Tysklands tio bäst placerade Eurovision-bidrag (1956-2018)
2018-09-14 (fredag)Schlagerpinglan: Den officiella sidan för Eurovision Song Contest, eurovision.tv, presenterade för en tid sedan* Tysklands tio bäst placerade bidrag genom åren, se videon samt topp-listan med länkar till fullversionerna nedan.
(*Listan publicerades visserligen i december 2016 men då det blev en 25:e-plats 2017 och 4:e-plats 2018 för Tyskland i ESC, se närmare info här, kan den fortfarande vara aktuell. Allt beror naturligtvis på hur man räknar.)
Tysklands bäst placerade bidrag i Eurovision Song Contest:
“Top 10 : Entries from Germany” (av eurovision.tv – 3:34 – Dec 16, 2016)
Topp-tio-bidragen från Tyskland i Eurovision Song Contest: | |
1. “Satellite“, Lena | (1:a av 39 – ESC 2010) |
2. “Ein Bißchen Frieden“, Nicole | (1:a av 18 – ESC 1982) |
3. “Laß Die Sonne In Dein Herz“, Wind | (2:a av 22 – ESC 1987) |
4. “Johnny Blue“, Lena Valaitis | (2:a av 20 – ESC 1981) |
5. “Theater“, Katja Ebstein | (2:a av 19 – ESC 1980) |
6. “Für Alle“, Wind | (2:a av 19 – ESC 1985) |
7. “Wir Geben ‘ne Party“, MeKaDo | (3:a av 25 – ESC 1994) |
8. “Reise Nach Jerusalem – Kudüs’e Seyahat“, Sürpriz | (3:a av 23 – ESC 1999) |
9. “Nur Die Liebe Läßt Uns Leben“, Mary Roos | (3:a av 18 – ESC 1972) |
10. “Diese Welt“, Katja Ebstein | (3:a av 18 – ESC 1971) |
(Källa: eurovision.tv – Sammanställning: schlagerpinglan.se) |
Schlagerpinglan: Ungefär hälften av ovanstående tio bidrag tycker jag riktigt bra om, men om jag skulle göra min egen topp-tio-lista så hade den snarare sett ut så här (med reservation för att jag lyssnat för lite på de äldre bidragen för att göra en riktigt rättvis lista):
Schlagerpinglans topp-tio-lista av Tysklands ESC-bidrag: | ||
1. | “Ein Bißchen Frieden“, Nicole | (1:a 1982) |
2. | “Satellite“, Lena | (1:a 2010) |
3. | “Wir Geben ‘ne Party“, MeKaDo | (3:a 1994) |
4. | “Lied Für Einen Freund“, Maxi and Chris Garden | (14:e 1988) |
5. | “Für Alle“, Wind | (2:a 1985) |
6. | “Laß Die Sonne In Dein Herz“, Wind | (2:a 1987) |
7. | “Standing Still“, Roman Lob | (8:a 2012) |
8. | “Dschinghis Khan“, Dschinghis Khan | (4:a 1979) |
9. | “Über Die Brücke Geh’n“, Ingrid Peters | (8:a 1986) |
10. | “Miss Kiss Kiss Bang“, Alex Swings Oscar Sings! | (20:e 2009) |
Relaterad information: Ni har väl inte missat att NDR tar emot bidrag till den tyska, nationella uttagningen fram till den 15:e september. Läs mer om det här: “NDR satsar återigen på en nationell uttagning“.
TOPP 10:
1. 2010 – “Satellite“, Lena
2. 2012 – “Standing Still“, Roman Lob
3. 1985 – “Für Alle“, Wind
4. 1982 – “Ein Bißchen Frieden“, Nicole
5. 1987 – “Laß Die Sonne In Dein Herz“, Wind
6. 1972 – “Nur die Liebe läßt uns leben”, Mary Roos
7. 2011 – “Taken by a stranger” Lena
8. 1979 – “Dschinghis Khan“, Dschinghis Khan
9. 1992 – “Träume sind für alle da”, Wind
10. 1986 – “Über Die Brücke Geh’n“, Ingrid Peters
SÄMST: 2013 – “Glorious”, Cascada
Min personliga topp 10
1. 2018 – “You Let Me Walk Alone”, Michael Schulte (En story som gick djupt in i hjärtat gör att årets låt träder rakt in på förstaplatsen. Inte illa på 62 låtar från Tyskland!)
