Eurovision 2019: Blandade nyheter (2019-02-04)
2019-02-04 (måndag) Schlagerpinglan: Här hittar ni en samling korta nyheter angående Eurovision Song Contest 2019. För ytterligare information, klicka på flaggorna så kommer ni till respektive lands samlingssida där kompletterande info finns.
Portugal 2019: Marlon drar sig ur “Festival da Cançao” Efter att TV-bolaget RTP presenterat de 16 bidrag som var tänkta att tävla i Portugals ESC 2019-uttagning “Festival da Cançao 2019” så meddelade en av artisterna, Marlon, att han är tvungen att dra sig ur tävlingen p.g.a. schema-problem. Låtskrivaren Pedro Pode beslöt sig för att låta João Couto sjunga bidraget i stället och den nya versionen hittar ni i det uppdaterade “Lyssna på “Festival da Cançao”-bidragen“-inlägget. (Källa: escxtra.com) |
|
Slovenien: Lyssna på lite längre smakprov på “EMA”-bidragen För en tid sedan presenterade TV-bolaget RTVSLO små smakprov på de tio bidrag som ska tävla i finalen av Sloveniens ESC 2019-uttagning “EMA 2019” den 16:e februari. Nu har lite längre smakprov presenterats och ni hittar dem i det uppdaterade “Lyssna på smakprov på “EMA”-bidragen“-inlägget. (Källa: Val 202) |
|
Ukraina: MARUV kommer inte att tävla med “For You” i Vidbir Trots att MARUV, ersättningsartisten för avhoppade TAYANNA, först sagt att hon tänkte tävla med låten “For You” i Ukrainas ESC 2019–uttagning “Vidbir 2019” så har hon nu meddelat OGAE Ukraina att så inte är fallet. I stället ska hon tävla med en ny låt, ev. med titlen “Bang”, som släpps denna vecka. För fler presenterade “Vidbir”-bidrag se “Startordningarna i Vidbir-semifinalerna“-inlägget som uppdateras efterhand. (Källa: eurovoix.com) |
|
Italien: Listan över “Sanremo”-artisternas duettpartners Sanremofestivalen 2019 kommer att pågå under fem kvällar mellan den 5:e och 9:e februari och vinnaren får erbjudandet om att få respresentera Italien i ESC 2019. Den fjärde kvällen är det duettkväll där artisterna framför sina tävlingsbidrag tillsammans med gästartister. Listan med “Sanremo 2019”:s tävlande artister, bidrag och numera även gästartister hittar ni här. (Källa: eurovoix.com) |
|
Kroatien: Eni & Vjeko drar sig ur “Dora 2019” När 4 Tenora drog sig ur Kroatiens ESC 2019-uttagning “Dora 2019” för en tid sedan så startades en dominoeffekt där reserver inkallades, hoppade av och blev ersatta. Nu meddelas det att även en av de nya reserverna, Eni & Vjeko med låten “Čudo“, drar sig ur. Ersättningsbidrag för dem blir i stället “U ritmu ljubavi” med Igor Delač. Se det uppdaterade startfältet här. (Källa: hrt.hr) |
|
Schlagerpinglan: Mer om de olika ländernas förberedelser inför ESC 2019 hittar ni här: “Eurovision Song Contest 2019” medan sammanställningen över de TV-bolag som tar emot ESC 2019-bidrag/ansökningar finns här: “TV-bolag som tar emot bidrag till Eurovision Song Contest 2019“.
Någon som vet när Slovenien möjligen släpper fullversioner på sina bidrag. Det är ju ett bidrag jag väntar på och det är Zala Kralj & Gašper Šantl – Sebi.
Så länge tar jag en titt på topp 5 ”losers” ESC 2019:
Alltså låtar som är helt ute ur racet, antingen har de förlorat en final eller så gick de inte ens till en nationell final 🙁 Alltså, dessa låtar är det omöjligt att vi får höra i Tel Aviv.
1. https://m.youtube.com/watch?v=JsNSFkbyON4
• Eurovision är ju inte finkultur. Det tror jag alla förstått. Och denna låten är nog t.o.m fulkultur inom ESC-sammanhanget. Men jag skiter i det. Jag älskar verkligen denna låt. Och kan banne mig inte riktigt förklara varför. Med tanke på att jag avskytt andra låtar som denna förr.
