Schlagerpinglan: Här nedan ser ni andra delen av den officiella ESC-sidans videoserie där de går igenom olika musikgenrer som tävlat i Eurovision Song Contest genom åren. Efter jazzbidragen har det nu blivit dag för bidrag med folkmusik (eller snarare bidrag med folkliga och kulturella influenser):

Olika genrer i Eurovision: Del 2 – Folkliga och kulturella influenser


Genres at Eurovision Part II: Folk & Cultural influences” (6:45 – Sep 8, 2017)

Schlagerpinglan: Här nedan ser ni länkar till de bidrag som togs upp i videoklippet ovan:

Exempel på folkmusiksinspirerade bidrag i Eurovision Song Contest:

Balkan:
Serbien
Montenegro
Serbien och
Montenegro 2004
Lane Moje“, Željko Joksimović 2:a i finalen
Serbien
Montenegro
Serbien och
Montenegro 2005
Zauvijek Moja“, No Name 7:a i finalen
Bosnien och Hercegovina Bosnien och
Hercegovina 2006
Lejla“, Hari Mata Hari 3:a i finalen
Serbien Serbien 2007 Molitva“, Marija Šerifović 1:a i finalen
Serbien Serbien 2008 Oro“, Jelena Tomašević feat. Bora Dugic 6:a i finalen
Bosnien och Hercegovina Bosnien och
Hercegovina 2009
Bistra Voda“, Regina 9:a i finalen
Serbien Serbien 2010 Ovo Je Balkan“, Milan Stanković 13:e i finalen
Serbien Serbien 2012 Nije Ljubav Stvar“, Željko Joksimović 3:a i finalen
Montenegro Montenegro 2015 Adio“, Knez 13:e i finalen
Grekland:
Grekland Grekland 1997 Horepse“, Marianna Zorba delad 12:a av 25
Grekland Grekland 2007 Yassou Maria“, Sarbel 7:a i finalen
Grekland Grekland 2011 Watch My Dance“, Loucas Yiorkas feat. Stereo Mike 7:a i finalen
Grekland Grekland 2016 Utopian Land“, Argo 16:e i semi 1
Turkiet:
Turkiet Turkiet 1997 Dinle“, Sebnem Paker and Group Etnic 3:a av 25
Turkiet Turkiet 1999 Dön Artik“, Tuba Önal & Grup Mystik 16:e av 23
Turkiet Turkiet 2012 Love Me Back“, Can Bonomo 7:a i finalen
Armenien:
Armenien Armenien 2008 Qele, Qele“, Sirusho 4:a i finalen
Armenien Armenien 2009 Jan Jan“, Inga & Anush 10:a i finalen
Armenien Armenien 2010 Apricot Stone“, Eva Rivas 7:a i finalen
Romer:
Ungern Ungern 2017 Origo“, Joci Pápai 8:a i finalen
Samer:
Norge Norge 1980 Sámiid Ædnan“, Sverre Kjellsberg and Mattis Hætta 16:e av 19
Kelter:
Norge Norge 1995 Nocturne“, Secret Garden 1:a av 23
Irland Irland 1996 The Voice“, Eimear Quinn 1:a av 23
Kulturella influenser i olika länder:
Spanien Spanien 1965 Qué Bueno, Qué Bueno“, Conchita Bautista delad 15:e av 18
Spanien Spanien 1983 ¿quién Maneja Mi Barca?“, Remedios Amaya delad 19:e av 20
Spanien Spanien 1990 Bandido“, Azúcar Moreno 5:a av 22
Nederländerna Nederländerna 2010 Ik Ben Verliefd (Sha-la-lie)“, Sieneke 14:e i semi 2
Moldavien Moldavien 2009 Hora Din Moldova“, Nelly Ciobanu 14:e i finalen
Polen Polen 2005 Czarna Dziewczyna“, Ivan & Delfin 11:a i semifinalen
Polen Polen 2014 My Słowianie – We Are Slavic“, Donatan & Cleo 14:e i finalen
Portugal Portugal 1998 Se Eu Te Pudesse Abraçar“, Alma Lusa delad 12:a av 25
Portugal Portugal 2008 Senhora Do Mar (Negras Águas)“, Vânia Fernandes 13:e i finalen
Portugal Portugal 2012 Vida Minha“, Filipa Sousa 13:e i semi 2

