Inför ESC 2022: Israel – “I.M” – Michael Ben David
2022-04-14 (torsdag)Schlagerpinglan: Här följer den sjätte av 40 presentationer av de bidrag som tävlar i Eurovision Song Contest 2022, inklusive länkar till bidraget i olika versioner, låttexten, intervjuer, snabbpresentationsvideor, relevanta infosidor, olika reaktioner på bidraget och mycket mer. (Jag uppdaterar med fler länkar efterhand.)
Genomgången inleds med lite information om landets ESC-medverkan genom tiderna och avslutas med en titt på oddslistan samt mina personliga åsikter om bidraget och dess chanser i Turin. Se samlingssidan för hela sammanställningen med betyg och länkar till de övriga ländernas presentationssidor.
Israel i Eurovision Song Contest:
|
2021: | “Set Me Free“, Eden Alene | (Internvald artist + Our Song for Eurovision 2021) | 17:e i finalen |
2020: | “Feker Libi“, Eden Alene | (HaKokhav HaBa L’Eurovizion) | inställd tävling |
2019: | “Home“, Kobi Marimi | (HaKokhav HaBa L’Eurovizion) | 23:a i finalen |
2018: | “TOY“, Netta | (HaKokhav HaBa L’Eurovizion) | 1:a i finalen |
2017: | “I Feel Alive“, IMRI | (HaKokhav HaBa L’Eurovizion) | 23:a i finalen |
2016: | “Made Of Stars“, Hovi Star | (HaKokhav HaBa L’Eirovizion) | 14:e i finalen |
2015: | “Golden Boy“, Nadav Guedj | (HaKokhav HaBa + Internvald låt) | 9:a i finalen |
2014: | “Same heart“, Mei Finegold | (Internvald artist + Kdam Eurovision) | 14:e i semi 2 |
2013: | “Rak Bishvilo“, Moran Mazor | (Kdam Eurovision) | 14:e i semi 2 |
2012: | “Time“, Izabo | (Internval) | 13:e i semi 1 |
2011: | “Ding Dong“, Dana International | (Kdam Eurovision) | 15:e i semi 2 |
Se även “Israels samtliga bidrag i Eurovision Song Contest“ |
Israel i Eurovision Song Contest 2022:
Israels ESC 2022-bidrag: “I.M”, Michael Ben David
Lyssna på Israels Eurovision-bidrag & lär känna artisten:
Bidrag: | “I.M“ | officiell musikvideo: Eurovision-version final-framträdande: originalversion – låttext |
Fler tolkningar: | studioversion: originalversion – live i Tel Aviv | |
Låtskrivare: | Asi Tal (t&m), Chen Aharoni (t&m), Lidor Saadia (t&m) | |
Semifinal: | nr 2 i Semifinal 2 (12:e maj) | |
Uttagning: | X Factor for Eurovision: Sedan 2015 har Israel låtit talangshowen “HaKokhav HaBa” utse landets ESC-representant men denna gång gjordes valet genom “X Factor for Eurovision”. Efter en lång uttagning så blev de fyra topp-kantidaterna tilldelade vars två potentiella ESC-låtar men i den duell-uppbyggda finalen den 5:e februari tävlade de med endast en låt var. Domarna och juryn ville se Eli Huli som vinnare men tittarna, som hade 50% av makten, föredrog Michael Ben David. Läs mer här: “Israels Eurovision-bidrag 2022” – “Videon till tillputsade versionen av “I.M”“ |
|
Artist: Michael Ben David |
(Foto lånat från Eurovision Twitter) |
Sociala medier: Facebook – Spotify Instagram – TikTok Wikipedia – Eurovision.tv Snabbpresentationer: Video-intervjuer m.m.: |
Reaktioner på bidraget (på engelska) & Odds:
ESC Bubble-video (reaktioner & betyg) |
ESC Bubble-text (betyg & omröstning) |
Wiwibloggs review-text (inkl. teamets betyg) |
Wiwibloggs-video (Wiwi Jury 2022) |
Odds att vinna (2022-04-14): botten-4 (plats 37) av de 40 | |||
Odds att gå till final (2022-04-14): ej topp-tio (plats 15) av de 18 |
Åsikter och spekulationer om Israels bidrag och chanser i Eurovision 2022:
Schlagerpinglan tycker: Inte till final | Betyg: 2- / 5 Betyg: 2 / 10 |
|
X Factor for Eurovision är enligt mig det perfekta exemplet på att man inte bör använda sig utav talangshower för att utse ett ESC-bidrag. Helt rätt artist vann talangshowen men ESC-aspekten kom enligt mig helt i skymundan och fel låt skickades till Turin. Jag unnar Michael Ben David X Factor-vinsten då jag tycker att han är en intressant artist som verkar vara född till att stå på scen men “I.M” är ingen låt jag gärna lyssnar på.
