Melodifestivalen 2018: De internationella jurygrupperna
2018-03-05 (måndag)Precis som varje år mellan 2011 och 2017 så kommer svenska folket att ha 50% av makten vid finalen av Melodifestivalen 2018 medan resten av makten ligger i händerna på elva internationella jurygrupper.
Vilka länder dessa kommer ifrån ser ni här nedan tillsammans med statistik om vilka bidrag de givit sina tolvor till genom åren samt skillnaderna mellan juryns och svenska folkets smak de senaste åtta åren.
Värt att nämnas är att det i år är hela tre nya länder som kommer att hjälpa oss att utse vårt Eurovision-bidrag: Albanien, Georgien och Portugal.
De elva internationella jurygrupperna vid Melodifestivalen 2018: |
|||||||||
2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | ||
Albanien: | – | – | – | – | – | – | – | – | |
Armenien: | Mariette | – | Måns | – | – | – | – | – | |
Australien: | Benjamin | Ace Wilder |
– | – | – | – | – | – | |
Cypern: | – | Frans | Måns | – | Sean Banan |
Loreen | – | – | |
Frankrike: | Mariette | Frans | Måns | Alcazar | Ulrik | Danny | Eric Saade |
Salem Al Fakir | |
Georgien: | – | – | – | – | – | – | – | – | |
Island: | – | – | – | – | Robin Stjernberg | – | – | – | |
Italien: | J.H. & Aninia | Ace Wilder |
– | Ace Wilder |
Ulrik | – | – | – | |
Polen: | Robin Bengtsson |
– | – | – | – | – | – | – | |
Portugal: | – | – | – | – | – | – | – | – | |
Storbritannien: | Ace Wilder |
– | Jon Henrik |
Alcazar | Ulrik | Danny | Eric Saade |
– | |
Vinnare: | Robin | Frans | Måns | Sanna | Robin | Loreen | Eric Saade | Anna | |
Int. juryns val: | Robin | Oscar Zia | Måns | Ace Wilder |
Robin | Loreen | Eric Saade | Salem Al Fakir | |
Tittarnas val: | Nano | Frans | Måns | Sanna | YOHIO | Loreen | Eric Saade | Anna | |
(Sammanställning av: schlagerpinglan.se) |
Schlagerpinglan: En intressant iaktagelse är att alla de tre länder som belönade Mariette (två 12:or) och Benjamin (en 12:a) med sina högsta poäng förra året är med i år igen. Mest uppseendeväckande tycker jag dock att valet att ta in Cypern är då de visserligen belönade våra ESC-vinnare Måns och Loreen med 12:or men även tyckte att Sean Banan var värd högpoängaren 2013. För att inte tala om Storbritannien, som röstade emot både Loreen och Måns och som inte klarat av att välja ut något eget topp-10-bidrag sedan 2009.
Att därför försöka få fram någon speciell jurysmak verkar inte vara det lättaste utan det kan (trots att 2018 borde vara året då juryn och folket är överens om en ESC-vinnare) sluta med att juryn visar sig ha en lika spretig smak som svenska folket och att det därmed i princip kan sluta hur som helst. Inte mig emot, en nagelbitar-omröstning är precis vad Melodifestivalen 2018 behöver för att rädda upp lite av sitt anseende. 😀
Som vanligt när det gäller inlägget om de internationella jurygrupperna så gör jag en snabb, uppdaterad återblick på hur den internationella juryns makt förändras genom åren:
Hur den internationella juryns makt förändrats genom åren:
2009: Förutom de elva svenska jurygrupperna så infördes en tolfte, internationell jurygrupp. De fick även i uppgift att utse en extra finalist. Försöket fungerade inte så bra och slopades redan nästa år. “Alla” med Sofia fick nämligen endast 4 poäng av de svenska jurygrupperna och inga alls av tittarna. I finalen var Sarah Dawn Finer den int. juryns favorit medan de svenska juryn föredrog Måns Zelmerlöw. Vann gjorde dock tittarnas favorit Malena Ernman.
2010: De internationella jurygrupperna ökades till 6 stycken medan de svenska jurygrupperna minskades till 5 stycken. Trots att den int. juryn hade jurymajoritet så fick de se sin favorit Salem Al Fakir slagen av Anna Bergendahl, som var både tittarnas och den svenska juryns förstahandsval.
