Polens Eurovision-bidrag 2022
2022-02-23 (onsdag)På lördagskvällen den 19:e februari valde Polen ut sitt bidrag till Eurovision Song Contest 2022 genom finalen av den nationella uttagningen “Tu bije serce Europy! Wybieramy hity na Eurowizję” där tio bidrag tävlade.
Efter att de tio tävlingsbidragen framförts så avgjorde 50% juryröster (fem-manna-jury) och 50% tittarröster vilka tre bidrag som tog sig vidare till superfinalen, där resultatet avgjordes på samma sätt. Slutresultatet samt länkar till finalens framträdanden ser ni här nedan medan inför-finalen-infon finns här.
Gästframträdanden:
♥ “Sama / Rise Like A Phoenix“, Justyna Steczkowska
♥ “Heroes / Superhero“, Viki Gabor
♥ “Toy / Somebody“, Sara James
♥ “Flashlight / My Number One“, Kasia Moś
Lyssna på Polens bidrag till Eurovision Song Contest 2022 här:
“River“, Ochman officiell musikvideo – final-framträdande
(text och musik: Krystian Ochman, Ashley Hicklin, Adam Wiśniewski, Mikołaj Trybulec)
Resultatet av “Tu bije serce Europy!” – Finalen, 19:e februari: |
|||
Resultatet av Superfinalen: | |||
Bidrag, Artist | Juryröster | Teleröster | |
1. “River“, Ochman | ? | 1:a | 51% |
2. “Paranoia“, Daria | 1:a | ? | 39% |
3. “Głośniej niż decybele“, Unmute | ? | ? | 10% |
Resultatet av första omröstningen: | |||
Bidrag, Artist | 50/50 Jury- och tele-röster | ||
? “Głośniej niż decybele“, Unmute | ? | ||
? “River“, Ochman | ? | ||
? “Paranoia“, Daria | ? | ||
4. “Lovesick“, Kuba Szmajkowski | 4% | ||
5. “Czysta woda“, Karolina Lizer | 3% | ||
6. “Dokąd?“, Ania Byrcyn | 3% | ||
7. “Drogowskazy“, Szlachta Sisters | 3% | ||
8. “Move“, Karolina Stanisławczyk feat. Chika Toro | 2% | ||
9. “All I Need“, Mila | 1% | ||
10. “Why Does It Hurt?“, Lidia Kopania | 1% | ||
(Källa: wikipedia) |
Schlagerpinglan: Inför den polska finalen så tyckte jag att “Paranoia” var en av de bästa låtar som presenterats i någon av de nationella uttagningarna så här långt, men då jag inte övertygats av Darias liveframträdanden så var jag öppen för att främst Krystian Ochman skulle kunna vara det bättre valet. Det visade sig att Daria var en positiv överraskning för mig men Ochman var likväl den som bjöd på den starkaste helheten och därmed var jag väldigt nöjd med resultatet, trots allt. 😀
Även uttagningen i stort är jag väldigt positivt överraskad av. Där fanns ett flertal låtar som föll mig i smaken (främst “Paranoia“, “Drogowskazy” och “Czysta woda“) samt snygga framträdande blandat med mindre imponerande bidrag, precis det som det brukar vara i underhållande nationella uttagningar och jag hoppas därför att “Tu bije serce Europy!” kan återkomma även nästa år. 😀
Vad gäller vinnaren så är jag, som sagt, övertygad om att det var rätt låt som vann och även om jag fortfarande kämpar lite med “River” så märker jag att den växer ganska snabbt. Det ska m.a.o. bli intressant att se vad jag tycker om den när vi närmar oss maj. Tills dess skickar jag ett stort grattis och lycka till till Ochman och TVP. 😀
Mer om Polens förberedelser inför ESC 2022 hittar ni här: “Polen i ESC 2022” medan de övriga utvalda ESC 2022-bidragen samt ländernas ESC-förberedelser finns här.
Väldigt roligt att kunna säga den så sällsynta meningen 2022.
RÄTT LÅT VANN
Jag tar väl din kommentar rätt av, Pinglan. Jag hade oro över hur “Paranoia” skulle bli live, och tänkte att Ochmann förmodligen tar det på att Daria är svag live.
