Inför ESC 2022: Ukraina – “Stefania” – Kalush Orchestra
2022-04-13 (onsdag)Schlagerpinglan: Här följer den femte av 40 presentationer av de bidrag som tävlar i Eurovision Song Contest 2022, inklusive länkar till bidraget i olika versioner, låttexten, intervjuer, snabbpresentationsvideor, relevanta infosidor, olika reaktioner på bidraget och mycket mer. (Jag uppdaterar med fler länkar efterhand.)
Genomgången inleds med lite information om landets ESC-medverkan genom tiderna och avslutas med en titt på oddslistan samt mina personliga åsikter om bidraget och dess chanser i Turin. Se samlingssidan för hela sammanställningen med betyg och länkar till de övriga ländernas presentationssidor.
Ukraina i Eurovision Song Contest:
|
2021: | “Shum“, Go_A | (Internval) | 5:a i finalen |
2020: | “Solovey“, Go_A | (Vidbir 2020) | inställd tävling |
(Vidbir 2019) | TV-bolaget drog sig ur | ||
2018: | “Under The Ladder“, MELOVIN | (Vidbir 2018) | 17:e i finalen |
2017: | “Time“, O.Torvald | (Vidbir 2017) | 24:a i finalen |
2016: | “1944“, Jamala | (Vidbir 2016) | 1:a i finalen |
2015: | – – – | – – – | – – – |
2014: | “Tick-Tock“, Maria Yaremchuk | (Nationell final) | 6:a i finalen |
2013: | “Gravity“, Zlata Ognevich | (Evrobachennya) | 3:a i finalen |
2012: | “Be My Guest“, Gaitana | (Evrobachennya) | 15:e i finalen |
2011: | “Angel“, Mika Newton | (Nationell final) | 4:a i finalen |
2010: | “Sweet People“, Alyosha | (Ifrågasatt internval + nationell final + ersättningsbidrag) | 10:a i finalen |
2009: | “Be my Valentine! (Anti-crisis Girl)“, Svetlana Loboda |
(Nationell final) | 12:a i finalen |
Se även “Ukrainas samtliga bidrag i Eurovision Song Contest“ |
Ukraina i Eurovision Song Contest 2022:
Ukrainas ESC 2022-bidrag: “Stefania”, Kalush Orchestra
Lyssna på Ukrainas Eurovision-bidrag & lär känna artisterna:
Bidrag: | “Stefania“ | Vidbir-framträdande – musikvideo – låttext |
Fler tolkningar: | audio – tidigare liveframträdande – framträdande i Lviv live i Tel Aviv – live i Amsterdam – live i Madrid “Eurovision House Party”-video |
|
Låtskrivare: | Ivan Klymenko (t), Oleh Psiuk (t), Ihor Didenchuk (m), Tymofii Muzychuk (m), Vitalii Duzhyk (m) |
|
Semifinal: | nr 6 i Semifinal 1 (10:e maj) | |
Uttagning: | Vidbir 2022 + Internval: Efter att artisten LAUD diskats så var det till slut åtta bidrag som tävlade i Ukrainas nationella ESC-uttagning där 50/50 jury- och teleröster utsåg vinnaren. Jury-favoriten Alina Pash vann visserligen men hon drog sig ur tävlingen efter att hennes resedokument från ett Krim-besök ifrågasatts. I stället meddelade TV-bolaget UA:PBC att det blir tittar-favoriterna Kalush Orchestra som får representera landet i Turin. Läs mer här: “Alina Pash drar sig ur Eurovision“ “Ukrainas (bekräftade) Eurovision-bidrag 2022“ |
|
Artister: Kalush Orchestra – Oleh Psiuk, Tymofii Muzychuk, Ihor Didenchuk (från Go_A), Vitalii Duzhyk, Oleksandr Slobodianyk (Sasha Tab ersätter Dzhonni Dyvnyy), Vlad Kurochka |
