Italien 2019: Datumen för Sanremofestivalen 2019
2018-08-30 (torsdag)TV-bolaget RAI har ännu inte avslöjat hur de kommer att utse Italiens bidrag i Eurovision Song Contest 2019, eller ens om de tänker delta, men datumen och en del nyheter inför Sanremofestivalen 2019 är kända.
Vanligtvis brukar festivalen ha två kategorier: Campioni (för etablerade artister) och Nuove Proposte (nykomlingar). Denna gång har RAI beslutat sig för att hålla dessa båda tävlingar åtskilda:
Datumen för Sanremofestivalen 2019: |
||
♥ | “Sanremofestivalen 2019“ | 5:e – 9:e februari 2019 |
(den 69:e i ordningen, nu med enbart en tävlingskategori) | ||
♥ | “Sanremo Giovani“ | 16:e – 21:a december 2018 |
(tävlingen som tidigare utsåg Sanremos nykomling- kategori har blivit självständig, se mer info nedan) |
Kort info angående “Sanremo Giovani”: |
|
♥ | Sanremo Giovani kommer att arrangeras mellan den 16:e och 21:a december där 24 artister (under 36 år) tävlar om två platser i Sanremofestivalen 2019. |
♥ | De fyra förshowerna och två huvudshowerna kommer att sändas live på Rai 1 och Radio 2 medan Rai 4 sänder showerna i efterhand. |
♥ | De fyra för-showerna, på 45 minuter var, sänds mellan den 16:e och 19:e december och är tänkt att presentera artisterna och deras bidrag för den italienska publiken. |
♥ | De två huvud-showerna sänds den 20:e och 21:a december och båda kvällarna tävlas det om en plats (totalt två platser) i Sanremofestivalen 2019. |
(Källa: esctoday.com) |
Senaste Sanremo-vinnaren:
“Non Mi Avete Fatto Niente“, Ermal Meta e Fabrizio Moro (Sanremo 2018)
Snabbfakta: Italiens deltagande i Eurovision Song Contest: |
debutår: 1956 – deltagit 44 gånger – vunnit 2 gånger: 1964 och 1990 |
Italiens tio senaste bidrag och resultat i Eurovision Song Contest: |
|||
2018: | “Non Mi Avete Fatto Niente“, Ermal Meta e Fabrizio Moro |
(Sanremofestivalen) | 5:a i finalen |
2017: | “Occidentali’s Karma“, Francesco Gabbani |
(Sanremofestivalen) | 6:a i finalen |
2016: | “No Degree Of Separation“, Francesca Michielin |
(Sanremofestivalen + Internval) |
16:e i finalen |
2015: | “Grande Amore“, Il Volo | (Sanremofestivalen + Internval) |
3:a i finalen |
2014: | “La Mia Città“, Emma | (Internval) | 21:a i finalen |
2013: | “L’Essenziale“, Marco Mengoni | (Sanremofestivalen + Internval) |
7:a i finalen |
2012: | “L’Amore È Femmina (Out Of Love)“, Nina Zilli |
(Sanremofestivalen + Internval) |
9:a i finalen |
2011: | “Madness Of Love“, Raphael Gualazzi |
(Sanremofestivalen) | 2:a i finalen |
1998-2010: – – – | – – – | – – – | |
1997: | “Fiumi Di Parole“, Jalisse | (Sanremofestivalen) | 4:a i ESC |
1993: | “Sole D’europa“, Enrico Ruggeri | (Internval) | 12:a i ESC |
Schlagerpinglan: Ur ESC-synpunkt så brukar Sanremos nykomlings-kategori inte vara speciellt intressant då ESC-erbjudandet vanligtvis går till artisterna i Campioni- kategorin men när de nu lägger upp det på det här viset så blir det helt plötsligt betydligt mer lockande. 😀
Allt förutsätter givetvis att RAI kommer att bekräfta sitt ESC 2019-deltagande och att de fortsätter att plocka sin representant från Sanremo… och det räknar jag helt kallt med att de gör. Något annat känns i nuläget helt otänkbart. 🙂
Mer om Italiens förberedelser inför ESC 2019 hittar ni här: “Italien i ESC 2019“.
