Tillbakablick: Eurovision 2014 i Köpenhamn, Danmark
2020-06-27 (lördag)Schlagerpinglan: Efter att Emmelie de Forest vunnit ESC 2013 för Danmark med “Only Teardrops” så stod landet värd för Eurovision Song Contest 2014 när den sändes från Köpenhamn.
Årgången uppmärksammades under kvällens Eurovision Again och här nedan ser ni hela finalen från 2014 samt resultatlistan. Mycket nöje. 😀
Eurovision Song Contest 2014:
“EurovisionAgain – Eurovision Song Contest 2014 – Grand Final – Full Show”
(Jun 27, 2020 – eurovision.tv)
Eurovision Song Contest 2014 – Finalen – Resultatlistan: |
||||
1. | Österrike | “Rise Like a Phoenix“, Conchita Wurst | 290 p. | |
2. | Nederländerna | “Calm After The Storm“, The Common Linnets | 238 p. | |
3. | Sverige | “Undo“, Sanna Nielsen | 218 p. | |
4. | Armenien | “Not Alone“, Aram MP3 | 174 p. | |
5. | Ungern | “Running“, András Kállay-Saunders | 143 p. | |
6. | Ukraina | “Tick-Tock“, Maria Yaremchuk | 113 p. | |
7. | Ryssland | “Shine“, Tolmachevy Sisters | 89 p. | |
8. | Norge | “Silent Storm“, Carl Espen | 88 p. | |
9. | Danmark | “Cliché Love Song“, Basim | 74 p. | |
10. | Spanien | “Dancing in the rain“, Ruth Lorenzo | 74 p. | |
11. | Finland | “Something better”, Softengine | 72 p. | |
12. | Rumänien | “Miracle“, Paula Seling & OVI | 72 p. | |
13. | Schweiz | “Hunter of stars“, Sebalter | 64 p. | |
14. | Polen | “My Słowianie – We Are Slavic“, Donatan & Cleo | 62 p. | |
15. | Island | “No Prejudice“, Pollapönk | 58 p. | |
16. | Vitryssland | “Cheesecake“, Teo | 43 p. | |
17. | Storbritannien | “Children Of The Universe“, Molly | 40 p. | |
18. | Tyskland | “Is It Right“, Elaiza | 39 p. | |
19. | Montenegro | “Moj Svijet“, Sergej Ćetković | 37 p. | |
20. | Grekland | “Rise Up“, Freaky Fortune feat. Riskykidd | 35 p. | |
21. | Italien | “La Mia Città“, Emma | 33 p. | |
22. | Azerbajdzjan | “Start A Fire“, Dilara Kazimova | 33 p. | |
23. | Malta | “Coming Home“, Firelight | 32 p. | |
24. | San Marino | “Maybe (Forse)“, Valentina Monetta | 14 p. | |
25. | Slovenien | “Round And Round“, Tinkara Kovač | 9 p. | |
26. | Frankrike | “Moustache“, TWIN TWIN | 2 p. | |
(Källa: eurovision.tv – Sammanställning: schlagerpinglan.se) |
Schlagerpinglan: Min egen personliga topp-tre, efter att ha tittat på finalen via Eurovision Again, är “Something better” (Finland), “Round And Round” (Slovenien) och “Cheesecake” (Vitryssland).
Min kompletta rangordning av ESC 2014-bidragen hittar ni här (i kommentarsfältet).
Ett av mina största irritationsmoment i ESC tyvärr. Ibland har man rätt och ibland har man fel Tysklands Ghost 2016 gillade jag direkt och var övertygad om att alla skulle göra det till slut. Såååå jädra blåst var jag. Delvis ursäktad var jag väl av att liveframträdandet var uselt men lika blåst var jag ändå. Detta året 2014 var det tvärtom. Jag älskade Nederländernas bidrag från start, vilket ingen annan tycktes göra. Var helt övertygad om att detta skulle ändras och denna gången var jag inte totalt blåst utan jag hade rätt 🙂
Plötsligt gillade nästan alla låten och för mig tornade det plötsligt upp en möjlighet. Något som väldigt, väldigt sällan händer. Det att rätt låt vinner i ESC. Men inne i dimman dök det plötsligt upp ett bidrag som inte helt levde på bidragets egen styrka utan som levde med på “Sakens skull”. Var livrädd att något sånt skulle få avgöra 2014 och tyvärr besannades min oro. Ännu en gång “lurades” människor av detta fenomen “för sakens skull.”
Nu ska jag dock fylla i en sak. Jag gillar Conchitas bidrag och jag gillar hans röst. Dessutom är Österrike mitt andra hemland så tro mig jag har inget som helst emot bidraget. Tror dock att det inte finns en normal människa som tror att bidraget vann enbart på grund av bidraget styrka. Jag hatar sånt. När annat påverkar, som klädsel, o han/hon var söt, han/hon har bra åsikter osv avgör.
