Schlagerpinglan: Direkt efter finalen av Eurovision Song Contest 2019 så släppte EBU de flesta röstsiffrorna och man var fri att gräva runt i mängder av siffror hos eurovision.tv och bl.a. se hur varje enskild jurymedlem röstat.
Här nedan ser ni det slutliga resultatet av finalen med både den slutliga summan samt juryns och tittarnas röster presenterade var för sig, med de största skillnaderna mellan juryns och tittarnas röster makerade i lila. (Längre ner hittar ni även de länder där tittarna och juryn valde att ge sina 12:or till samma land.)
Se även de slutliga resultatlistorna vid finalen och semifinalerna av Eurovision Song Contest 2019 där ni även hittar länkar till de olika bidragens live-framträdanden.
Observera att juryrösterna från Vitryssland inte kommer från de ursprungliga fem jurymedlemmarna då de avslöjat hur de röstat i semifinalen och därmed inte fått fortsatt förtroende i finalen.
Uppdaterat 2019-05-23: Efter att EBU bekräftat att det ersättningsresultat som skulle representera Vitrysslands jurypoäng blivit felaktigt, läs mer om det här, så har slutresultatet nu korrigerats. Sammanställningen nedan har nu uppdaterats enligt det nya resultatet.
Juryns och tittarnas (korrigerade) röster vid finalen av ESC 2019:
|
Slutresultat |
Juryröster |
Teleröster |
|
1. Nederländerna (492 + 6) 498 p. |
|
1. 2. N-makedonien (237 + 10) 247 p. |
|
1. Norge (291 p.) |
|
2. Italien (465 + 7) 472 p. |
|
2. 1. Sverige (239 + 2) 241 p. |
|
2. Nederländerna (261 p.) |
|
3. Ryssland (369 + 1) 370 p. |
|
3. Nederländerna (231 + 6) 237 p. |
|
3. Italien (253 p.) |
|
4. Schweiz (360 + 4) 364 p. |
|
4. Italien (212 + 7) 219 p. |
|
4. Ryssland (244 p.) |
|
5. 6. Sverige (332 + 2) 334 p. |
|
5. Azerbajdzjan (197 + 5) 202 p. |
|
5. Schweiz (212 p.) |
|
6. 5. Norge (338 – 7) 331 p. |
|
6. Australien (154 – 1) 153 p. |
|
6. Island (186 p.) |
|
7. 8. N-makedonien (295 + 10) 305 p. |
|
7. 8. Schweiz (148 + 4) 152 p. |
|
7. Australien (131 p.) |
|
8. 7. Azerbajdzjan (297 + 5) 302 p. |
|
8. 7. Tjeckien 150 p. |
|
8. Azerbajdzjan (100 p.) |
|
9. Australien (285 – 1) 284 p. |
|
9. Ryssland (125 + 1) 126 p. |
|
9. Sverige (93 p.) |
|
10. Island (234 – 2) 232 p. |
|
10. Malta (75 + 12) 87 p. |
|
10. San Marino (65 p.) |
|
11. Tjeckien 157 p. |
|
11. Cypern (69 + 8) 77 p. |
|
11. Slovenien (59 p.) |
|
12. Danmark 120 p. |
|
12. 11. Danmark 69 p. |
|
12. N-makedonien (58 p.) |
|
13. 15. Cypern (101 + 8) 109 p. |
|
13. Frankrike 67 p. |
|
13. Serbien (54 p.) |
|
14. 16. Malta (95 +12) 107 p. |
|
14. 15. Grekland (47 + 3) 50 p. |
|
14. Spanien (53 p.) |
|
15. 13. Slovenien 105 p. |
|
15. 14. Island (48 – 2) 46 p. |
|
15. Danmark (51 p.) |
|
16. 14. Frankrike 105 p. |
|
15. 17. Slovenien 46 p. |
|
16. Estland (48 p.) |
|
17. 18. Albanien 90 p. |
|
17. 18. Albanien 43 p. |
|
17. Albanien (47 p.) |
|
18. 17. Serbien (92 – 3) 89 p. |
|
18. 15. Norge (47 – 7) 40 p. |
|
18. Frankrike (38 p.) |
|
19. 20. San Marino (81 – 4) 77 p. |
|
19. Serbien (38 – 3) 35 p. |
|
19. Israel (35 p.) |
|
20. 19. Estland (86 – 10) 76 p. |
|
20. 19. Estland (38 – 10) 28 p. |
|
20. Cypern (32 p.) |
|
21. Grekland (71 + 3) 74 p. |
|
21. Tyskland (32 – 8) 24 p. |
|
21. Grekland (24 p.) |
|
22. Spanien (60 – 6) 54 p. |
|
22. Vitryssland 18 p. |
|
22. Malta (20 p.) |
|
23. Israel (47 – 12) 35 p. |
|
23. San Marino (16 – 4) 12 p. |
|
