Ukraina 2022: Inför finalen av “Vidbir 2022”
2022-02-11 (fredag)Schlagerpinglan: I morgon kväll, den 12:e februari, kommer Ukraina att utse sitt bidrag i Eurovision Song Contest 2022 genom finalen av Vidbir 2022 där åtta bidrag tävlar.
Här nedan hittar ni det mesta man behöver veta inför finalen vad gäller info om uttagningen i stort, odds och startfältet (inkl. länkar till bidragen i studio- och liveversion och mina personliga betyg av de åtta tävlingsbidragen):
Ukraina: “Vidbir 2022” – Final, 12:e februari: | |
Tid: | kl. 17:30 CET – ca 21:30 CET |
Plats: | UA:First, YouTube och Facebook |
Vad händer? | 50/50 jury- och tittarröster (SMS) utser en vinnare av åtta tävlande bidrag. |
Värdar: | Maria Efrosinina (Timur Miroshnychenko har hand om green room) |
Jury: | Tina Karol (ESC 2006), Jamala (ESC 2016) och Yaroslav Lodygin (UA:PBC) |
Gästartister: | Tina Karol, Jamala, Go_A (ESC 2021 och 2022), Darina Krasnovetska, Sophy Ivy, Oleksandr Balabanov och Olena Usenko |
Startfält: | se nedan |
Diskat bidrag: | Då en akustisk live-version av LAUD:s “Head Under Water” fanns ute redan 2018 (dock med få visningar) så ersattes den av “Hear My Words” med Barleben. Arrangörerna hävdar att EBU skärpt 1:a-september-regeln som tidigare godkänt bidrag med få visningar. |
Mer info: | “Lyssna på Vidbir-bidragen” |
Ett av de tävlande bidragen i finalen av Vidbir 2022:
“All be alright“, Cloudless (live i Хіт FM)
Ukrainas “Vidbir 2022” – Finalen, 12:e februari: |
|
Startordningen, bidragen, artisterna och låtskrivarna: | Schlagerpinglans betyg: |
1. “All be alright“, Cloudless textvideo – live i Хіт FM (Yurii Kanalosh, Anton Panfilov, Mykhailo Shatokhin) |
|
2. “Demons“, Michael Soul musikvideo – live i Хіт FM (Michael Soul, Vlad Freimann, Andrei Katikov, Ilia Paliakou) |
|
3. “Moya lyubov“, Our Atlantic studioversion – live i Хіт FM (Viktor Baida, Dmytro Bakal) |
|
4. “Hear My Words“, Barleben studioversion – live i Хіт FM (Oleksandr Barleben, Kristina Hromiak) |
|
5. “Stefania“, Kalush Orchestra studioversion – liveframträdande (Ihor Didenchuk, Ivan Klimenko, Oleh Psiuk, Tymofii Muzychuk, Vitalii Duzhyk) |
|
6. “Girlzzzz“, ROXOLANA musikvideo – live i Хіт FM (Roksoliana Syrota, Mykhailo Gaidai) |
|
7. “Nozzy Bossy“, Wellboy musikvideo – live i Сніданку з 1+1 (Anton Velboi, Serhii Yurov, Stepan Oliinik, Yevhen Harbarenko) |
|
8. “Тіні Забутих Предків / Shadows of Forgotten Ancestors“, Alina Pash textvideo – live i Хіт FM (Alina Pash, Taras Bazeev) |
Uppdaterat: Efter fredagens rep ändrades startordningen så att ROXOLANA fick startnummer 6 och Kalush Orchestra nr 5, Källa: UA:PBC Twitter.
Schlagerpinglan: Efter att jag lyssnat igenom bidragen ett flertal gånger så känns det som att jag fått ett ganska bra grepp om startfältet, fast utan att hitta någon riktigt stor, personlig favorit. Enligt mina öron så är det ett ganska stabilt startfält där de flesta bidragen varken är direkt dåliga eller får mig att hoppa jämfota av glädje (LAUD:s diskade bidrag inräknat), även om jag hoppas att några av dem kommer till sin rätt på Vidbir-scenen i morgon och framstår som en värdig efterträdare till Go_A. 😀
Fram tills att jag vet mer om hur bidragen till slut blir så kommer jag att hålla en liten tumme för Cloudless och ROXOLANA , fast utan att känna att de måste vinna. Jag är m.a.o. öppen för att bli övertalad av ett imponerande framträdande. 😀
Mer om Ukrainas förberedelser inför ESC 2022 hittar ni här: “Ukraina i ESC 2022“.
