ESC 2022 Schlagerpinglan: Här följer del 29 av de 40 presentationer av de bidrag som tävlar i Eurovision Song Contest 2022, inklusive länkar till bidraget i olika versioner, låttexten, intervjuer, snabbpresentationsvideor, relevanta infosidor, olika reaktioner på bidraget och mycket mer. (Jag uppdaterar med fler länkar efterhand.)

Genomgången inleds med lite information om landets ESC-medverkan genom tiderna och avslutas med en titt på oddslistan samt mina personliga åsikter om bidraget och dess chanser i Turin. Se samlingssidan för hela sammanställningen med betyg och länkar till de övriga ländernas presentationssidor.

Österrike i Eurovision Song Contest:

Österrike
Land: Österrike deltagit 53 gånger (+2020) – vunnit 2 gånger: 1966 och 2014
TV-bolag: ORF se eurovision.tv för landets hela ESC-historik
Debutår: 1957 Bob Martin kom 10:a av 10 med “Wohin, Kleines Pony

Österrikes tio senaste ESC-bidrag och resultat (+2020):

2021: Amen“, Vincent Bueno (Internval) 12:a i semi 2
2020: Alive“, Vincent Bueno (Internval) inställd tävling
2019: Limits“, Paenda (Internval) 17:e i semi 2
2018: Nobody But You“, Cesár Sampson (Internval) 3:a i finalen
2017: Running On Air“, Nathan Trent (Internval) 16:e i finalen
2016: Loin d’ici“, ZOË (Nationell uttagning) 13:e i finalen
2015: I Am Yours“,
The Makemakes
(Nationell uttagning) 26:a i finalen
2014: Rise Like a Phoenix“,
Conchita Wurst
(Internval) 1:a i finalen
2013: Shine“, Natália Kelly (Nationell uttagning) 14:e i semi 1
2012: Woki Mit Deim Popo“,
Trackshittaz
(Nationell uttagning) 18:e i semi 1
2011: The Secret Is Love“,
Nadine Beiler
(Nationell uttagning) 18:e i finalen
2010:
2009:
2008:
Se även “Österrikes samtliga ESC-bidrag

Österrike i Eurovision Song Contest 2022:


Österrikes ESC 2022-bidrag: “Halo”, LUM!X feat. Pia Maria

Lyssna på Österrikes Eurovision-bidrag & lär känna artisten/artisterna:

Bidrag: Halo officiell musikvideolåttext
Fler tolkningar: studioversionlive i Londonlive i Tel Avivlive i Amsterdam
Låtskrivare: Luca Michlmayr (t&m), Anders Nilsen (t&m), Gabry Ponte (t&m), Rasmus Flyckt (t&m), Sophie Alexandra Tweed-Simmons (t&m)
Semifinal: nr 13 i Semifinal 1 (10:e maj)
Uttagning: Internval: Precis som de fyra föregående åren så utsåg TV-bolaget ORF sitt ESC-bidrag internt. Den 8:e februari avslöjade de att LUM!X feat. Pia Maria var deras 2022-val medan bidraget, “Halo”, inte presenterades förrän den 10:e mars. Läs mer här: “Österrikes Eurovision-bidrag 2022
Artister: LUM!X feat. Pia Maria (Luca Michlmayr feat. Pia Maria Außerlechner)
LUM!X feat. Pia Maria
(Foto lånat från Eurovision Twitter)
Sociala medier:
lumixmusic.comFacebookYouTube
SpotifyInstagramTikTokWikipedia
piamariamusic.comFacebookYouTube
SpotifyInstagramTikTokWikipedia
Eurovision.tv
Snabbpresentationer:
“Get to know”-video (av Mr Eurovision)
Video-intervjuer m.m.:
Interview with L feat. P.M. (av Wiwibloggs)
Interview with L feat. P.M. (av Oikotimes)
Interview with L feat. P.M.
(av OGAE Greece Official)

Reaktioner på bidraget (på engelska) & Odds:

ESC Bubble-video
(reaktioner & betyg)
ESC Bubble-text
(betyg & omröstning)
Wiwibloggs review-text
(inkl. teamets betyg)
Wiwibloggs-video
(Wiwi Jury 2022)
Odds att vinna (2022-04-30): botten-15 (plats 30) av de 40
Odds att gå till final (2022-04-30): ej topp-tio (plats 11) av de 17