(Foto lånat från Eurovision Twitter) |
Sociala medier: Facebook – YouTube – Spotify Instagram – TikTok Wikipedia – Eurovision.tv Snabbpresentationer: “Get to know”-video (av Mr Eurovision) Video-intervjuer m.m.: Interview with Kalush O. (av Wiwibloggs) Interview with Kalush O. (av Eurovoxx) Interview with Kalush O. (av Eurovoxx) Interview with Kalush O. (av ESCplus) |
Reaktioner på bidraget (på engelska) & Odds:
ESC Bubble-video (reaktioner & betyg) |
ESC Bubble-text (betyg & omröstning) |
Wiwibloggs review-text (inkl. teamets betyg) |
Wiwibloggs-video (Wiwi Jury 2022) |
Odds att vinna (2022-04-13): odds-etta (plats 1) av de 40 | |||
Odds att gå till final (2022-04-13): topp-tio (plats 1) av de 17 |
Åsikter och spekulationer om Ukrainas bidrag och chanser i Eurovision 2022:
Schlagerpinglan tycker: Inte till final | Betyg: 2 / 5 Betyg: 3 / 10 |
|
Eftersom jag förra året totalsvängde vad gäller Ukrainas bidrag så har jag väntat på att något liknande skulle hända med “Stefania” men jag ser ut att vänta förgäves. Jag vill gärna gilla detta men då jag inte alls uppskattar rappartierna och refrängen klingar alltför gällt för min smak så gör Kalush Orchestra det väldigt svårt för mig. Den enda ljusglimt jag hittar är den kvittrande flöjtslingan som jag faktiskt tycker riktigt bra om… i små doser. Jag vill egentligen inte att Ukraina åker ut i semifinalen men inte ens med lite god vilja kan jag placera dem bland de tio bästa i den första semifinalen. | ||
Schlagerpinglan tror: Till final | ||
Ukraina är det enda nu tävlande icke-Big Five-land som så här långt inte missat någon ESC-final och att det skulle ske just i år har jag väldigt svårt att tro. Det är m.a.o. inte enbart vad som just nu händer utanför Eurovision-bubblan som kan få publik och jury att rösta på Ukrainas bidrag utan de har en förmåga att välja ut bidrag (och framför allt presentera bidragen på ett sätt) som går hem hos en stor del av de röstande. Oavsett vad jag själv tycker om bidraget så är jag övertygad om att ytterligare en välförtjänt finalplats väntar på dem. |
Fler ESC 2022-bidrags-presentationer hittar ni här: “Inför Eurovision Song Contest 2022“.
Det är ju ganska tjatigt det här… Men jag gillar flöjten, de etniska inslagen, att det är färgglatt och också lite kaosartat. Ett av de bättre bidragen i år, och den är i min topp tio 🙂
Tänker inte säga så mycket om detta. Handlar ju om Ukraina och hur man än säger så missförstås det. Hoppas bara ni stackars jävlar i Ukraina kommer ur skiten ni är i snart.
Bidraget då. Det var min trea i uttagningen. Min tvåa vann men fick ju hoppa av sen. Ukrainas bidrag 2022 är för mig ett av de ojämnaste i ESC-historien. Allt förutom rap-partiet gillar jag jädrigt mycket och ger (8/10). Men tyvärr drar den där skitdelen som jag ger (1/10) ner hela bidraget.