Relaterad information:
Schlagerpinglan: Wiwibloggs.com genomför som vanligt en läsarundersökning för se vilken av finalisterna som är mest populär hos läsarna. Jag uppdaterar när resultatet meddelats (2 390 röster inkom). Nedan syns även hur vinstchanserna ser ut för bidragen om man går efter oddsen:
Wiwibloggs läsarundersökning | Vinnarchans enl. odds* | ||
1. Alina Pash | (823 röster / 34,44%) | 51% | |
2. Roxolana | (626 röster / 26,19%) | 12% | |
3. Kalush Orchestra | (461 röster / 19,29%) | 17% | |
4. Wellboy | (198 röster / 8,28%) | 4% | |
5. Michael Soul | (126 röster / 5,27%) | 5% | |
6. Cloudless | (95 röster / 3,97%) | 4% | |
7. Our Atlantic | (40 röster / 1,67%) | 4% | |
8. Barleben | (21 röster / 0,88%) | 4% | |
(*Odds-beräkning av Eurovisionworld den 11:e februari)) |
Jag hejar stort på Roxolana. Jag tycker inte det är en perfekt låt, det ska gudarna veta. Däremot älskar jag den första versen så pass mycket att det liksom inte gör något hur den låter i övrigt, trots bristfällig… rap, tror jag iaf det är.
Den ”rapen” till trots har Roxolana mitt stöd 🙂
Men det känns ändå lite onödigt då jag känner att vinnaren är given. Det kommer ju bli Alina Pash.
Och jag är helt ok med Alina Pash också 🙂
Men med det sagt: heja Roxolana!
Alina – Jag gick från att tycka att verserna var gnälliga, till att gilla refrängen och hoppas att den kan göra en Shum (dvs gå från “???” till “wow”). Till att bli lite besviken vid rap-delen. Kan uppskatta viss rap, men här funkade det inte för mig.
Cloudless – Börjar bra, låter som min genre. Verserna bra. Men refrängen för mycket pop och för lite pang.
Michael soul – Förvirring. Gillar soundet, speciellt det elektroniska partiet. Gillar inte honom och hans röst. Hade behövt en rejäl refräng.
Our Atlantic – Gillar inte 70-talssoundet. Gillar inte falsetten. Gillar sångaren. Gillar refrängen. Ingen köra-bil-låt tyvärr.
Barleben – Inte dåligt, men sömnigt. Erkänner att jag inte lyssnade på hela.
Roxolana – Inte dumt, för att vara en genre jag inte är så förtjust i. Refräng som fastnar. Och här tycker jag rappen lyfter låten faktiskt!
Kalush – Shum 2 möter olidlig rap. Gillar alltså allt här utom rappen.
Wellboy – Nej, inte för mig. Klart sämst.
1. “All be alright“, Cloudless (7/10) BRA
(För en rockare som jag som blir glad för varje seriöst försök till rock i ESC är detta mycket välkommet. Visst finns det rock i ESC men det är oftast från band som inte ens kan stava till SERIÖS ROCK. Cloudless gör ett välkommet äkta försök. Tyvärr når de inte hela vägen fram men oerhört uppfriskande med seriösa försök)
——————————
2. “Girlzzzz“, ROXOLANA (6/10) MER ÄN GODKÄND
(Oerhört svårt bidrag att poängbedöma. Låten i sig är väl fem av tio men sen klämmer då damgänget i o höjer temperaturen upp till en sjua. Därför blir det ett medelvärde av de två)
3. “Tini zabutykh predkiv” , Alina Pash
(Min trea i Ukraina men det är nog ändå den jag håller på. Jag vill ha mer etniskt och mindre engelska. Visst det skitas ned med engelska även här men ändå)
——————————
Efter topp tre är det uselt förutom den del i min fjärdeplats som är mer etnisk.)
