Danska DR tar emot bidrag till DMGP 2019
2018-08-23 (torsdag)Fram t.o.m. den 26:e september tar TV-bolaget DR emot bidrag till “Dansk Melodi Grand Prix 2019“, den nationella uttagning som ska utse det bidrag som får representera Danmark i Eurovision Song Contest 2019. Här är vad som gäller, i korta drag:
DR tar emot bidrag till Dansk Melodi Grand Prix 2019: |
|
♥ | Danmarks bidrag i Eurovision Song Contest 2019 kommer att utses genom den nationella uttagningen “Melodi Grand Prix 2019“. (Se tävlingsreglerna här: på danska och engelska.) |
♥ | Mellan den 22:a augusti och den 26:e september tar DR emot bidrag till “DMGP 2019” från såväl danska som utländska låtskrivare. En av låtskrivarna i varje team eller artisten måste dock vara dansk medborgare eller ha motsvarande, stark anknytning till Danmark för att få delta. Anmälningsformuläret hittar ni på dr.dk. |
♥ | Visserligen tar DR numera emot bidrag året runt men vill man att ens låt ska tävla i DMGP 2019 så ska bidraget vara hos DR senast den 26:e september. Kommer det in senare kan det bli aktuellt för antingen 2019 eller 2020. |
♥ | DR tar endast emot professionella demos och de ser gärna att det redan finns en klar bild över hur den slutliga scenshowen ska se ut. |
(Källa: dr.dk) |
Snabbfakta: Danmarks deltagande i Eurovision Song Contest: |
debutår: 1957 – deltagit 47 gånger – vunnit 3 gånger: 1963, 2000 och 2013 |
“Higher Ground“, Rasmussen (live i Lissabon 2018)
Danmarks ESC-bidrag och resultat sedan
|
|||
2018: | “Higher Ground“, Rasmussen | (Dansk Melodi Grand Prix 2018) |
9:a i finalen |
2017: | “Where I Am“, Anja | (Dansk Melodi Grand Prix 2017) |
20:e i finalen |
2016: | “Soldiers of Love“, Lighthouse X | (Dansk Melodi Grand Prix 2016) |
17:e i semi 2 |
2015: | “The Way You Are“, Anti Social Media |
(Dansk Melodi Grand Prix 2015) |
13:e i semi 1 |
2014: | “Cliche Love Song“, Basim | (Dansk Melodi Grand Prix 2014) |
9:a i finalen |
2013: | “Only Teardrops“, Emmelie de Forest |
(Dansk Melodi Grand Prix 2013) |
1:a i finalen |
2012: | “Should’ve Known Better“, Soluna Samay |
(Dansk Melodi Grand Prix 2012) |
23:a i finalen |
2011: | “New Tomorrow“, A Friend In London |
(Dansk Melodi Grand Prix 2011) |
5:a i finalen |
2010: | “In A Moment Like This“, Chanée & N’evergreen |
(Dansk Melodi Grand Prix 2010) |
4:a i finalen |
2009: | “Believe Again“, Brinck | (Dansk Melodi Grand Prix 2009) |
13:e i finalen |
2008: | “All Night Long“, Simon Mathew | (Dansk Melodi Grand Prix 2008) |
15:e i finalen |
Schlagerpinglan: Det råder ju ingen tvekan om att DR:s satsning på bidrag med tillhörande, genomtänkta scenshower fungerade riktigt fin-fint, i alla fall vad gäller slutresultatet. Att det sedan finns de som har olika åsikter om “Higher Ground” (som jag själv älskade) är ju en helt annan fråga. Poängen är i alla fall att de storsatsade och fick utdelning. Nu håller jag tummarna för att de fortsätter i samma stil 2019. Lycka till, DR. 😀
Mer om Danmarks förberedelser inför ESC 2019 hittar ni här: “Danmark i ESC 2019“.
Relaterad information: En sammanställning över de olika länder/TV-bolag som tar emot bidrag/ansökningar till ESC 2019 just nu hittar ni här: “Skicka in bidrag till Eurovision Song Contest 2019“.
Danmark är helt klart Nordens svagaste ESC-land tycker jag. Visst, Sverige lämnar sällan sin comfort zone heller – men vi gör pop jäkligt bra. Danmark lämnar varken sin confort zone, eller gör bra musik i denna tävling.
