Jessica Mauboy för Australien 2018!
2017-12-11 (måndag)Precis som utlovat så avslöjade TV-bolaget SBS i dag det internval de gjort inför Eurovision Song Contest 2018. Jessica Mauboy är den artist som kommer att representera Australien i maj 2018 när de deltar i tävlingen för fjärde gången.
“The announcement of Australia’s artist for the 2018 Eurovision Song Contest!”
Jessica, som var med som mellanakt i ESC 2014 (som tävlingens första icke-europeiska solist), släppte sin debutskiva 2007 efter att ha deltagit i Australiens “Idol” och har sedan dess fått en lysande karriär som pop- och R&B-sångerska med tio hits. ESC-tävlingsbidraget kommer att presenteras vid ett annat tillfälle. (Källor: eurovision.tv och sbs.com.au)
Australiens internvalda ESC 2018-artist:
Jessica Mauboy (ESC-mellanakt 2014: “Down Under“)
Schlagerpinglan: Som sagt, jag hoppas på något skiljer sig rejält från Australiens två senaste försök och skulle det visa sig att de har en uptempo-låt i tankarna för Jessica så kan detta vara precis det jag efterfrågar. Än är det dock för tidigt att ta ut något i förskott, det kan ju trots allt fortfarande visa sig bli en rejäl Disney-ballad (som i och för sig kanske hade fungerat). 🙂
Hur som helst så tycker jag att det är roligt att se att deras mellanakt, som plöjde vägen för Australien i ESC, även får chansen att tävla. Lycka till Jessica och Australien. 😀
Mer om Australiens förberedelser inför ESC 2018 hittar ni här: “Australien i ESC 2018“.
Relaterad information: Australiens Jessica Mauboy (som ni kan läsa mer om på eurovision.tv och wiwibloggs.com) är den sjätte internvalda artisten som presenterats inför Eurovision Song Contest 2018. De övriga är:
♥ Cesár Sampson (Österrike)
♥ Laura Groeseneken (Sennek) (Belgien)
♥ Saara Aalto (Finland)
♥ AISEL (Azerbajdzjan)
♥ Waylon (Nederländerna)
Andra bloggar om: Eurovision Song Contest, Australien, SBS
Jessica har en himla ”likeable” aura på scenen, och är därför extremt svår att ogilla. Och det är ändå bättre att jag väntade mig så jag är väl ändå glad! 🙂
Hoppas låten kan vara en förbättring på de senaste årens gäspningar! 🙂
Fel ställe jag vet men med risk att bli tjatig. Ni som ännu inte upptäckt “Mall” (Yearning), Eugent Bushpepa från det albanska startfältet fortsätt lyssna för den växer och växer. Första gångerna tyckte jag den var bra förutom första minuten och att refrängen drog ned den lite. Nu är refrängen det allra bästa och första minuten har sin plats.
Jag är jädrigt förvånad över att redan i månadsskiftet nov-dec hitta ett bidrag till 2018 som för mig slår allt i ESC 2017. Tyvärr så lär den väl inte vinna men jag ska ta det uppstående så att säga så länge inte den undermålige och redan hör från tidigare festivaler “I njëjti qiell” går segrandes ur detta. Nån jädra gräns måste ändå finnas. Eller? 🙂
Här är då min favvis igen
https://www.youtube.com/watch?v=DocjosVM5cU
Enda relationen jag har till Jessica är när hon var mellanakt i Köpenhamn. Och det imponerade inte på mig. Otroligt överproducerad och slätstruken stil. Lät som allt annat på radio och live tog hon inte en ton rätt…..men ja, Australien får gärna skicka något dåligt för mig då jag inte fortfarande tycker de har i ESC att göra. Vill minnas att mitt sällskap ca 1 min in i hennes låt stängde av ljudet på Tv:n….
Micke: “Mall” är min tredjeplats. Det som är mitt största problem med låten är bristen på kontraster i låten. Versen i första minuten låter väldigt snarlik refrängerna och låten växer knappt under minutrarna. Sen är låten så lång, så jag undrar hur det skulle bli om den vann och tvingades ta bort en tredjedel 🙂 Och… nu kommer väl du plocka upp högaffeln, men just “Mall” är en låt jag tycker borde översättas till engelska om den skulle gå och gå vinna. Det är något med rockig musik som inte helt matchar med albanska språket. Samma sak med italienska.