Hur var då året i stort? Helt ok år. Varken dåligt eller bra. För mig fanns det fem riktigt bra bidrag och tre riktigt, riktigt dåliga bidrag. Bara en av de nio NOLLPOÄNGARE jag delat ut under åren Frankrike men de två övriga ligger bland de som är närmast Grekland och Ungern.
Det som dock gjorde 2014 än värre förutom det att Nederländerna inte vann var att tre av de övriga på min topp 5 Italien, Slovenien och Malta inte ens kom topp 20. Nederländerna och Sverige var dock topp 3.
Micke, jag tror att du skrev det här under fel inlägg, det skulle in under min topp tio-lista för 2014 😉
Skämt åsido. Jag håller inte med om att annat än låten i sig inte bör påverka röstandet i esc. Kläder, utseende osv påverkar ju överallt annars när det gäller hur vi uppskattar och köper musik, så varför inte här? Det var ju inte enbart musiken som gjorde Elvis, Beatles och Madonna så megastora tex 🙂
Absolut att musiken är viktigast, men jag förstår om folk röstar på ett snyggt bidrag, även om de kanske inte tycker att låten är den bästa. Liveframträdanden handlar ju mycket om upplevelsen där och då. Får jag gåshud när jag tittar på ett nummer så blir den känslan kanske viktigare för min röstning än om jag egentligen tycker att en annan låt är bättre, men det framträdandet berörde mig inte på samma sätt. För mig var 1944 ett sådant bidrag.
På samma sätt kan ju ett liveframträdande fullständigt döda en fantastisk låt. Men det är bara min åsikt 🙂
Copy paste på vad Engsla sa 🙂 Om det bara var musiktävling hade det faktiskt kunnat vara på radio.
Man behöver mer än bästa låten för vinst. Artisten ska vara på topp, det ska se bra ut, det ska vara rätt där och då helt enkelt.
Hade Österrike vunnit om Conchita inte var Conchita? Inte såg ut som Conchita? Inte hade samma publicitet som Conchita? Troligtvis inte. Men det stör inte mig 🙂
1. För det hamnade rätt i tiden. Politik är väl aldrig ”ute”, men just 2014 känns som att det var en tid för frågor gällande identitet och sexualitet. Conchita hamnade där med sitt statement.
2. Även om Conchita såg ut och betedde sig som vem som tror jag det åtminstone hade blivit topp 3 🙂 Hon var en av årets bästa röster, låten presenterades på ett kanonsnyggt sätt och den är så bra proddad. Juryn hade absolut haft den som vinnare oavsett tror jag 🙂
Engsla och Adri, tydligen dålig på att förklara vad jag menar 🙂 Självklart är jag precis som ni helt inne på att saker och ting i showen kan påverka. Det är ju för tusan det som är ESC. Det jag dock inte klarar är när någon “sak” påverkar. Att någon är tjej eller kille, gay eller hetro, republikan eller demokrat, att någon har nån rolig blogg eller liknande, nyligen opererad för något eller inte. Kan hålla på hur länge som helst. Jag köper inte sånt. Det har inte med ESC att göra. Politik och allt samhällsstuk ska inte avgöra en ESC-final. Punkt slut. Jag vet vem Conchita är. En mycket duktig sångare med en stark låt. Det är dock 99,99999% säkert att den inte hade vunnit utan för “sakens skull.” Det köper jag som sagt helt enkelt inte. Det är inte ESC för mig. I synnerhet inte när en riktigt, riktigt stark låt fick finna sig i en andraplats på grund av “för sakens skull.” Samma fenomen som hände när Roi vann härom året i Frankrike och en grymt stark låt hindrades från att få representera Frankrike i ESC.
Micke, fast vet du egentligen tvärsäkert att Conchitas bidrag (med sitt budskap) inte innerligt berörde alla de som röstade på det? Att du och jag inte tyckte att det var årets vinnare betyder ju ingenting 🙂
@Engsla min vän, jag skiter fullständigt i om en person är hetro eller gay eller vilken tro och politisk uppfattning de har. Rent ut sagt. Det ska jag skita i. Men sånt här ska inte ha med ESC att göra. Än mindre påverka resultatet. Självklart kan jag inte slå fast att Conchita inte hade vunnit. Min övertygelse om detta är dock enormt stark. En grej är hur det exempelvis funkade i hemlandet. Låten var inte ens populär innan helheten kom fram. Då jädrar höjdes den plötsligt. Jag är övertygad om att det var samma scenario all over.
Åter igen så inga missförstånd dyker upp här. Jag gör ingen som helst skillnad på personer som är hetro eller gay. Samma värde och rättigheter är självklar. Själv är jag 100% hetro men har vänner åt båda håll. Men detta är ESC och ska enbart handla om musik. Kan ta ett liknande exempel. Jag jobbar med kvinnors rättigheter. Jag är 100% för kvinnors rättigheter. Men inte heller detta har med ESC att göra. Detta är musik och music only med show givetvis.
