Schlagerpinglan: Direkt efter finalen av Eurovision Song Contest 2018 så släppte EBU de flesta röstsiffrorna och man var fri att gräva runt i mängder av siffror hos eurovision.tv och bl.a. se hur varje enskild jurymedlem röstat.
Här nedan ser ni det slutliga resultatet av finalen med både den slutliga summan samt juryns och tittarnas röster presenterade var för sig, med de största skillnaderna mellan juryns och tittarnas röster makerade i lila. (Längre ner hittar ni även de länder där tittarna och juryn valde att ge sina 12:or till samma land.)
Se även de slutliga resultatlistorna vid finalen och semifinalerna av Eurovision Song Contest 2018 där ni även hittar länkar till de olika bidragens live-framträdanden.
Juryns och tittarnas röster vid finalen av ESC 2018:
|
Slutresultat |
Juryröster |
Teleröster |
1. Israel (529 p.) |
1. Österrike (271 p.) |
1. Israel (317 p.) |
2. Cypern (436 p.) |
2. Sverige (253 p.) |
2. Cypern (253 p.) |
3. Österrike (342 p.) |
3. Israel (212 p.) |
3. Italien (249 p.) |
4. Tyskland (340 p.) |
4. Tyskland (204 p.) |
4. Tjeckien (215 p.) |
5. Italien (308 p.) |
5. Cypern (183 p.) |
5. Danmark (188 p.) |
6. Tjeckien (281 p.) |
6. Estland (143 p.) |
6. Tyskland (136 p.) |
7. Sverige (274 p.) |
7. Albanien (126 p.) |
7. Ukraina (119 p.) |
8. Estland (245 p.) |
8. Frankrike (114 p.) |
8. Moldavien (115 p.) |
9. Danmark (226 p.) |
9. Bulgarien (100 p.) |
9. Estland (102 p.) |
10. Moldavien (209 p.) |
10. Moldavien (94 p.) |
10. Litauen (91 p.) |
11. Albanien (184 p.) |
11. Litauen (90 p.) |
11. Norge (84 p.) |
12. Litauen (181 p.) |
12. Australien (90 p.) |
12. Serbien (75 p.) |
13. Frankrike (173 p.) |
13. Nederländerna (89 p.) |
13. Österrike (71 p.) |
14. Bulgarien (166 p.) |
14. Irland (74 p.) |
14. Bulgarien (66 p.) |
15. Norge (144 p.) |
15. Tjeckien (66 p.) |
15. Ungern (65 p.) |
16. Irland (136 p.) |
16. Norge (60 p.) |
16. Irland (62 p.) |
17. Ukraina (130 p.) |
17. Italien (59 p.) |
17. Frankrike (59 p.) |
18. Nederländerna (121 p.) |
18. Spanien (43 p.) |
18. Albanien (58 p.) |
19. Serbien (113 p.) |
19. Slovenien (41 p.) |
19. Nederländerna (32 p.) |
20. Australien (99 p.) |
20. Danmark (38 p.) |
20. Storbritannien (25 p.) |
21. Ungern (93 p.) |
21. Serbien (38 p.) |
21. Slovenien (23 p.) |
22. Slovenien (64 p.) |
22. Ungern (28 p.) |
22. Finland (23 p.) |
23. Spanien (61 p.) |
23. Storbritannien (23 p.) |
23. Sverige (21 p.) |
24. Storbritannien (48 p.) |
24. Finland (23 p.) |
24. Spanien (18 p.) |
25. Finland (46 p.) |
25. Portugal (21 p.) |
25. Portugal (18 p.) |
26. Portugal (39 p.) |
26. Ukraina (11 p.) |
26. Australien (9 p.) |
(Sammanställning av schlagerpinglan.se – Fakta från eurovision.tv) |
Schlagerpinglan: Som synes så var det i flera fall en stor skillnad på smaken hos tittarna och juryn och här nedan ser ni de bidrag som splittrade tittarna och juryn mest:
De bidrag tittarna och juryn var mest oense om:
|
Land, bidrag |
Juryns placering |
Tittarnas placering |
|
Sverige |
“Dance You Off“, Benjamin Ingrosso |
2:a |
23:a |
|
Ukraina |
