Frankrikes Eurovision-bidrag 2019
2019-01-27 (söndag)Efter två semifinaler, där 8 bidrag av totalt 18 kandidater tog sig vidare, var det i går, lördagen den 26:e januari, dags för Frankrike att välja ut sitt bidrag till Eurovision Song Contest 2019 genom finalen av “Destination Eurovision“.
Vinnaren utsågs med hjälp av 50/50 internationella jury- och teleröster och resultatet ser ni här nedan, tillsammans med länkar till artisternas framträdanden i finalen, medan all inför-info finns här.
Lyssna på Frankrikes bidrag till Eurovision Song Contest 2019 här:
“Roi”, Bilal Hassani officiell musikvideo – final-framträdande
semifinal-framträdande – textvideo – eurovision.tv (fransk/engelsk text + info)
(text & musik: Emilie Satt, Jean-Karl Lucas)
Resultatet av “Destination Eurovision”-finalen, 26:e januari: |
|||
Bidrag / Artist (Cover): |
Juryröster* | Tittarröster | Summa |
1. “Roi“, Bilal Hassani (“Fuego” – Eleni Foureira) |
50 p. | 150 p. | 200 p. |
2. “Tous les deux“, Seemone (“L’oiseau et l’enfant” – Marie Myriam) |
94 p. | 62 p. | 156 p. |
3. “Là-haut“, Chimène Badi (“Ne partez pas sans moi” – Celine Dion) |
56 p. | 63 p. | 119 p. |
4. “La promesse“, Emmanuel Moire (“Euphoria” – Loreen) |
64 p. | 51 p. | 115 p. |
5. “Allez leur dire“, Silvàn Areg (“Le Dernier qui a parlé…” – Amina) |
76 p. | 26 p. | 102 p. |
6. “La voix d’Aretha“, The Divaz (“Waterloo” – ABBA) |
44 p. | 48 p. | 92 p. |
7. “Comme une grande“, Aysat (“Fairytale” – Alexander Rybak) |
26 p. | 12 p. | 38 p. |
8. “Sois un bon fils“, Doutson (“J’ai cherché” – Amir) |
10 p. | 8 p. | 18 p. |
* Internationella juryns röster: |
|||||||||||
Bidrag: | Summa | ||||||||||
1. “Tous les deux“ | 6 | 12 | 0 | 12 | 8 | 10 | 10 | 12 | 12 | 12 | 94 p. |
2. “Allez leur dire“ | 12 | 4 | 6 | 2 | 10 | 12 | 12 | 8 | 2 | 8 | 76 p. |
3. “La promesse“ | 8 | 8 | 8 | 10 | 0 | 0 | 8 | 4 | 8 | 10 | 64 p. |
4. “Là-haut“ | 2 | 6 | 12 | 4 | 0 | 6 | 2 | 10 | 10 | 4 | 56 p. |
5. “Roi“ | 10 | 10 | 2 | 0 | 2 | 4 | 6 | 6 | 4 | 6 | 50 p. |
6. “La voix d’Aretha“ | 4 | 0 | 10 | 6 | 12 | 2 | 0 | 2 | 6 | 2 | 44 p. |
7. “Comme une grande“ | 0 | 0 | 4 | 8 | 6 | 8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 26 p. |
8. “Sois un bon fils“ | 0 | 2 | 0 | 0 | 4 | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | 10 p. |
Schlagerpinglan: Först och främst så vill jag skicka ett stort grattis och lycka till till Bilal Hassani som visserligen inte övertygade den internationella juryn men som med hjälp av ett enormt stöd från tittarna tog en övertygande seger i den franska finalen.
Personligen så var jag mer på den internationella juryns linje då jag tyckte att det var självklart att vinnarstriden skulle stå mellan “Allez leur dire” och “Tous les deux“, de två bidrag i startfältet som tilltalade mig mest. Men, men… man kan ju inte säga något annat än att majoriteten av de franska (röstande) tittarna upplevde bidragen på ett helt annat sätt och då det är deras bidrag så är jag glad för deras skull men är samtidigt väldigt nyfiken på hur resten av Europa kommer att ta emot det.
Mer om Frankrikes förberedelser inför ESC 2019 hittar ni här: “Frankrike i ESC 2019“.
Bekräftade ESC 2019-artister och -bidrag så här långt: | ||||||
Internvalda artister | Utvalda bidrag | |||||
Armenien: | Srbuk | Albanien: | “Ktheju tokës“, Jonida Maliqi | |||
Cypern: | Tamta | Spanien: | “La venda“, Miki | |||
Belgien: | Eliot | Frankrike: | “Roi“, Bilal Hassani | |||
San Marino: | Serhat | |||||
Nederländerna: | Duncan Laurence | |||||
Makedonien: | Tamara Todevska |
Thank you, next… Detta är välformulerad luft helt enkelt.