Nåväl, “Mall” är en överlag bra låt! 🙂 Men den når inte upp till “Piedestal” (som de flesta verkar tro vinna, HOPPAS!) eller “E dua botën” 🙂 Inte än i alla fall 🙂 men saker kan ändras!
Jag är i alla fall starkt, positivt överraskad av Albaniens final. De brukar ju ha ett extremt tråkigt och mediokert startfält. Men i år finns faktiskt inte en enda dålig låt i Albaniens final. Som sagt, på annat ställe, den sämsta låten är inte ens usel utan bara ganska tråkig. För mig är det “Bum Bum”, där jag tycker delvis om den funky instrumentala delen, men överlag är den ganska platt.
Pinglan eller vem som helst på den här bloggen har någon ens en susning om det jag kommer att fråga om? Hamnade i en diskussion om ESC och ur denna dök det plötsligt upp ett påstående jag inte alls kunde ta till mig så därför slänger jag ut frågan här.
En person sa plötsligt att den absolut bästa låt som någonsin tävlat i ESC nästan var en kopia av den här låten som strax följer. Jag vet inte allt om ESC så jag tjatade inte emot även om jag blev väldigt tveksam. Blev än mer tveksam när han inte vare sig visste land eller år. “Minns inte det men den är absolut det bästa” sa han.
Det som får mig att tveka är inte att han inte minns detta utan mer att jag gillar den här låten. Tycker att om en kopia dök upp då skulle jag minnas det men vad vet jag. Är inte ofelbar så jag tänkte kolla med er. Någon som minns vad det skulle ha varit för bidrag i så fall. Har nästan för mig att jag och Adri har snackat om den här låten eller så var det kanske med nån på min blogg.
https://www.youtube.com/watch?v=FhDTVq8C-Yc
@Adri, när det gäller ESC föredrar jag sång på landets eget språk i alla lägen och genre. Det är en stor grej med hela tävlingen för mig. Det gäller alltså även rock även jag i mitt “vanliga musikliv” absolut föredrar engelska när det gäller rock.
hyfsad standard på låtarna hittills. från Albanien och Lettland som jag lyssnat på. I Lettland hittar jag bara ett uselt bidrag och det har tydligen även Johanna hittat på samma sätt. I Albanien hittar jag bara 2-3 usla, i synnerhet ett men det är första gången jag känner intresse för Albaniens uttagning. Främst för “Mall” då men även den jämna standarden.
Micke: Nej det har vi inte snackat om. För den låten har jag aldrig någonsin hört 🙂 Låter inte som nåt från ESC heller.
Jag vet inte heller allt om ESC men det är ju inte en jättegammal låt så kopian skulle ju isf deltagit på senare år. Och det känns inte igen för min del 🙂
@Adri thanks, nej jag tyckte det lät konstigt men han sa han var assäker. Iofs frågade jag aldrig om den var landets representant eller en i deras utbud men jag tog för givet att han menade det förstnämnda. Jag gillar som sagt den låten, en glädjespridare, så jag borde lagt märke till kopian om en sån dykt upp.
Micke: Men det kan ju också vara så att ni hör olika helt enkelt också? 🙂 Jag kan inte räkna hur många gånger låtar kopia-anklagats men som jag tänkt ”nej det här är inte rätt”. (Måns-David Guetta t.ex).
Så kan det också vara ju! 🙂
@Adri, Mycket av det där styrs ju också av vad en människa själv tycker om bidraget. Det är ju lättare att ge sig på ett bidrag man inte gillar med anklagelser om plagiat än om en man gillar. Det ska självklart inte vara så men lik förbannat är det så.
Sen är det ju en jädra skillnad på att vara en låt med likhet med annan och en låt som är ett plagiat. Det tycks vara väldigt svårt att få in för många har jag märkt. Att det plötsligt dyker upp ett parti som man hör en annan låt i innebär ju inte att det är ett plagiat. Alltså hur många milliarder låtar har det skrivits genom alla tider. Finns det någon som på fullt allvar verkligen kan tro att det idag kan skrivas en låt som inte har likhet med något annat?