23. Vitryssland (13 p.) |
|
24. 25. Vitryssland 31 p. |
|
24. Storbritannien (13 – 5) 8 p. |
|
24. Tjeckien (7 p.) |
|
25 24. Tyskland (32 – 8) 24 p. |
|
25. 26. Spanien (7 – 6) 1 p. |
|
25. Storbritannien (3 p.) |
|
26. Storbritannien (16 – 5) 11 p. |
|
26. 25. Israel (12 – 12) 0 p. |
|
26. Tyskland (0 p.) |
(Sammanställning av schlagerpinglan.se – Fakta från eurovision.tv) |
Schlagerpinglan: Som synes så var det i flera fall en stor skillnad på smaken hos tittarna och juryn och här nedan ser ni de bidrag som splittrade tittarna och juryn mest:
De bidrag tittarna och juryn var mest oense om:
|
Land, bidrag |
Juryns placering |
Tittarnas placering |
|
Norge |
“Spirit in the Sky“, KEiiNO |
15:e 18:e |
1:a |
|
Tjeckien |
“Friend Of A Friend“, Lake Malawi |
7:a 8:a |
24:a |
|
San Marino |
“Say Na Na Na“, Serhat |
23:a |
10:a |
|
Malta |
“Chameleon“, Michela |
10:a |
22:a |
|
Spanien |
“La venda“, Miki |
26:a 25:a |
14:e |
|
Nordmakedonien |
“Proud“, Tamara Todevska |
2:a 1:a |
12:a |
(Sammanställning av schlagerpinglan.se – Fakta från eurovision.tv) |
Schlagerpinglan: Även om de flesta länder märkte av en stor skillnad mellan juryns och tittarnas smak (se t.ex. hur den svenska juryn och de svenska tittarna röstade i finalen här) så fanns det en del länder där båda 12:orna gick till samma land, se nedan:
De länder där tittarna och juryn var överens om 12-poängarna:
|
|
Malta |
gav både juryns och tittarnas 12:a till |
|
Italien |
|
Kroatien |
gav både juryns och tittarnas 12:a till |
|
Italien |
|
Ryssland |
gav både juryns och tittarnas 12:a till |
|
Azerbajdzjan |
|
Azerbajdzjan |
gav både juryns och tittarnas 12:a till |
|
Ryssland |
|
Cypern |
gav både juryns och tittarnas 12:a till |
|
Grekland |
|
Grekland |
gav både juryns och tittarnas 12:a till |
|
Cypern |
|
Serbien |
gav både juryns och tittarnas 12:a till |
|
Nordmakedonien |
|
Montenegro |
gav både juryns och tittarnas 12:a till |
|
Serbien |
(Sammanställning av schlagerpinglan.se – Fakta från eurovision.tv) |
Detta inlägget blev postat 2019-05-19 och tillhör kategorin ESC 2019.
Du kan skriva en kommentar.
Vill passa på att tacka 9 länder lite extra så här i efterhand. Definitivt inte för bra låtar i alla fallen för vissa tycker jag direkt illa om av dessa. Men de är ändå värda ett stort tack tillsammans med de övriga för att de tog beslutet att sjunga på sitt eget språk. Jädrar så viktigt det är för ESC på alla sätt. Har jag missat något land som sjung på eget språk så stor ursäkt till dem liksom ett tack för den det beslut de tog.
Slovenien
Albanien
Italien
Polen
Ungern
Georgien
Serbien
Portugal
Island
Störst minus givetvis till stora länder som Spanien och Tyskland med eget stort språk som skitar ned det genom att istället sjunga på engelska.
Men STORT TACK till de nio som kunde ha varit tio om Frankrike kört linan ut sas.
En helt annan sak. Har ni här hört Katerine Duska sjunga det grekiska bidraget Acapella. Har man gjort det råder det ingen som helst tvivel om vem som var i besittning av årets bästa röst. WOW
När jag tittar på störst skillnader i vad juryn och publiken får jag lite andra resultat. Men så jämför jag ju inte poängen utan de procentuella skillnaderna. Menar inte att din jämförelse är felaktig, bara ett annat sätt att titta på det. Länk till inlägget lade jag i mitt namn ovan. Har även ett diagram för det i inlägget.