“Under The Ladder“, MELOVIN |
26:a |
7:a |
|
Danmark |
“Higher Ground“, Rasmussen |
20:e |
5:a |
|
Italien |
“Non Mi Avete Fatto Niente“, Ermal Meta e Fabrizio Moro |
17:e |
3:a |
|
Australien |
“We Got Love“, Jessica Mauboy |
12:a |
26:a |
|
Österrike |
“Nobody But You“, Cesár Sampson |
1:a |
13:e |
(Sammanställning av schlagerpinglan.se – Fakta från eurovision.tv) |
Schlagerpinglan: Även om de flesta länder märkte av en stor skillnad mellan juryns och tittarnas smak (se t.ex. hur den svenska juryn och de svenska tittarna röstade i finalen här) så fanns det en del länder där båda 12:orna gick till samma land, se nedan:
De länder där tittarna och juryn var överens om 12-poängarna:
|
|
Albanien |
gav både juryns och tittarnas 12:a till |
|
Italien |
|
Danmark |
gav både juryns och tittarnas 12:a till |
|
Tyskland |
|
Frankrike |
gav både juryns och tittarnas 12:a till |
|
Israel |
|
Grekland |
gav både juryns och tittarnas 12:a till |
|
Cypern |
|
Ungern |
gav både juryns och tittarnas 12:a till |
|
Danmark |
|
Montenegro |
gav både juryns och tittarnas 12:a till |
|
Serbien |
|
Ryssland |
gav både juryns och tittarnas 12:a till |
|
Moldavien |
|
San Marino |
gav både juryns och tittarnas 12:a till |
|
Israel |
|
Nederländerna |
gav både juryns och tittarnas 12:a till |
|
Tyskland |
(Sammanställning av schlagerpinglan.se – Fakta från eurovision.tv) |
Andra bloggar om: Musik, Eurovision Song Contest, final, resultat
Detta inlägget blev postat 2018-05-16 och tillhör kategorin ESC 2018.
Du kan skriva en kommentar.
Några reflektioner över det här: Jag brukar inte fundera så mycket över detta med jury och tittare men visst finns det en del intressant. Om man kollar på Nordens bidrag så visar det definitivt precis det jag känner/kände. Danmark var överlägset bäst i Norden i år. När de gäller Finland och Sverige så hade jag dem som 24 och 26 i finalen. Ganska likt tittarrösterna som hade dessa två som 22 och 23. För mig är det FULLSTÄNDIGT OBEGRIPLIGT att juryrösterna kom att ha Sverige på andra plats. Är det mutor eller vad tusan handlar det om?
Självklart tror jag inte på sånt även om uppsättningen av ländernas jury inbjuder till tankar om sånt. Förra året snackade vi en del här om detta med jury kontra tittarröster. Det finns de som bara vill ha tittarröstning och en del som bara vill ha jury. Min grundinställning är ta bort tittarröstning och kör helt på jury. Men detta gäller inte hur det nu är upplagt för då förespråkar jag precis tvärtom.
Tittarröstning är ett skämt. Skulle kunna skriva en hel del om det men avstår nu och går istället in på varför jag vill ha bort juryn trots att jag egentligen enbart vill ha juryröstning. Min dröm är en jury i varje land bestående av minst 20-30 personer i alla åldrar. Något som representerar alla åldrar och smaker. Jury som det dock används nu så löjligt att man baxnar. Vet inte exakt hur det är i år men det är väl förmodligen 3-6 personer i ungefär samma ålder. Jag menar är det ett skämt eller? Hur kan man låta ett helt lands röstning i jury vila på 3-6 personer.