MEN! Nu var ju inte Daria svag live. Så hon förblev min favorit.
Därför kan jag inte skriva under på Mickes “Rätt låt vann” för jag tar fortfarande Daria över Ochmann alla dagar. Men nej, “River” är helt okej faktiskt. På gränsen till bra.
Vad stoppar den från att vara bra? Ochmann själv. Jag köper inte snubbens röst helt. Det är som att han skulle sjunga bra, men är konstant toa-nödig och därför inte kan slappna av.
Jaja, i katastrofen som ESC-22 verkar bli så är väl detta välkommet antar jag. Men nej, rätt val var det tyvärr inte.
Hur går det i Turin? Det blir runt plats 7-9 gissar jag.
Gillar den här, bra dramatisk låt med bra sångare även om jag tycker han borde skippa de höga tonerna i slutet av refrängen. Får 7/10 än så länge.
Ett potentiellt vinnar-bidrag i år faktiskt. En fantastisk låt, fantastisk sångare som håller live. Jag tror att detta kan bli Polens bästa resultat någonsin, iaf så borde det bli det. Inte för det är det bästa Polen skickat någonsin utan helt enkelt för att detta året såhär långt inte erbjudit många “detts är en Eurovision-vinnare”-stunder.
@Johanna, är på din linje (märkligt :-)) Detta är den överlägset bästa rösten vi får till oss från de 19 klara bidragen. Underbart med en manlig sångare som skippar falsetten och de få gånger han gör det då grejar han det utan att det skär igenom hela kroppen på lyssnaren.
Detta och Estland är de två fall där hittills meningen kan skrivas
RÄTT LÅT VANN
Stabil sångare som är trovärdig i sitt uppträdande, men som skulle tjäna på mer kamerakontakt. Gillar scenen inklusive
blöta trummor och norrsken/whatever. Bra låt med lagom dos Hozier. Värdig vinnarkandidat!
Bara jag som inte är övertygad av killens röst? Han låter som han måste lätta på tryck verkligen.
Han sjunger ju för fan fullt i klass, det är ju världsklass!
Topp 5 i Turin.
@Pato, du har ju bra smak trots allt 🙂
Hörde ni om Lidia Kopania skandalen?
@Pato, om du tänker på att tvillingarna Person gnällde på henne så tycker jag det är bättre att börja lägga krut på musik till MF istället än till andra länder
Jag tror hon var drogad eller något…
Hon ville tydligen medvetet förstöra deras låt bara för att det var svenska låtskrivare…
I can´t blame her 🙂
Självklart sagt med ironi men grunden sitter där om du greppar vad jag menar Pato 🙂
Jag måste säga att jag är fanken lite förvånad över hyllningarna av denna. Jag tycker inte heller den är dålig – och verkar vara ensam om att tycka killen låter nödig. Men senast tidigare idag läste jag (OBS, på en annan sida, så jag menar inte någon här på denna plattform) om någon som gillade denna låt, men sen dissade jättemånga (bland annat Estland, Tjeckien och Irland) för att skicka “radio-pop”.
Kan nån – genuint alltså – säga vad som gör att denna inte hamnar i den lådan? För jag tycker det här skriker P3. Det är en radiohit. Den är otroligt välproddad, men det finns inget… spännande med den. Det är en låt man kunnat höra hela det senaste årtiondet om man satt på P3 eller NRJ.
Sen kan jag gilla det med. Jag lyssnar ju på radio, och skulle inte gjort det om jag ogillade musiken. Men jag vet ju att klagomålet om att musiken allt mer blir “radiohits” förekommer även hos vissa här, om än i BETYDLIGT mindre aggressiva ordalag än det jag läste på den andra plattformen 🙂
Är detta ett undantag för att den är så välgjord? Eller finns det nåt unikt och spännande i denna som jag missar?
Just nu är det väl nånstans runt min femteplats. Men ett normalt år hade jag haft den runt plats 20.