Visst är tanken fin, att man ska stå upp för sig själv, så långt är jag med. Michael kanske ser sig själv som en underdog som fortfarande försöker hävda sig, men på scenen så framstår han mer som en självsäker stjärna, vilket gör det hela väldigt förvirrande. Jag kan därför inte uppfatta låten som charmigt kaxig (vilket jag kan tänka mig den är menad som) utan snarare irriterande skrytig. Michael är helt enkelt för bra för sitt eget bästa i det här fallet. 2022 placerar jag honom sist i semifinalen men jag hoppas att han kommer tillbaka ett annat år med en mer passande låt. |
||
Schlagerpinglan tror: Inte till final | ||
Efter fyra finalmissar i rad (2011-2014) så har Israel lyckats att ta sig till final de senaste sex åren men ser man till mottagandet av låten, oddsen (och inte minst mina egna åsikter om bidraget) så verkar det som att den trenden bryts. Jag skulle dock vilja argumentera lite för bidraget i stället och påpeka att det faktiskt (men en gnutta tur) skulle kunna räcka till final för Israel. Publiken skulle kunna vinnas över med ett riktigt shownummer (och att Michael Ben David kan leverera är det inget tvivel om) och juryn är ju där för att bl.a. bedöma talang (vilket han har). Med rätt scenshow så ser jag faktiskt inte Israels finalchanser som helt orealistiska (även om det hade hjälpt med en annan låt)… men det är något jag behöver se innan jag tror på det. |
Fler ESC 2022-bidrags-presentationer hittar ni här: “Inför Eurovision Song Contest 2022“.
“Det här är vad folk som inte kollar på ESC tror ESC är” har jag sagt om Israel i år. Jag håller helt med om talangshower som uttagningar, fokus blir på artist istället för låt.
Det gör att man kan komma undan med att glömma skriva en låt sålänge man har en bra artist. Det är det som hänt i det här fallet tyvärr, väldigt störig låt som faktiskt blev sämre av att man tog in flöjt (älskar flöjt annars). Michael ger låten lite personlighet i alla fall men den blir inte bättre av det tyvärr.
Betyg: 2/10
Tycker: Utslagen
Tror: Utslagen
@HW, Bra sammanfattat. 😀
Vissa saker är viktiga att man vet om mig:
– jag äter bara varma grönsaker
– jag är besatt av att vara omtyckt (det finns en servitris i restaurangen bredvid min lägenhet som aktivt ogillar mig och jag vill verkligen flytta härifrån nu – så illa är det)
– jag njuter alltid av show-stoppande poplåtar!
Det är tre viktiga punkter för att förstå varför jag är som jag är, och gör som jag gör. Därför får man ju lite identitetskris när Israel släpper sin låt, som verkligen vill vara en show-stopper… och jag klarar inte av den.
Förlåt, om det ens finns nån här inne som gillar den, men jag får nån form av panik av låten. Michael har talang, antar jag. Men hans skådespel under låtens gång gör honom omöjlig att gilla ens lite grann och låten är ju fruktansvärt rörig. Det finns ingen harmoni, inget samspel, allt är bara oväsen och jag fattar liksom inte riktigt hur någon såg detta verk och tänkte “jamen det här är bra. Det här ska till Eurovision.”
Och sen vinner det en nationell final!!! Så livs levande vanliga människor satt i soffan och röstade på det här. Det är inte ens ett internval.
Nä, tyvärr det här övergår mitt förstånd.
Jag tror inte det är chanslöst. Jag tror t.o.m att tittarna kommer vilja se det i final, men måtte juryn stoppa den! Jag tippar ändå… finalmiss – men inte sämre än plats 13 i semin tror jag.
Vem borde vunnit i Israel då?
– Där fanns inget bra i Israel – I’m sorry. Men just “I.M” var ändå över gränsen på hur dåligt det hade behövt bli.
