Tjeckien 2018: Schlagerpinglans topp-6
2018-01-17 (onsdag)Schlagerpinglan: Den 8:e januari presenterade TV-bolaget Česká televize (ČT) de sex bidrag som valts ut att få tävla i Tjeckiens nationella uttagning av bidrag i Eurovision Song Contest 2018. Ungefär en vecka senare är jag redo att presentera min personliga topp-sex-lista, se nedan:
Schlagerpinglans preliminära favorit i Tjeckiens ESC 2018-uttagning:
“Lie to me“, Mikolas Josef
Schlagerpinglans rangordning av de sex tjeckiska finalisterna: |
|
1. | “Lie to me“, Mikolas Josef |
2. | “High on love“, Debbi |
3. | “Never forget“, Pavel Callta |
4. | “StandUP“, Doctor Victor |
5. | “We rule this world“, Eddie Stoilow |
6. | “Fly“, Eva Burešová |
Schlagerpinglan: Redan efter första genomlyssningen så framstod “Lie to me” som den (för mig) självklara vinnaren och ingenting har förändrats på den punkten. Om det sedan visar sig att låten inte bara står ut från mängden, är medryckande och innehåller flera minnesvärda detaljer utan att Mikolas Josef även kan framföra låten på ett imponerande sätt live så skulle Tjeckien kunna ha stora chanser att få sin bästa placering i ESC nu i maj. 🙂
För att inte gå händelserna i förväg så får jag väl nämna att jag även skulle kunna se “High on love” med Debbi som ett helt OK ESC-bidrag. Efter det är det ett ganska stort hopp ner till de resterande låtarna, även om startfältet som helhet är betydligt starkare än vad jag vågat hoppas på. Alltid roligt när man blir positivt överraskad. 😀
Mer om Tjeckiens förberedelser inför ESC 2018 (inkl. alla deras bidrag och resultat i ESC) hittar ni här: “Tjeckien i ESC 2018“.
Relaterad information: Flera Schlagerpinglan-topplistor inför de nationella ESC 2018-uttagningarna hittar ni här: Ungern: “A Dal”-topp-10, Lettland: “Supernova”-topp-10, Rumänien: “Selecţia Naţională”-topp-10, Estland: “Eesti Laul”-topp-10, Malta: “MESC”-topp-16
Andra bloggar om: Musik, Eurovision Song Contest, Tjeckien, CT
Gillar fyra av sex bidrag. Inte illa. Ett bidrag är dock överlägset bäst
1. “Fly“, Eva Burešová
2. “High on love“, Debbi
3. “We rule this world“, Eddie Stoilow
4. “Never forget“, Pavel Callta
5. “StandUP“, Doctor Victor
6. “Lie to me“, Mikolas Josef
1. Lie to me (Hade dock vart bättre utan blåset)
– litet hopp –
2. Fly
– Lite större hopp –
3. We rule this world
– Stort hopp –
4. Never forget
5. High on love
– GIGANTISKT hopp –
6. Stand Up
Känns som att jag är i underläge här 🙂 Jag fattar ABSOLUT INGENTING av Pinglans och Adri fascination för Mikolas Josefs bidrag. Ursäkta mig nu ni två men personligen tycker jag det är ett av årets absolut sämsta bidrag än så länge i ESC 2018. Kanske bara jag som helt enkelt är helt körd i skallen eller nåt 🙂 Är det verkligen så omtyckt? Vad säger ni andra här? Johanna, Lukas, Daniel, En polack, Fredrik, Mr A och alla andra?
Jag tycker Eva Burelova är helt outstanding när det gäller Tjeckien. Dessutom tar jag lätt till mig Debbi och Eddie Stollow. Ibland även Pavel Callta även om man hört det där minst 356 gånger tidigare. Doctor Victor ser jag mer som ett bidrag med glimten i ögat. Fäster dock inte riktigt på mig men 500 gånger hellre den än “Lie to me”. Nej Tjeckien ni har något så sabba inte det med någon Mikolas. Please!
Förresten Adri du såg väl att jag berättade vilket mitt favvisbidrag i Rumänien är. Ett väldigt anonymt men mysigt bidrag som jag ser det. Jag bryr mig inte ett skit om vad som kan vara vinnarmaterial, jag bryr mig om material som tilltalar mig även om det är världens röjigaste eller världens mest avkopplande
@Micke, jag håller återigen med dig rätt av att ”Lie to Me” kan kastas undan. Jag kan till viss del förstå varför folk gillar den, men jag ger inte mycket för smörlåtar. De hör hemma i mejerihyllan. Skämt åsido, men det jag ser som det stora problemet är att när det kommer till låtar i den stilen är det ofta en väldigt hårfin linje mellan flörtigt och sliskigt i mitt tycke, och oftare än inte hamnar dessa låtar i fel ände av gränsen för mig.
