Inför ESC 2018: Sverige – “Dance You Off” – Benjamin Ingrosso
2018-04-28 (lördag)Schlagerpinglan: Här följer en presentation av ett av bidragen som tävlar i Eurovision Song Contest 2018, inklusive länkar till bidraget i olika versioner, låttexten, intervjuer, snabbpresentationsvideo, relevanta infosidor, olika reaktioner på bidraget och mycket mer.
Genomgången inleds med lite information om landets ESC-medverkan genom tiderna och avslutas med en titt på oddslistan samt mina personliga åsikter om bidraget och dess chanser i Portugal. Se samlingssidan för hela sammanställningen med betyg och länkar till de övriga ländernas presentationssidor.
Sverige i Eurovision Song Contest:
|
två-semifinals-systemet infördes 2008: |
|||
2017: | “I Can’t Go On“, Robin Bengtsson | (Melodifestivalen 2017) | 5:a i finalen |
2016: | “If I Were Sorry“, Frans | (Melodifestivalen 2016) | 5:a i finalen |
2015: | “Heroes“, Måns Zelmerlöw | (Melodifestivalen 2015) | 1:a i finalen |
2014: | “Undo“, Sanna Nielsen | (Melodifestivalen 2014) | 3:a i finalen |
2013: | “You“, Robin Stjernberg | (Melodifestivalen 2013) | 14:e i finalen |
2012: | “Euphoria“, Loreen | (Melodifestivalen 2012) | 1:a i finalen |
2011: | “Popular“, Eric Saade | (Melodifestivalen 2011) | 3:a i finalen |
2010: | “This Is My Life“, Anna Bergendahl |
(Melodifestivalen 2010) | 11:a i semi 2 |
2009: | “La Voix“, Malena Ernman | (Melodifestivalen 2009) | 21:a finalen |
2008: | “Hero“, Charlotte Perrelli | (Melodifestivalen 2008) | 18:e finalen |
Sverige i Eurovision Song Contest 2018:
Sveriges ESC-2018-bidrag: “Dance You Off”, Benjamin Ingrosso
Lyssna på Sveriges Eurovision-bidrag & lär känna artisten:
Reaktioner på bidraget (på engelska) & Odds:
ESC Bubble-video (olika reaktioner på bidraget) |
Escxtras Review-text (inkl. teamets betyg) |
Wiwibloggs Review-video (inkl. teamets betyg) |
Odds (2018-04-28): Vidare till final (plats 1 av 18) & topp-10 (plats 8) av de 43 |
Åsikter och spekulationer om Sveriges bidrag och chanser i Eurovision 2018:
Schlagerpinglan tycker: Till final | Betyg: 3+ / 5 | |
( – – – ) | ||
Schlagerpinglan tror: Till final | ||
( – – – ) |
Andra bloggar om: Eurovision Song Contest, Sverige, Benjamin Ingrosso, SVT
INFÖR EUROVISION 2018 – SVERIGE:
Sveriges bidrag är en polerad snygg slice av pop med modern funk. Benjamin är själv på scen men han käkar upp hela kameran. Hans otroligt snygga koreografi blandas bra med ljusdesignen han har på scen. Hans magnetism med hans fans och man märker att Benjamin har jobbat för att nå där han är just nu. Det här var den enda låten i årets Mello som imponerade och kändes redo att gå större. Sverige skickar en låt som redan är en hit på radio vilket Robin B inte va. Just nu känns det här bidraget som en tvåa en tydlig andra plats efter Israel vilket skulle vara nästan fantastiskt att ha två poplåtar som etta och tvåa efter denna balladfest som vi har sett som vinnare de senaste året. Tävlingen behöver hits för att marknadsföras och hålla sig relevant.
Man kan inte komma ifrån Drake & Weekend-elementen låtskrivarna har lagt in. Men här så känns det inte som att man har kopierat utan dragit inspiration vilket är en skillnad man måste lära sig i ESC. Jag tycker detta är briljant och en av mina mest spelade låtar i år! 🙂 🙂 😉
BETYG: 9/10
Det är väl ingen hemlighet att jag hade denna låt väldigt långt ner bland årets MF. 19e plats för att vara exakt.
Sen dess har den visserligen växt. Men visst tusan fanns där bättre alternativ?
Jag har bara detta året träffat Ingrosso tre gånger iom mitt jobb, visserligen väldigt snabba möten men ändå. Och då blir det SÅ MYCKET SVÅRARE för mig att kritisera. För han är så snäll, så jag får dåligt samvete.