Kollar man det senaste decenniet så har jag väl haft mer varma än kalla känslor för fyra låtar: 2011, 2012, 2013 och 2017. Men de andra har samtliga stört mig eller varit nära min botten. De har alltid bra låtar i sin NF, men väljer det säkraste dem har.
I år skulle de ju kunnat skicka ”Boys on Girls” eller åtminstone ”Starlight”. Men nope, Danmark håller sig till det de känner igen.
Trist, men jag är en optimist så jag hoppas nåt händer 2019 🙂
På tal om nåt annat, jag såg en sammanställning av vilka ESC-låtar som fått flest lyssningar på Spotify sen 2010. Kul då att 4 i topp 5 var svenska bidrag 🙂
1. ”Euphoria” (till ingens överraskning)
2. ”Heroes” (än en gång, hyfsat väntat)
3. ”If I were sorry” (Första överraskningen)
4. ”Fuego” (Enda icke-svenska bidraget på topp 5)
5. ”You” (Horribel låt som borde varit på listan över de med minst antal lyssningar)
”Undo” hittades på 7e plats, och ”Dance you off” samt ”I can’t go on” återfanns båda två också på listan, om än lite längre ner (men båda två på topp 15).
Det var lite kul tycker jag 🙂 Även om vi sjunker i resultatet på sistone 1-5-5-7 så verkar folk ändå uppskatta det vi skickar 🙂 Folk lyssnar ju inte på sånt de tycker är dåligt!
(Sen är det klart att det säkert är så att procentuellt många svenskar jämfört med andra ens har Spotify, men jag tror faktiskt det är så marginellt så jag tror inte det faktumet påverkar nämnvärt)
Resten av topp 10 är:
6. ”Only Teardrops”
8. ”Calm after the storm”
9. ”Occidentali’s karma”
10. ”Hey Mamma!”
@Adri, Bortser man från 2018-bidraget (som jag tycker var ett topp-tre-bidrag i ESC 2018 och en enormt positiv överraskning) så håller jag med dig i stort. Danmark brukar ha en vana att skicka bidrag som jag personligen inte ser som speciellt intressanta men, som sagt, det är kanske på väg att vända. 🙂
Roligt att se Spotify-listan och speciellt då att “Fuego” (min favorit av de tio) är med där. Inte alltid “massorna” och jag har samma smak. 🙂
Värt att tillägga är dock också att även om jag gillade Danmarks låtar 2011, 2012 och 2017 så var även alla dem väldigt safed up. Dock så har man ju överseende med det om man gillar det som framförs 🙂 Men de bröt ju inte direkt ny mark de åren så att säga!
2013 tog de en risk – och vann! Man tycker ju de borde kunnat lärt sig men jag väntar än! 🙂
@Adri, Även jag gillade “New Tomorrow“ men annars får man gå tillbaka till år 2000 och “Fly On The Wings Of Love” för att hitta något som riktigt föll mig i smaken (förutom “Higher Ground”, men det känns redan avklarat). Vad gäller 2013 så vet jag att jag var på plats i Malmö (ej i arenan dock) och led av otroligt motsägelsefulla känslor (väldigt glad över att det såg ut som att Danmark skulle vinna men samtidigt otroligt besviken då jag av någon anledning, trots trummorna, aldrig riktigt gillade “Only Teardrops“).
Skriver helt under på den dåliga kritiken till Danmark. Tillsammans med Sverige det mest lättlästa och tråkiga nordiska landet. Därför väldigt skönt att de fick till det överraskande bra i år för i övrigt är det väl bara år 2000 som jag tycker de fått till det. Det kunde även ha varit 2015 om de hade letat bland etablerade artister istället för i förskolan. Synd för låten har potential.
Dock extremt överraskad över att höra att Adri gillar 2011. Av många ansedd som ett av de största plagiat i ESC-historien. Så uppenbart att danskarna själva insåg det och gjorde små ingrepp på låten för att dölja de största likheterna. Hade jag inte hört Andreas Jonssons original innan så hade även jag gillat detta men nu klarar jag bara inte av det. En av de största sorger jag har i MF att Sing for me aldrig fick visa upp sig och gett Andreas chansen att sopa mattan med Europa i ESC.
Micke: Jag vet att du inte är ensam om plagiat-tankarna, no way. Men jag håller dock inte med. Melodin i refrängen är väl densamma (om än i olika tempo). Men verserna är ju vitt skilda.