Ok nu gick jag utanför lite men jag hatar missförstånd. Så lätt i den lättkränkta värld vi lever i. No more now. Engsla jag är övertygad om att Conchitas låt och röst berörde. Det berörde även mig men det hade aldrig gått till seger utan hela paketet 🙂
Nej men det är ju ändå ”hela paketet” som tävlar 🙂
Samma med Israel 2018. Den var förmodligen till stor del på sin text. Hade det varit en simpel kärlekslåt hade den inte vunnit vågar jag tro 🙂
Men man kan inte styra vad folk röstar på. Man sätter sin egna priortering 🙂
@Adri, nej men jag önskar folk hade lite mer innanför pannloben. Ungefär som när det gäller covid-19. Man blir chockad över människans ytlighet och om jag får säga det, dumhet.
Det positiva med 2014 var iaf att sämsta låten kom sist 🙂
Oj då. Hårt.
Micke, jag tror inte att du gör skillnad på folk, vi har nog bara olika åsikter om esc. Som Adri säger – det är ”hela paketet” som tävlar, och det är ofta hur man uppfattar bidraget i sin helhet där och då som avgör vad man röstar på 🙂
Absolut, precis som vissa grannar röstar på varann, några utflyttade röstar på sina hemländer, somliga fans röstar på sina idoler osv, så finns det en del som röstar politiskt åt olika håll. Jag tror dock att de är i minoritet och att de flesta röstar på vad man känner berör en mest just då. Att vi tror olika hör ju liksom till, eller hur 🙂
Moustache var verkligen inte bra, men jag håller den alltjämt före Sloveniens irriterande rösteffekter 😉
@Adri “hårt”????? Då tror jag du tyder in lite för mycket i det jag sa
@Engsla, det är därför jag föredrar jury (Märk väl att jag inte menar jury som nu där det bara sitter ett fåtal) En jury i ESC för är på minst 50-100 pers i alla åldrar. de har lättare för att hålla sig ifrån Det är ungefär som i svenska rättegångar. På 00-talet läste jag typ rättskunskap och liknande, no names så jag har varit på en mängd rättegångar. Tror de flesta har uppfattningen att alla lekmän är lika seriösa som de övriga. Tro mig. Det stämmer DEFINITIVT INTE. Ni skulle bli extremt förvånade om ni fick inblick på ytligheten.
Men nu lever ESC inte i den verkligheten som jag vill med stor jury och därför är folkets röst och juryns röst lika för mig. Men åter igen. Jag vill ha show, tro inget annat. Men samhällsfrågor, politik, religion and so on ska inte ha nån plats i ESC. Då har man totalt missuppfattat grundtanken med ESC. Så Engsla. Ja det är hela paketet som tävlar så länge det inte handlar om “för sakens skull” mm 🙂
Ja jag tror som sagt Conchita hade haft stor vinstchans ändå. Just framför allt juryn tror jag hade kunnat skicka henne mot vinsten.
Juryn får ju kriterier. Österrike prickar av dem. Och let’s face it: Österrike vann hos juryn 2018 med en låt som absolut inte förtjänade det. Om det går så bra för den så är det inte mer än rätt att det gick bra för Conchita.
Mer förvånad över att folket också röstade på henne. Men jag tror oavsett system att det hade blivit en toppskiktsplacering oavsett vem Conchita egentligen var.
Adri,……topp, absolut. Helt enkelt för att det är en bra låt. Men vunnit? No way. Finns inte på kartan för mig Adri. Sorry. Ska ta ett exempel. Låt säga att jag och mitt band får representera Sverige eller Österrike. Låt säga att vi har en låt värdig plats 5-10 nåt. Strax innan det är dags drabbas en i bandet av något tråkigt som blir allmänt känt. Plötsligt förändras allt och röster rasar över oss så att vi vinner ESC 2021. Känns det rätt Adri? Är vi värdiga vinnare?
I en tävling som handlar om att få in röster tänker jag att det inte finns ovärdiga vinnare, för då har man ju lyckats få rösterna som krävs! 🙂 Resonemanget bakom rösterna spelar ingen roll 🙂 Sen kanske jag inte håller med… eller så gör jag det. Jag vet inte hur ditt band låter.
Men det är samma sak i alla “demokratisk röstning”-sammanhang. Oavsett om det är ESC, Let’s Dance (kollar inte på det programmet, än mindre röstar – men principen kvarstår) eller för den delen politiska riksdagsval. Den som vinner gör det för att flest personer dragits mot den låten, den dansen eller… det samhälle partiet har som mål eller för att det funnits en bra kampanj bakom alternativet.
