Estlands Eurovision-bidrag 2018
2018-03-05 (måndag)På lördagskvällen den 3:e mars valde Estland ut sitt bidrag till Eurovision Song Contest 2018 genom finalen av TV-bolaget ERR:s nationella uttagning “Eesti Laul 2018“.
Tio tävlingsbidrag framfördes och sedan var det upp till en jury och tittarna att 50/50 utse tre superfinalister innan vinnaren utsågs med hjälp av 100% tittarröster. Gästartister under finalen var bl.a. Laura & Koit Toome och Rasmus Rändvee feat. Arturs.
Slutresultatet samt länkar till finalens framträdanden ser ni här nedan medan inför-finalen-infon finns här.
Lyssna på Estlands bidrag till Eurovision Song Contest 2018 här:
“La forza“, Elina Nechayeva
final-framträdande – semifinal-framträdande – studioversion – låttext
(text & musik: Mihkel Mattisen, Timo Vendt, Elina Nechayeva, Ksenia Kuchukova)
Resultatet av Estlands “Eesti Laul 2018”, Finalen – 4:e mars: |
|||||
Resultatet av Superfinalen: | |||||
Placering, Bidrag, Artist: | Teleröster | ||||
1. “La forza”, Elina Nechayeva | 43 445 | 70% | |||
2. “Home”, Stig Rästa | 9 686 | 16% | |||
3. “Laura (Walk With Me)”, Vajé | 8 506 | 14% | |||
Resultatet av Första omröstningen: | |||||
Placering, Bidrag, Artist: | Juryröster | Teleröster | Summa | ||
1. “La forza”, Elina Nechayeva | (113) | 12 p. | (37 628) | 12 p. | 24 p. |
2. “Laura (Walk With Me)”, Vajé | (51) | 5 p. | (5 995) | 10 p. | 15 p. |
3. “Home”, Stig Rästa | (79) | 7 p. | (5 714) | 7 p. | 14 p. |
4. “Thousand Words”, Sibyl Vane | (86) | 10 p. | (2 898) | 4 p. | 14 p. |
5. “Drop That Boogie”, Iiris & Agoh | (52) | 6 p. | (3 427) | 6 p. | 12 p. |
6. “Young”, Karl-Kristjan & Karl Killing | (47) | 3 p. | (5 786) | 8 p. | 11 p. |
7. “(Can’t Keep Calling) Misty”, Frankie Animal | (85) | 8 p. | (2 031) | 2 p. | 10 p. |
8. “Welcome To My World”, Evestus | (41) | 2 p. | (2 977) | 5 p. | 7 p. |
9. “Knock Knock”, Nika | (50) | 4 p. | (1 991) | 1 p. | 5 p. |
10. “Taevas”, Eliis Pärna ja Gerli Padar | (34) | 1 p. | (2 308) | 3 p. | 4 p. |
(Källa: wikipedia) |
Schlagerpinglan: Precis som inför finalen så var det “Home”, “Drop That Boogie” och “(Can’t Keep Calling) Misty” som jag höll tummarna för efter att ha sett bidragen framföras i finalen. Den efterföljande omröstningen visade sig därför bli en rejäl nagelbitare då juryns röster presenterades först och Stig hela tiden befann sig utanför topp-tre och därmed såg ut att inte gå vidare till superfinalen.
Så här i efterhand, när man tittar på röstsiffrorna, så var det egentligen aldrig speciellt spännande då Elina Nechayeva tydligen vann en förkrossande stor-seger. Själv har jag ännu inte fallit för detta storslagna operabidrag, som jag visserligen tycker är vackert, men ack så sömnigt. Likväl så kan jag tycka att det är ett logiskt val att man efter förra årets finalmiss med “Verona” satsar på något helt annorlunda. Lycka till Elina och Estland. 🙂
Mer om Estlands förberedelser inför ESC 2018 (samt deras senaste ESC-bidrag och resultat) hittar ni här: “Estland i ESC 2018“ medan länk-samlingen till de övriga utvalda bidragen samt ländernas ESC-förberedelser finns här.