Jag trodde skandalen var att låten överhuvudtaget kom med. Det är den verkliga skandalen för mig 🙂
Men att droga sig själv för att sabotera låten man själv deltar med? Vad normalt… 🙂
@Adri, finns det någon normalt funtat som skulle tro på att hon skulle droga sig för att sabba låten? 🙂
Han sjunger countertenor i världsklass. Någon bekant hade dött samma dag, han ska tydligen varit sjuk dessutom o ändå sjunger han så där. Wow. Det är bara hatten av.
Han kommer få stöd från både väst o öst dessutom vilket är väldigt svårt i Eurovision.
@Adri, ja alltså, jag tror att det är hans tenorbakgrund som gör att detta inte är en ren radio produkt. Men ja… låten funkar utmärkt kommersiellt också.
Skulle jag utse vem som är min bästa röst (subjektivt, jag är inte lärd på något sätt) så är det tjeckiska sångerskan.
Jag upplever att folk förbiser hennes röst i lite väl hög utsträckning. Troligtvis baserat på vilken typ av låt det är.
Men jag menar… Whitney Houston i en houselåt är fortfarande Whitney Houston.
Nu jämför jag inte den tjeckiska sångerskan vars namn jag inte vet med Whitney. Men jag menar bara att jag inte tycker man ska förbise nåns fantastiska röst bara för det är ”fast food musik” 🙂
Polens sångare… inte min typ, då, I guess. Låter inte dåligt, men känns lite ansträngt som sagt.
Jag tycker inte riktigt Tjeckiens låt är ”fast food” men jag kopplar vad du menar. 😀
@Adri, köper det du säger rakt av. För min del är det dock så att jag älskar opera. Inte i närheten av hur jag älskar hårdrock men ändå. Jag älskar deras sätt att behärska sina röster.
Jag föredrar alltid kvinnor framför män som du vet, i synnerhet i musik 🙂 Seriöst så brukar jag ofta skämta om att män ska knipa igen truten när det gäller musik. Att kvinnan härskar. Det är mest ett skämt även om jag föredrar kvinnliga röster. När det gäller opera menar jag det dock inte som ett skämt. Där är bara männen i vägen för kvinnan.
Den kvinnliga operarösten gillar jag i allt. När det gäller män gillar jag bara tenorer, ingen bas eller annat. Den polska snubben är tenor och han kan verkligen behärska de toner som utsöndras från hans kropp. Jag är helt med Pato när han hyllar denna “to good for Eurovision”. Oj så överlägsen polacken är röstmässigt i år än så länge
Adri, du är inte ensam om att inte vara helt förtjust i sångarens röst.
Men för egen del är jag heller inte särskilt förtjust i låten. Texten finns ju knappt, och allting känns liksom konstlat bara för konstens skull. “Nu sjunger jag upp och ner, hit och dit, och grimaserar lite – visst känner ni hur svårmodig jag är!” Lite som Lill Lindfors i “operadöden”. Han sjunger dock bättre än vad hon gör där 🙂
Men jag vet att jag är i minoritet, och det är ju kul att han vann när nu så många gillar bidraget 🙂
Att det finns sju klara bidrag som är obeskrivligt dåliga lägger jag åt sidan när jag hoppar ett tag imorgon. Fokuserar istället på att två länder faktiskt valde rätt bidrag Polen och Estland. Än mer fokus lägger jag på att jag nu har sju bidrag som jag gillar riktigt mycket. Två av dem är iofs redan utslagna och rtre av dem lär bli utslagna. Den svenska lägger jag nada fokus på. Återstår ett som jag faktiskt tror kan vinna i sitt land. Snackar om Serbien och “Zorja“, Zorja. Kan inte se att serberna ska få sånt hjärnsläpp att den inte vinner.
@Micke Zorja har nog vinnarchans. Jag tycker den är ok, men det finns minst fyra bättre bidrag. Vad tycker du om följande:
Vasco – “Znaš li”
Gramophonedzie – “Počinjem da ludim”
Orkestar Aleksandra Sofronijevića – “Anđele moj”
Marija Mikić – “Ljubav me inspiriše”
I övrigt är jag din motsats gällande könspreferens för sång. Har svårt för kvinnliga röster, och lyssnar i andra sammanhang nästan uteslutande på manliga sångare.
