Italiens Eurovision-bidrag 2018

2018-02-13 (tisdag)

IsraelSanremofestivalen 2018 avgjordes lördagen den 10:e februari med den slutliga finalen av Campioni-kategorin, dit alla de tävlande 20 bidragen kvalificerat sig efter en totalt fem kvällar lång festival.

I finalen, som avgjordes av teleröster (50%), pressjuryröster (30%) och expertjuryröster (20%), utsågs först tre superfinalister innan vinnaren korades genom ytterligare en omröstning.

Vinnarna av Sanremo 2018, Ermal Meta och Fabrizio Moro, tackade ja till ESC-erbjudandet och kommer därmed att representera Italien med låten “Non mi avete fatto niente” i Eurovision Song Contest 2018. Resultatet samt länkar till artisternas (kväll 1-)framträdande hittar ni här nedan medan all inför-finalen-info finns samlad här.

Lyssna på Italiens bidrag till Eurovision Song Contest 2018 här:

“Non mi avete fatto niente”, Ermal Meta & Fabrizio Moro
Sanremo-framträdandeofficiell musikvideo
(text & musik: Ermal Meta, Fabrizio Moro)

Resultatet av Campioni-finalen, Sanremofestivalen 2018 – 10:e februari:

Andra omröstningen
1. “Non mi avete fatto niente“, Ermal Meta e Fabrizio Moro
2. “Una vita in vacanza“, Lo Stato Sociale
3. “Il mondo prima di te“, Annalisa
Första omröstningen
1. “Non mi avete fatto niente“, Ermal Meta e Fabrizio Moro
2. “Una vita in vacanza“, Lo Stato Sociale
3. “Il mondo prima di te“, Annalisa
4. “Almeno pensami“, Ron
5. “Imparare ad amarsi“, Ornella Vanoni con Bungaro e Pacifico
6. “La leggenda di Cristalda e Pizzomunno“, Max Gazzè
7. “Passame er sale“, Luca Barbarossa
8. “Adesso“, Diodato e Roy Paci
9. “Frida (mai, mai, mai)“, The Kolors
10. “Eterno“, Giovanni Caccamo
11. “Così sbagliato“, Le Vibrazioni
12. “Il coraggio di ogni giorno“, Enzo Avitabile con Peppe Servillo
13. “Custodire“, Renzo Rubino
14. “Non smettere mai di cercarmi“, Noemi
15. “Ognuno ha il racconto“, Red Canzian
16. “Lettera dal Duca“, Decibel
17. “Senza appartenere“, Nina Zilli
18. “Il segreto del tempo“, Roby Facchinetti e Riccardo Fogli
19. “Rivederti“, Mario Biondi
20. “Arrivedorci“, Elio e le Storie Tese
(Källa: wiwibloggs.com)

Schlagerpinglan: Inför finalen av Sanremo-festivalen så fanns det ett flertal bidrag som jag tyckte lät lovande, däribland just vinnarlåten, men som behövde fler lyssningar för att riktigt övertyga mig. Det enda som var tillräckligt direkt var “Una vita in vacanza” med Lo Stato Sociale som jag inledningsvis gärna ville se som segrare.

Så här i efterhand så lutar jag dock åt att vara ganska nöjd med att jag inte fick som jag ville då jag misstänker att “Lo Stato Sociale” kan vara en låt som man tröttnar ganska snabbt på medan “Non mi avete fatto niente” i stället visar sig vara en låt som växer till sig med tiden. Redan nu märker jag att jag gillar den bättre än jag gjorde på lördagskvällen, även om den fortfarande inte väcker några större känslor hos mig.

Sammanfattningsvis så tror jag trots allt att Italien gjorde ett bra val och att det skulle kunna gå väldigt bra för landet i ESC 2018, även om jag personligen (förmodligen) inte kommer att ha dem som min förhandsfavorit i år. Lycka till, Ermal, Fabrizio och Italien. 🙂

Mer om Italiens förberedelser inför ESC 2018 (samt deras senaste ESC-bidrag och resultat) hittar ni här: “Italien i ESC 2018“ medan länk-samlingen till de övriga utvalda bidragen samt ländernas ESC-förberedelser finns här.

