Frankrike 2018: Allt inför finalen av “Destination Eurovision”
2018-01-26 (fredag)Schlagerpinglan: I morgon kväll, lördagen den 27:e januari, är det dags för Frankrike att välja ut sitt bidrag i Eurovision Song Contest 2018 genom finalen av “Destination Eurovision“.
Här nedan hittar ni allmän fakta om den franska uttagningen samt startfältet (inkl. länkar till bidragen och låttexterna) som tävlar i finalen samt mina personliga betyg av dem.
Frankrikes “Destination Eurovision 2018” i korta drag: | |
♥ | Totalt 18 bidrag tävlade i “Destination Eurovision 2018” som utser vem som får representera Frankrike i Eurovision Song Contest 2018. |
♥ | Uttagningen inleddes med två förinspelade semifinaler, den 13:e och 20:e januari, där nio bidrag tävlade i varje semifinal och 50/50 fransk och internationell jury bestämde vilka som gick vidare till finalen, se semifinals-resultaten här: semifinal 1 och semifinal 2. |
♥ | Finalen, där 8 bidrag tävlar och 50/50 internationell jury och tittare utser vinnaren, kan följas via France2, TV5Monde och facebook live-stream den 27:e januari. |
♥ | Programledare för “Destination Eurovision” är Garou. |
♥ | Den internationella juryn består utav representanter för Armenien, Vitryssland, Bulgarien, Finland, Island, Israel, Italien, Ryssland, Sverige och Schweiz. |
♥ | Precis som i de tidigare showerna så kommer den franska juryn att finnas på plats i finalen men denna gång har de ingen rösträtt. Cristophe Willem och Isabelle Boulay återses m.a.o. medan Amir har ersatts utav Alma. |
♥ | Finalen ska gå att följa via France 2, TV5Monde, france.tv, tv5monde.com, youtube och/eller facebook live-stream kl. 20:55 CET den 27:e januari. |
Ett av de tävlande bidragen i Frankrikes “Destination Eurovision”
“Eva“, Lisandro Cuxi (vinnaren av Destination Eurovision – semifinal 1)
Frankrikes “Destination Eurovision 2018” – Finalen, 27:e januari: |
||
Startordningen, bidragen, artisterna och låtskrivarna: | Schlagerpinglans betyg: | |
1. | “Mamma Mia”, Louka live-framträdande – smakprov – presentationsvideo (Maître Gims, Vitaa, Renaud Rebillaud, Luca Bennici (Louka)) |
|
2. | “Lisboa Jérusalem”, Igit live-framträdande – smakprov – presentationsvideo (Antoine Barrau (Igit)) |
|
3. | “OK ou KO”, Emmy Liyana live-framträdande – smakprov – presentationsvideo (Olivier Schultheis, Zazie, Jean-Pierre Pilot, William Rousseau) |
|
4. | “Mercy”, Madame Monsieur live-framträdande – smakprov – presentationsvideo (Émilie Satt, Jean-Karl Lucas) |
|
5. | “Eva”, Lisandro Cuxi live-framträdande – smakprov – presentationsvideo (Felipe Saldivia, Frederic Savio, Freddy Marche) |
|
6. | “Ailleurs”, Max Cinnamon live-framträdande – smakprov – presentationsvideo (Max Cinnamon) |
|
7. | “Rêve de gamin”, Nassi live-framträdande – smakprov – presentationsvideo (Nassi) |
|
8. | “Ciao”, Malo’ live-framträdande – smakprov – presentationsvideo (Malory Legardinier (Malo’)) |
Schlagerpinglan: Min inledande känsla, att Frankrike lyckats få ihop en överraskande bra uttagning, håller i sig trots att en del guldkorn (speciellt “Là-Haut“) tappats på vägen. Vad gäller de bidrag som faktiskt tog sig vidare till finalen så är det främst tre bidrag som jag i nuläget skulle vara helt OK med att se som segrare: “Mercy”, “Ailleurs” och “Eva”. Så här långt så är det endast den sistnämnda som känns riktigt övertygande live, och som därmed får ses som min personliga favorit i nuläget, men jag är öppen för att allt kan hända i finalen. 😀
Sätt guldkant på den franska finalen:
Schlagerpinglan: Jag brukar försöka hitta något gott tilltugg till de nationella finalerna och i Frankrikes fall så finns det ju så mycket att välja på. Jag för-testade en chokladfondant och dessertvin från Frankrike men var inte riktigt imponerad. Ev. blir det en hemlagad variant (och svenskt kaffe) till finalen i stället, om jag hinner. 🙂
Mer om Frankrikes förberedelser inför ESC 2018 hittar ni här: “Frankrike i ESC 2018“.