Jag ser inget problem 🙂 Trots att Conchita inte var med på min topp 10.
@Adri min vän vi är inte på samma planet när det gäller detta märker jag 🙂 När jag tog mitt exempel med bandet tänkte jag att detta måste Adri känna likadant på. No way. Det hände inte. Inget fel i det då du har all rätt i världen att känna och tycka det du vill men det visar hur långt ifrån varandra vi är i detta. Enligt mitt sätt att se det var mitt band extremt oförtjänta vinnare av ESC 2021. Att vi vann hade absolut inget med musik att göra utan bara med snyft snyft röstning. Det är inte min typ av musiktävling to say the least 🙂
@Adri jag ska ge dig ett litet exempel på sånt som påverkar så att musiken inte kommer först. Finns mycket bättre exempel på detta än det jag nu tar upp men jag tar detta för att det handlar om, i mina ögon, sveriges sämsta artist. Hon har drabbats av both ways sas.
Detta handlar om min övertygelse nu Adri, inte om fakta. Jag har många svagheter som person men en styrka jag har är att jag alltid försöker nollställa mig och ite gå efter artist utan efter låt. Än mindre låta mig påverkas av annat runt omkring. Självklart klarar jag det inte alltid. Jag är inte mer än människa men jag försöker verkligen då det är såååå viktigt för mig.
MF 2006 vanns av den artist av alla jag har svårast för. Carola är hennes namn. Jag stålsatte mig och försökte verkligen lyssna. Inte lätt med det ylandet Men jag försökte och fann en skaplig låt bakom ylandet. Grejen är dock att etta året fanns det flera riktigt bra låtar med som blivit mycket mer spelade efter MF än Carolas. Hon vann. Varför? I mina ögon är svaret självklart. För att det var Carola.
Motsatsen hände 16 år tidigare i MF 1990. Även då var det Carola som var i ropet men nu i mer negativa vibbar på grund av hennes inblandning i Livets ord. Detta var ett svagt år och i mina ögon hade Carola sin bästa låt i mF som hon dessutom inte var lika ylande i. Hon vann inte och jag tror de flesta är inne på att det var detta med Livets ord som gjorde att hon inte vann.
Du får tycka vad du vill Adri men för mig är detta helt förkastligt. Jag tror på ärlighet, äkthet och liknande. Det är mitt motto i livet och så även i musiktävlingar 🙂
Om man vänder på det.
Säg att jag har en överlägsen favoritlåt i nästa års Melodifestival eller Eurovision. Sen kommer det till min, och offentlighetens, vetskap att artisten bakom låten har gjort flertalet nazistiska utspel i sina sociala medier eller har flera domar om våld mot kvinnor i bagaget. Eller annat horribelt.
Då spelar det faktiskt ingen roll om låten är bäst. Jag kommer inte rösta på den 🙂
Samma sak tänker jag kan funka omvänt. En låt man tycker är bra/godtagbar men framförs av en riktig ”förebild-exempel”. Då förstår jag helt att man vill lyfta det 🙂
Även om jag personligen inte var ett fan av Conchita – än mindre Frankrikes representant 2019 🙂
Men du, Micke. Jag vet inte. Jag tror detta är ett av fallen där vi helt enkelt inte kommer komma närmre varann! 🙂 Helt ok. Ingen av oss är envåldsdomare ändå så man får acceptera hur andra priorterar sina röster.
@Adri, jag klarar helt enkelt inte falskhet, oärlighet och ytlighet. Det vet du redan iofs eftersom du säkert minns vad jag sagt om program som typ Parlamentet, Så ska det låta och andra tillrättalagda, konstruerade program. Jag är inte världens bästa människa ska du veta men det jag hela tiden strävar efter och värderar är ärlighet och äkthet.
Nej vi är såååååå långt ifrån varandra när det gäller detta men vad fasen gör det. Man ska inte alltid vara överens 🙂 Har ju funnits en hel del annat i år som vi faktiskt varit överens om. Bara en sån sak 🙂
Att dagens domstolssystem med nämndemän har sina brister är tyvärr uppenbart. Men problemet verkar ju ha kommit upp på dagordningen, så förhoppningsvis blir det någon sorts förbättring de närmsta tjugo åren eller så 😉
Nä. Jag vill absolut aldrig tillbaka till ett system med enbart jurygrupper, i vare sig mello eller esc. Oavsett hur stora grupper det skulle vara, eller hur de skulle vara sammansatta. Vill heller aldrig enbart ha teleröster. Hur problematiskt dagens system än är så känns det ändå långt mycket bättre än hur det var tidigare. Vinner en låt jag inte gillar vet jag att det åtminstone beror på att majoriteten inte tyckte som jag, inte bara en liten grupp på 5-500 (eller var man nu vill sätta maxgränsen) jurymedlemmar. Och att, som det sades tidigare år (waaay back, tillbaka på stenåldern typ), att jurygrupperna bestod av “experter” och därför var “neutrala” och bättre kunde avgöra bidragens “kvalitet” – det var ju bara gödsel. Folk i musik- och nöjesbranschen är nog lika påverkbara som andra. Så både juryer och teleröster är nog bäst. Att det ska vara många fler medlemmar i juryerna håller jag med om. De här små expertjuryerna per land är ju bara fåniga, och dessutom har det ju visat sig att en persons misstag kan kullvälta hela juryns resultat. Knasigt 🙂
Sedan, för att slå lite mer på den döda hästen: livet är inte rättvist, låtars kvalitet är aldrig objektivt (förutom att min smak är facit förstås 😉 ). Man kommer inte undan att det som sker runtom musiken påverkar vem som vinner. Vilket jag håller med om kan vara rätt enligt Adris exempel ovan.
