SVT tar emot bidrag till Melodifestivalen 2022 i augusti
2021-06-23 (onsdag)SVT, som tidigare bekräftat att Sverige kommer att delta i Eurovision Song Contest 2022, har meddelat att de tar emot bidrag till Melodifestivalen 2022 mellan den 27:e augusti och 17:e september, se nedan:
Skicka in bidrag till Melodifestivalen 2022: |
|
♥ | I Melodifestivalen 2022 kommer sannolikt 28 bidrag att tävla. |
♥ | Urvalsjuryn väljer ut 14 låtar från de inskickade bidragen medan de övriga 14 låtarna består av tävlande som specialinbjudits av SVT eller som SVT valt ut från de inskickade bidragen. |
♥ | Detta år kommer inte någon av platserna att reserveras till någon deltagare i P4 Nästa. |
♥ | Låtarna kan laddas upp från fredagen den 27:e augusti till fredagen den 17:e september kl. 11:59 på melodifestivalen.se. |
♥ | Fullständigt regelverk för Melodifestivalen 2022 hittar ni här medan tävlingsblanketten (för utvalda bidrag) finns i SVT:s pdf-fil. |
(Källor och grafik: SVT och Sveriges Radio) |
Sveriges senaste Melodifestivals-vinnare:
“Voices“, Tusse (14:e-plats i ESC 2021-finalen)
Schlagerpinglan: Lycka till, alla ni som planerar att skicka in bidrag. 😀
Mer om Sveriges förberedelser inför ESC 2022 hittar ni här: “Sverige i ESC 2022“.
Relaterad information: “TV-bolag som tar emot bidrag till Eurovision Song Contest 2022“
Mest intressant ord här är sannolikt.
@Mr A, Mmm… samma ord som sist men förhoppningen om att det kan ske en förändring lever kvar. 😀 (Inte för att det nödvändigtvis blir bättre men ibland kan det behövas röras runt i grytan lite.)
Vilka städer får ta hand om de 4 deltävlingarna i mello2022?
vilken stad får ta hand om Andra chansen i mello 2022?
Vilken stad får ta hand om den Svenska mellofinalen 2022?
Borde man inte återgå till att alla bidragen i mello2022 ska framföras på svenska?
Det är bra att man låter enbart de artister som skickar in sina bidrag till mello 2022 ska få delta i tävlingen och att p4 nästa ska skrotas och sen borde man återgå till omröstningssystemet att en jurygrupp som sitter i 12 svenska städer ska dela ut poängen samt skrota mobiltelefonomröstningen och skrota upplägget med att låta internationella jurygrupper delta i omröstning i Svenska mellofinalen 2022 .
@Patrik, Jepp, många frågor som får sina svar så småningom. 😀
Vad gäller språket så ser jag gärna att vi skickar ett bidrag på svenska till ESC… men någon tvingande regel vill jag faktiskt inte se utan hoppas i stället på att de lyckas vaska fram ett bidrag på svenska som är överlägset alla sina engelska konkurrenter… och att bidraget sedan inte översätts till engelska, naturligtvis.
När det gäller röstningen så är jag inte helt klar över vad jag tycker när det kommer till de internationella jurygrupperna. Det enda jag är säker på är att intresset för Melodifestivalen hade sjunkit om tittarna inte haft något att säga till om (se bara vad som hände i Rumänien efter att de minimerade tittarnas röster). Om jag sedan tror att de internationella jurymedlemmarna gör ett bättre jobb än en svensk motsvarighet hade gjort får jag nog ta en funderare på innan jag säger för mycket. 😀
Det här kommer bli ett väldigt VÄLDIGT långt inlägg, bear with me. Men så här över tid som jag följt Mellon har jag haft fler och fler frågor som ringer i skallen på mig. Hur kommer det sig till exempel att vårt program inte vuxit i publiksiffror och allmänt intresse, trots våra framgångsrika år under decenniet som var? En teori jag har är att det faktiskt blivit för utdraget med sex veckor? Det fungerade säkert förr, men jag får intrycket mer och mer att gemene mans intresse inte hänger med hela vägen längre. Och det är med det i åtanke som jag har radat upp ett gäng förslag på förändringar i Melodifestivalen.
1. Finalen
Jag gillar finalupplägget som det är med 12 låtar. Där kan vi låta det vara. Röstningen behöver dock genomgå en del ändringar, men det återkommer jag till.
Istället kan vi se över själva deltävlingarna, för här har jag en del förslag.