Om jag ska ta nån favorit här… ja… nånting jag märkt är att många jag risat och rosat haft samma titlar! Jag minns inte vilka länder, men jag kommer ihåg att det finns två låtar med titeln ”Turn it Up” och jag sågade båda. I det här fallet hyllar jag den andra låten med titeln ”Stand Up”. Glamrock kanske inte är den bästa rocken enligt mig, men man har satt en bra grund i låten, den har ett skönt gung.
@Micke, Var ska jag börja? Vers, refräng, blås-partier, text, artist – allt har något som väcker uppmärksamhet och för min del så är det enbart av den positiva sorten. Exakt vad det är som gör den så speciell är inte så lätt att förklara utan här går jag bara på känsla. En riktig må-bra-låt med lite annorlunda kryddning helt enkelt. 🙂
Många “bra” låtar har lite svagare partier medan denna inte verkar ha några pauser utan hoppar mellan medryckande, intressanta och mysiga delar hela tiden. Det blir m.a.o. aldrig tråkigt. Orosmomentet är dock att det inte skulle fungera live för här krävs det inte bara att artisten kan sjunga utan även att han har glimten i ögat och framför låten med enorm självsäkerhet – annars finns risken att den faller platt. Jag litar på (nåja, hoppas i alla fall) att ČT gjort sin hemläxa innan de presenterade finalisterna.
Jag är nog på Mickes och Lukas sida här. Tycker “lie to me” är bedrövligt dålig, dock tror jag den har stor chans att vinna. Min favorit är “high on love” tätt följt av “fly”…….är egentligen bara de två jag verkligen gillar….de andra tre jag inte nämnt är väl ok/går att lyssna på…
Tillägg till ovanstående, om de skickar “lie to me” tror jag inte att den går till final i ESC….då får hans scenshow vara något alldeles extraordinärt…
Lustigt. Johanna kan inte se ”Lie to me” gå till final om den vinner. Om ”Lie to me” vinner kan jag inte se den hamna utanför vänstra spalten i finalen. Åtminstone nu innan alla låtar presenterats. Inte för att jag hoppas det, för jag tycker faktiskt inte den är SÅ bra. Utan den ger mig de vibbarna helt enkelt. Jag vet att Mikolas kan prestera baserat från andra klipp jag sett och låten känns som att den kan tilltala både juryn och telefonröstarna 🙂
Sen, som sagt, jag tycker inte den är så bra faktiskt. Finns flera saker jag själv hade ändrat på om jag stod bakom låten. Det jävla blåspartiet är mitt största problem. Fruktansvärt osexigt i mina öron, och med tanke på att de antagligen hade den exakta motsatsen i tanken när låten skapades får det ses som ett misslyckande på den punkten. Men andra faktorer kompenserar 🙂
Och kollar man på de resterande fem så är bristerna större:
2. Fly – Hade man speedat upp denna med bara någon ynka procent hade den varit såååå bra. För det är en bra ballad 🙂 Men den är ju såååå seg i slutändan.
3. We rule this world – Totalt anonym när man kollar på hela gruppen låtar
4. Never forget – Smörig to no end. + det är SMÄRTSAMT uppenbart vem sångaren vill vara (Ed Sheeran) och jag avskyr Ed Sheeran men bredvid denna Pavel så är han ju en jäkla stjärna.
5. High on love – Den här låten uppfattar jag olika varje gång jag hör den. Men ingen uppfattning är bra. För antingen så är låten ett sömnpiller, eller så är det en jäkla huvudvärk. + jag får känslan att det här kan bli himla högljutt på scenen.
6. Stand Up – Jag får inte ens ihop detta till en låt. Det finns ingen melodi att tala om. Ingen talang hos vare sig låtskrivarna eller artisterna. Och jag har hört låten säkert upp mot tio gånger nu, och jag minns den inte MEN jag minns att jag velat stänga av innan en halv minut ens har gått. Detta är årets absolut klumpigaste bidrag hittills. Och botten tre av vad året givit oss hittills. Om Tjeckien väljer detta så förtjänar de sin kommande sistaplats i semifinalen.