Schlagerpinglan: Först och främst, för att undvika missförstånd: Anledningen till att jag tog med både Serbiens och Montenegros flagghjärtan ovan, och inte ett för det forna landet Serbien och Montenegro, är att jag helt enkelt inte har något. En nödlösning som jag hoppas ingen tar illa upp av.

Vad gäller de bidrag som togs upp i videoklippet så är det främst de från Balkan, Turkiet och Armenien som faller mig i smaken. Till skillnad från genomgången av jazzbidragen, där jag inte hittade många bidrag som jag gillade, så tilltalas jag av de flesta här och kan inte lista alla då listan hade blivit alltför lång. Detta är m.a.o. något av en favorit-genre för mig och något som jag gärna ser får större utrymme i tävlingen. 😀

Min topp-fem av ovanstående bidrag är i alla fall följande: “Molitva” (Serbien 2007), “Zauvijek Moja“, No Name (Serbien och Montenegro 2005), “Adio” (Montenegro 2015), “Bistra Voda” (Bosnien och Hercegovina 2009) och “Lane Moje” (Serbien och Montenegro 2004). Helt underbara låtar alla fem. 😀

Andra bloggar om: ,

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


11 kommentarer till “Folkmusik i Eurovision Song Contest”

  1. Micke

    Nu börjar det likna nåt Pinglan 🙂 Det här är hjärta och själ för hela tanken med ESC. Normalt brukar jag få kämpa för att få ihop en topp 5 men här slänger jag lätt ihop minst en topp 20. Nöjer mig med det så jag återkommer med en topp 20 🙂

  2. Micke

    Här fick jag som sagt lätt till en topp 20. Skulle faktiskt kunnat slänga in ett eller fler bidrag till. Mina två ettor är två av mina tre ettor genom alla tider.Detta är verkligen ESC för mig. Inte nödvändigtvis klassmaterial men jädrar så de tilltalar mig 🙂

    1. 2009 “Bistra Voda“, Regina – Bosnien-Hercegovina (Kolla studioversionen istället)
    1. 2004 “Lane Moje“, Željko Joksimović – Serbien och Montenegro
    3. 1997 “Dinle“, Sebnem Paker and Group Etnic – Turkiet
    4. 2007 “Molitva“, Marija Šerifović- Serbien
    5. 1983 “¿quién Maneja Mi Barca?“, Remedios Amaya – Spanien (Min gudinna i ESC)
    6. 2010 “Ovo Je Balkan“, Milan Stanković – Serbien
    7. 2008 “Senhora Do Mar (Negras Águas)“, Vânia Fernandes – Portugal
    8. 2006 “Lejla“, Hari Mata Hari Bosnien-Hercegovina
    9. 1995 “Nocturne“, Secret Garden – Norge
    10. 1990 “Bandido“, Azúcar Moreno – Spanien
    11. 1996 “The Voice“, Eimear Quinn – Irland
    12. 2017 “Origo“, Joci Pápai – Ungern
    13. 2012 “Nije Ljubav Stvar“, Željko Joksimović – Serbien
    14. 2008 “Oro“, Jelena Tomašević feat. Bora Dugic – Serbien
    15. 2012 “Vida Minha“, Filipa Sousa – Portugal
    16. 2009 “Hora Din Moldova“, Nelly Ciobanu – Moldavien
    17. 2012 “Love Me Back“, Can Bonomo – Turkiet
    18. 2015 “Adio“, Knez – Montenegro
    19. 2016 “Utopian Land“, Argo – Grekland (Enbart från studioversionen)
    20. 2005 “Zauvijek Moja“, No Name – Serbien och Montenegro

  3. Adri

    Jag uppskattar när länder skickar folklig musik till tävlingen. Det känns fint på något sätt och äkta.

