoolfer – “Give That Woolf A Banana“
16. Israel: Michael Ben David – “I.M”
17. Georgien: Circus Mircus – “Lock Me In“
18. Serbien: Konstrakta – “In corpore sano“
19. Malta: Emma Muscat – “I Am What I Am“
20. Island: Systur – “Með hækkandi sól“
23. Kroatien: Mia Dimšić – ”Guilty Pleasure”
24. Estland: STEFAN – “Hope“
25. Finland: The Rasmus – “Jezebel“
26. Ukraina: Kalush Orchestra – “Stefania“
27. Irland: Brooke – “That’s Rich“
28. Azerbajdzjan: Nadir Rustamli – “Fade To Black“
29. Albanien: Ronela Hajati – “Sekret”
30. Montenegro: Vladana – “Breathe“
31. Schweiz: Marius Bear – “Boys Do Cry“
32. Litauen: Monika Liu – “Sentimentai”
34. Belgien: Jérémie Makiese – “Miss You“
36. Lettland: Citi Zēni – “Eat Your Salad”
37. Slovenien: LPS – “Disko“
38. Moldavien: Zdob și Zdub & Frații – “Trenulețul“
39. San Marino: Achille Lauro – “Stripper“
40. Bulgarien: Intelligent Music Project – “Intention“
Micke: Tro det eller ej, men folk kan gilla saker du ogillar 😉
Nämen jag kan tycka det är lite förminskande av både Sheldon (i detta fall) och de som genuint gillar bidraget att säga att det vann ”för sakens skull”.
Menmen; I can’t stop you. Däremot kan jag låta det tydliggöras att jag verkligen inte köper ditt resonemang 🙂
Det är svårt att minnas något från denna låt utöver det utdragna mässandet av låttiteln. Tycker om sticket innan sista refrängen, men det utmynnar inte i något. Det är synd. Bra röst.
Plats 33 av 40.
Jag får instämma i att det här är väldigt gnälligt. Först tyckte jag låten var helt okej men jag blir mer och mer kall i min inställning mot den. Refrängen är bara den ena långa, skrikiga tonen efter den andra och inte på ett bra sätt. De långa tonerna är också allt låten har för det finns inte särskilt mycket intressant i det instrumentala. Sheldon är en duktig sångare men hans beteende på scenen kombinerat med den väldigt överdramatiska låten gör att allt känns “för mycket”.
Jag tippar faktiskt på att det blir en skräll och den här låten åker ut. Det är lite som en sämre version av Nordmakedonien förra året, som inte ens var nära finalen, och Australien som land har inte samma hype längre och har inga grannar i tävlingen. De kan inte komma undan med att vara mediokra längre 🙂
Betyg: 3/10
Tycker: Utslagen
Tror: Utslagen (gränsfall)
AUSTRALIA – Sheldon Raley – “Not The Same” #Eurovision 2022
Jaha. Så här kan man också mörda en Lewis Capaldi-ballad.
Australien fortsätter med de här hemska pretentiösa överspelade bidragen som saknar melodi totalt men som ska vara så övertydliga som möjligt med sitt budskap så det känns som att få ansiktet dränkt i lera av alla klyschor.
Det är inget roligt, det är en filippinsk vokaliskt begåvad kille som bär på någon obegriplig mask på scenen som bara gråter o gapar ut en låt. Problemet här är att de använder en väldigt stark sångröst för att dölja och täcka över en svag låt. Jag tycker att detta är fruktansvärt-hemskt.
Tyvärr kommer detta säkert att gå vidare till final eftersom lättdistraherade tittare verkar vara så roade av detta. Jag hatar detta. Överbelastat, överspänt. Vidrigt bidrag. Jag bara sitter och svettas som en ansträngd spansk åsna när jag tittar samt lyssnar på detta.