Ja, nu låter jag negativ men det är just för att jag här skulle upplysa bristerna 🙂 Alla låtar 1-4 har även bra, i vissa fall mycket bra, faktorer 🙂
Det är bara ”High on love” och ”Stand Up” som jag inte ens kan betalas till att lyssna på.
Micke: Yes jag såg ditt favoritbidrag i Rumänien. Not my cup of tea 🙂 Jag fick inte så mycket mys-vibbar av den. Den skrämde faktiskt mig lite. Den hade en creepy faktor för mig.
Sen så frågade du ”Är den verkligen så omtyckt?” angående Lie to me, och på den här bloggen var den uppenbarligen inte det. Men den här bloggen har väl aldrig representerat det äkta resultatet heller? 🙂 Så jag tog en god titt på ALLA youtube-listor över Tjeckiens final för att kolla låtarnas snittplaceringar 🙂 Detta behöver nödvändigtvis inte betyda nåt, men ändå kul att ha med sig, framför allt i Tjeckien där det t.o.m är studioversionerna som tävlar 🙂
I alla fall så blev låtarnas snittplaceringar följande:
1. Lie to me (1.47)
2. High on love (2.73)
3. Fly (2.80)
4. Never forget (3.60)
5. We rule this world (5.20)
6. Stand Up (5.67)
Men jag vill nästan glömma ”Lie to me”s resultat och fokusera på… vad ser folk för fel med ”We rule this world”?
@Adri jag sa ju det 🙂 Jag väntade för att se om det verkligen kunde finnas någon här som hade den topp 10 inte för att det skulle vara en potential vinnare av hela ESC 2018 🙂
Ta inte detta fel nu Adri men jag märker lite att du är som många andra, att ni letar sånt som kan vinna allt. Sånt skiter jag fullständigt i 🙂 Jag letar sånt som tilltalar mig. Mycket roligare att gilla en låt som bara ett fåtal gillar än att gilla en låt som nästan alla gillar. Vad är det för kul med det? 🙂 Jag kan ha fel men där tror jag Lukas ligger närmast mig här med det.
Det finns just nu ett bidrag i Armenien som växer enormt. Blir bättre för varje gång jag hör den. Den är totalt chanslös att vinna hela ESC but yet again. As if I care. Helmysigt bidrag. Jag talar om “If You Don’t Walk Me Home”. Den är faktiskt min favvis i Armenien nu 🙂
Här är min Topp 10 hittills Adri. Hur många av dem tror du att jag förväntar ska kunna vinna ESC 🙂
1. “Mall”, Eugent Bushpepa – ALBANIEN
2. “Vigyázó”, Nova Prospect – UNGERN
3. “Laura”, Vajé – ESTLAND
4. “Just fine”, Sudden Lights – LETTLAND
5. “Fly”, Eva Burešová – TJECKIEN
6. “Viszlát nyár”, Aws – UNGERN
7. “La forza” Inis Neziri – ESTLAND
8. “If You Don’t Walk Me Home“, Lusine Mardanyan – ARMENIEN
9. “Inima-n stîngă“, Che MD – MOLDAVIEN
10. “Eyes”, Sudden Lights – LETTLAND
Micke: Jag blir inte förolämpad alls, men jag undrar lite vad det baseras på? 🙂 Redogörningen ovan gjordes bara för att svara på din fråga ang. ”Lie to me” 🙂 Jag tycker som sagt inte den är såååå bra så det var inte för att ”försvara” mina åsikter eller dylikt 🙂 Men det är ju en tävling så det är klart man vill att sina favoriter ska prestera!
