Finlands “Inför ESC 2019”-program “De Eurovisa” startar den 5/4
2019-03-28 (torsdag)Det klassiska “Inför Eurovision”-programmet “De Eurovisa“, där det finska TV-bolaget YLE visar upp de tävlande bidragen i Eurovision Song Contest för sina tittare, startar sin 2019-säsong fredagen den 5:e april då det första av sex program sänds (men finns tillgängliga på nätet en dag tidigare).
Programledare är som vanligt Eva Frantz och Johan Lindroos medan listan över programmets gäster finns här nedan:
Programledarna Johan Lindroos och Eva Frantz (Foto: Yle / Anton Sucksdorff)
Schemat för “De Eurovisa 2019”: |
♥ Del 1 – fredagen den 5:e april – (se arenan.yle.fi) (se även schlagerpinglan.se) kl. 17:30 (18.30 finsk tid) Yle Teema Fem / kl. 20:50 (21.50 finsk tid) Yle TV2 Gäst: skådespelaren Christoffer Strandberg |
♥ Del 2 – fredagen den 12:e april – (se arenan.yle.fi) (se även schlagerpinglan.se) kl. 17:30 (18.30 finsk tid) Yle Teema Fem / kl. 20:50 (21.50 finsk tid) Yle TV2 Gäst: musikjournalisten Kjell Simosas |
♥ Del 3 – fredagen den 19:e april – (se arenan.yle.fi) (se även schlagerpinglan.se) kl. 17:30 (18.30 finsk tid) Yle Teema Fem / kl. 20:50 (21.50 finsk tid) Yle TV2 Gäst: artisten Tika Sevón-Liljegren |
♥ Del 4 – fredagen den 26:e april – (se arenan.yle.fi) (se även schlagerpinglan.se) kl. 17:30 (18.30 finsk tid) Yle Teema Fem / kl. 20:50 (21.50 finsk tid) Yle TV2 Gäst: kompositören Andrea Eklund |
♥ Del 5 – fredagen den 3:e maj – (se arenan.yle.fi) (se även schlagerpinglan.se) kl. 17:30 (18.30 finsk tid) Yle Teema Fem / kl. 20:50 (21.50 finsk tid) Yle TV2 Gäst: den musikalisk och språkligt begåvade forskaren Maïmouna Jagne-Soreau |
♥ Del 6 – fredagen den 10:e maj – (arenan.yle.fi) (se även schlagerpinglan.se) kl. 17:30 (18.30 finsk tid) Yle Teema Fem / kl. 20:50 (21.50 finsk tid) Yle TV2 Gäst: musikern och skådespelaren Markus Lytts |
(Källor: yle.fi och arenan.yle.fi) |
Uppdaterat: “De Eurovisa (Eurovision 2019): Fullständig resultattavla”
Schlagerpinglan: Fortfarande, så här många år efter att de slutat att sända det klassiska “Inför ESC”-programmet med den kunniga och underhållande nordiska panelen, så tycker jag att det känns som att något saknas inför varje ESC-uppladdning. Mot bättre vetande så fortsätter jag att hoppas på en comeback av programmet eller i alla fall ett program med liknande uppbyggnad.
I väntan på det det så har vi lyckligtvis ett mycket bra alternativ i YLE:s “De Eurovisa” och förhoppningsvis så är denna säsong lika informativ och underhållande som de föregående.
Har alltid värderat De Eurovisa bra mycket högre än den svenska motsvarigheten. Det finns en ödmjukhet hos programledarna som jag upplever har saknats bland våra tidigare paneler, och dessutom genuin kärlek till tävlingen som överglänser eventuella personliga, mindre positiva (för att uttrycka det milt), åsikter som vissa bidrag. Det visar på något sätt att man förstått att den här tävlingen är mer än just en tävling.
Mycket goda nyheter att de är tillbaka även denna säsong! 🙂
Kan inte SVT bara ta tillbaks programmet de hade 2008-2012?
Dock helst utan Christer Björkman som programledare. Men man ska inte va för kräsen.