Rent spontant tycker jag det här är en överkryssad nolla men han får ändå en etta för hans slipade stämband men när inte låten håller och när inte texten håller så framstås det här bidraget bara som en lång outhärdlig gråtfest och Östeuropa struntar fullständigt i stories och framför allt när man saknar en låt…
1/5
Adri..
Tack o lov att inte alla har samma smak som jag. Jädrar så tråkigt det hade varit 🙂 Så du menar på fullt allvar att det inte finns musik som främst är *för sakens skull? ” Jisses
Det finns t.o.m musik som är” för sakens skull” som jag gillar enbart av den anledningen. Har skrivit sån själv. Men aldrig aldrig för att tävla med
Micke: Jo. Våra svenska politiska partier släpper ju ofta låtar inför valen. Det är verkligen musik ”för sakens skull”. Jag lyssnar fortfarande på en vallåt från 2018 rätt ofta… och det är inte ens ett parti jag sympatiserar med. Så även musik med övertydliga budskap kan också faktiskt avnjutas bara för musikens skull 🙂
Men jag tror liksom inte det vinns i Eurovision, eller i nationella uttagningar, för nåt irrelevant.
När nån vinner är det alltid massa saker som ska klaffa, så man kan hjälpas av att ligga rätt i tiden – men utan låt vinner man ändå inte.
@Adri så du menar att ingen någonsin har vunnit ESC eller något annat “för sakens skull”?
Ja du jag kan ta massa exempel men nu är vi i ESC så då håller vi oss där. Jag tar t.o.m ett bidrag som jag blev glad att den vann…Men varför vann den?
Landet jag pratar om är till 50% mitt land. Pratar alltså om Österrike. De vann första gången 1966 långt innan en annan satt näsan i vädret. Det skulle ta 48 år till deras andra seger 2014. Bidraget är ett bra bidrag med en bra artist men var det därför den vann?
Vad tror du hade hänt Adri om vi tonat bort budskapet och satt dit en annan sångare Adri?
Conchita Wurst vann och jag som hälften österrikare blev asglad. Men det finns en grej som jag har extremt svårt för. När någon som håller på någon blir bllnd för allt runt om. Ungefär som två fotbollslag. Låt oss kalla de A och B. Du Adri dyrkar lag A och jag dyrkar lag B.
Plötsligt döms det straff för lag A. Hela världen förutom domaren och jag har sett att det är en felaktigt dömd straff. Domaren för att han missbedömt situationen men jag för att jag som ett fan av lag B vägrar se sanningen för att jag dyrkar mitt lag.
Nu är jag tack och lov inte sån. Trots att jag blev glad när Conchita vann 2014 kunde jag kolla utanför detta och börja fundera på varför det blev vinst
Ursäkta mig Adri och alla andra trevliga personer här som jag trivs så bra med men man måste gå med ögonbindel om man inte ser vad som hände 2014
Till alla er som alltid letar intriger. Jag har tre nära släktingar som är homo, jag har vänner som är det. Jag gör ingen som helst skillnad på människor. Alla har samma värde och rättigheter.
Men jag är inte blind 🙂
@Adri, glömde säga.
Allt det är dock en bisak till varför jag tycker det jag tycker om Australiens bidrag. Största orsaken är en elt annan……det finns ju för tusa ingen melodi i eden 🙂
Micke: Österrike blev hjälpt av Conchita som karaktär och de frågor hon stod för 🙂 Men låten var ju också bra.
Utan låt och med kass röst hade hon inte vunnit, är jag ändå säker på 🙂
Förra året skickade dom en feministisk känguru och i år en gapande teatralisk åsna.
Australien borde dra sig ur Eurovision och stanna kvar på Oceanien.
Micke ursäkta men jag tror inte europeisk publik röstar ” för sakens skull” som inhemska publik gör.
Du nämner Conchita. Jag tror inte den stora majoriteten av tittare ens visste om hennes historia eller vad andra deltagare tyckte om henne. Det var bara en väldigt bra låt som gjordes ännu bättre av Conchita som sjöng så taket lossnade. Man såg det och tänkte” yapp, där är vinnaren”. Och inte på grund av skägget eller nåt..