Andra bloggar om: Musik, Eurovision Song Contest, Frankrike, France 2
Blir jätteglad om den vinner:
• Mercy
Blir glad om de vinner:
• Rêves de gamin
• Lisboa Jerusalem
Helt ok om de vinner:
• Mamma Mia
• Ciao
Besviken om de vinner:
• OK ou KO
• Eva
Blir nästan förbannad om den vinner:
• Ailleurs
Som jag så ofta gör så har jag kollat alla tops på youtube jag kommit över. För att se om folk håller med mig och lite så! 🙂
Sen är jag väl medveten om att de som röstar i själva sändningen inte nödvändigtvis är de som röstade på youtube, så detta säger väl ingenting egentligen 🙂 Men ett gott tecken kan man väl kalla det om det ser bra ut för ens favoriter. Så här ser blir slutresultatet om Youtube får bestämma, enl. deras snittplaceringar 🙂
1. Mercy 2.25
2. OK ou KO 2.56
3. Eva 3.44
4. Rêves de gamin 3.60
5. Ciao 5.50
6. Mamma Mia 5.62
7= Lisboa Jerusalem 6.25
7= Ailleurs 6.25
(Igit och Max hamnade på samma snitt, men jag valde ändå att placera Igit högre för fler hade honom som tvåa än Max 🙂 )
Ändrar detta på nåt då? Nej inte hos mig. Jag tror fortfarande tyvärr på seger till ”Eva” :/
Men… heja Mercy! 😀
1. “Lisboa Jérusalem“, Igit (9/10)
Ja var ska man börja? ESC är, var och ska vara en tävling med musik som företräder landet på alla plan. Inte som många tror någon hitlisteshow som de finns tusentals andra av. Älskar när länder, låtskrivare och artister förstår det och skickar fram folk som företräder all sorts musik från supermodern till asgammal. Älskar det här bidraget som luktar Frankrike från första till sista sekund. Med en artist som kan stå självständigt på scen och stå för det han gör utan att gömma sig bakom rök, eld och robotdansare. Hur mycket 100% hetero jag än är så utropar jag att jag älskar dig IGIT! En sak gör mig faktiskt uppriktigt ledsen och att det är att min värdinna på den här bloggen inte har kunnat ta till sig detta. Keep on trying Pinglan 🙂
2. “Mercy“, Madame Monsieur (7/10)
Tror detta bidraget är min enda chans att få en bra representant i ESC 2018 från Frankrike. Jag tycker bara om tre bidrag och tror detta är den ende med vinstchans. Mysigt bidrag som tyvärr tappade en hel del live. Kändes som tjejen var väldigt nervös men nu har ju hon gjort detta och förhoppningsvis kan hon skaka av sig det och gå in och sjunga skiten ur oss alla. Som sagt mitt enda realistiska hopp i tävlingen. Go for it!
3. “Ciao“, Malo’ (7/10)
Egentligen min solklara tvåa i Frankrike men det är något litet som gnager i kanterna. Helt underbart hur byggklossarna sätts ihop till en helhet men någonstans undangömda ligger de få klossar som fattas i bygget. Visst hittar jag klossarna till slut men hur jag än försöker så får jag dem inte att passa in. Tror tyvärr det är lite rösten som skaver för mig live för i studioversionen känner jag inte alls likadant. Får han ihop det kan detta bli riktigt bra.
4. “Eva”, Lisandro Cuxi (6/10)
Den artist som tog för sig i tävlingen. Absolut inget bidrag som tilltalar mig men i semifinalen blev det plötsligt låtmässigt godkänt och med artistens framträdande blandat med övriga artisters tillkortakommande gjorde plötsligt detta bidrag, som jag först tyckte så illa om, mer än godkänt. Detta kommer att bli Frankrikes representant. Men om så hoppas jag verkligen någon kan ta bort det fruktansvärda lågvattenmärke som utspelar sig mellan 2.12-2.29 inlett av ett primalskrik följt av en Michael Jackson-imitation som saknar motstycke, åtminstone hoppas jag att inget liknande någonsin visats någon annanstans i vår värld.
