Melodifestivalen 2020: De internationella jurygruppernas röster
2020-03-08 (söndag)Schlagerpinglan: Slutresultatet av Melodifestivalen 2020 med tittarnas röster och jurygruppernas sammanlagda röster hittar ni här. Här nedan följer en sammanställning av hur de åtta internationella jurygrupperna fördelade sina 464 poäng.
De internationella jurygruppernas röster vid finalen av Melodifestivalen 2020: | |||||||||
Summa | |||||||||
1. Dotter | 10 | 2 | 6 | 12 | 10 | 12 | 7 | 6 | 65 p. |
2. The Mamas | 4 | 6 | 12 | 10 | 12 | 8 | 6 | 7 | 65 p. |
3. Felix Sandman | 8 | 7 | 8 | 8 | 2 | – | 8 | 12 | 53 p. |
4. Anna Bergendahl | 12 | 3 | 4 | 6 | 8 | 10 | – | 3 | 46 p. |
5. Mariette | – | 10 | 1 | – | 5 | 6 | 12 | 8 | 42 p. |
6. Anis Don Demina | 2 | 12 | – | 5 | – | 7 | 4 | 10 | 40 p. |
7. Robin Bengtsson | 3 | 8 | 10 | – | 6 | 5 | 1 | 2 | 35 p. |
8. Paul Rey | 6 | – | 7 | 4 | 4 | – | 10 | 4 | 35 p. |
9. Hanna Ferm | 7 | – | 3 | 2 | 7 | 3 | 2 | 1 | 25 p. |
10. Mohombi | 5 | 5 | – | 3 | – | 4 | 3 | – | 20 p. |
11. Victor Crone | 1 | 4 | 5 | 1 | 1 | 2 | 5 | – | 19 p. |
12. Mendez & Alvaro | – | 1 | 2 | 7 | 3 | 1 | – | 5 | 19 p. |
(Källa: SVT – Sammanställning av schlagerpinglan.se) |
Schlagerpinglan: Efter gårdagens final så var jag ganska fåordig och gjorde inte mycket mer än att hylla vinnarna och lyfta fram det positiva då jag tyckte att The Mamas förtjänade sin segerkväll och ville inte “regna på deras parad”, så att säga. 😀
Nu är det en annan dag och dags för några tillägg:
Jag står fast vid att jag i grunden gillar bidraget och att det känns som en storslagen låt som det svänger om och där artisterna visar prov på stora röster och mycket känslor… men… ur Eurovision-synvinkel så kan jag inte komma ifrån känslan att det saknas något. Det blir lite som en återförening av ett gammalt band där huvudsångaren inte dyker upp och materialet är snäppet sämre. Det är fortfarande bra… men inte lika bra.
Förra året (med en, enligt mig, liknande men bättre låt samt med John Lundvik) fick vinnarlåten samtliga jury-12:or och i år så blev det “endast” två 12:or från juryn vilket spär på min inledande känsla att detta inte är ett lika självklart val som det var 2019.
Med det sagt, jag lutar likväl åt att detta trots allt kan vara det “bästa valet” då juryn hade den som delad favorit och svenska folket belönade den med högst poäng. Mina egna frågetecken grundar ju sig enbart på jämförelser med 2019-bidraget och lyckligtvis så är det inte “Too Late For Love” vi möter i Rotterdam utan 40 andra bidrag och i den jämförelsen så klarar vi oss nog väldigt bra. Återigen, grattis och lycka till, The Mamas. 🙂
Mer om Sveriges förberedelser inför ESC 2020 hittar ni här: “Sverige i ESC 2020” medan de övriga utvalda ESC 2020-bidragen samt ländernas ESC-förberedelser finns här.
Efter en natts sömn står jag för allt jag sa igår. Jag är t.o.m hårdare.
Detta är pinsamt. Vi skämmer fullständigt ut oss med The Mamas. Jag hoppas vi åker ut i semifinalen och även om jag skulle tippa på finalplats tror jag inte vi ska vara allt för lugna.
Oaaceptabelt val av Sverige. Jag skyller väldigt mycket på Österrikes väldigt märkliga röstning.
Jag kommer inte stötta oss. Vi ska åka ut.