Jag tänker att jag börjar med det positiva. Jag gillar verserna. Ganska mycket t.o.m. och där finns ju inga tvivel om att Benjamin kan hantera scenen. So far so good.
Men jag gillar inte refrängen. Och det är inte Ingrosso’s fel, för jag gillar nästan ingen man som sjunger i så hög falsett.
Och jag gillar inte det visuella heller. Det visuella ska komplettera musiken, inte ta över. Här tar det över för mycket.
Naturligtvis önskar jag Benjamin en trevlig vistelse i Lissabon och en del framgång, men jag tror inte vi vinner.
Jag tror faktiskt att vi hamnar sämre än på ganska många år.
Låten är ett rakt medel. Benjamin är för bra för låten, så länge han sjunger som i versen 🙂
Sveriges bästa:
• Euphoria, 2012 med Loreen. Need I say more?
Sveriges sämsta:
• Hmm… ”Satellit” med Ted Gärdestad blir nog mitt förslag där. Otroligt irriterande. Följt av ”You” med Robin Stjernberg.
Sveriges glädjepiller:
• ”Den vilda” från 1996 🙂
Lägger ingen tid på detta bidrag som jag rankar som 43. Bedrövlig falsett och……. Det enda positiva är att det i alla fall är bättre än bidragen 2013 och 2017, vilket iofs är nästan helt omöjligt att inte vara. Ingrossos sidledsförflyttningar och främst huvudnickning i refrängen slår dock t.o.m dessa i att vara pinsamt uselt.
Betyg (1/10)
Tidernas bästa Svenska:
Tre bidrag slåss om detta. Vinnarna 1996 och 2007 och………
Tidernas sämsta Svenska:
2013 och 2017. Behöver inte säga mer. Två feta nollor
Tidernas tack för att ni fick mig på gott humör:
Slåss egentligen om titeln bäst i MF med 1996 och 2007 men eftersom jag behövde ett bidrag här som glädjepiller så fick den hamna här
https://www.youtube.com/watch?v=7jVyIM-2mok
Borde ni ha skickat i år:
Hade faktiskt varit riktigt bra med en starkare röst
https://www.youtube.com/watch?v=NbOdarG9jo4
Jisses, jag glömde ju vilken låt jag helst hade sett som vinnare! 🙂 Nu kommer jag säkert verka lite knasig för de som följt bloggen slaviskt under säsongen, för jag har ju hyllat Mariette som in i bomben! Och jag står för att hon är en jävla stjärna, både vad gäller röst och utstrålning. Och låten var GRYM den också (även om det var hennes sämsta) 🙂 Men… om man kollar vilken låt jag helst hade sett på ESC-scenen finns där tre låtar jag föredrar faktiskt 🙂
3. Felix Sandman – Every single day
* Jag gillar detta. Jag avskyr ju pojkband, så att denna f.d pojkbandsstjärnan skulle blow me away väntade jag mig absolut inte. Jag hade blivit så glad om vi fick representeras av något som var så o-svenskt som en riktigt mjuk ballad med en smooth röst. (Sanna Nielsen var grym, men hennes ballad var ju inte så mjuk direkt). Felix sjunger med hjärta, det märks att låten är skriven av honom själv med händelser tagna från hans liv.
Jag har iofs aldrig känt någon vidare hjärtekross eller dyl. (på den fronten har jag haft tur), men man kan ändå verkligen känna med denna kille. Att han kom tvåa är väl ändå ett bevis på att Sverige snart kanske kan ta lite svängar mot vad som förväntas 🙂 Men just 2018 var vi inte helt redo.
2. Margaret – In my cabana
* Musik ska njutas av och väcka känslor. Glädje är en känsla. Detta är ett bevis av att musik inte behöver vara gravallvarlig för att vara tillräcklig. Margaret själv gör det med sådan distans, att man charmas med. Och låten är ju DÖDLIGT medryckande.
Även denna hade varit oerhört osvensk att skicka, då låten är väldigt “icke-allvarlig”, och väldigt “o-perfekt”. 🙂 Men 2018 var inte året för denna heller, men det blev en finalplats i alla fall 🙂 En värdig sådan!
1. Ida Redig – Allting som vi sa
* Alltså det här är inte årets bästa MF-låt. Ganska långt ifrån faktiskt. Den återfinns först på min niondeplats av årets 28 MF-låtar. Men den är så svensk. Kalle Moraeus deltog i år, men det här är minst 20 gånger mer svenskt än Moraeus. Sätter man på svensk radio så är det ju DET HÄR som spelas. Det är Hellström, Maggio, Bryant och Jinder och allt där emellan. Det är ju så OERHÖRT svenskt!
