Inför ESC 2022: Serbien – “In Corpore Sano” – Konstrakta
2022-04-17 (söndag)Schlagerpinglan: Här följer den åttonde av 40 presentationer av de bidrag som tävlar i Eurovision Song Contest 2022, inklusive länkar till bidraget i olika versioner, låttexten, intervjuer, snabbpresentationsvideor, relevanta infosidor, olika reaktioner på bidraget och mycket mer. (Jag uppdaterar med fler länkar efterhand.)
Genomgången inleds med lite information om landets ESC-medverkan genom tiderna och avslutas med en titt på oddslistan samt mina personliga åsikter om bidraget och dess chanser i Turin. Se samlingssidan för hela sammanställningen med betyg och länkar till de övriga ländernas presentationssidor.
Serbien i Eurovision Song Contest:
|
Serbiens tio senaste ESC-bidrag och resultat (+2020): |
|||
2021: | “Loco Loco“, Hurricane | (Internval) | 15:e i finalen |
2020: | “Hasta La Vista“, Hurricane | (Beovizija 2020) | inställd tävling |
2019: | “Kruna“, Nevena Božović | (Beovizija 2019) | 18:e i finalen |
2018: | “Nova deca“, Sanja Ilić & Balkanika | (Beovizija 2018) | 19:e i finalen |
2017: | “In Too Deep“, Tijana Bogićević | (Internval) | 11:a i semi 2 |
2016: | “Goodbye” (Shelter)“, ZAA Sanja Vučić |
(Internval) | 18:e i finalen |
2015: | “Beauty Never Lies“, Bojana Stamenov |
(Odbrojavanje za Beč) |
10:a i finalen |
2014: | – – – | – – – | – – – |
2013: | “Ljubav Je Svuda“, Moje 3 | (Beosong 2013) | 11:a i semi 1 |
2012: | “Nije Ljubav Stvar“, Željko Joksimović |
(Internval) | 3:a i finalen |
2011: | “Čaroban“, Nina | (Pesma za Evropu) | 14:e i finalen |
2010: | “Ovo Je Balkan“, Milan Stanković |
(Tri pa jedan za Oslo) |
13:e i finalen |
Se även “Serbiens samtliga bidrag i Eurovision Song Contest“ |
Serbien i Eurovision Song Contest 2022:
Serbiens ESC 2022-bidrag: “In Corpore Sano”, Konstrakta
Lyssna på Serbiens Eurovision-bidrag & lär känna artisten:
Bidrag: | “In Corpore Sano“ | final-framträdande – officiell musikvideo – låttext |
Fler tolkningar: | semifinal-framträdande – studioversion – live i Tel Aviv framträdande i kroatisk TV – PrePartyES 2022-video “Eurovision House Party”-video se även: Eurovision House Party: “Mekano” (feat. Sonja Lončar) |
|
Låtskrivare: | Ana Đurić (t&m), Milovan Bošković (m) | |
Semifinal: | nr 3 i Semifinal 2 (12:e maj) | |
Uttagning: | Pesma za Evroviziju ’22: Efter två inledande semifinaler, med totalt 36 tävlande bidrag, så valde Serbien ut sitt ESC-bidrag vid en nationell final den 5:e mars med 18 bidrag. Vinnaren utsågs med hjälp av 50/50 jury- och tittarröster där båda 12-poängarna gick till Konstrakta. Läs mer här: “Serbiens Eurovision-bidrag 2022“ | |
Artist: Konstrakta (Ana Ignjatović) |
(Foto lånat från Eurovision Twitter) |
Sociala medier: Facebook – YouTube – Instagram Wikipedia – Eurovision.tv Snabbpresentationer: “Get to know”-video (av Mr Eurovision) Video-intervjuer m.m.: Interview with Konstrakta (av Eurovoxx) Interview with Konstrakta (av Wiwibloggs) Interview with Konstrakta (av ESCXTRA) Interview with Konstrakta (av Escbeat) |
Reaktioner på bidraget (på engelska) & Odds:
ESC Bubble-video (reaktioner & betyg) |
ESC Bubble-text (betyg & omröstning) |
Wiwibloggs review-text (inkl. teamets betyg) |
Wiwibloggs-video (Wiwi Jury 2022) |
Odds att vinna (2022-04-17): topp-15 (plats 12) av de 40 | |||
