Ukraina 2019: Lyssna på “Vidbir”-bidragen – Semifinal 2
2019-02-12 (tisdag)Nu på lördag, den 16:e februari, kommer TV-bolaget UA:PBC att arrangera den andra semifinalen av “Vidbir 2019“, den nationella uttagning som ska utse Ukrainas bidrag i Eurovision Song Contest 2019.
Startfältet avslöjades för ungefär en månad sedan och tävlingsbidragen har presenterats ett efter ett sedan dess. Många ESC-sidor rapporterar att även samtliga bidrag som tävlar i den andra semifinalen har släppts, men av någon anledning har det inte kommit någon bekräftelse från UA:PBC på Twitter om vilket bidrag som Braii ska tävla med, så jag sätter en liten brasklapp där. Om det skulle stämma så har vi kunnat lyssna på hela semfinal 2-startfältet ett tag nu:
Ett av de tävlande bidragen i “Vidbir 2019”:
“All For The Love“, Ivan NAVI
Ukrainas “Vidbir 2019” – Semifinal 2, 16:e februari: |
|
Startordning, bidrag, artister, låtskrivare: | |
1. | “All For The Love“, Ivan NAVI (Ivan Siarkevych, Yana Kovaliova, Andriy Lemishka) |
2. | “My Road“, Anna Maria (Anna Opanasiuk, Maria Opanasiuk, Ivan Rozin) |
3. | “Apart“, KAZKA (Ruslan Akhrymenko, Yevhen Matyushenko) |
4. | “Dykhaty“, Kira Mazur (Olena Mazur ) |
5. | “Dva dni“, LAUD (Ivan Klemenko, Stanislav Chornyi ) |
6. | “Ever“, Khayat (Andriy Khayat ) |
7. | “Maybe“, Braii (ej bekräftat av UA:PBC på Twitter) (Oleksiy Kryvosheyev, Oksana Bryzhalova) |
8. | “Cupidon“, Freedom Jazz (Oleksandra Zhurba ) |
(Källor: UA:Eurovision och wikipedia) |
Mer om Ukrainas förberedelser inför ESC 2019 hittar ni här: “Ukraina i ESC 2019“.
Se även: “Lyssna på bidragen i de nationella ESC-2019-uttagningarna“
Missförstå inte detta jag säger nu när jag säger att de tre finalbidragen är det tråkigaste jag hört i år. Det innebär givetvis inte att jag menar att de är sämre än Tjeckiens bidrag “Friend of a friend” för det är ju inte ens vetenskapligt möjligt.
Nej jag pratar helt enkelt bara om ordet tråkigt – inte dåligt. Jag hoppas verkligen att det kommer ut något annat från semifinal 2. Jag har ju ett favvisbidrag som jag märkt att tydligen även Adri har. Bara en sån sak 🙂 Oj att den är överlägsen för mig i Ukrainas uttagning.
Tyvärr har ju Ukraina de senare åren blivit Europamästare på att tappa bort riktigt bra bidrag genom att efter röstningen placerat dessa tvåa eller trea. Vet faktiskt inget land som varit lika bra/dåliga på detta under andra halvan av 10-talet. Hoppas på bättring i år.
Kollade på semi 2 och där finns det två låtar jag tycker om “Apart“, KAZKA och “My Road“, Anna Maria.
Här finns tre låtar som är svårgreppade. Känns som de kan gå åt vilket håll som helst i tycke. Främst då “det nya” bidraget “Maybe“, Braii som jag bara hört en gång. Lät ganska intetsägande i början men växte allt mer. Ska bli intressant att lyssna vidare.
Men detta bidragets standard kanske avslöjas för mig först live precis som jag känner även med “Ever“, Khayat och “Cupidon“, Freedom Jazz. Svårgreppade. Mer lätt att greppa är dock “All For The Love“, Ivan NAVI som jag inte alls gillar men är säker på går till final och utgör ett fjärde tråkigt i finalen.
Min absoluta ukrainska favorit är ju redan i final: ”Siren Song” 🙂
Men i denna semi finns min silverplats: ”Apart” med Kazka 🙂
Nåt mer finns inte för mig att hämta i UKR.
Kommer nog att skriva ganska mycket tisdag och onsdag. På torsdag väntar jag ett besked som jag inte tänker ta upp här och trötta er med men om jag försvinner från fredag så vet ni varför. Lär återvända senare i så fall så jubla inte för mycket 🙂
Tänkte ta lite mer Norden. Är ju som sagt väldigt besviken över de nordiska länder men visst finns det ljusglimtar. Tar en topp fem här.
TOPP 5 NORDEN THIS FAR:
1. “En livredd mann“, Kjetil Mørland – NORGE
2. “Love Is Forever“, Leonora – DANMARK
3. “Ashes to Ashes”, Anna Bergendahl – SVERIGE
4. “Release Me“, Darude feat. Sebastian Rejman – FINLAND
5. “League of Light“, Julie & Nina – DANMARK
Norge har absolut ingenting mer. Island har ingenting överhuvudtaget. Danmark har inget mer. Finland vet jag ju inte och Sverige har jag bara hört Annas låt.
