Eurovision 2021: Användning av “live-on-tape”
2020-11-18 (onsdag)Efter att det i går avslöjats att semifinalslottningen återanvänds så kommer nu information om hur de tänker säkerställa att samtliga 41 länder ska kunna tävla i Eurovision Song Contest 2021 oavsett corona-läge.
Kamera som används vid ESC (Foto: EBU / Andres Putting)
Om det blir så att några eller alla delegationer förhindras att resa till Rotterdam (enligt scenario C och D i de presenterade ESC 2021-planerna) så kommer ett förinspelat live-framträdande, som alla TV-bolag ska förbereda, att användas i stället. Här är lite snabb info om hur det ska gå att använda dessa s.k. “live-on-tape” så rättvist som möjligt.
“Live-on-tape” i korthet: |
|
♥ | Samtliga TV-bolag ska spela in en “live-on-tape” som kan användas om en deltagare inte kan resa till Rotterdam p.g.a. pandemin, eller om en artist sitter i karantän. |
♥ | Inspelningarna ska ske i en studio i respektive deltagares hemland. |
♥ | Varje live-on-tape ska göras i en tagning utan några redigeringar i efterhand på vare sig sången eller framträdandet i sig. |
♥ | Det finns inget strikt format utan det är “OpenUp to variety” som gäller. Tävlingen uppmuntrar varje deltagare att utnyttja sin artistisk frihet, kreativitet, ambition och egna stil när de skapar sin inspelning. |
♥ | Det får inte finnas någon publik på inspelningarna. |
♥ | Delegationerna får lov att använda sig av liknande tekniska möjligheter som erbjuds i Rotterdam, men de får även använda sig av en mer enkel lösning. |
♥ | Inspelningarna får ej innehålla förstärkt eller virtuell verklighet, overlays, konfetti, drönar-filmning, vatten eller användning av chroma key eller greenscreen. |
♥ | Innan TV-bolagen ska spela in träffar de en samordnare från värdlandets TV-bolag och skickar med schema för inspelningen och planen för studion och kameran. |
♥ | Delegationsledaren måste finnas på plats (antingen ensam eller med någon med lämpligt mandat) under inspelningen, som är på totalt 60 minuter och där tre försök tillåts, för att ta det slutliga beslutet om vilken tagning som ska väljas ut. |
♥ | En direktanslutning kommer att sättas upp under inspelningen för att låta ESC:s högste ansvarige chef och representanter för en oberoende röstningsobservatör (E&Y) och värd-TV-bolagen att övervaka inspelningen, ge stöd och hjälp samt säkerställa tävlingens integritet. |
♥ | Det är inte tillåtet att skicka framträdanden från nationella finaler men inspelningarna kan ske på samma sätt vid senare tillfälle. |
♥ | Inspelningarna ska vara arrangörerna tillhanda i slutet av mars och inte publiceras förrän vid evenemanget i maj. |
(Källa: eurovision.tv) |
Schlagerpinglan: Naturligtvis vore det önskvärt och mest rättvist om samtliga 41 länder kan tävla från samma scen och under samma förutsättningar, men med tanke på läget vi befinner oss i så är det glädjande att se att det finns nödlösningar. 🙂
Nu hoppas jag att så många som möjligt kan ta sig till Rotterdam och leverera sina bidrag live samt att den som inte får den möjligheten varken gynnas eller missgynnas av sitt “live-on-tape”.
Jag litar verkligen på EBU 🙂 Jag tror de kommer se till att bidragen deltar på samma villkor så att det inte blir som att något sjungs på en Melodifestival-scen, där allt är dyrt och krispigt, och nåt annat i Moldavien eller Vitrysslands inte lika påkostade finaler (för att vara snäll).
Men förhoppningen är att alla ska vara där. Men vi får se. Alla länder kör olika approaches också. Israel är ju väldigt väldigt stränga så där måste väl pandemin vara mer eller mindre borta för att Eden ska kunna lämna och återvända landet på ett smidigt sätt? 🙂
Time will tell. Men bara tanken på att ESC blir av med 100% säkerhet är… den är god nu! 🙂
Det finns inget strikt format utan det är “OpenUp to variety” som gäller. Tävlingen uppmuntrar varje deltagare att utnyttja sin artistisk frihet, kreativitet, ambition och egna stil när de skapar sin inspelning.
Antar att San Marino, Senhit kommer gilla detta.
@Adri, Jag hade mina tvivel först och såg kvalitéskillnaderna i de förinspelade framträdandena framför mig, precis som du beskriver, men det ser ju faktiskt ut som att de har en bra plan för hur det ska kunna bli så rättvist som möjligt så nu är jag väldigt positiv. 🙂
Men som sagt, vi får se hur det utvecklar sig, förhoppningsvis sliter de med inspelningarna till ingen nytta (förutom sinneslugnande garanti att tävlingen säkrats) och samtliga 41 dyker upp i Rotterdam. (Inte ens en obotlig optimist som jag själv tror på det i nuläget… men man kan inte utsluta något.) 😀
@Mr A, Det är nog en artist som gärna sett att det inte fanns några begränsningar alls i vilka tekniker som får användas. Oavsett om det blir ett förinspelat framträdande eller en live-show i Rotterdam så är jag oerhört nyfiken på hur det kommer att se ut. 🙂