Eurovision 2019: Hur gick det för forna Sovjets bidrag?
2019-06-13 (torsdag)Schlagerpinglan: Den 14:e mars rangordnade jag samtliga nio bidrag som tävlade för forna Sovjet i Eurovision Song Contest 2019. Nu när vi vet hur det gick så gör jag en liten uppföljning.
Här nedan ser ni (tillsammans med artisternas live-framträdanden i Tel Aviv) resultatet för de ex-sovjetiska länderna i finalen (resp. semifinalerna) av ESC 2019, både vad gäller de slutliga placeringarna och hur tittarna resp. jurygrupperna placerade dem:
Ex-Sovjets mest framgångsrika bidrag i Eurovision Song Contest 2019:
“Scream“, Sergey Lazarev – Ryssland
Slutliga placeringar för forna Sovjets bidrag i Eurovision Song Contest 2019: | ||
Ryssland: “Scream“, Sergey Lazarev | 3:a i finalen | |
Azerbajdzjan: “Truth“, Chingiz | 8:a i finalen | |
Estland: “Storm“, Victor Crone | 20:e i finalen | |
Vitryssland: “Like It“, ZENA | 24:a i finalen | |
Litauen: “Run With The Lions”, Jurijus | 11:a i semi 2 | |
Moldavien: “Stay“, Anna Odobescu | 12:a i semi 2 | |
Georgien: “Sul Tsin Iare“, Oto Nemsadze | 14:e i semi 1 | |
Lettland: “That Night”, Carousel | 15:e i semi 2 | |
Armenien: “Walking Out“, Srbuk | 16:e i semi 2 |
Schlagerpinglan: Det har inte gått så bra för regionen i stort den senaste tiden. Från att det 2015 var 7 av 9 länder som gick vidare till final så har de följande åren varit 7 av 10 (2016), 5 av 9 (2017), 4 av 10 (2018) och nu 4 av 9 (2019).
Endast två av länderna ansågs vara final-topp-tio-värdiga av både tittare och jurygrupper i årets ESC och då även jag hade med Ryssland och Azerbajdzjan i min final-topp-tio så har jag inte så mycket att klaga på där. Jag hade dock gärna sett att även Litauen fått en chans i finalen… men så blev det ju som bekant inte.
Relaterad information: Se även sammanställningarna för hur det gick i ESC 2019 för bidragen från Norden samt Big Five-länderna.
Jag är inte bra i denna värmen alltså. Migrän och en fullständigt onormal trötthet har slagit mig. Levt som en koala denna vecka nästan.
Men ja, värmen och medföljande huvudvärk håller mig uppe. Samt grannens Håkan-fest (jag älskar dock Håkan, men inte när 30 fulla tjejer skriksjunger med i hans låtar).
Anyways… då kan jag lika gärna bidra med min lista:
1. Armenien (11)
– Riktig störtkrasch live. De hade ju en pallplats innan sändningen hos mig. Fortfarande bäst i denna hög. Men kunde blivit oj så mycket bättre. De hade en så snygg musikvideo, varför gjorde de inget med den live?
2. Vitryssland (14)
– Zena var artist med stort A. Lyfte låten som attans 🙂
3. Ryssland (17)
– Pompöst och stort. Men jag måste medge att jag inte gillade scenshowen (men bättre än den skämskudde-show han hade 2016).
4. Moldavien (19)
5. Estland (22)
6. Lettland (23)
7. Georgien (25)
8. Azerbajdzjan (30)
9. Litauen (40)
Innan finalveckans liveframträdanden hade jag tre favvisar bland dessa. Främst satte jag då Armenien före Georgien och Ryssland. Tyvärr stod den förstnämnda för ett musikalist haveri när det väl gällde så kvar fanns nu bara två favvisar
1. Georgien
2. Ryssland
Georgien hade kanske det bidrag som utvecklades mest positivt av alla under månadernas gång. Från en stel artist som mest liknade en blottare väntande på sitt offer där han står iklädd sin märkliga rock togs bidraget till allt högre höjder. Hela årets absoluta höjdpunkt är det avslutande partiet i låten där sångaren verkligen får användning av sin mäktiga stämma. Ryssland tappade dock lite live men som Adri säger scenshowen var i af bättre än den de hade 2016. Lazarevs låt var framförallt bättre i år.
Armenien rasade ned ett pinnhål men får ändå platsen före de två kommande pga studioversionen. De tre på plats 4-6 tycker jag om fast inte mer.
3. Armenien
4. Estland
5. Lettland
Moldavien hade ESC-historiens bästa bidrag i sitt startfält och missar det till förmån till detta. Absolut inte dåligt men ändå. I rest my case
6. Moldavien
7. Litauen
(Inget för mig detta med en falsettsjungande snubbe)
8. Vitryssland
(Årets barnkalas kände jag mig aldrig inbjuden till och jag hade inte dykt upp ens om jag varit det)
8. Azerbajdzjan
(Så var det då detta med falsett och manlig sångare. Detta är ett riktigt riktigt djupdyk i vad som är klass. Usch och fy säger jag om jag vill vara diplomatisk)
Min egen rangordning av bidragen
1. Ryssland
2. Litauen
3. Azerbajdzjan
4. Estland
5. Moldavien
6. Vitryssland
7. Georgien
8. Armenien
9. Lettland
De enda två bidrag som jag fortfarande lyssnar på:
Av Ryssland tycker jag bättre om musikvideon än liveframträdandet, medan i Estlands fall föredrar jag liveversionen trots lite falsksång. Victor gav ett sådant charmigt framträdande som jag tyckte lyfte låten.
1. Ryssland
2. Estland
3. Georgien- Liveframträdandet, wow! Men ingenting jag skulle lyssna på.
4. Vitryssland- Bra liveshow, men lite för barnsligt.
5. Azerbajdsjan- Föredrar musikvideion framför liveshowen.
6. Litauen- Charmig sångare, bra röst, men jag tycker fortfarande inte att låten var tillräckligt stark.
7. Moldavien- Trist, men bra liveshow.
8. Armenien- Trist och usel liveshow!
9. Lettland- Så vansinnigt tråkigt. Jag hoppas verkligen att Lettland kommer att bjuda på någonting betydligt bättre till 2020.
Och hade Ukraina tävlat hade hon nog varit min etta, även om hennes röst live var väldigt svag i den ukrainska uttagningen. Men låten, framträdandet, wow! Coolt, sexigt och annorlunda. Hade de tävlat hade det om en inte alltför lång poäng från juryn, utan tvekan varit Kiev igen nästa år. Men det är som det är med den saken!
Nathalie: Håller helt med om Ukraina 🙂 Hade ”Siren song” fått komma till skott hade det absolut varit min etta i denna hög 🙂