@Johan, Även jag tycker att De Eurovisa är mycket bättre än den svenska Inför ESC-satsningen. Jag har ingen större önskan att den senare tids svenska Inför ESC-programmen ska återväckas utan det jag vill ha är det programformat som användes runt 2004-2007 (tror jag att det var) då man hade ett samarbete mellan de nordiska TV-bolagen och lät en nordisk panel gå igenom de tävlande bidragen.
Jag gillade inte det alls. Det var alltid en dryg norrman med. Även när norrmannen byttes ut, så var det mot en annan ännu drygare norrman. + det är lättare att bry sig om folks åsikter om man vet vilka de är.
Jag vill ha 4 svenska profiler, på ett eller annat sätt kopplade till MF/ESC och så då Thomas Lundin.
Håller nog med Adri, tycker också att det fanns en självgodhet och dryghet även inom den nordiska panelen, tyvärr.
Jag håller med Johan, Pinglan och Adri fast på olika plan.
Är helt på Johans linje om att De Eurovisa är extremt mycket bättre än den svenska ESC-Panelen. Men när jag håller med om det då handlar det om senaste årens ESC-panel full av självgoda personer som ville glänsa över alla andra och slänga skit över allt och alla för att visa hur roliga, duktiga de är med sina nyspacklade dryga leenden.
Där är jag istället med på Pinglans tåg som vill samnordiska panelen som bedömde bidragen och artisten med respekt utan att vara där för att samla egna poäng. Tycker dock att formatet höll ytterligare ett antal år efter detta innan det blev ett glänsarprogram.
Är på Adris linje med ett svenskt program mn med en programledare (dock inte Björkman). Från den riktigt gamla tiden vill jag ha tillbaka Björn Kjellman, sedan givetvis Thomas Lundin. En från de år då det spårat ut som trots allt skötte sig bra var Helena Paparizou. Överraskande bra utfört förutom att hon hade sin löjeväckande tre poängs grej. Tre jag absolut inte vill se tillbaka är den annars lysande Måns Zelmerlöw. Fruktansvärd i detta programmet. Hålla sig borta bör också Marie Serneholt och Oscar Zia.
Tyvärr Pinglan och övriga så tror jag vi kommer att få fortsätta drömma oss tillbaka till det gamla när det gäller detta för det lär aldrig komma tillbaka. Tack och lov då för det utmärkta DE Eurovisa som jag ser fram mot. De hade en liten dipp förra året då de hade ett par gäster som föll in i självglänsarklubben utan att någon av de i övrigt utmärkta programledarna gjorde något åt det. Förhoppningsvis har de bättre koll i år 🙂
Jag vill ha Babben i Inför ESC igen (throwback till 2008). Och Lena Ph.
Drömuppsättningen i Inför ESC (baserat på tidigare säsonger):
• Thomas Lundin (självklart. En äkta nörd. ESC-nörd!)
• Babben Larsson (Som komiker har man extra spelrum att vara lite grövre och hårdare, men Babben skötte det snyggt. Hon kunde dissa utan att ”kränka”. Och… hennes ess i rockärmen: man kan aldrig få för mycket gotländska.)
• Lena Philipsson (Hon var också hård, men inte elak. Hon hade väldigt humoristiska beskrivningar av bidragen)
• Sarah Dawn Finer (Vettig person helt enkelt 🙂 Ibland behöver man inte mer för att hamna på min bra sida!)
• Gina Dirawi (Hon sa aldrig nåt vettigt, men det är Gina. Hon gör aldrig fel i min bok. En av mina favoriter. Dock är hon ju på TV4 nu såatteh…)
Ahwell, drömma kan man!
@Adri, håller med om tre av dina fem. Thomas Lundin självklart. Även Babben och Sarah Dawn Finer hade varit stora lyft. Däremot tyckte jag Gina Dirawi underpresterade när hon var med. Hade väntat mig mer av henne. Lena Philipsson är duktig och bra på alla plan men jag kände att hon var lite ointresserad
Moicke: Som sagt, Gina var inte alls kopp te – varken som programledare, kommentator eller jurymedlem i “Inför”. Men hon har nåt. Som sagt, jag tycker typ inte att hon kan göra fel. Det är något med henne som är så instant likeable så jag förlät hennes konstiga kommentarer 2012. Sen när hon väl är i sitt esse, då är det få i svenska rutan som kan slå henne! Hon vet vad hon gör och hon gör det bra! Fan… svensk tv har för lite Gina 🙂
Speaking of something else, men ändå bara en avstickare för det är om Babben. VARFÖR har hon aldrig lett MF?
