Eurovision-förfesten “London Eurovision Party 2022”
2022-04-03 (söndag)I kväll, söndagen den 3:e april, är det dags för “London Eurovision Party 2022“, den andra förfesten inför Eurovision Song Contest 2022, där 21 av årets 40 ESC-artister (samt en del gästartister) förväntas delta, se mer info nedan.
Se även: “Förfesterna inför Eurovision 2022: Schema och bokade artister”
London Eurovision Party 2022:
(Grafik lånad från London Eurovision Twitter)
London Eurovision Party 2022:
Tid: söndagen den 3:e april
Plats: Hard Rock Hotel, London
Värdar: SuRie och Paddy O’Connell
Deltagare: se nedan
Info: se London Eurovision
“Eurovision Backstage – London Eurovision Party” (07:17 – Apr 22, 2022 – eurovision.tv)
London Eurovision Party 2022-deltagare |
|||
21 bekräftade ESC 2022-artister | |||
Irland: | Brooke Scullion | ESC 2022-bidrag: “That’s Rich“ | |
live i London | |||
Bulgarien: | Intelligent Music Project | ESC 2022-bidrag: “Intention“ | |
live i London – wiwibloggs-intervju | |||
Tjeckien: | We Are Domi | ESC 2022-bidrag: “Lights Off“ | |
live i London | |||
Polen: | Ochman | ESC 2022-bidrag: “River“ | |
live i London – wiwibloggs-intervju | |||
Litauen: | Monika Liu | ESC 2022-bidrag: “Sentimentai“ | |
live i London – wiwibloggs-intervju | |||
Kroatien: | Mia Dimšić | ESC 2022-bidrag: “Guilty Pleasure“ | |
live i London – wiwibloggs-intervju | |||
Lettland: | Citi Zēni | ESC 2022-bidrag: “Eat Your Salad“ | |
live i London | |||
Tyskland: | Malik Harris | ESC 2022-bidrag: “Rockstars“ | |
live i London | |||
Belgien: | Jérémie Makiese | ESC 2022-bidrag: “Miss You“ | |
live i London – wiwibloggs-intervju | |||
Rumänien: | WRS | ESC 2022-bidrag: “Llámame“ | |
live i London – wiwibloggs-intervju | |||
Malta: | Emma Muscat | ESC 2022-bidrag: “I Am What I Am“ | |
live i London – wiwibloggs-intervju | |||
Storbritannien: | Sam Ryder | ESC 2022-bidrag: “SPACE MAN“ | |
live i London – wiwibloggs-intervju | |||
Spanien: | Chanel | ESC 2022-bidrag: “SloMo” | |
live i London – wiwibloggs-intervju | |||
Estland: | STEFAN | ESC 2022-bidrag: “Hope“ | |
live i London – wiwibloggs-intervju | |||
Österrike: | LUM!X feat. Pia Maria | ESC 2022-bidrag: “Halo“ | |
live i London (alt. länk) – wiwibloggs-intervju | |||
Nordmakedonien: | Andrea | ESC 2022-bidrag: “Circles” | |
live i London – wiwibloggs-intervju | |||
Norge: | Subwoolfer | ESC 2022-bidrag: “Give That Wolf a Banana” | |
live i London – wiwibloggs-intervju | |||
Sverige: | Cornelia Jakobs | ESC 2022-bidrag: “Hold Me Closer“ | |
live i London – wiwibloggs-intervju | |||
Danmark: | REDDI | ESC 2022-bidrag: “The Show“ | |
live i London – wiwibloggs-intervju | |||
Australien: | Sheldon Riley | ESC 2022-bidrag: “Not the Same“ | |
live i London – wiwibloggs-intervju | |||
Frankrike: | Alvan & Ahez | ESC 2022-bidrag: “Fulenn“ | |
live i London – wiwibloggs-intervju | |||
London Eurovision Party 2022 – Gästartister | |||
Bulgarien: | VICTORIA | ESC 2020-bidrag: “Tears Getting Sober“ ESC 2021-bidrag: “Growing Up Is Getting Old“ |
|
live i London – wiwibloggs-intervju | |||
Nordmakedonien: | Eye Cue | ESC 2018-bidrag: “Lost And Found“ | |
Malta: | Aidan | MESC 2022-bidrag: “Ritmu“ | |
Storbritannien: | James Newman | ESC 2021-bidrag: “Embers“ ESC 2020-bidrag: “My Last Breath“ |
|
Norge: | KEiiNO | ESC 2019-bidrag: “Spirit in the Sky” | |
Storbritannien: | DJ Ron | ||
Litauen: | The Roop | ESC 2020-bidrag: “On Fire“ ESC 2021-bidrag: “Discoteque“ |
|
live i London (alt. länk) | |||
(Källa: London Eurovision Twitter – Sammanställning: schlagerpinglan.se) |