De bidrag publik och jury röstade mest lika var
1. Albanien
2. Nederländerna
3. Australien
4. Estland
5. Slovenien
6. Danmark
7. Vitryssland
8. Serbien
9. Schweiz
10. Frankrike
Länder där publik och jury tyckte mest olika var
1. Tyskland
2. Tjeckien
3. Spanien
4. Norge
5. Storbritannien
6. Nord Makedonien
7. San Marino
8. Island
9. Malta
10. Israel
11. Sverige
@Camilla Olsson, Det är ju det som är så roligt med siffror, beroende på utgångspunkt så får man olika resultat. Alltid intressant med fler tolkningar så jag tackar för dina kompletterande sammanställningar. 😀
Micke, min vän. Säga vad man vill om Spanien – men de sjöng ju iaf INTE på engelska 🙂
Inför ESC 2019 hade jag tre stora favoriter. Jag gillade många låtar, men tre var ÖVERLÄGSNA: Irland, Armenien och Norge. Låt oss inte prata om de två förstnämnda längre 🙁 Gillar fortfarande låtarna som fan, men de gjorde båda nerköp live
Vad som är lite knas är att läget nu efter ESC är detsamma. Tre låtar som är TOTALT överlägsna.
Men istället för Irland, Armenien och Norge så är det nu istället (INTE i inbördes ordning): Slovenien, Italien och Norge 🙂
Förstår att tittarna gav vinsten till Norge.
Själv är ju som sagt Slovenien, Italien och Norge i egen liga på min topp. Men jag har svårt att rangordna dem tre. Beror helt på humör 🙂 Men de tre ska veta att de är bäst!
Och alla kom på övre halvan 🙂 Jag sa under säsongen att jag tror Slovenien skräller sig till vänstra spalten, och mycket väl gjorde dem det med nöd och näppe 😉 Även om tittarna ville ha de ytterligare lite högre 🙂
@Adri good Point 🙂 Jag var säkert så överstressad bara av att tänka på spanska låten att jag inte ens tänkte på vilket språk de sjung på 🙂
@Adri i mina ögon (läs nu mina ögon så ingen missförstår att jag tror mig veta bättre eller så) var Slovenien totalt överlägsna av dessa 26. Visste dock att det är en låt som tar tid att sätta sig för de flesta. Det är ju ingen typisk ESC-låt som sätter sig efter 20 sekunder och som man inte ens står ut med efter 20 lyssningar 🙂
Till skillnad från dig så har jag en topp 5, inte 3 där övriga 36 bidrag inte göre sig besvär. Dessa fem är Slovenien, Albanien, Nederländerna, Italien och Australien. Går man efter studioversion är Slovenien och Albanien i egen klass. Går man efter liveframträdandet är ingen av dessa fem i topp men sammantaget är dessa fem outstanding
Vi har två gemensamma i alla fall 🙂 Norge är lätt topp 10 för mig i studioversion men tappar en hel del live. Minns faktiskt inte riktigt vad du gillade Albanien, Nederländerna och Australien. Jo en av dem men inte de två andra
Micke: Värt att notera såklart att det finns fler låtar jag gillar. För många att nämna 🙂 (även om jag ska göra en uppdaterad topp senare ikv)
Vad gäller de tre du nämnde:
• Albanien och Nederländerna är klart topp 10-material 🙂 Grymma låtar som båda höll vägen live!
• Australien hade en grymt framträdande. Gränsfall topp 10. Typ plats 9-13 på min lista 🙂 Låten växer än! 🙂
Åter igen! Vill inte se ner på andras tycke och smak men för mig är riktigt bra musik det du säger om hur du känner med Australien “Låten växer än.”
Det är en av de stora skillnaderna för mig när det gäller bra och mindre bra musik. När jag ibland asgillar en låt redan första gången jag hör den blir jag alltid lite fundersam “Hmm! Kommer jag att gilla den här om ett gäng lyssningar?”