Sångerskan är inte ens topp 100 som jag hört i ESC (OBS! Det betyder inte att hon är dålig, mer bara att hon inte är så speciell i sångrösten) och killen är t.o.m svagare än henne. Vanligtvis hade jag nog kallat en låt som denna för ”guilty pleasure”. Men denna låten gör denna genre helt rätt och därför tänker jag inte skämmas för att den blev gravt gravt underskattad!
2. ”Tous les deux” – Frankrike
• Raka motsatsen till min nummer ett. Detta är snarare så mycket ”class” man kan få i ESC. Och känslor och franska språket. Sen kan man diskutera äktheten iofs. Men låten är bra oavsett. Och borde vunnit.
3. ”True Colors” – Tjeckien
• Egentligen är det dennas förlust jag är bittrast över. Inte för att den är bäst (som synes), utan för att de ovanstående två förstår jag varför dem förlorade mot låtarna dem gjorde. Men denna låten hade bokstavligen ingen konkurrens. Tjeckien vill inte tävlingen väl gissar jag.
4. ”Song of my heart” – Rumänien
• Visst, live-versionen blev ju lite platt. Men det är faktiskt en låttävling och inte en sångtävling. En finalplats var iaf det minsta man kunde begära 🙂 Men rumänerna ville annorlunda.
5. ”Dua te besoj” – Albanien
• Här vann rätt vinnare så jag är inte sur att Albanien inte representeras av denna. Men att den skulle komma sist i sin uttagning är ju riktigt sjukt? 🙂 Var det att den albanska juryn kanske inte var redo att släppa förbi en låt med engelska inslängt, tro?
Får väl kontra lite då Adri Här är de största “hur fa…….. kunde de åka ur” bidragen.
1. “Hazavágyom“, Leander Kills – UNGERN
(De åkte ur och dessutom mot en (0/10) i betyg bidrag. Alltid gillat Leander Kills i ESC men i år har de lyft ytterligare ett snäpp. Synd bara att de inte insåg det i Ungern. Härligt bidrag med stor blandning precis som jag vill ha det. Kan fortfarande inte greppa detta att den här åkte ut mot en barnvisa)
2. “True Colors”, Barbora Mochowa – TJECKIEN
(Samma här som i Ungern fast värre. Här är det usla (0/10) bidraget dessutom klart som Tjeckiens representant i år. Om ni ändå inte var intresserade av ESC 2010 Tjeckien varför drog ni er inte helt enkelt ur istället då. Hade varit bättre än att få höra denna falsettnisse i maj. Barbora och hennes underbara låt skulle givetvis ha varit Tjeckiens låt 2019. Jag vet faktiskt inte någon som inte håller med om det)
——————————————————————-
3. “Le Petit Nicolas”, Silvàn Areg – FRANKRIKE
(Har egentligen inget att säga om att den inte vann. Hade inte ens tänkt tanken att den skulle vinna. Men jag gillade den och ESC behöver glädjepiller och den här gjorde mig på jädrigt gott humör)
4. “Tous les deu”, Seemone – FRANKRIKE
(Ett helt fantastiskt bidrag i studioversion som tappade lite live. Hade definitivt vunnit om telerösterna hade koncentrerat sig på låt och inget annat. Jag läste en sida igår där det hävdades att en del skrämdes bort från att rösta på den här på grund av att hon hyllade sin pappa i texten. WHAT!!!!!! Ja hemska tanke. En människa som hyllar sin farsa, så kan vi ju inte ha det. Alltså allvarligt talat)
5. “Dua ta besoj“, Artemisa Mithi dhe Febi Shkurti – ALBANIEN
(Ett härligt bidrag. Har aldrig sett det live så jag vet inte om det överhuvudtaget ens höll där. För mig var det dock spel mot ett mål i Albanska uttagningen. Ett helt fantastiskt bidrag, anmälde sig till tävlingen, deltog, vann och var helt enkelt outstanding. Den enda final som hittills gått rätt 2019. Iofs har jag inte sett den live heller men inte kan det väl ha tappat så enormt)
Micke: Lite kommentarer
1: Jag gillade denna också. Och att den inte gick till final är helt sjukt faktiskt. Den fick dock inte vara med på min lista för det fanns ändå så pass mycket bättre i Ungern som ändå har gått vidare. + jag gillar de fem ovan nämnda låtarna mer 🙂 Men den borde gått till final. Till skillnad från USMK (eller vilka fyra bokstäver det nu är).