Andra bloggar om: Musik, Eurovision Song Contest, Estland, Elina Nechayeva
Fanns fyra bidrag i finalen som jag tyckte om. De kom 1-4 🙂 Jag klagar inte, i synnerhet inte då jag anser rätt bidrag vann. Härligt med blandning av musikstilar i ESC 🙂
Detta är den enda hittills valda låten där jag faktiskt känner en sannolik vinstchans. För tidigt att rista in i sten såklart 🙂 Men att den flög upp som etta på oddslistan efter sin vinst betyder nåt hoppas jag! 🙂
Jag ser inte vem som skulle vara emot detta. Både tittare och jury kommer ta vidare denna och skicka den långt tror jag! 🙂
ÖVERLÄGSEN vinnare på min lista hittills i alla fall! 🙂
Sååå segt, sömnigt och trist. Sångerskan skulle behöva en koffeininjektion om hon vill ha en rimlig chans att få liv i det här evighetslånga sömnpillret.
Och kära Estland, varför italienska? Varför? 🙁
Nä, den här kommer nära botten för mig.
Toppen för mig 🙂 Man kan höra vad som är bra 🙂
Menar ni på allvar att ni tycker det här är bra? VAD är bra med det här? Den känns ju som ett oändligt intro till ett segt sömnpiller som aldrig får chansen att visa hur tråkigt det är. Nej, det är inte många – om några – rätt här…
@Marcus jag kan bara svara för mig själv. Som jag sagt tidigare så älskar jag klassisk musik och opera. Långt ifrån den dyrkan jag känner för rock men ändå. Det här är för mig årets kanske vackraste bidrag och röst. Jag har minst åtta bidrag jag tycker bättre om men den samhörighet röst och bidrag är det ingen som slår. Jag förstår att du inte gillar såna skolade röster och det är ju upp till dig. Det ska jag skita i men grejen är att jag gillar detta. Det är en väldig lightversion av den genre hon vill tillhöra men skit samma. Det är ju det mesta här och jag gillar myt ändå 🙂
@Marcus får jag ställa en fråga? En sak du sa för ett tag sedan fick mig att tappa hakan. När du sa vad du tyckte om Ukrainas vinnare sa du att du hatar rock och elgitarrer och därför tyckte illa om det här. Helt upp till dig som sagt men hur du kunde se den som rock kommer jag aldrig att förstå. Än mindre förstod jag det när du kom in och visade att du gillade Nederländernas bidrag. Askul tycker jag för det även jag. Men Marcus där har du rock och elgitarrer 🙂
Jag personligen älskar mixen av gammalt och nytt. En klassiskt skolad operaröst i kombination med en storslagen, elektronisk bakgrundsmusik. Det är unikt, det är snyggt, det låter dyrt. Elina är en fantastisk performer. Detta är heeeelt klart en fullpoängare för min del! Och det ska bli kul att återse Estland i finalen! 🙂
Jag älskar den här.
Gillar jag inte skolade röster? Det var något nytt för mig. Var på tre operabesök förra året, och ska se nyuppsättningen av Barberaren i slutet av månaden ^^
Jag älskar opera, men det här är ju bara så fantastiskt trist. Och Elina sen, sömnigare sångerska får man leta efter. Händer absolut ingenting i vare sig låten eller numret. Sjunga kan hon, men det är det enda positiva som finns att säga om det här eländet…
Vad gäller Ukraina reviderade jag min uppfattning något när jag gav den en ärlig chans. Angående Nederländerna så är det ju bra countryrock, lite skillnad. Sånt går alltid hem.