Ta du inte detta fel heller, men jag vet att du inte heller är immun mot tävlingstänket 🙂 Du sa, upprepade gånger, under 2017-säsongen att du permanent skulle sluta titta på ESC om Sverige vann 2017. Så du har ju också tävlingen in mind om man säger så 🙂 Vi alla har det, i olika skalor! Jag har det i mycket liten skala! 🙂 Jag skulle t. ex inte sluta titta för att en låt jag avskydde vann. 🙂 ESC ger för mycket glädje på andra plan! Och som med allt annat så går saker i trender så en låts vinst ett år betyder inget i helheten. Jag tvekar på att jazz kommer dominera bara pga Portugals vinst 2017 🙂
Och sen får du än en gång inte min kommentar ovan fel, för det är absolut inget fel med att se tävlingen med tävlings-glasögon 🙂 Det ÄR ju en tävling, hur man än vrider och vänder på det 🙂
Absolut Adri 🙂 Självklart har jag tävlingen i mig annars hade jag ju inte tittat 🙂 Men det är inte tävlandet som styr mig. När jag lyssnar på bidragen lyssnar jag efter vad som tilltalar mig, inte vad som kan tilltala en ESC-publik. Har inte en susning om du är sån men kände att kanske. Det var därför jag skrev så 🙂 De flesta tycks ju vara det 🙂 Det var inget illa menat men det tror jag du förstår
Är ingen snack om saken, “Lie To Me” och Mikolas måste åka till Lissabon. Skön låt, modern och rolig text som är nåt annorlunda från vad Tjeckien skickat förr, framförallt senaste åren då man nästan “backat in” och spelat säkert för att nå final (och detta har ju knappt funkat, en gång och man blev 25:a där…). Överlag är inte uttagningen så illa, men Mikolas är så överlägsen att de borde ha struntat i uttagningen och kört med honom ändå. Hoppas tjeckerna väljer rätt, dags att överraska i Eurovision igen! 😀
Micke: Jag skulle i alla fall säga att du har mestadels fel där i din lilla tolkning av mig 🙂 Klart som fasen jag vill se framgång för mina favoriter, och helst se mina bottenlåtar crash and burn. Men blir det raka motsatsen så är det (för mig) väldigt enkelt att bara ruska av sig och komma tillbaka året efter 🙂
(Året 2008 är ett sådant år… Gud vad allt gick mot min vilja. Vinnaren var min 42a plats av 43, och de andra två i topp tre kom också på min nedre halva. Inte ett år att fira helt enkelt 🙂 )
Som sagt, jag letar också efter låtar för mig! Men klart man också vill se de lyckas IRL 🙂
Tror fan att jag har fel om du hävdar något annat Adri. Jag gick bara på känsla men det är ju självklart du som vet vem Adri, inte jag 🙂
2011 var mitt värsta år när det gäller sånt här Adri. Jag har som sagt följt ESC och MF sen jag var fyra år och uppsnappat allt innan också. Men jag hade under lång tid varit så besviken på MF. Sen kom då droppen med 2011. Jag surrar om att allt i Malta 2018 låter likadant. Definitivt ingenting emot MF 2011Fanns dessutom två bidrag jag tyckte extremt illa o. Ett av dem var en solklar nolla i betyg om den hade kommit till ESC, den andre en solklar etta. Det kom att handla om just dessa två. Jag kan lugnt säga att det inte var roligt längre när man måste hålla på n 1/10 i betyg för att 0/10 skulle försvinna. Nu blev det så men jag kunde inte känna nån glädje för det. Som jag redan har sagt så var året därpå 28 bedrövliga, två skaplig och två bra bidrag. Orkade inte mer.
Det värsta i ESC????? Har aldrig känt så där. Visst bedrövliga bidrag har vunnit men sånt måste man kunna ta. Det går upp och ned i ESC och vad är det som säger att min smak är bäst? 🙂
Micke: Jadu. Jag kommer ihåg MF 2011. Jag kollade faktiskt igenom en recap från det året här om veckan 🙂 Inte mycket att hänga upp fan. Men jag var också 17. Musiksmaken mognade väl med mig efter det.
Jag tycker MF 2011 hade en del bra bidrag. Problemet? De alla hamnade i Andra Chansen där bara en av dem tog sig vidare. I andra chansen det årer gillade jag alla förutom Shirley Clamp och The Moniker som tog sig till final. Ugh.
Jag är helt med dig om det årets topp 2 🙂 Men skillnaden mellan oss är att jag helt enkelt släpper det negativa, vare sig det gäller kassa låtar eller kasst resultat 🙂 och bara fokuserar på de bra (2011 var t. ex året med Sara Varga, Linda Pritchard, Loreen, Pernilla Andersson, Anniela, Love Generation etc 🙂 ) De är ju DE låtarna som stannar med en 🙂 Låtarna man tycker om! Det tror jag du håller med om! 🙂
Absolut Adri. Det gick bara för långt i MF så jag kände ingen “samhörighet” längre. Jag är ju för blandning av allt. Asgammal musik, toppmodern yepp allt. Sen blev allt det jag hatar som du vet jag pratat så mycket om här.
