Forna Jugoslaviens fyra bidrag i Eurovision Song Contest 2021
2021-03-28 (söndag)Schlagerpinglan: Här nedan ser ni länkar till de 4 bidrag som länderna i forna Jugoslavien kommer att tävla med i Eurovision Song Contest 2021, presenterade i den ordning jag personligen rangordnar dem just för tillfället.
(Klicka på flaggorna nedan för information om hur länderna valde ut sina bidrag.)
“Tick-Tock“, Albina – Kroatien
Schlagerpinglans topplista av forna Jugoslaviens bidrag i ESC 2021 (2021-03-28): | ||||
1. | Kroatien: | “Tick-Tock“, Albina | (semifinal 1) | |
2. | Nordmakedonien: | “Here I Stand“, Vasil | (semifinal 1) | |
3. | Serbien: | “Loco Loco“, Hurricane | (semifinal 2) | |
4. | Slovenien: | “Amen“, Ana Soklič | (semifinal 1) |
Schlagerpinglan: Förra året tyckte jag att de ex-jugoslaviska länderna ställde upp med i huvudsak bra bidrag och därför var jag ganska förväntansfull inför 2021 då hela tre av dem valde att skicka samma artister.
Nu visar det sig att det endast är Kroatien, d.v.s. det land som gjorde ett nyval, som hamnat bland mina personliga favoriter medan de återvalda artisterna alla ställer upp med (i mitt tycke) betydligt sämre bidrag, varav två hamnar väldig långt ner på min ESC 2021-lista.
Det är tråkigt att behöva låta negativ men när det slumpar sig så här så har jag inget annat val. Men vem vet, kanske bjuder de på rejäla överraskningar i maj? 🙂
Se även: “Alla Big Five-ländernas ESC 2021-bidrag” – “Alla Nordens bidrag i ESC 2021“
Inget bra år för “Jugoslavien”. Sen ser inte direkt vår ranking look-a-like ut Pinglan 🙂
16. “Amen“, Ana Soklič – SLOVENIEN – (4/10) INTE FULLT GODKÄND
34. “LOCO LOCO”, Hurricane – SERBIEN – (1/10) MYCKET DÅLIG
35. “Here I stand”, Vasil – MAKEDONIEN – (1/10)
39. ………………………. – (0/10) OFATTBART DÅLIG
Det enda positiva är att även Slovenien tidigare rankades nere bland de övriga tre men är starkt på väg uppåt. Tror det är sångerskans röst som börjat fånga mig och höja klassen på bidraget. Den är väldigt nära godkänt betyg nu. Vem vet var det slutar? 🙂
Gillar Nordmakedonien. De andra är samtliga i botten 10 för mig. Inget bra år för Balkan-länderna. Både Slovenien och Kroatien var MYCKET bättre förra året. Serbien var lika dålig då som nu. Nordmakedonien är betydligt bättre i år. Nu får han äntligen visa vilken otrolig röst han har!
Tre av dessa är i min botten 10:
Slovenien – 31
Nordmakedonien – 37
Serbien – 39
Tur att Kroatien finns i alla fall 🙂 Min sjundeplats!
Instämmer, rätt bedrövliga låtar från samtliga. Tycker också att Kroatien är lite bättre än övriga.
@Johanna, jag måste ha fått en härdsmälta här. Jag hade för mig att du gillade Vasils bidrag förra året. Snurrat ihop det kanske. Möjligen blandat ihop dig med Engsla eller nån annan här. För mig hade alla fyra länderna bättre bidrag 2020
Jämfört med 2020 tycker jag att Kroatien och Slovenien är bättre i år (men i Sloveniens fall handlar det mest om hur ofattbart trist ”Voda” var).
Nordmakedonien var bland mina favoriter förra året så ”Here I stand” är ju ordboksdefinition av besvikelse.
Och Serbien har varit dåliga båda år, men ”Loco Loco” är ändå en nedgradering från ”Hasta La Vista”.
OT men hörde nu för första gången årets bidrag från Keiino. Den hade varit min nr 1 om den fått ställa upp, och det är obegripligt för mig hur man kunde välja killen med vingar istället.
@Mikaela…DITO
Kan bara instämma i att 2021 inte är något bra år för balkanländerna i esc. Milt sagt. De är nästan löjligt dåliga i år. Förra året hade jag Kroatien i min topp fem (där är de inte i år…), Slovenien och Nordmakedonien hade också bättre låtar (även om de inte var bra), medans Serbien var dåliga både då och nu (aningen bättre i år). Håller med Johanna om att Vasil får visa sin fina röst i år, men själva låten är ju bara just en röstövning…
Men ska jag ändå ranka årets bidrag då:
Kroatien
Serbien
Nordmakedonien
Slovenien
När det gäller Norden var det främst två länder som chockade mig. Handlar då om Sverige och Norge. Båda länderna hade bra bidrag. Vad gäller Norge är det bara att kopiera det Mikaela sa. När det gäller Sverige är jag lika chockad som jag varit sen 2011. Ja än mer chockad då vi hade Clara Klingenström i år. Kan någon förklara för mig hur Tösse kunde vinna? Alltså seriöst nu. Vad finns i det bidraget. Jag undrar, jag hånar inte. Jag ser och hör ABSOLUT INGENTING. Vad är det jag missar? Jag hittar inget i rösten. Jag hittar inget i scenshowen. Jag hittar inget i bidraget överhuvudtaget.