2011: Nu slopades de svenska jurygrupperna helt och systemet vi har idag med 11 internationella jurygrupper infördes. Vilka länder som är med skiftar dock från år till år. 2011 var både juryn och tittarna överens om att Eric Saade skulle vinna.
2012: Även detta år var juryn och tittarna överens om vinnaren. Denna gång ledde det t.o.m. till seger i ESC för Loreen och “Euphoria“.
2013: Detta var första året som den internationella juryns vilja segrat över det svenska folket och juryns Robin Stjernberg fick åka till Malmö i stället för tittarnas favorit YOHIO.
2014: Detta var första året, när 50/50-regeln tillämpats, som svenska folkets vilja segrat trots att den internationella juryn hade en annan favorit och Sanna fick åka till Köpenhamn i stället för juryfavoriten Ace Wilder.
2015: Precis som tre år tidigare så var juryn och tittarna överens om vinnaren och det ledde till ännu en seger i ESC, denna gång för Måns Zelmerlöw och “Heroes“.
2016: För andra gången, efter införandet av 50/50-regeln, segrade svenska folkets vilja, vilket betydde att Frans fick representera Sverige på hemmaplan i stället för juryfavoriten Oscar Zia.
2017: För andra gången, efter att 50/50-regeln införts, segrade den internationella juryns vilja över det svenska folket och juryns Robin Bengtsson fick åka till Kiev i stället för tittarnas favorit Nano.
2018: Vem som blir juryns och tittarnas favorit och vem som till slut vinner av de tolv finalbidragen är något som vi fortfarande har att se fram emot att få reda på. 😀
Vill ni själva kolla lite på hur de internationella jurygrupperna röstat genom åren hittar ni resultaten här: 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 och 2017.
Se även: “Melodifestivalen 2018” – “ESC 2018”
Andra bloggar om: Musik, Melodifestivalen, finalen, jurygrupper
Eftersom vi inte har en hysteriskt värdelös Nano som juryn behöver skydda oss ifrån i år, så bryr jag mig faktiskt inte om tittarnas eller juryns favorit vinner. Det lär stå mellan Mariette, Benjamin, LIAMOO och Felix ändå och jag är nöjd oavsett hur det går.
@Marcus, Du ser det inte ens som ett alternativ att Rolandz skulle kunna få tillräckligt många röster från både tittarna och juryn att det räcker till seger?
Långt ifrån. Svenskarna gillar sina skämtbidrag i final, men inte längre än så.
Den enda utmanaren är nog Shuffla, en riktig livelåt med en mördarrefräng, och där artisternas personlighet väger upp bristen på sångröst, Lex Jedward. Dessutom verkar den oerhört populär bland fansen runt om I Europa. Går juryn igång på glädje och dans istället för kompetens kanske vi shufflar loss i Lissabon i maj…
Vinner Benjmin så kommer jag för första gången inte stötta Sverige. På samma sätt jag märkte att vissa inte ville stötta Robin B ifjol. Benjamin är karismatisk, men showen är för mycket. Och tyvärr är han, som sångare, inte alls talangfull.
Mariette är ju det enda rätta! Margaret och Felix är godkända, men när man har konkurrens med Mariette så blir allt annat överflödigt.
Men det verkar bli ett öppet år, och det gillar jag. Men då hoppas jag också det slutar bra! 🙂 Det finns inget som pekar defenitivt åt ett håll.
Populärast på Spotify? Samir & Viktor
Populärast på Youtube? Margaret
Mest radio-airplay? Mariette
Oddsen? (Sist jag kollade) Benjamin
Så vem vet… det kommer nog inte bli stora marginaler tror jag! 🙂
HEJA MARIETTE! Det är hennes tur nu (inte John Lundvik, trots hans låttitel).
Jag hatar att vi har med en jury för mig ska vi stå och falla med folkets val har inget emot att komma sist bara det är med ett bidrag som folket skickat. Och sen vet vi alla att folk har svårt att vara opartisk, finns garanterat dom som röstar på bidrag dom tror minst på bara för att försöka underminera Sveriges chanser.
Så jag tycker faktiskt det är rent sagt skit att vi låter utlandet vara med och bestämma i vår tävling, är ju ändå dom vi ska tävla mot sen. Menar hur skulle det se ut om vi lät Kanada eller Ryssland ta ut vårt hockeylag till en turnering.