2. 1979 – “Dschinghis Khan”, Dschinghis Khan
3. 2011 – “Taken by a Stranger”, Lena Meyer-Landrut
4. 1956 – “So Geht das Jede Nacht”, Freddy Quinn
5. 1993 – “Viel Zu Weit” – Münchener Freiheit
6. 1976 – “Sing Sang Song”, Les Humphries Singers
7. 1983 – “Rücksicht”, Hoffmann & Hoffmann
8. 1998 – “Guildo Hat Euch Lieb!”, Guildo Horn
9. 1970 – “Wunder Gibt es Immer Wieder”, Katja Ebstein
10. 2005 – “Run & Hide”, Gracia
En honorable mention går till historiens mest brandskattade låt, som var så pass brandskattad att den inte ens fick tävla. “Planet of Blue” med Leon.
Tid med en fråga Lukas?
Min personliga topp 10:
1. “Reinse nach Jerusalem”, 1999 (Tänka sig, denna låt vann inte ens sin nationella final. Men “tack och lov” så blev den egentliga vinnaren diskad. Tråkigt för henne såklart, men med tanke på att det spred denna underbara låt så är jag väl egentligen ganska lowkey glad 🙂 )
2. “Satellite, 2010
3. “Ein lied kann eine brucke sein”, 1975
4. “Taken by a stranger”, 2011
5. “Dschingis Khan”, 1979
6. “Run & hide”, 2005 (Kul att se att man inte är ensam om att tycka om denna låt Lukas 🙂 Denna låt är ju så fruktansvärt illa omtyckt i ESC-samhället, och jag vet inte varför. Jag har hört den kallats “den mest värdiga sistaplatsen i tävlingens historia” och den mest uppröstade kommentaren på låtens youtubevideo är “4 points are too much for this”. Men jag har aldrig släppt denna låt! 🙂 )
7. “Ein bisschen frieden”, 1982
8. “Ghost”, 2016
9. “No no never”, 2006
10. “Johnny Blue”, 1981
För att belysa när Tyskland kanske inte lyckats lika bra att fånga mig, så kan man titta på antingen 1998 års “Guildo hat euch lieb” eller 2000 års “Wadde hadde dudde da”. Två låtar, som på nåt outgrundligt sätt båda fick topp 10 placeringar. Vem drar det kortaste strået och är Tysklands sämsta? Tyvärr är det nog 1998 års “Guildo hat euch lieb”.
@Micke, skjut ur frågan du, jag är idel öra.
@Lukas och Adri: Blev en fråga till er var ser jag nu. Jag har två tyska bidrag som egentligen lätt hade varit topp 10 men där något förstör. Jag fick syn på att Lukas hade ett av dessa på sjunde plats och Adri på åttonde.
Om vi börjar med Lukas bidrag så var det ett bidrag som jag fick “lära mig” att man inte skulle tycka om. Jag hörde det aldrig i realtid så att säga men senare när jag fick höra det tyckte jag direkt om det men jädrar så mycket skit jag fick för det. Än idag vet jag inte vad som skulle vara fel med det. Egentligen är det lätt på min Topp 10 men det där sitter märkligt nog kvar i mig. Är det något du någonsin har upplevt med detta bidraget? Jädrigt kul att få se den på din lista Lukas 🙂
Sen då till Adris åttondeplats som är min största “shame on me” på den här bloggen. Ylade vitt och brett om hur den lätt skulle vinna hela ESC. Sicken jädra käftsmäll jag fick. Jag är ju lite ursäktad för hur i hel….. skulle jag kunna veta att det skulle bli ett så fruktansvärt dåligt liveframträdande. Adri din åttondeplats vilken version är den baserad på? Går jag bara efter studioversion så är den etta i Tyskland för mig men live är den kanske 56 eller något.
Micke: Jag har ju inte sett liveframträdandet sen 2016, men tog en titt nu. Och jag tycker väl inte det var så dåligt. Jag gillar Jamie Lee’s röst väldigt mycket. Jag gillar röster med “gråt” – så länge det inte går överstyr. Sen har jag åsikter om det visuella framträdandet. Riktigt fult med plastträd, dimma och laser i en inte alls matchande mix (lila och grönt – usch). Minst en komponent, helst lasern, borde tagits bort.