2: Ja. Även om FoaF inte är en 0a hos mig så kan jag mer eller mindre kopiera din kommentar.
3: Den låten växte på mig. Och det skyller jag på dig och Johanna för. Väldigt glädjespridande. Förstod av mina franska kompisar att en av anledningarna till att den dissades av fransoserna var enligt dem för ”vi vill inte representeras av en stereotyp”. Can’t argue with that, men jag gillade den.
4: Ja jag har också hört det. Det är helt sjukt ju. Jag fattar att det finns folk med värdelösa pappor, och det suger väl. Men man kan ju inte förhänta sig att alla ska dela ens verklighet. Jag är ju singel, ska jag bojkotta alla dessa jäkla kärlekslåtar då? Nej det är ju absurt.
5: Ja jag kan kopiera dig här med! Rätt vinnare, men ”Dua te besoj” förtjänade ändå mer!
Jag älskar den mesta musik som jag sagt Adri. Något jag dock plussar extra är musik med variation. Visst jag kan älska rocklåtar som kör hundra från början till slut. Visst jag kan älska flyta bortlåtar som man bara domnar bort i härlighet av. Men jag älskar framför allt låtar som blandar typ min absoluta favvis i år. Du vet vilken jag menar från Moldavien. Lite av det hittar man också i Leander Kills bidrag. Du får komma på nån spelning vi har så kommer du att förstå vad jag menar 🙂
Kul att se på sistone Adri hur ovanligt överens vi varit om mycket. Vem vet du kanske rent av kommer att förstå I år varför Italien ÄR NUMERO UNO I esc 🙂
Jag är mest besviken på att det kommer att delta en (0/10) i betyg i ESC i maj. Det har det ju bara gjort sju gånger tidigare. Kunde det inte räckt med det? 🙂 Känns som att du har ungefär samma känsla för USNK
Micke: By the way, du följer ju inte MF så du kanske inte har koll. Men Anna Bergendahl gick inte till final i lördags, utan hon får en andra chans om en månad 🙂 Så om du ännu inte hört fullversionen så är den tillgänglig nu 🙂
Personligen tycker jag låten förtjänade final, men det finns fördelar med Andra Chansen. Medan de två finalisterna nu inte får lyssnas på i en månad (och därmed riskeras att glömmas bort) så kan Annas låt växa på tv-programmets tittare och Anna (och hennes team) kan slipa på framträdandet som inte var helt hundra 🙂 Så jag är hoppfull so far. Får se vem hon möter i AC såklart innan jag ger min slutliga dom 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=q7e67JNMPQc
Tack Adri. Jo, jag gillar den här med Anna B. Verklig musik med en verklig, mäktig röst. Som jag ser det finns det bara två möjligheter Adri till att den bara kom till Andra Chansen. 1. MF har revolutionerat allt och fått till ett fantastisk startfält. 2. Det har dykt upp nån falsettnisse bidrag och något robotdansartrams. Förhoppningsvis det förstnämnda men det tror jag helt enkelt inte på. Oavsett vilket är det så jädra befriande att höra Annas bidrag. Något av det bästa jag hört i MF, äkta och genuint
Micke: Bidragen som gick till final var inte mina favoriter 🙂 Men jag kan iaf säga att det inte var några falsettnissar med robotdansare.
Det ena var en kvinnlig ballad. Hon var helt ensam på scenen. Det andra var en man som sjöng en mid-tempo poplåt 🙂
Som sagt, inte mina favoriter men jag har förstått när jag faktiskt pratat med folk att de var populärast 🙂 Inte bara ”massröstande barn”-populär.
Jag tror Anna ”föll” (eller ja, hon är ju kvar i tävlingen men inte direktkvalificerad) på framträdandet. Det var ganska snyggt men tyvärr passade det inte låten till fullo 🙂
Som sagt, jag kommer ju fortsätta försvara MF. Och lördagens deltävling (bara en fjärde del av alla årets låtar så ska inte säga för mycket) var jäkligt stark 🙂 Att jag säger det betyder kanske inte mycket.