Nej jag blir så less på det här tänket. Inför jury på minst 20-30 pers i varje land. Helst än mer och de ska vara i alla åldrar. Personligen skulle jag då välja att ta bort förskole-osande tittarröstningen men jag vet att det är omöjligt så strama istället åt den och gör den mer jordnära och äkta.. Om inte och de fortsätter som nu ta då istället bort juryn helt och hållet. Som den är nu är den ett skämt
Hej Schlagerpinglan! Vet du hur många i de olika länderna som ringer och röstar? Helst som procentuell andel av befolkningen Och om det är sig ungefär likt från år till år… (Kanske redan varit uppe för diskussion, men jag har missat det isf)
@Sofia, Tyvärr så har jag inget svar på din fråga, som dock var väldigt intressant och som jag skulle gärna själv vilja ha ett svar på. 😀 Däremot så brukar TV-bolagen gå ut med hur många tittare (alt. hur stor del av marknaden) de hade under de olika showerna, men det är ju inte riktigt samma sak.
Jag gillar systemet vi har nu med 50/50 🙂 Det där med “förskole-osande” tittarröster har jag aldrig förstått. I tittarnas topp 10 fanns Estland, Litauen, Italien, Tyskland. Det är väl inte så mycket förskola över dem till exempel? 🙂 Tittarröstningen MÅSTE vara kvar. Jag känner mig ganska säker på att intresset skulle droppa ganska rejält om tittarna förlorade makt. Och framför allt är de nödvändiga för det kan ju bli som i år, när juryn och tittarna faktiskt var vääääldigt oense 🙂
Jag är dock med på att juryn borde vara större 🙂 50 personer låter lagom, i olika åldrar, olika könsidentiteter, olika bakgrund osv osv 🙂 Men alla 18+ 🙂 Men jag tänker ändå försvara årets svenska jury, då jag faktiskt har träffat och jobbat med två av de fem (framför allt en) som deltog i svenska juryn. Och så gillar jag ju Mariette, så henne försvarar jag också! Det är ju inte dem det är fel på, det är systemet 🙂
Jag har sagt det till min familj och mina vänner, att jag skulle ju verkligen ÄLSKAT att få vara med i ESC-juryn. Man har ju typ… 10% av landets poäng i sin makt. Och Estland nollades ju av Sverige tyvärr. Det hade jag gjort ändring på. Men, jag jobbar ju inte med musik. Det skulle isf vara den radioerfarenheten jag har, men då var jag ändå inte musikläggare… Så det är väl en dröm jag får kiss goodbye 🙂
Adri, det är kanske det som skiljer oss i detta. Det att jag är i musikbranschen. Som musiker vill man bli bedömd efter det man åstadkommer. Man vill inte bli bedömd för att någon tycker att jag är en extremt snygg kille eller att nån tycker precis tvärtom att jag är extremt ful. Man vill inte känna “jädrar så det stämde idag” och sedan när man sitter där nöjd och belåten få höra att det som det istället pratas om är att jag hade extremt ful gitarr eller fula strumpor or whatever.
Förstår du Adri? Det är därför jag har så svårt för teleröstning och liknande. Nu är detta iofs ESC och då lättar jag lite på det. Tycker exempelvis om skämtbidrag om det görs på rätt sätt.