T.o.m Micke som i dessa sammanhang inte verkar skylta med sin landstillhörighet, tror jag ändå hade kunnat känna lite stolthet med denna låt om den fått åka till Lissabon. För som sagt, det här är svensk musik rakt igenom. INGET annat land hade kunnat skicka denna låt.
Enda lilla klaget är väl att Ida ser ganska obekväm ut (kläderna ser faktiskt obekväma ut… kanske därför?) men det hade hon ju kunnat öva på! 🙂
Låten hade kanske översatts om den nu hade vunnit, men det tror jag inte för Ida verkar vara en artist med integritet och hon har flera gånger sagt att hon inte vill sjunga på engelska så ofta för känslorna kommer mer naturligt på svenska.
Jag måste länka låten: https://www.youtube.com/watch?v=YieJPAk9yog
@Adri jag har missat en grej du skrivit här 🙂
“T.o.m Micke som i dessa sammanhang inte verkar skylta med sin landstillhörighet”
När jag lyssnar på ESC letar jag bra och annorlunda bidrag om de så är från Sverige, Irland, Norge, Serbien eller Senegal 🙂 Det är det som det handlar om. Självklart vill jag att Sverige ska ställa upp med något bra som man kan hålla på men om jag tycker att de är sämst, då sätter jag dem sämst i min ranking. Jag gör inte så som många gör när de gör topp 10. De tycker inte alls om Sveriges bidrag men bara för att det är från Sverige så sätter de in dem som nia eller tia 🙂 Jag kör ärligt min vän 🙂
Men tro mig Adri det har inte känts bra att ha Sverige som jumbo fyra gånger sen 2011. Men är den jumbo så är den jumbo 🙂 Det är väl en positiv sak med min person bredvid alla dåliga, just detta att jag är ärlig och står för det jag säger.
Tog nu en “titt” på din Ida Redig här. Tror inte jag har hört den förut. Svårt att säga något på en lyssning men helt ok även om den gav lite småtjejsvibbar. Bättre än Ingrossos var den definitivt men det är ju iofs det mesta 🙂
Micke: Absolut har du rätt i att man ska bedöma rättvist 🙂 Det skulle jag säga att jag också gör. Vad jag minns har jag ännu inte placerat Sverige sist någon gång (men nära 2005, 2011 och 2013 vet jag), kanske 1977 och 1979 om jag skulle göra besväret att kolla igenom alla de finalfälten 🙂 Men även om jag sällan helt håller med om Sveriges bidrag så ska jag väl ändå säga att jag har nog aldrig skämts över ett svenskt bidrag 🙂 Jag tycker ändå vi sköter oss där! Problemet för mig är mest bara att vi kör för safe. 🙂 Jag varken hoppas eller tror att du skäms över att vara svensk, men just i ESC verkar du inte så ofta stötta oss.
“Småtjejsvibbar”? Nu blir jag kränkt. Nej inte direkt, men jag förstår inte vad du syftar på dock. Jag tycker Ida Redigs låt är en låt som passar män, kvinnor och de som definierar sig där emellan och över generationerna. Den låter lika mycket 1981 som 2018, tycker jag 🙂
Du kan väl dock medge att den är ENORMT svensk? När jag tänker liksom “svensk musik” så är det ju inte fioler och dragspel som kommer in i mitt huvud – utan det är denna typ av musik som i min umgängeskrets kallas “smart pop” – där känslan i både röst och musik är det viktigaste. Det är just det jag ÄLSKAR med svensk musik. Vi priorterar känsla så högt.
Håkan Hellström, Little Jinder, Ida Redig, Laleh, Kent och Veronica Maggio är exempel på det. Ingen där sjunger helt cleant direkt. Men man gör det på sitt sätt och med sina känslor i musik och text och röst. Därför är de framgångsrika i Sverige. I USA exempelvis hade ingen av dem haft en chans är jag säker på. (Litet sidospår…)
Som sagt, jag gillar Ingrosso som person väldigt mycket. Och en artist är han absolut. Men han behöver bättre låtmaterial tycker jag.
Därför hade jag hellre skickat Ida Redig i år – men med Ingrosso som hennes scen-coach, för Ingrosso vet konsten att röra sig effortlessly på en scen. Ida är inte där än.