Bara inte “Spirit in the sky” eller vad den heter vinner i Norge. De skulle inte få det lätt 🙂 Många kommer att nynna på den igenkännande 🙂
@Micke, Hoppas allt är bra och att din eventuella frånvaro inte blir för lång. Själv kommer jag att sakta men säkert gå igenom resultaten av förra helgens deltävlingar och göra en del inför-inlägg så att så mycket som möjligt är redo inför veckans shower. Först ut är Israels final (som jag antar att du inte är så intresserad av) och sedan blir det förmodligen Rumäniens semi 2 / final (så att den är avklarad innan det är dags att ge sig på allt lördagsrelaterat). 😀
@Pinglan, jag är intresserad av det mesta du lägger ut även om talangtävlingar kommer väldigt långt ned 🙂 Hmm nu har det tydligen börjat komma fullversioner från Slovenien men tydligen inte min favvis “Sebi” (tror jag) Svårt att veta innan man hört helheten. Min etta i Norden (Norge) Bara växer och växer. Precis som förra gången han var med.
@Marcus, om du ser detta har jag en fråga. Du skrev en grej här för ett tag sen men minns inte var så det får bli här istället. Du ställde en fråga till Pinglan om att du ville förklara för henne vad hon ser i ett visst bidrag för du förstod ingenting.
Nu kommer jag med en likadan grej till dig 🙂 Låten jag ska fråga om begriper jag absolut nada av. Jag lyssnar trehundra gånger hellre på den än “Friend of a friend” i Tjeckien men grejen är. Låten från Tjeckien har jag grepp på. Tycker bara den är så usel som någonting kan bli. Men den låten jag ska fråga om begriper jag bara inte och tänkte du skulle förklara vad du ser i den om det är ok 🙂
När jag hör “Telemóveis“, Conan Osíris – Portugal åker hakan bara i golvet och jag sitter där med ett tomt intet och bara tänker “vad är detta för något”. Du får mer än gärna förklara hur du ser på den Marcus 🙂
Jag har en likadan låt i isländska finalen som jag fattar nada av. Jag älskar ös med rockiga gitarrer och allt rnt detta. Men den här låten försöker sig på ett jädra ös med tomma känslokalla syntar och jag fattar inget. Nu tror jag inte du gillar den Marcus men tydligen många. Hatari eller nåt sånt heter den eller gruppen
@Marcus.
Du ville inte förklara för pinglan utan du ville att hon skulle förklara för dig. Bra att läsa igenom innan man skickar
Min Topp 10 just nu med två utslagna på de platser de skulle haft om de hade varit kvar.
1. “Sub Pămînt“, Che-MD ft Elizaveta Ivasiuk – MOLDAVIEN
2. “Ktheju tokës“, Jonida Maliqi – ALBANIEN
3. “En livredd mann“, Kjetil Mørland – NORGE
Utslagen ( “Hazavágyom“, Leander Kills – UNGERN)
4. “Mi farò trovare pronto“, NEK – ITALIEN
Utslagen (“True Colors”, Barbora Mochowa – TJECKIEN)
5. “Sebi”, Zala Kralj & Gašper Šantl – SLOVENIEN
6. “Zero Gravity”, Kate Miller-Heidke – AUSTRALIEN
7. “Kedves Világ!“, Antal Tímea feat Demko Gergő – UNGERN
8. “Soovide puu“, Sandra Nurmsalu – ESTLAND
9. “Kulcs“, Fatal Error – UNGERN
10. “Moja bol“, Wonder Strings i Ivana Vladović – SERBIEN
Micke: Hoppas det är bra besked du väntar på! 🙂 Svårt att veta på det lilla, men det låter alltid läskigt men jag hoppas det inte är allt för allvarligt 🙂
Sen on topic: Dude, vad är det för fel på ”Spirit in the sky”? Det är ju den som SKA vinna 🙂
Mina nordiska favoriter:
• SVERIGE: ”Hold you” – Liamoo & Hanna Ferm
• NORGE: ”Spirit in the sky” – Keiino
• FINLAND: ”Release me” (för well… vad annars?)
• DANMARK: ”League of light” (även om refrängen påminner om en viss hit från 2016-ish)
• ISLAND: ”Hatrið mun sigra”
Micke, har du lyssnat på António Variações nångång? En alternativ musiker från slutet av sjuttiotalet. Han blandade allsköns rytmer och melodier, och gjorde nått alldeles eget men ändå typiskt portugisiskt. Conan är en artist i samma skola.
Vad gäller Telemoveis så är det första jag gör en vacker, melankolisk melodi typisk för fado. Amalia Rodrigues hade inte skämts för den. Ovanpå det kommer sen moriska rytmer och glidande kvartstoner som förhäxar en, som gör det omöjligt att slita sig från låten. Och till sist, för att verkligen sälja in den om man på något sätt lyckats värja sig, så ligger det moderna, elektroniska inslag ovanpå allt som både provocerar och attraherar.