Undergången kan inte komma snabbt nog. Om vi människor inte ens kan ta vårt ansvar i en sån här tävling… vad kan vi då?
Detta gnäll! Förra året var en solklar vinnare som gjorde min plånbok tjockare. Då kanske tjejerna sa, “vi vill ha ett eget nummer nästa år”. Lundvik svarar att då får ni hoppas att de övriga deltagarna är väldigt slentrian, och det var de. Jag håller med att Anna Bergendahl har en jättefin röst som min mamma påvisar.
Dotter hade den bästa låten, absolut! Men Mammorna gkorde något bra av något enkelt som gick fram i stugorna. Pinnsamt att börkja bråka på utländska juryn som vissa artister gjorde. DE BEHÖVS! Därav Sveriges storhet under 2000-talet!
Men jag kan inte förneka att jag saknar den där riktigt härliga känslan som Loreens Euphoria, Måns Z. Heroes eller t.o.m Sanna Nielsens Undo gav mig. Vi har inte riktigt samma topp som vi hade förut. MEN ,,mycket bättre botten. Ingen låt var riktigt dålig i år, vilket varit fallet i de flesta finaler under de senaste 25 åren jag aktivt följt tävlingen. 🙂
Jag är så jäkla besviken. På jurygrupperna, på folket, på Sverige, på Europa. Jag hade i flera veckor sett fram emot gårdagen som den kvällen som skulle rädda årets upplaga, men nepp…. käftsmäll på käftsmäll på käftsmäll.
Ingen skugga över the Mamas. Så jäkla fantastiska kvinnor med röster och glädje som gjorde att jag fick lite ont i magen redan när de sjöng igår, de levererade låten helt klockrent. Men låten alltså. Så tom, så innehållslös.
Sen Finland på det. Juryn sänkte låten som hade stått för partyt i Rotterdam. En låt som samtidigt hade ett viktigt budskap, som hade fått Europa att börja snacka och tänka. Och sen Portugal. Jag är inget stort fan av Passe-Partout, men den hade skänkt lite glädje och färg till årets upplaga, men istället för vi ännu en seg, tandlös ballad.
Jag vet faktiskt om jag kommer orka bry mig om mello och Eurovision framöver. Gårdagskvällen var bara för jäkla mycket.
@Adri, Jag förstår din besvikelse och vet att jag inte kan skriva något som “hjälper” utan bara hoppas du hämtar dig snabbt, uttrycka min tacksamhet över dina kommentarer här och hoppas de fortsätter att dyka upp under säsongen, oavsett om du tar en längre eller kortare paus. Ta hand om dig.
Pinglan: Jag stannar nog. För jag har ändå ett behov att kunna diskutera ESC, och det behovet uppnås ingen annanstans för mig 🙂
Men sen märks det väl hur usel nivå jag tycker detta året. Så blir jag för ”o-pleasant” att ha i fältet, så säg ifrån!
Markus: Jag är helt med dig, friend. Jag hade också reserverat gårdagen som kvällen som skulle rädda ESC.
Men vad händer?
• Vi skickar samma låt som förra året
• Finland hoppar inte bara över deras guldlåt, utan de skickar sin sämsta låt
• Danmark skickar visserligen ett dugligt bidrag, men fortfarande det sämsta av de bra + den tjejen sjöng ju inte lite skakigt
• Portugal skickar en ballad. En bra ballad. Men en ballad.
ESC 2020 kommer bevittnas med halva ögon. Kanske ha på det på tv, medan man sitter med datorn och jobbar eller nåt. Ingen låt i år förtjänar uppmärksamhet egentligen.
Men, ge inte upp helt 🙂 Varje år är en ny chans. Jag längtar redan till ESC 2021.
@Adri, Goda nyheter. 🙂
För att undvika missförstånd: Jag uppskattar naturligtvis alla kommentarer och hoppas att samtliga kommer över eventuella besvikelser snabbt och kan vara med och diskutera ESC-bidragen längre fram. 😀
Och detta kanske går emot allt jag stått för under MF-säsongen 2020 men…
jag hoppas inte Dotter kommer tillbaks till Mello om hon inte har DET då!