Det har ju funnits dragartister i tävlingen tidigare år som inte har haft någon större framgång i esc (kommer inte riktigt ihåg… det var nån dansk, och några flygvärdinnor?). Förmodligen vann de inte eftersom deras bidrag inte höll måttet. Även om Conchita inte tillhörde mina favoriter så tror jag att fler röstade på hans röst, ljusshow, låt och utstrålning än på hans skägg och klänning. Men vi kommer ju aldrig att få veta om du eller jag har rätt där 🙂
Hur rättvist det är i musiktävlingar kan man ju dra hur långt som helst. Hade Salvador vunnit utan rapporteringen om hans hjärtproblem? Vem vet. Hade Katrina and the Waves vunnit utan sina tidigare framgångar (jag tror ju inte det, låten var iaf inte min vinnare)? Hade Lordi vunnit utan sina dräkter och pyron (tvivlar, tror inte det finns många därute som på allvar tycker att låten är mer än “meh”)? Hade Dima Bilan vunnit utan Jevgenij Plusjenko? Har inte en aning. Själv gillade jag som sagt inte någon av de nämnda låtarna, men det är ju alltid kul att spekulera!
Så till något helt annat. Älskade den här när jag var liten. Tyckte nog mest om den för att den kändes lite naturlyrisk så där. Sedan när jag blev något äldre och (antar jag) hade läst för många gamla deckare förändrades hur jag uppfattade stämningen i musiken. Så jag skulle vilja veta hur andra tolkar stämningen. Är det sommarvackert, eller något annat?
https://www.youtube.com/watch?v=mqbOLvZ90rQ
Engsla: Jag har svårt att tolka texten. Men överlag så får gamla, trubaduriga låtar med manliga röster ganska obehagliga stämningar. Jag vet inte om det handlar om att produktionen är så “grov” eller om det är det berättande sångsättet. Men jag tycker det lätt blir kusligt när det är på så sätt.
Men, å andra sidan. Jag tycker ofta konstiga saker är läskiga. Jag kan sitta igenom skräckfilmer som många andra hyllar och tittar bort under, utan större problem, men samtidigt blir jag på riktigt rädd för scenen där Donald Sutherland pekar och skriker i “Invasion of the Body Snatchers”. Det – av alla scener man sett i sina dagar – skrämmer mig än. (Jag hoppas innerligt ni sett filmen, för annars framstår jag som extremt mer mesig än jag är med tanke på hur jag beskrev scenen).
Så ja, du förstår. Mina känslor går inte att ta för sanning – eller ens en tydning till vad majoriteten tycker. Jag tycker ofta inte som andra har jag märkt när det kommer till rädsla och kusliga stämningar.
Men jag tycker låten var kuslig! 🙂
Speaking of kusligt: idag lyssnade jag på lite av Polens låt från 2010 (“Legenda”) och den är ju också kuslig. Kärlek är fint! Att bli besatt av någon? Inte fint, bara läskigt.
Adri, tack så mycket för att du tog dig tid att lyssna igenom klippet! Då är det inte bara jag som är tokig då. Får själv intrycket av att det är en lustmördare som ror hemåt efter förrättat värv… Men jag gillar fortfarande låten 🙂
Kommer inte ihåg Donalds scen, men ska kolla upp vad det är med honom som gör dig rädd. Det kan ju komma till användning här på bloggen någon gång 😉
Jo. Det finns alldeles för många låtmakare därute som skriver om besatthet och överdriven svartsjuka som något normalt.
Engsla: Jag hoppas du inte kommer använda den scenen mot mig. Aja. Det är en bra scen. Det är en skräckfilm och Donald är en riktigt bra skådis. Man ska ju bli rädd. Mission accomplished! 🙂
Sen tycker jag det beror på hur man skriver låten. En riktig favorit hos mig är ju “Where the wild roses grow” med Nick Cave & Kylie Minogue. Den handlar ju om att mannen (Nick) dödar kvinnan (Kylie) för att “bevara skönheten”. Det är ju djuuuuuuupt obehagligt.