Relaterad information: Italien är det nionde landet som presenterat sitt bidrag inför Eurovision Song Contest 2018. De övriga är:
Albanien: “Mall“, Eugent Bushpepa
Frankrike: “Mercy“, Madame Monsieur
Tjeckien: “Lie to me“, Mikolas Josef
Spanien: “Tu canción“, Alfred & Amaia
Malta: “Taboo“, Christabelle
Schweiz: “Stones“, Zibbz
Storbritannien: “Storm“, SuRie
Danmark: “Higher Ground“, Rasmussen

Andra bloggar om: , , , , ,

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


30 kommentarer till “Italiens Eurovision-bidrag 2018”

  1. Adri

    Det här tycker jag är riktigt bra. Jag blir väldigt berörd. Och jag tycker om sättet versen sjungs. Mer eller mindre ingen paus.

    Tror väl inte detta kommer gå jättebra kanske. Runt 15-strecket. 🙂

    Min femteplats hittills, men jag känner växtpotential. 🙂

  2. Anette

    Min definitiva etta av allt hittills. Helt underbar

  3. Zacke

    Ställer mig även jag till hyllningskören. En riktigt bra låt. Klar etta hittils och då tycker jag ändå att det är en stark start

    Min ranking såhär långt:
    1: Italien
    2: Spanien
    3: Frankrike
    4: Danmark
    5: Albanien
    6: Malta
    7: Storbritannien
    8: Schweiz
    9: Tjeckien (dock inte urusel, lär inte vara i botten när alla bidrag är valda)

  4. Chimaera

    Jag gillar också Italiens låt men jag tycker den är lite väl babblig, alltså det är VÄLDIGT mycket text. Och trots att jag kan italienska så har jag svårt att förstå vad de har för budskap egentligen förutom att det är väldigt seriöst. Men det var ju lite likadant förra året (om än med betydligt mer humor) och då gick det ju ganska bra… Vad blir det i år? En allvarlig apa på scen?

  5. Adri

    Det brukar gå bra för Italien, och de brukar ofta vara ganska hypade i förväg. Anledningen till att jag inte tror det blir en superframgång i år handlar mycket om att jag faktiskt inte tycker den är så super live. Och mycket ligger i budskapet och det framgår inte så mycket i liveversionen.

    Men jag hoppas de kan bevisa mig fel! 🙂

  6. Chimaera

    …och vad gäller “Lo Stato Sociale” så sjunger sångaren för falskt. Det GÅR inte att lyssna på, hur bra arrangerad låten än är. Vill man ha skojig italiensk musik är Elio e le Storie Tese överlägsna, de är riktigt bra musiker och sångare.

  7. Lukas

    Ytterligare en person som ställer sig i hyllningskören för Italiens låt i år. Jag brukar tycka lite si och så med fredslåtar, som man kan sätta in en fredslåt i ett sammanhang (låten är alltså en protestsång mot krig, som även drar referenser kring olika terrordåd) blir det mycket mer behjärtansvärt. Jag blir berörd. Titeln betyder enligt min översättning: “Du har inte gjort nånting för mig”. Med detta vitsord kommer min ranking:

    Utmärkta:
    Danmark
    Italien

    Godkända:
    Albanien
    Malta
    Schweiz
    Spanien

    Svagt godkänd:
    Storbritannien

    Underkänd:
    Frankrike

    Under all kritik:
    Tjeckien

  8. Marcus

    Nej, men det här var ju faktiskt inget bra – iaf inte live. I studioversion var den acceptabel. Men som vanligt när Italien skickar smörja (som de gjort sedan sent nittiotal) så lär de väl placera sig oförjänt bra.