14. Danmark – Reddi – ”The Show”
16. Kroatien – Mia Dimsic – ”Guilty pleasure”
26. Slovenien – LPS – ”Disko”
27. Ukraina – KALUSH – ”Stefania”
34. Moldavien – Zdob si zdub – ”Trenuletul”
37. Israel – Michael Ben Davd – “I.M”
VAD JAG TYCKER:
Hmmmm… här är jag i ett knepigt läge. Det är rätt uppenbart att jag inte är rätt målgrupp för denna låt. Nog för att Michael kan visa på ordentlig självsäkerhet i såväl videoformat som live, så är det här en väldigt typisk camp-discolåt som helt enkelt inte är skriven för mig. Men det är självfallet också så att den stilen har sin plats i ESC. Simpelt för både öga och öra med klämkäck framtoning. Men det är allt.
Betyg (0-5): 2
VAD JAG TROR:
Jag blev lite förvånad när jag såg att Israel hade fått startnummer 2, som brukar vara synonymt med dödens startnummer. Men när jag sen kollade vidare så förstod jag nog plötsligt varför: låten är av nån anledning inte alls särskilt populär hos fansen. Det finns nog säkert en risk att detta faller ungefär lika platt som Slavko Kalezic (Montenegro 2017).
Final? Nej.
I denna uttagning fanns det bara ett bidrag “Marionette”, Inbal Bibi (Inte världens bästa men överlägset de övriga tre) Det fanns två till som ändå kan kallas musik och framträdande.
Sen fanns det något som kallades ett fjärde bidrag (som vann) som jag inte kan säga annat, och vill inte säga annat än…VIDRIGT, SLISKIGT, ÄCKLIGT.
Finns det inget mer att säga om detta? Kan hålla på i veckor om hur bedrövligt detta är men avstår. Finns det inget positivt då? Jo, det som jag redan sagt en gång här. Nu behöver jag inte längre skämmas över att de tre sämsta bidragen genom alla tider kommer från mina två hemländer. Sverige 2013 och 2017. Österrike 2012. Israel 2012 är, hur omöjligt det än låter, sämre än Österrike 2012.
Behöver och vill inte säga mer
BETYG (0/10) ÖVERMÄNSKLIGT DÅLIG
——————————
Israels bästa ESC-bidrag: “Shir Habatlanim”, Datner & Kushnir (1987)
Israels sämsta ESC-bidrag: “I.M”, Michael Ben David (2022)
Israels verkliga vinnare 2022: “Marionette”, Inbal Bibi
Israels största miss i egen uttagning:
(Att välja skiten de valde i år)
Jag är kluven till den här. Jag bedömer endast låtarna i studioversion såhär innan tävlingen, scenshow och framträdande blir ju som det blir sen. Och om jag bortser från texten, så hittar jag absolut delar av låten som jag gillar. Framförallt den catchiga, mellanösterndoftande beaten. Tyvärr blev den sämre av revampen. Flöjten passar sämre där. Och delar av låten ogillar jag. Framförallt den totalt osympatisk texten, men även sångaren. Svårt att betygsätta en så spretig låt. Hade kunnat vara mer än okej baserat på de bästa delarna, men nu blir helheten bara 3/10. Blir framförandet som förväntat sjunker den nog ytterligare, med det vet man ju faktiskt inte helt säkert än.
Så för att summera mina betyg av de hittills genomgångna bidragen:
Kroatien 8/10
Danmark 6/10
Slovenien 5/10
Ukraina 4/10
Israel 3/10
Moldavien 3/10
Jag ställer mig också till de hårda gänget här. För mig är de här de värsta jag vet med eurovision. En låt som totalt saknar både harmoni, känsla och melodi, i kombination med en sångare helt utan självinsikt. Jag tycker även låten blivit ännu sämre efter revampen, för nu har de slängt lite etno-inspirerade inslag, för att fräscha upp den, men jag tycker den känns ännu mer oäkta och gräslig nu.
Uruselt. Överlägset sämst iår.
3: Danmark 9/10
12: Ukraina 7/10
21: Moldavien 6/10
30: Slovenien. 4/10
33: Kroatien 3/10
40: Israel 0/10
—————————-
Israel topp 3:
1: ”Kan” (1991)
2: ”Shir Habatlanim” (1987)
3: ”Shara Barkhovot” (1990)
@Pinglan, jag vill be dig om ursäkt här för all skit som kom ur mig om bidraget från Israel. Jag känner till 100% det jag skrev men det borde jag ha kunnat hålla för mig själv och inte spy ut denna dynga. Det är något med detta bidrag som får mig att släppa på de spärrar jag normalt är utrustad med. Detta är det värsta jag sett och hört i ESC-historien men lik förbannat. Detta är din fantastiska blogg och den ska inte jag skita ned med sånt här. Sorry min vän. Extremt dåligt av mig
Nejnej Micke. Man ska få såga. Nu är ju inte fokuset längre på uttagningar utan låtar som faktiskt blivit uttagna, då är kraven ändå högre o då ska man få såga o säga sitt. När ska vi annars göra det då?