Adri, var hör du elektronisk musik nånstans här?? Mina hörlurar måste vara sönder isf…
Ok då hade jag totalt fel då Marcus. Definitivt inte första gången i mitt liv 🙂 Ofta när folk inte gillar operaröster i ESC har det visat att anledningen är just att de inte gillar opera. Ok då är vi två här på bloggen som gillar opera då Marcus 🙂 Vet att Pinglan tyckte jättebra han Ceasar, eller vad han hette. Jag och Adri har pratat om det där förut. Anledningen till att han inte greppade tag i oss två på samma sätt som med henne är att (åtminstone för mig) kvinnorna regerar totalt när det gäller opera. Männen är helt överflödiga 🙂 Kvinnliga röster är överlägsna mäns inom opera
Marcus: Jag skulle säga allt från det att trummorna kommer in i första refrängen tills sosta refrängen. I mina öron hör jag electro-trummor. Det är inte ett vanligt trumset som skapar de ljuden iaf.
Hela låten för mig skriker elektroniskt. Med det inte sagt att det per definition är ”electro” för jag vet inte vad som definierar olika genres. Men det är en elektronisk ådra genom hela låten, för det är ju inte klassiska instrument som dominerar ljuden jag hör iaf.
Jädrar visste inte att La forza vann så överlägset. Hon fick ju för tusan lika många röster som alla de övriga ihop
Då tackar jag för mig, Pinglan. Ha en trevlig eurovisionsäsong allihopa!
@Marcus hoppas jag inte gör dig än mer upprörd nu. Grejen är Marcus att du är en del av det här och det är riktigt tråkigt om du hoppar av. Pinglan menar definitivt inget illa. Tvärtom är det bara så att hon är rädd om den unika ordning som det är på just den här bloggen . En blogg där alla respekterar varandra och inte sprider skit om varandra. Unikt för att vara en blogg. Är helt övertygad om att hon helst ser att du blir kvar precis som jag och många andra gör. Gott humör Marcu 🙂
@Marcus, Jag hade hoppats att du inte hunnit se min kommentar innan jag tog bort den (jag kom ihåg att du är superkänslig för kritik, även om det i det här fallet inte var någon kritik utan en vänlig påminnelse, och hade tänkt skriva en allmän kommentar i stället) men uppenbarligen gjorde du det vilket är synd då jag inte har tid att finslipa mitt svar så att inga ytterligare missförstånd uppstår.
Kort sagt: jag vill gärna ha dig kvar på bloggen, alltid roligt med männsikor med åsikter och engagemang. Poängen är att man ska kunna uttrycka sina åsikter här utan risk att bli påhoppad, förlöjligad eller få känslan av att andra tycker att man har dålig musiksmak/öra. Här håller jag hårt på att allas uppfattningar om musik är lika rätt och ingens sätt att uppfatta musik är finare eller bättre än någon annans.
Marcus: Jag hoppas bara du behöver nån timme att ”cool off”, för det är klart att vi vill ha kvar dig här! 🙂 Det roliga här är ju exakt det att diskutera med oliktänkande, och du bidrar ju till den bredd av åsikter som ryms här! 🙂 Så jag hoppas du kommer tillbaka! Det hoppas vi nog allihopa ska du se! 🙂
Tack, men eftersom jag inte bara är en översittare utan en superkänslig sådan också, så kommer jag inte vara aktiv. Jag känner inte för att bli medvetet missförstådd och misstolkad hela tiden, och är det så att nån enskild läsare inte ser hur ofta jag driver med mig själv eller min musiksmak, och inte förstår att sätta in mina inlägg i ett sammanhang så vill jag inte heller bidra till en dålig stämning här inne. Ironi, sarkasm och en ohejdad ärlighet är nog en kombo som är svår här inne – där andra ser att jag ifrågasätter någons musiksmak ser jag ett frustrerat erkännande av att jag inte fattar vad fanken som pågår, och ett försök att ta reda på det.