Menmen, det är ju ett mästerverk jämfört med ”La Venda”. Men å andra sidan så är tystnad ett mästerverk jämfört med ”La Venda”.
Åh well, hur dumt det än var att inte släppa förbi ”Tous les deux” så är det så, och då ska man blicka framåt och se nästa station: Tjeckiens uttagning 🙂 Heja ”True Colors” 🙂
“La Venda” är ju ljusår bättre än den här. I övrigt håller jag med Adri.
Innebär det att Bilal fick nästan 3 gånger så många teleröster som Seemone?
Gårdagskvällens absoluta höjdpunkt som ger hopp till ESC:
Den stora höjdpunkten igår var inget bidrag eller artist i någon av tävlingarna eller nysläppta bidrag. Det inträffade i Frankrikes final och fick mig att delvis få tilltro tillbaka på röstningen inom ESC. Åtminstone när det gäller den Internationella Juryn som visade sig i Frankrike. Jag har under såååååååååå många ESC och MF år fått bevittna debaclet med röstning som inte handlar om låt och artist längre, givetvis mest i teleröstningen men tyvärr även i jury.
Därför var det så jädra befriande att få bevittna hur den Internationella Juryn tog sitt uppdrag på fullaste allvar. Uppdraget att ta fram bästa låt och artist och lägga allt annat runt omkring åt sidan. Jag satt faktiskt och njöt även om jag givetvis visste att teleröstningen var kvar. Men bara den grejen var för mig kvällens absoluta höjdpunkt och gav mig hopp åter om ESC.
Sedan kom ju då teleröstningen och plötsligt var ju inte låt och artist viktigast utan nu blev företeelser och allt annat i världen som påverkar situationen det primära. Plötsligt startade istället hallelujaröstningen upp och körde över Internationella Juryns äkthet
KVÄLLENS STÖRSTA VINNARE:- INTERNATIONELLA JURYN I FRANKRIKES UTTAGNING
Tack för ett gott jobb Jury och för min del bye bye France. See you in 2020.
Jag slängde ut min ranking av klara bidrag igår men den är inte helt klar. Albaniens och Frankrikes betyg är klara de behöver jag inte lyssna mer på. Spaniens däremot har jag inte hört mycket. Sist kändes det som den var på väg att trycka NED i hissen men vi får se
Jag håller med dig Micke. Juryn var fantastisk och tror nog det var en försmak av hur det kan komma att gå i Eurovisipn med.
@Stefan, I alla fall 2,5 vilket väl får anses vara tecken på att de visste vad de ville. 😀
Jag gillar ju alla bidrag i den finalen och jag tycker att Bilal’s låt är bra och han sjunger bra och jag har inget emot att han vann men jag ville så gärna att Seemone skulle vinna för jag älskade hennes låt men jaja sånt händer jag är nöjd med vinnaren
Tycker det verkar lite skumt med telerösterna. I semifinalen skiljde det sig inte så mycket mellan chimene badi och bilal.
Jag har sett på så många forum och webbsidor att det finns folk som inte tycker om Bilals låt. Jag älskar den. Förutom Madame Monsieur förra året så tycker jag att detta är ett ett av de starkare franska bidragen på sistone, även om Frankrike varit rätt stark i många år nu. Detta är en schysst poplåt, med en artist med ett säreget uttryck, ett bra budskap och med en enkel och stark refräng som alla kan komma ihåg. Det finns saker att jobba på dock, han behöver nog lite mer röststöd i Tel Aviv, och fransk tv måste vara mycket mer villiga att göra ett snyggt nummer om det ska gå bra för honom i Eurovision. Gör det det så ser jag Frankrike ännu en gång på vänstra halvan av poängtavlan. 😀
Som Adam säger, får Frankrike ordning på scennumret så lär det bli övre halvan iaf. Sen hade jag gärna sett att man remixat låten lite för att ge den lite umpf, för melodin finns där.
Jag gjorde precis misstaget att kolla live-versionen. Det var ett misstag. Nu sjönk den igen. Jag sjunger bättre än det där. Och jag sjunger inte bra ska sägas.
Nu framstår ”Roi” bara desto mer obegriplg som vinnare. Och en bra placering (som redan var långt borta) som nästan mikroskopisk. Han träffar ju inte många procent av låten rätt.
De får nog göra en ”Demy 2017” eller ”Yumia Samoylova 2018” och ha micken på lägsta möjliga volym och höja kören till max.
Var det värt det, Frankrike? Det var definitivt inte värt det som tittare. Nästan så ni blir nerputtade till Spanien. Men ni klarar er med en hårsmån. Men ni hamnar på en etta.
Tror inte du behöver oroa dig Adri. Jag tror inte att bidraget kommer att “Bli en grej” som i Frankrike. Gör den inte det så kommer den att ta hissen rätt ner i avgrunden. Det är “grejen” som är Bilal och bidragets enda hopp