Odds att gå till final (2022-04-17): topp-tio (plats 7) av de 18 |
Åsikter och spekulationer om Serbiens bidrag och chanser i Eurovision 2022:
Schlagerpinglan tycker: Till final | Betyg: 4- / 5 Betyg: 7 / 10 |
|
“Beovizija” må ha ersatts av “Pesma za Evroviziju” men det är fortfarande, i mitt tycke, en stark uttagning där ett flertal riktigt bra bidrag visades upp. Personligen så föredrog jag “Znam” och “Zorja” under uttagningens gång medan “In Corpore Sano” befann sig väldigt långt ner på min lista, vilket gjorde att jag inte alls var speciellt imponerad av de röstande under finalen. Lyckligtvis så dröjde det inte lång tid innan jag började uppskatta helheten, som (efter många om och men) triggade min nyfikenhet och fick mig att helvända.
Numera har jag Serbien på min personliga ESC 2022-topp-15-lista, gillar både låt (upprepningarna och kör-insatserna gör den väldigt lockande) och artist (hennes utstrålning är helt underbar) och hoppas därför på en finalplats för Konstrakta. |
||
Schlagerpinglan tror: Till final | ||
För att ett bidrag ska kunna locka till sig röster i Eurovision Song Contest så är det viktigt att det står ut från mängden och det är verkligen något som “In Corpore Sano” gör. Vare sig man gillar det eller ej så är det svårt att låta bli att heja till vad gäller låten, artisten och scenshowen (vad jag sett så här långt, vet ej hur det blir i Turin) så jag har svårt att tro att Serbien blir ett av de länder som glöms bort när det är dags att rösta.
Det enda som gör mig lite tvivlande (förutom att mina favoriter ganska ofta får sämre resultat än jag hoppas på) är att mitt inledande intryck av bidraget inte var speciellt positivt och risken finns därmed att de som hör låten för första gången kanske missar storheten. Oavsett så tror jag att de som charmas av detta originella bidrag är betydligt fler så jag gissar att det blir en finalplats för Serbien även i år. |
Fler ESC 2022-bidrags-presentationer hittar ni här: “Inför Eurovision Song Contest 2022“.
SERBIEN – Konstrakta Đurić – “In corpore sano” #Eurovision 2022
Jag älskar hits! Och det här är en sån klockren hit så det är nästan är äckligt.
Serbien, mästerligt. Det är Sebastian Telliers tidiga serbiska ex-fru.
Jag avgudar Konstrakta Đurić, hon struntar i tävlingen helt, hon är kall, hon är svår. Hon bryr sig inte ens, haha. Hon har det här smarta, intelligenta tankesättet som finns mycket av hos artister i Östeuropa men som saknas väldigt mycket av hos artister i Norden och väst. Grymt av serberna att välja ett så pass modernt låtval. Man måste våga vara så här modern, smal och skarp i den här tävlingen för att lyckas brett.
Beovizija festivalen har blivit Ex-jugoslaviens Sanremo, samma grej, deras största artister kommer dit, de gör sin grej, allt på hemspråk och låtarna blir hits. Det är så man gör. Det är bara hatten av. Bravo, bravo
Vi lämnar mina tankar och kikar på ren statistik; låten är redan etta på trending innan tävlingen ens har börjat i följande länder: Österrike, Bosnien och Hercegovina, Kroatien, Liechtenstein, Nordmakedonien, Serbien och Schweiz, tvåa i Sverige och tvåa i Norge och även Frankrike och en hög med andra länder. Det har även snackats om den här låten överallt även utanför Balkan.