För mig finns det ett land som lirar i en högre division än övriga länder och det är Italien. Jag har hört alla bidragen och vad jag minns finns det inte ett enda dåligt bidrag levererat från detta land (Rätta mig om jag har fel Pinglan, Adri och andra) detta land med världens vackraste språk när det gäller musik. Jag är alltid väldigt besviken när länder väljer att inte sjunga på eget språk men när Italien får hjärnsläpp och väljer engelska då blir jag inte bara besviken utan irriterad och börjar fundera över hur beslutsfattarna kunnat drabbas av total härdsmälta innanför pannbenet.
Det finns ingen svårare uppgift att ta sig an än att göra en Topp 10 av alla Italiens bidrag. Finns hur många som helst. Ja kanske än svårare som sagt att överhuvudtaget hitta något dåligt bidrag bland landets alla försök. Som sagt om ni känner till dåliga bidrag så let me know. Jag minns i alla fall inget just nu.
San Remo då? En riktig pärla givetvis även om det är tråkigt att behöva bevittna hur tre av tidernas bästa bidrag överhuvudtaget runt ESC försvunnit 2017, 2018. Bra vinnare båda åren men inget mot dessa tre. I synnerhet ett bidrag från 2018 som slår allt som figurerat runt ESC. Jag är egentligen för det här med nykomlingar så jag köper det du säger Pinglan men samtidigt. Det här är Italien och jag vill inte göra det till någon talanglös show som vi har allt för mycket av i övrigt.
Men till min Topp 10 då? Oj det var inte lätt
1. 1992 – “Rapsodia”, Mia Martini
2. 2015 – “Grande Amore“, Il Vol0
3. 1987 – “Gente di mare”, Umberto Tozzi & Raf
4. 2018 – “Non Mi Avete Fatto Niente“
5. 1984 – “I treni di tozeur”, Alice & Franco Battiato
6. 1990 – “Insieme: 1992”, Toto Cotugno
7. 2014 – “La Mia Città“, Emma Marrone
8. 1964 – “Non ho l’età”, Gigliola Cinquetti
9. 1974 – “Si”, Gigliola Cinquetti
10. 2012 – “L’Amore È Femmina”, Nina Zilli
Ett litet inhopp om en helt annan grej. Vill inte göra nån längre grej av det. Jag och Adri har snackat om bra svenska artister och vi hade många gemensamma både från den äldre stammen och den yngre. Det fanns dock en artist som fattades där. En artist med i mina ögon Sveriges absolut mysigaste röst. Önskar hon hade haft fler bra låtar bara men jädrar när hon får till det då tar hennes röst tag i en och för iväg en till myslandet eller vad fan det ska kallas. Av en viss anledning skulle det vara kul att höra Pinglans åsikt först. Sen får vem som helst hoppa in 🙂 Här är hon, kvinnan från den lite äldre stammen med rösten som förtrollar
https://www.youtube.com/watch?v=V1Xxh8WUErE
Det finns två italienska bidrag som jag har himla svårt för. (På tal om att Micke ovan inte kunde komma på någon). Åren kom på rad också. Och då snackar jag om “Raggio di luna” från 1979 (som är den värsta av de alla) och sen “Non so che darei” från 1980 som egentligen är helt ok, men den är fett irriterande ändå. Även “Insieme: 1992” och “Gente di mare” från 1987 är himla meh.
Italien är nästan det mest förutsägbara landet i tävlingen, på så sätt att om man får ögonbindel på sig och sen alla 40+ låtar spelade för sig kommer man med enkelhet peka ut Italien i högen. Italiens låtar har alltid en “trygg nostalgi” över sig, t.o.m när musiken är ganska modern (2017 ex).