För kolla 2000-talet. Det har nästan aldrig slutat lyckligt när en tvåa återvänder.
• Shirley Clamp, andraplats 2004 – sen dess stadig nedåtspiral
• BWO, andraplats 2006 – nedåt sen dess
• Andreas Johnson, andraplats 2007 – aldrig kommit upp dit igen
• Sanna Nielsen, andraplats 2008 – Ok hon vann 2014. Men det krävdes en jävla tid.
Ja ni ser ju. Danny, Yohio, Ace Wilder, Jon Henrik, Nano, Felix Sandman…
Andraplatser får en press på sig som är nära på omöjlig att leva upp till.
JAG personligen ser gärna Dotter i tävlingen igen. Men hon ska inte stressa dit. Ta tiden att skriva ett jävla super-bidrag då. Pull A Sanna Nielsen liksom! 🙂
Annars hoppas jag helt enkelt att hon nu fått ett rejält genombrott i MF som kommer hjälpa henne att få den karriär jag velat se henne ha sen 2015 (för jag själv har följt hennes karriär sen hon inte ens hade 1000 följare på insta) och inte fastnar i en ”Allsång på Skansen”/”Lotta på Liseberg”/”Diggiloo”-karriär – som så många andra MF-artister 🙂
Dotter själv verkar ta andraplatsen bra. Då borde ju jag också göra det. BORDE. Men jag har aldrig varit rimlig.
Jag hoppades ju på Anna Bergendahl. Det var iofs den enda jag hade hört men den var något så ovanligt i MF som en bra låt med en bra sångerska.
Nu vann hon ju inte så då fick jag sätta mig ned och lyssna på vinnaren. Det var något så ovanligt som ett svenskt bidrag på 10-talet som inte var totalt uselt. Det var absolut inget som tilltalade mig men ändå helt ok. Inte ofta jag ger (5/10) i betyg till en svensk vinnare.
Men visst är Anna B och hennes bidrag mycket bättre. På samma sätt som Danmark och framförallt Finland totalmissade i röstningen. Endast Portugal lyckades få till det.
Absolut & galet fel!!!
Undrar på riktigt hur Sverige tänker…
Micke: Nu fokuserar jag kanske på heeeeelt fel saker. Eller rättare sagt: jag fokuserar garanterat på helt fel saker.
Men din formulering: ” Det var något så ovanligt som ett svenskt bidrag på 10-talet som inte var totalt uselt.”
Du kanske ska nollställa din räkning. Det är inte 10-tal längre. Detta är första svenska bidraget på 20-talet 🙂
——————————
Well, hatade ni mig inte innan så…
Adri… Dåligt formulerat av mig. Det jag menade var att 10-talet ligger som en mörk skugga över hela MF. Självklart hade jag därför hoppats på att Anna skulle bryta den trenden. Nu vann hon inte men när jag nu lyssnade på vinnaren fann jag ett hyfsat bidrag. Absolut inte bra och absolut inte dåligt
Ingen hatar dig Adri. Hur kan du ens tänka tanken
Micke: Hoho… det finns det absolut. Med rätta. I’ve done some shitty things.
Men detta är varken tid eller plats för att öppna den dörren 🙂
Som sagt, man är väl nere i en liten dipp när nåt man sett fram emot så mycket inte blir av. Vi hade en stark final. The Mamas är inte dåliga. Men de är samma sak som förra året. Det är tråkigt.
Ska jag försöka se det positivt?
• Mellan 2015-2019 skickade vi bara popkillar i olika skepnader. I finalen fanns fyra rena, manliga popakter. Samtliga tokdissades.
Du, Micke, kan glädjas åt att den enda som ens kom nära begreppet ”robotdansare” fick ynka 14 poäng av tittarna.
Och jag får, som nämnt ovan, hoppas på det bästa för Dotters framtid 🙂 Att detta blev hennes efterlängtade ”big break”! För, som någon som följt henne i åratal, hon förtjänar verkligen det! 🙂
@pinglan
Du lyckas i alla fall få fram en positiv vinkel på det hela, det är ju beundransvärt.
Nej jag tror inte på detta i år men en ESCfinal blir det väl i alla fall. Men man kan väl inte vara vinnarkanditat varje år. Finns många länder som inte vunnit än så i år hejar jag på San Marino.