    Min lista hittills:
    Riktigt bra
    1 Albanien
    2 Frankrike

    Nästan okej:
    3 Storbritannien

    Bedrövlig
    4 Tjeckien

    Vad i helsike?
    5 Storbritannien
    6 Malta
    7 Schweiz
    8 Spanien

  9. Johanna

    Överlägset bäst hittills och det enda bidraget såhär långt jag kan tänka mig att rösta på. Nu är jag ju nästan varje år (förutom det bedrövliga 2014) väldigt förtjust i Italiens bidrag dock. Hoppas dock fortfarande på ett Wow-moment i ESC 2018. Inte hört det än.

    Med det sagt, bra jobbat Italien och ÄNTLIGEN ett bidrag jag betraktar som mer än bara “bra”

  10. Marcus

    Insåg att jag missade Italien på min lista. Den hamnar under “Bedrövlig” med Tjeckien.

    Jag kollade precis igenom min mobil för att se vilka italienska Eurovisionlåtar jag har på den, och med tanke på hur mycket italienskt jag lyssnar på så blev jag förvånad:

    1957 Aprite Le Finestre
    1964 Non Ho L’eta
    1965 Se Piangi, Se Ridi
    1969 Due Grosse Lacrime Bianche
    1974 Si
    1975 Era
    1977 Liberal
    1984 Il Treni Per Tozeur
    1992 Rapsodia
    (2012 Per Sempre)

    Italien kommer sällan till sin rätt i Eurovisionsammanhang tydligen.

  11. Adri

    Marcus: Utöver från att du glömde Italien på listan så finns Storbritannien nämnd både på din tredje- och femteplats 🙂

    Men shit, du och jag har minsann fått vida olika starter på säsongen. Sämst hittills tycker jag att Danmark är, och den är ändå 2/5 på min skala. Det vill säga ”acceptabel”.

    Jag ser verkligen fram emot året. Visst att de flesta wow-momenten uteblivit HITTILLS men standarden verkar ändå bli hög! 🙂

    1. Frankrike
    2. Malta
    3. Schweiz
    4. Tjeckien
    5. Italien
    6. Storbritannien
    7. Spanien
    8. Albanien
    9. Danmark

    (Blir nästan kränkt över var du placerar Malta och Schweiz… nä naturligtvis inte men dock jäkligt förundrad för jag förstår inte vad det finns att ogilla.)

  12. Marcus

    Schweiz är rock. Och inte ens riktig rock som kan vara acceptabel ibland, utan låtsasrockig schlager framförd av två blåbär utan karisma.

    Malta är en för stereotyp Eurovisionlåt, men utan melodi och bara massor med skrikande ackompanjerat av armrörelser hämtade från nått lågstadiedisco.

    Finns inget att gilla med nån av dem…

  13. Adri

    Marcus: Wow ord och inga visor. Jag tycker Schweiz’ artister, t.o.m brorsan med trummorna, faktiskt är bland de med mest karisma valda hittills. Tillsammans med Mikolas Josef 🙂

    Ska man snacka bristande karisma så hamnar den inte så smickrande utnämningen på brittiska SuRie för min del :/

  14. Micke

    Pinglan, Adri, Johanna och allt vad ni heter vill ni göra mig en tjänst? Har precis kommit hem här en kortis. Åker på fredag igen och vill gärna lyssna ikapp lite på det jag missat här de veckor jag varit iväg. Förutom San Remo har jag inte lyssnat en minut på något. San Remo är det annorlunda med. Där dyker det ofta upp mer genomarbetade låtar som det kräver mer tid att lyssna på. Fick två jättefavvisar där varav en av dem vann. Min favvis var och är däremot den andre.

    Till tjänsten. Ni får mer än gärna slänga in lite hintar om bra bidrag och liknande. Lite väl mycket att ta in på 2-3 dagar känns det som. Har precis börjat lyssna på ett lands bidrag och jag är helt tagen av ett av deras bidrag. Jädrar om inte det vinner alltså. Ståpäls upp i översta hårstrået av främst de partier då de två tjejerna visar vad de kan göra med sina stämband. Hela bidraget är iofs bra. Hela bidraget är det som ESC är för mig.