Hade låten funkat utan Conchita? Kanske! Beror på artisten och om hen hade lyckats göra låten till sin precis som Conchita gjorde den..
Nej men det härvär ju årets sämsta ballad. Jag rankar den på plats 37 av 40 möjliga. Jag ogillar att Australien är med men det är en bisak när de fortsätter skicka dåliga/tråkiga/generiska låtar år efter år. Detta kommer gå hem jos svenskarna trots att det finns flera mycket bättre ballader i semi 2. Jag själv föredrar samtliga andra framför den här. Den borde inte gå till final i min bok men det kommer den göra tyvärr…
@Denis, du behöver inte be om ursäkt. Du har all rätt i världen att ha din åsikt.
En sak vet jag iaf. I Österrike visste de vem Conchita var.
Jag är enig med dig Denis om att låten är bra och Conchita sjunger bra. Jag är dock som många andra helt övertygad om att vinsten berodde på “för sakens skull”. Det var det som gav bidraget de extra poäng som behövdes för vinst
Men samtidigt som Adri säger utan låt och med kass röst hade den inte vunnit. Men det som gav segern var “för sakens skull”
Conchita hade en bra låt men det visade sig ändå vara en ganska problematisk vinnare. Om inte Conchita hade vunnit så hade vi haft Ungern o Turkiet i tävlingen i år, 100%.
Jag respektera artisten, han är i grunden en bra artist och han vlll verkligen säga något med den här låten. Men låten är verkligen urtråkig, framförallt refrängen. Det är flera saker här jag är ganska allergisk mot. En svag melodi, som mest känns skriven för att han ska weila och dessutom upprepar de titeln alldeles för mycket i refrängen. Utöver det är numret nästan parodiskt pretentiöst tyvärr, med masken och allt. Tråkigt med Australien, som jag såg som en fräsch nykomling när de var med första två åren, men som senaste åren fullständigt havererat.
Betyg 1//10
2: Nederländerna 9,5//10
3: Grekland 9//10
4: Danmark 9//10
8: Finland 8//10
9: Armenien 8//10
10: Schweiz 8//10
12: Österrike 7//10
13: Island 7//10
14: Ukraina 7/10
15: Serbien 7//10
16: Estland 7//10
17: Montenegro 6//10
18: Moldavien 6//10
19: Belgien 6//10
20: Polen. 6//10
21: Azerbajdzjan 5//10
22: Norge 5//10
23: Georgien 5//10
24: Cypern 5//10
25: Irland 4//10
26: Kroatien 4//10
27: Litauen 4//10
29: Slovenien 3//10
30: Portugal 3//10
31: Bulgarien 3//10
33: Nordmakedonien 2//10
34: Albanien 2//10
36: Australien 1//10
37: San Marino 1//10
38: Israel 1//10
39: Lettland 1//10
40: Malta 0//10
———————
Australien topp 3:
1: ”Sound of silence” (2016)
2: ”Tonight again” (2015)
3: ”We got love” (2018)
Australiens sämsta bidrag:
”Zero Gravity” (2019)
Vackert, men liiite överdrivet. Sticket är låtens bästa del, refrängen är i grunden okej, men blir tjatig med samma text om och om igen. Melodin låter dessutom som ett bölande, dock ett vackert bölande. Förstår inte hur det kan locka röster att dölja ansiktet merparten av framträdandet, men vad vet jag. “Little Fires” borde tävlat för Australien, men det här är helt okej ändå – 6/10.