Så som sagt, ha det gött, no hard feelings 🙂
Marcus: Du gör vad du vill, men som sagt hoppas jag du kommer tillbaka, för du är väldigt rolig att ha här 🙂 Du är ju en person man lägger märke till. Jag uppskattar din ärlighet 🙂 Du lindar inte in dina åsikter, men jag har aldrig uppfattat dig som otrevlig 🙂
Sen tror jag inte att ngn missförstår/misstolkar medvetet, men missförstånd kan uppstå mellan vilka som helst men det är också väldigt lätt att fixa till när de väl sker 🙂
Så som sagt, jag hoppas du ändrar dig! Men om du inte gör det så får du ha det jättegött du också! Som sagt, jag har iaf uppskattat dina ärliga kommentarer! 🙂
@Marcus, Vad kallar du en person som vid minsta tillsägelse lämnar en blogg, om inte superkänslig? (Varför haka upp sig på ett vanligt, beskrivande ord?) Det är inte första gången du lämnar bloggen i vredesmod, men sist var det efter att jag låtit dig hålla på ganska länge med ett nedsättnade resonemang om andra som inte hade lika skolade musiköron som dig, vilket ledde till en ganska dålig stämning i kommentarsfältet.
För att förhindra att vi hamnar i samma sits i år (då jag såg åt vilket håll det lutade) så försökte göra dig uppmärksam på att dina kommentarer lätt kan uppfattas som att du ser ner på andras åsikter och musiksmak. Jag är ledsen om du tagit illa upp och jag ser gärna att du fortsätter att kommentera här, men tänk gärna en extra gång på hur dina kommentarer kan uppfattas. “Ironi, sarkasm och en ohejdad ärlighet” fungerar väldigt bra här men det är viktigt att man är tydlig med att man är just ironisk eller sarkastisk för att inte missförstånd ska uppstå. Detta är något som inte bara gäller här utan på alla ställen där man kommunicerar i textfält.
Pinglan, jag försökte säga hejdå trevligt och lugnt, utan att vara arg alls. Jag hade kunnat vara arg över att bli förolämpad och anklagad för att låta som en översittare, men det hade inte tjänat något till.
Jag gillar tonen på den här bloggen, men jag har inte tålamodet eller är pedagogisk nog att som ni, gång efter annan, vara övertydlig och påpeka att man inte menar något illa. Det borde vi alla veta efter alla dessa år. Tyvärr kan jag inte annat än tro att det är förutfattade meningar som får dig, och eventuellt andra, att läsa in något i det jag skriver som aldrig avsågs. Har man uppfattningen att jag är en otrevlig von oben-typ när jag lägger den sidan till så kommer man aldrig kunna läsa in något annat i det jag skriver.
Sen hade jag naturligtvis kunnat välja att uttrycka mig annorlunda, men jag vill inte behöva lägga band på mig när något engagerar mig lika mycket som det här. Jag uttrycker mig kategoriskt när jag egentligen bara pratar om mina egna åsikter, jag skräder inte orden när jag har bestämda åsikter. Det är en stil som uppenbarligen inte alltid faller väl ut, och då är det inte så mycket att välja på. Därför tackar jag för mig, för jag vill att den här bloggen ska fortsätta precis som den är.
@Marcus, Jag hoppas att du skämtar. Du förväntar dig att alla ska ha överseende med hur du skriver “efter alla dessa år” och bara förutsätta att du inte menar något illa men du själv är fri att vrida och vända på allt jag skriver?
Borde du inte veta vid det här laget, “efter alla dessa år”, att jag aldrig skulle komma på tanken att förolämpa mina läsare? Ja, jag använde ordet översitteri eller något liknande när jag försökte få dig att förstå vad jag menade med att uttrycka sig nedlåtande men jag skulle aldrig ge någon av mina läsare ett öknamn. Vad ger det dig rätt att påstå att jag kallat dig för översittare eller att jag förolämpat dig?
Precis som sist så avslutar du med några vinklade sista kommentarer som får oinsatta att tro att jag behandlat dig fel, vilket är extremt upprörande och orättvist. Jag är väldigt mån om alla mina läsare och skulle ALDRIG kalla någon för en översittare, snacka om att misstolka medvetet. Jag har heller aldrig påstått att din fråga om hur någon kan gilla det estländska bidraget skulle kunna uppfattas som ifrågasättande av någons smak, tvärtom – det är sådana saker som är intressanta att diskutera. Synd att du drog så förhastade slutsatser och koncentrerade dig på att tycka synd om dig själv och ge mig skulden i stället för att ta reda på vad jag menade. Väntade du bara på ett tillfälle att göra ytterligare en dramatisk sorti?