Jag tycker Zorja är helt ok men ingen vinnare alls. Kommer komma i mitten på finalen. Ninas låt från i fjol i Dora fast bättre med bättre tjej.
Jag tycker ”Zorja” är bra, men kräver sitt humör. Skulle jag vara på dåligt humör så är jag 99% på att ”Zorja” skulle göra mig ännu bittrare.
Det sista man behöver en dålig dag är att en grupp kvinnor skriker i kör rakt i ens öron. Seriöst… kan ni chilla lite? Jag brukar sällan kalla sång för skrik. Inte ens Albanien 2012 är skrik i mina öron, jämfört med vissa.
Men kvinnorna i ”Zorja” skriker som om livet hängde på det.
———————————
En bra dag när jag är på humör kan jag dock uppskatta ”Zorja”… men rätt låg volym då, för annars kommer det börja dista i hörlurarna.
I Serbien föredrar jag personligen ”Origami”.
Jag är så desperat efter att ESC22 behöver nåt glatt och kul.
Än är det så gnälligt. Ukrainas gubbe gnäller. Polens unge man gnäller. Malta – även om jag gillar låten – skickar även de gnäll. Italien ska vi inte ens prata om. Nordmakedonien? Också supergnällig låt.
(Och ”Zorja” – hur bra det än må va ibland – är också riktigt gnällig sång)
Vem är mest gnällig av alla? Jo men det är ju jag. Tack och lov att jag inte är artist. Det hade varit outhärdligt.
Men snälla, kommande länder. Skicka nåt kul och glatt!
Ta efter Lettland – men med bättre låt 🙂
Ta för guds skull inte efter Norge, då tar jag syra i både ögon och öron hellre.
@Adri, tror du ska sätta dig ned och bara andas. Du verkar ha tappat det polarn 🙂
Jag personligen har hellre bra låtar i uttagningarna med fel vinnare än dåliga uttagningar överhuvudtaget med “rätt vinnare”
@Mikaela, jag har fem favvisar i Serbiens uttagning:
1. Zorja – “Zorja“
2. Marija Mikić – “Ljubav me inspiriše”
3. Angellina – “Origami“
4. Orkestar Aleksandra Sofronijevića – “Anđele moj”
5. Ivona – “Znam”
Så två av de fyra du nämnde är med där. Även de övriga två är helt ok 🙂
Det där med kvinnliga/manliga röster kanske förklaras av något så simpelt som att du är kvinna och jag är man 🙂
Jag tror inte ESC 2022 behöver fler galna bidrag iaf. Vi har redan flera o sen kommer Georgien senare.
ESC 2022 skulle behöva (om man fick önska) mer etnisk pop. Det finns ju redan ett par stycken som Albanien, Spanien men gärna fler låtar som rör om i grytan lite mer.
Greklands låt har jag redan hört demo versionen på. Ganska bra ballad men det är bara en demo. Ryssland ska enligt rykten skicka ballad, Holland ska skicka ballad, Montenegro ballad. Portugal brukar va ballad. Jag är inte alls ballad hatare och vi har inte många i år än så länge men.
Det viktigaste är att skicka låtar som sticker ut på ett eller annat sätt, där artisten gör sin grej. Inga fler låtar som Nordmakedonien eller Malta behövs, låtar som ingen i Europa kommer bry sig om.
@Micke Jag gissade att det var just de två du skulle tycka bäst om 😀
Micke: Jag tror inte det är så enkelt. Musik-industrin i stort (och framför allt typ rock och rap) är ju rätt mansdominerad, även framför mikrofonen 🙂 En del av det är ju att folk generellt lyssnar på män.
Kvinnor lyssnar främst på män, och män lyssnar främst på… andra män. Jag hade ett samtal med mina killpolare senast idag faktiskt där en av dem bara plötsligt sa ”Fan vad sjukt. Jag har ingen kvinna alls på min spellista.” (Till skillnad från min huvudspellista som är 73% kvinnliga artister).