Euro-fansen verkar störa sig på detta rätt så rejält. Det Klart. Det Klart dem gör det. Dom är inte självständiga, dom tycker saker bara i grupp och därför blir det jobbigt för dom när det kommer något som dem inte har sett förut. Då börjar dem gråta, så fort dem inte känner igen sig.
I Eurovision Song Contest måste framtiden få vinna över nostalgin ibland. Hon introducerar en ny genre till den här tävlingen med dessutom ett politiskt budskap så det här är definitivt framtiden. Det finns ingen idioti här alls, här finns det en tanke bakom varenda liten detalj. Brillians kallas det och framför allt är låten väldigt användbar, man kan använda den här låten till vad som helst. Utomordentligt val.
Jag tycker det är en full femma och jag tycker det här är det bästa av allting i år och jag tror och tycker helhjärtat att den ska vinna alltihopa. Allt är grymt bra. Konstrakta är fantastisk, hon är på riktigt och låten är redan en monsterhit.
Det här är låten Europa kommer sjunga, dansa till och spela hela sommaren och det här kommer klassas som en mästerlig klassiker i framtiden.
Sådana här typ av artister som Konstrakta Đurić ställer nästan aldrig upp i sådana här sammanhang. Konstrakta, Kalush Orchestra och Andromachi är mina tre storfavoriter i år. Låten är en enorm hit och kommer bara bli ännu större efter tävlingen. Det kan bli Belgrad nästa år och det vore inte oförtjänt. 2023 kan bli ett lönsamt år för Jovan Radomir…
5/5
Jag får erkänna att jag inte förstår det här 🙂 Vet att många tycker att låten och framträdandet är geniala, men jag tycker allt är rätt stelt, upprepande och jobbigt att lyssna på. Kanske hade det hjälpt om jag förstod texten? Refrängen har växt lite men jag skulle inte säga att det finns något jag riktigt gillar i låten.
Däremot gillar jag när låtar står ut även när det för mig blir på fel sätt, så kudos till Serbien för det i alla fall 🙂
Betyg: 3/10
Tycker: Utslagen
Tror: Final
Det här är så bra ju! Jag älskar detta! Det är konstigt men konstigheten går inte ut över låten. För det är en genuint bra låt! Älskar sångerskan med hennes unika utstrålning.
Gillar texten och framträdandet väldigt mycket. Det är jättebra. Det är Eurovision ända in i ryggmärgen.
This. Is. Eurovision.
Min fjärdeplats.
Hur går det? Nej men det här är en vinnarkandidat tror jag 🙂
Tror? Final.
Tycker? Final.
Och vem borde vunnit? ”In corpore sano” såklart. Det fanns två andra kandidater. ”Zorja” och ”Muskarcina” – och jag tackar alla högre makter att de inte vann 🙂
Och som vanligt har jag glömt en del av kommentaren.
04. Serbien – Konstrakta – ”In corpore sano”
14. Danmark – Reddi – ”The Show”
16. Kroatien – Mia Dimsic – ”Guilty pleasure”
26. Slovenien – LPS – ”Disko”
27. Ukraina – KALUSH – ”Stefania”
32. Finland – The Rasmus – ”Jezebel”
34. Moldavien – Zdob si zdub – ”Trenuletul”
37. Israel – Michael Ben Davd – “I.M”
Ett av mina absoluta favvisländer i ESC. Tyvärr har de tappat på sistone men i år var de verkligen på G igen. Årets bästa startfält. Nu vann ingen av mina fyra favvisar och vinnaren har jag inte helt greppat än så that´s it
BETYG (6/10) MER ÄN GODKÄND
——————————
Serbiens bästa ESC-bidrag: “Molitva“, Marija Šerifović (2007)
(Detta är tidernas bästa ESC-vinnare)
Serbiens sämsta ESC-bidrag: “Hasta La Vista” med Hurricane (2020)
Serbiens verkliga vinnare 2022: “Zorja“, Zorja
Serbiens största miss i egen uttagning:
(Inget fel egentligen men om bidraget från 2004 “Lane moje”, Željko Joksimović hade räknats som enbart Serbien hade den varit deras bästa bidrag)
Årets konstigaste bidrag. Avskydde låten initialt, men inte längre. Den är rätt intressant ändå, trots att den känns repetitiv. Svår att greppa men just nu får den 5/10. Kanske finns ytterligare potential att växa förbi övriga femmor.