    Kul för innan jag åkte hade jag bara en jättefavvis, vilket är Albaniens vinnare. Sedan fick jag då två från San Remo och nu då ett fjärde från det land jag börjat spana in. Dessa fyra är way over the rest

    Tar gärna lite feedback som sagt 🙂

  15. Schlagerpinglan

    @Micke, Med tanke på att vi inte alls verkar vara överens här om vad som ska anses vara “bra” bidrag så tror jag att du får ganska varierande svar. Jag kan i alla fall börja med min topplista av de uttagna bidragen, vilken jag nu tycker innehåller ett flertal riktigt bra bidrag. 🙂

    1. Tjeckien: “Lie to me“, Mikolas Josef
    2. Danmark: “Higher Ground“, Rasmussen
    3. Frankrike: “Mercy“, Madame Monsieur
    4. Schweiz: “Stones“, Zibbz
    5. Malta: “Taboo“, Christabelle
    6. Albanien: “Mall“, Eugent Bushpepa
    7. Italien: “Non mi avete fatto niente”, Ermal Meta & Fabrizio Moro
    8. Spanien: “Tu canción“, Alfred & Amaia
    9. Storbritannien: “Storm“, SuRie

    (Länkar hittar du i slutet av Italien-inlägget eller på ESC 2018-sidan)

  16. Micke

    Skojar du Pinglan 🙂 Har Danmark ett bra bidrag? Nästan lika omöjligt som att Sverige skulle ha det. Har jorden snurrat runt eller 🙂 Det måste jag givetvis kolla. Riktigt tråkigt dock att du har Italien så långt ned. Fortsätt lyssna Pinglan den växer som attan. Första gången jag hörde den kände jag bara “men snälla andas mellan tonerna”. Nu är den som sagt ett av fyra bidrag som ligger i klassen. Kanske lyssnar på även efter ESC. Har aldrig hänt förut att jag haft fyra såna och då har ESC ju knappt ens börjat. Ok Storbritannien där nere som vanligt menar du på. Tråkigt

    Ett litet ord till Marcus. Läste just det att du missat halva livets glädjeämne. Rockmusiken. Du har mina sympatier Marcus. Hoppas du har ett bra liv ändå 🙂

  17. Schlagerpinglan

    @Micke, Det råder delade meningar om Danmarks bidrag, minst sagt. 🙂 Jag tycker att det är snudd på ESC-vinnar-material medan andra mer verkar se det som ett skämt. Vad gäller Italiens bidrag så har du helt rätt i att det är ett bra bidrag som växer. Anledningen till att det är så långt ner på min lista är att jag gillar de flesta av bidragen som tagits ut så här långt så egentligen så har Italien en riktigt fin placering enligt mig. 😀

  18. Micke

    Har lyssnat på studioversionen nu av Danmarks bidrag. Kan givetvis inget säga något än innan jag sett det live och överhuvudtaget hört mer. Just nu ligger jag mer åt ditt håll för jag kan inte förstå hur man kan se det som ett skämt. Kanske något live. Får kolla det 🙂

  19. Adri

    Micke: Gå inte på det Pinglan säger. Danmark är inget att ha i år heller.

    Nej skämtar såklart. Halvt. Jag personligen tycker inte det, men jag märker att det finns några folks här som uppskattar den. Och den är inte usel, men betydligt värre än förra året. Och sämst hittills i detta hittills starka år 🙂

    Återkommer med mina tips. Jag tog ett extreeeeemt dumt beslut att återvända till skolan nu under våren och sitter på föreläsning. Men jag ska allt fundera ut nåt jag kan råda dig att lyssna på! 🙂

  20. Micke

    @Adri aldrig ett dåligt beslut att utbilda sig. Jag gjorde det i början men sen fick jag plötsligt för mig att jag skulle bli en rockstjärna. Det hände aldrig 🙂 Även om det går riktigt skapligt nu faktiskt. Vi har fullt upp plus att jag har ett bra jobb så jag klagar inte. Men var aldrig rädd för utbildning Adri.

