Inför ESC 2018: Belgien – “A Matter Of Time” – Sennek
2018-04-24 (tisdag)Schlagerpinglan: Här följer en presentation av ett av bidragen som tävlar i Eurovision Song Contest 2018, inklusive länkar till bidraget i olika versioner, låttexten, intervjuer, snabbpresentationsvideo, relevanta infosidor, olika reaktioner på bidraget och mycket mer.
Genomgången inleds med lite information om landets ESC-medverkan genom tiderna och avslutas med en titt på oddslistan samt mina personliga åsikter om bidraget och dess chanser i Portugal. Se samlingssidan för hela sammanställningen med betyg och länkar till de övriga ländernas presentationssidor.
Belgien i Eurovision Song Contest:
|
två-semifinals-systemet infördes 2008: |
|||
2017: | “City Lights“, Blanche | (RTBF – internval) | 4:a i finalen |
2016: | “What’s The Pressure“, Laura Tesoro |
(VRT – nationell uttagning) |
10:a i finalen |
2015: | “Rhythm Inside“, Loïc Nottet | (RTBF – internval) | 4:a i finalen |
2014: | “Mother“, Axel Hirsoux | (VRT – nationell uttagning) |
14:e i semi 1 |
2013: | “Love Kills“, Roberto Bellarosa | (RTBF – internval / låtuttagning) |
12:a i finalen |
2012: | “Would You?“, Iris | (VRT – internval / låtuttagning) |
17:e i semi 1 |
2011: | “With Love Baby“, Witloof Bay | (RTBF – nationell uttagning) |
11:a i semi 2 |
2010: | “Me And My Guitar“, Tom Dice | (VRT – internval) | 6:a i finalen |
2009: | “Copycat“, Copycat (Patrick Ouchène) |
(RTBF – internval) | 17:e i semi 1 |
2008: | “O Julissi“, Ishtar | (VRT – nationell uttagning) |
17:e i semi 1 |
Belgien i Eurovision Song Contest 2018:
Belgiens ESC-2018-bidrag: “A Matter Of Time”, Sennek
Lyssna på Belgiens Eurovision-bidrag & lär känna artisten:
Bidrag: | “A Matter Of Time“ | officiell musikvideo – text |
Fler tolkningar: | live i Tel Aviv – live i Amsterdam – live i Madrid | |
Låtskrivare: | Laura Groeseneken (t&m), Alex Callier (t&m), Maxime Tribeche (t&m) | |
Startnummer: | nr 4 i Semifinal 1 (8:e maj) | |
Uttagning: | Den internvalda sångerskan Sennek presenterades den 28:e september medan hennes tävlingsbidrag släpptes den 5:e mars, en dag tidigare än planerat p.g.a. att låten redan läckt ut. Läs mer om internvalen här: “Laura Groeseneken (Sennek) för Belgien 2018!” – “Belgiens Eurovision-bidrag 2018“. | |
Artist: | Sennek | Laura Groeseneken sennekmusic.com – instagram – facebook – wikipedia – eurovision.tv |
Video-intervjuer: |
Profile Video (av eurovision.tv) First reaction of Sennek from Belgium (av eurovision.tv) “Israel Calling 2018”-intervju (av wiwibloggs.com) “Israel Calling 2018”-intervju (av esckaz.com) “Eurovision In Concert 2018”-intervju (av wiwibloggs.com) “Eurovision In Concert 2018”-intervju (av esckaz.com) |
|
Snabbpresentationer: | “Get to know”-video (av Eurovision Belgium) |
Reaktioner på bidraget (på engelska) & Odds:
ESC Bubble-video (olika reaktioner på bidraget) |
escxtra.com (inkl. teamets betyg) |
wiwibloggs-video (reaktion på bidraget) |
Odds (2018-04-24): Vidare till final (plats 8 av 19) & topp-10 (plats 9) av de 43 |
Åsikter och spekulationer om Belgiens bidrag och chanser i Eurovision 2018:
Schlagerpinglan tycker: Till final | Betyg: 4- / 5 | |
Inledningsvis så var jag väldigt fascinerad av denna låt då den har en lite mysig James Bond-känsla över sig. Mina förväntningar på bidraget (speciellt efter Belgiens uppryckning i ESC de senaste åren) var därmed riktigt höga till att börja med.
Nu när nyhetens behag lagt sig lite, låten är väl inlyssnad och Senneks live-framträdanden inte gjort enbart positiva intryck (de blev dock bättre och bättre) så märker jag att “A Matter Of Time” inte längre är en sådan självklar finalist som jag först tyckte. Fortfarande finns den med bland mina semi-1-favoriter, men kampen är hård om de sista platserna så det kan mycket väl bli så att jag “byter lag” på semifinalskvällen. Tills vidare hoppas jag dock på en finalplats för Belgien. |
||
Schlagerpinglan tror: Till final | ||
Efter tre finalplatser i rad för Belgien (varav två topp-fyra-placeringar) så var förväntningarna på landet rejält uppskruvade i början av säsongen. Efter några liveframträdanden (som i ärlighetens namn inte säger så värst mycket om slutresultatet) så höjdes landets odds en del, men Sennek tillhör fortfarande de tio som anses ha störst chans att vinna hela tävlingen. Jag ser ingen anledning till att (så här inledningsvis) tro något annorlunda utan förutsätter att de har en väl fungerande plan på hur låten ska presenteras och därmed förtjäna en plats i finalen.
