Resultatet: Eurovision Song Contest 2019 Finalen
2019-05-19 (söndag)Här nedan ser ni det slutliga resultatet av finalen av Eurovision Song Contest 2019, inkl. länkar till alla ländernas framträdanden, ifall ni missade något eller helt enkelt vill se dem igen.
Uppdaterat 2019-05-22: Efter att EBU bekräftat att det ersättningsresultat som skulle representera Vitrysslands jurypoäng blivit felaktigt, läs mer om det här, så har slutresultatet nu korrigerats, se uppdaterad resultatlista nedan.
Vinnaren av Eurovision Song Contest 2019:
“Arcade“, Duncan Laurence
Hela resultatlistan: Finalen av Eurovision Song Contest 2019: | ||||
1. | Nederländerna | (492 + 6) 498 p. |
“Arcade“, Duncan Laurence | |
2. | Italien | (465 + 7) 472 p. |
“Soldi“, Mahmood | |
3. | Ryssland | (369 + 1) 370 p. |
“Scream“, Sergey Lazarev | |
4. | Schweiz | (360 + 4) 364 p. |
“She Got Me“, Luca Hänni | |
5. |
Sverige | (332 + 2) 334 p. |
“Too Late For Love“, John Lundvik | |
6. |
Norge | (338 – 7) 331 p. |
“Spirit in the Sky“, KEiiNO | |
7. |
Nordmakedonien | (295 + 10) 305 p. |
“Proud“, Tamara Todevska | |
8. |
Azerbajdzjan | (297 + 5) 302 p. |
“Truth“, Chingiz | |
9. | Australien | (285 – 1) 284 p. |
“Zero Gravity“, Kate Miller-Heidke | |
10. | Island | (234 – 2) 232 p. |
“Hatrið mun sigra“, Hatari | |
11. | Tjeckien | 157 p. | “Friend Of A Friend“, Lake Malawi | |
12. | Danmark | 120 p. | “Love is Forever“, Leonora | |
13. |
Cypern | (101 + 8) 109 p. |
“Replay”, Tamta | |
14. |
Malta | (95 + 12) 107 p. |
“Chameleon“, Michela | |
15. |
Slovenien | 105 p. | “Sebi“, Zala Kralj & Gašper Šantl | |
16. |
Frankrike | 105 p. | “Roi“, Bilal Hassani | |
17. |
Albanien | 90 p. | “Ktheju tokës“, Jonida Maliqi | |
18. |
Serbien | (92 – 3) 89 p. |
“Kruna“, Nevena Božović | |
19. |
San Marino | (81 – 4) 77 p. |
“Say Na Na Na“, Serhat | |
20. |
Estland | (86 – 10) 76 p. |
“Storm“, Victor Crone | |
21. | Grekland | (71 + 3) 74 p. |
“Better Love”, Katerine Duska | |
22. | Spanien | (60 – 6) 54 p. |
“La venda“, Miki | |
23. | Israel | (47 – 12) 35 p. |
“Home“, Kobi Marimi | |
24. |
Vitryssland | 31 p. | “Like It“, ZENA | |
25. |
Tyskland | (32 – 8) 24 p. |
“Sister“, S!sters | |
26. | Storbritannien | (16 – 5) 11 p. |
“Bigger Than Us“, Michael Rice | |
(Källa: eurovision.tv) |
Schlagerpinglan: Även om jag så här inledningsvis är ganska besviken över att Sverige inte fick sin/vår sjunde vinst så känner jag en viss glädje över att jag för en gångs skull tycker om det vinnande bidraget. Jag skickar ett stort grattis till Nederländerna och Duncan och rundar av kvällen med lite blandade känslor. Showen var i alla fall väldigt underhållande och spännande och jag återkommer i morgon med lite åsikter om kvällen. På återseende. 😀
Detta är andra gången väl (efter Jamala 2016) som slutliga vinnaren faktiskt inte vann någon röstningsmakt? Tittarna hade honom tvåa, juryn trea.
OBS! Det är absolut inte mindre förtjänt för det! 🙂 Vinner man enligt reglerna så är det så det ska vara! 🙂
Men hade varit intressant/kul med tittarnas vinnare Norge också! <3 Den var så bra ju!