Omvänt kan jag ibland känna “Den där var ju inget” men någonstans i bakhuvudet känna “Fan vet om inte det där trots allt är en låt jag kommer att gilla längre fram
Något jag har svårt för är när man plötsligt får för sig att ändra på en låt som redan landet röstat fram. Albanien är något av mästare på det. Förra året var de outstanding egentligen men plötsligt fick de för sig att tona ned rocken i bidraget och sen blev den bara en av de bästa. I år gjorde de likadant med ett bidrag som stack ut i allt. Plötsligt tonade de ned alla detaljer och mest tråkigt då hennes röstomfång. Plötsligt var den bara en av de bästa
Micke: Albanien har behandlat sina låtar respektlöst efter vinster förr (*host* 2014). Men de senaste åren tycker jag ändå de använt en väldig respekt och varsamhet när de gör om vinnarna 🙂
Du är musiker och jag undrar om det kanske inte är musikerörat som kommer in här, för jag hör knappt någon skillnad mellan ”Ktheju tokes” före och efter revamp 🙂
Ja, vad ska man säga… Det jag är mest nyfiken på gällande röstningarna så här i efterhand är ju hur sjutton juryröstarnas system ser ut. Använder de penna och papper, eller någon app de lämnar sina röster på? Hur i hela friden kan det vara så lätt för dem att göra fel, så att det varje dag kommer nya misstankar om att, jodå, hen har nog också lämnat in rösterna i fel ordning? Märkligt är det iaf, lol.
Camilla: intressant att se skillnaderna i procentform också. 🙂 Vad man egentligen kan utläsa av alla dessa siffror (iom att så många fel verkar ha begåtts, undrar man ju över tidigare års röster också) kan man ju grotta ner sig i resten av året om man har lust och saknar tävlingen, lol 🙂
Micke: eftersom jag har sett att du flera gånger sagt att Sloveniens bidrag “är en låt som tar tid att sätta sig för de flesta” vill jag bara meddela dig att den var ett av favoritbidragen hos de som jag såg på eurovision med. 😀 Ingen av dem hade aktivt lyssnat på eller läst något om årets låtar i förväg, så jag tror att din slutsats om låtens svårtillgänglighet behöver modifieras en aning 😉
Micke: lyssnade på acapellaversionen. Hon är förvisso duktig, men har fortfarande inte den bästa rösten i mitt tycke 😉
@Engsla, jag är definitivt inte musikens Einstein så jag har definitivt inte rätt alla gånger 🙂
Jag ska förklara vad jag menade 🙂 Lugn musik har ofta längre startsträcka än uptempo för de flesta. När det gäller MF är det väl än mer så och ESC är väl mellanläge. Väldigt många som kollar MF och ESC gör det endast vid finalerna och möjligen semifinalerna. Uptempo har därför en fördel för de flesta vilket syns ganska tydligt i backspegeln.
Sen är det jättekul att höra att dina polare kände precis tvärtom. Det visar väl än mer med eftertryck att allt är inte stöpt efter en mall. Det finns inte bara en sanning
Just Sloveniens bidrag är så väldigt speciellt Engla. Hittar man, som jag gjorde, kärnan så sätter den sig jädrigt snabbt. Det är lite som med Melissa Horn och liknande. Hittar man DET så är man fullständigt fast. Hittar man inte DET så fattar man ingenting av den musiken. Jag har ett stressigt jobb som kräver fullständigt fokus hela tiden på andras problem. Jag älskar mitt jobb men tro mig Engla. Jag behöver avkopplande musik som får mig att ladda batterierna på nytt. Inom den kategorin sätter jag in Sloveniens bidrag.
Men till det viktiga i detta. Engla själv. Vad tycker hon själv om Sloveniens bidrag? 🙂
Engsla…… inte Engla. Sorry my friend 🙂
Micke: Engsla eller Engla – kärt barn har många namn? lol 😀
Slovenien. När jag först lyssnade igenom alla låtarna på spotify ett antal gånger så tyckte jag mycket bra om bidraget. Mina känslor svalnade dock en hel del när jag såg live-framträdandet. Jag tyckte de var så erbarmligt tråkiga och fåniga med den där gitarren och mixerbordet (eller vad det nu är)…
När sedan finalrepetitionerna kom igång så insåg jag att nästan alla mina favoriter hade scenshower som jag tyckte var mindre bra, så då bestämde jag mig för att bara strunta i hur de låtarna tog sig ut live och istället tänka på dem så som jag hört dem i studioversioner. 🙂 Istället för att ta bort tidigare favoriter adderade jag bara bidragen som jag blev positivt överraskad av live till “bra”-listan, lol.
Det må vara inkonsekvent och lite orättvist, men i slutänden är det ju bara jag som bryr mig om vad jag tycker, så hur jag graderar bidragen är ju bara upp till mig. 😀