NU ETT STORT HOPP NEDÅT
5. “Ailleurs”, Max Cinnamon (3/10)
Efter semifinalerna ett av de två bidrag jag rankade absolut i botten. Bidraget har avancerat två pinnhål men det är egentligen inte dess förtjänst utan mer att två bidrag har rasat för mig. För mig känns detta ungefär som killen ser ut, alltså i sin tidiga linda. Tycker bidraget känns som ett första försök från någon som vill in i musikbranschen men ännu inte vet vilken nyckel som passar i rätt nyckelhål. Nja för mig ett dåligt bidrag varken mer eller mindre.
6. “Mamma Mia”, Louka (3/10)
Definitivt det bidrag som rasade mest från presentationsvideon till han stod där framför oss på scen. Var det ens samma låt? När jag hörde de få sekunder vi fick höra i presentationsvideon trodde jag helt ärligt att detta skulle bli en av mina favvisar. Men det var ju innan jag såg det live då när min haka plötsligt inte längre tycktes ha samma fasta punkt där den var fäst som den brukade ha. Plötsligt fick den eget liv och det tog en bra stund innan den förstod att den lämnat sin avgångsplats utan att lösa giltig biljett först. Nope. Största besvikelsen.
7. “OK ou KO”, Emmy Liyana (2/10)
Det bidrag som är absolut svårast att förstå sig på eller beskriva. Det händer ingenting. Nu är inte alltid det som är det viktigaste i en låt men då måste ju själva kärnan vara stark i sig. Här vet jag knappt ens vad som är kärnan. Inget ont om tjejen men tyvärr är inte utstrålning hennes starka sida. Det är som att se en kvinnlig version av Robin Bengtsson gå runt på scen kämpandes för att hitta någon rörelse som åtminstone marginellt skiljer sig från förra.
8. “Rêve de gamin“, Nassi
Till skillnad från förra bidraget har denna åtminstone en historia. Iofs ingen historia som tilltalar eller intresserar mig och i synnerhet inte när han som förmedlar historien inte kan fånga mig med varken stark framtoning eller bra sångröst. När dessutom de instrumentala partierna i bidraget är av så låg kvalite blir det lätt att placera in den här i botten av startfältet. Inte i min vildaste mardröm kan jag tänka mig att den här kan komma segrande ur det här. Men samtidigt, vad tusan vet jag om hur fransmännen ser på det här
Avslutning: Please Frankrike vad som än händer låt ert vinnarbidrag framföras på uteslutande franska när vi “ses” i maj månad. Klarar inte ännu ett franskt bidrag på blandning av engelska/franska.
Glömde betyg på sista bidraget (1/10)
@Micke: I 9/10 fall skiter jag i låtens språk. De får lika gärna sjunga på hitte-på språk om de kan få det att låta bra 🙂 Men just franska är ju Språket med stort S. Det är så fint, sexigt oavsett vem som talar det och ett helt otroligt musikaliskt språk!
Jag är ett fan av franska i musik överhuvudtaget. Min tredje mest spelade låt på Spotify förra året var ”Complainte pour Ste Cathrine” och det är ju så mycket pga språket. Visserligen kanadensisk franska, men franska likväl. Hade den varit på engelska, hade den varit ens hälften så bra? Nja. Knappast va?
Så just när det gäller Frankrike vill jag ha det på franska. Men blir det t. ex ”Ciao” som vinner med sin engelska refräng kommer jag inte gråta direkt. Men det blir ju en förlorad chans… 🙂
Micke: Får man fråga vad du tyckte om ”Funny Girl” från Lettlands final ,länken från några dagar sen? 🙂
Ni andra får ju såklart också svara 🙂 men jag har en distinkt känsla av att du Micke ändå borde tycka om den. Men som sagt, du har ju inte kommit ihåg den ens litegrann verkar det som. Och det om nåt är väl inget gott betyg.
@Adri, när man läser det du sagt tidigare så tror man att du ska vara den av alla här som min musiksmak stämmer minst med. Jag håller dock inte med om det som jag sagt tidigare och även nu 🙂 En sak som dock skiljer oss extremt är dock detta med språk. Jag är absolut ingen person som förespråkar förbud och liknande men jag måste erkänna att det sitter en liten jäkel på min axel som skulle jubla rätt ut om det infördes en regel om att varje land ska sjunga på sitt eget språk.
Jag har sagt det förut min vän och gör så igen. ESC skiljer sig helt från allt annat inom musik för mig. Det här startades upp som ett utbyte mellan länder, dvs utbyte av musik, kultur och annat. Det är detta det ska vara och är för mig. Hade aldrig kollat på detta eller lyssnat om det varit annat. Det här är inte min musik men i detta formatet blir det min musik och jag älskar det.