Men jag tycker låten fungerar för den försöker aldrig någonsin ge sken av att vara en kärlekslåt! 🙂 Kärlekslåtar där en person fullkomligt mer eller mindre stalkar. Det är obehagligt och problematiskt. Tur att man lever i en tid som blir allt mer, i brist på bättre ord, “woke” 🙂
Engsla och Adri, jag verkar ha väldigt svårt att få er att förstå vad jag menar. Eftersom ni är två är det ju uppenbart att problemet tydligen är mitt sätt att förklara.
“Jag vill absolut aldrig tillbaka till ett system med enbart jurygrupper”
Nej vem tusan vill det? Inte jag iaf. Engsla min vän det jag försöker säga är inte på något sätt något som liknar det. Jag gillar båda men det jag skulle önska var.
JURYGRUPPER: Det har jag redan sagt. I nuvarande skick är inte folkets röster det största problemet utan juryn. Dessa små löjliga grupper är bara ett hån mot allt i ESC. Det är ett hån mot artisterna, mot folket, mot tävlingen och i synnerhet mot tanken med jurygrupper. Framförallt ska jurygrupper ALLTID stå för det som det är tänkta för EXPERTIS. Inte som exempelvis programmet Talang (heter det så?) där en helt vanlig kändis som Bianca Ingrosso kan sitta som EXPERT. Detta är ingenting mot henne som person men sicket jädra skämt rent ut sagt. Nej Jurygrupperna i ESC ska vara rejält stora. Som minimum bestående av 50 personer. Alla experter på musik och allt runt det.
FOLKETS RÖSTER: Ska direkt erkänna att jag vet väldigt lite av hur det går till idag. Blev så less på hur det var tidigare så jag bara la det åt sidan i tankarna. Då var det iaf så att en person kunde ringa och rösta hur många gånger som helst. Är det ens i närheten av den möjligheten fortfarande så är det ett skämt. Då handlar det inte om folkets röster utan om vem som kan skicka mest röster. Sen är min största förhoppning och har alltid varit att vi kan leva med ESC i grundtanken.
Adri och Engsla försök förstå mig när jag säger att jag vill att ESC ska vara opåverkbar. Det innebär INTE att scenshow och liknande inte får påverka. Har aldrig tyckt det och kommer heller aldrig att tycka det. Men när nån vinner för att den personen stukade lilltån och missade en konsert veckan innan ESC då är det utanför min sfär. Eller att någon artist gav en glass till en liten flicka som satt ensam utan mamma o pappa på trappan några dagar innan ESC då är det utanför mitt. När saker som inte har med ESC att göra får avgörande påverkan på resultat på ESC som politik, religion, läggning or whatever då är det inte längre ESC för mig.
Hoppas ni förstår bättre nu 🙂
@Engsla, ganska lustigt att det var just Olle Adolfsson du slängde ut här. Den snubben är ett unikum faktiskt. Han är nog den ende artist som kan ta en låt, ny eller gammal, och tolka den på annat sätt, han kan släpa på den men det låter bra ändå. Nu är inte jag något fan av honom men varje gång jag hör honom tänker jag samma sak. “Fan han släpar ju och det låter bra ändå.”
Jag ser inget som helst dystert i texten. Visst det är inget tjo och hej eller la la la la. Men varför måste allt vara sånt? Älskar exempelvis Imperiets tolkningar av “Märk hur vår skugga”, Bellman och “Briggen blue bird”, Evert Taube. För tusan mina vänner varför måste all musik i vissas ögon vara tjo och flöjt? Attan vad ni som känner så går miste om mycket i musikens fantastiska värld. Där finns ju allt 🙂
@Adri, en helt annan sak. Vi har många gånger pratat plus och minus för årtionden när det gäller musik. De två årtionden som för mig är de svagaste från andra halvan av 1900-talet till nu är 50-talet och 80-talet. Men något av det bästa vi hade på 80-talet och lite innan och tack och lov även senare var och är Jocke Thåström. That´s for sure 🙂
Micke: Jag känner inte alls så. Musik ska få täcka in alla känslor! 🙂
Hmm, jag har väl vissa Thåström-låtar som har spelats i mina spellistor men han är ju inte någon jag har i min topp, oavsett årtionde så att säga! 🙂
Roade mig med att jämföra lite mellan årtionden och rätt vinnare som jag ser det. Jag lämnar 50-talet utanför då jag har lite för dålig koll just nu:
Rätt vinnare på 60-talet:
1964 – Italien
1965 – Luxemburg
1967 – Storbritannien
1969 – Nederländerna och Storbritannien
——————————————–
Rätt vinnare på 70-talet:
1971 – Monaco
1972 – Luxemburg
(1973 – Luxemburg men egentligen håller jag Spanien lite före)
1975 – Nederländerna
1976 – Storbritannien
1977 – Frankrike
——————————————–
Rätt vinnare på 80-talet
1982 – Tyskland
1983 – Luxemburg
——————————————–
Rätt vinnare på 90-talet:
1995 – Norge
1996 – Irland
1997 – Storbritannien
——————————————–
Rätt vinnare på 00-talet
(2000 – Danmark även om jag håller Lettland lite före)
2007 – Serbien
——————————————–
Rätt vinnare på 10-talet:
2010 – Tyskland
——————————————–
Vilka är då de tre bästa vinnarna genom tiderna?