@Mr A, Precis, risken är att man har alltför höga krav på en MF-vinnare och glömmer bort att det faktiskt är ca 40 länder som tävlar varje år och samma länder inte alltid kan förväntas vara i topp. Orimligt och ganska tråkigt att vänta sig samma resultat år ut och år in. Likväl…. jag vill ju så gärna att det går bra för Sverige. 😀
Jag är superbesviken, jag älskar Dotter och hennes låt. Jag har inte haft en så intensiv favorit i Melodifestivalen sedan Wiktorias Save me 2016. Det här är första gången i hela mitt 25-åriga liv jag inte såg Melodifestivals-finalen live då jag jobbade igår kväll, men jag hade min rast så att jag kunde se när jurygrupperna gav sina poäng. Då kände jag att det fortfarande fanns hopp. Inte fasen kunde the Mamas få fler poäng av tittarna än Dotter, och inte skulle väl någon av de andra lyckats nå upp till de två juryfavoriterna? Så när min rast var slut gick jag tillbaka till jobbet med en pirrande mage och med stort hopp att Bulletproof skulle vinna. Men oj, vad luften gick ur mig när jag sen kollade upp resultatet senare. Nu vill jag inte ens titta på finalen i efterhand.
MEN hallå, Move är ju en jättehärlig låt. Jag tycker den är så mycket bättre än Too late for love! Och så skönt att se The Mamas, det enda bra i Sveriges bidrag förra året, utan den där oerhört irriterande mallgrodan John Lundvik, klarar inte av människan! Jättetrist att vi skickar något liknande igen och jättetrist att vi inte skickar Dotters fantastiska låt och nummer, men jag gillar fortfarande vår vinnare. Det är min favoritvinnare sedan Undo 2014 till och med! Sååå…jättebesviken men inte helt förkrossad är väl min känsla just nu. Förlåt att det tog ett så långt inlägg att få ur mig mina tankar!
@Anton, Du behöver absolut inte ursäkta din kommentar utan det är vi läsare som tackar dig för den. Inget fel med korta kommentarer, där man snabbt vet vad personen tycker men längre kommentarer är intressanta på ett annat vis då man får en bättre bild av hur avsändaren egentligen tänker. Så, tack. 😀
Vad gäller vad du skrev så tror jag att många kan känna igen sig i ditt resonemang. Det var ju trots allt oerhört jämnt i toppen.
Adri & Marcus
Helt min åsikt! 🙂
Hej allihopa
Jag brukar läsa er ibland men brukar inte skriva själv. Jag önskade Anna eller Dotter en vinst. Så när jag hörde Mamas tittade jag på tv rutan som ett fråge tecken? Jag nöp mig detta är väl inte sant.
Visst kvinnorma kan sjunga men vad ska Europa säga:Sverige skickar förra årets vinnares körsångare,de har inga bättre artister:)))
Egentligen tycker jag inte att man ska tävla två år i rad. Men nu är det gjort är gjort,jag tycker inte att Mamas ska bära svarta kläder mot svart bakgrund. Så hoppas på vita eller färgstarka kläder.
@Giggi, Hej själv. 🙂 Intressant det där med valet mellan ett mörkare framträdande eller färgstarkt. Själv gillar jag ju det lite mer stilfulla svarta… men blev nu nyfiken på hur ett mer färgstarkt, glittrande nummer hade gjort för hur man upplever bidraget. 🙂
@Schlagerpinglan tittar mycket på artisternas kläder:))
Jag vet inte svarta kläder mot svart bakgrund stör mig på nåt sett.
Ja, det blev så som många avoss inte hade tänkt förutom @JOHANNA som skrev här på bloggen under en annan rubrik, att The Mammas skulle vara med i vinststriden och att de var farliga. Så att @JOHANNA fattade vinkeln väldigt tidigt! Inte jag, jag trodde under en period att Felix skulle vinna!
Men jag har inget mot att the Mammas vann, känner som @ Pinglan för detta bidrag och jag är övertygad att det kommer att gå bra för Sveariket i ESC! Men det var väl chockerande att de vann det måste jag ju säga! 🙂