Sen har du helt rätt med dina 50 pers i juryn. Ju fler dess bättre. Det var tydligen 5 i år då alltså. Du måste ju hålla med om att det är ett skämt. Jag gillar varken jury eller teleröstning som det sköts nu. I nuvarande form vill jag bara ha teleröstning men numero uno är jury med stort antal folk i 50, 100 or whatever. Där ska inte sitta någon Bianca Ingrosso som det gjorde i nån tävling i TV. Inget ont om henne men serious!!!!!!!Tro mig Adri om jag och bandet skulle bedömas av en jury och vi fick höra att Bianca satt där. Hur tror du vi hade reagerat då? Det gäller ju vilket yrke som helst. Man vill ju bedömas av någon erfaren och inte en lärling
Men viktigt då att komma ihåg är att ESC är ett underhållningsprogram. Det står i jurygruppernas utgivna kriterier att de ska även bedöma show/visuellt, röster osv 🙂 På så sätt är det faktiskt inte bara så enkelt som en musiktävling 🙂
Och alla i juryn jobbar ju också med musik – alla är inte musiker men inom musik på nåt sätt, så man blir ju bedömd av sina någorlunda jämlikar 🙂
Nej, här är vi helt enkelt oense 🙂 Jag gillar systemet. Telefonröstningen är nödvändig + jag håller helt enkelt inte med om att det inte bedöms på prestation där 🙂
Och jag skulle inte kalla fem personer i en jury för skämt. Bristfälligt absolut, men inte ett skämt 🙂
“bedöma show/visuellt, röster”
Absolut vi är 100% eniga Adri. Men det där är något helt annat än att “Så söt han är” och liknande. Bianca Ingrosso har fått jävligt mycket skit under året. Tycker det har varit rent för jävligt rent ut sagt. Däremot har hon inte i en jury att göra. Let´s face it. Vad gör henne värdig en sån plats förutom att hon kommer från en känd familj. Du måste väl ändå hålla med mig om det Adri att en jurymedlem måste ha erfarenhet och vara mer inne i det än medelsvensson
Det där om att vi är helt oense. Har du verkligen läst det jag skrivit Adri? 🙂
Tack för ditt svar @schlagerpinglan! Visst är man nyfiken på om det är typ fyra Italienare som sitter på hela Italiens vote-makt! Jämfört med en miljon tyskar (eller var det nu är flest som ringer….) Kan vi efterlysa dessa data från Mr Sand kanske?!?
Micke: Jo, men visst är vi oeniga. Du verkar ju betydligt mer negativt inställd än vad jag är 🙂 Jag tycker som sagt det är ett bristfälligt system, men av alternativen som testats är det det bästa! 🙂
Och sen tycker jag Bianca Ingrosso är out of the question, för det var ju “Talang” 🙂 Bianca skulle aldrig vara med i ESC-juryn, som sagt så ska man vara i musikindustrin på något sätt där! 🙂 Och det där med bedömas på utseende vet jag inte om det är ett så stort problem som det låter hos dig.
2011-2013 kanske, men annars tycker jag inte folk verkar så fokuserade på utseende i varken jury eller tittare. Jag menar, Benjamin Ingrosso anses ofta vara en snygg kille – tittarna hade honom 23a, medan Israels Netta verkligen är normbrytande både vad gäller “klassisk stil och klassiskt utseende” och vann ganska överlägset 🙂 Så jag tror som sagt att du tror det är större problem än vad det är 🙂
Rätta mig om jag har fel Adri eller Pinglan. Ett exempel som dök upp i skallen var någon jury där hon den blonda satt med 🙂 Minns inte hennes namn men det var hennes bidrag du gav mig att lyssna på från MF förra året Pinglan. Jag kan ha totalt fel men det var något som ringde i skallen.
Yepp och det förklarade jag för dig Adri varför jag kanske tar hårdare på det än du. Jag vet vad det innebär när folk bedöms inom musikbranschen. Kan ge dig ett exempel från mitt eget Adri. För några år sedan hade vi ett ganska bra avtal på G men det sprack. Varför? Därför att de ville förändra oss, de ville styla oss, vilket vi inte ville. Men vad än värre var så tog “bossen” till orda och sa att han “tar hand om oss” men då måste vi profilera oss inom någon genre. Vi var och är inte intresserade av det. Vi vill kunna spela all sorts musik från röjarrock till något riktigt soft.
Var vi knäppa? Nej varför det? Det handlar om hjärta och själ och nu går det riktigt skapligt faktiskt. Den där nissen menade på att ingen skulle vilja gå och se oss om vi blandade som vi gör. Hade varit kul om han varit på vår senaste konsert 🙂
Men Adri jag ser det inte som att vi är så oeniga som du gör. Det handlar mest om olika infallsvinklar på det
Micke: Jag tror du tänker på Wiktoria 🙂 Hon satt i juryn 2017. Satte min favorit Frankrike på plats 20. Illa illa.