Men får jag fråga, vad tyckte du om Danmarks vinnare 2013? 🙂 Magkänslan säger att du borde ha gillat den. Den är ju lite “irish” och det känns som du, och sen tyckte jag mig minnas att du skrev relativt varmt om den back in the days, men jag kan såklart minnas fel 🙂
@Adri,under 2000-talet har jag tyckt om två danska bidrag 2000 och 2018. Det kunde ha varit två till som är gränsfall. Skrev just om 2015 och det andra är just 2013. Den har verkligen något men där är samtidigt en ihålighet som är svår att bara borsta bort från axlarna.
Ja du min vän. När danskarna gjorde om vissa saker i bidraget från 2011 så säger det mig att de tagit till sig snacket om plagiat.
En sak om Andreas Jonson. Vet att du tycker illa om honom. Han är ingen favvis för mig men varje gång han ställer upp i MF får jag upphoppet. Killen har i vissa låtar verkligen levererat. Vet åtminstone fem bidrag jag gillar med honom. Glorious givetvis och Sing for me. Nästa bidrag i MF som jag inte minns namnet på nu plus ytterligare två jag glömt namnet på. Dessutom ursprungslåten till Biggest loser. Inte illa jag minns något 🙂 Minns du den? Älskar refrängen
https://www.youtube.com/watch?v=H4fyVnlepsU
Det blir sex bidrag, inte fem 🙂
Micke: Nu får du lugna dig lite i dina beskrivningar 🙂 “Du tycker illa om honom”. Nädå… en av hans MF-låtar är t.o.m min bronsplats från det året 🙂
Han har presterat otroligt spretigt 🙂 från bott till topp – så överlag är jag väl kanske 45% positiv/55% negativ. Sen kan jag tycka att han verkar lite divig. Och jag vet att man ska inte döma personer som gör musik på just annat än deras musik, men jag tycker väl inte det hjälper honom. OBS! Jag säger inte att han är en diva, så väl känner jag inte till honom alls, utan mer att han verkar ha den attityden när man väl ser honom i rampljuset.
Men om jag ska prata om hans MF-låtar så är de sex stycken: 2006, 2007, 2008 (med Carola), 2010, 2012 och 2015. Jag KAN ha missat någon låt, det blir väl lätt så när man deltar med så hög frekvens som han gjort.
Jag kan rangordna dessa, för jag gillar listor:
1. “We can work it out”, 2010
– Denna låten är min 3e plats från Melodifestivalen 2010 (efter Timoteij och Jessica Andersson… och på tal om Jessica – där är en annan artist som verkligen är oförutsägbar i tävlingen. Hon har varit min vinnare och min sistaplats. Honest truth.) Anyway… “We can work it out” är Andreas’ överlägset bästa bidrag i tävlingen tycker jag. Också hans mest underskattade. Folk verkar alltid se över denna låt.)
2. “Sing for me”, 2006
– Inte min vinnare det året, men tredjeplatsen han fick var välförtjänt. Och jag hade ju hellre skickat honom än Carola (dock helst av alla i topp 3 BWO…). Lite för mycket Oasis för mig, och Oasis har hos mig ganska negativ klang. Men alltså det är ju en bra låt 🙂 Jag gillar “anthem”-känslan.
3. “A little bit of love”, 2007
– Nu blev det ett hopp neråt. Denna låt är inte dålig, men den känns något okreativ. Att den kom före låtar som “Cara mia”, “God Morgon” och “För att du finns” är inget jag vill tänka på. Fullständigt ok säger jag väl.
REJÄÄÄÄÄLT HOPP NER NU:
4. “Living to die”, 2015
– “Alltså nu får Andreas skärpa sig!” minns jag att jag tänkte när jag såg denna framföras. Jag har nog ALDRIG sett någon i detta sammanhang visa sånt ointresse för både låt och framförande som Andreas detta år. Låten är väldigt cool och sådär smakfullt modern. Lite steril, men inte på ett negativt sätt utan nästan lite futuristiskt. Men Andreas blew it. Låten kom sist i sin semifinal – och för nån som inte ens 10 år innan fick silvermedaljen så är det häpnadsväckande. Men i mina ögon är det hans egna fel.