@Pato, såga ja…absolut men man behöver ju inte bli direkt otrevlig och sy ut fradga över låtarna
Men att såga någon ska ju inte vara så trevligt…? Det är ju det som e meningen med att såga någon/något.
@Pato, Det är nog det som är ditt problem. Att du strävar efter att vara otrevlig och hånfull. Allt som jag inte vill att den här bloggen ska vara.
@Micke, Vi kan säga som så att du inte är mitt största problem just nu. Alla tappar vi tålamodet ibland. 😀
Du vill ju få ut ett budskap att du känner kraftig avsky mot något. Du hatar ju liksom inte alla 40 låtar. Jag tycker inte man behöver vara så sågande mot låtarna som tävlar om en plats i tävlingen. Men i min bok, ska man få såga eller rasa mot något man kanske inte tycker hör hemma, när det kommer till de 40 låtarna som faktiskt ska tävla. Då är det dags för folket att säga sitt liksom.
@Pato, om jag sågar en människa i verkligheten säger jag inte att han är VIDRIG, ÄCKLIG och SLISKIG. I en dålig stund i livet möjligen om det är min värld runt om sas. Detta är dock Pinglans värld. Jag tycker bara det är jävligt kul att vara här och ta del av “hennes värld”. Då finns det ett ord som tyvärr inte många känner till idag, om ens stava till och det ordet är respekt.
Men i övrigt är jag med dig Pato. Självklart ska man såga. Varför är vi annars här 🙂
Nej. Jag strävar efter att vara så saklig o konkret som möjligt. Jag tror på riktigt att det är VÄLDIGT få individer på hela den här planeten som sitter o strävar efter att vara så otrevliga som möjligt. Folk som slåss över att vara otrevliga. Det måste vara en otrolig minoritet.
Men om man inte får ”såga” nu när vi är så nära inpå tävlingen. Då blir ju nästa fråga: När och var får man göra det?
@Pato, Man får såga precis när man vill. Allt handlar om hur man uttrycker sig.
Micke: Jag tycker du kan vara lugn. Inte för att jag är domare, men jag kan säga att så som du uttryckte dig – det är jag på en BRA dag mot mina favoritpersoner (familj, syskon, vänner)! 🙂
Jag tyckte de här danska tjejerna var usla (Reddi). Men snälla… det betyder ju självklart inte att jag vill dom något illa. Däremot vill jag få fram mitt budskap om att jag inte tycker dom har något i tävlingen o göra eftersom att jag tycker att deras grej inte håller, helt enkelt.
Om de tjejerna lyckas få framgång, då kommer jag inte protestera direkt…
Nu är det absolut ingen som bett om min åsikt, men jag tror inte problemet är att man sågar låtar eller till och med artister. Problemet är när man börjar t.ex. med personangrepp mot låtskrivare, artister, eller de som gillar låten (vilket, bara så att du vet Micke, jag inte tyckte du gjorde nu).
Det verkar ha blivit en grej bland vissa människor (kan det vara USA det kommer ifrån?) att de känner att de måste överdriva och “krydda upp” sina åsikter med såna här angrepp för att bli hörda. Jag skulle tycka det var väldigt skönt att fortsatt slippa sånt på den här bloggen 🙂
@Pato, Du får gärna föra fram ditt budskap, men allt det här extra “kryddandet” med personliga påhopp, sexistiska uttryck, hånfullheter och annat som du tycker man ska ha med är inte roligt att läsa och du gör det väldigt svårt för mig. Jag vill gärna höra åsikter från många håll, men mycket av det du skriver är faktiskt inget roligt att läsa.
HW: Jag tror faktiskt tvärtom att människor blir mycket snällare och snällare 🙂 Jag vet inte om du kollar på Idol. Jag följer inte serien, men har sett sporadiskt och det är massiv skillnad på vad juryn kunde säga till en deltagare 2007-2008 (t. Ex vad de sa till Cornelia Jakobs) och vad de säger idag 🙂 Idag är de nästan aldrig elaka 🙂 Ofta kritiseras dem för att inte vara hårda nog (vilket jag kan hålla med om; människorna behöver ju kritik för att utvecklas 🙂 ).