När det gäller sådana här låtar, som kan upplevas väldigt sävliga och trötta om de framförs på fel sätt, så finns det naturligtvis en risk att det slutar i tårar. Som jag skrev ovan så är Belgien ett av de länder som jag skulle kunna se under strecket om precis allt går emot dem på tisdagskvällen. Därför har jag Belgien bland mina lite mer osäkra finalister, men för tillfället likväl en finalist. |
Andra bloggar om: Eurovision Song Contest, Belgien, Sennek, VRT
Detta är en av de lite mer favorittippade som jag egentligen inte har så jättemycket faith in, så att säga. Jag tror nog det blir final, men någon 4:e plats för tredje gången på fyra år tror jag inte är rimlig alls. Denna kommer nog på nedre halvan i finalen om den då tar sig dit.
Sennek är väldigt likeable och har en röst som påminner om 60-talet. Låten går tyvärr lite på halvfart. Det känns som att den hela tiden kan ge lite mer än vad den ger så att säga.
Detta är en av de fyra låtarna som tävlar om de två sista finalplatserna hos mig 🙂 Belgien, Bulgarien, Finland och Österrike lever farligt där hos mig 🙂
Jag vet inte riktigt vad jag kan säga mer om låten. Den är bra, jag klarar av mer än väl att lyssna på låten och finner mer positivt än negativt helt klart 🙂 Men jag önskar att låten hade en gaspedal att trycka på för att få mer intensitet, mer drama osv osv 🙂
Låten hittar man på min 16e plats 🙂 Och det är väl typ där jag kan tänka mig att den slutar på riktigt också. Men som sagt, detta är en av de favoriterna som kanske mycket väl faller igenom.
Belgiens bästa låt:
– Den behöver man inte gå långt tillbaka för att hitta 🙂 Förra årets “City Lights” med Blanche var en fantastiskt mystisk och suggestiv låt, med en sångerska som kanske saknade lite karisma men rösten hade hon! 🙂 Hon kom fyra och det ska hon vara nöjd med, men i mina ögon var hon en silvermedaljör 🙂
Belgiens sämsta låt:
– Åh fyfan… “Copycat” med Patrick Ouchene från 2009. Alltså jag avskyr denna låt. Denna låt var i en egen liga av usel i det bra året 2009. Överlägset sämst det året.
Glädjepiller:
– Mystiskt, etniskt, medryckande… “Sanomi” med Urban Trad från 2003 🙂 Detta var min vinnare back in 2003, sen dess har det blivit min tredjeplats det året. Men ändå, I love it 🙂
Nu kommer vi till min stora oro bland de 20 bidrag som jag gillar. Det är något i min magkänsla som oroar mig angående det kommande liveframträdandet. Ska kanske förklara då först att jag aldrig tittar på Moscow party och liknande. Inget fel i att göra det men när jag väl hör artisten/artisterna live första gången då vill jag höra det i rätt miljö direkt och inte i nån som kan förstöra både det ena och det andra.
Därför vet jag inget om Sennek live men det är någon liten jäkel som sitter på min axel och viskar i mitt öra “Hon kommer inte att hålla live”. Kanske är jag lite “skadad” av förra årets belgiska bidrag (som tyvärr inte höll) eller också är det något helt annat. Jag hoppas dock att Sennek reser sig upp och ger mig två örfilar och en rak höger och förlöjligar mig i min misstro till henne live för jag gillar verkligen det här.
Bondsnacket är jag så trött på och jag undrar om de som inte gillar bidraget möjligen har några andra argument för att inte gilla låten. Let´s face it. Nämn ett enda bidrag här som kommer med något helt nytt. Finns kanske något eller några men minst 97% av bidragen har likhet med något annat 🙂
Det här är ett så jädra skönt break från de vanliga la la la la la la bidragen med studsande robotar. En sömnig flyta bort vers som tar bort de värsta problemen i livet. Tyvärr matchar inte refrängen detta fullt ut och i synnerhet då inte “Echoes Echoes”. Men alltså versen. WOW 🙂
Detta är ett av de bidrag som skuggar närmast till mina sju favvisar och hade refrängen matchat versen så hade definitivt dessa sju fått sällskap av ett åttonde. Är också lite på Pinglans tankar om att den tappat lite men för min del gäller det inte versen utan enbart refrängen. Versen kan jag lyssna på hur länge som helst till skillnad från refrängen.