Kroatien 8/10
Danmark 6/10
Slovenien 5/10
Finland 5/10
Serbien 5/10
Ukraina 4/10
Israel 3/10
Moldavien 3/10
Jag är precis mitt emellan Adri och HW när det gäller Serbiens bidrag. Förstår varför Adri gillar låten och varför HW inte gillar den. Den är otroligt ojämn. 0-0.20 är lysande, 0.20-0.35 är “vad hände”, 0.35-0.52 är rena sömnpillret men sen 0.52-1.07 är lysande igen. Sen följer det ju detta med några justeringar. Vet inte om jag någonsin kommer att greppa detta 🙂
Nu har jag missat nagra presentationer efter en valdigt intensiv helg med jobb. Jag far kora Israel, Finland och Serbien tillsammans.
ISRAEL: Ja, jag gillar Israels lat aven fast jag vet att den ar skrap egentligen. Den ar sa rorig, virrig och “cringey”. Men jag kan anda inte lata bli att vifta pa fingret och saga “Yes queen” nar Michael Ben David dansar runt och latsas vara med i Rupaul’s Drag Race. Plats 16
FINLAND: Jag ar ju ingen rock-person alls, men den har ar tillrackligt mild for att aven jag ska kunna upskatta den lite granna. Fortfarande ingen stor favorit, men kan tycka den ar ratt bra ibland nar jag lyssnar pa den. Plats 25
SERBIEN: Jag var caldig svalt installd till den har laten nar jag horde den forsta gangen. Na jag rankade latarna for nagra veckor sen var den nere runt plats 30-strecket. Men oj vad den biter sig tag i mig, och om det ar nagon lat fran arets Eurovision som dyker upp random i huvudet sa ar det den har. Den har klattrat upp over mitten-strecket, och skulle inte forvana mig om den klattrar mer innan semi 2. Plats 18
14. Danmark: Reddi – “The Show“
16. Israel: Michael Ben David – “I.M”
18. Serbien: Konstrakta – “In corpore sano“
23. Kroatien: Mia Dimšić – ”Guilty Pleasure”
25. Finland: The Rasmus – “Jezebel“
37. Slovenien: LPS – “Disko“
38. Moldavien: Zdob și Zdub & Frații
@Pato, Jag uppskattar mycket av det du skriver men jag är totalt ointresserad av vad som gör dig sexuellt upphetsad, vad du inbillar dig att artisterna har för sexuell läggning eller dina fantasier om deras sexliv. Det är inte bara ointressant utan respektlöst mot både artisterna och läsarna här på bloggen. Med tanke på att detta dykt upp fem gånger på kort tid så är det allt annat än oavsiktligt. Att godkänna dina kommentarer är för tillfället väldigt långt ner på min prio-lista. Om inte du anstränger dig, varför ska jag? (retorisk fråga)
@Pato, jag är inte det minsta pryd men vi lever i en väldigt lättkränkt värld. Ibland vansinne, ibland berättigat.
Kanske tycker du att jag lägger mig i nu och då får du tycka så. Jag uppskattar dock det mesta av ditt skrivande så jag har dig gärna kvar här. Jag har full förståelse för det Pinglan skriver och känner. Varför ens riskera att göra andra illa med kommentarer.