4. “Stefaniia“, Kalush Orchestra (5/10) GODKÄND
(Hur kan man sabba detta så? Hur bra som helst och sen sabbas detta med “olidlig rap” som Mikaela här säger. En åtta följs av en tvåa och blir en femma)
——————————
5. “Hear My Words“, Barleben (3/10) DÅLIG
——————————
De tre kvarvarande bidragen kan sammanfattas med samma ord…testosteronbrist:
6. “Moya lyubov“, Our Atlantic (1/10) MYCKET DÅLIG
7. “Nossy bozzy”, Wellboy
8. “Demons“, Michael Soul
(Usch och fy)
@Micke, vi är hyfsat samstämda här. 🙂 Hejar nog också på Alina, även om Kalush orchestras sjungna delar är bäst i tävlingen.
1. Cloudless,
Det är någon snubbe som brölar och sjunger en harmlös U2 låt som inte ens grannländerna hade gått igång på. 4/10.
2. Michael Soul,
En vitryss som slickar väggar och gnider sig mot telefonkioskar i musikvideon i någon slags Samanta Tina aktig låt. Jag tror att mitt huvud exploderar snart… 4/10.
3. Our Atlantic,
Det är Eletric Banana Band som gör någon banan indie disco från en källare. Snart vill man banka sitt huvud mot en stekpanna 50 gånger… 4/10
@Pato jag har tyckte jättemycket om det du skriver och gör så fortfarande men nu är du allt lite ute och cyklar 🙂 Cloudless låta som U2. Hmm….Vi är inte riktigt överens där du 🙂
4. Barleben,
Det är ung ukrainsk Robert Wells ballad. Killen kan sjunga och använder rätt ackordföljd. 5/10.
Haha jag tänker Sunday bloddy sunday ju :))
5. Roxolana,
Hon är bra! Detta är det smartaste att skicka istället för någon patetisk grinande fredsballad…
Detta hade tillfört något i semifinalerna i maj och kunnat utvecklas till något bra och modernt. 7/10.
6. Kalush ,
Det här är ju den som låter mest Go_a i det här startfältet. Någonslags hardcore rysk hårdrock i folkmusik orkester anslag. Det låter som att de har precis blivit utslängda från en grotta där de har tillbringat decennier av sina liv. 4/10.
7. Wellboy,
Det är en ukrainsk Timbuktu som hoppar omkring och gnider sig med folkmusiktjejer i musikvideon. Jag tycker det är avskyvärt men iaf ett försök till att låta lite hitlista och lite här o nu. Detta skulle kanske kunna funka framför en livepublik. 6/10.
@Pato, den är det allra svårast med 🙂
Sunday bloody sunday är live (i synnerhet live-aid galan) Deras absolut bästa låt. I studioversion väldig svag. Låter som något de spelat innan de slog igenom
8. Alina Pash,
Det är en kvinnlig rappare som sjunger om den tuffa tiden i Ukraina.
Refrängen behöver göras om, engelska texten hade man kunnat skippa. Rappen går jag mest igång på här men fortfarande inte tillräckligt bra. Refrängen är fortfarande för tung och för deprimerande. Texten behöver filtreras och man behöva använda fler metaforer så det ska bli lite mer intressant. Annars gillar jag hennes idé med rappen.
Det här är låten som kommer leva på sympati från folk och även från de som kommer rösta och jag hatar det. Jag kan redan föreställa mig det i Turin. Den här tjejen har dessutom tillbringat tid i Ryssland mellan 2014-2022 så kanske en Maruv 2 på gång här…
Hur som helst musikaliskt sätt är det här inte bra och om det är något som euro-fansen behöver skärpa sig kring så är det att man måste kunna separera budskap med låt. Här har vi en tjej som verkligen har något att förmedla men hennes grej är tillräckligt bra gjord. Vi vet alla som har en koll på omvärlden att det är ganska deprimerande i Ukraina för tillfället. Men JAG hade gärna sett att dom hade gjort tvärtom. Skicka något glatt , hit-vänligt , något som hade kunnat lyfta folk i Europa… Det hade jag rådat dom. Lite som i fjol, något som inte tar sig själv på allt för stort allvar. Detta kommer säkert hamna minimum topp 10 i Turin men baserat på sympatiröster och medlidande… 4/10.