I övrigt håller jag med om att det är trevligt med en plattform där man vet att personangrepp inte accepteras. Till skillnad från typ Wiwibloggs. Med det sagt så ser jag ytterst sällan saker jag anser ”passerar gränsen” (sen är inte jag den som bestämmer, det är Pinglan – men that’s my two cents om det) 🙂
@Pato precis som pinglan säger. Det handlar inte om att man inte får ge kritik. Vi är för tusan här för att ge kritik…bra eller dålig sån. Man kan ge hård kritik även med visad respekt Pato. Dessutom är jag helt på det HW säger om amerikanisering. Det finns ingen äkthet längre. Det ska bara gapas och föra liv. Råkade komma in på Let´s dance. Aldrig sett det med Petra och David. Än mer Amerika än det var då jag tittade. Alla gapar och vrålar. Även de i juryn förutom Dermot. Tack och lov för honom. Petra gick bara runt och talade om hur fantastisk hon är. David bara gapade sig igenom allt. T.o.m när juryn dissat något fullständigt och de gick fram mot Petra stod hon och gapade “oh så fantastisk du var.” Alltså allvarligt talat. När begravdes äktheten?
Det var bara en bigrej men jag hoppas alla är välkomna här beredda att såga och hylla men med begreppet respekt innanför västen 🙂
@Pinglan och Pato, jag vet ju inte allt Pato skriver. Kanske tas grejer bort. Jag gillar dock mycket av vad du skriver Pato. Hoppas du kan tygla dig så vi får ha kvar dig här 🙂 Men självklart jag är på Pinglans sida vad gäller person och sexangrepp
@Adri Det var ganska många år sen jag senast såg Idol så jag får take your word for it när det gäller det 😉 Kanske beror på att man spenderar mer tid på internet nuförtiden där helt andra regler verkar gälla (Wiwibloggs som du nämnde är ett klockrent exempel på det). Jag tycker absolut det är bra med kritik, när jag kollade på typ Idol tyckte jag de hårdare jurymedlemmarna var roligast. Men när man sågar för sågandets skull eller överdriver blir det bara löjligt tycker jag.
(Sen ser jag också väldigt sällan saker jag tycker är över gränsen just här, men vet inte hur mycket Pinglan behöver censurera 😉 )
@Adri, Precis, mardrömmen vore att det blir som i många andra kommentarsfält där allt verkar vara ok. Lyckligtvis vet de flesta vad som gäller här och rättar sig efter det. Det är ju inte som att det är några extrema regler. 🙂
Idol är ett klockrent exempel. Det är ju mycket rubriker om att Idol är mycket snällare nu än vad det var för 10-15 år sedan.
Jo. Det är sant också men hur många fler stjärnor togs ut från Idol när det var som tuffast o mest elakast? Idol har ju inte tagit ut en enda stjärna de senaste åren. Bara Hanna Ferm som var med 2017. Hon har en stabil karriär i Sverige. Men annars? Inga…
O kolla hur många stjärnor som togs fram när Idol var den tuffa, brutala skolan som den var förut? Finns ju hur många namn som helst som. Den tuffa, raka, obekväma skolan är oftast den som ger mest resultat.
Jag tror att rakhet o lite elakhet är på flera sätt det som blir snällhet.
Adri… Kanske tur man inte känner dig irl då 🙂
Pato: Tusse? People love that guy. Amwin är en av Sveriges coolaste artister.
Men jag tror inte det handlar om det. Jag tror det handlar om att Idol som koncept är så fruktansvärt ute. Det programmet har verkligen spelat ut sin roll.
Fattar inte varför programmet överlever – tittarsiffrorna är usla numera också.