Be mig att fara åt helvete om du så önskar men jag ber dig lugna dig i dina kommentarer och visa mer respekt. Är helt övertygad om att merparten av folket här vill ha dig kvar om du bara taggar ner lite.
Ber dig för din egen skull, för Pinglans skull, min skull och framförallt de kvinnliga här att hålla dig lite lugnare i ditt skriveri. Jag ber det inte för min skull egentligen för jag tar inte illa upp. Jag har hört och överlevt värre saker än det här. Men jag stöder Pinglan helt i detta och hoppas u kan tagga ner lite så vi får ha dig kvar här 🙂
VAD JAG TYCKER: Efter två rätt så skräpiga låtar som Serbien hade skickat både under 2020 och 2021 känns det så himla skönt att man provar någonting annat. Och detta är bara så himla konstigt! Men också är det även konst. Lite samma bana som grannarna Bosnien-Hercegovina körde på i några år innan man tvingades hoppa av. Om jag förstår låten rätt handlar den om hur det läggs så mycket vikt vid fysisk hälsa att den mentala hälsan glöms bort i sammanhanget, men folk får nog rätta mig om jag skulle tolka det fel. Men som helhet, låten är skum, men fascinerande. Och klistrig!
Betyg (0-5): 3,5
VAD JAG TROR: Sådana här konstnärliga låtar är omöjliga att räkna bort. Speciellt om man lyckas paketera dem i minnesvärda scennummer. Jag har sett Konstraktas liveframträdande och kommer fortfarande ihåg det. Det här borde klara finalen ganska lätt tänker jag.
Final? Ja!
Kanske den största växaren för mig iår. Frön början fattade jag ingenting av det här, sen började jag tycka om delar av låten (främst refrängen) men tyckte inte riktigt versen höll måttet. Numera tycker jag de är ett riktigt kul och intressant bidrag, som dessutom har någonting den vill säga, vilket inte förekommer allt för ofta i den här tävlingen.
3: Danmark 9/10
6: Finland. 9/10
9: Ukraina 8/10
10: Serbien 8/10
22: Moldavien 6/10
28: Slovenien. 4/10
29: Kroatien 3/10
40: Israel 0/10
———————————
Topp 3 Serbien
1: ”Moltiva” (2007)
2: ”Nije ljubav stvar” (2012)
3: ”Ovo je Balkan” (2010)
När jag först lyssnade igenom Serbiens alla bidrag inför semifinalerna gick den här låten mig helt förbi, men när jag sedan såg den framföras live blev jag helt såld. Fattade inte alls vad texten handlade om, gissade då på något med covid19, men gillade Konstraktas uttryck, det syntes att hon var arg på något, och kören och det eviga handtvättandet var fascinerande att titta på. Udda och kul. Så jag var helnöjd när hon sedan gick och vann uttagningen!
Bidraget är enligt mig bland de bästa i ESC i år, och även om det säkert är många som mest undrar vad sjutton det är som händer på scenen, så tror jag att tillräckligt många kommer att rösta på det för att det ska nå till finalen. Håller nu tummarna för att ESC-numret ska vara lika bra som det var när det vann i Serbien 🙂
Vill bara säga angående det här med Patos kommentarer att det inte handlar om eventuell prydhet eller lättkränkthet från någon annans sida, det handlar bara om förmågan att visa respekt för de regler som gäller i det här forumet. Det här är Pinglans blogg, och det är hon som sätter gränserna och tonen för samtalet, och om någon någon gång trätt över dem har hon tålmodigt förklarat vad det är som hon inte accepterar. Borde inte vara så svårt att hålla sig inom de ramarna kan jag tycka, oavsett hur man uttrycker sig i vanliga fall. Att hålla olika ton i olika sammanhang är väl en självklarhet?