En stor del i detta är givetvis språk. För de som ser detta som en vanlig musiktävling och inte ser grunden till ESC kan jag förstå att språket har nada betydelse. Men för mig har det enorm betydelse. Detta gäller givetvis alla länder även om vissa länders svek med engelska svider mer i ESC-själen så som Italien (världens vackraste musikspråk), Spanien, Frankrike och Tyskland. Alltså de stora språken men för mig är det lika illa när typ Turkiet, Serbien och liknande häller aska över sitt land och sjunger engelska.
Där Adri är vi mil ifrån varandra i åsikt 🙂
Men Adri din känsla om “funny girl” är till stora delar rätt. Gillar bidraget. Hade totalt missat det. Blir lätt så när man ska leta sig igenom ett stort gäng låtar. Det blir tyvärr ofta de mer lättillgängliga låtarna som man lyssnar på mer av tidsbrist. Då kan man tappa de mer genomarbetade låtarna som tar mer tid att ta till sig. Det är väl tyvärr det tråkiga med ESC och i synnerhet med MF.
Ibland får jag samvetskval för att jag sviker min regering när det är MF och snubben hennes “lämnar henne i sticket”. Men samtidigt är hon inte alltid så glad själv över MF. Det som irriterar mig mer än någonting annat inom schlagercirkusen är det jädra fiaskot Green Room. Skämspåse på lindrigt sagt. Finns det något värre lågvattenmärke? Ja för min regering och det är som hon säger i MF och i början av programmet innan ens låtarna spelats. “Och ni kan börja rösta nu.” Det kryper lindrigt sagt i henne då och den som får höra det är jag 🙂
Micke: Ah så min magkänsla stämde? Det är ju alltid kul att få rätt! 🙂
Om ”Funny Girl” vinner så måste jag faktiskt säga att jag skulle inte klaga. Och jag tror inte den är så chanslös 🙂 Kollar man runt på youtube ser de flesta ut att ha den i nånstans i toppskiktet iaf 🙂
För mig är det ju den, ”You are my world” och ”1000 roses” som det står mellan 🙂 Med en liten ”heads up” till ”Esamiba” också. ”Soledad” har fått lämna mitt toppskikt 🙂
Det är en väldigt oförutsägbar final måste jag säga. Jag har verkligen Ingen aning vem som vinner i Lettland. För det finns typ 10 av 21 troliga vinnarkandidater så här innan de spelats live 🙂 (däribland både din favorit och din bottennapp, både de tror jag är troliga vinnarkandidater hittills 🙂 )
Sen vet jag inte hur inbiten din ”regering” är i MF men jag röstar alltid där typ den första minuten 🙂 För jag har hört allt i förväg, flera gånger. Jag har min favorit klar. En gång i tiden fick man bara höra låten i sin förhandslyssning, men nu får man ju snarare förhandstitta på liveframträdandet. Så är man lika inne i det som jag är vet man hur det kommer låta om man hört allt man kunnat i förväg 🙂 Så det personligen är inte det sämsta i vare sig MF eller annan nationell final (för jag har svårt att se MF vara ensamma med den regeln) 🙂 Vissa anser att det blir mindre spännande om man hört låtarna i förväg, men min självdisciplin är så pass usel så jag kan inte hålla mig + det tar ju ett par genomgångar innan det går att lita på intrycken av låtarna 🙂
Nej ska jag välja mitt personliga lågmärke i både MF och ESC så blir det pausunderhållningen. Nu kommer det låta som att jag blåser i min egna trumpet kanske, men de enda bra pausunderhållningarna i ESC jag kommer på nu var ESC i Malmö 2013 och framför allt Stockholm 2016 med ”Love Love Peace Peace” och Justin Timberlake 🙂 I MF finns där även några liiite bättre och några liiite sämre. Men majoriteten av dem är bara stora gääääääsp i både ESC och MF.
Aja trots att jag gjorde en liten undersökning, den jag skrev om i första kommentaren, så är det först nu jag har en riktig lista på hur jag själv tror det kommer gå.