Micke: Rude… Men du har kanske rätt 🙂 Jag är allergisk mot ”det var bättre förr”-retorik (för att typ inget var bättre för). Så jag har en del att säga om din senaste kommentar om ”äkthet” – men jag låter bli 😉
Äsch vi skulle säkert kunna ha det trevligt 🙂 Jag må använda hårt språk, men folk gillar det 🙂
Adri… Jag driver ju bara med dig 🙂 Sen det där om äkthet. Jag yrar inte om DET VAR BÄTTRE FÖRR. Jag pratar om att det ytliga, oäkta amerikanska tar sig in överallt
Ofta verkar det som att vissa numera inte har lärt sig att kritisera utan att vara taskig. En riktigt snygg sågning är välformulerad
och rolig utan att vara otrevlig, en konst jag tyvärr inte alls behärskar 🙂 Jag tappar också besinningen ibland och uttrycker mig mindre väl här på bloggen, men jag jobbar på att lägga ifrån mig telefonen och återkomma med eventuella kommentarer om jag ser att det jag skriver blir alltför elakt. Vilket har visat sig vara extra svårt i år då jag ogillar de flesta bidragen…
Vilket för mig till Israels bidrag. Till skillnad från andra så tyckte jag att I.M. var rätt bidrag att gå vidare. Det fanns i mina öron inget bättre, även om låten verkligen inte är bra. Jag tyckte att liveframträdandet i finalen var det bästa av de som var där, fånigt men åtminstone kul att titta på. Måhända kul av fel anledning, men likväl kul. Sedan revampade de låten och nu undrar jag om något annat än sympatiröster kan rädda dem vidare till finalen. Det kanske blir intressant att titta på i alla fall? Man kan ju alltid hoppas 🙂
En fråga Adri. Vi har många gånger skild åsikt men inget skulle vara det mer än om du säger att du gillar Green Room
Och så är det väl en väldigt stor skillnad mellan vad man säger ansikte mot ansikte, där man kan läsa av mimik och kroppsspråk och dessutom direkt fråga vad den andre menar, jämfört med att skriva ner något som mest är till för att ventilera sina åsikter, dessutom anonymt på en blogg? Att Pinglan upprätthåller en viss standard här i kommentarsfältet är anledningen till att jag fortsatte läsa vad hon och ni andra tyckte, och senare själv började kommentera också. Det är ju så skönt att få avreagera sig inför andra, vare sig det gäller positiva eller negativa saker i ESC 🙂
Tusse… ja folk älskar honom i Sverige o man ser honom i många TV program men hans musikaliska karriär verkar helt död. Synd faktiskt.
Amwin var ju med 2015… då var ju Bard med i juryn o då var det ju andra bullar. Men ja… Amwin är bra namn för mellon nästa år.
Idol i fjol var faktiskt den musikaliskt starkaste säsongen någonsin. Där kommer många få spikraka karriärer. Det var helt sanslöst faktiskt. Men jag håller med. Idol håller på att dö ut, men just för att juryn behöver bli tuffare o inte så mesiga.
Micke: Alltså jag bryr mig verkligen inte om green room. Varken anti eller för… jag struntar i. Most likely mutear jag.
I alla fall i Eurovision, i MF är det lite bättre.
Men jag är absolut inte emot det lika mycket som du är. Jag skiter bara i det 🙂
ISRAEL – Michael Ben David – “I.M” #Eurovision 2022
Sen kommer bögigaste bidraget i årets Eurovision. Det måste vara en bög, en ung aggressiv bög, en israelisk Filip Dikmen som skuttar omkring med tjejer och killar och leker lip sync Beyonce där i revampen har man adderat indian-flöjter och kycklingkörer. Om Israel går vidare med det här så kan man lika väl döpa om hela Eurovision till “The Real Gay Olympics”.
Högsta övertändning, 15 stycken RedBull klunkas innan han är på scen. Hoppar, skuttar, som en liten iller på amfetamin. Han kommer förmodligen vara den profil som tar över hela sändningen under torsdagens semi och sedan bryter ihop totalt när han sedan insett att han inte har gått vidare och kommer säkert skylla på att hela Europa har efterbliven smak.
En freakshow. Låten är inget att berömma… Det var nån hebreisk krutkärring som satt i den där juryn som såg ut att få öronorgasm av det här i den israeliska X-Factor finalen. Hoppas den damen tog ett psyktest dagen efter, haha. För det här är ändå skamlöst på nästa nivå…
Man kan säga att det är en bög som har gått loss i Willy Wonkas gay-fabrik, haha.
Jag sätter ändå en tvåa för att han är ändå där. Produktionsmässigt är det här bättre än flera andra liknande bidrag. Israel är väldigt vassa på att tillverka moderna, liksom tajta produktioner. Två snygga dansare fanns ju även med hemma i Israel och dom brudarna tackar man ju inte nej till att få se mer av.
Går den vidare? Jag tror inte det. Jag tror det är kört. Israel åker ut nu. I år bryter dom sin fem-åriga kvalifikation. Även om låten hade kunnat vara en tittarmagnet så kommer juryn inte klasificera det här som kvalité och nollpoängarna från deras sida kommer bara duschas in. Hade jag varit honom hade jag varit som en darrande fluga som har kört in i fel ljus.
2/5