Åsikter och spekulationer om Österrikes bidrag och chanser i Eurovision 2022:

Schlagerpinglan tycker: Till final ÖsterrikeÖsterrikeÖsterrikeÖsterrikeÖsterrike Betyg: 4+ / 5
Betyg: 9 / 10
Redan efter några sekunders lyssning på “Halo” så visste jag att Österrike skulle bli min stora favorit i ESC 2022. Tyvärr så är det en sådan låt som är väldigt svår att göra rättvisa live (även utan covid-19-bieffekter) så jag är väl medveten om att jag kanske inte kommer att få nöjet att se min favorit i finalen. Likväl så måste jag vara tydlig med att Österrike är det land som skickat det bidrag som jag gillar allra bäst i ESC 2022. Hur det sedan går återstår att se.
Schlagerpinglan tror: Inte till final
Även om jag själv tycker att “Halo” är det bidrag som är överlägset bäst av de 40 bidragen (i studioversion) så får jag en känsla av att jag inte kommer att få med mig de övriga röstande på samma sätt som när jag hade Måneskin som favorit 2021. Nej, efter att ha sett förfesterna så tror jag mer på att det blir ett 2017-déjà vu då Estlands “Verona” var min finalmissande favorit. I nuläget är Österrike utanför finalplats enligt oddsen (fullt förståeligt efter förfesterna) men jag hoppas att Pia Maria ska lyckas få till ett övertygande Turin-framträdande. Jag vågar dock inte tro på det förrän jag ser/hör det.

Fler ESC 2022-bidrags-presentationer hittar ni här: “Inför Eurovision Song Contest 2022“.

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


18 kommentarer till “Inför ESC 2022: Österrike – “Halo” – LUM!X feat. Pia Maria”

  1. Pato

    ÖSTERRIKE – Lum!x feat. Pia Maria – “Halo” #Eurovision 2022

    Jag gillar ambitionen här. Men för mig finns det många minus.

    En kraftigt överskattad låt av Eurofansen som inte kommer få så mycket liv efter tävlingen som fansen tror. De har autotunat en låt till max, fattigt familjärt handklappsparti mot slutet som cheapar upp låten. Jag kan tänka mig att det här blir är ett riktigt rushigt falskt aerobicspass live.

    Men ändå verkar det som en given finalist även ifall Pia Maria kommer sjunga rätt illa när det väl är dags för tävling. Österrike & Tjeckien är i sin egna tävling i år med det här elektropop soundet och enligt mig skulle jag ta den tjeckiska låten, vilken dag som helst över denna.

    Det här blir som om Gustav Mandelmann skulle bestämma sig för att tillverka elektropop.

    För mig bryr jag mig inte så mycket om sångsätt här, för mig blir låten den svaga länken; alldeles för schlagerförpackat och inte så modernt och vasst som de vill att det här ska vara. Däremot har dem en galen fördel att komma efter Danmarks magplask. Österrike kommer att kvalificera sig och eventuell inleda eller avsluta finalen på lördagen.

    Jag menar; jag struntar fullständigt i om man sjunger fint så Pia Marias röstresurser lägger jag ingen vikt på men grejen här är att låten kommer inte bli någon storslagen hit, den är bara en kraftfull fan favorit, vilket gör detta ganska ointressant. Jag bryr mig inte om fanvärlden. Jag bryr mig om den riktiga världen utanför och vad som går hem där.

    I vilket fall, chansen att det här kommer slåss i toppstriden är ungefär lika stor som om Mia Parnevik skulle ha vunnit Let’s Dance. De får en tvåa och i väl finalen så kan den väl komma på en 17e plats ungefär…

    2/5

  2. Adri

    Detta känns som den kan åka ut – ”oväntat”. Många fans fullkomligen älskar denna.

    MEN!

    Sån här musik – brett kallad ”klubbmusik” av mig – gör sig aldrig bra i Eurovision. Alltså. Aldrig. Det är mitt största orosmoment för Tjeckien också, men Tjeckien har ändå melodislingor och sånt som för tankarna till ”vanlig pop” också. Så hoppas det kan rädda dem.