Synd att du inte vill vara med längre, jag hade gärna sett att du stannade då du har ett intressant synsätt, men vill du inte anstränga dig så är det ditt val. Att du återigen gör allt för att få det att se ut som att jag behandlat dig illa uppskattar jag dock inte och ber dig att idka lite självkritik i stället för att anklaga mig för saker jag inte gjort.
Pinglan, du sa att uttryckligen att mina kommentarer kunde uppfattas som översitteri = att jag är en översittare. Jag blev förolämpad av det, men jag tror då rakt ut inte att det var din avsikt. Och vad jag gäller självkritik har jag i två långa, övertydliga, inlägg försökt förklara att jag är väl medveten om hur mitt sätt att skriva kan tolkas. Det uppskattas inte alltid, och jag är inte bekväm att uttrycka mig annorlunda. Det handlar inte om att tycka synd om mig själv eller att påstå att du behandlar mig illa. Du är ägaren av den här fantastiska bloggen, du bestämmer reglerna, och är jag inte lagd för att följa dem så får jag ta konsekvenserna av det. Enkla, sakliga fakta och inget för någon av oss att bli upprörd över. Hade jag inte haft respekt för dig eller de andra här inne hade jag inte kommit tillbaka år efter år, så jag kan bara beklaga att jag inte är förmögen att uttrycka mig på ett sätt som inte leder till missförstånd – exempelvis verkar även mina förklaringar bara göra saken värre.
Jag hoppas det här var tydligt nog, och som sagt, no hard feelings! 🙂
Svar från Schlagerpinglan: Jag vill inte fortsätta diskussionen, därför skriver jag detta i din kommentar, men jag kommer aldrig kunna släppa detta om jag låter det stå oemotsagt att jag kallat dig för en översittare, vilket jag aldrig skulle göra. Du misstolkar medvetet, trots flera påpekanden från mig. No hard feelings, sure, men endast om du kan förstå det, för den anklagelsen tog ganska hårt.
Det verkar ha varit mysigt på bloggen ikväll!? 🙂 Nu måste jag också skriva av mig lite här, och det är att jag får två helt diametralt motsatta känslor av detta bidrag.
Beundran och sedan obehag. Jag brukar ju alltid komma trevandes med min Jamala när jag ska försöka jämföra men jag försöker hoppa över det här, vilket blir mer intressant!? 🙂 Att denna Elina slår åttor tekniskt om både fransmannen 2011 och Malena Ernman och t.o.m min…Jamala.. hör ju till självklarheten. Där är väl alla överens?!
Problemet för mig är om jag ser fram emot att lyssna på låten och känna mig tillfreds!? Ta Greklands, Danmarks låt eller t.o.m Ungerns,, där fylls jag av en eld som får mig att känna livsglöd och tydlig behållning av att jag är med artisten i hans eller hennes anförande. Det blir inte alls så med “La forza” hittills. Det är en orgie i höga och låga toner som presenteras med kristallklar precision men lämnar mig helt…ensam efter 3.00 minuter. Ni som älskar låten kanske kan upplysa mig i vad jag missar! 🙂
@Schlagerpinglan.Om du har tid att svara eller gärna någon annan, vad håller Australien på med?! När jag försöker klicka på bidraget på youtube så kommer meddelandet upp att materialet inte kan visas av upphovsrättsliga orsaker?? Varför får andra eventuellt se innehållet, men inte vi i Sverige? 🙁
Tack förresten för en OTROLIGT väl producerad blogg. Du vet att jag sagt det många gånger tidigare men det tål att upprepas, med tanke på hur mycket tid och möda du verkligen lägger ner på allt…och alla.