Hon är ju väldigt öppen med att hon älskar programmet. Hon sa i en podd så sent som tidigare i vår att hon aldrig missar en deltävling, och på Twitter sitter hon ibland och livekommenterar programmet.
Och så kan hon ju programleda. Och hon kan sjunga.
Hon måste ju fått frågan iaf, och isf tackat nej. I så fall är det trist, men det är ännu sjukare om det (somehow) skulle komma fram att hon aldrig ens fått frågan.
Aja, hon börjar bli gammal nu MEN Hasse “Kvinnoböske” är äldre och han ledde ju precis så jag ger inte upp 🙂 Inte för att det är en kamp jag kommer göra nåt med, för jag är helt maktlös här, men jag kommer fortsätta hoppas 🙂
(Ja ok, förlåt för off-topic men Babben togs upp – av mig iofs – och jag har tänkt på detta förr!)
@Adri varför skulle det vara off-topic? Vi pratar ju om panelen och förslag. Helena Paparizou och Björn Kjellman som jag tog upp var inget för dig?
På tal om att jag har en förmåga att säga saker till dig som jag är dålig på att förklara så att du missförstår. En annan av dessa handlar om MF. Helt övertygad om att du missförstått mitt största problem med MF. Jag tror att du tror det är låtarna och framträdandet. Nope det jag har svårast för är 1. Hur röstningen går till. 2. Sandlådelekarna i Green Room. 3. Programledarlekarna. 4. “Nu köööör viiii” durududutti du, durududutti du, durududutti du, durududutti du
1. Den har blivit bättre. Och det säger jag trots att resultatet hade blivit mer som jag ville med det gamla. Hade telefonröstarna haft 100%ig makt fortfarande hade Anna Bergendahl tex gått direkt till finalen. Och det tillsammans med Wiktoria, vilket skulle varit första gången sen 2009 som två kvinnliga solister gick till final samtidigt! Menmen… ålderssystemet fungerade. Sen var det väl en testrunda i år så det kan bättras såklart 🙂 Och förhoppningsvis tätas det nästa år.
2. Well… alright. Fast det är ingen MF-sak för mig. Jag ogillar green room i alla uttagningar (än en gång, förutom om det är Gina Dirawi som håller i det).
3. Beror på programledarna skulle jag säga!
4. Well här är vi överens. Varje gång de skriker nu kör vi och publiken viftar med ballonger ser det verkligen ut som om Sverigd lider av en masspsykos.
Jag skulle vilja ha ett svenskt program med personer som faktiskt har insikt i musik branschen och inte bara är där för att dom har släppt några låtar för det är nåt dom senaste åren visat mig att bara för att man kan sjunga behöver man inte vara särskilt kunnig på musik. Jag är väl ingen expert heller och skulle aldrig utge mig för att vara det.
Men man blir nästan illamående då dessa musikstjärnor sitter och hyllar nån som sjunger så falskt att öronen blöder samtidigt som dom i nästa andetag sågar nån som verkligen kan sjunga även om låten kanske inte var den bästa.
Och det är nåt jag vill se mer av att duktiga artister får det erkännandet i rutan att dom inte hade fått en låt som riktigt gör dom rättvisa. Jag vill ogärna såga duktiga artister även om jag inte gillar deras låtar och en riktig duktig artist kan lyfta en halvdan låt att vara något bättre ändå.
Skulle vara kanon med typ en röstcoach i panelen som faktiskt kan ge synpunkt på artisternas röster.
@Andreas, jag skriver under helt på det du säger. Jag saknar sånt inte bara i ESC-panel utan även i röstningen överhuvudtaget i MF och ESC. Bra skrivit Andreas
Nja. Röstcoacherna ska vara i idol och program som dem tycker jag. Här är det just Eurovision SONG contest, inte Eurovision SINGING contest (obs! Säger inte att ni har fel, men jag håller inte med.)
Rösterna är en del av mina kriterier när jag bedömer. Men det är ganska låg prioritet för mig.