Men t.o.m Markus Larsson på Aftonbladet medgav att det var en bra vecka. Och folk här på bloggen verkar hålla med.
En annan på bloggen här, Adam, sa det väl bäst:
”Bästa deltävlingen på år för mig! Äntligen, nu behöver man inte skämmas att gilla mello igen. 🙂 ”
Skulle du hålla med? Fan vet jag haha. Men just lördagens deltävling höll jäkligt hög klass! Och jag hoppas hoppas hoppas MF 2019 fortsätter på samma väg.
I alla fall, av årets sju hittills avslöjade låtar hade på riktigt 5 av dem varit på hela MF Topp 10 2018. Det säger nåt om både hur stark deltävlingen var i lördags 🙂 och hur svagt 2018 var haha 🙂
Som sagt, du är förlorad så detta säger jag inte för att få dig att ändra åsikt (du sa det för nåt år sen så nu vill jag göra det himla tydligt att det inte är min avsikt 🙂 ) men den gemene åsikten verkar iaf vara att programmet öppnade starkt i lördags!
T.o.m programledarna har fått god kritik! Välförtjänt! 🙂
@Adri, du gillar MF och då ska du givetvis fortsätta försvara detta. Försvara i den mening att du pratar gott om det för jag känner inte att jag direkt attackerar så att du behöver direkt försvara. Du älskar MF oc det har du din fulla rätt till. Jag har blivit så besviken på detta att jag hoppat av. Det är där vi står och det är väl inget speciellt med det.
Ingen skulle vara gladare än jag Adri om det blev en enorm förändring till det jag vill ha ut av MF. Hade det gjort det hade jag varit tillbaka på nolltid. Men tyvärr ser jag inga som helst tecken på det när jag ser vinnare 2013-2018 de år jag hållit mig borta.
Sex vinnarbidrag har kommit ut. Två av dem har jag gett (0/10) i betyg, ett har jag givit (1/10) och ett (2/10). Inte direkt något som ger mig lockande vibbar att återvända. I synnerhet när jag i efterhand fått
höra bättre bidrag från åren. Exempelvis 2013 och 2017 då jag NOLLADE Sveriges ESC-bidrag och sedan insåg att det hade funnits bra bidrag med i MF de åren.
När jag nu då ville lyssna på Anna Bergendahls bidrag a anledningar jag berättat om och det visar sig att hon har en riktigt bra låt för att vara ett MF-bidrag och hon inte ens går vidare. Tro mig inte ens om jag så hade velat så hade jag vågat lyssna på de två som kom före henne. Hade inte orkat med fler Robin S eller Robin B eller vad det kan va 🙂
Men om du och Adam nu anser att det var för jävla bra i lördags. Kanon. Hoppas verkligen att de börjar ta tag i det men det är lång, lång väg innan jag skulle kunna få upp nåt intresse igen. Och du! Jag anser inte att du försöker påverka mig 🙂 Jag har inte det minsta ont av det du skriver. Bara skriv du om du känner för det. Jag svarar alltid de som frågar mig något. Om inte så har jag missat frågan
Micke: Aja agree to disagree. För jag har ju propagerat för att låtarna har förändrats. Du kanske inte gillat vinnarna, men du har ju gillar andra låtar. För du har sagt att 27 av 32 låtar sög 2012, så statistiken ser ju bättre ut nu.
Du säger själv att vinnarna inte spelar roll. Hade man varit allt för tävlingsinriktad hade jag hoppat av för längesen för min favorit har inte vunnit vare sig MF eller ESC sen 2012 🙂
Och jag gillade inte Benjamin 2018, men visst tusan tror jag tom du kan medge att det är en förändring för ”Dance you off” hade inte haft framgångar vid 2010-2011 till exempel 🙂
Aja mer eller mindre alla jag läst håller med faktiskt. Så här är det inte jag som är lättviktig 🙂 Det började starkt.
Du är rolig att snacka med, men just MF är lite lönlöst iofs. För det är lite som att snacka om en bok, som bara en av personerna läst. Det är inte rimligt.