Vet du Adri du hävdar att vi oftast har olika smak om det mesta här. Är inte helt överens med dig men det kan finnas en orsak i så fall. Både du och jag gillar gammal musik på samma sätt som vi gillar ny musik. Skillnaden är dock att den gamla musik du gillar är 80-tal. Den gamla jag gillar är 60 och 70-tal. Ska säga en sak så kanske du förstår 🙂 Jag går nog i tre årtionden. Jag gillar 50, 60 och 70 tal och jag gillar 90, 00 och 10 tal. Kanske du förstår 🙂 Mycket har att göra med min kärlek till gitarr och det motsatta till syntar. Jag älskar låtar som styrs av gitarrer men inte av syntar.
Micke: Ajdå… om det är de tendenserna du tror på så kommer 2020-2029 vara tio tråka år för dig, rent musikaliskt (om jag nu fattat dig rätt).
Men än en gång så får jag väl ändå säga att jag tycker du har fel 🙂 Jag är kanske mer benägen att gilla 80-talsmusik. Men på spotify har jag musik uppdelat i årtionden 🙂 och där ligger 80-talet näst sist.
Åren 1994-2009 är den kategori som dominerar för mig, följt av 70-talet. Efter det kommer 80-talet. 🙂 Den lista med minst antal låtar är den med musik från 1969 och tidigare 🙂
(Sen lyssnar jag även på massa modernt, men den musiken åker in på huvudspellistan 🙂 )
Jag tror inte det handlar om vilka årtal man tycker om, utan bara vilken musik man uppskattar 🙂 Både du och jag verkar ju vara väldigt öppna mot all form av musik förutom en var 🙂
Du håller dig borta från synt-baserat, jag håller mig borta från dansband. Finns det ett underjordiskt efterliv så kommer det säkert spelas dansband där. Det är så jag känner för den musiken. Ugh.
Men jag tror väl inte man kan dra till med år-tionden 🙂 Det finns guldkorn och skamfläckar överallt genom tiderna! 🙂
@Adri, wow du har gått miste om mycket märker jag om du inte lyssnar smycket på musik före 1969. Andra halvan av 60-talet finns det precis hur mycket som helst. Jag som själv är musiker tänker på det ibland hur jävla gott det måste ha varit att vara med då som musiker med allt nyskapande som var då. Det mesta var ju nytt, inte som idag. Jag skulle kunna ge dig hur mycket förslag som helst om bra musik från den tiden. Har fått med mig allt det där från föräldrar och deras syskon så jag har det med mig 🙂
Visste inte att du gillade 70-tal. Har aldrig sett att du nämnt det. Däremot har du sagt att du gillar 80-tal vid några tillfällen. Självklart gillar jag musik från alla årtionden Adri. Även 40-tal faktiskt. Musiknörd till vansinne som jag är. By the way: Jag tror inte på det där om 2020-2029 🙂
Hoppas du lyssnar på Moldavien Adri. Årets bästa land hittills utan minsta tvekan. Har sorterat bort alla dutt dutt syntar och det blev mycket bra kvar efter det
Micke: Alltså det är ju fortfarande en hel hel del av låtar på den listan från 1969 och tidigare också 🙂 Tro inget annat. Sammanlagt på mina årtionde-listor blir det mer än 700 låtar. Sen tar jag gärna emot förslag, men det här är väl varken rätt time eller place 🙂 (och den dominerande listan är ju 1994-2009 för det är ju min barndom, där åker nostalgiglasögonen på 🙂 )
Det du sa om att få musik från familjen är ju samma sak här med 🙂 pappa är född 58 och det är väl därför just 70-talet också tar upp en ganska stor plats på mina listor (i alla fall mer än på mina jämnårigas listor 🙂 ). Mamma älskar jag, men någon musik har hon inte gett mig alls. Att prata med henne är som att prata med mig om fenomenologi. Inget vettigt kommer komma fram av det 🙂 De äldsta låtarna på min spotify är väl från 30-talet ish gissar jag.
Ja, detta är kanske en lite fånig sak att försvara. Men jag måste ändå förklara mig för jag stör mig ENORMT på barn/ungdomar/jämnåriga som är helt ointresserade av att ta åt sig musik från tidigare perioder 🙂 Det finns ju så mycket att upptäcka och försöka så gott det går att uppleva 🙂 Jag har kompisar som skiter i musik från tidigare än 1995, och vi har diskuterat om och om igen varför jag tycker det är fånigt av henne. Så, jag måste förtydliga hur mycket jag älskar musik från alla tider 🙂 För jag vill inte förknippas med de som vägrar gammal musik. Fånigt.
Apropå Moldavien, jag har lyssnat. Starkt startfält och min favorit är även den jag gissar på får vinsten, ”My lucky day”. Men mycket kan hända. Live kanske de låter som kalkoner 🙂
Här är mina omdömen & betyg om de tjeckiska låtarna!