Jag är nöjd med John Lundvik men faktiskt, on the low, glad att vi inte vann igen. Tre vinster så tätt ihop. Nej, då hade t.o.m jag känt ”fasen… ska vi hålla i det igen?”
Min Tio i Topplista när det gäller låtarna i finalen ser ut så här:
1. Norge
2. Australien
3. Island
4. Cypern
5. Schweiz
6. Italien
7. Danmark
8. Frankrike
9. Spanien
10. Malta
Är så lycklig över spänningen och att vi var etta efter juryrösterna. Och faktiskt lättad över att vi inte vann, men lite besviken över folkets röster. Men fattar, de är lite trötta på oss, fast det inte borde spela nån roll. Och superglad över att min favorit vann! Nöjd och glad, vilket superår och show det blev!
Hej. Det skulle vara bra och snällt att ta upp om att det har börjat inom musikbranschen att robotar dvs al musikprogram skapar musik själva åt någon person. Det kommer förändra allt inom eurovision tror jag helt klart.
Plus jag tror Sverige kommer tappa mycket pågrund av det då det endast kräver att man har ett dataprogram. Vad tycker ni om det?
Kan EBU göra något åt det?
Inga låtskrivare kanske behövs om 10 år, vem vet.
Jag är såå glad över att Nederländerna vann (förlåt pinglan, jag förstår hur gärna du hade velat att Sverige fått högre tittarpoäng och vunnit), för första gången sedan 2014 vann det bidrag som var min personliga favorit. Italiens 2:a placering känns också välförtjänt efter flera år med oförtjänt låga placeringar. Återkommer lite senare idag med fler reflektioner kring finalen.
Ja då har man sett färdigt på ESC i efterhand då 🙂 Det mest bestående intrycket var:
JÄDRAR SÅ GOTT MED EN VINNARE MED FOKUS PÅ LÅTEN OCH INTE ROBOTRÖRELSER ELLER LIKNANDE
Det var inte min absoluta favvis men en mycket, mycket värdig vinnare.
Jädrar så gott det var att titta i efterhand. Så mycket vunnet. Till Green Room och den typen av sliskighet behövde jag inte ens använda MUTE utan det var bara att ta bort det hela. Gissa om programmet vann på det.
En hel del hände faktiskt under programmet. Plötsligt hittade jag delar i vissa låtar som jag mest suckat över där det plötsligt fanns något. Det hände vid flera låtar liksom det omvända i andra låtar.
Grymt bra steg det nya i omröstningen att ge poäng till de som ligger sist först och sen uppåt. Blir mer spännande så även om jag tror 90% av alla som tittade förstod att det skulle bli Nederländerna när det var Sverige och Makedonien som stod emot till slut. Angående de två länderna kan jag säga. Makedonien var fältets största växare under veckan och Sverige då? Ja jisses så skönt med ett bra svenskt bidrag för ovanlighets skull. Man måste väl ändå ha varit lika ute i det vilda om man trott på svensk seger ungefär som engelsmän när det gäller fotboll. De tror ju alltid de är väldsbäst 🙂
Såg ju inte första semin men om jag dömer efter det övriga så ger jag bra betyg åt det mesta. Well done Israel. Nu vet ju inte jag iofs om Green Room var lika katastrofalt undermåligt som vanligt då jag inte kollade/lyssnade så det kan ju bara ni veta. Det övriga däremot med fyra lismande programledare var inte lika jobbigt som vanligt 🙂
Får återkomma längre fram med mer omdömen
Kan bara instämma med Micke! Det här var en av de mest underhållande finalerna på länge: inte generisk ballad efter generisk ballad, utan här fanns en stor variation och en hög lägstanivå efter semifinalernas gallring. Utmärkt.