2a. Bort med Andra Chansen
Visst, dess existensberättigande har mest handlat om att ge vissa låtar möjlighet att växa, men rent tävlingsmässigt har den under alla 20 år tillfört ytterst lite. Bara en gång har det hänt att en låt som gått via denna runda stått som segrare när allt var sagt och gjort. Det bör också nämnas att denna låt inte var svenska folkets vinnare. Andra Chansen brukar rent generellt ha betydligt sämre tittarsiffror än alla andra deltävlingar, och det faktum att inga nya låtar introduceras bland annat, ihop med det faktum att vi haft så få vinnare därifrån, kan mycket väl spela in. Hur många ”casuals” bryr sig om ett uppsamlingsheat av tidigare ratat material och Melodifestivals-“deep cuts”?
2b. Minska antalet deltävlingar från fyra till tre.
Det här kan låta som en drastisk åtgärd, som kräver sin förklaring.
En sak som visat sig allt tydligare över tid är hur de fyra deltävlingarna vi sett över alla år fått olika roller och/eller olika behandlingar.
Den första respektive den sista deltävlingen (deltävling 4 som det då har varit), har haft störst betydelse. Det gäller att man ger en melloupplaga en riktigt bra start till att börja med, med meriterade namn och/eller starka låtar, så att man lyckas locka in publiken tidigt. Likaså gäller det att man avslutar starkt också. Ge folket någonting att se fram emot. Oftast brukar det vara störst hype kring den artist som blivit årets dragplåster, och allt som oftast fått äran att avsluta den sista deltävlingen, och därmed hela upplagan.
Deltävling 2 har även den en viktig funktion som många kanske inte tänker på. Och det handlar i stora drag om att man håller kvar tittarnas intresse efter att ha lockat in dem efter första deltävlingen. Här har produktionen också möjlighet att testa gränserna, med att bland annat ta in nya genres i tävlingen, och locka med nått nytt. Här brukar ofta bubblarna dyka upp, de som inte fått samma vinnarbuzz men sen kanske står där med ESC-biljetten när allt är klart. Faktum är att, förutom sista deltävlingen, är det faktiskt den andra deltävlingen som tagit fram en låt som sen går och vinner.
Och det är här deltävling 3 blivit ett problem. Den brukar generellt hamna mellan stolarna eftersom den inte har nån klar funktion till skillnad från de andra tre, och blir ofta reducerad till en transportsträcka mot den sista deltävlingen. Om det dessutom är ett svagt år för musiken i Melodifestivalen, så märks det att producenterna bränner krutet på de andra deltävlingarna istället. Därför har deltävling 3 tyvärr det väldigt lätt att bli till en musikalisk slasktratt, och ofta har det vart vanligt att de låtar som går vidare därifrån ofta fått parkera långt ner i resultatlistan i finalen.
Därför tror jag, att om man verkligen vill se till att hålla folks intresse uppe hela vägen in i kaklet, så tror jag det vore bra att man kör på tre deltävlingar och en final, där alla tre deltävlingar har just en klar och tydlig funktion.
Sen kommer vi till nästa punkt.
3. Låtarna.
Eller snarare antalet låtar. Det jag har som förslag då, är att vi faktiskt utökar antalet tävlande låtar från 28 till 30. Dessa 30 kan vi då disponera ut jämnt i tre deltävlingar, där varje deltävling har fyra finalplatser i potten.
4. Röstningen
Röstningen via Melloappen har varit en knäckfråga länge, ända sen det lanserades redan från första början. Hur ska man göra resultatet så ”rättvist” som möjligt? Efter mycket djupdykning i resultaten får jag intrycket mer och mer att det kan bli svårt att få en rättvis fördelning när appen är den dominerande röstningskällan. Den fråga man snarare kan ställa är, hur många som tittar på Melodifestivalen har dess app som röstningsmetod? Jag har en känsla av att det kan vara ytterst få, framför allt om man jämför hur resultatet ser ut hos de som använder appen i jämförelse med de som röstar via telefon. Sedan 2019, då det blev möjligt att jämföra hur det gick för bidrag i ”appen” kontra vad traditionell telefonröstning gett för resultat, har det varit en klar skillnad mellan dessa parter. Jag tror även att många som inte följer tävlingen lika slaviskt, kan ha blivit avskräckta från att ens vilja rösta eftersom telefonröstningen påverkat så lite.