DEBBIE – HIGH ON LOVE: Den tjeckiska versionen av Molly Pettersson Hammar. Jag tycker verserna är rätt fina när hon går i lite lägre tempo. Men sedan när refrängen brakar igång så känns det som att låten tappar både kontroll och smak. Men den har ändå tillräckligt många kvalitéer som håller rent produktionsmässigt. Annars känns den som en låt som bara blev över från Melodifestivalen 2015 typ. Låten är ju skriven av Mahan Moin som kom 7:a i Mello 2014 så det talar lite därför. Betyg: 4/10
PAVEL CALLTA – NEVER FORGET: Ed Sheeran, Shawn Mendez, lite Tom Dice för att dra någon ESC-parallell. Jag upplever att det känns som att han vill lindra en smärta han har genom att sjunga den här låten. Väldigt skör och behaglig komposition men mot slutet blir den lite väl pladdrande och simpel. Det låter lite för mycket som en kopia från det man hör på radio. Även om Pavel inte slår på de stora trummorna så kunde han ta ut lite mer. Gillar inte heller låtens förutsägbara plötsliga slut. Betyg: 5/10
EVA BURESOVÁ – FLY: Det här låter som ett bidrag som skulle kunna ha varit från Albanien eller Armenien typ samma etniska gångar. Tjatig intensiv, kämpig ballad som skulle kunna ha gjort sig snyggt med tex Aminata eller Nina Sublatti eller Iveta Mukuzhyan. När dem gör sådana mörka ballader så är de betydligt mer moderniserade och tydligare.
Jag såg ett klipp på Youtube med henne från den tjecko-slovakiska Got Talent 2011 och där blåste hon juryn av stolarna med hennes version av Amy Winehouse. Så hon har bra röst resurser och är scensäker. Men inget ESC för henne tyvärr. Betyg 4/10
MIKOLAS JOSEF – LIE TO ME: För mig är detta den självklara vinnaren i det här startfältet. Det här bidraget skulle representera Tjeckien bäst av alla låtar i finalen med tanke på att Tjeckien har haft det svårt att hitta sina röstare i ESC, dem har inte haft ett sådant starkt röstningsstöd varken av juryn eller av folket och jag tror att om de skickar det här så kommer de sticka ut och locka in fler röster och tittare än tidigare år.
Gabriela Guncikova har den hittills bästa tjeckiska placering i bagaget och hon kom ändå bara på en 25:e plats i finalen. Det tror jag att den här låten kan slå 🙂 Det jag är orolig för är om han kommer vara lika stabil på en live scen, om låten kommer kännas lika polerad och om charmen går igenom. Om det gör det så tror jag att vissa kommer älska den här. Inte alls något jag skulle rösta på men jag köper den. Alla länder ska inte satsa på att vinna men jag tror att Lie To Me skulle kunna ta Tjeckien tillbaka till finalen. Något som jag glömde nämna är att den påminner mig om Donny Montells Love is Blind jag tror folk kommer reagera likadant till denna att det är taffligt men man köper det. Det är ungefär samma paket skulle jag säga. Betyg: 5/10
EDDIE STOILOW – WE RULE THIS WORLD: Är det Ed Sherrans storebrorsa? Alldaglig, oglamorös poplåt. Den känns ganska vänskaplig och trevlig så på det viset ett helt respektabelt bidrag. Betyg: 4/10
DOCTOR VICTOR – STAND UP: Vad fan är detta? Vad har man sådan här musik till?? Platt, tom, innehållslös rocktrams. Kanske en av de värsta låtarna jag har lyssnat på i en uttagning till ESC. Vilken soppa av dålig kvalité och dåligt hantverk. God natt! Betyg: 0/10
Sammanfattningsvis skulle jag säga att detta var en trist bukett med låtar. Jag vet att jag kanske låter som ett tråkigt ESC fan som bara vill att allt skulle vara som förut men jag hade gärna sett att de hade valt att ha några bidrag på hemspråk för att jag tror att låtarna hade haft mycket mer karaktär och styrka på nationspråk. Jag tänker på Slovakien 2010 som hade varit helt förlorad på engelska och den gick inte så bra då men nu är den bland de tio mest lyssnade låtarna har jag för mig. Så det skulle jag råda dem. Min vinnare är Mikolas Josef med Lie To Me om dem inte väljer den så kommer jag ställa mig under en istapp nu när snön har kommit 🙂