Jag skrev igår tror jag att Norge var the Dark Horse av tävlingen i år! Nederländerna har från början varit tippad som vinare och det var helt rätt, men jag skulle inte blivit förvånad om Australien hade vunnit! John Lundvik var juryns vinnare, det är en ära i sig! Det har varit en mycket lyckad Eurovision fest i år! 🙂
@Johan, jag håller absolut med dig i det du skrev att det var en hög lägsta nivå! Ett bra Eurovision år! 🙂
Ville också uttrycka det att Cypern skulle placerats mycket längre ner på listan då i min värld skulle överhuvudtaget inte förtjänade en plats i finalen! Ungern hade det varit rättvist!
Israel hade förtjänat också en mycket bättre planering och Spanien med istället för Grekland som i mitt tycke var rena katastrofen röstmässigt!
Fortfarande glad att min favorit ÄNTLIGEN efter alla år som fan fick vinna! Det har aldrig hänt förut. Så obeskrivligt glad för att denna låten gillades tillräckligt!
Är väldigt nöjd med att Nederländerna vann!
Är dock fortfarande lite förundrad över att Norge fick så många tittarröster. Vad är det jag missar i det (i mina öron) mediokra bidraget som mest påminner om Berts glansdagar? Nåja, Duncan etta, Italien tvåa och Sverige i topp tio är mer än bra nog 😉
Sämsta intrycken från igår var programledarnas fjäskande för Madonna och sedan hennes undermåliga framträdande. Undrar om han som sponsrade hennes medverkan är nöjd idag…lol.
Hoppas innerligt att det var sista gången en “världsartist” utan koppling till eurovision blir inbjuden som mellanakt.
Det är alltid knepigt att läsa reaktionerna från fans på internationella esc-sidor dagen efter finalerna. Som väntat spys det ut en massa galla över juryröster och deras favorisering av svenska bidrag. Visserligen är jag inget stort fan av Too late for love, men hur folk kan missa att det är proffsigt gjort, och därför värt jurypoäng, förvånar mig. Så dåligt var bidraget inte…
Sedan tycker jag att jurysystemet definitivt behöver förbättras, men jag vill inte att vinnaren bestäms enbart av telefonröster. Det kommer ändå aldrig att bli hundra procent “rättvist”, det är bara att se hur olika vi tycker om bidragen i den här bloggen, lol
Så, överlag en bra eurovision med stor bredd bland årets bidrag – både högt och lågt, precis som det ska vara 😀
Daniela: Israel borde snarare nollats 😉 Medan Grekland hade en av årets bästa röster! 🙂
Ungern åkte ut helt rättvist.
Cypern är en låt som helt enkelt inte engagerar mig och fick mer eller mindre vad den förtjänade! 🙂
Så himla härligt att en riktig låt vann och inte ett politiskt ställningstagande. Inte min personliga favorit men den tillhörde topp tre på min lista. Sett till musik och kvalitet tyckte jag det var en riktigt bra tävling, men mycket annat fallerade i år.
Har inte mycket till övers för dom svenska kommentatorerna som återanvända i stort sätt allt från semifinalerna och konstant uttryckte nedvärderande kommentarer om diverse bidrag för att inte säga att det känns rätt så parodiskt att efter tre minuter falsk sång höra Perrelli säga “va snyggt”.
Sen var programmet utdraget på tok för långt, känns som man skulle kunna ha kortat ner det en hel del.
Och sen det värsta av allt jurygrupperna, ska detta föreställa musik proffs i en “opolitisk” tävling känns som en stor parodi. Juryn är ju fanken värre än tittarna dock ser man i och för sig inte tittarnas poäng men ändå. Blir bara parodi när fem musik experter från Grekland tycker att falsk sång är värd en tolva. Eller när väldigt många länders grupper ger sina högre poäng till länder dom inte tror kommer ha med det att göra i slutändan. För jag menar hur många av alla länders proffs jurys tror ni tyckte att Tjecken faktiskt var bäst med tanke på alla tolvor dom fick.
Från ett positivt håll dock tycker jag att det är roligt att låten jag varnade för Norge slutade upp med att vinna tittarrösterna.