Hellre artister, låtskrivare, nöjesmänniskor i panelen för min del 🙂
@Adri en fråga speciellt till dig här 🙂 Jag kan inte vara hundra på detta men min känsla är att de flesta på den här bloggen är födda 70-tal och 80-tal. Sen finns det ett par äldre och ett par yngre. För min del har det nada betydelse. Folk får gärna vara födda 1910 eller 2010 bara de vill snacka här 🙂 Men det är när vi snackar namn vi vill ha till en ESC-panel.
Jag som nästan alla vill ha Thomas Lundin. Sen skiljer sig namnförslagen åt. Ett som jag ofta tar upp är Björn Kjellman, ett namn du aldrig ens kommenterar. Jag vet att du är född andra halvan av 90-talet Adri, vad fan vet jag du kanske har nada koll på honom. Det jag dock kan säga är att det väl finns få med större schlagerhjärtan än han. Om han inte tröttnat totalt sista åren 🙂
För mig är det viktigt med äkta personer i panelen och inte sånt som Andreas skriver om här ovanför. Något mer äkta än Björn Kjellman är svårt att finna. Wow han och Thomas Lundin påfyllt med 3-4 ytterligare äkta personer i alla åldrar 🙂
Micke: Jag ser inte riktigt frågan här faktiskt, så svårt att svara på 🙂
Jag gillar att försöka lista ut hur gamla folk är. Den enda jag faktiskt vet hur gammal han är är Marcus, han är tio år äldre än mig – det har han själv sagt.
Sen är det pure magkänsla som säger att Johanna är född i tidigare skedet av 80-talet medan pinglan, Josef och du alla är födda senare skedet av 70-talet (1975-1977) medan jag gissar att Lukas är närmre mig i ålder.
Magkänslan kanske är helt off, men oftast har den väl ändå rätt får jag påstå! 🙂
Men annars vet jag inte vad jag ska komma med. Är det mina åsikter om Björn Kjellman du är nyfiken på? Jag har inget emot honom. Jag har extremt dålig koll på honom. Jag vet att han är med i “Adam & Eva” och “Hipp Hipp H***” (ni kan nog lista ut det sista ordet) och att han deltog i MF 2006 med en riktigt dålig låt.
Jag har bott bredvid honom i ett hus i Frankrike också om jag minns rätt, men det är nåt med honom. Han väcker inget intresse. Han verkar ganska tråkig helt ärligt… sorry Björn.
@Adri det var just det jag menade 🙂 Vad du, jag eller andra tycker om honom som skådespelare eller annat är en sak. Anade Adri att du inte kände till hans nästan “sjukligt” stora intresse för MF och ESC. Han har varit med i så många grejer. Även utmaningar där folk ska sätta dit honom genom att nämna låtar han inte kunde börja sjunga direkt. Ytterst, ytterst få har lyckats
Jag vill ha seriösa, äkta människor med en stark kunskap om MF och ESC i panelen och där är det ytterst få som slår Björn, om ens nån
Micke: Jo men det visste jag. Jag mötte honom i ett MF-quiz (och vann), så det går inte att ta miste om hans intresse 🙂 Men likväl är han helt enkelt inte rolig tycker jag.
@Adri, jag har träffat Björn vid två tillfällen och jag kan lugnt säga att jag är av extremt annan åsikt än dig vad det gäller honom och tillståndet rolig 🙂 Han är tvärtom mycket rolig. Nu känner ju inte jag honom som kompis eller så men de som gör det har säkert askul 🙂
Micke: Ja det hoppas jag verkligen dem har om de är kompisar med honom 🙂 Man är väl inte kompis med nån man tycker är astrist? Men jag tycker han verkar trist, dock aldrig träffat honom IRL bara sett honom at times så jag hade inte reagerat med glädje om han dök upp i en “inför ESC”-panel, men jag hade ju fortfarande tittat men kan med enkelhet lista 100 personer jag hellre ser 🙂
@Adri hur illa är det egentligen ställt med MF? Jag har nu lyssnat ett antal gånger på låten du ville jag skulle lyssna på Stormbringer. Jag satt och lyssnade på den och försökte ta in den på gitarren när det plötsligt dök upp en polare som började skratta och sa “Ja du vad fan du än gör så släng inget öga på den live.”