Schlagerpinglan: De artister jag är mest nyfiken på att få se klipp från är Österrikes LUM!X feat. Pia Maria och Belgiens Jérémie Makiese (de första live-framträdandena) men det ska även bli intressant att se hur det går för Tjeckiens We Are Domi (de två framträdanden jag sett, med den nya versionen, har störts av tekniska problem). Förhoppningsvis kommer jag att kunna uppdatera sammanställningen ovan med länkar till både framträdanden och intervjuer från denna förfest. På återseende. 😀
Se även: “Förfesterna inför Eurovision 2022: Schema och bokade artister“
Kul men lite märkligt att Aidan ska uppträda, som en påminnelse om att Malta hade kunnat vara fantastiska i år 😉
Om SVT är smarta så ska dom återuppliva Inför programmen i år. Dom behövs i Sverige mer än nånsin. Och jag menar inte det här bedrövliga försöket man gjorde när tävlingen inställdes 2020 utan en riktigt ordentlig genomgång som det var för 15 år sen. Finns inga ursäkter, det är billig och smidig TV. Programmet har hög efterfrågan.
Pato; håller helt med dig! Vi är ett ESC-älskande land ju. Men SVT verkar ändå prioritera bort Inför-serien. Tråkigt.
Oroväckande att det verkade som att Pia Maria mimade, eller eventuellt sjöng med en otrolig mängd playback :/
@Adri Jag kom hit för att skriva samma reflektion
Pato, Adri. Håller inte med angående inför program. Funkade kanske 2006 men nu när alla har internet överallt med YouTube kan man se alla länders bidrag. Är man nyfiken är det inte så svårt att hitta..
Denis: Men poängen var väl inte att höra låtarna, utan höra det snackas om låtarna?
Exakt Adri. Jag förstår inte det där Björkman argumentet. Att höra låtarna kunde man ju också enkelt göra under den perioden 2005-2009…
Det handlar om att få höra vad andra tycker, få en genomgång, nörda ner sig, tv-bolaget visar att man även bryr sig om den internationella tävlingen. Inför programmen gjorde att mitt ESC intresse gick från en årlig tradition till nörderi.
@Pato, Denis och Adri. För mig handlar det varken om huruvida låtarna redan är släppta eller att höra omdömen. Jo, givetvis om att höra omdömen men inte på det sättet som det levererades sista tiden
Det var inte ens viktigt med låtarna längre. Vi fick inte hela låtar levererade längre. Vi kunde vara glada om vi fick 40 sekunder av dem. Än värre när sedan dessa “omdömen” kom. Inte heller där var det låtarna som var det primära utan nu handlade det om att de i stolarna skulle få visa upp sig.
Det fanns ingen äkthet kvar. Någon kunde sitta och säga “Jag tycker inte den är så bra egentligen. Möjligen sex av tio i betyg…..följt av en liten paus…..Nja förresten han var ju så jädra söt i den hatten så han får (10/10)
All äkthet var helt bortblåst
Micke: Jojo jag tror ingen saknar Inför Eurovision som det var 2013 och framåt.
Men pre-2013 var det bra! 🙂 Dock helst 2008 och efter. Jag föredrog den helsvenska (och Thomas) panelen, framför en nordisk panel.
Jag får inte ut nåt av att en – för mig – okänd dansk dissar Cypern liksom?
Så en helsvensk panel – fast med finska Thomas inslängd. I’m here for it 🙂
Adri, Pato och Micke, tycker dock det blev för lite av låtarna och för mycket av panelen. Liksom vem bryr sig om vad en sarkastisk Nanne Grönvall eller vilka det nu var tycker om låtarna? Vad får man ut av att se en panel dissa Estland till exempel? Tyckte också hela greppet föll när panelen alltid hade andra nordiska länder i topp och hånlog åt andra länder när dessa länder faktiskt gjorde bättre ifrån sig i ESC. Typ som i 2008 när alla hyllade Charlotte Perelli och det var vinnare och top 5 status, när man samtidigt skrattade ut Lettlands pirater och den kommer ingenstans. Och så gjorde den bättre ifrån sig än Pirelli. Det blev för självgott tillslut. Typ bara nordiska länder var bra, övriga var dåliga.