Betyg (8/10)
Belgiens bästa genom tiderna:
Ett bidrag som lika gärna kunde ha varit mitt största glädjepiller. Men nu är det också mitt favvisbidrag överhuvudtaget från Belgien så då blir det här. Oj så jag önskar att länder vågade mer idag så som dessa. Bidraget är “Sanomi”, Urban Trad från 2003
https://www.youtube.com/watch?v=ZdvzcXntjJk
Belgiens sämsta genom tiderna:
Usch och fy. Det här är ett av de bidrag inom ESC som ligger närmast att bli det åttonde genom tiderna som jag ger en nolla i betyg. Finns dock vissa detaljer i låten som är möjligt att försämra än mer och därför klarar den sig från en nolla. En sak som dock inte går att försämra i bidraget är den vedervärdiga falsetten. Jag var lite “finare” i mitt omdöme med “usch och fy” än Adri med sitt “Åh fyfan” men jag är helt på din sida Adri. Bidraget är “Copycat” med Patrick Ouchene från 2009.
Belgiens största glädjepiller:
Ett av de bidrag genom historien i ESC där min åsikt mest svängt om från första lyssningen till liveframträdandet i TV. Blev verkligen på gott humör när jag såg detta udda framträdande. Älskar när de lyckas göra lite annorlunda på scen. Bidraget är “Rhytm inside”, Loïc Nottet från 2015
Belgiens bästa 2018:
Internval så något val fanns inte
Belgien
Jag får Bond-vibbar av denna men för mig är det bara positivt. Jag gillar verkligen de melankoliska i versen och hennes röst passar perfekt. Tycker inte refrängen är lika stark, men det är ändå helt okej. Sammandraget en mycket bra låt och Belgien fortsätter bevisa att de vill slåss om segern. Tror dock inte den kommer i år, mer troligt topp 10. Jag ger betyget 8/10 och placera den just nu som 7/43
Bästa; ”Iemand als jij” 1993.
Artisten som orättvist fått en anti-tävling uppkallad efter sig (inte för att jag är direkt modeintresserad, men så fult var det väl inte), tävlade med en riktigt bra låt som kan helt orättvist sist. Oerhört vacker ballad, som är betydligt bättre än låten som vann.
Sämsta; ”Love power” 2007. Får nästan rysningar av obehag när jag hör detta. Detta är fruktansvärd funk-disco låt med falsettrefräng och standard text. Den har nästan alla element som jag avsky med musik i allmänhet. Bland de tio sämsta som någonsin tävlat och var enligt mig absolut sämst detta år.
Glödjepiller; ”Sanomi” 2003. Är egentligen inget fan av låtsasspråk, men här görs det med finess och med en väldigt vacker melodi. Vågat på helt rätt sätt.
Jisses ser att jag gjorde en miss på sämsta bidraget från Belgien. Jag pratade om ”Love power” 2007, inte 2009.
Micke: Men vad f**? Här tror man att man kan bonda över sin dislike av ett bidrag. Men nejnej… jag får stå ensam i min avsky mot 2009 års ”Copycat”. (Vilket jag visserligen misstänkte för ”Copycat” har ingen falsett)
Med det sagt så var ”Love Power” sämst sitt år också! Men visst fanken är ”Copycat” värre? Totalt respektlös mot Elvis är den också.
@Adri var lugn. Jag gillar inte heller Copycat 🙂
INFÖR EUROVISION 2018 – BELGIEN:
Den här låten har mycket kraft, sofistikation, finess, polering. Laura är ESC-redo. Vi har länge väntat och längtat efter hennes bidrag att bli presenterat och när jag först hörde den så tyckte jag att den var lite för kantig och skarp i refrängen medans verserna var för låga och lite för oflödiga. Men ju mer tiden har gått har jag förstått kvalitén med den här låten. Jag gillar det här minimalistiska och svårtillgängliga i den.
Hennes uppträdande i Madrid som spelades här om dagen var nog det bästa jag har sett med Laura. Hon är tillbaka på rälsen med hennes tåg. Det var ett övertygande framträdande. Hon har intelligens nog att stage:a, hon vet hur hon ska skapa och forma visuella effekter, hon arbetar väldigt hårt för att analysera vad som fungerar och så vidare. Jag är bara lite orolig om hennes stämband håller i det högsta omfånget. Laura behöver lista ut hur pass svår stagingen behöver vara så fortfarande kan klara av att balansera sträckningen i hennes röst. Det låter som en bättre version av Ann-Sophies Black Smoke som tävlade i Wien 2015. Mer sofistikerad. Klarar hon av alla svåra och smala moment i låten så kan de gå ganska långt för Belgien i år. Jag tror musikexperter kommer vilja äta upp den här låten med sked om hon briljerar på scen 🙂
BETYG: 7/10