Nederländerna 10/10
Azerbajdzjan 9/10
Belgien 8/10
Schweiz 8/10
Kroatien 8/10
Österrike 8/10
Armenien 8/10
Litauen 7/10
Island 7/10
Polen 7/10
Danmark 6/10
Georgien 6/10
Albanien 6/10
Australien 6/10
Estland 6/10
Montenegro 6/10
Cypern 6/10
Slovenien 5/10
Portugal 5/10
Malta 5/10
Irland 5/10
Grekland 5/10
Finland 5/10
Serbien 5/10
Norge 5/19
Ukraina 4/10
Israel 3/10
Moldavien 3/10
Nordmakedonien 2/10
Bulgarien 2/10
San Marino 2/10
Lettland 1/10
Pato ändå gav Ungern Conchita 10 poäng..
Att Ungern inte vill vara med beror mer på Orban än Conchita. Och Turkiet är nog snarare mer sura över att juryn hindrar de från att hamna i topp 5 som de gjorde varje år innan juryn infördes. Det och att de inte längre får 12 poäng av Tyskland
Polen då, de var ju typ det enda landet som gav Conchita 0 poäng… kanske en framtida Ungern/Turkiet…
Jag gillar att Australien är med i ESC men om årets låt säger jag: NEJ NEJ NEJ! Tråkig och slätstruken och ingen finalplats om jag får önska.
Betyg:3/10
Kan det finnas ett bättre sätt att säga tack och adjö till allt vad ESC är? Ja Israel men nu handlade det ju om Australien.
@Micke
Jag kopplar fan inte hur du kunde gå igång på Rumänien så mycket men sedan säga att Israels låt är det värsta någonsin… haha ;))
Pato: I Mickes försvar: Rumänien skickar en toppenlåt, men Israels låt är skräp… :/
Det är ju samma sak, samma grej. Israel har ju en modernare produktion dessutom…
@Pato, du är en rolig typ du 🙂
Så här är det. Både Israel, Rumänien, Spanien och nån mer ställer upp med precis det värsta jag vet i genre. Men som den musiknörd jag är så är jag definitivt inte rädd för att erkänna att ibland hittar man något även i sånt man avskyr. Ofta handlar det om situationer man hör och ser bidragen i. Just detta har hänt med Rumänien. Detta är egentligen något jag avskyr men denna gången sitter det en liten jäkel på axeln och lurar mig att gilla det lik förbannat 🙂
Sen jämförelse med Israel begriper jag inte. Israels bidrag är det vidrigaste jag någonsin sett och hört på ett plan där man hävdar att man gett ut musik. Å all musiks vägnar….allt som någonsin spelats ber jag nu om ursäkt att jag ens skriver om Israels bidrag på ett ställe där vi pratar musik.
Dags att ta igen lite, och börjar här.
VAD JAG TYCKER:
En okej ballad med ett bra budskap är det som Australien bjuder på i år. Stor eloge ska gå till Sheldon som verkligen visar att han vill nånting med det han gör, han vill vara en röst för de som har någon form av NPF. Och vill man nånting med det man gör lägger man såklart ner mycket mer jobb på det, det är ett starkt artisteri han bjuder på som inte lämnar en oberörd.
Tyvärr finns det brister och det är mest kring Sheldons sånginsats. Han tar verkligen i från tårna när han sjunger, och har ett våldsamt vibrato på rösten, nästan så att man oroar sig över att det ska skära sig. Det gör mig lite orolig att han inte ska kunna ro iland detta paket han byggt upp.
Betyg (0-5): 3
VAD JAG TROR:
Förra året åkte Australien på sin första finalmiss, och jag var ganska osäker på vad det skulle leda till gällande landets framtida väg i tävlingen framöver. Nu menar flertalet samstämmiga uppgifter att finalmissen ifjol bara var ett olycksfall i arbetet, en gång ingen gång. Och det ligger nånting i det. Detta känns som en rätt så klar juryfavorit som har potential att beröra tittarna också om man spelar korten rätt med låtens inramning.
Final? Ja!
Pato: Kan inte se hur det vore samma sak tbh 🙂
@Pato, skriver under på det Adri säger 🙂