Däremot Adri angående ett bidrag du visade mig från i år. Lyssnade en del på den efteråt och den växte väldigt. Just nu kommer jag inte ens ihåg vad tjejen heter. Det var en lugnare låt som du nämnde som mys-faktor. Jag kände ok med låten direkt men inte riktigt med hennes röst. Den växte dock en del
Micke, det är nog någon annan du tänker på som gillade Vasil förra året. Pinglan gjorde det tror jag? För mig hamnade han någonstans i mitten av alla dåliga bidrag. När jag ser tillbaka fanns det bara sju låtar som jag gillade 2020. Men det är ändå strået vassare än i år… lol
Mikaela, jag hade valt killen med vingarnas parodi över trions pekoral alla dagar i veckan. Även om ingen av dem är bra finns det ju gradskillnader även i helvetet 😉
@Engsla, Jepp, Jag hade Vasil som en av mina favoriter förra året och även i år tycker jag att han har en bra låt… men jämfört med 2020 så räcker det inte långt.
Micke: Jag hejade inte på Tusse. Men jag förstår hans vinst. Han är – sen innan – jäkligt populär bland svenskar.
Han har en historia som berör folk, kom till landet ensam utan föräldrar som sjuåring. Han är en förebild för unga och gamla, med normöverskridande uttryck. Han använder ju både nagellack och klackar vid tillfällen utan att vara en dragartist, utan bara som en del av sitt egna uttryck.
Och sen kan man tycka att det inte ska spela in. Men då tycker jag snarare att varje människa själv ska avgöra vad man röstar på 🙂 Jag blir ju själv berörd när jag hör Tusse prata om sina motgångar.
Och sen, det viktigaste av allt. Han vann inte bara på liksom ”applåd-röster”. För killen är så jävla talangfull. Han är så ung och ny i branschen, men både starkare artist och sångare än många som varit där i flera år! 🙂
Jag tror helt enkelt att hela paketet: hans bakgrund, hans öppna personlighet, hans fantastiska röst, hans grymma scen-persona, budskapet bakom liveframträdande och text… det blev för svårt för många att motstå!
Och låten är ju straight up 2021 med The Weeknd-vibbar.
Som sagt, han var inte min favorit. Men jag är ändå inte speciellt bitter. När en akt får alla åldersgruppers tolvor… då är det inte så mycket man kan sätta emot! 🙂
(Med det sagt tycker jag verkligen att killen är för bra för sin låt, men det har jag gjort klart sen innan. Jag köper hans vinst, men håller väl inte med om att det borde skett med denna låt för jag är säker på att han skulle fått skina mer i andra verk)
Gällande Norge hade jag tre favoriter: Imerika, Emmy och Tix.
Jag tyckte verkligen om Keiino 2019, men jag tyckte ”Monument” var så fruktansvärt blek. En stor besvikelse. Så när de fick se sig besegrade av Tix var det en (av tyvärr få) highlights på uttagningssäsongen 2021 🙂
Adri, jag köper att Tusse verkar trevlig och har en röst som kan bli riktigt bra om den får mogna, men var i hela friden finns The Weeknd-vibbarna med just den här låten? I mina öron är det en överdriven flört med forna tiders allra värsta esc-bidrag, parat med lite glitter och strålar.
Engsla: Really? Jag tycker låten är så fruktansvärt lik ”Starboy”.
@Adri, ok Tusse inte Tösse. Säger u en del om hur mycket jag vet om honom och MF. Sorry Tusse
Nej jag vet nada om grabben ifråga. När du nu berättar detta är det ju absolut ett plus. Men jagkänner också lite att folk på grund av att de är så impade av allt runt honom också kanske har det med sig när de bedömer honom som artist. Bara en tanke dock.
Jag vet inget om snubben och har därför ingenting med i säcken så att säga. Jag hör ingen fantastisk röst…en i mängden. Jag ser ingen utstrålning….en i mängden. Är det då också så att han varit med i Idol, Talang eller liknande märkliga företeelser å byggs det ju på än mer detta jag redan sagt.
Men vem vet. Kanske jag som är blåst och inte fattar hans storhet. För det gör jag verkligen inte som artist. Det andra är en annan grej.
Adri och Engsla, håller med er båda om Tusse. Han var värd vinsten eftersom folket var så pass överens. Men låten känns väldigt daterad.
Angående Keiino tycker jag inte det känns pekoral, även om den officiella videon med både fjordar och renar balanserar ditåt. Jag tyckte deras bidrag 2019 var för glättigt, men detta är en fin utveckling med moget och lite vemodigt inslag. Ger mer tyngd åt jojken, så att den känns mindre plojig än 2019. En fantastisk låt!
@Mikaela, jag tycker att Keiinos låt 2019 var bättre som helhet men är helt på din linje när det gäller jojken. Den kändes mer äkta i år och inte bara något de petat dit för sakens skull
Micke: Såg din andra kommentar till mig nu. Det är lite det som är grejen med ”flyta bort”-låtar. Att detas intryck oftast dröjer 🙂 Det är väl tyvärr därför deras succéer alltsom oftast uteblir. Det var ju samma sak med låten i fråga. Att den åkte ut stör mig inte, för jag gjorde ju själv inte direkt mycket för att hindra det. Men sen gick det några veckor och låten återkom! 🙂
Vi var inte överens om rösten nej, men man får ju enas där man kan! 🙂