Andreas: Jag avskydde Tjeckien (även om den blev bättre live) men förstår faktiskt alla tolvor de fick 🙂 Tror inte det är nåt att rikta skepsis mot. Eller du får göra vad du vill såklart. Men jag köper det 🙂
Men Vitrysslands jury borde diskats. Taktikröstning deluxe. BARA poäng till länder på nedre halvan. Inga poäng till länderna som dittills dominerat. 12 poäng till Israel – det enda de fick.
Let’s face it. Om folk faktiskt röstade enligt kriterier samt vad de tyckte så hade nog Israel nollats i slutändan helt.
Adri jo mycket möjligt men folk kommer rösta med hjärtat så är det alltid, jag tycker bara att det är i länders och även tävlings bästa intresse att musik proffsen som ska bilda jurygrupperna röstar på musiken och inte politiken eller taktikröstande.
Vad gäller Vitryssland dock så känns det som att dom inte hade mycket att vinna på det dom gjorde så kändes väldigt skumt. Dom var ju redan tippad i botten så det dom gjorde försämrade deras odds för en bättre placering och dom verkar inte ha gjort det heller för att främja ett annat land. Om dom till exempel hade gett Ryssland sin tolva och allt annat i botten poäng skulle det ha känts som dom försökte hjälpa Ryssland.
Och Israel var ju även dom ett land som inte var tippad att göra några större avtryck så jag förstår inte taktiken bakom Vitrysslands röster. För dom kan inte på allvar ha trott att dom skulle vara med och slåss om det.
Det kan inte ha varit taktikröster ifrån vitryssland då juryn blev diskade innan finalen. Men det måste måste ha blivit något fel med Vitrysslands juryröster då de skulle sättas ihop ut ifrån andra länder och sedan röstade de extremt olika andra länders juryresultat. Och exempelvis eftersom israel fick 0 poäng av alla andra juryländer hur kan de då få 12 poäng av Vitryssland som baseras på hur andra länder har röstat?
Vad tror ni det beror på?
Vet ni varför de inte redovisat placering 11-26 heller hos juryn och tittarna ifrån Vitryssland?
Tillägga. Det var EBU som låg bakom Vitrysslands jurypoäng i Finalen.
Eurofan: det låter ju onekligen intressant? Att det bara redovisas tio röster beror kanske på att det bara behövde lämnas så många i finalen, och att det därför var ointressant att vikta hur den vitryska juryn skulle ha röstat på plats 11-26?
Ser att juryn kommit på tal igen. Efter alla år vet nog de flesta här min ståndpunkt, men visst var det väl övertydligt hur juryin är minst lika politisk och grannlandsröstande-benägen som folket? Ta tillbaka 100 % folkets makt, snälla.
Nej, ta absolut inte tillbaka bara tittarröster. Då kommer massa trams vinna och de bidrag med röstkvalitet kommer aldrig vinna. Jag vill ha båda kvar! Det behövs för balansens skull. Och at de grannröstar beror på att grannländer ofta har samma musikkultur och Sverige ska ju inte klaga som fick 12:or av alla nordiska länder utom Norge så….
Och min ståndpunkt är väl efter alla år också känd: nuvarande system är DET BÄSTA! 🙂
Av de som prövats. Sen kan det alltid bli bättre. Större jury exempelvis? Men rösterna måste ju hinnas räknas också? 🙂
De har redovisat andra länders.
Upptäckte nyligen det här.
EBU har tagit bort ur reglerna vad som händer om ett lands jurygrupp blir avstängda eller om ett lands telefonröstning kraschar eller saknar egen telefonlinje som San Marino gör.
Det var det senast jag kollade plus alla tidigare år.
Det råder verkligen anarki inom EBU.
Enligt escsweden använde de en dator som räknade fram ett resultat enbart räknade med hur de röstat tidigare år.
Det är ju helt konstigt.
Det var inget om hur de lätt i år.
Vet dock inte vad de fick sin källa escsweden.
Väldigt nöjd med att Nederländerna vann. Avskalat och njutbart utan en massa specialeffekter som i och för sig kan höja upplevelsen men samtidigt dölja dåliga framföranden. Föredrar hellre en bra röst till en bra låt isåfall. Glad också att Italien kom på en välförtjänt andraplats. Juryröster och tittarröster får man nog aldrig någon ordning på. Dom flesta tittarna har väl aldrig hört låtarna i förväg och röstar efter utseende o.s.v.