    Så jag tror den lever farligt helt enkelt för att låtar som försökt sig på att förvandla Eurovision till en nattklubb innan – och då bättre – typ alltid misslyckats.

    Och så då Pia Marias röst.

    Och handklappspartiet.

    Detta är en låt som i grunden har så jäkla mycket potential, men som den inte lever upp till på långa vägar. Slutresultatet blir lite anti-klimaktiskt men inte dåligt.

    Tycker? Final.
    Tror? Utslagen – men det är på håret.

    02. Island – Systur – ”Með Hækkandi Sól”
    04. Serbien – Konstrakta – ”In corpore sano”
    06. Polen – Ochmann – ”River”
    08. Belgien – Jeremie Malkiese – “Miss you”
    09. Armenien – Rosa Linn – ”Snap”
    10. Nederländerna – S10 – ”De Diepte”
    11. Cypern – Andromache – ”Ela”
    12. Irland – Brooke – ”Thats rich”
    13. Albanien – Ronela Hajati – ”Sekret”
    14. Danmark – Reddi – ”The Show”
    15. Portugal – Maro – “Saudade saudade”
    16. Kroatien – Mia Dimsic – ”Guilty pleasure”
    17. Österrike – Lumix & Pia Maria – ”Halo”
    18. Nordmakedonien – Andrea – ”Circles”
    20. Malta – Emma Muscat – ”I am what I am”
    21. Estland – Stefan – ”Hope”
    23. Montenegro – Vladana – ”Breathe”
    24. Litauen – Monika Liu – “Sentimentai”
    25. Georgien – Circus Mircus – ”Lock me in”
    26. Slovenien – LPS – ”Disko”
    27. Lettland – Citi Zeni – ”Eat your salad”
    28. Ukraina – KALUSH – ”Stefania”
    30. Grekland – Amanda Tenfjord – ”Die Together”
    32. Finland – The Rasmus – ”Jezebel”
    33. Schweiz – Marius – ”Boys do cry”
    34. Moldavien – Zdob si zdub – ”Trenuletul”
    35. San Marino – Achille Lauro – ”Stripper”
    37. Israel – Michael Ben Davd – “I.M”
    40. Bulgarien – IMP – ”Intention”

  3. Adri

    Dock så är det värt att tänka att trots ett eventuellt(!!) stundande Eurovision-fiasko framför sig, så tror jag nog LUM!X har en fin karriär ahead of him 🙂

    Nu har jag inte alla namn i huvudet, men visst måste han vara årets kändaste deltagare? Iaf idag. The Rasmus var kanske kändare 2002… men idag är nog LUM!X kändare.

    Han spelas ju, med andra låtar, på tadio och har upp emot 10 miljoner lyssningar i månaden på Spotify (och det är inte ”Halo” folk lyssnat på) 🙂

    Så grattis till en fin karriär för honom, tror jag jag kan säga med självförtroende 🙂

    Själv lyssnar jag daglig dags på hans låt som nu går varm på radion; ”Thunder”.

    Troligtvis ÄNNU svårare att göra live, men hade ändå föredragit den i Turin framför ”Halo” 🙂

  4. Micke

    Jag vill först och främst tacka Israel för deras bidrag i år. Nu kan jag äntligen tvätta bort skammen över att de tre sämsta bidragen genom tiderna kommer från mina två hemländer. Sverige, 2013, 2017 och Österrike 2012. Tack så otroligt mycket Israel för att ni hade den goda smaken att skapa något så övermänskligt smaklöst, uselt och horribelt som ni gjort i år. Ni har nu sämsta bidraget genom tiderna och jag behöver inte skämmas längre 🙂

    Ok till Österrike 2022 då. Först till Adri…du kommer att få svaret om Pia Marias röst den 10 maj….tro mig! Inte för att låta (jädrar så duktig jag är) men redan vid första lyssningen förstod jag att det skulle bli en riktig favvis för en viss tjej. Lite har man väl lärt sig om dig under åren här på bloggen Pinglan 🙂

    Vad tycker jag då själv? Skulle aldrig kunna säga att det är varken bra eller dåligt. Det här är musik för stunden. Absolut ingenting jag skulle kunna gå in i på allvar. Men visst tusan kan man gå igång på det vid vissa tillfällen. Men en möjligen två lyssningar sen får det räcka den dagen.