Tycker att Björkman och kompani ska lita på Sverige och dess befolkning tillräckligt mycket för att inte ha med juryn för att stoppa låtar som förmodligen i deras ögon inte kan utmana i Europa. Minns framför allt i början av 2000-talet då brandmännen var med var inte en internationell jury då utan en inhemsk. Man såg klart och tydligt att Björkman och kompani var livrädd att den skulle vinna då juryn totalt röstade bort den så den var chanslös även om den hade vunnit folket.
Sen tycker jag att man ska titta och sluta hylla juryn så mycket dom sista åren, dom två åren där juryns val åkt över folkets har vart våra sämsta placeringar i Eurovision sen den internationella juryn tillsattes. Framför allt då Robin Stjernberg vann och det gick riktigt dåligt för Sverige.
Andreas: När Robin Stjernberg var med i eurovision så Kom han trea bland jurygrupperna. Det var tittarna som inte ville ha honom (plats 18) och därför kom han till slut på plats 13.
Många av de senaste åren har Sverige placerat sig bättre bland jurygrupperna än hos tittarna, däribland även Robin Bengtsson som kom trea hos juryn och 8 hos tittarna.
Så lite nytta har internationella jurygrupperna gjort ändå tycker jag.
Sen kommer vi aldrig få veta om det hade gått bättre för Yohio resp Nano… men är tveksam att de nått bättre plats hos juryn än en tredjeplats.
@Andreas Jag kan garantera dig att Yohio kommit sämre till än Robin Stjernberg år 2013 i vilket fall. Men nog om det för jag bryr mig egentligen inte om hur det går bara jag känner att vi har ett tillräckligt bra bidrag som jag kan stå för. (men ja jag AVSKYDDE YOhios låt nästan lika mycket som Robin B:s låt förra året)
Förra året skickade vi det i särklass sämsta vi någonsin skickat som verkligen INTE förtjänade ens en finalplats i ESC. Detta året kan det inte gå lika illa då inte ens Ingrosso som jag verkligen inte gillar har en lika förskräckligt dålig låt som den i fjol. Dock hoppas jag inte heller han vinner. Mina tummar kommer hållas för Felix, John och Liamoo. Kan acceptera Mariette och Samir o Viktor. Att skicka några av de övriga är orimligt.
Lita på svenska folket? Vi röstade fram The Ark och Anna Bergendahh. Går vi att lita på? Nej vi behöver juryn 5000 %. Den som säger något annat. Kolla de 2 vinnarna då…
Vad tycker ni att Polen är med och röstar när Margaret är polsk? Det var ju bestämt innan hon gick vidare till final men ändå :).
@Rasmus med tanke på att en svensk vann i Polen kan de gått få vara med och rösta på Margaret även om jag inte gillar hennes låt:-)
Håller med om att juryn behövs också men de måste fixa appen så röstningen blirc mer balanserad och det inte skiljer så lite i procent mellan låtarna:-)
jaha haha inte tänkt på det :). Förvinner hjärtat på varje bidrag så man inte ser vem som går vidare ALLTID, att de gör rösterna så inte minimalt skiljer mellan 1-12 och att Sunil Munshi INTE får skriva manus mer så blir 2019 ett bra mello år:). Jag vet inte varför han fick vara med och skriva det men det kan iallafall inte handla om talang att han fick jobbet.
Funderar på det jag har hört om att det inte kommer att finnas LED-skärmar på ESC detta år i Portugal. Stämmer det, någon som vet? Och hur skulle det i så fall bli för Benjamin om han vinner?
Benjamins grafik som han använt är “bärbar” (eller alltså det låter inte rätt, men det var inte en del av scenen). Det var en ställning som sattes upp på scenen 🙂 Precis som Robin B tog med sig rullband ifjol skulle väl Benjamin få tillstånd att få med sig sin ställning med grafiken 🙂
Jag jobbar inte med ESC, så detta är ju bara jag som spekulerar 🙂 Men jag tycker det låter vettigt.
@Daniel, http://wiwibloggs.com/2017/12/12/discuss-eurovision-2018-stage-will-look-spectacular-even-without-leds/
Tack Adri och Pinglan för snabb respons. Då stämde det jag hörde.
Önskar att det går att komma förbi detta beslut som du spekulerar Adri.
Daniel: Men jag gissar att inget sånt beslut tas förrän man vet att Benjamin blir vår representant.
Nåt jag personligen hoppas inte kommer ske.
Bara en påminnelse om någon glömt var jag står: MARIETTE = QUEEN OF MF! Heja heja!
haha nej vi har inte glömt det Adri 🙂