Jag älskar den. Jag tror den kan vinna Eurovision i år, genom att vara unik och autentisk på samma sätt som 1944, Amar Pelos Dois och Toy. Jag skulle nästan kunna säga att den tar det bästa från alla tre: det etniska från 1944, det typiskt portugisiska från Amar Pelos Dois, och lekfullheten och provokationen från Toy.
1.5 miljoner visningar på Youtube redan talar också sitt tydliga språk. Och Portugal är topp 10 i oddsen av en anledning. 🙂
@Adri, inget direkt fel på “Spirit in the sky” men läs det du sa om Danmark och ta en tripp till 90-talet istället 🙂
Adri, problemet med Spirit in the sky är att den är väldigt tunn och artificiell. Jag har lyssnat på den mer och mer och börjar gilla den, men jag ser inte vilka mer än die hard-fansen som skulle tilltalas av den.
En Livredd Mann, däremot, tror jag har goda chanser att tilltala bredare grupper, och man kan inte käfta emot vare sig Mörlands röst eller utstrålning, eller att låten är genuin. Och se hur långt det tog Salvador! Jag tror nog att det är Norges bästa chans i år.
Marcus: ”En livredd mann” funkar inte för mig. Låten är så plottrig. Det är som att musiken går i en annan melodi än den melodin som Mørland sjunger i. Rörig låt. + texten är tyvärr jättedålig.
Jag saknar mest ”A monster like me” när jag hör den. Sån himla mycket bättre låt, med jobbigare stämning och så OFANTLIGT mycket bättre text. Det var tider det!
Återigen helt olika saker vi hör Adri. Det är delvis texten i en Livredd Mann som gör att jag älskar den så mycket. Jag bryr mig sällan om texten men här kan jag skriva under på vartenda ord. Det är som om det är mitt innersta sjunger om hur mitt liv har känts de senaste två åren.
Jag skulle ranka En Livredd Mann klart ovanför A Monster Like Me. Jag gillade den senare, men den grep aldrig tag i mig personligen på samma sätt. Plus, den är lika vänlig att sjunga med i. Det är väldigt ofta ett viktigt kriterium för mig. Musik jag inte kan sjunga med till är i regel inte musik jag lyssnar på.
Jag står någonstans mitt emellan er i ert snack om Mörland. Är helt och hållet på Marcus sida när det gäller hur jädra mäktig “En livredd man” är och tycker synd om Adri som inte kan uppleva detta. Å andra sidan är jag på Adris sida när han tycker “A Monster Like Me” var en bättre låt.
Men det drar ju inte ner “En livredd man” för grejen är att “A Monster Like Me” är tidernas bästa ESC-bidrag. Tillägg dock som jag brukar göra att det gäller i norska uttagningen och i studioversion. Väl i tävlingen i Wien lyckades de tyvärr med konststycken att förstöra låten en del
Om jag kunde läsa igenom det jag skriver innan jag skickar som sagt. “A monster like me” är inte tidernas bästa ESC-bidrag utan Norges bästa ESC-bidrag.
Det kan också handla om att Mørland kanske behöver Debrah Scarlett? Av dem två var hon ju stjärnan. Hon hade utstrålningen, hon hade inte den bättre men den MYCKET intressantare rösten.
Det är kanske hon som ska komma tillbaka!
Fast nej, Adri. Mörland var ju den som lös starkast. Fast jag ser gärna en comeback från Debrah också!
Micke, såg du att jag svarade på din fråga? 🙂
@Marcus, jo jag vet vem António Variações är. Ingen favvis för mig men jag både förstår och inte förstår din liknelse med honom och “Telemoveis”. Conan. Visst Variações blandade och gav mycket men till skillnad från det jag nu hör från Conan så gjorde han det på ett sätt som bibehöll melodin i musiken. Här känner jag mest att det är blandning för blandningens skull och inte för låtens skull.
Rytmer och toner i blandning måste ju ändå ha en naturlig övergång som bibehåller helheten. Jag känner inte det här Marcus. Jag tycker faktiskt låten börjar riktigt bra men är det lite som Animal i mupparna att han inte klarar att hålla distansen mellan de olika stilarna som han vill föra fram.
Jag säger inte att låten är körd för mig men än så länge hittar jag ingenting i den. Det gjorde jag iofs inte i Jamalas 1944 i början heller. Men där handlade det ju inte om själva låten utan hennes märklighet till röst. När jag mer koncentrerade mig på låten och lät henne spela andrafiol då hände något.
Tack hur som helst för ditt svar. Nu förstår jag mer ditt sätt att ta dig an låten.
Bye the way! För mig var det helheten Mørland/Debrah som gjorde storheten i bidraget. Ingen hade kunnat vara utan den andra där. Detta är en annan typ aav uppbyggd låt där Mørland klarar sig med den äran ensam 🙂