@Josef, Jo du har sagt det många gånger men det uppskattas alltid och timingen har aldrig varit så bra som nu. Tack. 😀
Vad gäller Australiens bidrag, är det detta? (sökte bara lite snabbt)
https://vimeo.com/258694147
(Uppdaterat: Glömde skriva att jag hittade länken hos https://escsverige.blogspot.se/2018/03/australien-we-got-love-med-jessica.html och vill inte ta åt mig äran om det nu skulle vara rätt. 😀 Du får ha en trevlig kväll/natt, dags att sova här. 🙂 )
Wow! Tack för länken!! Uppebarligen har du järnkoll på informationen!? Bidraget var ju enligt mig väldigt lovande! Kan man våga säga att den är i nivå med Dami Im’s “Sound of silence”? Ett riktigt må-brra-bidrag tänker jag iallafall! Tusen tack och hoppas du kan sova med allt ikväll! 🙂
Hon är en väldigt duktig sångerska, men låten har fortfarande efter en x antal lyssningar ännu inte fastnat och gjort nåt större intryck på mig. Kommer säkerligen hamna på den övre halvan av min personliga ranking då jag hört alla låtar men tror inte att jag kommer ha den topp tio.
Tycker låten aldrig riktigt lyfter och blir intressant. Tycker till exempel att Grand Amore från 2015 är en grymt mycket bättre låt än denna.
@Josef, nu ska jag säga en sak som jag redan sagt många gånger men du vill ju veta vad jag ser i Elinas bidrag och vad du kanske missar. Skulle först bara vilja be er som verkligen älskar den musik som är med i MF och ESC att inte läsa detta. Vill inte riskera stöta mig med er på något sätt. Det där med musik är mycket enkelt. Det finns inget bra och inget dåligt. Det är upp till var och en vad deras hjärta och öron tar till sig.
Josef jag tillhör dem som sitter här och säger att jag tycker jättemycket om Elina och hennes bidrag. På samma sätt säger jag om ett bidrag “på andra kanten” AWS från Ungern. Wow vad jag gillar den nu. Grejen är bara den att utanför bubblan kommer jag inte ens att lyssna en sekund på dem. Tycker det är fantastiskt det där du säger att du “fylls av en eld som får mig att känna livsglöd och tydlig behållning av” när det gäller bidrag här. Det där gör jag ofta men aldrig i ESC. Jag vet vad du menar 🙂
Jag älskar både rock och opera och uppfylls ofta av detta men både AWS och Elina är för mig lightversioner av dessa. Jag säger inte detta för att se ner på den här musiken. Absolut inte! Jag älskar den men det är inne i ESC-bubblan. Jag förstår den här passionen du beskriver för musik. Önskar dock du kunde förstå hur jag känner det med ESC. Hela den här grejen som startades upp mellan länderna utbyte av musik och fan så mycket mer rent ut sagt.
Vet inte Josef om du gillar opera överhuvudtaget. Om inte har jag mer än förståelse för att du inte gillar Elinas bidrag men den stora kärleken jag känner för bidraget är att dels sjunger hon vackert, det är en vacker låt men framförallt älskar jag att musikstilarna breddas inom ESC. Där har du det som jag tyvärr ser att många missar.
Jag har dock hittat ett bidrag i år som jag för första gången någonsin kände direkt att den kommer jag att lyssna på även utanför bubblan. Det du. Tyvärr vann den inte i Italien men jag är supernöjd ändå med det som blev deras bidrag.
Många av mina polare tycker jag är knäpp som kan lägga så mycket tid på ESC när jag aldrig lyssnar på det utanför bubblan. Slöseri med tid enligt dem men vad vet de. Jag älskar ESC, inte svårare än så. Det har definitivt inte heller blivit mindre sen jag hittade den här bloggen. Jag hade ju börjat lessna på MF och snart var det bye bye med den. Men kanske det rent av är den här bloggen som har räddat mitt intresse för ESC. Mycket möjligt och det ska främst pinglan med sin enorma blogg ha tack för. Men givetvis även alla ni andra här
Pinglan, du kallade mig inte en översittare, du sa att mina kommentarer kunde tolkas som att jag hade en översittarattityd. Jag ser inte skillnaden tbh, men det är min värld rätt oviktigt. Det viktiga är att mina kommentarer landar fel, och det är inget jag önskar, jag gillar den här bloggen och människorna här för mycket för det.