1. Serbien 2007
2. Storbritannien 1997
3. Monaco 1971
——————————————–
De två länder som vunnit rättvist flest gånger är alltså Luxemburg och Storbritannien. Fyra gånger var. Två länder som tyvärr, på olika sätt, är borta från ESC i nuläget. Luxemburg för att de inte deltar längre och Storbritannien för att de inte deltar med hjärta och själ längre.
——————————————–
Sverige då? De har ju vunnit fem gånger. Ingen av dem var rättvisa vinnare i mina ögon men en ranking kan de ju få.
Sveriges vinnare:
2012: Loreen med Euphoria.
1999: Charlotte Nilsson med Take me to your heaven.
1984: Herreys med Diggi loo diggi ley.
1974: ABBA med Waterloo.
2015: Måns Zelmerlöw med Heroes.
1991: Carola Häggkvist med Fångad av en stormvind.
En ändring 🙂 Luxemburg var inte rätt vinnare 1972. Glömde Storbritanniens Beg, Steal or borrow 🙂
Micke: Ska jag rangordna Sveriges vinnare blir det:
1. ”Euphoria”, 2012 (HELT RÄTT! Detta året var Sverige verkligen bäst! :))
Följande tre är inte mina personliga vinnare för sina år, men jag gillar dem och förstår dess succé!
2. ”Take me to your heave”, 1999 (Farligt nära dansband, och jag som dansbands-hater borde ju sky detta med alla medel. Men alltså, jag förlorar mot denna låt! Älskar den. Men min vinnare 1999 var Tyskland.)
3. ”Waterloo”, 1974 (Älskar ABBA. Detta är inte deras bästa låt. Tacka vet jag ”The Winner Takes it All”. Men inte sämst heller. Jag vill inte veta vad B&B tänkte när ”I do I do I do I do I do” komponerades. Hemskt. Anyway… Italien borde vunnit. Men ABBA är ABBA. Enkelt att förlåta!)
4. ”Heroes”, 2015 (Denna låt har jag betydligt längre ner än de ovan. Men det är inte konstigt. Att konkurrera mot 40-ish låtar, eller 15-20 låtar är två heeeeelt olika saker. Därför ska inte Måns Z få skit för det. För ”Heroes” är en grym låt. Men Estland, Norge och Lettland är bara några låtar jag hellre hade sett vinna 😉 )
De sista två fattar jag inte.
5. ”Fångad i en stormvind”, 1991 (1991 var ett svagt ESC-år. But still. Portugal? Israel? Frankrike? Ja, det fanns bättre än denna iaf)
6. ”Diggiloo Diggiley”, 1984 (Nej men det här är ju inte bra tycker jag. Medryckande? Visst. Klassiker? Jovars. Min vinnare? Absolut absolut inte. Italien är min vinnare men även Irland och Österrike – som kom sist, somehow – var bättre för min personliga smak! 🙂 )
————————
Men nu kommer en annan lista. Med märkligt specifikt tema. Här är en lista på 20 ESC-låtar som jag känner mig heeeeelt ensam om att gilla. Jag vill gärna veta ifall NÅGON öht av följande låtar connectar med er!
Jag tar ingen hänsyn till låtarnas placering IRL utan bara hur poppis de verkar vara i allmänheten. Vissa av dessa kom ändå i topp 10.
Så… topp 20 ”ESC-låtar ingen förutom Adrian gillar”:
1. Irland 2015 – ”Playing with numbers”
2. Andorra 2004 – ”Jugarem a estimar nos”
3. Frankrike 2005 – ”Chacun pense a soi”
4. Frankrike 2006 – ”Il etait temps”
5. Bosnien 2007 – ”Rijeka bez imena” (detta är ju t.o.m en balkanballad. Ändå verkar ingen förutom jag bry sig.)
6. Serbien 2013 – ”Ljubav je svuda”
7. Armenien 2015 – ”Face the shadow”
8. Israel 2009 – ”There must be another way”
9. Portugal 2007 – ”Danca Comigo”
10. Cypern 2008 – ”Femme Fatale”
11. Portugal 2006 – ”Coisas de nada”
12. Ukraina 2012 – ”Be my guest”
13. Albanien 2005 – ”Tomorrow I go” (Jag tycker detta känns som en låt du borde gilla, Micke. Men du verkar inte gilla den som jag iaf.)