Men just detta var enormt inblandat i mitt bye bye till MF. Året var 2011 och efter finalen satt jag och tänkte för mig själv “Varför sitter jag och slösar tid på den här skiten? Vad tusan är detta när jag blir glad för en vinnare som jag tycker är helt värdelös och som jag ger 1/10 i betyg.” Grejen var att jag var så jädra lättad över att inte mantrat “In the club, Danny Saucedo.” vann. Ett bidrag som om det hade vunnit hade utökat nollpoängarna från 7 till 8 i historien i ESC. Hemska jädra tanke att då hade 3 av 8 kommit från Sverige.
Den låten har allt som gör ett bidrag till dåligt från första till sista sekund. Det som gjorde det ännu jävligare var just det vi diskuterar här just nu Adri. Låten var och är ett plagiat och inte nog med det utan låtskrivarna måste dessutom ha fel innanför pannbenen när de t.o.m ger låten samma namn som den som de plagierar. Hjärnorna måste ha varit avstängda när de gjorde “In the club” , vilket ju hela låten indikerar iofs 🙂 Sen lämnade ju inte jag MF det året utan kollade även 2012 men när 30 av 32 bidrag var kassa var det bara att ta närmsta nödutgången.
Men det där med likhet kontra plagiat. Det är inte mycket som jag pekar ut som direkta plagiat. Det mesta handlar om likhet. Ett gränsfall är väl vinnaren från 2001 “Lyssna till ditt hjärta”, Friends och Belgiens bidrag från 1996 “Liefde is een kaartspel”, Lisa del bo. Ibland tycker jag det är plagiat och ibland enbart likhet
@Micke, Inte heller jag kan riktigt förstå vad det skulle vara plagiat på eller ens påminna om. Kanske är det som “Soledad” i Lettland, att det inte är själva låten som är plagiat utan snarare att man använder sig utav en musikgenre som sedan anses vara “förbrukad” om det funnits en tillräckligt bra låt där. Tråkigt i alla fall när det inte anses OK att använda låtar som påminner om varandra, även om jag i ditt fall inte alls förstår vilken den skulle kunna likna.
Micke: Jo, du har säkert rätt. Men för att svara på originalfrågan: Nej jag har ingen aning vilken låt din polare syftar på 🙂 Och sen håller jag med om “In the club”, allt om “In the club”. Den är riktigt jäkla kass OCH ett illa dolt plagiat. Sen vad gäller den belgiska låten, mot “Lyssna på ditt hjärta” så tar jag det som att låtskrivarna tagit VÄLDIGT mycket inspiration från den belgiska låten. Tror också det var så det slutade när de svenska låtskrivarna hamnade i trubbel 🙂
Sen är det kul att du tar upp MF 2012. Detta hör uppenbarligen inte till inläggets ämne och du kanske är HEEELT ointresserad av att svara ändå och då är det helt ok 🙂 Men du har sagt att MF 2012 bestod av 27 låtar som var “ok eller mer” (som deprimerande nog verkar ha sänkts till 30). Och då har jag två favoriter från detta år där jag faktiskt i efterhand aktivt har tänkt “Fan, det här borde ju Micke gillat… eller åtminstone godkänt”. Nu ska du ju inte behöva försvara ditt avståndstagande till MF-12, så tolka nu inte detta fel 🙂 2012 har jag själv accepterat som bottenmärket på den redan svaga perioden 2011-2014. Men just dessa låtar är sånt som ändå låter som något från dig i sammanhanget: lämnar helt MF-ramen, inga stela dansare, på svenska osv.
Det handlar om “På väg” och “Sanningen” från det året. Länkar under om du har glömt dem (och har något intresse överhuvudtaget att svara på frågan 🙂 Som sagt, har du inte det så blir jag inte kränkt).
Den ena låten sjungs av ett gäng tjejer som jag sett live flera gånger som förband till Lars Winnerbäck. Jag tycker de är fantastiska. På ett sätt förstår jag deras underpresterande resultat, då det var fel sammanhang. T.o.m jag som ett fan av dem tyckte det blev liiiite långt på scenen. Men i efterhand har jag t.o.m låten på min spotify och återkommer till den ibland. Jag blir verkligen berörd. Än idag, snart sex år senare. Låten är “På väg”. LÄNK: https://www.youtube.com/watch?v=zz5a2DVHv-k
Den andra låten sjungs av en tjej som för de flesta nog var okänd, men i min familj visste vi alla (förutom mamma, jag älskar mamma men musik kan hon inte) vem hon var efter sina covers på Kent-låtar. Jag tycker t.o.m det finns lite Kent-vibbar i denna låt också. Det är en annan genre, men samma stämning både i musik och text finns där. Tyvärr gick det inte för denna låt heller. 2012 var inte bara ett dåligt år låtmässigt, även resultatmässigt (Exempel: Björn Ranelid gick till final över denna. Tack och lov för Loreens vinst och några andra bättre resultat). Låten är “Sanningen”.