Denis… Det jag menar. Det var inte längre låtarna som skulle lysa i programmet utan självgoda, hånleende panelmedlemmar. Det helt lysande programmet blev istället patetiskt. Jag vill inte sånt horribelt igen. Skulle de dock få till den “gamla panelen” är jag den första att välkomna det 🙂
Denis: Jag kan faktiskt inte alls relatera till den upplevelsen av programmet.
Svårt att se Nanne göra sig lustig över låtar också 🙂
Adri, så minns jag dessa program som. Det blev inte alls så som det säkert var tänkt, att låta tittarna tycka till om låtarna. Istället blev det bara en massa komiker, sångare och diverse kändisar raljera fritt och håna allt som inte var nordiskt..
Inför program får gärna återkomma om det gör det är till för, att låta tittarna skapa egna uppfattningar om låtarna och se vad de tycker. Då kommer jag vara den första att kolla..
Till dess kollar jag på YouTube där man slipper leende kändisar prata nonsens
Det kan mycket väl också vara så att det är svårt att motivera att ha ett program med den saken just för att det på senare tid finns så himla mycket andra medier och kanaler med folk som gör samma sak, det vill säga lotsa publiken genom låtarna och recensera dem. Marknaden kanske blivit helt mättad. Även om jag också saknar Inför ESC, det var trots allt det som inte bara inspirerade mig att betygsätta låtar i 0-5-skalan, utan det var nog mer eller mindre 2004 års upplaga som fick mig att se ”the real deal” senare samma vår.
Denis: Aja. To each their own. För mig var det ett program där ESC-fans (kända sådana) skulle tycka till. Inte tittarna. 🙂 Och det där med ”hån” känns också överdrivet. Likaså deras hype för Norden.
Jag har sett en del klipp som ligger ute på Youtube. De är aldrig omotiverat schyssta mot Norden, och även om de var det så drog de ändå alltid bort poäng för de nordiska länderna i slutändan minns jag. Undantaget Loreen. Då minns jag att de sa ”I år kommer vi inte dra bort 5 poäng från Loreen, för hon är trots allt storfavoriten överallt” 🙂
Det var t.o.m en norrman som öppet gav Sverige låga poäng för det var Sverige. Inte heller bra.
Det är min enda justering jag skulle gjort om jag skulle återuppliva nån Inför-serie 🙂 Jag skulle helt enkelt utelämna Sverige från bedömningen.
Kändis-Sverige är ju så litet så alla känner ju typ alla. Jag minns 2009 när Marie Serneholt var i panelen, och hon var lite butter över Malena Ernmans vinst och drog ner poängne för hennes pojkvän (at the time), Måns Zelmerlöw, inte vunnit.
Kändis-Sverige är en liten ankdamm där alla har nån form av connections, så bara utelämna Sverige hade jag gjort 🙂 Annars vill jag ha det likt 2008-2012 🙂
Ett sista ord. För mig hade det funkat om man hade helt vanliga människor som ser och kommenterar klippen, ur ett fan perspektiv. Det är mer värdefullt än vad Marie Serneholt tycker faktiskt. Syftet med sådana program är väl ändå att vanligt folk ska få en uppfattning om låtarna?
Sedan tror jag inte det kommer tillbaka. Det var en produkt av sin tid. På den tiden var YouTube och andra medier inte lika stora så att se andras bidrag på TV var lite lyx. Men nu när allt finns på YouTube och reaction videos är vanliga faller hela konceptet bort. Nu kan man ju se vanligt folks tyckande om låtar så hur motiverar man ett sådant program?
Vill hellre prata on London Preparty och Cornelia:)
Någon som vet hur det gick? Många son tyckte hon lät trött. Fast det förstås bara enligt Wiwibloggs, den ultimata skvallerblaskan som inte skriver nåt annat än hur overreated Sverige är:)
@Denis, Jag tyckte det lät bra. Visst var det lite släpigt men personligen ser jag det som ett plus och det som ger en liten nerv till det hela. 🙂 Länk till framträdandet finns i inlägget nu. 🙂