Så det räcker så
BETYG (6/10) MER ÄN GODKÄND
——————————
Ukrainas bästa ESC-bidrag: “SHUM”, Go_A (2021)
Ukrainas sämsta ESC-bidrag: “Dancing Lasha Tumbai“, Verka Serduchka (2007)
Ukrainas verkliga vinnare 2022: “All be alright“, Cloudless
Ukrainas största miss i egen uttagning:
(Året var 2016. Sällan har jag omvärderat ett bidrag så mycket som hände just detta året. I Ukrainas uttagning fanns ett bidrag som jag föll helt för. Den var min absoluta etta och inget kunde besegra den….trodde jag. Finaldagen i Ukrainas uttagning var här och plötsligt rasade allt och ett, i mina ögon, totalt värdelöst bidrag med Jamala vann med min favvis “Helpless”, Hardkiss som tvåa. I min knäppa besvikelse uppstod nästa ett “hat” mot Jamalas bidrag. Långt senare vaknade jag upp i min villfarelse och såg det de flesta såg i Europa. Jamala hade ett riktigt bra bidrag och hon förstörde den inte med sin röst som hon oftast gjorde med andra låtar. Men grejen är ändå att till Hardkiss når hon aldrig upp. Det är Ukrainas största miss)
@Pinglan…om du har tid och lust att svara…Jag kommer faktiskt inte ihåg vad du tyckte om Hardkiss ESC 2016? Att du inte var helt såld på Jamala minns jag men vilket av dessa två låg bäst till hos dig? 🙂
@Micke, Nej, Jamalas bidrag har jag aldrig gillat utan det var just “Helpless” som var min favorit 2016. Så nära att Ukraina skickade ytterligare en riktigt bra låt till ESC men tittarna fick som de ville och rent tävlingsmässigt så var det väl bra för dem. 🙂
Men Jamala är inte särskilt stor i Ukraina. Hennes låt blev stor, 1944. Men i övrigt så kan man inte jämföra henne med Ani Lorak, Tina Karol som ses som dom riktiga drottningarna i Ukraina.
UKRAINA – Kalush Orchestra – “Stefania” (Стефанія) #Eurovision 2022
Det här är bra grejer. Bra dessutom att tittar-favoriten i hemlandet fick Turin-biljetten till slut.
Kalush är väldigt bra, det är två parallella projekt som har satts ihop. De har även samarbetat med Def Jam som är ett stort amerikanskt hip-hop bolag som har jobbat med de största rap stjärnorna i världen. Mycket bra att rap & hip-hop, genren som tar över hela världen just nu har fått bra med utrymme i årets tävling och dessutom kvalité. Mycket smart val. Det här är skarp hip hop utan white voice med etniska penseldrag, fokus på folkmotiv, autenticitet från hemtrakterna. Låten kommer säkert bli ihågkommen som en stark nationalsång för hemlandet och även kanske för hela Europa.
I vilket fall, de har verkligen koll på grejerna här. Riktigt trevligt inslag och jag tycker de ska en femma och de förtjänar att vara med i toppstriden.
För mig är det här det bästa Ukraina har skickat sedan Düsseldorf. Kalush Orchestra är grymt bra och de tillhör en av mina favoriter i år. Klockrent. Unga tjejer ute i Europa kommer gå igång som bara fan på det här.
5/5
Jag tycker tyvärr inte om detta. Jag gillar det mycket mer än vad jag gillade Alina Pashs låt dock. Men de lider av samma problem. De är så ”gnälliga” (känns otroligt okänsligt att säga när det gäller Ukraina – ukrainare har all anledning att klaga på tillvaron nu, för det verkar absolut fruktansvärt att vara där nu… så jag poängterar: pratar bara musik! 🙂 ).
Jag gillar inte refrängen. Versen är väl ok. Men flöjten är helt klart det bästa! 🙂
Inte så mycket att säga. Låten är rakt igenom rätt trist.
Detta går helt klart till final! Frågan är väl mer; vinner den eller inte? 🙂
14. Danmark – Reddi – ”The Show”
16. Kroatien – Mia Dimsic – ”Guilty pleasure”
26. Slovenien – LPS – ”Disko”
27. Ukraina – KALUSH – ”Stefania”
34. Moldavien – Zdob si zdub – ”Trenuletul”
Just det! Vem borde vunnit? För min del; helt klart ”Girlzzz” 🙂
Nej, nej. Den här låten ska bedömas på samma grunder som alla andra bidrag, det är inte alls okänsligt att säga att man inte tycker om Kalushs låt. Det är inte ens okänsligt att säga att man hatar den.
Med tanke på situationen i landet så undrar jag vad som händer ifall de vinner alltsamman? Det skulle inte alls förvåna mig om tittarna kommer ha den som etta.
Det är inte min favorit, men helt klart en värdig finalist.