LÄNK: https://www.youtube.com/watch?v=Z0aLagx-BfU
Jag undrar vad du tycker om dessa låtar. Du tycker ju uppenbarligen inte de är bra med tanke på ditt upprepande om hur dåligt du tyckte om MF-12, men jag bara undrar vad du anser är felen och problemen här, för som sagt har jag själv tänkt “Varför ogillar Micke detta?” (i efterhand, där och då visste jag inte vem du var). Jag hoppas du vill svara.
Som sagt, detta handlar inte om att varken försvara eller “angripa” MF (2012 eller annat år), här handlar det bara om specifikt dessa två låtar 🙂 Vill göra det tydligt så du fattar min poäng med frågorna, det är ren nyfikenhet bara 🙂
Och än en gång, vill du inte svara (du kanske inte ens vill påminnas om MF 2012 alls) så är det 100% ok 🙂 Jag blir inte det minsta ledsen, arg eller kränkt 🙂 Vill även vara tydlig med det så jag inte anklagas för att vara gå-påig igen 🙂
@Adri, jag har sagt det förut och gör igen. Jag svarar alltid på folks frågor om jag kan så tänk inte så 🙂 Jag återkommer med det när jag har bättre tid. Tänkte bara säga att du delvis har rätt 🙂 2012 bestod av 2 bra bidrag, 3 skapliga och resten down under. Blev kanske lite extra negativt i det jag skrev 🙂
@Pinglan, tack. Nej jag har inte hittat någon som ens kunnat ge mig en hint om vad den låten skulle vara ett plagiat av. Iofs får de gärna dyka upp med något liknande för min del. Inte mig emot men hade det funnits något sånt borde jag ha hört det tycker jag.
@Adri, grejen är att jag, efter en mängd års haveri i MF, var urless på tävling och det som hänt med den. 2011 års två topplacerade blev bara för mycket och troligen satt jag fastlåst i negativa tankar när MF 2012 sedan dök upp. De åsikter jag sa här nu de återgav jag från hur jag kände då. Sanningen är väl den att jag i efterhand hört en del av dessa 30 usla och de har då visat sig inte fullt så usla som jag tyckte då.
Där fanns två bra låtar det står jag fast vid. Vinnaren och Lisa Miskovsky (som gjort betydligt bättre låtar än den hon tävlade med). Sedan tyckte jag då att där fanns tre halvbra men av dessa kom jag bara ihåg en och det berodde på artistens namn Andreas Jonson. De andra två kom jag inte ihåg men nu minns jag en av dem då det var ett av de bidrag du ville jag skulle lyssna på Abalone Dots. Angående ditt andra bidrag så är det helt ok men jag är inte överförtjust i sångerskans röst.
När det gäller dina Abalone Dots så gjorde de för några år sedan en riktigt bra version av en Brucanlåt. De flesta som försökt har havererat totalt men de tre tjejerna fixar det faktiskt riktigt bra
https://www.youtube.com/watch?v=yEnUeFRNyKU
Men Adri åter igen. När jag tittar in på den här sidan läser jag det andra skriver. Frågar de mig något så svarar jag utan att bli irriterad. As simple as that 🙂
Micke: Tack för svaret! Intressant också! 🙂
Jag har för mig att den femte du tyckte var halvbra/helt ok var Molly Sandéns ”Why Am I crying?”, kanske att det var Dynazty? Men Molly Sandén ringer faktiskt fler klockor. Men t.o.m mitt minne sviker lite där faktiskt.
Aja, tillbaks till min fråga 🙂 Ok. Kul att de iaf inte verkar ha varit det absoluta bottenskrapet. Det hade inte vart trevligt att påminna dig om det 🙂 Håller halvt med om ”Sanningen”, att den antagligen hade gynnats av en annan sångerska men den är så pass bra i sig själv så jag kan släppa det. Versen är så himla fin! 🙂
Tack för svaret iaf, uppskattas 🙂