Med det sagt så hoppas jag att Pato tar sig en funderare och återkommer med sina tankar här igen, det är alltid kul med olika åsikter, och de går ju att framföra på ett lättsamt och intressant sätt även med en viss grad av måttlighet i språket 🙂
@Engsla, Tackar, det är precis det det handlar om. Jag har ett stort intresse av politik, både inhemsk och internationell, och är inte det minsta pryd, men jag har även 15 års erfarenhet av vad som skapar missnöje i kommentarsfält. För att inte behöva lägga ner timmar på att leka skolvakt, och för att så många som möjligt ska kunna känna sig välkomna, så är det enklast med lite riktlinjer (kort uttryckt: visa respekt och undvik politik). Majoriteten av läsarna förstår detta och det tackar jag för. 😀
@Engsla, hoppas jag missförstod dig. Fick en liten känsla att det var mig du markerade mot lite i det där. I så fall har du inte riktigt förstått vad jag menade. Men oavsett vilket Engsla……Jag är med dig till 100% i allt du sen säger. Det är Pinglans blogg och hon som sätter upp hur det ska vara här. Jag har många gånger sagt till henne att “Om jag nångång skulle gå över gränserna så bara säg till.” Jag skulle inte ens bli arg. Why? På grund av det jag sa här innan. Jag vet var gränserna går och jg hoppas och tror att även Pato gör det nu. För han behövs här. Den Pato som sköter gränserna är en tillgång här. No doubt about it.
Serbien brukade skämtsamt kallas för ” T& A” landet i ESC. Alltså man sänder bidrag som fokuserade på kroppsdelar. Hurricane var ett sådant exempel.
Kul ändå att de provar nytt, vem hade trott att en samhällskritik låt skulle gå hem i Serbien?
Det här kan sluta hur som helst, från sist i semin till vinst i finalen. Personligen gillar jag det och att man vågar vara artistisk. Och med årets mest catchiga refräng..
Jag tror inte hon vinner eller är med i toppstriden då jag tror låten inte är tillräckligt mainstream för att intressera alla men top 10 tror jag på.
Hin påminner lite om Marina Abramovic, en konstinstallion. Svår att slita sig ifrån det man ser på scen..
Solklar finalist och topp 10 i finalen lätt tror jag. Man behöver inte förstå serbiska för att hänga med på handlingen. Scenshowen, om den kvarstår är minnesvärt och Konstrakta gör intryck direkt!
Micke, nej det var absolut inte en markering mot dig. Däremot ville jag förtydliga det du skrev då jag uppfattade det som lite “stryka medhårs”, vilket vi (även jag) har försökt med flera gånger tidigare i år, och det inte riktigt verkade gå hem. Pato har själv uttryckt att han föredrar när det talas klarspråk, så jag försökte mig på det nu. Vet inte om det heller går hem, men som du skriver så är en Pato som sköter gränserna en tillgång här, så även jag vill ha honom tillbaka, så länge som han spelar enligt Pinglas regler. En glad Pinglan ger en rolig blogg, det tror jag vi vinner på allihop 🙂
Engsla…. Skönt att höra 🙂 Fick lite dåliga vibbar.. Känner att du är en av de som är trevligast TT diskutera med här så man vill ju inte ha något missförstånd 🙂
Pato är ju inte nån som kastar sig in i diskussion med mig men han skriver mycket o ger av sig själv o sånt gillar jag.
All kontakt mellan människor vinner på och bör bygga på gemensam respekt. I just detta fall är respekt mot pinglan o allt fantastiskt hon gör det mest primära.
Ser att Pato är tillbaka. Bra säger jag o hoppas han lärt sig nu för han är som sagt en tillgång
Micke, om du någon gång tvekar i hur mina kommentarer här ska tolkas, så vet att de 99 gånger av 100 är välvilligt menade. Tyvärr tillhör jag den så kallade ironiska generationen, och det slår ofta igenom, även om jag försöker undvika att använda det i skrift. Blir väldigt ofta missförstånd, men fråga på om det uppstår några frågetecken 🙂
@Engsla, det är ju skönt att veta. Samma åt andra hållet. Jag blir aldrig arg. Däremot vet jag att väldigt många idag är väldigt lättkränkta. Det var som en kompis sa till mig för ett tag sedan “Fan att jag längtar tillbaka till den tiden då man kunde säga något eller ha en åsikt utan att halva Sverige blev kränkta.”