Det har jag inte heller gjort och tänker inte heller göra av känd orsak. Enligt honom är den helt way off live.
Inte fan vet jag. Synd isf för jag började gilla den. Kanske inte versen så där jädra mycket men refrängen däremot. Jag hade ju inte suttit med gitarren och den om jag inte tyckte den hade något.
Micke: Med tanke på att jag, och många med mig, anser att detta är den starkaste upplagan på år och dar (för min del den starkaste sen jag började kolla på kalaset) skulle jag inte säga att det är illa ställt alls 🙂
Jag tycker du är lite orättvis. Jag har aldrig upplevt att MF är överrepresenterat i kategorin ”bra i studio, svagt live”. Tvärtom skulle jag nästan säga att Sverige är ett av de länder där talangen live sviker minst ÖVERLAG.
Men det finns undantag. Pagan Fury är ett av dem. Och det var väl därför dem kom sist i sin semi gissar jag 🙂
Sångerskan var lite väl gäll och det dök upp varelser som tagna ur en skräckfilm också. Jag älskar skräckfilm men här var det out of place.
Jag tycker inte det var uruselt live och står för att jag ville ha den i final trots det, men att jag absolut ändå kan förstå utfallet.
@Adri, jisses det där var menat som ett skämt. Adri min vän du måste förstå en sak. Jag har ingen som helst dragning till att bli en av dem som hyllar MF lika lite som jag har dragning till att bli en av dem som spyr galla över den. Tyvärr övertyder du lite saker ibland. När vi pratar ESC är vi överens ibland och ibland inte men du känner uppenbarligen inte att du behöver försvara ESC. När vi däremot någon gång pratar MF går du i försvarsställning direkt utan att du behöver göra det 🙂
Micke: Vadå? Fast nej. Jag svarade bara på din fråga 🙂 “Hur illa är det egentligen ställt med MF?” frågade du och jag svarade 🙂
Det är lugnt Adri 🙂 Tänkte bara på att du alltid kommer med en “förlängning” om hur bra det varit. Vill du svara så får du givetvis göra det men du behöver inte. Det är ju bara små grejer jag kommer med. Jag skämtade bara om hur det kan vara om nu detta bidrag blev så mycket sämre live hur är det då med övriga 🙂
Micke: Men snälla nån Micke, efter dessa x antal åren borde du ha snappat upp att jag är inte en kortfattad person 🙂 Ställer du en fråga, kommer du få svar i styckesindelning 🙂
Att en bra låt förstörs live säger väl ändå mer om teamet i den låten, mer än om programmet? 🙂
Sen som sagt… jag och dina polare håller ju aldrig med varandra ändå, men han överdriver för så jävla horribel live var den inte 🙂 Men absolut en nergradering.
Som sagt det är lugnt Adri. Vi släpper det här. Jag blev bara förvånad över det negativa han sa om liveframträdandet. Jag tyckte ju den lät riktigt ok. Men han yrade iofs om att det varit något annat runt låten också. Vi släpper det här Adri 🙂 Jag ville bara svara på din fråga om vad jag tyckte om låten. Jag tar på mig det urspårade här så släpper vi det 🙂
Micke: Men jag förstår inte dina reaktioner helt ärligt. Vadå “urspårade”? 🙂 Det är väl som vilket soft samtal som helst här? Respektfullt, lugnt och inom ämnet 🙂
Du reagerar som att jag är irriterad, lättretad och på stridsgång. Det är jag inte 🙂 Jag har bara svarat på vad du skrev, men du verkar läsa in en ton jag har som inte stämmer.
Och jag är inte irriterad eller retad nu heller 🙂 Jag är glad och snäll.
Ok så du vill inte släppa det 🙂 Adri jag har på min framtida grav inte ens tanken att du skulle vara irriterad eller retad. Det enda jag menade var att jag känner du går i försvarställning för MF så fort vi snackar något om det som om du tror att jag vill jävlas med tävlingen. Jag har inte ens tänkt tanken. Exempelvis då med att jag nämnde att en polare sa att en låt var bedrövlig live. Han sa inte att alla låtar var värdelösa live 🙂