    I ESC då? Ingen genre som har gett avtryck precis men varje genre som nångång lyckats i ESC har ju haft sin startsträcka sas. Till final är jag övertygad om oavsett vad vissa odds säger. Men det handlar ju också om en viss grej.

    BETYG (6/10) MER ÄN GODKÄND
    ——————————

    Österrikes bästa ESC-bidrag:

    1. “Weil Der Mensch Zählt”, Alf Poier (2003)
    2. “Kinder Dieser Welt”, Gary Lux (1985)
    3. “Loin d’ici“, ZOË (2016)

    Österrikes sämsta ESC-bidrag: “Woki Mit Deim Popo“, Trackshittaz (2012)

    Österrikes verkliga vinnare 2022: Internval

    Österrikes största miss i egen uttagning:
    “Vater, Father, Mon Père”, Papermoon (2012)

  5. Adri

    Micke: Jag behöver inte få svar om hennes röst. Jag vet att det krävs ett mirakel för att den inte ska skava.

  6. HW

    Den är väl lite catchy, men tycker också den är rätt irriterande och som ni sa väldigt autotunead. På förfesterna har vi ju sett att det är en väldigt svår låt att leverera live. Jag tror inte det kommer bli en ny Finland 2019, mer populär än så kommer den bli, men tror att det kan bli finalmiss.
    Gillar tempot i låten men handklappspartiet förstår jag inte riktigt vad det gör där.

    Betyg: 4/10
    Tycker: Utslagen
    Tror: Final (gränsfall)

  7. Johanna

    Älskar denna låten men är helt med er andra om att den nog inte håller live, som varit min farhåga hela tiden sedan jag hörde den första gången….Hoppas ändå den kan slinka med till final men annars är det ok också- finns många starka bidrag i den här semin så jag lär få med några favoriter ändå!

  8. oe

    Kraftfull, medryckande dänga som är välgjord med fina melodier. Visst, sångrösten låter en aning autotunead i studioversion, och risken är överhängande att den kommer dippa live. Men jag bedömer endast studioversionerna såhär före tävlingen. Och i studio är låten en grym dänga som får 8/10. Har Österrike haft något bättre i tävlingen? Möjligen förra året, men annars tveksamt.

    Nederländerna 10/10
    Belgien 8/10
    Schweiz 8/10
    Kroatien 8/10
    Österrike 8/10
    Armenien 8/10
    Litauen 7/10
    Island 7/10
    Polen 7/10
    Danmark 6/10
    Georgien 6/10
    Albanien 6/10
    Estland 6/10
    Montenegro 6/10
    Cypern 6/10
    Slovenien 5/10
    Portugal 5/10
    Malta 5/10
    Irland 5/10
    Grekland 5/10
    Finland 5/10
    Serbien 5/10
    Ukraina 4/10
    Israel 3/10
    Moldavien 3/10
    Nordmakedonien 2/10
    Bulgarien 2/10
    San Marino 2/10
    Lettland 1/10

  9. Lukas (ESC-Panelen)

    VAD JAG TYCKER:
    Österrike levererar igen! Jag har förvisso aldrig varit något större EDM/House-fan, men om det är någonting jag lärt mig, i synnerhet under min tid med ESC-Panelen, är att det alltid är skillnad på fågel och fisk oavsett vilken musikgenre man ger sig på. Det här är dessutom en låt som tagit lite oanade influenser för sin genre, lite kryddor av både E-Type (förutom robotsången då) och Ace of Base, stark doft av 90-talets Eurodance som dominerade listorna på den tiden. Jag undrar lite om det är någon form av nostalgiklocka som ringer i bakhuvudet på mig, men jag tror just att detta är en vitamininjektion som EDM-genren behövt för att inte uppfattas som steril och irrelevant. Dessutom har man ignorerat onödiga ljudeffekter och drops, och istället trycker man på med en ordentlig refräng istället, vilket är ett smart drag.

    Betyg (0-5): 5

    VAD JAG TROR:
    Man kan tänka sig att detta skulle skrika finalplats på direkten, inte minst jag med tanke på mina positiva ordalag, men givetvis är det många fans som lyfter upp samma orosmoln som även jag skymtar i horisonten: Hur kommer detta hålla live? Kommer Pia Maria klara av att axla rollen som den starka scenpersonlighet som låten kräver? Inte minst kan man undra hur hennes röstresurser håller live. Såväl 2018 (Polen) som 2019 (Finland) har vi bekantat oss med EDM-nummer där man haft DJs i bakgrunden och sångare som inte lyckats bära upp låtarna live, och det har då gått rätt dåligt.