@Marcus ursäkta om jag lägger mig i men om nu bloggen är så viktig för dig och du gillar människorna här kan du då inte bara dra ett streck över det här. Grejen är den att pinglan säger ju att hon vill ha dig kvar, detsamma säger jag, adri och säkerligen alla andra här. Det här åter igen en grej som bara kan hända på bloggar där missförstånd. Ingen har fel Marcus varken du eller pinglan. Glöm det här nu och börja tjata med oss igen som vanligt 🙂 Du är välkommen det borde du veta nu 🙂
När jag läser kommentarer både här och på andra bloggsidor om Eurovision har jag insett att herre jäklar vilket polariserat år det här har blivit! Jag kan inte minnas att det varit så förr. Och här kommer jag känga mig själv faktiskt också, för jag märker att vissa saker jag skrev här var ganska typiskt formulerade att döma bort låtar utan att ge dem en rättvis chans.
Det finns en sak jag sett gemensamt med följande länder: Italien, Frankrike, Ungern, Estland, Finland och Cypern. Och det är att det har skapats en viss hype kring dem på gott och ont.
I de första två ländernas fall har jag märkt att pga deras känsliga tema blir det svårt att säga att man inte gillar låtarna av rädsla för att folk ska tro absurda saker om en.
Ungern och Estland står i en klass för sig vad gäller reaktionerna kring dem. Det finns en ”pol” där folk hyllar dessa till skyarna, sedan den andra ”polen” där man dömer ut dem helt utan att ge dem nån ordentlig chans. Dessa har hamnat rejält i skottgluggen av s k ”gatekeepers”.
Och var kommer då Finland och Cypern in i bilden? Jo, där är det tvärtom, de hyllas just för att de är ”inne” och inte sticker ut som Ungern och Estland gör, men det gör att folk som är antingen oinvigda i genren eller helt enkelt inte gillar ”snabbmatsmusik” dömer ut dem också. Man börjar nästan undra om Salvador Sobral räknade med vilken effekt hans ordval ledde till nu snart ett år senare…
Att allt inte ska va likadant är för mig det som är viktigast, både i ESC och alla uttagningar under ”serielunken” så att säga. Det är en central del som gjort att jag fortsatt följa Eurovision och MF i vad som nu blivit mitt femtonde år. Så därför tycker jag det är så synd att det finns en sån stor samling av folk som vill ”gatekeepa” communityt. Originalitet, nytänk, och ”gott och blandat” är viktigt för att få ett community att fortsätta frodas, och stryper man det, är ett community mycket illa ute.
Bra skrivet Lukas, i synnerhet sista stycket
@Micke. Det kan ju vara det att du har en helt annan bredd och kunnande än mig och oss andra amatörer, och då har jag mycket att lära mig. För som jag förstår är du själv musiker vilket absolut jag INTE är! 🙂
Kanske jag ska lyssna lite till annan opera som komplement för just opera är kanske det jag har svårast för som musikstil och då speciellt på en ESC-scen. Men förresten, en låt jag gillade var Italiens Grand Amore! 🙂 Den var inbjudande och var kanske inte riktigt lika hög i tonerna som “La Forza” Visst gillade du den också?
Tack för långt och upplysande svar! 🙂
@Josef, jag är visserligen musiker men det har absolut ingenting att göra med passion och liknande för musik. Visst jag kanske har en fördel i vissa saker men hur man tar till sig musik är helt individuellt och har ingenting med utbildning o liknande att göra. Jag lär mig otroligt mycket av er här på bloggen.