Gaitana (2012), Mika Newton (2011) och Alyosha (2010) är de tre bidrag jag inte alls gillar som Ukraina skickat. Annars brukar jag uppskatta deras bidrag mycket. Shum var fantastiskt!
@ Pato- Är verkligen Ani Lorak fortfarande stor i Ukraina? Jag läste att hon var bosatt i Ryssland numera och väldigt pro-Ryssland.
Nathalie: Jag minns att det var jäkligt oroligt i Ukraina inför Eurovision 2014, och landet gick ut redan innan tävlingen och sa ”vi deltar inte 2015”.
Det har de ju inte gjort nu, så den preliminära planen är kanske att de ska delta. Eller – troligtvis närmre sanningen – att de verkligen inte tänker på Eurovision i nuläget och tiden får utvisa allt helt enkelt.
Gissar att man får se hur det utvecklar sig. Men vinner de så lär de väl ge upp värdskapet i alla fall – och det vore ju inte första gången det händer. Israel hoppade ju t.o.m av året efter en vinst en gång. Så det är ju ett inte olösligt problem iaf.
Ani Lorak är en stjärna i hela sovjet 🙂
Ja vettefan. Det finns enligt 5 stycken vinnarkandidater i år.
Det är dom 3 som ligger högst hos spelbolagen o det är ju Ukraina, Italien o Sverige o därefter skulle jag även lägga in Serbien och Polen som troliga vinnare.
Jag kan nästan inte för mitt liv se att något annat land skulle ta hem det i år. Det måste vara någon av dessa fem. Kanske kanske kanske Norge skulle kunna stå som segrare om Europa är på riktigt galet humör den lördagkvällen men njae. Tror ändå inte Norge är med i vinnarstriden.
Så dom det står emellan i min bok är:
– Ukraina
– Italien
– Sverige
– Polen
– Serbien
Jag skulle bli förvånad om det inte är någon av dessa fem.
Enligt mig*
Jag kan inte se att Storbritannien vinner, Jag kan inte se att Holland vinner, inte heller Spanien, inte heller Grekland…
Jag skulle inte alls bli förvånad om Storbritannien kom sist igen.
Storbritannien kommer absolut inte komma sist. När hände det senast att ett land som låg 4 på oddset att ta hem hela tävlingen, kommer sen sist i finalen…?
Det kan hända, i värsta fall att Storbritannien kommer på en 18/19e plats men allra sist… då kommer BBC dra sig ur..
Jag såg Polen som en vinnarkandidat innan. Inte längre. Det har visat sig att ”folk” (otrooooligt svepande begrepp) har problem med låten. Närmare bestämt; låtens refräng. Och tyvärr har det påverkat mig. Numera hör ju jag med att den refrängen låter verkligen bara inklistrad från en helt annan låt. Versen och refrängen är natt och dag – på ett kanske inte allt för trevligt sätt.
Jag gillar Polens låt fortfarande men jag ser, och håller till viss del med i, kritiken. Synd. Men mer om det i Polens presentation 🙂
Flöjten är bäst och rapdelen är sämst. Det är bra att dom vill vara med trots det katastrofala läge dom befinner sig i. Det betyder också att man ska bedömas på samma villkor som andra. Jag tror ändå att dom får många sympatiröster men förhoppningsvis också för att man gillar bidraget. Utgår ifrån att det blir en finalplats.
Pinglan… Se där. Då hade vi exakt samma kamp då med Ukraina 2016. Visste faktiskt inte heller att du börjat gilla deras bidrag 2021. Kul 🙂 Älskade det bidraget. Äkta ESC från första till sista sekund. Angående Ukraina 2022 känns det tyvärr som du har lite samma kamp nu som du hade 2016
Skulle Ukraina missa final ska jag plåga mig igenom varenda deltävling och final i MF 2023. Ganska riskfritt löfte:-)
Polen skulle kunna vinna med tanke på att många verkar ha den som sin personliga favorit och det är exakt det den här tävlingen handlar om. Det spelar ingen roll vilken typ av låt du har, om du är folks personliga favorit då har du inprincip alla chanser att gå hur långt som helst.