Sånt blir ju än värre på nätet givetvis där man inte ser varandra. Det är det jag varit lite orolig för här på bloggen när jag sagt att jag drar ner på egna initiativ med inlägg och frågor för att svar uteblir. Det handlar ju bara om att jag alltid vill köra med öppna kort. Det handlar ju inte ett skit om att jag är sur eller nåt. Vad tusan folk ser inte allt man skriver och några här ogillar en säkert helt enkelt och då blir det inga svar. Men samtidigt blir det ju ett jädra waste of time att lägga ut utan respons. Handlar ENBART om det.
Men ok Engsla då tror jag du är som jag då. Inga sura miner här inte 🙂
Jag tänker längre fram ta en liten bättre koll på tycke o smak om låtarna från de här på bloggen som jag har riktigt bra känsla med som dig, Adri, HW och några till. Det där om att jag inte lägger ut egna initiativ längre behöver ju inte betyda att jag inte har dem inombords 🙂
Micke (om du nu ser det här) jag läste din replik och tänkte svara men sedan så glömde jag bort det… Så blir det tyvärr ibland när det är ont om tid och jag måste fundera litegrann 🙂
Jag tror du har rätt i att det ofta blir lite besvärligare när man kommunicerar så här på nätet med folk man inte riktigt känner. Man är i osynk vad gäller tid, det blir missförstånd när man inte kan se den andres mimik, och det är också väldigt lätt att missa olika saker som skrivs. Men man hitar ju också många att tjattra med som man troligen aldrig hade stött på annars, så stort plus där!
Fortsätt gärna med att lägga ut trådar med olika frågor när och om du känner för det. Även om inte alla alltid svarar på allting så hakar ju oftast åtminstone Adri på, och du ska inte underskatta hur kul många av de “tysta” läsarna av den här bloggen ofta tycker att det är med lite spridda funderingar, och även Pinglan tror jag. Som jag har skrivit tidigare så behöver jag ofta lite tid till att fundera på saker, så ge inte upp alltför fort på dina utkastde frågor. Jag brukar inte ta upp en tråd igen om du har förklarat den “död” för tillfället, då väntar jag hellre tills den återkommer en annan gång. Men det funkar ju också lika bra att bara haka på andras initiativ här, vi har ju lyckligtvis fler personer som gillar att diskutera allt möjligt 🙂
Din kompis kommentar om den ökade lättkränktheten håller jag inte riktigt med om. Det har alltid funnits personer som gillar att beklaga sig över allt möjligt som skrivs och sägs, och som verkar ta allting personligt, se bara på vad som brukade komma in till klagomuren förr i tiden… Det jag tror har förändrats är dels att det finns så många fler kanaler för att uttrycka sitt missnöje idag, och att det i sin tur då når många fler; och dels att de som förr kände sig kränkta numer oftare säger ifrån när de stöter på något de inte tycker om. Vilket ju faktiskt är bra om det rör sig om rena dumheter som de blivit utsatta för. Inte minst har tjejer blivit bättre på att inte ignorera dumheter som sägs till eller om dem, som de kanske inte hade sagt något om förr i tiden 🙂
Även om lättkränktheten alltid har funnits där så hörs och syns den mer än tidigare. Jag kan absolut också bli frustrerad över att så många inte kan skilja på sak och person, men många slänger ur sig mycket onödig skit också, det har väl inte minst metoo visat. De som säger att man inte får säga något längre i det här landet är nog bland de mest lättkränkta personerna av alla tror jag. De är inte vana vid att bli motsagda och faktiskt behöva argumentera för sin sak 😉