    @Pinglan även detta blir ju ingen definitiv åsikt men jag har kollat Danmark live nu. Hur man kan se det som skämt begriper jag inte. Har de inte sett och hört Dai laga eller vad tusan den hette 🙂 Det jag kan råda danskarna om är att ta en koll på hur snubbarna förflyttar sig. Har svårt att tro att Danmark vill bli ihågkomna för liknelser med Grekland 2002

  21. Adri

    Micke: Alltså jag är väl en av dem som kallat det lite ”skämtaktigt”. Jag tycker att det är lite komiskt för den tar sig själv på ENORMT stort allvar samtidigt som vikingatemat nästan blir lite för mycket. Som en parodi på sig själv. Därför jag anser studioversionen vara överlägsen. Men som sagt, dålig är den inte. Den är 2/5 på skalan 🙂 Därmed ”acceptabel” men de andra åtta valda låtarna når helt enkelt högre för min del 🙂

    Jag vet inte när du försvann men förra helgen så vann ”Stones” i Schweiz, just in case you didn’t know. Och det är typ nåt jag halvt lever på nu för den låten gick HELT EMOT mina förväntningar och var typ tredubbelt så nice live! 🙂

    (Sen apropå ditt svar så är jag redan utbildad och allt faktiskt. Detta är bara en enstaka kurs som jag nu glömt varför jag valde att ”komplettera” med. Det var det dumma jag syftade till 🙂 )

  22. Micke

    @Adri jag tror jag vet ungefär vad du jobbar med (du har gett små inblickar) så jag vet att du är utbildad. Menade bara att man aldrig ska vara rädd för ytterligare utbildning. Många är det och fastnar i något de egentligen inte vill fastna vid 🙂

    Nja det var väl mest som sagt det där med “fotförflyttningarna” i Danmarks bidrag jag känner de borde ta och ta en extra titt på och fixa till. Jag tycker hittills bra om bidraget som ligger högt av de klara.

    Lite småförtrollad av ett bidrag här. Försöker hinna lyssna så mycket jag kan på det jag missar men återkommer gång på gång till ett. Jädra slöseri med tid 🙂

    Ser att de flesta av mina i Ungern och Estland är kvar medan det rensats i Lettland för mig. Iofs är min etta i Ungern borta

  23. Marcus

    Härligt att se dig tillbaka Micke!

    Tyvärr väljer ju alla länder katastrofalt fel – förutom Schweiz som inte hade nått bättre att välja på, men låten är fortfarande en katastrof.

    Det finns dock en hel drös bra bidrag i de olika uttagningarna:
    1. Etnopatsy – Külm / Estland
    2. Madara – Esamiba / Lettland
    3. Tanja Ribic – Ljudje / Slovenien
    4. Harvath Tamás – Meggyfa / Ungern
    5. Anna Ritsmar – Starlight / Danmark.

    Danmark valde bort en potentiell Eurovisionvinnare, och i Estland gick deras bästa låt inte ens till final. Hoppet lever fortfarande i Ungern och Lettland dock!

  24. Micke

    Va är Tanja Ribic tillbaka? En liten drottning för mig med sitt förtrollande drömska bidrag från 1997. Som jag alltid säger så ska den dock höras i studioversion. Av dina fem där gillar jag tre. Jag fick dock uppfattningen att Külm var borta. Ok. Tanjas bidrag har jag inte hört och inte heller det danska du pratar om. Får jag göra då 🙂 I Ungern har jag många favvisar. Vi matchar nog dock dåligt där Marcus då två av dem är rock. Den största växaren i Ungern är dock “Azt mondtad“, Gergely Dánielfy. Tyckte bara det var waste of time första gången men det gör jag definitivt inte längre 🙂

  25. Adri

    Micke: Külm är borta. Men påtal om Estland. De gjorde mig glada i lördags. ALLA som gick vidare var de fem som skulle vidare. Har du sett ”La forza” live? Det var GRYMT med stora bokstäver! 🙂

    Men jag har en ny andrahands-favorit sen i lördags. ”Laura” gjorde sig inte rätt live, och bör nu vara ganska chanslös.