    Final? Kanske…

  10. Mikaela

    Jag favoriserar låtar med tempo och tyckte i början att detta var svängigt och en frisk fläkt. Upplevde dock att det var lätt att tröttna, och nu tycker jag att den är lite irriterande. Bryggan är den bästa komponenten.

    Plats 20 av 40.

  11. Mikaela

    @Lukas Spot on med Ace of Base-referensen.

  12. Denis

    Tror den faktiskt kan åka ut. DJ sets är svåra att lyckas med på scen..
    Och hon har inte världens bästa röst heller om man säger så.
    Så jag har svårt att se hur de ska få till det live och connecta med publiken
    Men bra låt i övrigt,den bästa dans låten i år. 8/10

  13. Pato

    Ja, folk nämner hennes röst väldigt ofta men jag tycker fan låten håller inte. Låten är inte så vass o modern som de själva vill att den ska vara.

    Det finns så många delar i låten man hade kunnat göra bättre. Det känns som att låten dör ut efter 1:30. Jag hoppas det här blir en ”Verona”. För mig finns det enkelt 10 låtar som är starkare i första semifinalen på tisdagen…

    I min bok, Tjeckien piskar detta totalt även om de inte ens deltar i samma semi.

  14. Adri

    Pato: Men jag tror inte den ska vara modern ens. Lukas nämner 90-talet och jag tror det är medvetet 🙂

  15. Zacke

    Riktigt catchy och skön låt. Den har en stark melodi och jag gillar också de olika influenserna den har. Även om den är precis utanför min topp 10 så är det en av de jag hoppas mest på att komma till final, för jag tycker den verkligen behövs där, med tanke på alla ballader och midtempo-låtar som redan är där och de som säkert ta sig dit. Är egentligen mer för lugnare låtar, men de behövs lite upptempo också, framförallt när de är bra.

    Betyg 8//10

    2: Nederländerna 9,5//10
    4: Grekland 9//10
    5: Danmark 9//10
    7: Finland 9//10
    9: Armenien 8//10
    10: Schweiz 8//10
    11: Österrike 8//10
    12: Island 7//10
    13: Ukraina 7/10
    14: Serbien 7//10
    15: Estland 7//10
    17: Moldavien 6//10
    18: Belgien 6//10
    20: Polen. 6//10
    23: Georgien 5//10
    24: Cypern 5//10
    25: Irland 4//10
    26: Kroatien 4//10
    27: Litauen 4//10
    29: Montenegro 3//10
    30: Slovenien 3//10
    31: Portugal 3//10
    32: Bulgarien 3//10
    33: Nordmakedonien 2//10
    34: Albanien 2//10
    37: San Marino 1//10
    38: Israel 1//10
    39: Lettland 1//10
    40: Malta 0//10

    Topp 3 Österrike:

    1: ”Loin d’ici” 2016
    2: ”Rise like a phoenix” 2014
    3: ”Kinder dieser Welt” 1985

  16. Micke

    @Zacke, det såg jag inte komma 🙂 Att vi ofta har liknande smak du och jag tvivlar väl inte ens de mest tvivlande på men att du skulle gilla bidraget från 1985 🙂 Det bidraget har alltid “dyrkats” av min släktdel i Österrike så jag har alltid haft med mig det sen jag väl fick det till mig. Ingen superlåt så sätt men man blir på gott humör av den 🙂 Synd att du inte gillade 2003 också .-)

  17. Pato

    @Adri
    Okej… jag vettefan. För mig blir det här lite för Carola Häggkvist-aktigt. Jag tror den går till final och där kommer den på en 21a plats …

  18. Engsla

    Det enda jag tänker på när jag lyssnar på den här låten är: träningspass. Så som bakgrundslåt till någon tränare som ropar ut direktiv om olika rörelser är den helt okej. De borde kanske låna koreografin från “La Venda” och köra tre minuter cardio med publiken på plats när det blir dags? 🙂

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se