Adri har allt prövats? 🙂 Jag är som du nog vet för både jury och tittare. Extra plus för jury men som den är nu är det ett skämt. En jury ska inte bestå av dig tre personer
Sicket trams. En jury ska bestå av ett stort antal människor av olika åldrar, kön mm. Fattar inte att det ska vara så svårt
Den består av 5 personer per land.
Men fortvarande för liten
Oavsett hur röstningsystemet ser ut om man har 100 procent jury eller 100 procent tittarröster etc så tror jag de flesta ändå inte skulle bli nöjd och många klaga ändå.
Finns inget perfekt system.
TACK för att det finns en mix av förståndig jury och en fylleglad telefoniröst! 😀
Tänk om man bara gått på rösterna och Norge vunnit. BRRRR Men likväl ska inte Sverige vinna i år igen när en så vacker låt som faktiskt till slut vann i “Arcade”. Detta år har varit för mig den största våndan sedan länge och jämt blev det; enormt jämnt!
För mig var ju Sergey Lazarev’s Scream en låt som var helt outstanding när videon kom. Jag kunde se ett episkt drama utspelas i mitt huvud, med sann rysk intellektuell anda. Det jag istället fick var speglar och dushkabiner med illusionistiska effekter där än en gång fokus försvann från den fantastiske Lazarev. Men han kom mycket hedrande 3:a igen trots att jag var grymt besviken och såg min absoluta favoritlåt förvandlas till kallt obegripligt teknisk orgie. Ryssland fick 12 12:or och han sjöng mycket bättre igår än i semin tyckte jag. Australien som var enligt oddsen en vinnarkandidat blev endast 9:a och där ser man att låten trots det fantastiska numret var helt enkelt för svag. “I andra versen “Hey you , hey you med alldeles för stark akompanjering av kören drog ner betyget en del också. Helt enkelt verkar det som om när opera blandas in blir röstarna (och då framförallt jurygrupperna) mindre benägna att ringa…
Island kom bra hos folket vilket var mycket väntat,,och trevligt! 😀
Micke: Läs igen 🙂 Jag sa att av de system som i nuläget prövats så är detta det bästa!
Kan såklart förbättras 🙂 Men rösterna måste ju med kort varsel räknas också. Så då blir det såhär.
Adri det var en fråga till dig “har allt prövats?” Det var inte att jag menade att du påstod något sånt
Några här som har lust att svara på en liten enkel fråga som jag inte fått grepp på Det jag tänker på är hur Polen egentligen har tagits emot här på bloggen. Har inte greppat det riktigt Tar gärna svar vare sig de är positiva, negativa eller neutrala 🙂
@Micke, Jag tycker att Polens bidrag är väldigt bra i teorin och innehåller sådant som förtjänar att uppmuntras: klassisk musik med rötterna i landet fast med en liten modern spinn på det hela samt framfört på originalspråk. M.a.o. så hade jag gärna sett att de fått en plats i finalen då de även bjöd på ett bra framträdande.
Med det sagt så måste jag likväl ge bidraget ett under-medel-betyg för jag gillade inte låten, den var alltför gnällig för min smak, och sångstilen gick inte heller den hem hos mig då jag inte alls gillar att lyssna på den.
@Pinglan, stort tack för svar. Hoppas fler vill svara för Polens bidrag är definitivt det jag fått minst grepp på vad folk i bubblan tycker. Tack min vän.
Jag är van vid sångstilen Pinglan på grund av orsaker jag inte behöver ta upp här. jag tycker tvärtom väldigt bra om detta sätt att ta sig an sången och de gör det lysande 🙂
Micke: Som låt har jag inte mycket till övers för Polens låt faktiskt. Tyvärr. Klassiskt case av ”Jag vill gilla detta mer än jag gör”.
Musiken är bara så fruktansvärt lat i låten. Och rösterna lät som vålnader i studioversionen.