Aja, ibland får man agree to disagree 🙂 För jag tycker både telefonröster och juryröster behövs, oavsett antalet juryröster 🙂
Du om någon borde stötta telefonröstningen tycker jag, med tanke på att det till större del är tittarna som skjuter fram det etniska och kulturella 🙂 Serbien i år, Ungern 2017, Grekland i år (där de misslyckades, men tittarna ville ha de i final 🙂 ), Vitryssland 2017 – och det går så långt tillbaka som Finland 2010 som de ville skicka till final, med ganska goda marginaler 🙂
Menmen, vi är olika du och jag 🙂
Det börjar bli långt det här Adri 🙂 I program som Talang (heter det så) ska det bara finnas jury och det ska vara folk med erfarenhet och kunskap. Som jag sa, inget ont om Bianca men hon hör helt enkelt inte hemma där. I ESC är det en annan sak och jag är helt enig med dig om att både jury och teleröster behövs men som de är nu är det långt ifrån det jag önskar. Jury är lätt att ändra om viljan bara finns. Teleröstningen är dock en helt annan sak. Den är absolut inte lätt att göra ingrepp på nu även om det skulle vara till fördel.
Wictoria ja. Silly me. Thanks. Jag är som du ser inte helt hemma i MF-världen 🙂
@Sofia, Vilka som sitter i juryn (5 personer/land) vet vi (http://www.schlagerpinglan.se/blog/2018/05/01/jurymedlemmarna-vid-eurovision-song-contest-2018/) men det hade varit väldigt intressant att veta hur stor del av ländernas invånare som verkligen engagerar sig. D.v.s. hur stor motvikt är det mot dessa 5 mäktiga personer? (Kanske finns denna info redan och om någon vet så får ni gärna tjoa till, annars ser jag gärna att det sätts lite press högre upp så att även eurovision.tv rapporterar om detta. 😀 )
Jag måste erkänna att jag inte har så stort förtroende för juryn längre då jag sett intervjuer med jurymedlemmar där det verkar som de tror att de ska rösta på de bidrag de själva tycker är “bäst” (som om de har en “överlägsen smak” bara för att de jobbar med musik) och helt missat de riktlinjer som givits till jurymedlemmarna… men det är ju en helt annan fråga… eller egentligen inte då det påverkar allt. 😀
@Micke och Adri, Jag hoppas att jag uttryckt hur mycket jag uppskattar ert deltagande här på bloggen (annas hoppas jag att ni förstår det nu) för (även om jag ännu ej hunnit läsa igenom er konversation, endast skumläst, då jag är upptagen med två inlägg om jury-och tittar-favoriter) ni är som två delar av mig själv som dividerar om hur jag ska förhålla mig till olika saker. Oerhört underhållande och informativt för oss utomstående. 😀
(M.a.o. be aldrig om ursäkt för att det blir för långt…. de som inte är intresserade hoppar över det, vi andra läser med glädje. 😀 )
@Pinglan, precis den känslan jag också har fått. Jag är som jag sagt till Adri stark förespråkare för en jury men med enbart fem personer och uppbyggd på det sättet känner jag ärligt talat att juryn gjort sitt. Fruktansvärt tråkigt då jury är såååååååå viktigt
Det är därför jag är här pinglan. För att ta in och ge ut och i synnerhet för att ta del av ditt fantastiska jobb här 🙂
Nej jag anar att Adri är lite mer rädd för att det ska bli långt än vad jag är. Jag tänker nog inte lika mycket på det. Jag litar helt på att när du känner att jag skriver för långt eller flippar ur meddelar mig det. På precis samma sätt som du kan lita på att jag inte skulle ta illa upp om det skulle hända
@Micke, Jag tror att vi vet ungefär var vi har varandra (och att jag inte är rädd för att stryka varken dina, mina eller andras kommentarer, de gånger vi har dåliga dagar och går över gränsen, alla är vi mänskliga). 😀