Sen borde någon stylist tagit hand om henne också. Visst, det är kul med folk som är så trygga i sig själva att de aldrig släpper sin stil. Men man såg ju i låtens musikvideo att hon även finns i mer “nertonade” versioner, och det borde varit på scenen känner jag mest. För i nuläget tog hennes stil mer plats än låten i sig.
Så, ja det finns svagheter i liveframträdandet men jag tycker främst det är i det visuella svagheterna ligger. Men jag tror låten hade kommit sist oavsett, för till skillnad från dig, så gick det snabbt upp för mig att detta var en kandidat för sistaplatsen. 2016 var ett OERHÖRT starkt år i tävlingen. Bidrag med karaktär, personlighet och som tog plats. Och sen då lilla “Ghost” – en liten introvert, mid-tempo låt i ganska regelbundet tempo… den skulle drunkna i mängden. Och det kände jag sekunden den vann faktiskt. Så jag personligen tror att botten 5 var spikad redan från låtavslöjandet.
Men jaja, för att svara på din fråga: placeringen ovan är baserad på studioversionen men jag tror liveversionen hade hamnat på samma plats 🙂 Om det nu är det audiella som bedöms 🙂
@Micke, jag måste medge att jag har svårt att motivera varför jag placerade Rücksicht där jag placerade den. Tyckte mest den var bra easy listening, en låt som ställer sig snyggt i ledet, med två killar som sjunger bra ihop.
Jag har förvisso varit med om att jag gillat låtar som den generella massan tycker att man “inte” ska gilla, flera gånger. Men inte just här. Det finns däremot flera exempel på det, Tjeckien 2009, Slovakien 2012, Israel 2007 och Lettland 2009, för att ta några exempel på låtar som jag tycks vara helt ensam att tycka om. Min stora favorit (Ungern 2018) har också fått en del skit från många håll och kanter men har däremot även försvarats med näbbar och klor från andra håll (som tur är).
Överlag märker jag att jag är väldigt duktig på att tycka om de impopulära Eurovisionslåtarna och så även vice versa, att jag har lätt att tycka illa om fansens favoriter. Och därför försöker jag ofta motivera mina åsikter så uttömmande jag bara kan så att folk kan förstå vad jag ser som inte de ser. I många fall tycker jag att när det kommer till låtar som många sågar men som jag gillar, så tycker jag mig se att man sköter kritiken väldigt dåligt och icke-konstruktivt, det är bara rena sågningar.
@Adri, som du säkert vet så är en av anledningarna till att jag älskar ESC, blandningen av seriöst och plojinslag. Oavsett vilket så är det för mig viktigt att allt görs med respekt mot tävlingen. Tyvärr kunde jag inte placera in detta liveframträdande som varken seriöst med respekt eller ploj med respekt. För mig var det mer som “ESC betyder ju ingenting så här kan vi flippa ut bäst vi vill.” Om du lyckas se något annat så kanon för dig. Det har inte jag med att göra. Det enda jag dock såg var ett asmysigt bidrags vandring från topp till botten. Sen har du helt rätt i att “gråt i rösten” inte slår i ESC. Tyvärr skulle jag vilja säga för jag älskar lugna, mysiga låtar. Varför skulle jag annars älska Melissa Horn 🙂
@Lukas, Rücksicht är troligen mitt största tappa hakan under alla ESC-år. Jag såg ju inte framträdandet själv men givetvis i efterhand då och jag har aldrig fattat vad det var som var så fel med den. Sånt ser man ju ofta som exempelvis Tjeckien 2009 som du tog fram. Men det här???? Två vanliga killar som sjunger ok och har ett skapligt bidrag. Skulle aldrig ens komma på tanken att säga att något är dåligt. SO WHY?
Men samtidigt är det ju det som är roligt Lukas. Jag gillar hellre en låt som ingen gillar än en låt som alla gillar. Alltid roligare att vara unik än att bara smälta in 🙂 Jag har många såna exempel även inom ESC. Just detta året 1983 är min favvis ett bidrag som väldigt många tydligen har lätt för att tycka illa om. Möjligen för att det vann och slog Carolas Främling. Iofs kanske man kan vända på det också och säga att det möjligen är därför jag tycker så mycket om Luxemburg 1983, just för att den slog Carolas Främling 🙂 Man vet aldrig vad man påverkas av
När jag hittar tid så ska jag leta upp lite bidrag som jag gillar som få andra gör. Hoppas ni vill göra detsamma 🙂