Mitt verkliga jobb innebär tider av OTROLIGT MYCKET ATT göra medans det andra tider är väldigt mycket väntande. En del av det använder jag den här bloggen till. Grymt bra blogg 🙂 Det jag egentligen saknar är mer vetskap om folk. Jag är sån men jag inser också att det här är inte vad bloggen handlar om och därför lägger jag ned det. Jag är extremt social. Det är bara en av alla mina brister 🙂
Angående din fråga Josef: Jodå jag tyckte riktigt bra om “Grand amore”. Har väldigt svårt att förstå hur Zelmerlöw kunde slå den. För mig är Zelmerlöws bidrag det näst mest ojämna bidrag Sverige någonsin haft. För mig en mycket bra vers följt av en mycket dålig refräng. Nästan så som Malena Ernmans bidrag men den var än värre. Den versen är nog bland det barnsligaste jag hört medan jag starkt gillade refrängen.
Tycker det är kul att du är tillbaka Josef. Du var en av dem man pratade lite mer med och inte bara “den är bra” eller “Den är dålig” :-)Liksom Kerstin som tyvärr lyser med sin frånvaro. Sen har vi ju då snubben här med den dåliga musiksmaken. Du vet han den där Adri 🙂 Men han växer väl till sig 🙂
Absolut ingen brådska Josef, du kan vänta i två månader om så men det hade varit kul om du gav Serbiens bidrag lite extratid. Den mörka tjejen och hennes sätt att använda sin röst är numero uno för mig i år
“Snubben här med den dåliga musiksmaken”, “Men han växer väl till sig”?
Tack för den.
Jag trivs med min musiksmak, utan att trampa på någon här så skulle jag säga att min musiksmak är den mest oförutsägbara/varierade på bloggen (vad gäller Micke, Lukas, Johanna, Pinglan så får jag ofta en aning om att “nej det här kommer de inte gilla”, men ibland får jag inte ens de aningarna om mig själv under låtens gång).
Och “Men han växer väl till sig”? Jag är faktiskt inte sååå ung som folk på bloggen verkar tro. Jag är mer än halvvägs till 40. Det känns inte bra. Inte bra alls.
(Nej, jag bara skämtar. Jag är inte så kränkt faktiskt. Men jag står för att min musiksmak är bäst! Annars skulle jag inte ha den såklart! Duuh… 🙂 )
Ja snälla nån om du inte förstod att det där var ett skämt Adri då är det inte din musiksmak som är problemet utan snare just det 🙂 Vad vore livet utan lite skämt Adri 🙂
Vad är vitsen med superfinalen? Tar ju bort udden av juryn. Det märktes ju inte minst ifjol då Kerli ledde innan superfinalen. Man borde väl vilja likna hur det är i eurovision med jury och teleröster. I år hade det ju dock ingen betydelse.
@Stefan, Superfinalen, som återkommer i många länder, har väl i grund och botten en god tanke där både juryn och tittarna ska hjälpas åt att hitta toppbidragen men att det slutligen ska vara tittarna som har den avgörande rösten. Själv tycker jag att det är en bra lösning för att utse bidrag till en nationell final men är inte så förtjust i att de vingklipper juryn när det kommer till de viktigaste besluten.
Men, men… som det visats på Island i år så är det ju inte ens säkert att det är tittarnas favorit i den första omröstningen som till slut vinner så det är ett lite nyckfullt system där bidragen får lita på ihärdiga, röststarka tittare, vilket förmodligen både har sina för- och nackdelar.
@Micke
Förlåt för sent svar! Men jag har varit så deprimerad att man har så långt till 40 som Adri har i sitt fall!? 🙁
En annan har ju passerat det med några år.. Men väldigt skojigt att du får ut något av vad vi andra skriver också. Jag tänker att den där serbiska kvinnan kanske har förtrollat dig Micke en smula för mycket, för jag minns mest den här söta killen med skägg som inte har ansat det lika mycket som armeniens sångare. 😀
Skämt åsido, Kroatien är …intressant men just den där hooken drar ner och inuläget anser jag Belgiens låt klart före. Belgien är faktiskt RIKTIGT bra i år, tänker jag. Den är så suggestiv och mystisk speciellt i verserna!?