Som skrivet igår, jag har ingenting för mig i dessa sängbundna tider så jag kan slänga ut en lista jag med.
1. “Fiumi di parole”, 1997
2. “Si”, 1974
3. “Rapsodia”, 1992
4. “No degree of separation”, 2016
5. “Non mi avete fatto niente”, 2018
6. “I treni di tozeur”, 1984
7. “La mia cittá”, 2014
8. “L’amore e femmina”, 2012
Dessa åtta är i egen liga! 🙂 Helt överlägsna!
9. “Non ho l’eta”, 1964
10. “Era”, 1975 (En låt jag vuxit upp med p.g.a en av pappas all-time ESC-favorites. Egentligen inte min musiksmak – men nostalgin gör sitt. Den gör mig glad.)
Micke: Du vill höra Pinglans åsikter först, så då håller jag tyst. Men den låten; den gör sig mycket bättre med Laleh! 🙂 (Ibland blir Så Mycket Bättre-versionerna bättre än originalet… Laleh spöade alla original.) 🙂
@Micke, Det som gjorde mig mest nyfiken här var själva anledningen till varför speciellt min åsikt skulle vara så intressant. 😀 Jag vet inte vad du har för förväntan på mitt svar men ser man till själva rösten så är jag väldigt positivt inställd. De flesta låtar jag har hört med henne är i lite släpigaste laget, men i små portioner så är de supermysiga, och då främst p.g.a. hennes röst som har en mix av personlighet, mörkhet, lite rasp men likväl kraftfullt vacker. Svårt att beskriva… det är mer en känsla. Inser nu att jag kanske borde givit henne fler chanser, det finns kanske en del pärlor jag missat. 😀
Förresten har jag tänkt på en sak. Enligt escsverige så ska deadline för att namäla sig till ESC 2019 vara den femtonde september. Hittills har bara 22 länder bekräftat deltagande. Redan vid 2018 års upplagas slut så tänkte jag att en del länder skulle hoppa av, och den magkänslan sitter kvar.
Jag gillar inte att så många länder är helt tysta. Vad tänker liksom Armenien, Vitryssland, Makedonien, Slovenien, Montenegro, Storbritannien, San Marino, Rumänien och Ryssland?? Min magkänsla är dålig. (Även om jag fattat att man behöver inte öppet bekräfta deltagande när man anmält sig – but still…)
@Pinglan, jag hade ett längre snack för några år sedan med en tjej om Eva Dahlgren. Kunde inte komma på vem hon var som jag snackade med men just nu fick jag för mig att det möjligen var du. Tydligen var det inte det med tanke på det du skriver nu.
Men det är just det du nämner här Pinglan som ger mig så jädra goa känslor alltså hennes röst. Går man bara efter den så tror jag inte det finns någon som slår henne. Tyvärr har jag inte hittat så många låtar som tilltalar mig men när de gör det, då jävlar. Hon gör både snabbare och mer soft musik Pinglan.
@Adri, all respekt för Laleh. Fantastiskt duktig artist om än lite väl lätt att tyda. Har man hört en låt så vet man vad som kommer. Just den här låten spelar det ingen roll hur många gånger hon försöker göra min vän. Hon är chanslös. Eva gör den till en utomjordig upplevelse. Dit har Laleh lång väg innan hon ens snuddar vid.
Adri jag har nämnt det förr men gör igen. Inget fan av Så mycket bättre men visst har man hört låtarna och i synnerhet då Miss Li när hon tar sig an Pugh Rogefelts låt. Det är så jädra bra så det nästan är löjligt.
“Italien det mest förutsägbara landet i tävlingen”
Wow Adri! Var har du varit under alla MF-åren, Danmark, Malta, Irland, Storbritannien mm 🙂
Micke: Whoa, whoa, whoa! “Har man hört en låt så vet man vad som kommer”. You do what you want kompis men jag ger dig tre Laleh-låtar (ganska kända allihopa så du har säkert hört dem redan):
– “Live Tomorrow”
– “Bara få va mig själv”
– “Here I go again” (Så Mycket Bättre den också… originalet är med E-Type – så ribban var väl inte vidare hög från början. But still, denna är underbar!)