1. Eva
2. OK ou KO
3. Rêves de gamin
4= Mercy (För det är ju min favorit, hade jag avskytt denna hade den 100% vunnit)
4= Ciao
6. Ailleurs
7. Lisboa Jerusalem
8. Mamma Mia!
Men jag ber till franska folket, och int. juryn att kom igen… inse storheten i ”Mercy”. Sen håller jag inte med vare sig Pinglan eller Micke då jag faktiskt tyckte att Madame Monsieur höll riktigt bra live! 🙂 Hon sjöng med en nerv som verkligen passade rakt in med den väldigt allvarliga texten. Det blev övertygande på nåt sätt 🙂 Heja MM!
Blicken Adri, blicken………….. Kolla Emilies blick. Det var den som talade till mig under Madame Monsieur framträdande. Det är nästan så att jag känner hur speddat hennes hjärta är inne i bröstet på henne. Men det finns ingenting som säger att det behöver vara likadant i finalen. Hoppas verkligen inte det för de är som sagt mitt hopp om ett bra franskt bidrag fram i maj. De andra två är chanslösa ikväll tror jag tyvärr.
När det gäller Lettland så är vi ju på total kollisionskurs när det gäller ett bidrag tyvärr. För mig den stora mardrömsvinnaren men för dig drömvinnaren 🙂 Jag har hela tiden haft fyra favvisbidrag där. “Just fine” och “Eyes” med Sudden Lights, “Esamiba” och ett bidrag som jag glömt namnet på. Har för mig det började på S, ett litet drömmande bidrag sas. Två av dem är redan borta. Ett av Sudden Lights och det drömmande bidraget. Har dock hittat två till i nästan samma klass “1000 roses” och din “Funny Girl”, om nu inte den också är borta.
Sen det här med “Och ni kan börja rösta nu”. Har inte minsta belägg för det jag nu säger men magkänslan är helt klockren. Av de som röstar i MF är jag övertygad om att minst 75% är såna som inte lagt möda på låtarna innan. De hör dem för första gången eller näst intill. Det man önskar vid alla sorters röstningar, inklusive jury och liknande är ju att man är “påläst. Skulle se ut om en jury kom in på en rättegång och det första de får höra innan det ens börjar är “Och ni kan börja rösta nu”.
Micke: Jag hoppas också MM kan få till det ännu bättre ikv såklart för att kunna säkra en vinst som de så väl förtjänar! 🙂 Men jag såg ändå inga större problem med framträdandet tbh 🙂
Angående Lettland så kan jag iaf glädja dig med att ”Funny Girl” fortfarande är med i racet 🙂 Det som ev. talar emot är ju att bara två låtar kommer ta sig vidare från varje semifinal och ”Funny girl” tävlar ju i samma heat som ”Soledad”, ”Lovers bliss” och ”Running red lights”. Så det är ju tuffa odds… men det är det iofs i alla semifinaler där. 2/7 går vidare. Det är himla snålt och jag är redan nu beredd på att förlora en himla massa bra låtar i Lettlands semifinaler. T ex har jag inget hopp i att ”1000 roses” kommer göra mycket väsen av sig på resultattavlan.
Sen håller jag med om att man som röstande ska ha så mycket koll på läget man kan, vilket är anledningen till att jag helst tycker barn under 13 inte ska få rösta. För då röstar de ju bara på första bästa och gör inget väl uttänkt beslut på vilken man faktiskt hejar på. Sen finns det väl den bråkdelen också som röstar mer på artist än låt, men jag tror de är så få så tror knappt de påverkar mer än kanske en placering upp eller ner. Hade jag styrt över Melodifestivalen hade alla 28 låtar släppts kanske… fjorton dagar innan tv-start så alla med tillräckligt med intresse kunnat lyssna in sig rejält och så hade röstningen startat i slutet 🙂 För även om jag tror det är en ganska obetydlig bråkdel som röstar artist snarare än låt så vore det ju bättre att förhindra det så gott det går 🙂
(Men jag hade framför allt släppt ALLA låtar i förväg så de tävlade på 100% samma villkor. Jag hatar det tramset SVT sysslar med nu när de som går vidare till final blockeras de resterande tävlingsveckorna så de hinner glömmas bort igen när finalen kommer… Maybe one day så leder jag organisationen och kan få igenom mina förändringar. Men tills dess får man knipa igen helt enkelt och antingen acceptera eller sluta engagera sig 🙂 )
Madame Monseiur VANNN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
YEEEES! Trodde det var mörkt där ett tag när internationella juryn svek. Men franska folket kom till min undsättning och såg till att bästa låten vann! Vi slipper engelskan dessutom! 🙂 Superbra val, France! 🙂