Sen är jag med dig, för jag lyssnar också mer på kvinnor. Nästan alltid intressantare röster. Medan det finns typ… fem manliga röster – så väldigt många män låter som varandra.
———————
Heja ”Origami” i Serbien!
Nja, jag vill ha bra vinnare! Men det verkar inte som man får det i år.
Serbiens uttagning är på sätt o vis lite ointressant. För vinnaren är alltid den som inte kanske har den bästa låten utan den som har den bästa artistiska meritlistan bakom sig.
@Pato, vem innebär det i Serbiens uttagning?
Har inte kollat med mina kontakter från Jugoslavien men 2019 i Beovizija fanns det en låt som hette Moja Bol som var super kritiker hyllad men som inte hade en chans på vinst för att serber vill skicka gärna någon mer erfaren. Därför blev det tjejen som redan va med 2013 istället.
I år har jag inte kikat lika mycket där men Sara Jo är mycket kändare än Zorja Pajic tex…
Sara Jo var ju även hon med 2013. Hon var ”djävulen” i det lilla skådespelet mellan ängeln och djävulen.
Men ah… things can happen. Så Patos ord till trots hoppas jag på ”Origami” 🙂
Polens låt rör mig väldigt mycket. Kan inte sätta fingret på det men jag tycker om sången, hans röst och att det är lite dramatik i låten.
Vad gäller Serbiens så avvaktar jag tills vi valt ut låt för att kommentera djupare. Men Sara Jo har visserligen funnits som artist längre och har sin pupill. Zorja e relativt ny men hon har varit med i Serbiens största musikprogram och är absolut känd bland alla i Serbien.
Origami är grym o jag älskar den. Men inget för Esc tyvärr.
@Dragi, varför är Origami inget för ESC?
Gillar varken Origami eller Muskarcina, så hoppas på Zorja om det står mellan dem.
Asså egentligen så är musiken i Serbiens uttagning inget som imponerar iaf, inget är wow. MEN.
Beovizija, borde byta namn till Babe-vizija. Fan va många sköna brudar som finns där, haha. Och vad vore Eurovision utan babes? Maltas låt i år är ett klockrent exempel. Fruktansvärt medioker låt men inga hemska minuter för ögonen iaf haha.
Nejnej Dragan har rätt i att Origami inte är tillräckligt vass för ESC. Bra låt på hemma plan men i Europa hade den kunnat få problem.
Mikaela: Artisten har många bra låtar men är stel som en pinne på scen och har vara valet att se ett scenuppträdanden med den låten. Spec för Esc.
Det kommer stå mellan Zorja och Sara Jo skulle jag tro. Och jag gillar båda och kommer stolt heja på båda tjejerna även om jag föredrar Sara Jo, för där har vi en låt med bra röst,låt och potentiellt grymt uppträdande. Och det kommer sticka ut på ett bra sätt i Esc.
Sen finns d fler bra låtar i uttagningen men som inte kommer ha med vinstchans att göra.
Pato: Dragi är Dragi hehe. Inte kort för Dragan.
Mikaela: tror jag ville säga att ”har bara svårt att se ett scenuppträdande med den låten. Spec på en esc scen”. Autocorrect gillar att sabba för mig haha.
@Dragi, tack för info 🙂 Då hejar jag på Zorja.
Nu vänder jag mig till en person här. Kvinnan på bloggen som mer än någon annan här brukar klicka i smak om bidragen. Tror du vet att jag menar dig Johanna 🙂
Så hur är det då med min favvis i Serbiens startfält. Hur känner hon för bidraget “Zorja”. Brukar ofta känna ganska bra när det är något som klickar mellan oss men här är jag osäker och det är därför jag speciellt vänder mig till dig nu 🙂
Jag anade att Micke skulle gilla Zorja . Ska bli sjukt spännande att se hur allas bidrag ser ut på scen.
Fan va folk snackar om Zorja…
Serbien är inte samma land som Norge o Sverige som har en bra låt o resten är skit haha. Måste väl finnas fler låtar av 37 andra bidrag som är bra haha
@Dragi, finns 6-7 bidrag som är bra 🙂
Kan va årets vinnare faktiskt! Den här DET DÄR
Micke: håller med. Jag har flera låtar jag gillar i Serbiens uttagning.