@Adri, alla har vi vårt sätt att lyssna och ta till sig. Personligen klarar jag inte Håkan Hellström röst (Finns ju ett skämt om kvinnan som kommer till bilverkstan för missljud i bilen. Snubben där frågar henne om hon lyssnar på mycket Håkan Hellström i bilstereon)
En polare älskar Hellström men han säger. “Om Håkan kan sjunga? Skojar du eller? Han kan inte ens stava till sångröst men det är ju inte det som det handlar om. Det är känslan”. Så är det med mycket. Jag har artister jag gillar som är på exakt samma sätt.
Om jag är svensk? Kom och kolla på mig när det är hockey, fotboll eller annat så behöver du inte ens ställa frågan 🙂 ESC är dock en helt annan grej för mig. Lika så irl. Jag skulle aldrig sätta en människa före en annan bara för att en är svensk och en inte.
“Småtjejsvibbar” Vad jag menade var att jag lite fick vibbar av en ung tjej som ville slå sig fram inom musiken. Men Adri jag kommer aldrig att komma tillbaka till MF. Då måste en enorm förändring ske på hela ballongen. Polarna säger att det var tur jag inte kollade i år för upplägget och hela ballongen var det sämsta någonsin och främst då programledare, skämt, mellanspel mm. Inte vet jag men kanske tur jag hoppat då 🙂
Micke: Får jag bara ställa en fråga då? Och bli inte upprörd på mig, jag menar väl 🙂 Jag vet ju vad du tycker om MF. Tro mig, det har gjorts klart ganska många gånger! Men om jag förstår dig rätt så verkar det inte handla så mycket om musiken i sig, utan snarare programmet.
Så varför gör du då inte som jag gissar att du gör med många länders nationella finaler? (som jag gör iaf)
Nämligen, lyssnar igenom materialet och bestämmer favoriter osv – men inte kollar programmet utan nöjer dig med att kolla upp resultat sen? 🙂 Det känns ju rent spontant som att det hade funkat, för du verkar ju inte avsky musiken direkt. Förra året hade du gott att säga om alla låtar du hörde förutom en, men där sa du i alla fall gott om sångrösten 🙂 Och lite samma sak i år.
Och sen vill jag bara säga ONCE AGAIN, att du ska ju såklart bara göra som du vill 🙂 Jag har ingen ambition att locka tillbaka dig till MF (vill göra det klart eftersom du skriver “Adri jag kommer aldrig att komma tillbaka till MF). 🙂 Du får hoppa över allt om du vill, det påverkar mig noll då vi inte direkt känner varann. 🙂
Frågan ovan var bara nåt jag faktiskt tänkt på ett tag varje gång du yttrat ditt agg mot den svenska tävlingen 🙂
– och angående ditt lilla avslut så don’t worry; en förändring kommer komma. SVT verkar lyssna väldigt mycket på responsen de får och i år var den ju inte positiv. Och snart är inte Björkman kvar (för nej, han är inte boss över programmet men han är boss över NÄSTAN all musik där). 🙂
@Adri först och främst. Att jag någon gång kommer med en kommentar om det svenska betyder inte att jag vill ha igång ett snack om hur dålig MF är. Men ibland är det bara nån liten grej man har i skallen.
Du får ställa hur många frågor du vill Adri och jag svarar alltid. Missar jag så bara tryck på. Gäller givetvis andra här också 🙂 Måste tyvärr erkänna att det är hela paketet Adri, upplägg, låtar ja det mesta om inte allt.
Yepp jag blev jätteförvånad förra året när du, pinglan och kanske nån mer gav mig MF-bidrag. Tyckte allt det jag fick lät åtminstone skapligt. Allt utom vinnaren då förstås.
Jag avskyr ytterst lite musik. Avskyr inte ens låtar jag ger ettor i betyg. Då ska vi mer närma oss nollorna då och Adri jag har aldrig trott att du försöker få mig tillbaka till MF och kommer heller aldrig att tro. Hade du känt mig så hade du inte ens tänkt tanken 🙂
Micke: Jaså? Jag trodde helt ärligt det mest var helheten som program. Än en gång pga de “över förväntan”-reaktionerna man fått från dig de senaste åren vad gäller 🙂 Men jag har fel ibland, precis som vem som helst 🙂
Även om jag inte har ambitionerna att få dig tillbaka till MF (jag jobbar inte med SVT eller MF, så jag har inget att vinna där ändå 🙂 ), så hoppas jag att du kommer tillbaka, för det hade väl varit kul att kunna dela sammanhanget och intresset med andra?
Men det var inte dags för det i år, kanske inte nästa år heller eller kanske någonsin. Men jag hoppas ändå det sker någon gång 🙂 För precis som jag sa, det är ju roligare med fler att dela glädjen av ett event med 🙂