Men nåt positivt då? Jag tycker Polen absolut är en av dem som köpte upp sig i liveversionen 🙂 Tjejerna är inga great entertainers, men rösterna var bättre live och i kombo med publikens engagemang hade jag inte hatat om den fick gå till final 🙂
MEN… i duellen med Vitryssland är jag gladare att det blev som det blev 🙂
Holland var värdiga vinnare deras låt var en klassisk schlagerlåt och Holländarna har väntat i hela 44 år på att ta en ny titel.Senast Holland vann var år 1975 med låten Ding-a-dong och jag hade Holland som min storfavorit och vinnare i ESC-finalen som avgjordes igår i Tel Aviv i Israel och arrangörerna samt artisterna ska ha ett jättetack för all lördagsunderhållning de gav oss och John Lundvik förtjänar att få mycket väl godkänt i betyg för att ha blivit sexa i finalen.
Sen är jag mycket besviken på att inte Finland kom med till finalen jag hade hellre sett Finlands bidrag istället för Ungerns bidrag som var rena skämtet .Hade Finland kommit till final så hade de kommit bland de 15 bästa i så fall. Sen tycker jag att man kunde skippa telefonröstningen och istället gått tillbaka till det vanliga omröstningssystemet där en jurygrupp i samtliga länder som deltar i tävlingen kunde dela ut poäng från 1 poäng upp till 12 poäng .Tyvärr så tyckte jag att programledaren var väldigt dryg och drog ut på tiden .
Och i och med att Holland vann årets ESC-final så kan man nog boka in Amsterdam i Holland maj 2020,och ett jättegrattis till att Holland har vunnit för första gången sedan 1975 🙂
@Micke, Tyvärr har Polens bidrag inte tilltalat mig alls. Jag har svårt för sångstilen d.v.s rösterna. Det är det som stör mig. Låten är ok och jag blev glatt överraskad av deras uppvisning i semin. Snyggt nummer verkligen så därför tycker jag att dom hade förtjänat en finalplats.
Tack ALLA som svarade på min fråga. Pinglan, Adri och K2. Sätter jag riktigt högt ska ni veta. Skulle ni någon gång känna för att fråga en klant som mig något så bara kör på 🙂 Jag svarar alltid och om inte så bara tryck på 🙂 Ok de tre svar jag fick visar ju inte direkt på att jag har många som håller med mig om att Polen är högt i år med sitt bidrag.
Jag förstår på er att det till stor del har med rösterna att göra. Har förståelse för det men jag är ju för min del som sagt van vid det sångsättet. Kul att ni alla tre tyckte de höjde sig live. De gör även jag. Jädrigt glädjande då de var ett av ytterst få bidrag som gjorde det. Betydligt fler som gjorde det omvända som sagt.
Var kan man ta reda på tittarrösterna för Sveriges bidrag, de 93 poängen, uppdelade per land?
@Stina, Du kan se varifrån de 93 poängen kom (d.v.s. vilka länder som tittar-röstade på Sverige) här: https://eurovision.tv/event/tel-aviv-2019/grand-final/results/sweden
De största poängen kom från Norge (12 poäng), Danmark (10 poäng) och Australien, Island, Nederländerna (vars 8 poäng), Finland (7 poäng).
Tack för länken. Just den här gången var jag mycket intresserad av vilka länders befolkningar som röstade på oss.
@Stina, Det blev jag också nu… får ta en extra titt på de siffrorna också. 😛
Pinglan och Stina: Jag har hittat en jättebra sida med en sammanställning, eurovisionworld.com.
K2, Tackar, jag visste att de var bra men just de sammanställningarna hade jag missat. 😀
Varför publicerad inte tittarrösterna per land? Hur många röstade? Vilka gav Norge obegripligt nog mer än fem gånger fler röster än Sverige!
Vad är det som är hemligt?
@Ulf Sjöberg, Hur många poäng tittarna i de olika länderna gav finalbidragen ser du här: https://www.schlagerpinglan.se/blog/2019/05/19/eurovision-2019-jury-och-tittarroster-i-finalen/
Vilka länder som röstade på Norge (både jurygrupper och tittare) ser du här:
https://eurovision.tv/event/tel-aviv-2019/grand-final/results/norway