Jag hoppas du kommer tillbaka någon gång 🙂 Inte för att du behöver MF, och definitivt inte tvärt om heller. Men för att då kan vi diskutera och faktiskt ha substans i vad som skrivs! 🙂
Men en sak jag skriver är iaf inte åsikt utan fakta: robotdansare och falsettnissar lyser ännu med sin frånvaro 🙂 (som sagt, sju låtar in bara)
Det närmsta robotdansare vi varit var väl en tjejgrupp som åtminstone försökte dansa synkroniserat. Men de var ju också sångerskor så då räknas det inte. + de åkte ut ändå. Och falsett har vi helt sluppit so far.
@Adri vinnare har ingen som helst betydelse för intresse och så i det hela så länge inte vinnarna (0/10) eller (1/10) i betyg. Jag tror vi pratar runt varandra lite min vän. Jag tycker inte ens att vi för en diskussion som du säger att vi gör. Jag försöker bara förklara varför jag hoppade och varför lusten att komma tillbaka är noll. Kolla 2010-talet. Saade 2011 (1/10). Robin S 2013 (0/10). Zelmerlöw 2015 (2/10). Robin B 2017 (0/10) och Ingrosso 2018 (1/10). Helt ärligt min vän jag förstår inte att du inte förstår hur jag känner 🙂 Åtta år med sex år med robotdansare plus en del falsett.
Är det så som du säger att det inte var så i lördags, och varför ska jag tvivla på det, att där inte var något sånt då är det ju kanonbra. Jag tror på det du säger Adri. Du behöver inte övertyga mig. Jag har inte satt upp några bestämda murar. Skulle MF bevisligen bli mer trovärdigt då är jag den som är den. Då bockar jag och tackar och hoppar på tåget igen. Det är inte svårare än så 🙂
Det här är egentligen inget nytt Adri. Jag har egentligen aldrig gillar Sveriges uttagningar. Jag har mer lurat mig att gilla dessa. När sen då allt runt blev mer oseriöst “vaknade” jag upp och insåg det jag borde insett mycket tidigare. Jag kan inte ens göra en Topp 10 av svenska MF-vinnare som jag gillar. Inte ens nära. Än värre med de svenska bidrag som vunnit ESC. Det enda av dem jag skulle kunna säga att jag gillar är Euphoria.
1974 är ABBAS sämsta låt som jag ser det
1984 är väl helt ok men den ger nada
1991 är bedrövlig rent ut sagt
1999 är helt ok, nog näst bäst
2012 är ett riktigt bra bidrag
2015 hyfsad vers, fullkomligt bedrövlig refräng
Men Adri du tycks tro att det du försöker säga till mig om MF är något jag bara skakar av mig. Inget kan vara mer fel. Jag lyssnar och tar till mig varje bokstav du skriver ned. Nästan allt jag vet om lördagens deltävling kommer ifrån dig.
Min regering har sagt några grejer men inte mycket. Det hon sagt till mig är att Nanos bidrag var sämre än det andra han hade, att hon inte begrep sig på något vattenfall eller vad det var i något bidrag, att en
snubbe sabbade en låt med falsett en tid. Men framförallt att Anna var bäst. Detta och det du sagt är allt
jag hört Adri. Jag har inte ens läst om det någonstans
Micke: Sorry för tonen ovan förresten! Vet inte varför jag låter så bitter, för det är jag inte. Jag är nästan glad t.o.m 🙂 Hoppas du förstod det, men hellre övertydlig än otydlig.
@Adri, jag har inte ens tänkt tanken men samtidigt är det så det kan kännas ibland när man inte ser varandra. Jag har exempelvis sagt många gånger till dig att jag inte ens vet vad arg är. Att jag som högst blir det en gång på två år.
Men det är annorlunda när man skriver utan att se varandra. Jag vet exempelvis en tjejkompis som en gång kommenterade saker jag skrev på Facebook. Hon sa: “Har blivit så förvånad över vissa grejer du skriver.” Jag undrade vad hon menade och då sa hon: “Du låter så arg. Jag visste inte ens att du kunde bli arg.”
Jag fattade absolut ingenting. Kom inte ens ihåg att jag varit lite småirriterad nån gång. Men det blir så i skrift det kan tolkas på helt annat sätt än vad det var menat som. Säger till dig och alla andra här om ni nån gång känt likadant. Det har aldrig någonsin hänt att jag ens varit irriterad på den här bloggen. Så Adri min vän sluta oroa dig över sånt. Hade du känt mig så hade du skrattat åt det du nu oroar dig över 🙂