14. Bosnien 2005 – ”Call me”
15. Ryssland 2004 – ”Believe me”
16. Armenien 2010 – ”Apricot stone”
17. Ungern 2013 – ”Kedvesem”
18. Nederländerna 2012 – ”You and me”
19. Schweiz 2018 – ”Stones”
20. Litauen 2015 – ”This Time”
@Adri, vad går du på egentligen. 20 låtar du ska vara ensam om 🙂 På åtminstone 14 av dessa får du sällskap. 6 stycken kan du däremot möjligen bli ensam om för jag är definitivt inte på samma place som du när det gäller dina placeringar 3, 7, 11, 12, 15 och 20 🙂
@Adri på tal om svensk musik 2020. Varför kunde vi inte ha med nåt sånt här i MF. Såååå mycket bättre än allt som är i närheten av MF. Inte min absoluta favvismusik men jädrar så jag önskar det hade blivit ESC 2020 med den här som svensk representant.
https://www.youtube.com/watch?v=RqU0NCl62Xo
Micke: Smith & Thell är riktigt bra! 🙂 De spelas flitigt för mig. Eller gjorde innan, Spotify har låst mitt konto.
Det som gör det värre är att Smith & Thell HAR varit med i MF. Men då som låtskrivare bara. Och faktiskt inte till några dunderlåtar om jag ska vara ärlig. Smith & Thell får mer än gärna vara med i MF – som artister då, så man kan “garantera” (eller så gott som) kvalitet. Jag tror inte det är omöjligt. Som sagt, de har ju skrivit låtar dit. Och om de är med i Allsång på Skansen/Lotta på Liseberg kan de lika gärna löpa folkkär-linan ut.
Samma med Miss Li. Hon har skrivit till MF två gånger (även om hon bara var medveten om det en gång, den andra gången skickade de andra låtskrivarna in låten utan hennes vetskap). Och de låtarna var bra också! En av dem t.o.m min vinnare det året (2015, Mariette). Men nu vill jag se Miss Li herself i tävlingen! 🙂
Micke: Visst att folk kan ändra sig, men har jag verkligen sällskap av dig angående min sjundeplats? Du har inte skrivit dig varm om den tidigare – quite the opposite 😉 Du har sagt att det är det sämsta Serbien skickat – åtminstone till och med 2020-bidraget. Du verkar inte vara ett fan av girl bands.
Nej men det handlar om låtar som jag hyllat, varit med i toppskikt på mina listor och fått återkommande lyssningar när jag befunnit mig i bubblan 🙂 Men som ingen annan verkar prata om.
Till exempel har jag aldrig förstått varför Frankrike både 2005 och 2006 är så hårt dissade! Eller Irlands låt 2015. Där fattar jag verkligen ingenting. Irland har vunnit sju gånger i tävlingen, samtliga sju vinnare har varit sämre än deras låt 2015… som inte ens nådde final.
Micke, tack för att du tog dig tid att tycka till om Ro hemåt! Intressant att du inte alls hörde något ominöst i den. Jag kanske har läst för många gamla deckare 🙂
Handlade tjo och hej la la la-kommentaren om den låten så förstår jag inte riktigt varifrån du fick idén att jag inte gillar stillsamma eller sorgliga låtar? Handlade det om besatthetsdiskussionen så håller jag naturligtvis med om att musik ska täcka in livets alla aspekter, bra som dåliga. Det jag har problem med är när det ska romantiseras kring våld i relationer 🙂
Slutligen förstår jag din önskan om att tävlingar ska vara opåverkbara från yttre händelser. Där vi skiljer oss åt är möjligen att jag tror att det är en fåfäng strävan, och därför har jag inte några problem med det 🙂
Så till listan över Sveriges vinnare:
Euphoria
Take me to your heaven
Heroes
Fångad av en stormvind
Diggiloo Diggiley
Waterloo
Mickes länk: Även om också jag gillar låten så skickade ju Danmark något liknande Smith & Thell i år, så båda hade kanske blivit för mycket av det goda? 😉
Adri, de låtar jag inte alls vill lyssna på är: ”Face the shadow”, ”There must be another way”, ”Coisas de nada” och ”Be my guest”
Resten av låtarna gillar jag mer eller mindre. De låtar jag blir mest förvånad över att du inte fått med dig folk här på är: ”Playing with numbers”, ”Kedvesem”, ”You and me” och ”Stones” 🙂
Så med Micke och mig här så verkar det som om du bara är helt ensam om att gilla tre bidrag: Armenien 2015, Portugal 2006 och Ukraina 2012, och det är ju inte så pjåkigt. Och det är ju kul att stå ut lite från mängden och vara ensam om att ha insett storheten i vissa bidrag ibland 😀