    Men en annan låt i Estland, ”Drop thar Boogie” höjde sig många procent live! Ett exempel där studioversionens autotune inte hjälper utan stjälper så där tar jag liveversionen alla dagar i veckan!

    Så om Estland hamnar i kollentivt hjärnsläpp och släpper ”La forza” så ligger mitt hopp till ”Drop that boogie” 🙂

  26. Adri

    Micke: Förresten, du beskrev ett bidrag ovan som gav dig ståpäls all over, vilket bidrag var det? 🙂

    Och jag minns att ”Laura” var din favorit i Estland, har du sett deras liveframträdande? De gick ju vidare först i omgång 2, vilket jag ser lite som att åka via Andra Chansen i MF, så jag tror inte de vinner. Och efter i lördags ska de inte vinna heller. Det ska ”La forza”. Absolut! 🙂

  27. Micke

    @Marcus har lyssnat på Tanja Ribic och den danska Starlight nu. Tanjas bidrag kommer säkerligen att vara en favvis för mig i Slovenien även om jag inte hört resten av låtarna än. Långt från bidraget 1997 men jag gillar det skarpt. Det danska bidraget blev jag först väldigt positiv till i studioversionen men sen kollade jag den live och fick mer känslan. VAD HÄNDE!!!

    Madara – Esamiba är den enda av mina tre favvisar som är kvar i Lettland så gissa om jag håller på den 🙂 Harvath Tamás – Meggyfa kommer att vinna i Ungern och det är helt ok även om jag har tre bidrag jag tycker bättre om. Hade fyra men den rök tydligen.

    @Adri har sagt många gånger att det är ytterst sällan som något bidrag i ESC blir något jag lyssnar på efter ljusen har slocknat. Tror inte det någonsin ens nåt upp till tre bidrag något år. Men i år har jag känslan av att det redan finns fyra som möjligen kan leva ett liv även efter bubblan. Den enda av dessa fyra som jag kände till innan jag drog till Österrike var Albaniens bidrag. Känns som 50/50 om den kommer att leva kvar för mig.

    Sen dök det då upp två bidrag i San Remo, två bidrag som det brukar vara kändes helt kalla för mig vid första lyssningen. Sedan började båda växa enormt. Man kan väl inte säga att fel bidrag vann när man tycker jättebra om vinnarbidraget men lik förbannat är det så. Helt underbart med vinnare som Ermal och Fabrizio. Även om båda två hade än bättre bidrag var för sig 2017.

    Dessa två jag nu nämnt plus den du frågade om får så höga betyg av mig som (9/10) vilket skulle vara (8/10) om jag gjort bedömningen utanför bubblan. Finns dock en låt som nästan skulle bli den första tian för mig i esc-historien men jag måste lugna mig så det blir (9,5/10) vilket utanför bubblan blir det fantastiska (9/10). Jag pratar om Annalisa och hennes underbara bidrag. Gillar allt men det är i synnerhet 2.00 in i låten med det drömska i bakgrunden. Alltså mellanspelet mellan vers och refräng. WOW!!!!!! Den här låten kommer jag att fortsätta att lyssna på även efter att jag lagt näsan i vädret 🙂

    Då till din fråga om det fjärde bidraget. Det bidraget är precis det ESC handlar om för mig. Tror du vet vad jag menar för har jag tjatat om det i oändlighet 🙂 Älskar bidraget men i synnerhet de första 55 sekunderna. Jag bara försvinner bort i två damers underbara behandling av sina röster. Man borde anställa dem som terapi för människor som inte mår bra. De skulle få vem som helst att finna lugnet i livet 🙂 Alltså vinner inte den så………………………