@Dragi och alla andra
Jag har skrivit om hur “patetiskt” bidraget VIS Limunada – “Pesma ljubavi” är. Vill bara förklara att jag inte ens tycker att det är dåligt. Det patetiska jag pratar om är hur uppenbart det är att det är ett plagiat av monsterhiten från 60-talet “Mr Tamburine Man”, Byrds
Det är en väldig lättviktare som plagiat av den. Som om Christer Sjögren skulle tolka Lars Winnerbäck som jag skrev. Men det jag skrattar åt är just att de kan med att göra ett sånt plagiat. Det handlade inte om att snacka skit om låten i sig. Hoppas ni förstod det
@Dragi, för att ytterligare förtydliga att jag är nöjd med Serbien i år (åtminstone innan vinnaren är utsedd) kan jag kolla på min topp 10 av allt som deltagit i ESC 2022 hittills. Där finns ett enda land som har med mer än en låt och det är Serbien.
Har saknat det äkta Serbien i så många år nu. Äntligen är de där igen. Ett av mina favvisländer i ESC. Attan om de sabbar detta nu
1. “Sun Numero”, Younghearted – FINLAND
2. “Mögulegt“, Markéta Irglová – ISLAND
3. “Zorja“, Zorja – SERBIEN
4. “Ogni volta è così“, Emma Marrone – ITALIEN
5. “I Swear to God“, Maël & Jonas – TYSKLAND
6. “Hold me closer”, Cornelia – SVERIGE
7. “Terra”, de Tanxugueiras – SPANIEN
8. “Ljubav me inspiriše”, Marija Mikić – SERBIEN
9. “River“, Krystian Ochman – POLEN
10. “Malere”, E-an-na – RUMÄNIEN
@Mikaela Förutom vargarna och “Sekret” verkar vi vara överens om det mesta ja 😉
Nu svarade jag i för sig på fel ställe, haha 🙂
Micke: Vill bara säga att Marija Mikics “Ljubav me inspirise” är en av mina favoriter också, älskar den.
@Dragi, den är helt omöjlig att få ur skallen. Den är det Serbien jag älskar att älska i ESC. Så jädra melodiös. Just nu är den precis in på topp 10 av allt som kommit ESC 2022 men jag kan garantera dig att när jag kommer tillbaka i mitten av mars då kommer den att ligga högre upp 🙂 Den växer
@Adri, for your eyes only…..En av de största “sicken skit de ställer upp med varje år” är Australien. Deras vinnare 2019 var underbar men i övrigt är det bara en tunn smet de lagt ut i sina uttagningar. Tills i år. Australien har nu chansen att för andra gången ha med sig ett bra bidrag i bagaget till maj månad. Tar de den chansen eller dippar de än en gång? Två bra bidrag i år som sagt. “Little Fires“, Jaguar Jonze och “I Suck At Being Lonely“, Charley
Vet ju vad du tycker om det förstnämnda Adri. Därför jag skrev detta till dig 🙂
Micke: Jag har ingen aning när du skrev detta. Såg detta av en slump nu! Men det är kul att även du uppskattar “Little fires” 🙂 Den är grym. Och jag har full respekt för Jaguar Jonze som performer. Kommer ihåg hennes framträdande av “Rabbit hole” 2020. Hennes axel hoppade ju ur led under framträdandet, men inte ens det märktes… för she kept going 🙂 Vilken artist!
Tyvärr tror jag hon är helt chanslös. Kommer troligtvis inte ens topp 5 faktiskt. Så Australien lär va döda för mig med.
Din andra favorit har vinstchans. Inte störst. Jag tror “Not the same” vinner, men om den tabbar sig live eller nåt, så tror jag Charley vinner.
Inga garantier såklart, men det finns iaf ett hopp för dig att gilla Australien i år.
@Adri, vi får väl se. Hade ju varit kul om Australien kunde ha något bra i maj. Har ju bara hänt 2019 annars 🙂