    Överlag tycker jag väl också att folklig musik i tävlingen låter bra.

    Ska jag göra en topp 10 från ovanstående låtar (för jag vet såklart att det funnits många fler folkmusik-låtar i tävlingen, men orkar inte ta mig igenom alla låtar genom historien) så blir det följande:

    1. Armenien, 2010 “Apricot stone”
    2. Polen, 2014 “We are slavic”
    3. Turkiet, 1997 “Dinle”
    4. Spanien, 1990 “Bandido”
    5. Armenien, 2008 “Qele qele”
    6. Spanien, 1983 “Quien maneja mi barca?”
    7. Turkiet, 1999 “Dön artik”
    8. Grekland, 1997 “Horepse”
    9. Portugal, 2008 “Senhora do mar”
    10. Ungern, 2017 “Origo”

    Blev nästan lite kränkt över att eurovision,tv tar upp balkan’s folkmusik och då tar med mellanmjölken “Adio” från Montenegro 2015, men inte “Lijepa tena” eller “Rijeka bez imena” från 2009 och 2007.

    Listan innehåller också ett PERFEKT exempel på när folkmusik kanske inte är “the way to go”: “Ik ben verliefd” (Sha-la-lie sha-la-la) från Nederländerna 2010. Den låten provocerar så fruktansvärt mycket så jag blir förbannad av den.

    Kan också säga att jag har väl inte jättehöga tankar om den keltiska eller samiska musiken listad ovan. Jag vet att det finns fin och bra musik från dem kulturerna också, såklart, men den har väl inte visat sig i ESC då 🙂

  4. Micke

    En helt annan sak. “Vår” Popular med Erik Saade är alltid en källa till glädje om man letar andra låtar som den är uppbyggd på. Rasputin med Boney M och oh mamma med Lili och Susie är ju så klara så det blir nästan löjligt men det finns många fler. Fick precis reda på ännu en av dessa. En låt jag aldrig hört men nu när jag gjort det är det svårt att förneka likheter med Popular 🙂

    https://www.youtube.com/watch?v=F94hVx3cw88

  5. Adri

    Micke: Nu går jag väl emot de flesta men jag ser inte “Popular” som en kopia på “Oh mama” eller “Rasputin”.

    Missförstå mig inte, de är lika. Men jag tror snarare det är slumpen som gjorde det så. Och inget avsiktligt 🙂

    Och jag tror verkligen inte “I wanna go” var ett källmaterial för “Popular”. Detta då “I wanna go” släpptes i juni 2011, och albumet låten fanns på släpptes i mars 2011. “Popular” måste ju skickats in till MF under hösten 2010. Så där fungerar det bara inte.

    Nu kanske det låter som att jag verkligen försvarar “Popular”. Det gör jag inte. Jag ogillar verkligen den låten. Och Eric Saade är en artist som får Britney Spears att framstå som Whitney Houston. (Och jag tycker VERKLIGEN inte om Britney Spears än)

  6. Micke

    Många menar på att detta är den värst plagierade låt som fick andra upphovsmän i ESC. Gissa vem som dök upp med den i ESC 🙂

    https://www.youtube.com/watch?v=BPiW0tkWfeg

    Likheten är uppenbar men värst? det för mig just nu mest uppenbara är två bidrag som båda var med i ESC olika år. Euphoria och Glorius

  7. Adri

    Konstigt att jag ogillar “Popular” men gillar “Oh mama” och “Rasputin”.

    “I wanna go” är en musikalisk bergodal-bana. Når sin kulmen i bryggan, faller sen ner som en pannkaka i refrängen. Versen är godkänd.

    Av dessa fyra låtar är “Popular” klart svagast.