5. “One Love”, 2008
– Jag är, likt dig, inget Carola-fan. Många ogillar hennes person. Det gör inte jag. Tvärtom tycker jag hon verkar väldigt trevligt. Men jag är inte ett fan av hennes röst. Hon har gjort några bättre saker, några sämre saker. Så min helhetsbild av Carola, som artist, är väl inte jättesmickrande. Med det sagt: den här låten hade inte räddats av att exkludera henne. Låten är så FÖRBASKAT tråkig. Versen har nåt… jag vet inte vad exakt men nåt. Refrängen dödar allt. Refrängen är ingenting. Vem tyckte den refrängen var en bra idé? Jag älskade Nordmans låt det året och blev överglad när denna låt besegrades av Nordman – mot alla odds 🙂
HOPP NER IGEN… för nu blir det inte vackert!
6. “Lovelight”, 2012
– Alltså… fy f*n jag avskyr denna låt. “One Love” är dålig, men där hade verserna nåt litet guldkorn man kunde höra om man grävde djupt i musiken. Men “Lovelight”? Alltså, lägg av. Den är så smaklöst tråkig på alla sätt. Det finns ingenting här. Ingenting. Versen är ingenting. Refrängen är en konstig blandning av ingenting och sjukligt störig. Och Andreas sjunger bra, men har bristande utstrålning och hans röst räddar det inte. Det här är ett sånt bottennapp för någon med hans kaliber. “Glorious” var en jättebra låt som blev en hit i Storbritannien, och säkert andra ställen också. Det är förolämpande att tänka att det är samma snubbe bakom “Glorious” och “Lovelight”.
Så… nu när jag skrivit klart den bittra kommentar inser jag att du frågade inte ens mig om vad jag tyckte om Andreas. Men jaja, ingen skada skedd. Jag gav dig lite kvällsläsning, eller morgonläsning om du redan signat ut för den här gången.
Men ok, din fråga. “Minns du den?”
Kort svar: Nej. Inte alls. Men jag har å andra sidan bara kollat på amerikanska Biggest Loser. Men jag gav låten några lyssningar. Och jag sammanfattar det med orden “Andreas Johnson being Andreas Johnson”. Ungefär vad man tänkte när man såg Andreas’ namn i videons titel 🙂 Hade det vart en MF-låt hade jag placerat den mellan “Sing for me” och “A little bit of love” i nuläget 🙂
Men lämnar man MF så har han två härliga låtar för min del. “Glorious” och “Show me love” 🙂
Svarar mer vid ett senare tillfälle men bara för nu. Adri are you kiding me? 🙂 Titta tillbaka på bloggen vad du skrivit om Andreas Jonsson så förstår du att jag inte ens behövde fråga 🙂
Vi hörs Adri 🙂
Efter lite research nu (snarare läst alla kommentarer jag skrivit där Andreas nämnts 🙂 ) så har jag väl inte låtit så hård? Nån gång förra året skrev jag frasen “Herregud vad svårt jag har för Andreas Johnson” och det var väl lite att ta i (men i mitt försvar: låten som ledde in på diskussionen var “Living to die”, så det var väl därför jag inte kunde hejda mig! 🙂
Dock så hittade jag än mer två intressanta kommentarer från dig från waaaaay back in the days (2012) i min jakt på mina egna forna åsikter om Andreas Johnson:
1. Du verkar inte ha gillat “We can work it out” – what a shame! (åtminstone gillade du den inte 2010, det kan ändras 🙂 )
2. Du anklagade sommaren 2012 “Euphoria” för att vara ett plagiat (på tal om ämnet någon kommentar upp 🙂 ) av “Stole my heart” med One Direction. Jag minns det snacket som gick runt att dem låtarna var så lika. Men jag fattade ingenting då. Nu tänkte jag “Oj, t.o.m Micke hakade på det tåget, och han har ju ett musiköra” så jag testade igen. To be honest, likheterna är ännu mindre nu. “Stole my heart” (som jag för övrigt tror släpptes efter det att Euphoria skickades in) är ta mig tusan mer likt… Danny’s MF-låtar snarare än “Euphoria” i mina öron 🙂 Är det något du fortfarande tycker? 🙂
(Oj, vad det låter som att jag “ställer dig till svars” på fråga 2. Men du “känner mig” (ish) så du vet att det inte är så jag menar. Jag är bara nyfiken, för jag tycker låtarna nästan är på helt olika spektrum t.o.m 🙂 )