Men vilken kritik har Polen/Ochman fått? Jag har bara sett folk göra vågen av den låten.
Han är topp 5 hos spelbolagen, etta i sin semi, han låg dessutom som nummer 1 på alla ”pre partys poles. Alla rankningar jag har sett så vann han som bästa framträdande i både Tel Aviv, London o Amsterdam. Polen verkar ju vara folks tokfavorit i år, jag har bara hört o sett hyllningar o jubel…
Sen så får vi se vad den riktiga publiken tycker om alla låtar, hittills är det ju mestadels fans..
Pato: Amen lite som jag nämnde. Refrängen.
Versen lovar så mycket. Och refrängen är inte dålig, men den verkar komma från en helt annan låt. Som att de skrev en låt, tänkte ”hmmm det är nåt som saknas” och raderade sin refräng och klistrade in en refräng från en låt de redan hade i en hög 🙂
Framför allt första refrängen kommer från absolut ingenstans.
Sen även att alla refränger låter exakt likadant. (Och det tänkte jag på redan från start faktiskt). Den sista refrängen adderar inget som inte fanns i första refrängen. Inget har byggts upp, inget har lagts till eller tagits bort.
Så det blir lite som att den maler på bara.
Jag vill än en gång poängtera att jag gillar Polen och tycker många varit för hårda mot den. Däremot – med dessa brister synliga – vet jag att jag hade kunnat ha den mycket högre 🙂
Tror inte längre det är en tänkbar vinnare, men topp 15 iaf 🙂
Den här låten kommer att vinna telerösterna i år, antagligen hela tävlingen också. Det är nog mest inte på grund av musiken, men musiken är bra den också. Hade jag bestämt hade Ukraina vunnit ESC redan förra året, älskade “Shum”. Det här är inte på samma nivå men fortfarande bra och långa flöjtpartier är aldrig fel 🙂 Rapdelen är det sämsta i låten men har hört betydligt sämre försök till rap i den här tävlingen.
Betyg: 7/10
Tycker: Final
Tror: Final (möjlig vinnare)
Jag gillade verkligen Alina Pash låt och blev besviken när hon inte längre fick vara med, hade varit topp-5 för min del. Men Kalush var ju ändå folkets favorit så helt orättvist var det inte att de fick åka.
Det här med att Ukraina kommer få sympatiröster i år är ju givet. Men återigen folk verkar verkligen ha denna som en personlig favorit o då finns det inte mycket som kan kallas sympati. Jag tror endast det kommer vara gamla tanter från grannländerna som kmr rösta med sympati för att de tror att de ”hjälper” Ukraina genom att rösta på Kalush. Men ungdomarna från de andra länderna ute i Europa som ska rösta struntar nog fullständigt i omständigheterna, så varma o godhjärtliga är inte folk nuförtiden…
Det här är nog den mest solklara finalisten i semi 1. Och jag är relativt säker på att den kommer som sämst femma i finalen. Även om jag gillade Alina Pash låt bättre så är den här också väldigt bra! Artisterna och tv-bolaget har ju nu gått ut och sagt att de kommer vara på plats i Turin och för mig personligen (världspolitik inte inblandat) så är detta den enda låten som ger mig vinnar-vibbar i år. Dock så är det inte säkert den vinner men ändå. Älskar flöjten! Jag rankar denna på plats 5 just nu….
Tyvärr har Ukrainas låt sjunkit lite för mig, från runt plats 16-20 någonstans till plats 26. Älskar jag låten? Nä, men gillar ändå än hel del. Kommer jag sitta och storböla när de intar scenen till stående ovationer? Utan tvekan
14. Danmark: Reddi – “The Show“
23. Kroatien: Mia Dimšić – ”Guilty Pleasure”
26. Ukraina: Kalush Orchestra – “Stefania”
37. Slovenien: LPS – “Disko“
38. Moldavien: Zdob și Zdub & Frații
@Micke, Mmm… det ser ut att bli en repris av 2016. Jag är bara glad att Måneskin tävlade förra året och inte i år. 😀
Det mesta är redan sagt av er andra. Flöjten klart bäst, räddar låten. Rapen sämst. Gillar strupsången förvånansvärt mycket, men den är ju tyvärr extremt repetitiv. 4/10. Girlzzzz hade varit ett mycket bättre val i mitt tycke.