Men hur ska man lösa detta? Röstning via appen är onekligen ingenting som SVT vill ta bort i första taget. Men jag tror samtidigt att det hade varit värt att prova att helt enkelt splitta upp röstningen så att appröstandet och telefonröstandet väger lika tungt (50/50). Det kan åtminstone i teorin fungera som en lockelse att få fler att rösta när man vet att man har en större chans att påverka utfallet.
5. Hur röstningsformatet ska användas
Med det ur världen, hur ska själva tävlandet genomföras? Om vi tar deltävlingarna först så anser jag att man kan köra på denna 50/50-regel, och så tänker jag också att det blir bäst att vi nöjer oss med bara en röstningsomgång. En andra omgång med bara några enstaka låtar kvar har oftast blivit ganska överflödigt, speciellt på senare år när resultaten inte längre nollställs efter att första röstningsomgången varit klar.
Sett till finalen, om vi fortsätter vidare på att låta app och telefonröstning väga lika tungt och fungera som två olika ”källor”, så kommer ju frågan, hur ska vi då balansera upp det med juryn? Jo, det jag tänker då är att vi behåller den internationella juryn, men att vi sen också tar tillbaka den svenska juryn, även den fördelad på åtta grupper som representerar åtta delar av landet.
Puh! Mycket funderingar på ett inlägg, men jag hoppas folket här kanske finner några av dessa funderingar intressanta. Jag har emellanåt funderat på om jag ska föra detta vidare till Melloredaktionen, men det återstår att se om det blir så.
Lukas: Jag är inte alls med dig gällande röstningen. Jag tror inte att det är speciellt få som använder appen, och jag tycker nuvarande system är väldigt bra. Inte perfekt, för det kan det aldrig vara men jag tror detta är det närmsta perfekt som man kan komma.
Inte heller är jag med dig om att skrota tredje deltävlingen. Jag håller iofs med om att den oftast är svagast, men likväl är det inget man kan säga objektivt. Den har ändå genererat lika många slutliga vinnare som deltävling 2 och fler vinnare än deltävling 1 🙂 Och just i år var det den enda deltävlingen som hade fyra representanter i finalen 🙂
Däremot är jag gärna med på att öka deltagarbidragen igen. När MF var i en bottenperiod 2014 tittarmässigt så ville de re-branda. En av dessa punkter var att ta bort en låt i varje deltävling. Jag är ytterst osäker på om det var rätt tänkt. Detta är inte en fråga jag brinner för dock, men skulle jag få välja mellan 7 eller 8 per deltävling så väljer jag 8.
Och jag är helt med på tåget att skrota Andra Chansen, och öka finalplatserna till tre per delheat. Detta trots att jag med facit i hand vet att jag då skulle förlorat många favoriter: Paul Rey 2020, Clara Klingenström 2021, Klara Hammarström 2021, Ellen & Simon 2020 osv osv. Det är tråkigt att inse, men nu är det ändå så. Inte ens MF-fantaster är särskilt intresserade av Andra Chansen.
@Lukas När det gäller röstningen tycker jag nuvarande system funkar bra, och gör så poängen inte sprids ut så mycket att juryn får i princip hela makten (som det blev 2016-2018). Däremot är jag helt med på att slopa Andra Chansen och att minska antalet deltävlingar till tre (med 8 eller 9 låtar i varje).
När det gäller den svenska juryn har jag ingen stark åsikt, inget jag tycker är nödvändigt men skulle inte protestera om det infördes. Det är ju trots allt Sverige som bidraget ska representera och då kanske det vore mer rättvist att det är folk från Sverige som får den största makten 🙂
Hej Jessica Maria Olsson
Melodifestivalen börjar på tv
@Jessica Olsson, Första deltävlingen av Melodifestivalen 2022 sänds lördagen den 5:e februari 2022, hela schemat hittar du här:
https://www.schlagerpinglan.se/blog/2021/09/07/schemat-for-melodifestivalen-2022/
Hur många låtar får man skicka in?
@Per Annerhed, Jag har läst igenom reglerna för Melodifestivalen 2023 och kan inte hitta något stycke om hur många låtar man får skicka in så det verkar inte finnas något uttalat maxantal. https://www.schlagerpinglan.se/blog/tavlingsregler-for-melodifestivalen-2023/
Man kan skicka in hur många man vill antar jag men många sorteras bort direkt så satsa på riktigt bra kvalitet och några färre låtar. Tips iaf.
@Mr A, Mmm… ju bättre desto större chans (får man väl hoppas). Inte som något lotteri där chansen ökar med antalet inskickade bidrag (om man nu inte råkar ha rejält med superlåtar i byrålådan). 😀