    https://www.youtube.com/watch?v=R_2MU320hKs&list=RDR_2MU320hKs

    Har inte hunnit kolla det där med Estland än

  28. Adri

    Micke: Aha nice! 🙂 Jag är inte lika positiv som dig angående italienska låtarna men Annalisa var en favorit i San Remo för mig med. Det var första året jag faktiskt engagerade mig i San Remo, för jag har aldrig imponerats. Det gjorde jag inte i år heller tbh, men hittade tre och en halv favoriter och tack och liv gick det bra för dem 🙂 De favoriterna var den slutliga vinnaren, Annalisa, Lo Stato Sociale och den halva favoriten var The Kolors 🙂 Men kommer dessa låtarna leva för mig utanför tävlingens bubbla? Vad vet jag men jag tror inte det! 🙂 Men det tar inte ner dem alls 🙂 Jag uppskattat de lika mycket ändå!

    Sen påtal om Serbien har jag tre STORA favoriter i startfältet, och visst tusan finns din favorit där. Även om jag once again inte är lika positiv som dig.

    – “Samo nek se okrece” – Lord
    – “Nova deca” – Sanja Ilic & Balkanika
    – “Jutros (Svatovi)” – Biber & DJ Niko Bravo

    🙂

  29. Micke

    En topp 9 så här långt. Lite frågetecken kring ett par av dem eftersom jag inte hört dem tillräckligt mycket:

    1. ITALIEN (9/10) = Mycket bra.
    (Dessa två hade förra årets två bästa låtar 2017 så varför vann ingen av dem då istället)
    BORDE HA VUNNIT: “Il mondo prima di te“, Annalisa (9,5/10)

    2. ALBANIEN (9/10) = Mycket bra.
    (Märker att jag hittat något i den som få andra verkar ha gjort. So what. Nästan än roligare då)
    BORDE HA VUNNIT: Rätt låt vann

    3. DANMARK (8/10) = Mer än bra
    (Chockad över att Danmark kunde ha något så här bra. Normalt alltid sämst efter Sverige)
    BORDE HA VUNNIT: Rätt låt vann

    4. FRANKRIKE (7/10) = Bra
    (Med en starkare sångerska hade detta varit bra så som det är i studioversionen)
    BORDE HA VUNNIT: “Lisboa Jerusalem”, IGIT (9/10)

    5. SCHWEIZ (6/10) = Mer än godkänd
    (Gillade först bara versen men refrängen har vuxit till sig)
    BORDE HA VUNNIT: Rätt låt vann

    6. STORBRITANNIEN (5/10) = Godkänd
    (Chockad att de har något skapligt i ESC även om likheten med annan låt är övertydlig)
    BORDE HA VUNNIT: Fanns det ens något annat? Bitvis Legends meeeeeeeeen!!!!

    7. SPANIEN (4/10) = Inte fullt godkänd
    (Varför har Spanien blivit som Storbritannien i sitt “Don´t give a shit about ESC”?)
    BORDE HA VUNNIT: Något som inte ens var med

    8. MALTA (4/10) = Inte fullt godkänd
    (Så mycket för så lite. Lät som nästan allt annat i Maltas uttagning. Ej dåligt, ej godkänt)
    BORDE HA VUNNIT: “Song for Dad“, Richard & Joe Micallef (6/10)

    9. TJECKIEN (1/10) = Mycket dålig
    (Avstår fortfarande med min åsikt med respekt för att Pinglan och Adri tycks älska det)
    BORDE HA VUNNIT: “Fly”, Eva Burešová (8/10)

  30. Adri

    Micke: Nja du får chilla lite i hur du uttrycker dig. För jag älskar inte “Lie to me”. Inte ens i närheten. Jag tror inte ens jag har lyssnat på den sen den vann alls. Men jag tycker Tjeckien gjorde rätt val, jag tycker Mikolas är en grym artist och jag tycker låten absolut har något 🙂

    Sen undrar jag, har du hört “Stones” live? 🙂 För om jag minns rätt delade vi den förutfattade meningen att den inte skulle hålla live. Men jag kollade deras final och chockades över att låten var t.o.m BÄTTRE live än i studion för min del 🙂 Riktigt positiv överraskning!

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se