Lyssna igenom dessa tre och försök säga “har man hört en låt så vet man vad som kommer” med ett straight face igen 🙂 Eller inte, gör du vad du vill men det är mitt råd 🙂
Miss Li med “Här kommer natten” är en låt jag älskar. Jag vet inte vem Pugh är… jag vill inte veta vem Pugh är – för med Miss Li behöver jag inte honom. Lisa Nilsson’s “Vart du än går” lämnar Niklas Strömstedts original i skamvrån 🙂 Och Miriam Bryant och Laleh spöade bort samtliga original 🙂 Så “Så mycket bättre” gör gott ibland 🙂 Programmet i sig gillar jag väl inte nämnvärt (jag är inte så intresserad av program som går ut på att kändisar ska dra snyftisar), men det kan ge bra låtar, och jag ser fram emot att höra vad Linnea Henriksson kommer med i höst 🙂
Ok, men nu kan jag ge min åsikt av Eva. Problemet är att jag knappt har nån. Eva är ingen för mig. “Ängeln i rummet” finns i en bra version – men med annan sångerska. “Vem tänder stjärnorna” är en snooze-fest. “Jag klär av mig naken” är en riktigt dålig låt. Och det är dem tre låtarna jag känner igen.
Men hennes röst då? Nej den gillar jag inte heller. Hon har för mycket “luft” när hon sjunger. Det låter typ som att hon sitter bredvid en och bara flåsar i ens öra, mer distraherande än något annat 🙂
Jag står fast vid vad jag sa om Italien 🙂 Jag menade inte förutsägbart som nåt negativt, men de är ju lättast att hitta i högen.
MF är inte förutsägbart längre (vilket du skulle veta om du kollade på det 😉 ), Danmark är förutsägbara på så sätt att de kommer med största sannolikhet skicka nåt riktigt riktigt meh, men det är samtidigt alltid olika typer av meh. Malta, Irland och Storbrittanien är inte ens lite förutsägbara tycker jag 🙂 Där vet man aldrig vad som väntar.
Jag tycker ju att Italien är ett starkt land i tävlingen, men alla deras låtar har ju ett täcke över sig som signalerar “jepp… det här är Italien”.
@Adri, vi kommer inte längre med det här. Vi är så långt ifrån varandra att det känns bara löjligt att fortsätta. Eller? Vi får ju tänka på att det finns andra på bloggen som nog inte orkar med en hel monolog till 🙂 Det är som jag alltid sagt smak kan man aldrig diskutera. Var kvinna/man blir lycklig på sin musiksmak och det ska ingen lägga sig i. Tackar för diskussionen Adri
Micke: Jag kan absolut sluta om du vill det, men jag tror du överdriver med hur olika vi tycker. Innan hade jag skrivit under, men sen typ… 2017 skulle jag väl ändå säga att det är mer agree än disagree mellan oss. 🙂 Dock så är det ju en dialog om mer än en deltar.
Mitt slutord (for now – ni blir inte av med mig så lätt. Just you try! 🙂 ) blir att det är väl klart att smak kan diskuteras? 🙂 Annars hade dessa kommentarsfält alltid bara varit tysta. Musik och ESC är ju bara smak! 🙂
@Adri, snälla missförstå inte nu igen som du gjorde för någon månad sedan. Kanske jag som är dålig att förklara. Jag är inte det minsta arg och jag har ingen som helst tanke på att sluta diskutera med dig. Jag bara menade just det vi pratade om här. Kändes som du låg 100% åt ett håll och jag 100% åt motsatt håll. Kände bara att det är bättre vi tar något annat att diskutera om 🙂
Musik och smak kan och ska diskutera. Kände bara att vi var för långt ifrån varandra i just detta så det mest skulle bli en plåga för Pinglan och andra som läser 🙂