Nej. Jag vill inte se att det här blir en uppmärksammad gråtfest varje gång den här låten spelas, får poäng, eventuellt vinner. Jag tror inte ens Kalush själva vill att det ska vara så.
Man ska definitivt inte ducka vad som försegår utanför programmet men det får inte bli någon bölande deppig tv-sändning i Turin. Programmet måste bara rulla på o Ukraina ska inte få mycket mer tv tid än alla andra.
Samma grej med 2021, första Eurovision-sändningen med en pandemi o då behövde vi i programmet inte bli påminda om pandemin, samma sak i år. Vi behöver inte påminnas om att det är krig. Låt oss fokusera på att ha en stor jävla fest istället.
Pato: Jag håller helt med dig. Men tror tyvärr inte vi får vår vilja igenom där.
Om man vill gråta då kan man gråta när man kollar på nyheterna som finns på TV varje dag. Eurovision finns bara en gång per år o det är bara tre sändningar totalt. Låt oss bara få lite ljus, även för ukrainare som säkert också vill få något lite kul för en gång skull.
Så, mina ord då…
VAD JAG TYCKER:
Alla blickar är just nu riktade mot Ukraina där ett vansinne vi inte kunde se framför oss utspelar sig. Man matas dagarna i ända med bilder och nyheter om krigsbrott och oprovocerade attacker mot civila mål. Det hela är väldigt svårsmält och skrämmande, och inte minst ett smärtsamt slag mot solar plexus för alla som hungrat efter världsfred all tid. Och mitt i allt lyckas Ukraina samla ihop kraft att ställa upp i ESC. Men nog om mitt raljerande om det…
Det fanns uppslag till något som hade kunnat beröra. Refrängen till exempel är ganska gripande där sångaren sjunger rörande om sin mor Stefania. Men tyvärr finns det en sak som förstör nästan allt i låten, och det är rappen. Det är en sak om man lyckades väva in den, men det gör man inte här. Rappdelen kommer bara in helt plötsligt, matchar inte stämningen i låten i övrigt, och förstör bara pacingen. Bedrövligt! Det hade kunnat bli så bra, men nu blir det inte det. Tror det hade varit bättre om Alina Pash hade kommit till start i stället, då hennes låt berörde mer.
Betyg (0-5): 1
VAD JAG TROR:
I skrivande stund är Ukraina oddsetta, inte bara när det gäller att nå finalen, utan att till och med vinna hela tävlingen. Jag låter mina teorier om sympatiröster ligga lite åt sidan, men jag är nog helt inne på den linjen att de kommer nå finalen. Sen får man se hur långt det skulle räcka. Frågan är just om man vågar förlägga en tävling i en nation mitt i brinnande strider? Med 2017 färskt i minnet, där Kievs värdskap blev riktigt kaosartad med budgetkriser så till den grad att tv-bolaget nästan gick omkull, så känns det inte särskilt lockande för Ukraina om de vinner. En 2:a plats hade nog de varit mest nöjda med.
Final: Ja!
Denna låten har vuxit en hel del på mig, eller det är snarare rappen som vuxit. Tidigare tyckte jag inte den hängde ihop alls med resten av låten, men jag tycker numera de är ett spännande grepp och att den ger låten en extra tyngd. I övrigt tycker jag de är en bra och intressant låt, och jag tror den hade haft bra chans även utan den hemska situationen. Den är just nu precis utanför min personliga topp 10, men med ett starkt framträdande tror jag den kan växa ännu mer för min del.
3: Danmark
12: Ukraina
21: Moldavien
30: Slovenien
33: Kroatien
——————
Topp 3 Ukraina;
1: ”Shum” (2021)
2: “Dancing Lasha Tumbai” (2007)
3: ”Wild dance” (2004)