  8. Adri

    Micke: Detta säger jag inte för att provocera. Ibland är det kul att peovocera. Men då gör jag det på andra forum och bara om någon har hamnat på min “shitlist”. Här försöker jag vara så respektfull som möjligt! 🙂

    Så tro inte att jag försöker driva med dig, men jag hör INGA liketer mellan “Heroes” och “Lovers of the sun”. Gjorde det inte 2015 heller.

    Euphoria-Glorious är lika, men inte kopior skulle jag säga.

  9. Micke

    Inte någon av de här är så lika att de borde vara diskade. Det är inte det jag pratar om Adri Men ibland är det kul att hitta källorna och vissa är uppenbara att de verkligen lyssnat in sig på när de skriver sina bidrag. Glorius visar ju att upphovsmännen verkar gilla Sverige eller vad säger Loreen och Swedish house mafia?

    Det finns dock två bidrag jag alltid haft extra kul med när det gäller sånt. Dessa två hör jag minst sex andra låtar i 🙂 Jag pratar då om Popular 2011 och La de swinge 1985

    Hör du verkligen inte likhet Rasputin och Oh mama?????? Rasputin är introt framför allt och Oh mama refrängen

  10. Adri

    Micke: Jo alltså klart jag hör likheter. Men jag tycker folk överdrev vad gäller “Euphoria” och “Glorious”. Det är väl snarare typ uppbyggnadsstrukturen som är lik mer än låten i sig. För “Euphoria” är en väldigt introvert och lite mystisk eurodance-låt i versen. Medan “Glorious” är en ganska standard middle-of-the-road festlåt. Och melodin är väldigt olika varandra. Jag hör snarare fler likheter med Swedish House Mafia. Men en väldigt nerskalad Swedish House Mafia.

    Och jo, jag hör likheter med båda dem låtarna. 🙂 Rasputin hör man ju typ 5 sekunder av i introt som låter nästan copy-paste. Men “Oh mama” tycker jag väl melodilikheterna är lite mer luddiga (men jag hör dem såklart) men jag tror inte det var låtskrivarnas intention 🙂

    Det var mellan Heroes och Lovers of the sun, som jag inte hör någon likhet.

  11. Micke

    Det som jag ser som problemet med detta är att människor, som i så mycket annat i samhället, söker intriger och konflikter och allt sånt. Man skriker på skandal och diska den jäveln och liknande. När då någon som jag i detta fallet helt enkelt bara älskar musik och hör likheter och tycker det är kul att leta likheter då är det många som tror man är ännu en av dem som bara är ute efter att bråka

    Vet du Adri, jag vet inte hur länge i människans historia som musik har ingått i vårt liv. Väldigt, väldigt länge och på 1900-talet har det accelererat något otroligt och det har skrivits långt, långt över millioner låtar. Hur i hel…….. kan någon tro att det ska gå att skriva en låt utan att det finns något från andra låtar i den. Jag har själv skrivit många låtar. I ett fall blev jag lindrigt sagt förvånad. Trodde jag hade gjort något eget men några månader senare fick jag plötsligt höra en låt på radion som chockade mig. Kollade upp när den var skriven och den var två år före min. Huruvida det var en tillfällighet eller om den helt enkelt fanns i mitt huvud utan att jag visste om det vet jag inte, men det var bara ännu ett bevis på att det inte går att skriva “helt eget material”.

    Därför förstår jag vare sig folk som blir arga över så mycket som 2% likhet eller de som tar illa upp när man påpekar likhet. Har ytterst sällan hört så mycket likhet mellan låtar att jag tycker att de ska stoppas men däremot är det jädrigt kul att hitta likhet 🙂 En av de mesta likheter jag hört i ESC var förra året (tror jag) minns inte ens vilket land det var. Möjligen Belgien som nog hade lyssnat alltför mycket på Queens “Another one bites the dust” 🙂

    Förvånar mig att du inte hör likhet mellan Heroes och Lovers of the sun Adr. För min del är det väldigt mycket likhet, både i musik och ångarens sätt att framföra låten

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se